کت فیش آفریقایی

کت فیش افریقایی یا گربه ماهی راه رونده موضوع مورد بحث این قسمت میباشد. شاید شکل و شمایل این گربه ماهی شما را به یاد اژدها های چینی بیاندازد شاید هم مشاهده این همه سیبیلک و شکل و شمایل ان برای شما عادی باشد و شما را به یاد خانواده بزرگ گربه ماهیان بیاندازد که اکثرا سیبیل های واضحی دارند. به هر حال در ادامه متن بیشتر با این گربه ماهی زیبا و مرموز اشنا خواهیم شد.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Clarias batrachus

نام رایج: کت افریقایی، گربه ماهی افریقایی , کت فیش راه رونده

خانواده:Clariidae  گربه ماهیان

زیستگاه:  آسیای جنوب شرقی (در مالزی ، تایلند ، شرق هند ، سری لانکا، بنگلادش ، برمه ، اندونزی ، سنگاپور و …. یافت می شود)

دمای مناسب نگهداری: در محدوده دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد 

سایز: ۳۰ سانتیمتر

شناخت: گربه ماهی راه رونده که در کشور ما بیشتر به کت افریقایی معروف است از ماهیان زیبا و هم خانواده گربه ماهیان است که بومی جنوب شرقی اسیا هستند. انها در نهر ها ، برکه ها ، مرداب ها و اب های ارام و حتی راکد و موقت زندگی میکنند. انها میتوانند از اکسیژن هوای بیرون تنفس کنند. نام راه رونده از قدرت حرکت و به اصطلاح راه رفتن انها در ابهای کم عمق و حتی خشکی نشعت گرفته است که به اصطلاح با باله های سینه ای راه میروند و شاید به همین دلیل راه رونده نام گرفته اند. انها میتوانند از برکه های موقت ابی که ایجاد شده و در حال خشک شدن است به برکه ای دیگر حرکت کنند. بدن این گربه ماهی فاقد پولک است اما پوستی لزج گونه و سخت دارد که بدن در برابر حرکت در اب های کم عمق و خشکی در امان بماند. سیبیلک های این ماهی نسبت به سایر گربه ماهیان بلند تر و بیشتر به نظر میرسد گرچه اکثر گربه ماهیان هم از سیبیلک های اینچنینی بی نصیب نیستند.

 

نگهداری: نگهداری انها در تانک های جمعی همیشه لذت بخش و خالی از دردسر نیست، انها پرخاشگرند و نمیتوان این خصوصیتی را که دارند نادیده گرفت. انها گه گاه به ازار و اذیت سایرین میپردازند و حتی گه گاه باعث مرگ ماهیان ضعیف خواهند شد ولی با قوی جثه ها مشکل انچنانی ندارند. البته نظرها درباره خصوصیات این گربه ماهی متفاوت است. حتی خود اینجانب نمیتوانم تصمیم صحیحی در مورد انها بگیرم با وجود اینکه چندین بار با ماهیان مختلف از انها نگهداری کرده ام که در هر شرایط خصوصیات خاصی از خود بروز داده اند. انها تقریبا شب کارند و در اکثر موارد باعث ازار سایرین و برهم زدن نظم اکواریوم خواهند شد. در روز علاقه به مخفی شدن دارند ولی از پرسه زدن در طول روز و غذا گرفتن هم استقبال میکنند. اگر مکان مورد نظر برای مخفی شدن را برایشان محیا نکنید خود دست به کار میشوند و با برهم زدن شن ها و حرکات مارپیچ خود شن ها را کنار میزنند و خود را به اصطلاح کنار شن ها قرار میدهند که در همین لحظه فاجعه رخ میدهد و شما با ابی کثیف و ذرات معلق در اب مواجه میشوید که البته بعد از چند لحظه با وجود تصفیه و ته نشین شدن ذرات همه چیز به شکل اول باز خواهد گشت. در صورتی که میخواهید در یک تانک جمعی از انها نگهداری کنید بهتر است ماهیانی قوی جثه انتخاب کنید تا به مشکل احتمالی برنخورید. این گربه ماهی رشدی عجیب و غریب داشته و به سرعت به سایز قابل توجهی خواهد رسید. حتما برای انها مخفی گاه قرار دهید تا احساس ارامش کنند. حتما درپوش اکواریوم را بدون کوچکترین روزنه انتخاب کنید و همیشه درپوش بسته باشد زیرا انها استعداد پرش به بیرون و حتی خزیدن به بیرون هم دارند و اگر این نکته را رعایت نکنید با گربه ماهی خود بیرون از اب مواجه خواهید شد که هنوز زنده است و ممکن است با بازگرداندن ان به اب مجددا زندگی خود را از سر گیرد ولی همیشه ممکن است اینقدرها شانس با شما یار نباشد مخصوصا انواع کوچک که سریع تلف خواهند شد ولی انواع بزرگتر تا چندین و چند ساعت بیرون از اب را تحمل میکنند و اگر پوست و بدنشان خشک نشود به این راحتی ها تلف نخواهند شد.

تغذیه: این گربه ماهی همه چیز خوار است و از غذاهای خشک تا گوشتی و زنده را تغذیه میکند. هر غذایی اندازه دهانش باشد در یک چشم به هم زدن تمام خواهد شد. انها قدرت بویایی فوق العاده ای دارند و در صورتی که غذا را هم مخفی کنید به سرعت ان را خواهند یافت

تشخیص جنسیت: از روی لوله تناسلی انها قابل تشخیص است.

    

نکته: بدن این گربه ماهی ممکن است مورد حجوم برخی ماهیان دیگر مانند کت فیش وارونه یا کت فیش لجن خوار قرار گیرد و انها از بدن این گربه ماهی تغذیه کنند

در صورت کپی برداری از این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با درج لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

447 دیدگاه در “کت فیش آفریقایی

  1. متين مرادي

    با سلام ببخشید من دوباره پیام زدم
    من دوتا اسکار ۱۰ الی ۱۲ سانتی متری دارم میخواستم بپرسم که میتونم در کنارشون کت افریقایی ۳ الی ۴ سانتی متری نگهداری کنم؟ مخفیگاه ریز و درشت زیاد دارم لطفا کمکم کنید خیلی ممنون بابت راهنمایی هاتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت آفریقایی بزرگ بشه در طول شب ماهی های شما رو اذیت میکنه. زیاد هم کوچک باشه توسط اسکارها کشته میشه. در نتیجه ترکیب خوبی نمیشه.

      پاسخ
  2. مهران

    سلام آیا این ترکیب زیر برای آکواریوم ۳۷۵ لیتری مناسب است
    لجن خوار ۳۰ سانتی اسکار ۳۰ سانتی کت آفریقایی ۳۰ سانتی پاکو ۳۰ سانتی و پنکوسی ۳۰ سانتی

    پاسخ
    1. ناشناس

      یا پنگوسی رو حذف کن یا اسکار، باقی اوکین

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      کت آفریقایی در طول شب اسکارها رو میزنه ضمنا پنگوسی و اسکار هم با هم ترکیب خوبی نمیشه و موندگاری نداره.

      پاسخ
  3. علی

    من یه کت افریقایی دارم فقط زیر شن ها قایم میشه غذا هم نمی خوره چی کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. alireza st 1384

      سلام
      چند وقته خریدیدش؟؟
      اگه تازه خریدید که عادیه و هنوز جا نیوفتاده.
      اگرم نه احتمالا از چیزی داخل یا خارج تانک میترسه

      پاسخ
      1. علی

        یه هفته ای میشه خریدم یه اسکارکوچیکم کنارشه

        پاسخ
      2. علی

        برای اینکه ترسش ریخته بشه باید چیکار کنم

        پاسخ
  4. علی

    یکی از سیبیل های کت من کنده شده چیکار کنم؟

    پاسخ
  5. alireza st 1384

    خوب پس باید مدفوع رو چک کنید و ببینید انگل روده ای داره یا نه.اگه داشت روش درمان مفصل در سایت توضیح داده شده
    خوب باید عامل ترس رو شناسایی و ازبین ببرید
    متاسفانه کاری نمیتونید بکنید اگه خوش شانس باشید و از ریشه کنده نشده باشه میتونید با تغذیه ی مناسب ترمیمش کنید
    درضمن ترکیب اسکار و.کت آفریقایی موندگار نیست مخصوصا که اسکارتون کوچیکه
    چون کت آفریقایی رشد سریع تری نسبت به اسکار داره با گذشت زمان کت اسکار رو میخوره

    پاسخ
  6. علی

    سیبیل کت به چه دردی میخوره و اگه یکی شو مز دست بده چی میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو جای خودش بپرسید و همه سوالتون رو هم سعی کنید در یک پست ارسال کنید تعددی از پست هیا شما رو بنده حذف کردم.
      کت آفریقایی عادت داره بره زیر بستر البته کمی بزرگتر بشه دیگه اینکار ور انجام نمیده.
      برای غذاخور شدن بهتره در همون تانک اصلی با شیشه از بقیه جداش کنید و غذای زیر ابی براش بریزید تا بخوره و اگر غذای گوشتی بهش بدین خیلی بهتره.
      به صورت کلی کت آفریقایی و اسکرا ترکیب موندگاری نمیشه.
      سبیل کت اگر از بیخ کنده شده باشه دیگه ترمیم نمیشه اما اگر از بیخ کنده نشده باشه به مرور زمان خودش ترمیم میشه کار خاصی نیاز نیست انجام بدین.
      این سبیل ها حسگرهای ماهی هستند در طول شب.

      پاسخ
  7. علی

    سلام
    چطور میتونیم زخم های بدن ماهی کت رو ترمیم کنیم چون ماکروی من باله های اون رو گاز میگیره چیکار باید بکنم که گاز نگیره؟اگه دست ساز باشه چه بهتر(دوای گاز گرفتگی هارو میگم) در ضمن کت افریقایی بزرگ تره

    پاسخ
  8. علی

    سلامی دوباره
    واقعا شرمندم اون ماکرو نیست کبالت زبرا هستش و یدونه هستش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت آفریقایی اگر از ماکرو و یا کبالت کتک میخوره پس بذار بخوره اون هم کت بزرگتر ؟؟؟!!
      واقعا ترکیب جالبی نیست و باید کت آفریقایی بزرگتر سیچلایدهای شما رو شکار کنه و بکشه.
      باز اگر کتک میوره با شیشه و در همون تانک اصلی از هم جداشون کنید تا باله های کت ترمیم بشه و هیچ نیازی به دارو نداره فقط خوب تغذیه بشه کافیه.

      پاسخ
  9. علی

    سلام
    من توی اکم یه کوزه گذاشتم که کت بره توش قایم بش ولی بجاش کبالت میره توش و وقتی کت نزدیک کوزه میشه اون رو دنبال میکنه احتمال داره بخاطر بلوغش باشه یا امادگی برای جفتگیری؟در ضمن کبالت نر هستش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه چون سیچلاید آفریقایی نیاز به مخفیگاه و قلمرو داره.

      پاسخ
  10. علی

    سلام
    اون کبالت که میگفتم جوری سنگ های کنار کوزه رو تمیز میکنه که لجن خوار به اون شدت تمیز نمی کنه این دلیلش چیه؟ اگه براش یه جفت بخرم چند درصد احتمال تخم گذاری داره؟ چطور میتونیم کبالت رو از ماکرو تشخیص بدیم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داره برای خودش قلمرو درست میکنه.
      هیچی مشخص نیست و همه چی بستگی به همون نر و ماده و شرایط نگهداری داره.
      باید تجربه داشته باشید و این دو ماهی رو دیده باشید.

      پاسخ
  11. محسن

    سلام
    ببخشید من الان دارم یه کت فیش افریقایی ۲/۵ یا ۳ سانتی رو داخل یه اکواریوم ۲ یا ۳ لیتری نگهداری میکنم
    داخلش که خیلی راحته
    مشکلی واسش فعلا که کوچیکه پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. amirhossein1384

      سلام
      این کار کاملا اشتباه دوست عزیز کت آفریقایی رو باید تو تانک بزرگ با بهترین تجهیزات نگهدارینش. و این تانک اصلا مناسب کت آفریقایی نیست
      موفق باشید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سایز مخزن بسیار کوچیکه. کت افریقایی هم به سرعت سایز میگیره. بهتره یه اکواریوم بزرگتر تهیه کنید. ضمنا در نهایت کت افریقایی ماهی بزرگ جثه ای هست و انواع بالغ به اکواریومی حداقل ۳۰۰ لیتری نیاز دارن

      پاسخ
  12. علی

    سلام
    صبح ساعت ۶ بیدار شتم دیدم کت افتاده بیرون از روش معلوم بود یه چند ساعتی میشه الان که تو اکواریومه انگار پوستش سوخته باله هاش به هم چسبیده شدن سیبیلاش کج شدن غذام که نمی خوره اصلا یه اوضاییه که بیا و ببین!!!!!!!!!!!!!!! الان برای اینکه درس بشه چیکار کنم؟؟ اخه خیلی دوسش دارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کاری نکنید و استرس بهش وارد نکنید طبیعیه تجرک خوبی نداشته باشه و غذا نخوره همینکه زنده مونده جای شکر داره یکی دو روز ممکنه اینطوری باشه حتی تا یک هفته بسته به شوکی که بهش وارد شده زمان لازم داره تا جای خودش رو بگیره.

      پاسخ
  13. علی

    سلام
    اقا الان که من رفتم ببینم حال کت چه طوره دیدم از ۸ تا سیبیل یکیشم سالم نمونده همشون نصفه هستن امکان ترمیم داره یا نه؟؟؟؟؟؟/واسه خشکی پوستش چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کاری نیاز نیست انجام بدین و اصلا هیچ کاری نمیتونید انجام بدین و فقط بای دصبر کنید و شرایط نگهداری و درصد اکسیژن رسانی بالا باشه.
      سبیل ها نیز اگر از بیخ کنده شده باشن که دیگه ترمیم نمیشه اما اگر شکسته باشن به مرور زمان ترمیم میشه. فعلا مهم زنده موندن ماهی شما هست.

      پاسخ
  14. هادی

    سلام،وقت بخیر
    گربه ماهی افریقایی من یک طرفش کنار باله سمت چپش خیلی متورم شده است کسی می دونه علتش چیه.اولش مقل تاول بود بعد به این وضع در اومد.ممنون می شم راهنمایی کنید

    پاسخ
  15. آکوا

    سلام دوست عزیز. به نظرم تا جایی که میتونید شرایط آب ثابت نگه دارید. خصوصا دما. دما رو روی ۲۸ نگه دارید و اصلا کم و زیاد نکنید. هنگام تعویض آب هم، آب هم دمای آب آکواریوم و بدون کلر اضافه کنید. ان شاء الله که حل میشه.
    البته منتظر نظر سایر دوستان باتجربه باشید.

    پاسخ
    1. هادی

      چه جوری می شه عکسشو بزارم ببینید چه بلایی سر این گربه ماهی اومده.خیلی باد کرده اندازه یه توپ پیگ پنگ شده

      پاسخ
      1. آکوا

        سلام دوست عزیز
        https://www.onlypet.ir/upload/user/
        در آدرس بالا میتونید عکستون رو آپلود کنید
        به نظرم تو فکرش نرو. کت افریقایی ماهی بسیار مقاومیه. دستکاریش نکن فقط. کاری نمیتونی انجام بدی در این موارد.

        پاسخ
  16. جواد

    سلام دوستان من فیلترهنگان دارم راهنمایی کنید سیپوراکس رو کجابزارم بهتره ممنون

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام دقیقا خرجی آب در آخرین مرحله قبل از سرریز شدن و برگشتن به تانک.البته به علت کمبود جا نمیشه زیاد سیپوراکس استفاده کرد ولی از هیچ چی بهتره.

      پاسخ
  17. شایان

    من میتوانم فلاور و پولی و اسکار وسرسوس ماری بگذارم و کت فیش افریقایی بگذارم

    پاسخ
    1. A.Soltani

      سلام.اول اینکه بین دیدگاه ننویسید و در اخرین صفحه دیدگاه خودتون رو بنویسد.فلاور باهیچ ماهی ای سازگار نیست.کت افریقایی هم بهتره حذف شه با بقیه سازگاری نداره.پولی و سرسوسماری با رعایت سایزبندی و فضای کافی باهم سازگارن.پولی با فصای کافی و سایزبندی و مخفیگاه و اینکه بزرگتراز اسکار و غذاخور باشه و اگر قبل از اسکار به تانک اضافه شه با اسکار سازگاره در غیر اینصورت خیر.سرسوماری هم فقط با پولی سازگاره.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      فلاور رو باید تکی نگهداری کنید.
      اسکار با پولی و سرسوسماری سازگاری نداره.
      کت فیش افریقایی هم همه این ماهی ها رو میزنه.

      پاسخ
  18. رامین

    سلام وقت بخیر یه سوال میخواستم بپرسم لطفا راهنمایی کنید دوستان این ماهی با پولی اندیچری ۴۰ سانتی سازگاری داره؟هم سایز باشه و حتی کوچیکتر از پولی باشه ؟؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *