کت فیش آفریقایی

کت فیش افریقایی یا گربه ماهی راه رونده موضوع مورد بحث این قسمت میباشد. شاید شکل و شمایل این گربه ماهی شما را به یاد اژدها های چینی بیاندازد شاید هم مشاهده این همه سیبیلک و شکل و شمایل ان برای شما عادی باشد و شما را به یاد خانواده بزرگ گربه ماهیان بیاندازد که اکثرا سیبیل های واضحی دارند. به هر حال در ادامه متن بیشتر با این گربه ماهی زیبا و مرموز اشنا خواهیم شد.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Clarias batrachus

نام رایج: کت افریقایی، گربه ماهی افریقایی , کت فیش راه رونده

خانواده:Clariidae  گربه ماهیان

زیستگاه:  آسیای جنوب شرقی (در مالزی ، تایلند ، شرق هند ، سری لانکا، بنگلادش ، برمه ، اندونزی ، سنگاپور و …. یافت می شود)

دمای مناسب نگهداری: در محدوده دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد 

سایز: ۳۰ سانتیمتر

شناخت: گربه ماهی راه رونده که در کشور ما بیشتر به کت افریقایی معروف است از ماهیان زیبا و هم خانواده گربه ماهیان است که بومی جنوب شرقی اسیا هستند. انها در نهر ها ، برکه ها ، مرداب ها و اب های ارام و حتی راکد و موقت زندگی میکنند. انها میتوانند از اکسیژن هوای بیرون تنفس کنند. نام راه رونده از قدرت حرکت و به اصطلاح راه رفتن انها در ابهای کم عمق و حتی خشکی نشعت گرفته است که به اصطلاح با باله های سینه ای راه میروند و شاید به همین دلیل راه رونده نام گرفته اند. انها میتوانند از برکه های موقت ابی که ایجاد شده و در حال خشک شدن است به برکه ای دیگر حرکت کنند. بدن این گربه ماهی فاقد پولک است اما پوستی لزج گونه و سخت دارد که بدن در برابر حرکت در اب های کم عمق و خشکی در امان بماند. سیبیلک های این ماهی نسبت به سایر گربه ماهیان بلند تر و بیشتر به نظر میرسد گرچه اکثر گربه ماهیان هم از سیبیلک های اینچنینی بی نصیب نیستند.

 

نگهداری: نگهداری انها در تانک های جمعی همیشه لذت بخش و خالی از دردسر نیست، انها پرخاشگرند و نمیتوان این خصوصیتی را که دارند نادیده گرفت. انها گه گاه به ازار و اذیت سایرین میپردازند و حتی گه گاه باعث مرگ ماهیان ضعیف خواهند شد ولی با قوی جثه ها مشکل انچنانی ندارند. البته نظرها درباره خصوصیات این گربه ماهی متفاوت است. حتی خود اینجانب نمیتوانم تصمیم صحیحی در مورد انها بگیرم با وجود اینکه چندین بار با ماهیان مختلف از انها نگهداری کرده ام که در هر شرایط خصوصیات خاصی از خود بروز داده اند. انها تقریبا شب کارند و در اکثر موارد باعث ازار سایرین و برهم زدن نظم اکواریوم خواهند شد. در روز علاقه به مخفی شدن دارند ولی از پرسه زدن در طول روز و غذا گرفتن هم استقبال میکنند. اگر مکان مورد نظر برای مخفی شدن را برایشان محیا نکنید خود دست به کار میشوند و با برهم زدن شن ها و حرکات مارپیچ خود شن ها را کنار میزنند و خود را به اصطلاح کنار شن ها قرار میدهند که در همین لحظه فاجعه رخ میدهد و شما با ابی کثیف و ذرات معلق در اب مواجه میشوید که البته بعد از چند لحظه با وجود تصفیه و ته نشین شدن ذرات همه چیز به شکل اول باز خواهد گشت. در صورتی که میخواهید در یک تانک جمعی از انها نگهداری کنید بهتر است ماهیانی قوی جثه انتخاب کنید تا به مشکل احتمالی برنخورید. این گربه ماهی رشدی عجیب و غریب داشته و به سرعت به سایز قابل توجهی خواهد رسید. حتما برای انها مخفی گاه قرار دهید تا احساس ارامش کنند. حتما درپوش اکواریوم را بدون کوچکترین روزنه انتخاب کنید و همیشه درپوش بسته باشد زیرا انها استعداد پرش به بیرون و حتی خزیدن به بیرون هم دارند و اگر این نکته را رعایت نکنید با گربه ماهی خود بیرون از اب مواجه خواهید شد که هنوز زنده است و ممکن است با بازگرداندن ان به اب مجددا زندگی خود را از سر گیرد ولی همیشه ممکن است اینقدرها شانس با شما یار نباشد مخصوصا انواع کوچک که سریع تلف خواهند شد ولی انواع بزرگتر تا چندین و چند ساعت بیرون از اب را تحمل میکنند و اگر پوست و بدنشان خشک نشود به این راحتی ها تلف نخواهند شد.

تغذیه: این گربه ماهی همه چیز خوار است و از غذاهای خشک تا گوشتی و زنده را تغذیه میکند. هر غذایی اندازه دهانش باشد در یک چشم به هم زدن تمام خواهد شد. انها قدرت بویایی فوق العاده ای دارند و در صورتی که غذا را هم مخفی کنید به سرعت ان را خواهند یافت

تشخیص جنسیت: از روی لوله تناسلی انها قابل تشخیص است.

    

نکته: بدن این گربه ماهی ممکن است مورد حجوم برخی ماهیان دیگر مانند کت فیش وارونه یا کت فیش لجن خوار قرار گیرد و انها از بدن این گربه ماهی تغذیه کنند

در صورت کپی برداری از این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با درج لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

447 دیدگاه در “کت فیش آفریقایی

  1. siamak

    سلام.کت افریقایی من دایم خودشو با حرکات سریع روی شنها میکشه.خاستم ببینم این طبیعیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله کاملا طبیعیه و شن ها رو به هم میزنه. حرکات مارپیچ روی شن ها انجام میده و اگه شن های ریز یا ماسه باشه که اصلا خودشو میکنه زیر شن و ماسه و کاملا طبیعیه

      پاسخ
  2. فرید

    سلام.از دیروز که کت افریقاییم تو تانک دیگه ای انداختم دیگه غذا نمیخوره و سبیلک هاش همشون کج و خمیده شدن و بی حال شنا میکنه و همش یا دور خودش میچرخه یا یه گوشه ای بی حرکت رو دمش میایسته.لطفا بگید چه مشکلی داره و باید چی کارش کتم.البته اینم بگم که تانکی که اونو انداختم توش تازه گرفتم و قصد داشتم چرخه رو طی کنم.کت افریقاییم هم ۱۴سانته.ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کت افریقایی رو اگه بتونید بکشید جایزه دارید(شوخی) منظورم اینه که ماهیی فوق العاده مقاومیه و تو تشت گل هم زنده میمونه. حتی چند ساعت بیرون اب هم باشه طوریش نمیشه. اصلا جانوریه. با این حال احتمالاتی که واسه سایر ماهیا هست ممکنه واسه این ماهی هم اتفاق افتاده باشه. مثل شوک دما یا ضربه خوردن و چون سایزشم کوچیکه باید در این موارد دقت میکردید.
      در هر صورت یه غذای زنده در اختیارش بذارید ببینید میخوره؟ ضمنا ممکنه محلش عوض شده یا اکواریومش کوچیکه و میخواد خارج بشه از اونجا. چون این عادت رو دارن و تو طبیعت هم که خشکسالی میشه سعی میکنن از یه گودال به گودال بزرگتر نقل مکان کنن. به هر حال باید بیشتر برسی بشه. اگه دچار بیماری شده باشه به این راحتی و با همین توضیحات نمیشه گفت چه مشکلی داره. شما اول ببینید بهش شوکی وارد نشده، بعد کیفیت اب رو برسی کنید و اگه مشکلی نبود و غذا رو هم هنوز نخورد از یه داروی جنرال برای درمانش کمک بگیرید، تو سایت تترا جنرال تونیک معرفی شده و روی طیف وسیعی از بیماری ها تاثیر گذاره
      موفق باشید

      پاسخ
  3. مهدی 0098

    سلام اقا شهریار.من یه کت افریقایی دارم حدودا ۱۴cm.انداختمش پیش یه اسکار از خودش بزرگتر زد اسکار تیکه پارش کرد!!!!!!.یه کت افریقایی ۲۰ سانتی انداختم کنارش زد اونم ناک اوت کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!.ماهی گلدفیش و لجنخوارمم کشت.حالا یه سوال دارم من غیر از این. ۶ کت افریقایی دیگه هم دارم تو یه تانک دیگه اما همشون با هم سازگارن.پس این چرا اینجوریه؟و ضمنا میخاستم بهم یه ماهی معرفی کنید که از پس این بر بیاد؟متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر ماهیی خلق و خوی خاص خودش رو داره. البته کلا کت افریقایی جانوریه که فقط خودش میدونه و بس و برای همین رفتارشه که خرید و فروشش ممنوعه. شما فکر کن از دست این کت خسته بشی و کسی هم از شما نخره و بخوای بندازیش تو یه رودخونه ای چیزی. نسل ماهیای اون رودخونه منقرض میشه. اینجوریه دیگه و کاری هم نمیشه کرد. بهتره تنها نگهداریش کنید

      پاسخ
  4. هوشنگ و گودرز

    با عرض سلام
    من تو آک ۸۰لیتری ام که آبش سرده میخوام از این کت ها یکی توش بندازم.
    نه پمپ هوا داره و نه بخاری و نه ……………………………………………….
    فقط یک آک خالی که توش آبه .
    میشه بدون هوا نگهداریش کنم؟
    از فروشنده پرسیدم گفت چرا که نه و گفت خودش میاد روی آب و هوا میگیره.
    درسته؟
    من فقط میخوام بهش غذا بدم که اگه اونم میشد نمیدادم.
    میشه؟
    اگه نشد چی بخرم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه اینجوری بهتره ماهی نگهداری نکنید. اکواریوم و ماهی رو واسه چی نگهداری میکنید؟ این که یه تیکه سنگ بندازین کف یه تشت اب و انگار ماهیه
      اینجوری هم میشه کت افریقایی نگهداری کرد و حتی میتونی تو سطلم ازش نگهداری کنی ولی اصلا توصیه نمیکنیم. ممکنه کت افریقاییتون رو هز چقدرم که بگیم سگ جونه از دست بدید.

      پاسخ
  5. میلاد

    خیلی عجیبه….!!! شاید باور نکنید ولی دو روز قبل یکی از همین کت ها رو خریدم. امشب داشتم راجع بهش تو اینترنت میخوندم ببینم چجور ماهی ایه. تو این سایت گفته شده بود که میتونه از آب بیرون بیاد و یه مسیری طی کنه. داشتم کامنتهارو میخوندم که یه صدای چالاپ شنیدم. از برنامه چراغ قوه ی موبایلم استفاده کردم دیدم کت فیشه بیرون اومده و به محض دیدن نور به سمتش اومد…!!! رو آکواریوم شیشه دارم ولی یه فضای باز خیلی کوچیک نیم دایره داره. کت فیشی هم که خریدم کوچیکه. ازون منفذ بیرون اومده بود…!
    بخدا تا حالا همچین تجربه ای نداشتم که تئوری و عمل کنار هم باشن.
    سبحان الله… به راستی که خدا بلند مرتبه است. یه بار دیگه به خدا ایمان آوردم و قدرت خلقتش رو دیدم…

    پاسخ
    1. ali ghorban poor

      آره همین جوریه.
      منم یک بار پرید بیرون ولی هیچ مشکلی براش پیش نیومد.
      هر موقع به مسافرت یا جایی میخواهی برید اون سوراخ روش رو بگیر تا وقتی اومدید خانه جنازه خشک شده کت رو نبینید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مراقب گرفتن کت آفریقایی باشید و اگر با دست این کار رو انجام بدین ممکنه دستتون رو زخمی کنه.

      پاسخ
  6. میلاد

    خیلی ممنون علی جان (علی قربانپور)
    آقا مجتبی من بالاتر خوندم گفته شده بود که اینطور نیست یعنی به دست آسیب نمیرسونه. یه بار با دست گرفتمش اتفاقی نیافتاد ولی انقد قدرت داشت که چندبار از دستم خزید و رو فرش افتاد. ولی به حکم احتیاط دیگه با دست نمیگیرمش. شما تجربشو داشتی یا منبع علمی موثقی دیدید؟ هردوش مورد قبوله.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما به سر این ماهی نباید دست بزنید البته تا زمانیکه کوچک باشه کاری نداره و یا زیاد مهم نیست اما بزرگ که بشه و اگر با دست سر ماهی رو بگیرید واقعا پشیمون میشید چون دست خودم رو که زخم کرد حالا مشکل از دست بنده بود یا از سر کت آفریقایی نمیدونم.

      پاسخ
  7. میلاد

    LOL
    قطعا مشکل از کت بوده…! ازینکه کامنتهارو میخونید و جواب میدید ممنونم آقا مجتبی.
    من به ماهی های عجیب و غریب علاقه دارم. میخوام یه آک اختصاصی بسازم برای کت آفریقایی و پولی (پولیپتروس). نمیدونم سازگاری این دوتا چجوریه. ظاهرا هردو ماهی های حساسی نیستن (نسبت به شرایط آب و دمای آب). من خودم کت و پولی دارم کنار هم. البته هردو شش هفت سانتی و اصلا ندیدم هیچ برخورد سطحیی باهم داشته باشن چه برسه به درگیری. نمیدونم بزرگ که شدن از خجالت هم درمیان یا نه.
    اگه باهم زیاد مشکلی ندارن آک باید چند لیتری باشه؟ کامنتهای قبلی میگه بالای ۱۰۰ تا. میخوام از هرکدوم چهار پنج تا نگه دارم…شایدم بیشتر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      نه هرگز کت آفریقایی و پولی رو در کنار هم قرار ندین که به زودی پولی از گرسنگی تلف میشه و اصلا ترکیب موندگار و مطمئنی نمیشه.
      ببین دوست عزیز این دو تا درگیری ندارن مگر اینکه اختلاف سایز داشته باشن اما مشکلی که هست کت آفریقایی سرعت رشدش خیلی بیشتره و زود بزرگ میشه واون وقته که پولی رو اذیت میکنه و همه غذاها رو میخوره و هیچی برای پولی نمیمونه.
      ۴ – ۵ تا پولی اگر بخواهی باید اختصاصی باشه یعنی فقط خودشون باشن بعد باید مخفیگاه کافی هم دشاته باشید و فقط زمانیکه بالغ بشن متوجه میشید که نرها درگیری خیلی شدید با هم پیدا میکنن و باید از هم جداشون کنید و یا همیشه سیر باشن.

      پاسخ
  8. ناشناس

    کت افریقایی با لوچ پاکستانی سازگاری دارد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اصلا. کت افریقایی هیج جوره با لوچ سازگار نیست. هیچ رقم لوچ رو با کت افریقایی نگهداری نکنید

      پاسخ
  9. زینب

    سلام.در مورد کت افریقایی چندتا سوال دارم.ممنون میشم به همشون پاسخ بدید.۱.ایا نوع مشکی رنگ(کاملا مشکی) این ماهی تو ایران پیدا میشه؟۲.کت افریقایی توی چند ماهگی به بلوغ میرسه و در زمان بلوغ تقریبا اندازش چقدره؟ ۳.ایا این درسته که میگن کت افریقایی توی باله های پشتش خارهای پنهانی داره که اگه با دست این ماهی بگیری دست زخمی میکنه؟۴.توی حرکت و به اصطلاح راه رفتن در خشکی کت افریقایی توانایی و مهارت بیشتری داره یا سرماری؟ ممنون از شما

    پاسخ
    1. ali ghorban poor

      نوع کاملاً سفید رو دم ولی تابه حال این سیاه رنگش که گفتی رو ندیدم.
      وقتی بالغ بشه تقریبا ۲۵ تا ۳۰ سانتی میشه اما اگه آکواریومت بزرگ باشه.
      تو خشکی راه رفتن از کارهای کت آفریقایی است و تابه حال ندیدم سر ماری تو خشکی راه بره و نشنیدم.
      اون تیغ که گفتی من وقتی کوچک بود با دست گرفتمش و مشکلی پیش نیومد اما دستم رو یک بار کت آفریقایی بزرگ زخمی کرد.
      ول اصلاچرا با دست بگیری ؟
      با تور بگیر که اصلا هیچ مشکلی پیش نیاد.
      عیدت مبارک

      پاسخ
      1. .sina

        سلام واسه رنگش که من همون.کاملا سفید رو هم ندیدم ولی خودم یه دونه دارم سه رنگه بلوغشون هم بستپی به شرایط داره و همین طور اندازه اگه جاش بزرگ باشه تا همون سی سانت میرسه ولی تو اکواریوم بیست یا بیست و پنج بشه درباره خار من چیزی نشنیدم ولی کلن شنیدم سمیه و پوست لزجی داره با دست نمیشه گرفت با تور بزرگ باید گرفتش راه رفتن تو خشکی هم کار کت هاست سرماری فکر نمیکنم بتونه اصولا گربه ماهیا تحملشون تو خشکی بیشتره.

        پاسخ
  10. زینب

    از پاسخ هاتون ممنونم.بله نوع کاملا سفید رو که به وفور در اکواریومی ها میشه پیدا کرد.کاملا سیاهش توی مستند و عکس های توی اینترنت دیدم.در مورد سرماری هم توی تاپیک سرماری در همین سایت نوشته که میتونه تو خشکی حرکت کنه و به برکه دیگه ای بره.ضمنا برای من جالبه بدونم چرا به این ماهی تو ایران میگن کت افریقایی؟!!!تا اونجا که من اطلاع دارم زیستگاه این ماهی بیشتر اسیای جنوب شرقیه!!!!!درسته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نوع سفیدش هست، نوع خال خالیشم که زیاده. تقریبا رنگ هایی که سیاهی خیلی زیادی هم داشته باشه زیاد دیدم، مثلا تصویر اول رو ببینید. البته خیلی خیلی سیاه تر از اون ها رو دیدم ولی خب سفیدی هم داشتن و سیاه مطلق نبود.
      به هر حال…… سیاهی که تصویرشو تو اینترنت دیدید و بنده هم سرچ کردم رو تو بازار حقیقتا ندیدم.
      ضمنا گونه های مختلفی از این نوع کت فیش ها وجود دارن و تو مناطق مختلفی زیست میکنن و فقط به اسیا ختم نمیشن. حتی بیشترین تنوع رو تو رودخانه های افریقا دارن و برای همین هم این کت فیش بیشتر به عنوان کت افریقایی معروفه. سوای این مباحت ما اسم کدوم یکی از ماهیا رو درست میگیم که این رو هم بگیم. این کت فیش راه رونده هست (walking catfish) ولی خب بهش میگیم کت افریقایی. سیکلید های الکتریکی مالاوی رو بهشون میگیم ماکرو، دیگه نمیدونم خود سیکلید رو میگیم سیچلاید، ماهیای رنگین کمان یا رین باو رو خیلی از اکواریومی هایی که مثلا میخوان بگن خیلی واردن بهشون میگن رمبو. انگار فیلم سینمایی و ….. هست.
      به هر حال در مورد افریقایی بودنش افریقایی هم هست و فقط به اسیا ختم نمیشه. اما اسمش ؟؟؟!!!!!….

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوستان کامل پاسخ دادن خدمتتون فقط بنده عرض کنم که قدرت راه رفتن سرماری خیلی بیشتر از کت آفریقایی هست اما خب کت آفریقایی بیرون از آب بیشتر زنده میمونه یعنی زمان بیشتری رو دوام میاره ولی باله ها و دم سرماری قوی تره و مسافت بیشتری رو طی میکنه.
      هرچند همه چی بستگی به همون ماهی داره و قوی تر و ضعیف تر بودن همون ماهی.

      پاسخ
  11. ایلیا

    سلام. ببخشید یکی از این کت افریقایی دارم ۲۵ سانته.روی یکی از چشماش یه مقدار سفید شده.باید چیکار کنم؟مشکل خاصی داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله مشکل داره. مطلب زیر رو مطالعه کنید. حتما کیفیت اب رو هم بالا ببرید و نیاز شد از حمام نمک و تتراسیکلین استفاده کنید. تو مطلب زیر کامل توضیح دادیم و لطفا مطالعه کنید
      https://www.onlypet.ir/post-302/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%DA%86%D8%B4%D9%85%DB%8C/

      پاسخ
  12. amir Zarei

    سلام
    من از این کت فیش افریقایی خوشم امده
    اکواریومم ۷۰ لیتری هست و چهار تا سیچلاید دارم (خیلی بزرگ نیستند درحد ۷ تا ۱۱ سانتی متر)
    می خواستم ببینم می تونم یک دانه از این ماهی برای اکواریومم بخرم؟
    ماهی ها رو اذیت نمی کنه؟

    فقط این رو بگم یدانه ماکرو ابی دارم که یه خورد دعوایی هست و تو دعوا کم نمی یاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت آفریقایی مناسب تانک ۷۰ لیتری نیست و فضای بیشتری لازم داره و بقیه موارد رو هم که آقا یاشار توضیح دادن خدمتتون.

      پاسخ
  13. یاشار

    درود
    دوست خوبم اگه دنبال دردسر میگردی میتونی از این کت استفاده کنی . در یک کلام بهت بگم کل بستر تانک رو برات به هم میریزه و خب در اذیت و آزار هم کم نمیاره . در ضمن در صورت خریداری به فکر یه درپوش خوب هم برای آکتون باشید وگرنه یهو میبینید جلوتون داره رو زمین راه میره
    موفق باشید

    پاسخ
  14. ناشناس

    سلام بر شما.اقا چیکار کنم این کت فیلتر نندازه؟همش گیر میده به فیلتر میره زیرش بعد میندازش کف تانک!!چطوری فیلتر نصب کنم که محکم باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اقا هیچ کار نمیشه کرد. کلا کتو بندازش بیرون! شوخی کردم. این موجود همینه دیگه و کل تانک رو به هم میزنه. ندیدی چجوری با بدنش شن ها رو میزنه اینطرف و اونطرف! دیوانه است. به هر حال شاید از تاپ فیلتر استفاده کنید یا فیلتر سطلی مشکلتون کمتر بشه. بازم شاید واترپمپ تاپ فیلترم از جا بکنه!!

      پاسخ
  15. ناشناس

    ممنون از جوابتون.راستش من دیگه عادت کردم به این کاراش تمام شن ها رو بهم میریزه میره زیر شن ها از اون ور میاد بیرون.اینقدر به بخاری گیر داد که بر داشتمش.اینجور که پیداست باید قید فیلتر رو هم بزنم!!!خیلی هم ماهی قوی هستش تو بهم ریختن اکواریوم فکر کنم تو تمام ماهی ها تک باشه!!!!!!

    پاسخ
  16. عرفان

    میشه بگید این ماهی رو میشه با چه ماهی هایی نگر داشت
    باپرت چی میشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تقریبا با هیجی! منظورم اینه که معلوم نیست. ممکنه بسازه و ممکنه نسازه. رفتار این ماهی قابل پیش بینی نیست. ممکنه به یکی گیر بده و ممکنه با هم تانکی ها کنار بیاد(اکثرا بزرگ که میشن دردسر درست میکنن). به هر حال با خیلی از ماهیای بزرگ و قوی جثه میشه نگهش داشت. با کت فیش های بزرگ مثل ردتیل و دراگون و پلیکوهای بزرگ میشه نگهش داشت. با سیکلیدهای بزرگ مثل اسکار و تگزاس و طوطی ماهی و … هم موردی نداره.

      پاسخ
  17. پوریا

    سلام.امروز اومدم کت افریقایی بزرگم با دست گرفتم یه دفعه یه تکان شدید به بدنش داد و دمش کشیده شد به انگشتم و یه دفعه انگار نوک یه سوزن تو انگشتم فرو کردن.الان انگشتم سوزش میکنه.خاستم ببینم مشکلی ایجاد نمیکنه؟با بتادین هم موضع ضدعفونی کردم. نگرانم لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد خیالتون راحت باشه.
      کت آفریقایی از جمله ماهی هایی هست که در اطراف سرش تیغ داره مثل لوچ و زمانیکه احساس خطر کنه ازشون استفاده میکنه.
      این تیغ ها هم چیز خاصی نیستن چون استخوان تیز پس نگران نباشید فقط شانس آوردی زیاد تو دستت فرو نرفته اینکه یه کمی سوزش داره ولش کن بی خیال یه زمانی دست بنده رو کت آفریقایی زد کلی خون اومد و تا یک هفته درد می کرد یه کمی سوزش فقط خراشیده شده مهم نیست تازه بیشتر هم بود کاری نمیشد کرد و اتفاقی براتون نمی افتاد و فقط درد بیشتری رو باید تحمل میکردین تا خوب بشه فقط مراقب باشید محل زخم کثیف نشه و چرک نکنه.

      پاسخ
  18. AMIRHOSEIN.A

    سلام خسته نباشید:
    ردتیل۱۲cm-دراگون۱۲-پنکوسی۷-کتفیش آفریقایی۷-مارماهی آتشین۱۲-گرین ترور۷ وچند تا سیچلاید دیگه…
    باهم سازگار میشن اگه نمیشن کدوم هارو باید حذف کنم؟

    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر سازگار نمیشن شما باید گرین ترور و پنگوسی و مارماهی و سایر سیچلایدها رو حذف کنید و اختصاصی از گربه ماهی ها نگهداری کنید و یا برعکس گربه ماهی ها رو حذف کنید و از بقیه نگهداری کنید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      بنده هم نظرکی میدم. ردتیل و دراگون و پنگوسی با هم سازگارن، با ارفاق کت افریقایی هم میشه بهشون اضافه کرد.
      مارماهی اتشین هم کلا بیخیال. سیکلیدها هم به همچنین مگر یکی یکی دقیق مشخص کنید چی هستند

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *