کت فیش آفریقایی

کت فیش افریقایی یا گربه ماهی راه رونده موضوع مورد بحث این قسمت میباشد. شاید شکل و شمایل این گربه ماهی شما را به یاد اژدها های چینی بیاندازد شاید هم مشاهده این همه سیبیلک و شکل و شمایل ان برای شما عادی باشد و شما را به یاد خانواده بزرگ گربه ماهیان بیاندازد که اکثرا سیبیل های واضحی دارند. به هر حال در ادامه متن بیشتر با این گربه ماهی زیبا و مرموز اشنا خواهیم شد.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Clarias batrachus

نام رایج: کت افریقایی، گربه ماهی افریقایی , کت فیش راه رونده

خانواده:Clariidae  گربه ماهیان

زیستگاه:  آسیای جنوب شرقی (در مالزی ، تایلند ، شرق هند ، سری لانکا، بنگلادش ، برمه ، اندونزی ، سنگاپور و …. یافت می شود)

دمای مناسب نگهداری: در محدوده دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد 

سایز: ۳۰ سانتیمتر

شناخت: گربه ماهی راه رونده که در کشور ما بیشتر به کت افریقایی معروف است از ماهیان زیبا و هم خانواده گربه ماهیان است که بومی جنوب شرقی اسیا هستند. انها در نهر ها ، برکه ها ، مرداب ها و اب های ارام و حتی راکد و موقت زندگی میکنند. انها میتوانند از اکسیژن هوای بیرون تنفس کنند. نام راه رونده از قدرت حرکت و به اصطلاح راه رفتن انها در ابهای کم عمق و حتی خشکی نشعت گرفته است که به اصطلاح با باله های سینه ای راه میروند و شاید به همین دلیل راه رونده نام گرفته اند. انها میتوانند از برکه های موقت ابی که ایجاد شده و در حال خشک شدن است به برکه ای دیگر حرکت کنند. بدن این گربه ماهی فاقد پولک است اما پوستی لزج گونه و سخت دارد که بدن در برابر حرکت در اب های کم عمق و خشکی در امان بماند. سیبیلک های این ماهی نسبت به سایر گربه ماهیان بلند تر و بیشتر به نظر میرسد گرچه اکثر گربه ماهیان هم از سیبیلک های اینچنینی بی نصیب نیستند.

 

نگهداری: نگهداری انها در تانک های جمعی همیشه لذت بخش و خالی از دردسر نیست، انها پرخاشگرند و نمیتوان این خصوصیتی را که دارند نادیده گرفت. انها گه گاه به ازار و اذیت سایرین میپردازند و حتی گه گاه باعث مرگ ماهیان ضعیف خواهند شد ولی با قوی جثه ها مشکل انچنانی ندارند. البته نظرها درباره خصوصیات این گربه ماهی متفاوت است. حتی خود اینجانب نمیتوانم تصمیم صحیحی در مورد انها بگیرم با وجود اینکه چندین بار با ماهیان مختلف از انها نگهداری کرده ام که در هر شرایط خصوصیات خاصی از خود بروز داده اند. انها تقریبا شب کارند و در اکثر موارد باعث ازار سایرین و برهم زدن نظم اکواریوم خواهند شد. در روز علاقه به مخفی شدن دارند ولی از پرسه زدن در طول روز و غذا گرفتن هم استقبال میکنند. اگر مکان مورد نظر برای مخفی شدن را برایشان محیا نکنید خود دست به کار میشوند و با برهم زدن شن ها و حرکات مارپیچ خود شن ها را کنار میزنند و خود را به اصطلاح کنار شن ها قرار میدهند که در همین لحظه فاجعه رخ میدهد و شما با ابی کثیف و ذرات معلق در اب مواجه میشوید که البته بعد از چند لحظه با وجود تصفیه و ته نشین شدن ذرات همه چیز به شکل اول باز خواهد گشت. در صورتی که میخواهید در یک تانک جمعی از انها نگهداری کنید بهتر است ماهیانی قوی جثه انتخاب کنید تا به مشکل احتمالی برنخورید. این گربه ماهی رشدی عجیب و غریب داشته و به سرعت به سایز قابل توجهی خواهد رسید. حتما برای انها مخفی گاه قرار دهید تا احساس ارامش کنند. حتما درپوش اکواریوم را بدون کوچکترین روزنه انتخاب کنید و همیشه درپوش بسته باشد زیرا انها استعداد پرش به بیرون و حتی خزیدن به بیرون هم دارند و اگر این نکته را رعایت نکنید با گربه ماهی خود بیرون از اب مواجه خواهید شد که هنوز زنده است و ممکن است با بازگرداندن ان به اب مجددا زندگی خود را از سر گیرد ولی همیشه ممکن است اینقدرها شانس با شما یار نباشد مخصوصا انواع کوچک که سریع تلف خواهند شد ولی انواع بزرگتر تا چندین و چند ساعت بیرون از اب را تحمل میکنند و اگر پوست و بدنشان خشک نشود به این راحتی ها تلف نخواهند شد.

تغذیه: این گربه ماهی همه چیز خوار است و از غذاهای خشک تا گوشتی و زنده را تغذیه میکند. هر غذایی اندازه دهانش باشد در یک چشم به هم زدن تمام خواهد شد. انها قدرت بویایی فوق العاده ای دارند و در صورتی که غذا را هم مخفی کنید به سرعت ان را خواهند یافت

تشخیص جنسیت: از روی لوله تناسلی انها قابل تشخیص است.

    

نکته: بدن این گربه ماهی ممکن است مورد حجوم برخی ماهیان دیگر مانند کت فیش وارونه یا کت فیش لجن خوار قرار گیرد و انها از بدن این گربه ماهی تغذیه کنند

در صورت کپی برداری از این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با درج لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

447 دیدگاه در “کت فیش آفریقایی

  1. AMIRHOSEIN.A

    ببخشید اگه مشکل اندازه ردتیل هست من حلش میکنم .
    حالا میشه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر سایز بندی یه مشکلیه و سازگاری یه مشکل دیگه اینها با هم سازگار نیستن قربان.

      پاسخ
  2. اهورا

    سلام من این ماهی رو بازندانی نگه داری میکردم خیلی دعوا میکردن میخوام بدونم با آروانا و الیگیتور با اسکار سازه گاره. باتشکر از آقا مجتبی عزیز

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با آروانا و ایگیتور خیر سازگاری نداره اما با رعایت سایزبندی و داشتن مخفیگاه کافی با اسکار قابل نگهداری هست. ضمنا اسکار هم با اون آروانا و ایگیتور سازگاری نداره.

      پاسخ
  3. بهروز

    سلام. چرا به این ماهی میگن کت راه رونده معمولی؟ مگه نوع غیر معمولی هم داره؟ تو بازار چند نوعش پیدا میشه؟

    پاسخ
  4. ناشناس

    سلام. من از این کت فیشی که عکسشو گذاشتین یعنی عکس شماره ۲ داشتم و با زندانی چندین بار نگهداری کردم. برام جالب بود که اصلا باهم کاری نداشتن. در حالی که چندین بار با اسکار نگهداری کردم اما اسکارها رو زخمی میکردن. خاستم بپرسم شما تا حالا تجربه نگهداری این دو ماهی مهاجم کنار هم داشتین؟ به نظرتون در اینده با هم مشکل پیدا نمیکنن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب در اینکه که این کت فیش ماهیا رو اذیت میکنه شکی نیست و خودم هم این کت فیش رو داشتم و اسکار و نایف و تگزاس و هر چی سیکلید داشتم رو اذیت میکرد. اونم شب ها. اما خب نمیشه گفت برای همه ماهیا تهدید به حساب میاد و باید دید کنار چه ماهیی هست. زندانی خودش ماهی باجنم و خشنیه و حتی ممکنه به کت فیش اسیب بزنه. نمیشه گفت که اسکار کتک خورده حالا زندانی هم کتک بخوره یا بالعکس. با این حال برای اینکه خیالتون راحت بشه میتونید زندانی رو رد کنید و کنار این ماهی کت فیش های دیگه مثل دراگون و ردتیل نگهداری کنید.

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام. از این کت ها چند تا داشتم.همشون بعد از اینکه بزرگ میشن رنگ بدنشون که در اوایل صورتی روشن و شفافه تبدیل به رنگ زرد مایل به کرم میشه. نمیدونم چرا این طوری میشن. این طبیعیه؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      بله دوست عزیز با توجه به نوع نژادشون این تغییر رنگ ها طبیعی هست و جای نگرانی نداره
      موفق باشید

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام. امروز یکی از این کتفیشا گرفتم. فکر میکنم ۸ سانتی باشه. رفته کف اک. ممکنه درست اب به اب نشده باشه؟اخه تو مغازه خیلی فعال بود؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه نگران کت آفریقایی نباشید خوب میشه صبر داشته باشید جا بیوفته از دستش کلافه میشید.

      پاسخ
  7. angel

    سلام. من تا حالا از کت افریقایی زیاد نگه داری کردم. راستش تا حالا ندیده بودم که کت افریقایی از ماهی ای فرار کنه.!!! حتی در برابر سیکلاید های بزرگ هم جسور هستش. اما از وقتی که یه کت خاردار گرفتم مدام کت افریقایی دنبال میکنه و کت افریقایی ازش وحشت داره. حتی باور کنید کت خاردار بوتیکافری رو هم دنبال میکنه.
    حالا سوالم اینه که با این که کت افریقایی هام بزرگ و قوی هستن ممکنه اسییب ببینن؟

    پاسخ
  8. angel

    راستی اینو بگم که کت خاردار حدودا ۱۵ سانته و کت افریقایی ها که ۲تا هستن ۲۵ سانتن. راستش خیلی راجع به وحشی بودن کت افریقایی شنیدم و دیدم اما واقعا ناامید شدم. این کت خاردار مثل هیولا کت افریقایی ها رو دنبال میکنه و بوتیکافری از دستش فراریه.!!! اخه چرا این دو تا ماهی هیچ دفاعی یا حمله ای نمی کنن و فقط فرار میکنن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت خاردار از اسمش مشخصه پوست خاردار و زبری داره و برای همین کمتر ماهی ها باهاش در گیر میشن اما به کت آفریقایی دو برابر خودش نمیتونه آسیبی برسونه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      من یه تجربه شخصی از نگهداری کت خرگوشی(خاردار) با کت افریقایی دارم و شاید مفید باشه. حقیقتا کت خرگوشی مدام به بدن کت افریقایی میچسبید و بدنش رو زخمی میکرد. اون هم شب ها و بنده هم تا مدت ها متوجه نبودم کار این ماهیه تا یه شب به چشم این مورد رو دیدم. با این حال شاید کت افریقایی بزرگتر باشه موردی پیش نیاد ولی خب این موضوع در نظرتون باشه و اگه مشکلی پیش اومد به این ماهی هم میشه مشکوک شد.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام . توی اکواریومی که اسکار های بالغ قلمرو گرفتن کت افریقایی باید چه اندازه ای باشه که صدمه نبینه؟

    پاسخ
    1. AL-B

      سلام با اجازه اساتید محترم وبا تجربه به نظر من یا بینشون شیشه بزار یا دکور اکرو یکم عوض کن سایز کت هم کمی بزرگ تر از اسکار باشه بهتر منتظر نظرات باتجربه تر ها باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده بی خیال کت آفریقایی بشید چون اگر جا بیوفته و بزرگ بشه حتی اسکارها رو اذیت میکنه و باید ردش کنی بره.
      به هر حال اگر این ترکیب رو دسوت دارید باید کت به اندازه ای باشه که توسط اسکارها خورده نشه و تقریبا همسایز و یا تنها کمی کوچکتر از اسکارها باشه چون رشد کت آفریقایی سریع هست و زود سایز میگیره و از سایر هم تانکی هاش بزرگتر میشه.

      پاسخ
  10. بهمن

    سلام
    سؤالم درباره کت فیشه
    الان ۴۰ روزه که یه آکواریوم ۶۰*۳۰*۴۵ با گنجایش ۸۱ لیتر آب دارم. این آک. رو برای دوتا لاک پشت گوش قرمزم ( نر ۱۵ سانت و ماده ۲۰ سانت) خریده بودم ولی اونقدر دیوانه بازی و کیثف کاری درآوردن که دوباره برگردوندمشون به سطل. یعنی فقط توی آب پشتک نمی زدنند. شب یهو می با صدای شالاپ شلوپ از خواب می پریدی. بخاری رو می کندند. فیلترو کج می کنند. یه کولی بازی هایی درمیاوردن که فعلاً مجبور شدم دوباره بفرستمشون توی سطل. الان ۷ ساله دارمشون.

    این وسط یه کت فیش آفریقایی ۱۰ سانتی هم خریدم برای تمیزکاری دسته گلهای گوش قرمزها. روزهای اوّل نره کت رو میزد و کته هم زیاد آفتابی نمیشد و میرفت لای صخره. ولی بعداز چند روز که لاک پشته فهمید کته خوردنی نیست بیخیالش شد و از این جا ببعد ورق برگشت؛ حالا این کت فیش بود که سر به سر گوش قرمزها می ذاشت. می خوام بگم این آفریقاییه هم جونوریه برای خودش و کم نمیاره.

    خلاصه الان کت فیشم خودشه و یک آک. ۸۰ لیتری

    سؤال اینه که کنار این فضول خان چه ماهی و چندتا بذارم!؟…… ۲ تا اسکار؟…….یا ۴-۵ سیچلاید آفریقایی؟…….. و یا ۲ تا پنکوسی؟ بین این سه تا گزینه گیر کردم…. در ضمن اگر اسکارها و یا پنکوسی ها بزرگ بشن یه آک. بزرگ میزنم….. مشکلم اینه که نمی دونم الان چکار کنم!!!؟

    راستی با کار کردن فیلتر و سنگهای هوا باید بگم جریان آب خوبی هم توی آکواریوم وجود دارد

    باتشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      هر سه نوع ماهیی که گفتین میتونید نگهداری کنید به خصوص که گفتین یه اکواریوم بزرگ واسشون میزنید بستگی به سلیقه خودتون داره ولی شاید نگهداری پنکوسی تو ۸۰ لیتر خیلی جالب نباشه مگر این که همون یه اک بزرگ بزنید و نگهداریش تو این تانک ۸۰ لیتری موقت باشه اسکارهم دوتاش شدنیه تو این حجم ولی برای رشد خوبشون به اک بزرگتر نیاز دارین شاید اگه مخفیگاه داشته باشین بهترین انتخاب سیچلایدهای اقریقایی باشه که خیلی مثل اسکار و پنکوسی سایز نمیگیرن و راحترن تو این حجم ولی به نظر بنده واسه این حجم پنکوسی تو رتبه اخر قرار میگیره چون نگهداریش تو حجم کم خیلی خیلی سخت تر از اسکار و سیچلایدهاست بازم انتخاب با شماست فقط برای نگهداری کت فیشی که گفتین با این ماهیا باید مخفیگاه هم داشته باشین
      درپناه حق

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با احترام به نظر دوست عزیزم بنظر بنده هیچکدوم از این ماهی ها در کنار کت آفریقایی مناسب نیست .
      کت آفریقایی شب گرده و شب ها بدن اسکار رو میخوره و زخم میکنه و حتی باعث وحشت پنگوسی میشه و اگر پنگوسی بترسه ممکنه به خودش آسیب برسونه.
      خب کت آفریقایی بزرگ بشه به راحتی سیچلایدها و هرچی رو داخل دهانش جا بشه رو میخوره.

      پاسخ
      1. سپهر

        سلام
        اقا مجتبی حتی اگر از مخفیگاه هم استفاده کنن بازم امکان خطر برای سایر ماهی ها وجود داره؟ پس چطوری تو تصویر چهارم کنار اسکار قرار گرفته؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هیچ زمان به تصویر و فیلم توجه نکنید و سازگاری ماهی رو نمیشه از روی عکس تشخیص داد و تصمیم گرفت.
          باور کنید کت آفریقایی خیلی وحش تشریف داره و شب ها اذیت میکنه اون سبیل های کت آفریقایی یه خاصیتی داره وقتی به خط جانبی بدن ماهی طعمه میخوره اون ماهی احساس خوشایندی بهش دست میده مثل زمان جفت گیری که خودشون رو بهم میمالن پس ماهی فرار نمیکنه و همینطوری به حال خودش ادامه میده تا اینکه یه جایی از دم و یا باله رو کت آفریقایی بگیره و تازه ماهی میفهمه که چی شده و بعد میفهمه چه بلایی سرش اومده خلاصه اگر ماهی بزرگ باشه اینطوری حالش رو میگیره و اگر هم کوچک باشه یک جا نوش جانش میکنه .

          پاسخ
  11. بهمن

    سلام مجدد
    خوب حالا چی بزارم؟…. آروانا سیلور خوبه؟…. راستی توی همین سایت یه فیلم دیدم که ۲ ردتیل، یه کت آفریقایی، یه اسکار، یه پنکوسی شکاری و یه کت لجن خوار که همشون بزرگ بودن رو یه جا نگه می داشت. اینها جریانشون چیه!!!؟ یعنی آخرش میزنن همدیگه رو ناکار میکنند؟

    راستی یه صخره توخالی و یه تنه درخت هم بعنوان پناهگاه دارم.
    با سپاس

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      بله من خودمم واسه همین تعجب کردم چون چند نفر از اشناهارو دیدم تاحالا که اسکارو پنکوسیو با کت افریقایی نگه داری میکنن همشونم بزرگن مشکلیم ندارن نمیدونم باز شاید بعدا به مشکل بخورن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      کت آفریقایی رو با آروانا هرگز نگهداری نکنید.
      نمیدونم چرا امروز همه دوستان به فیلم و عکس استناد میکنن باور کنید از آینده اون آکواریوم ها نمیشه با اطمینان صحبت کرد و شاید فقط یک فیلم و یک عکس بوده و معلوم نیست بعدش چی شده.
      آقا سپهر فرمودن آشناهاشون این ترکیب رو دارن پس تشریف ببرید بدن اسکار رو نگاه کنید ببینید چه خط های روی بدنش افتاده و چه زخم های طولی روی بدن اسکار و یا پنگوسی هست این زخم ها کار کت آفریقایی موجود در تانک هست.

      پاسخ
      1. سپهر

        سلام
        ممنون تجربه خوبی از صحبت هاتون به دست اوردم
        اقا مجتبی درست میگن وحشی بودن کت افریقایی تا این حد معلومه چه بلایی سرماهیای دیگه میاره من خودم فکر نمیکردم که روی بدن ماهی خط بندازه و فکر میکردم فقط ماهیارو میزنه و اذیتشون میکنه درهر صورت اقا بهمن شماهم اگر میخواین از ترکیب هایی که بالا بیان کردین استفاده کنید فکر کنم بهتره اون کتو ردش کنید بره یا تانک مجزایی چیزی براش تهیه کنید که به مشگل برنخورید دوست خوبم
        اقا مجتبی کت افریقاییو به طور کلی با چه ماهیی میشه نگه داشت ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اصولا کت افریقایی موجود غیر قابل پیش بینی و عجیب و غریبیه. بنده چندتاشو نگهداری کردم. سازگاری خوبی با ماهیای دیگه ندارن و در شب خیلی اذیت میکنن.شن های اکو به هم میزنن و خیلی زودتر از هر ماهی دیگه سایز میگیرن. البته اسیب پذیر هم هستن و مثلا فلس ندارن و راحت ماهیای مکنده میتونن اذیتشون کنن من کت خرگوشی داشتم که به بدن کت افریقایی میچسبید و پوستشو داغون کرده بود. از طرفی کت افریقایی هم خیلی از ماهیا رو اذیت میکنه و مثلا با نایف و سورم که نگه داشتم خیلی اذیت شدن و باله و بدنشون اسیب دیده بود. شاید بهترین گزینه برای نگهداری کنار کت افریقایی دیگر کت فیش ها مثل ردتیل و دراگون و ماهیای شب کار قوی جثه باشه.

          پاسخ
  12. بهمن

    سلامی دوباره
    از جمع نظرات دوستان و همینطور مطالب سایت اینطور برداشت کردم که مناسبترین مورد در بین گزینه های پیشنهادیم برای نگهداری در کنار کت فیش آفریقایی سیچلایدهای سریع و خشن آفریقایی هستند. الان ۴ – ۵ روزه که به امید خدا ۱۰ تا سیچلاید ۶-۸ سانتی به شرح زیر گذاشتم توی آکواریومم

    ۲ تا ونوستوس (زرافه ای)
    ۲ تا اوراتوس
    ۲ تا دماسونی
    ۲ تا پینک قرمز
    ۲ تا ماکرو زرد

    یه کت لجن خوار ۱۰ سانتی هم گذاشتم

    حسابی هم تند و تیزن و گهگاهی هم سر به سر هم میذارن مخصوصاً ونوستوس ها که قلدر محل هستند فعلاً……… ۶ تا دکور و مخفیگاه هم شامل صخره و کوزه براشون تعبیه کردم که حسابی جولان میدن و فعلاً کت فیش آفریقاییه فقط لایروبی می کنه و تمیزکاری…. خداییش پاک کننده خوبیه

    التماس دعای خیر از دوستان دارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا زمانیکه کت آفریقایی کوچک باشه گزینه خوبیه و به قول شما لایه روبی میکنه اما بزرگتر که بشه همه رو اذیت میکنه و باید ردش کنید بره.
      بهترین گزینه برای کت آفریقایی نگهداری در کنار سایر گربه ماهی های بزرگ از جمله ردتیل – دراگون و …. هست.

      پاسخ
  13. آرین

    سلام.من تا حالا کت افریقایی زیاد داشتم. تو همه سایز.خاستم تجربمو به دوستان بگم که قصد نگهداری این ماهی دارن.کت افریقایی زیاد ازش بدگویی میشه اما اینطور نیست.وحشی هم نیست.بستگی داره چطور از این ماهی نگه داری کنید.اک بزرگ براش لازمه و زود سایز میگیره.اما با اسکار سازگاری خوبی داره به شرطی که اول اسکار رو نگه داری کنید و جابیوفته و بعد کت افریقایی که از اسکار مقداری کوچکتر باشه اضافه کنید.چون اگه اول کت رو اضافه کنید با وارد شدن اسکار تحریک میشن و پوست اسکار میکنن و تمام پوست و گوشتشونو داغون میکنن.اثر زخم ایجاد شده توسط این ماهی چند هفته طول میکشه که خوب بشه.داخل دهان این ماهی دیدم.دندوناش مثل سوهان میمونه و بسیار زبره و هیچ ماهی ازش درامان نیست و پولک و باله رو راحت پاره میکنه.اما با اراتوس و زندانی و جوعل سازگاری نسبتا خوبی داره.اما باید تانک بزرگی داشته باشید. ضمنا این ماهی بدنش از موکوس پوشونده شده و فلس نداره و پوست حساسی داره و نسبت به چرخه بسیار حساسه به اینصورت که بدنش لکه های سفید میزنه و تمام بدنش میگیره و به سرعت ماهی از پا در میاد.من بارها اینو دیدم. پس اگه قصد نگه داری این ماهی دارید حتما از طی بودن سیکل مطمئن باشید.این ماهی مقاوم به هر نوع بیماری و شرایط بد اب و دمای پایینه و کم اکسیژنی و… اما نقطه ضعفش امونیاک بالای اب در ابتدای راه اندازی و ابگیری اک است…اگه دیدید که کت افریقایی تون بدنش لکه های شبیه قارچ زده و به سرعت در حال گسترش همینه و برای اینکه نجاتش بدید سریع ۳۰ درصد اب رو سیفون و باکتری ساز اضافه کنید.این رو من بارها ازمایش کردم و حتی از تکثیر کنندگان این ماهی پرسیدم.در اخر هم حتما تانک این ماهی درپوش محکمی بدون هیچ روزنه ای باید داشته باشه. موفق و پیروز باشید.

    پاسخ
  14. بهمن

    سلام
    دوهفته پیش گفتم که سیچلایدهای آفریقایی رو خریدم…. حالا نتیجه شو عرض کنم:
    یکی از اوراتوس ها بنظرم قلمرو گرفته چون به تنهایی پدر تمام ماهی ها رو در آورده. همه رو شل و پل کرده حتی اون یکی اوراتوس رو… فقط یه کمی ونوستوس ها از دستش در امان بودن تا اینجا
    .
    .
    .
    الله اکبر این دیگه کیه
    کت آفریقایی بدبخت الکی بدنام شده…. البته فضول هست ولی در خشونت به پای اوراتوس نمیرسه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اوراتوس ماهی مهاجمی هست وطبیعیه درگیری درست کنه اما در مورد کت آفریقایی هم فعلا باید صبر کنید تا جا بیوفته و کمی بزرگتر بشه بعد میبینید حتی ممکنه همین اوراتوس رو هم بکشه مخصوصا در شب.

      پاسخ
  15. آرین

    سلام. دوست عزیز اقا بهمن عجول نباشید!! شاهنامه اخرش خوشه.!! اجازه بده کت افریقایی که الان احتمالا کوچیکه بزرگ بشه و بهش غذای گوشتی بده. بعد خواهی دید که اوراتوس در برابر این ماهی عددی محسوب نمیشه..البته معمولا گونه خالدار مهاجمتره.. موفق باشید.

    پاسخ
  16. آرین

    سلام. یه چیزی رو راجع به کت افریقایی یادم اومد. کت های افریقایی وقتی که خیلی کوچیک فقط یک یا دو تا لکه مشکی یا همون خال روی بدنشونه. اما با بزرگ شدنشون لکه های بدنشون هم زیاد میشه و چند برابر میشه. سیبیلک های این ماهی اگه از ته بشکنه بعد چند هفته جوش میخوره و جای جوشش مشخصه.بعد از اضافه کردن کت و جای گیر شدنش ماهی های بزرگ مثل اسکار و پیرانا و … اضافه نکنید بهتره چون کت مثل زالو بهشون میچسبه و بدنشونه زخم میکنه اونم چه زخمی!!! بهتره از ماهی های فرز و چابک مثل ماکرو کنار این ماهی نگهداری کنید یا همون اوراتوس. ضمنا طبق بارها تجربه بنده اگه به کت افریقایی جگر مرغ بدید رشد بسیار سریعی داره و به شدت مهاجم و وحشی میشه. شاید به خاطر هورمون ها و انتی بیوتیک های انباشته شده در جگر یا همون کبد مرغه. البته مشکل بزرگ استفاده از جگر کثیف شدن سریع ابه… پس دل خیلی بهتره… ضمنا اگه به این ماهی بیش از حد غذا بدید یا بعد از غذا خوردن بترسه و یا از اب بیرون بیاد هرچی که خورده رو بالا میاره. پس بعد غذا دادن به کت بهتره اب سیفون نکنید.!! این ماهی دارای سیستم تنفسی بسیار تکامل یافته ایه که هم قابلیت تنفس در خشکی داره و هم در اب. میشه گفت هم شش داره هم ابشش. دندوناشونم خیلی جالبه دو ردیف دندان با فاصله از هم در بالا دارن و دو ردیف در پایین. خیلی هم زبرن و سفت. ضمنا این ماهی تیغ های فراوانی در همه جای بدنش داره و اصلا معلوم نیست اما اگه با دست بگیرینش دستتون میبره و تا مدتی جاش میسوزه…وقتی در حالت تهاجمی قرار میگیرند بالهاشون کامل باز میکنن تا بزرگتر جلوه کنن و در این حالت خیلی خطرناک میشن‌‌.یه بار کت من از اب بیرون پرید روی فرش. باور کنید به حدی سریع حرکت میکرد که به سختی تونستم بگیرمش اونم با دستکش و گرنه از بس بدنش لیزه که امکان نداره بشه با دست نگهش داشت. بعدش رفت تو اشپزخانه زیر یخچال!!!!! منم با کلی مصیبت با خط کش چوبی بلندی که داشتم از زیر یخچال دراوردمش و انداختمش تو چن تا کیسه و بردم دادم به یکی از دوستام. در کمال تعجب با تمام استرسی که بهش وارد شده بود وقتی وارد تانک دوستم شد سریع رفت سراغ ماهیاش و انگار نه انگار. امیدوارم تجربه هام باعث اشنایی بیشترتون با این ماهی زیبا شده باشه. ببخشید اگه طولانی شد. موفق و پیروز باشید.

    پاسخ
  17. بهمن

    سلام دوستان
    ممنون…. از تجربیاتتون استفاده کردم
    همین چند دقیقه پیش اومدم مقدمات سحری خوردن رو محیا کنم، خوب طبق معمول معتادین به ماهی رفتم سراغ آکوا و دیدم کته نیستش…. چون توی این سایت اطلاعاتی از قبل داشتم حدس زدم مهندس پریده باشه بیرون!؟

    هیچی دیگه…. آقای مهندس چند متر اونورتر نزدیک آبگرمکن چسبیده بود به سرامیکها و دیگه تکون نمیخورد…. دمشو گرفتم و روانه سطل کردمش… چند وقت پیش بیست روز توی یه دبه پنج لیتری بود با دو لیتر آب…. آخ نگفته بود. تازه دو هفته اش بالای سرش نبودم غذا بهش نمیرسید

    بگذریم

    خلاصه امشب در تکمیل شدن اون تجربه ی ۲۰ روزگی دبه و دو لیتر آب و دو هفته غذا نخوردن، به چشم دیدم که این موجود در عین فضول و روانی بودن خیلی عتیقه هم تشریف داره…. کت آفریقایی مثل اینکه آفت نداره

    راستی اینو هم بگم وقتی انداختمش توی سطل،چند دقیقه بعدش دیدم سه کیلو پرز فرش و آت و آشغال روی آبه!!!!!؟….. غذاشو هم همین الان براش ریختم و با کمال میل نوش جان کرد…. شوک هم بی شوک…. انگار که نه انگار چندساعت بیرون آب بود…. هرچی عتیقه ست میخوره به پست ما، اون از اون گوش قرمزهای کولی که روزی دوبار بهشون غذای تجاری میدم و هربار هم چنان میپرن بالا و خودشونو به در و دیوار میزنن برای چهارتا گرانول و کرم که اگر کسی ندونه فکر میکنه از قحطی برگشتن و اینم از این فضول خان

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز تجربه ی متفاوتی داشتید و امیدوارم دیگه براتون تکرار نشه اما باید توجه داشته باشید زمانی که از کت افریقایی در تانک نگهداری میکنید باید تانکتون تاج داشته باشه که این ماهی به بیرون نپره
      موفق باشید

      پاسخ
  18. آرین

    سلام. دوست من اینکه کت افریقایی بسیار مقاومه درست. اما دلیل نمیشه که اونو تو دبه و تشت و سطل نگهداری کنید!!! مگر در شرایط خاص.مثلا وقتی میخاید تانک ضد عفونی کنید. ضمنا طبق گفته دوستان حتما درپوش محکمی برای تانک کت افریقایی تهیه کنید. موفق باشید.

    پاسخ
    1. بهمن

      سلام
      همچین بی دلیل بی دلیل هم توی سطل نرفته
      الان تازمانیکه آکوای ۱۸۰ سانتیم آماده بشه و تکلیف درپوش این آک ۸۰ لیتری هم مشخص بشه، مهندس توی سطل تشریف خواهد داشت چون اگر دیشب برای سحری نرفته بودم تا صبح مرده بود. اون بیست روز هم مسافرت بودم که تماس گرفتند کته یکی دو تا از سیچلایدها رو زده و بخاطر همین گفتم بذارینش تو سطل تا بیام ببینم جریان چیه. بعدش که برگشتم بین خودش و اوراتوس شک داشتم کار کیه!؟

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *