سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. اسماعیلی

    سلام من یه عروس ماده دارم امروز اسهال و استفراغ داره هرچی ارزن میخوره پس میده بنظرتون سرما خورده؟ چه باید کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز اینها علامت سرماخوردگی نیست و حداقل علامت سرماخوردگی معمولی نیست و پرنده شما مسمومیت داره و اگر به دادش نرسید حتما تلف میشه و شاید تا حالا تلف شده باشه.
      محلش رو خنک تر کنید شاید اصلا گرما زده شده باشه .
      داخل ظرف آبخوریش او آر اس ORS حل کنید و بدین بخوره برای اسهالش خوبه و برای استفراغ هم ممکنه دانه ها کثیف باشن و باید اونها رو تمیز کنید.
      اگر اسهال سبز تیره هست ممکنه دیگه نشه کاری براش کرد اما خیلی زود یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک مقدار کم آب یک لیوان آب حل کنید و با سرنگ یک سی سی از اون رو بکشید و داخل حلق پرنده خالی کنید و یا بدین بخوره و یا با شلنک مثل غذا دادن به جوجه داخل چینه دانش خالی کنید دقت کنید بیشتر بهش ندین چون میره تو ریش و خفه میشه.

      پاسخ
  2. ارمين

    سلام
    من یه ملنگوی هشت ماهه دارم که خیلی عطسه میکنه و بینیش رو خیلی با پاش تمیز میکنه و یه چیز از بینیش خارج میشه در هنگام عطسه. پف کرده است و زیاد چرت میزنه چیکارش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ابتدا داخل حلق و بینی پرنده رو معاینه کنید تا چیزی مثل پر و ذرات غذا و … گیر نکرده باشه و اگر هم چرک کرده با یک گوش پاک کن و یا یکی از پرهای خودش داخل حلقش رو تمیز کنید و چرک ها رو خارج کنید و اگر این موارد نبود حتما عفونت داره و باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت بذارید جلوش.
      ضمنا محلش رو گرمتر کنید. فقط نه باد بهش بخوره و نه گرما زده بشه.

      پاسخ
  3. مینا

    سلام طوطی من یکی از سوراخای بینیش گرفته اما علایم سرما خوردگی نداره ک.فک میکنین واسه چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حتما که نباید سرماخوردگی باشه شاید عفونت کرده و یا آشغالی سوراخ بینیش رو گرفته.
      خب دوست عزیز شما با یک خلال دندان به آرومی سوراخ بینیش رو باز کنید و اون آشغالها رو خارج کنید بعد با انگشت دست از روی سرش بکشید تا روی بینی و منقارش و ببینید چرکی چیزی از بینیش خارج میشه یا نمیشه ؟؟!! حتما یه خبری بدین تا بگم خدمتتون چکاری باید انجام بدین.

      پاسخ
  4. هوشنگ

    با سلام و خسته نباشید…عروس هلندی من ۴ ماهشه..الان ۲ روزه که بی حاله…حرف نمیزنه..پراشو پف میکنه…چشماش یه خورده ریز شده..کم غذا شده و مدفوعش به رنگ سبزتیره که وسطش تقریبا سفته ولی دورش ابکی سفید رنگ به طوری که پخش میشه..میخواستم بدونم اینا دلیل سرما خوردگیه و اگه جواب شما مثبته چه اقدامی رو انجام بدم….در ضمن یک چهارم قرص سرما خوردگی رو تو آب حل کردم و تو منقارش ریختم و مولتی ویتامین هم بهش دادم…با تشکر از راهنمایی شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا از قرص سرماخوردگی استفاده کردین ؟؟؟!!!
      شما باید محل پرنده رو گرمتر کنید و دست کاریش نکنید و یک کپسول تتراسیکلین رو در یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید.
      جوانه گندم تازه – میوه و سبزی هم بهش بدین چون ممکنه ضعیف شده باشه و نتونه دانه های سفت رو بخوره.
      این مشکل پرنده شما دو تا حالت داره یا سرماخورده که به همین راحتی که گفتم خدمتتون درمان میشه و یا داره نیوکاسل میگیره که اگر فضلش سبز یک دست و شل و چسبناک بشه نیوکاسل هست در اوایل بیماری روش درمانش همین هست که عرض کردم خدمتتون اما اگر پیشرفت کنه پرنده رو میکشه.

      پاسخ
      1. هوشنگ

        ممنون از راهنمایی شما میشه توضیح بدید عروس هلندی در چه شرایطی ممکنه نیوکاسل بگیره .عروس هلندی من هیچ علاقه ای به خوردن میوه ها نشون نمیده فقط کمی خیار میخوره اگه میوه ی خاصی مدنظرتونه اونو بگید تا بهش بدم .و درمورد سبزی چه نوع سبزی بهش بدم فقط هویج رنده شده رو میخوره . در مورد مولتی ویتامین چی ؟ بهش بدم یا نه ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خسته نباشید اصلا شاید به دلیل خوردن بیش از اندازه خیار سردیش کرده باشه و هیچکدوم از دو حالت قبلی نباشه ؟؟!!!
          سبزی همه چی میخورن – کلم – کاهو – اسفناج – کرفس – شوید – جعفری – گشنیز و …. میوه هم سیب – هویج – موز – پرتغال – انگور – گیلاس و ….
          ویتامین از نوع انسانی میتونید استفاده کنید اما مخصوص پرندگان باشه بهتره. هم زمان با دارو ویتامین مصرف نکنید.
          نیوکاسل هم بیماری لاعلاجی هست تقریبا و اگر نوع پیشرفتش رو پرنده بگیره تلف میشه. از طریق آب و دانه و حتی هوا منتقل میشه.

          پاسخ
  5. ناشناس

    آقا مجتبی عزیز منو ببخش که اینقدر مزاحمت میشم….کاش میتونستم از خجالتت دربیام
    واقعیت اینه که خیلی خیار بهش نمیدم…الانم دارم دستورات شما رو مو به مو انجام میدم…..الان مشکلی که داره اینه که پرهاشو پف میکنه و چشماش ریز شده و خیلی کم حرف میزنه به نظرتون سرماخوردگی نیست؟

    پاسخ
  6. هوشنگ

    با سلام و پوزش مجدد نمیدونم چرا از وقتی که مریض شده یعنی این دو . سه روز از صبح که پا میشه فقط جیغ میکشه نمدونم به خاطر مریضیشه . کلی باهاش حرف میزنم نازش میکنم ولی دوباره شروع میکنه به جیغ کشیدن و بی قراری کردن .ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .با سوال بالا هردو رو یکدفعه جواب بدید لطفا ….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پف کردن پرها و خواب آلودگی طبیعی نیست و احتمال سرماخوردیگ میره شما محل پرنده رو گرمتر کنید روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم بهش بدین یه جایی باشه سایه آفتاب دیگه گرما زدش نکنید.
      یک ۲۴ ساعت هم در ظرف آبخوریش تتراسیکلین حل کنید.
      غذای مقوی و نرم مثل میوه و سبزی هم بهش بدین تا تقویت بشه.
      این جیغ زدنش هم طبیعیه وقتی مریضه اعصاب نداره جیغ میکشه.

      پاسخ
  7. هوشنگ

    با سلام و خسته نباشید….لطفا به دادم برسید.آقا مجتبی علائم سرماخوردگی (شامل پف کردن پر و ریز شدن چشم ) از بین رفته و تا حدودی حرف میزنه ولی متاسفانه از امروز هر چی ارزن و کتان خورده همش رو پس میده(استفراغ میکنه) و مدفوعش به رنگ سبز مایل به سفید شده تو رو خدا به دادم برسین میترسم عروسم تلف بشه…یه درمان فوری و اضطراری بهم بگین..خیلی متشکرم.

    پاسخ
  8. هوشنگ

    یادم رفت خدمتتون عرض کنم که شکل دانه ها اصلا تغییر نکرده و به نظر میاد که اصلا هضم نشده باشن آیا این همون استفراغ میباشد و یا برگرداندن غذا میباشد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اصلا شاید دانه ها کثیف هستن بهتره اونها رو بشورید به هر حال یه چیز بدی خورده.
      در ظرف آبخوری کمی آب لیمو ترش بریزید میتونه کمک کنه حالش بهتر بشه.
      دانه کپک زده – حشره زده و آلوده اگر مصرف کنه اینطوری میشه.
      اگر چای میخوره کمی بهش بدین. برنج پخته شده بدون روغن هم بد نیست.

      پاسخ
    2. ناشناس

      سلام و ارادت،مطمئن باشید که سندرم ماکا گرفته بود و درمان قاطعی وجود نداره اما توصیه میشه از اسپرین در اب استفاده بشود و ایجاد محیطی ارام

      پاسخ
  9. مریم

    با سلام من ی عروس هلندی نر دارم دو روز خیلی بی حال همش خواب غذاش کم شده و اصلا حرف نمیزن و پرواز نمیکن با ی دامپزشک مشورت کردم روزی نصف کپسول داکسی سایکلین و مولتی ویتامین تو ابش میریزم حالا ی جوری شده حتی از اب بدش اومده خیلی نگرانشم نمی دونم چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید هم از آب بدش بیاد چون مزه آب با استفاده از دارو تغییر کرده .
      ببین دوست عزیز آنتی بیوتیک و ویتامین رو نبای دبا هم مصرف کنید چون اثر هم رو خنثی میکنن حالا چرا دکترا توجه ای به این مساله نمیکنن بنده نمیدونم ؟؟!!
      شما باید ویتامین رو بعد از اتمام درمان با آنتی بیوتیک مصرف کنید نه هم زمان حداقل این نکته رو به اون دامپزشک یاد بدین.
      اولا که داکسی سیلین داروی مناسبی هست اما نه برای شروع بلکه شما باید از تتراسیکلین استفاده کنید .
      دوما دز مصرفی شما خیلی زیاده.
      شما یک کپسول تتراسیکلین و یا همینداکسی سیلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت بذارید جلوی پرنده باشه.
      روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حمام افتاب ملایم بهش بدین البته در فضای بسته اتاق و هرگز پرنده رو در هوای آزاد قرار ندین.
      مراقب باشید پرنده گرما زده نشه.
      ممکنه پرنده شما ضعیف شده باشه و نتونه دانه پوست بکنه و بخوره پس باید جوانه گندم تازه و سبزی و میوه بهش بدین تا هم بتونه بخوره و هم تقویت بشه
      سعی کنید درظرف آبخوریش یه کمی عسل هم حل کنید تا تقویت بشه .
      بعد از ۲۴ ساعت باید پرنده شما حالش بهتر بشه و اگر نشد تا سه روز آنتی بیوتیک مصرف کنید و بعد از سه روز چه خوب شد و چه نشد دیگه نباید آنتی بیوتیک مصرف کنید یک ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریش عسل حل کنید و بعدا به مدت ۳ روز در ظرف آبخوریش ویتامین حل کنید دقت کنید ویتامین زیادی هم پرنده رو میکشه و حتی آب رو بد مزه میکنه و نمیخوره.

      پاسخ
  10. دنی

    سلام طوطی من ۳/۵ ماهشه همش گاز میگیره گازای محکم از دست غذا میگیره ولی دستت خالی باشه جیغ میزنه و گاز میگیره چجوری رامش کنم؟
    راستی یادم رفت بگم طوطی من شاه طوطیه الان یه ماهه خریدمش نر هم هست تو رو خدا راهنماییم کنین چیکار کنم گاز نگیره گازهاشم خیلی محکمه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز ببخشید بنده دو تا سوال شما رو ادغام کردم.
      خب مگه نفرمودین طوطی شما سه و نیم ماهه هست پس چطوره نر هست و از کجا متوجه شدین نره ؟؟؟!!! اگر طوق دور گردنش در اومده باشه و از روی اون گفتین نر هست باید بگم خدمتتون طوطی شما بالای یک سال سن داره و حداقل ۱۵ ماهه هست.
      خب یک ماه هم که بیشتر اون رو خریداری نکردین پس انتظار بیشتری نباید داشته باشید و باید بیشتر صبر کنید شاید جاهای مختلف دیگه هزار و یک جور روش عجیب و غریب بهتون پیشنهاد بدن اما برای طوطی خانگی استفاده نکنید و فقط برای طوطی خودتون صبر و حوصله به خرج بدین و براش وقت بیشتری بذارید تا به شما عادت کنه و مجبورش نکنید و از زور هم استفاده نکنید یه ۳ – ۴ ماه تا ۶ ماه روش کار کنید عالی میشه.
      بعد قسمت اهلی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید ایجا بخش بیماری هست تقربا در بخش دستی کردن طوطی مطالب مفیدی گفته شده مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  11. ناشناس

    مایک طوطی سبزداریم چشم هایش راهی می بندد. خوابش نمی اید ماخیلی ناراحت هستیم .حرف می زند.هیچی هم نمی خورد ماکی ترسیم بمیرد . لطفا کمک کنید

    پاسخ
    1. Hanif

      دوست خوبم از بابت مشکل طوطی شما خیلی ناراحت شدم
      کمی منظورتون نا مفهومه
      چه نشانه هایی داره ؟
      آیا می لرزه ؟ اسهال داره ؟ چند وقته به این شکل بیماره ؟
      چه غذایی رو بیشتر از همه دوست داره ؟ آیا امتحان کردید که محیطش سرد نیست ؟
      خیلی دوست دارم کمک کنم ولی اطلاعاتتون ناقصه
      امیدوارم زود سالم و سر حال بشه

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بنده هم با اقا حنیف موافقم و خوهشا سوالتون رو کاملتر مطرح کنید. چون خیلی عجیبه که هم حرف میزنه و هم هیچی نمیخوره. خیلی سخته پرنده مریض باشه و از مریضی مثلا غذا نخوره ولی حرف بزنه. شاید اصلا مشکلی نداره و بیجهت نگرانید. ضمنا وقتی چشماشو میبنده ببینید چجوری استراحت میکنه. این خیلی مهم و تعیین کننده هست. چون گاها پرنده چشمشو بسته و پف میکنه و روی میله به صورت مایل به افقی خوابیده و تکون هم میخوره و صدای تنفسش رو میشه شنید و این پف کردن و چشم بستن از مریضی هست ولی گاهی اوقات چشم رو میبنده و استراحت میکنه و پف میکنه و مثلا روی یه پا استوار خوابیده یا سرشو بین بالش فرو برده و روی چوب بیشتر مایل به عمود استراحت میکنه و مشکلی نیست و خیلی از طوطی ها این استراحت روزانه رو دارن. باید برسی بیشتری انجام بدید تا معلوم بشه مریضه یا نه. البته اگه غذا نمیخوره خودش نگران کننده هست و پرنده ضعیف میشه و در نهایت متاسفانه از دستش میدید. بنابراین لطفا در مورد مدفوع پرنده بیشتر توضیح بدید هم رنگش و هم حالت مدفوع که ببینیم طبیعیه یا نه. از طرفی هم بگید چه غذایی به پرنده میدین. زمانی که حرف میزنه یا حواسش جمع شده بهش غذا تعارف کنید. سعی کنید مغز دانه ها رو تعارف کنید و ببینید میخوره یا نه. میوه و غذای نرم هم امتحان کنید. اگه دستی هم نیست که تو قفسش بذارید و ببینید واکنشی نشون میده و اون واکنش رو هم مطرح کنید تا ببینیم مشکل پرندتون چی هست

      پاسخ
  12. سهیل

    سلام خسته نباشید،
    به کمکمون احتیاج دارم، من یه عروس هلندی حدود یه هفتس که گرفتم ولی از همون اول که اوردمش سرش همش تو پرش بود، تقریبا بعد ۴ روز سرشو به مقعدشم میبرد و نوکش کثیف میشد
    دسشوییش هرچی میگذش شلتر میشد،عطسه ام داشت
    و وقتایی که من درس میخونم و صدایی نیس پف میکنه و چرته همش
    امروز بردمش دامپزشکی، دکتر تتراسایکلین ۲۵۰ داد و گفت روزی یدونه کپسول تو نصف ظرف آبش بریزم و هرروز عوض کنم اگه تا دو روز خوب نشد ببرمش برای کشت :'( و یه مولتی ویتامین هم نوشت گفت بعد از خوب شدن بهش بدم،
    راستی تو دفعم مشکل داره و ازش آویزونه همش.
    با هرصدایی بیتابی میکنه و جیغ میکشه که در قفسو باز کن، ولی عصبی و تو دست نمیاد میادم پر میزنه، بیرونم میاد پرواز میکنه میخوره تو دیوار
    نمیدونم چیکارش کنم
    خاهشا راهنمایی کنید :(

    پاسخ
  13. سهیل

    راستی فندق (عروس هلندی من)
    از امروز که بهش تتراسایکلین دادم دیگه غذا نخورد، استخوان جناغشه فک کنم زده بیرون، چینه دونشم کاملا خالیه،غذام تو دس میدم میگیره میندازه زمین خاهش میکنم کمک کنید، تلف نشه فندقم :(
    شبا هم خیلی جیغ جیغ میکنه :/

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا کمک خاصی از دستمون ساخته نیست وگر نه دریغ نمیکردم. به نظر بنده الان که پرنده رو نشون دامپزشک دادید و تتراسایکلین هم تجویز کرده که بنظرم مفید هم بوده و شاید ما هم اولین موردی که میتونستیم بهتون توصیه کنیم همین تتراسیکلین بوده(فقط یکم با مقدار مصرفش مشکل دارم و به نظرم خیلی زیاد گفتن!!) به هر حال دیگه طبق روالی که دامپزشک بهتون گفته عمل کنید و مثلا درست نیست بنده یه چیز دیگه بگم و اونم رو انجام بدیم و اخرم خدایی نکرده چند تا دارو و چند جور دستکاری و نه درمان ما به دردی میخوره و نه درمان دامپزشک و پرنده هم از دست میره. بنابراین تنها کمکی که از دستم ساخته هست این توصیه هست که راهنمایی های دامپزشک رو دنبال کنید، حالا یا پرنده از دست میره یا درمان میشه.
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز محل پرنده رو گرم کنید و کاهو و سبزیجات و دانه نرم بهش بدین مثلا گندم جوانه زده – سیب درختی هم خوبه و حتی برنج پخته شده بودن روغن فعلا پرنده شما خیلی ضعیف شده نمیتونه دانه های سفت رو بخوره.
      اون میزان تتراسیکلین هم خیلی زیاده اما باز اون طرف پرنده رو دیده و تجویز کرده چون بنظر بنده ممکنه نیوکاسل باشه و مجبور شده این دز رو تجویز کنه.
      ببین اگر فضله سبز تیره و چسبناک داره و به مقعدش چسبیده و گاهی هم گردن پرنده میپیچه دیگه شک نکنید که نیوکاسل هست و به این راحتی ها درمان نمیشه .
      تنها راه فعلا همون هست که دامپزشک فرموده فقط محلش رو هم گرمتر کنید و دانه نرم بهش بدین و اصلا طرفش نرید و یک گوشه ای تنها و بدون رفت و آمد باشه تا بدون استرس بیاد و غذا بخوره.
      اگر دیدی آب میخوره داخل ظرف آبخوری از همون ویتامینی که دکتر داده مصرف کنید حداقل یه کمی تقویت بشه و یا داخل ظرف آبخوری عسل هم حل کنید خوبه.
      اگر پرنده دیگه ای هم دارید نباید نزدیک به این پرنده قرارش بدین و خودتون هم اگر دست به این عروس و قفس و وسایلش زدین به وسایل پرنده های دیگه دست نزنید چون اونها رو هم مریض میکنید. اما این بیماری برای خودتون مشکل ساز نمیشه.
      ضمنا پرنده ای رو که تازه خریدین نباید اینطوری از قفس بیارید بیرون مخصوصا عروس هلندی به زمان نیاز داره تا از قفس بیاد بیرون و از دست شما غذا بخوره هرچند از قبل اهلی بوده باشه باز هم باید چند ماهی رو صبر کنید تا به شما عادت کنه ضمنا باید پرهای پرنده رو کوتاه کنید تا اینطوری تو در و دیوار نخوره اصلا ممکنه پرنده شما مریض هم نباشه و فقط ترسیده و از بی غذایی اینطوری شده و فقط آب خورده باشه پس سعی کنید پرنده رو در آرامش نگهداری کنید.

      پاسخ
  14. سهیل

    سلام، خیلی ممنون از جوابتون
    راستش فک کنم تازه دون خور شده و از هر غذایی غیر دونه خودش میترسه و نمیخوره (البته من تجربه ندارم ولی غیر غذای خودش هرچی جلوش گذاشتم ترسیده و نزدیکش نشده)
    آره خیلی ضعیف شده، لحظه به لحظه ام لاغر تر میشه، من منظورتونو از گردنش میپیچه نفهمیدم :(
    ولی مدفوعش همونه که گفتین، پرهاشم از قبل چیدن. آب تنها چیزیه که میخوره اونم خیلی کم چون فکر کنم بخاطر دارو بو میده خوشش نمیاد
    هیچی نخوره تلف میشه :'( یه راه بهم نشون بدین
    همه غذاهایی که گفتین امتحان کردم، هیچکدومو نمیخوره، حتی سیبو براش رنده کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قبل از هرچیز بگم که دو تا سوال شما رو بنده ادغام کردم ببخشید.
      خب گردنش میپیچه یعنی نمیتونه سرش رو صاف نگهداره و کلا میچرخه و یه وری میشه که خیلی تابلو هست و اگر این اتفاق بیوفته کاملا مشخصه و از یه کم بیشتره و قابل تشخیص هست.
      اگر واقعا فضلش سبز تیره و چسبناک هست دیگه کار خاصی نمیشه براش کرد و در کل نیوکاسل رو نمیشه به این راحتی ها درمان کرد و الان بنده با اون دامپزشک و با اون دوز تتراسیکلین کاملا موافقم و هیچ راه دیگه ای ندارید نهایتا اون دارو رو با عسل شیرین کنید.
      این پرنده شما فکر میکنم حداکثری که زنده باشه تا ۳ – ۴ روز دیگه هست و اگر با همین تتراسیکلین بهتر نشه و غذا نخوره کاری نمیشه براش کرد اگر هم خیلی نگرانش هستین یه جوری با سرنگ بهش غذا بدین البته نه اینکه چینه دانش رو پر کنید فقط در حدی که از گرسنگی تلف نشه چون در این حالت نباید هم زیاد غذا بخوره چون با مصرف این دز تتراسیکلین دیگه باکتری مفیدی هم براش باقی نمیمونه که بتونه به راحتی غذا رو هضم کنه اینها دیگه تیر آخره باید با سرنگ غذای بچه که حاوی شیر نباشه بهش بدین شاید جون بگیره و شاید هم زمان بالا آوردن همون غذا خفه بشه چون الان مثل آدمی میمونه که میل به غذا نداره و شما زورکی دارید تو حلقش غذا میریزید دیگه ۵۰ – ۵۰ هست و ممکنه یه خرج الکی هم برای اون غذا رو دستتون بمونه و یا نخواستین از غذای بچه استفاده کنید نخود برشته شده رو آسیاب کنید و با آب مخلوط کرده و با سرنگ بهش بدین.
      تو آب و یا غذای دست ساز که با سرنگ بهش میدین حتما عسل حل کنید تا هم مزه اون دارو گرفته بشه و هم کمی پرنده خوشش بیاد و تقویت هم بشه فقط تا یادم نرفته بگم محل نگهداریش رو گرمتر کنید و خیلی هم در آرامش باشه بنده با این نیوکاسل زیاد درگیر بودم تو سرما بدتر میشه البته در باره نیوکاسل مطلب در سایت داریم مطالعه بفرمایید میتونه براتون مفید باشه فقط هیچ وقت ناامید نشید ولی اگر پرنده رو هم از دست دادین ناراحت نشید چون این یه بیماری کشنده هست و از موارد نادره که درمان بشه.

      پاسخ
  15. سهیل

    فقط دعا میکنم که نیوکاسل یا هرچیز خطرناک دیگه ای نباشه، خداروشکر گردنش نمیپیچه مقاله سایتتونم راجع به نیوکاسل خوندم ولی فندق من فقط اسهال سبزشو داره و عطسه و بی حال، هنوزم با این حالش خیلی شیطونه و خودشو مرتب تمیز میکنه
    ولی دارو و غذا نمیخوره
    خیلی نگرانش بودم، گفتم شاید هضم میوه براش سخت باشه واسه همین میکس میوه و اینا درس نکردم فقط بیسکویت مادر تو اب گرم قاطی کردم و با قطره چکون دادم خورد، خیلی کم خورد ولی حس کردم یکم جون گرفت، چند قطره ام از داروش بهش دادم، حس میکنم دوزش خیلی بالاست، میخوره سر میشه و خوابش میبره، میبرمش یجا دیگه نشونش میدم
    بازم ممنون بی چشم داشت کمکمون میکنین

    پاسخ
  16. ناهید

    سلام .من ی طوطی نر حدودا ١٠ماه پیش خریدم.فک کنم ٣ساله س.
    حدودا ۴_۵روزه ک صداش گرفته
    جمعه ابتنی کرده ولی کنار بخاری بوده.
    بازیشو میکنه غذاشم ماشالله میخوره
    ولی صداش گرفته
    تو این ١٠ماه فقط نکن یاد گرفته اونم گاهی وقتا خوب تلفظ میکنه.زمانی ک خریدمش فقط طوطی میگفت.
    از صب تا شب خیلی باهاش حرف میزنم ولی خلی خنگه .فک کنم اگ ی مینا میبود تا الان همه چیز یاد میگرفت.بیشتر مواقع چشم تو چشم باهاش میحرفم.
    حرفا و منظورمونو خوب میفهمه .ولی تو حرف زدن اصن باهوش نیست.
    ازتون میخوام راهنماییم کنین.
    ١_اینکه سرما خورده ب نظرتون؟
    ٢_چیکار کنم ک خوب حرف بزنه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱- اگه عطسه میکنه و دور چشماش قرمز شده بله سرماخورده در غیر اینصورت مشکل خاصی نیست و این گرفتگی صدا برطرف میشه و یک روز به پرنده به جای اب چای خیلی کمرنگ یا بابونه ولرم بدید مشکلش حل میشه و البته تو معرض وزش باد و سرما هم قرار نگیره و احتمالا اگه مولتی ویتامین مخصوص پرندگان هم دارین بهش بدید در غیر اینصورت از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه استفاده تا پرنده تقویت بشه. غذای تیز و تندم به پرنده ندید که یکی از دلایل گرفتگی صدا و دونه زدن تو گلوی پرنده و این موارد میتونه از همین غذاها باشه
      ۲- این طوطی یکم دیگه سنشم بالاست و نباید توقع داشته باشید تعداد کلمات زیادی یاد بگیره و همین که یک کلمه هم یاد گرفته معلومه حسابی باهاش کار کردید و خیلی هم خوبه وگر نه تو این سن واقعا سخته خواسته باشید بهش کلمات رو یاد بدید. بیشتر روی سوت کار کنید و یه نوار از کلماتی که تمایل دارید تقلید کنه هم واسش بذارید. بی تاثیر نیست و ممکنه بازم یکی دو کلمه ای رو یاد بگیره. به هر حال به نظر بنده سنش بالاست و نباید زیاد ازش توقع داشته باشید(البته نفرمودید چه طوطیی هم هست که قطعی تر در مورد سخنگوییش بحث کنیم- ملنگو هست، شاه طوطیه؟ کاسکو؟ چیه؟)

      پاسخ
      1. ناهید

        سلام.ممنون از راهنماییتون.
        طوطی ملنگو هست.
        زمانی ک خریدم فروشنده میگفت ک تا ی سال دیگ بهتر میشه و در حد چند کلمه حرف میزنه.
        البته واسش ضبط کردم صدا براش میزارم ولی ن همیشه.
        خانواده هم براش تکرار میکنن حرفای همیشگی رو.
        خودم خیلی باهاش حرف میزنم.اخه خوندم ک اگه رو در رو و چشم تو چشم با طوطی حرف بزنیم تاثیرش خیلی بیشتره.
        هرچی ک لازم داشته واسش خریدم مخصوصا وسیله بازی.رام شده س.رو دست میاد بوس میده.خیلی باهاش بازی میکنم.ک ذوق میکنه بعدش از خودش چندتا صدا در میاره.
        دکتر هم میبرمش ک مشکلی نداشته باشه.
        تنها مشکل من کم حرف زدن و این چند روز هم گرفتکی صداش.ک با راهنماییتون امیدوارم بهتر بشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده پرنده رو دکتر نبرید اما با دکتر مشورت کنید و عکس و فیلم نشون دکتر بدین چون جابجایی پرنده باعث ترس و یا بیماری و سرماخوردگی و … میشه مخصوصا اینکه ممکنه در محل دامپزشکی کلی بیماری جدید بگیره شاید دست همون دکتر آلوده به یک ویروسی باشه ؟؟!!! پس ریسک نکنید و تا مجبور نشدین خود پرنده رو هرگز جایی نبرید وقتی دکتر قرار شد نبرید دیگه مهمانی و پارک و شهربازی هم نباید پرنده رو ببرید ؟؟!!
          برای حرف زدن پرنده هم باید خدمتتون عرض کنم که بستگی به استعداد همون پرنده داره ضمنا طوطی سه ساله اون هم ملنگو به این راحتی ها به حرف نمیاد و زمان بیشتری لازم داره و شاید اصلا به حرف نیاد.

          پاسخ
  17. رضا شلال

    سلام
    من یک روزه که یک عروس هلندی نر خریدم
    ۲ مشکل دارم -أول اینکه خیلی بی تابی میکنه دوم هم مدفوع سبزه
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    ممنون از سایت باحالتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یعنی چطوری بی تابی میکنه ؟؟!! دوست عزیز تنها دو روزه او نرو خریداری کردین اولا هنوز غریبه هست و میترسه دوما تنها هست.
      اون نوع فضله هم اگر چسبناک و سبز تیره باشه از بیماریه.

      پاسخ
      1. رضا شلال

        باسلام
        در مورد بی تابی حق با شماست
        در مورد فضلش هم رفتم یک قطره خریدم و تو آبش ریختم ، اسهالش خوب شده ولی هنوز سبزه ، با وجود اینکه سبزیجات بهش ندادم

        چسبناک بودن رو موقع شستن کفی باید بفهمم ؟ یعنی موقع کندن باید کش بیاد که بگم چسبناکه ؟
        برای درمان این حالت چسبندگی چکار کنم ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بله موقع فضله گذاشتن کش میاد یا حتی به مقعد پرنده اویزون میمونه و پرنده دم میزنه. سوای فضله به نظر من پرنده شما هیچ مشکلی نداره، تازه خریدید و پرنده تغیر مکان داده و اگه بیتابی بکنه یا یک روز اسهال باشه یا نمیدونم کز کرده باشه اصلا مشکلی نیست و دو سه روز که بگذره و جای پرنده زیاد سرد نباشه و در وزش باد قرارش ندین و دستکاریش نکنید خودش خوب میشه و سرحال میاد. با این حال وضعیت پرنده زیر نظر داشته باشید و مورد خاصی بود بفرمایید.

          پاسخ
          1. رضا

            با تشکر از سایت خوبتون و خود شما که بدون هیچ چشم داشتی تمام دوستان رو کمک میکنید
            إن شاالله خدا کمکتون کن
            در ضمن شهادت غریبانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا س رو خدمت تمام دوستان تسلیت عرض میکنم

            پاسخ
  18. رضا شلال

    یک پرنده فروشی بهم میگفت برا عروسم برم برگ اکالیپتوس تازه بزارم و دوست داره
    بین مردم یک قولی هست که میگه برک اکالیپتوس براشون سمی و کشند ست
    حالا من بزارم یا نه ؟ چون پرنده فروشی برا مرغ عشقش گذاشته بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده مستقیم از برگ اکالیپتوس برای پرنده استفاده نکردم و نمیدونم مضر هست یا مفید اما از بخور اکالیپتوس استفاده کردم و خیلی مفید بوده اما اگر سرماخورده باشه هیچی بهتر از تتراسیکلین و حمام آفتاب ملایم نمیشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *