شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. elahe75

    سلام و عرض ادب
    یه سوال داشتم راجب شن شور و ماسه صدفی اینا واقعا واسه مرغ عشق کاربرد داره ضرری نداره؟چون داخل یک سایت خارجی خوندم که گذاشته بود واسه فروش و نوشته بود مناسب برای مرغ عشق و طوطی و عروس هلندی البته من فارسی نوشتم معنی جمله اش همین بود و محبت کنید توضیح جامع راجب مکانیزم اینا بهم بدید اگه استفاده کردید
    سوال دومم نوشته بود هنگام استفاده از مولتی ویتامین سنگ کلسیم و کف دریا رو برداریم چون تداخل داره و مشکل گوارشی ایجاد میکنه
    راجب ویتامین E هم بهم یه اطلاعاتی میدید نوشته بود داخل آبشون بریزیم واسه جفت گیری و تخم گذاشتن تاثیر شگرفی داره
    اگه امکان داره کلا راجب ویتامینها و مینرال ها کاربرد اونا تو سلامتی مرغ عشق یه مطلب بزارید داخل سایت،واسه آقای رنگین کمان خوبه اما کامل نیست
    ممنون ازتون

    پاسخ
    1. ali.mns

      اون مکمل هست و مواد معدنی مورد نیاز پرنده رو تامین میکنه. :)
      در رابطه با مولتی ویتامین و کلسیم چون خودم هم کنار هم استفاده میکنم کنجکاو شدم و از یه پزشک انسانی پرسیدم گفتش تو انسان عوارض نداره مصرف در کنار هم حالا تو پرنده عوارض داشته باشه رو نمیدونه :)
      ویتامین E رو والا اطلاعی ندارم اینو بزارید پای بی تجربگی من و منتظر نظر بقیه باشید. :)
      موفق باشید

      پاسخ
  2. elahe75

    درود ،ببخشید مزاحم شدم یه سوالی واسم پیش اومده تو توضیح آقای رنگین کمان خوندم بالای منقار اگه آبی و بنفش باشه یعنی نر هستن،الان واسه من یکی آبی هست و یکی بنفش و به اسم نر و ماده خریدم،الانم باهم خیلی خوب و همش در حال عشق بازی هستن،امکان داره نر باشن هر دوتا؟هرکاری که منقار آبی میکنه اینم تقلید میکنه یا برعکس،اون پاش رو بکشه اینم میکشه،همش هم نوک به نوک میشن
    یه سوال مهم دیگه هم دارم من لانه کلبه ای چوبی ام دی اف خریدم و واسشون گذاشتم اما اهمیت نمیدن،و اکثرا دیدم اونایی که دارن از این پلاستیکی ها کوچیک گذاشتن احتمال داره بخاطر این باشه نمیرن تو لانه بخوابن؟میشه یکی هم از اونا بخرم کنارش بزارم یا مهم نیست؟
    یه سوال دیگه ذرت باید هر روز بدم بخورن یا رژیم خاصی داره؟چون قبلا نمیخوردن اما از امروز کامل خوردن ده سانت ذرت رو
    همیشه گفتید جوانه گندم واسشون خیلی خوبه اما هرچی میخرم و میریزم واسشون نمیخورن و از ظرف غذا میریزن پایین قفس چکار کنم ؟بگیرمشون جوانه گندم رو بکنم تو دهنشون؟سبزی هم همینطور نمیخورن و میریزن پایین
    این پر ریزی کوچیک اون مرغ عشق سفیده هنوز ادامه داره تو قفس از این چوب به اون چوب پر میزنه میریزه هر روز حدود ده بیست تا میبینم موقع شستن سینی زیر قفس،چکار کنم؟
    راجب حموم کردنشون هم سوال دارم واسشون وان حمام خریدم رنگ شیشه ای اما نمیرن حموم کنن خودشون رو بشورن و همش خودشون رو میخارونن
    ببخشید که عرایض بنده طولانی شد معذرت میخوام

    پاسخ
    1. ali.mns

      راجب تشخیص جنسیت بنده اطلاعی ندارم ولی میدونم اگه برا هم خط و نشون میکشن احتمال اینکه هر دو نر باشه هست.اگه جفت گیری هم کردن که حتما جفت هستن.
      راجب لونه بگم که پرنده هر جا راحت باشه میخوابه و اغلب موقع تخم گذاری رفت و امد به لونه زیاد میشه و بیشتر تو لونه میمونن وگرنه اغلب طوطی ها بیرون از لانه رو چوب نشیمنگاه و تاب و… میخوابن. خلاصه اینکه فرقی نداره چوبی باشه یا پلاستیکی خودشون هر جا راحت باشن میمونن :)
      ذرت تو رژیم غذاییش باشه ولی هر روز لزومی نداره بهشون بدید.
      راجب جوانه گندم این چه کاریه اخه :| اگه جوانه تازه باشه بیشتر علاقه نشون میدن بهش تا اینکه بیشتر بمونه. زورکی که نیست دوست داشته باشه میخوره فقط این جوانه رو تو ظرف جداگانه از غذای دیگشون بزارید اینطوری بهتر هست به نظرم و اینطوری احتمال اینکه تستش کنن بیشتره و اگه در کنار دانه های دیگه اینو بزارید پرنده میبینه دانه ای که دوست داره درست کنار جوانه هست حوانه رو میندازه کنار و …
      راجب پرریزی نظر من رو تغییر فصل هست چون خوب بهشون میرسید احتمال اینکه از فقر غذایی دچار پر ریزی بشن کم هست .راستی یه چیزی اینو تازه از اقا شهریار یاد گرفتم اگه پرنده گرمی زیاد بخوره پر ریزی میگیره پس سعی کنید تعادل رو رعایت کنید و زیاد از گرمی استفاده نکنید و دان های گرمی رو تو مخلوط به پرنده بدید. باز منتظر باشید ببینید بقیه چی میگن.
      راجب حمام هم خودشون خوب میدونن کی حموم کنن. باز شما اب پاش رو امتحان کنید ببینید شاید قبلا با این روش حمام میکردن و به این روش عادت کردن. فقط اگه دیدید پرنده از اب فرار میکنه ادامه ندید و بزارید خودش هر موقع خواست بره تو ظرف حمام کنه.
      توجه کنید که مرتب کردن پر ها رو با خاروندن اشتباه نگیرید.
      موفق باشید :)

      پاسخ
  3. elahe75

    درود،خیلی خیلی ممنونم که پاسخ سوالات منو دادید،فقط یک چیزی ذرت و جوانه گندم رو هر روز بخورن ایراد نداره؟یا کم بدم بهشون
    امروز جوانه ماش و شبدر خریدم دارن میخورن البته فقط اون مغزش کعب همون ماش و شبدر هست و ازش جوانه زده بیرون رو خود جوانه رو نمیخورن
    بعد اون مرغ عشق سفیده دو روزه صبحها و شبها میره تو جای ارزن با پاش و پرهاش همه ارزن ها و هفت تخم رو میریزه بیرون روش میشینه مشکلش چی هست اطلاع دارید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر روز بهشون ندید. یک روز میوه بدید. یک روز جوانه دانه ها، یک روز ذرت و …. همه رو باهم ندید
      از یه ظرف دون خوری مناسب تر استفاده کنید.

      پاسخ
  4. elahe75

    این مرغ عشق رو الان خریدم نر هست و سخنگو و اهلی هست اگه بندازم کنار اینا ایراد نداره؟چون صاحبش میگفت همیشه بیرون قفس هست و موقع خواب میره تو قفس
    بعد یه سوال حدود ۲۰ کلمه حرف میزنه و آهنگ هم میزارم میرقصه و قر میده و ۱۷ میلیون و ششصدخریدم
    عکسش رو میزارم ببینید سالم هست و نژاد داره؟چون گفت نژاد اصیل انگلیس هست
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160777995469091.jpg
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/16077799547222.jpg
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160777995473953.jpg
    فیلمش رو چطوری میشه بزارم؟
    کنار این مرغ عشقهام میشه بزارم یا کنار طوطی لوراکیتم یا نباید نزدیک هم باشن
    اینو داخل اتاق ول کنم میترسم بین اونو و لوراکیتم که اونم آزاده مشکل پیش بیاد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فیلمش رو میتونید از بخش چندرسانه ای ارسال کنید.
      https://media.onlypet.ir/multimedia-form/
      در اسرع وقت بررسی و منتشر میشه.
      قاعدتا نباید بندازید کنار هر پرنده ای یا اینکه همینجوری تو دست و پا و کنار طوطی های بزرگ ولش کنید.
      با سپاس.

      پاسخ
  5. elahe75

    یه چیزی که الان امتحان کردم و متوجه شدم گندم خیس خورده که نرم شده رو اینا دوست دارن و خوب میخورن آخه کنسرو گندم خریدم ترکیه ای هست همینطور الکی ریختم ببینم دوست دارن که دیدم خوب میخورن البته بدون مواد نمک هست و مواد افزودنی
    هر روز بدم بخورن ایراد نداره؟تخم مرغ رو هفته ای یکبار بدم بخورن چطور؟در ضمن اینا هفت تخم و کتان رو نمیخورن وقتی قاطی ارزن میکنم نمیخورن و میمونه،ایراد نداره واسه رشد بدنشون و تقویت مشکلی پیش نمیاد؟عدس و لوبیا خیس کنم یا آب پز کنم بدم بهشون میخورن؟مضر نیست؟آناناس تازه یا نارگیل چطور خوبه واسشون
    هندوانه موز نارنگی پرتقال سبزیجات اصلا نمیخورن هر روز میزارم هم خورد و ساطوری شده هم با درسته
    لطفا بهم توضیح بدید رژیم غذایی چی ها بدم و چه روزهای اگه مقدوره جامع و کامل بهم برنامه بدید ممنون میشم
    ببخشید که همش سوال میکنم و مزاحم میشم آخه نمیخوام این بچه هام تو تغذیه کسری داشته باشن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      گندم بیش از حد بهشون ندید و نفخ میکنن.
      شما ارزن و کتان و دان های تجاری مخصوص مرغ عشق رو بهشون بدید.
      اناناس و نارگیل و کلا هر چیزی هم دم دستتون بود بهشون ندید. میوه هایی مثل سیب و پرتقال یا سبزیجاتی مثل کاهو(به مقدار کم) مفیده.
      سعی کنید هر چیزی رو روی پرنده ها تست نکنید. از دانه های رایج مرغ عشق، میوه جات رایج، جوانه دانه ها، سپیا استفاده کنید.

      پاسخ
  6. elahe75

    ممنونم جناب شهریار فیلم اون مرغ عشق جدیدم رو آپلود کردم،البته نمیدونم چرا اومده خونه ما لال شده و یکی دو کلمه حرف میزنه غذا هم از دست اونجا میخورد اینجا میره قفسش میخوره میاد بیرون دوباره
    راجب این دو مرغ عشق دیگه ام ،گندم نرم شده رو هر چند وقت یکبار بدم؟میوه که اصلا نمیخورن جز سیب اونم در حد یه گاز ریز،هرچی میزارم مثل پرتقال نارنگی میندازن بیرون از ظرف غذاشون کاهو هم میدم اونم مثل سیب فقط یه گاز کوچولو میزنن نه بیشتر،فعلا فقط گندم نرم شده و ذرت تازه خام دوست دارن و خوب میخورن با تخم مرغ آب پز شده،سنگ کلسیم و سپیا گذاشتم که کلسیم بلژیکی هست و خوب جویده ان اطرافش رو
    سبزی هرچی هر نوع هر مدل میدم میریزن بیرون از ظرفشون اصلا دوست ندارن
    تخم کتان هم قاطی ارزن میریزم نمیخورن و فقط ارزن میخورن،کلا خیلی بد غذا هستن گویا صاحب اولی اصلا بهشون نرسیده که عادت ندارن
    اگه راهی باشه سبزی بشه به خوردشون داد عالی میشه خیلی حرص میخورم وقتی میریزم و برمیگردم میبینم همش رو ریختن پایین قفس و نخوردن
    توروخدا یه راه حلی بهم پیشنهاد بدید

    پاسخ
    1. ali.mns

      سلام.
      اولا مبارکه مرغ عشق جدید 🎉
      راجب میوه قبلا هم گفتم اب میوه طبیعی بریزید تو ابخوریشون از همون بخورن عادت کنن بعد کم کم خود میوه رو هم میخورن.
      سبزی هم یه روش تجربی هست ولی من انجام دادم عملی شد. ببینید سبزی رو از سقف قفس اویزون کنید جوری که پرنده بهش دسترسی داشه باشه این سبزی که اینور اونور میره اینا کرم ریزیشون شروع میشه شروع میکنن به بازی کردن باهاش و ازش میخورن و…
      در اخر اگر این روش ها جواب نداد بسیار عصبانی شدید نفس عمیقی بکشید و اینو تکرار کنید (( الله مع الصابرین ))
      بعدش بازم تلاش کنید :)
      عادت دادن پرنده به غذا کار زمان بری هست و علاوه بر اون ممکنه اصلا پرنده اون غذا و میوه و سبزی رو دوست نداشته باشه. این چیزا و علاقه پرنده به مرور به دستتون میاد :)

      پاسخ
  7. elahe75

    مرسی ممنون 🌹
    خیلی باحال توضیح دادید مخصوصا قسمتی که آخرش جمله عربی نوشتید از خنده روده بر شدم،اول خط فکر کردم راه حل هست اما تا آخر خوندم نتونستم خودمو کنترل کنم زدم زیر خنده
    اون آب میوه هم امتحان کردم تو یک آبخوری دیگه خریدم پر آب پرتقال نارنگی و میکس میکردم با موز و این چیزا هر روز یک مدل ریختم داخلش که تداخل پیدا نکنه اما بازم میوه نمیخورن خیلی بچه پرو هستن اینا
    باید بگیرم کله اشون رو بکنم با منقار تو سیب پرتقال تا بخورن
    حالا یه سوالی واسم پیش اومده تو صفحه ۳۲ پرسش و پاسخ یک یوزر گفته نر دماغش آبی و بنفش هست الان واسه من یکی دماغش آبی یکی هم بنفش هست باهم خیلی خوب هستن و نوک به نوک میکنن و همش بغل هم هستن هرکاری هر کدومشون میکنه اون یکی هم ادا در میاره و انجام میدن
    حالا عکسهای قبلیشون که تو دارم میزارم نگاه کنید
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/16079241214471.jpg
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160792412247692.jpg
    بهم بگید زن و شوهر هستن یا نه که اگه نیستن واسشون برم خواستگاری ،چون به اسم جفت خریدم اینا رو

    پاسخ
    1. ali.mns

      سلام. من تلاش میکنم جواب هام کار امد باشه و بتونم مشکل بقیه رو حتی در حد یه سوال حل کنم :)
      من تا حالا مرغ عشق نداشتم به خاطر اون نمیتونم جواب بیشتر سوالات رو بدم و باید منتظر جواب بقیه باشید.
      این تاپیک رو مطالعه کنید کمکتون میکنه. در ضمن اگه تو تالار پست بزنید زود تر جواب میگیرید.
      https://www.onlypet.ir/forum/lovebird/چطور-جنسیت-مرغ-عشق-را-تشخیص-دهیم-؟/#p76860
      راجب ابمیوه میکس نکنید چنتا میوه رو و خالص بدید بدون شکر و.. . حواستون باشه که اب میوه فاسد نشه و باعث ایجاد مسمومیت در پرنده نشه وقتی دیدید کمی بو و رنگش تغییر کرده عوض کنید.
      در کل بیشتر از ۶-۷ ساعت اب میوه کیفیتشو از دست میده و من خودم حتی تو کمتر از ۶-۷ ساعت ابمیوه تازه جایگزین میکنم(چیزی هس که تجربه کردم)
      اگه اب میوه مصرف میکنن دیگه نیازی به میوه خوردن ندارن ولی باز شما جلوشون بزارید تا به خود میوه عادت کنن و زحمتش برا شما کمتر بشه که اب میوه بگیرید و ….
      موفق باشید. :)

      پاسخ
  8. elahe75

    ممنونم ازت که وقت میزارید و جواب ابهامات منو میدی،اون تایپک رو دیدم و نامفهوم بود بازم واسم و حسابی گیج گیجک گرفتم،یه عزیزی که میتونه راهنمایی کنه و منو از این ابهام بیرون بیاره ممنون میشم
    آب میوه هم این طور که فرمودید فردا میگیرم هر روز یک میوه آبش رو میگیرم میریزم واسشون امید بخدا امیدوارم سر عقل بیان و دست از لجبازی بردارن و بخورن
    تخم مرغ آب پز و گندم خیس خورده که یه ذره جوانه سفید زده رو چند وقت به چندوقت بهشون بدم تا مریض نشن چون خیلی دوست دارن

    پاسخ
  9. elahe75

    سلام روز بخیر امروز یعنی الان دیدم دوباره مرغ عشق سفیده اون آبی رو با نوک زد و این رفت یه جا دیگه بعد سفیده میخواست انگار با دهنش از در قفس بیاد بیرون دلیلش چیه؟از دیروز هم دوتایی بیشتر میخونن و صدا میکنن ،ناگفته نمونه دیروز بهشون تخم مرغ آب پز با پوست نصف کردم دو ساعتی جلوش بود و خوردن
    امکان داره این نوک زدنش به اون آبیه بخاطر تخم مرغ باشه؟حقیقتا خیلی نگران و ترسیدم وقتی دیدم اولین بار اون سفیده اینکار رو کرد چون تو این یکماه خیلی مهربونن و مخصوصا سفیده که آروم تر از آبیه هست
    نکنه زبونم لال جفتشون مرد باشن یا اگه زن و شوهر هستن آمادگی بچه دار شدن ندارن و همدیگه رو زخمی نکنن
    من دنبال بچه دار شدنشون نیستم میخوام سالم و شاد باشن
    توروخدا راهنمایی کنید اینا واقعا زن و شوهر هستن؟دلیل این دوبار نوک زدن به اون آبیه چیه؟جیگرم آتیش گرفت که ترسید و پرید رو شاخه دیگه،آخه اینا همش با هم دهن به دهن میشن چرا اینطور شدن؟محیط کاملا آروم هست واسشون کلا اتاق در اختیار اینا هست اون مرغ عشق سخنگو و اون لوراکیت من تو اتاق دیگه ام هستن چون خونه امون دوبلکس هست اتاقها بالاست و اصلا صدای بالا نمیره که اینا اذیت بشن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست خوبم
      ببینید این مواردی که فرمودید رفتار طبیعی پرنده هاتون هست. فکر میکنم زیادی حساس شدید
      نوک زدن هم ربطی به تخم مرغ خوردن یا تغذیه پرنده ها نداره. به هر حال اگه جفت نباشن یا حتی جفت هم باشن گاهی درگیری جزئی هست و طبیعیه. مرغ عشق های شما هم باید مطمئن بشید که جفت هستن و نر و ماده. روش تشخیص جنسیت مرغ عشق به وفور در اینترنت هست و جستجو کنید.

      پاسخ
  10. elahe75

    درود،عصر بخیر،پیشاپیش بابت جسارت بنده پوزش می‌طلبم که در حضور شما اساتید دخالت میکنم
    من خواص حدود ۴۰ تا میوه و سبزی مفید واسه پرندگان زینتی مثل مرغ عشق و عروس هلندی طوطی ها رو از چندتا سایت جمع آوری کردم میتونم جای بزارم که سایر عزیزان هم مطالعه کنن؟یا خلاف قوانین سایت هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله حتما.
      در تالار گفتگو یک تاپیک در انجمن مربوطه بزنید و توضیحاتتون رو قرار بدید. اما اگه کپی از سایر سایت های فارسی زبان هست زیاد مفید نیست و تمایلی نداریم مطالب دیگر سایت ها رو مستقیما منتقل کنیم اینجا ولی خب اگه اقتباس شده از چند سایت هست باز موردی نیست. منابع رو هم بزارید.

      پاسخ
  11. Madim

    سلام و عرض ادب خدمت اعضا و اساتید
    متاسفانه چندروز میشه مرغ عشق نر ما وقتی میاد رو دست بنده
    فکر میکنه جفتشه یا نمیدونم یجورایی خودارضایی میکنه
    ناگفته نماند از سرلاکی بزرگش کردم و ماده هم داره باهم خوبن تقریبا لطفا بگید چکارش کنم این کارو نکنه و ایا اسیب میبینه اینطوری ؟؟؟چون احساس میکنم کارش ک تموم میشه قلبش تندتند میزنه میترسم تلف بشه.داخل قفس هم جیغ میزنه یکسره تا این کارو رو دست انجام نده ساکت نمیشه چند ساعت شلوغ میکنه…لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. Madim

      از دوستانی که تجربه پرنده دارن ممنون میشم کمک کنید
      این مرغ عشق نر که گفتم سخنگو و دستی هست همچنان صبح تا شب شلوغ میکنه با ماده هم مشکلی نداره بیرون و داخل قفس یکسره یا حرف میزنه یا جیغ میکشه نمیدونم چکارش کنم فقط موقعی ک میاد با دست ادم جفتگیری میکنه یکم اروم و ساکت میشه بعد ۵دقیقه باز شلوغ میکنه

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        اگه جفت دازه مشکلی نیست. اگرچه این رفتار بیشتر در پرنده هایی که جفت ندارن دیده میشه با این حال این مرغ عشق چون دستی هست و از کوچیکی با شما و دستتون بزرگ شده دیگه کاریش نمیشه کرد و ممکنه اینکارو انجام بده. چاره ای نیست دیگه. قرار نیست به خاطر اینکار تلف بشه و از این بابت خیالتون راحت. میتونید یک مدت داخل قفس باشن و کنار هم و ارتباطتون رو کمتر کنید باهاش تا بیشتر وقتشو با جفتش بگذرونه.

        پاسخ
        1. Madim

          ممنونم از شما .دیگه زیاد بیرون نمیارمش عادت کنن ب هم
          البته یدونه اینه کوچیک گذاشتم داخل قفس یکم اروم تر شده فعلا

          پاسخ
  12. الهه

    سلام دوستان خوبم،یه سوال دارم پرهای کوچیک یکی از مرغ عشقم از همون روز اول که خریدم موقع پر زدن داخل قفس مرتب میریزه
    سوال دیگه ام الان حدود دو ماه هست هر چند لحظه دو عطسه میکنن هر دوتاشون اما از لحاظ ظاهری یا جسمی یا تغذیه مشکلی ندارن چکار باید کنم؟جاشون هم گرم هست و دما بخاری کولر گازی همیشه رو ۲۶.۵ واسشون تنظیم کردم و ثابت هست
    غذا هم ارزن گندم خیس خورده ذرت تازه تخم مرغ آب پز (هر دو هفته یکبار)هویج کاهو سیب میخورن،سبزی و این چیزا دوست ندارن نمیخورن
    حتی آب پرتقال شیرین و لیموشیرین و این چیزا هم گرفتم و تو یه ظرف آبخوری مجزا میریزم هر روز اما اصلا نمیخورن
    با سرنگ تو حلقشون میشه کرد؟
    یا ویتامین واسشون بخرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب موردی نیست و شاید در پریزی هست. البته در این فصل غیر طبیعیه ولی اگه فقط چند تا دونه از پرها و مخصوصا پرهای ریز ریخته موردی نیست.
      در مورد عطسه هم احتمالش وجود داره که سرماخوردن یا اینکه مجاری تنفسی پرنده گرفته. بهتره محیطشون رو مرطوب کنید. گاها به خاطر خشکی هوا هم هست.
      خیر. با سرنگ و به زور که بهشون نمیشه غذا داد. میتونید اب میوه رو با غذایی که دوست دارن مخلوط کنید شاید خوردن. یا کلا اگه از میوه جات و سبزی ها تغذیه نمیکنن از مولتی ویتامین یا مکمل های تغذیه ای مرغ عشق در ابخوریشون استفاده کنید.

      پاسخ
  13. الهه

    سلام عصر بخیر،عذرخواهی میکنم همش با سوالاتم مزاحم میشم
    دوتا مشکل جدید پیدا کردم یکی اینه که دیشب ساعت ۳:۱۳ مین صبح یه دفعه هر دوتا مرغ عشق من شروع به جیغ زدن و پریدن داخل قفس کردن بیدار شدم لامپ روشن کردم یه کمی حرف زدم باهاشون و قربون صدقه اشون رفتم آروم شدن دوباره دو مین دیگه همینطور،تا ۳ بار اینکار رو کردن بعد آروم شدن،جاشون آروم قفس تمیز هست بدون ذره ای فضله ای،شب هم روی قفس رو پارچه میندازم فقط یه ذره بازه که هوا بره،اینم بخاطر عادتشون از قبل خرید بوده پارچه نباشه حتی غذا هم نمیخورن که اینم یه مشکله
    مشکل دومم اینه جدیدا یه چیزی یاد گرفتن یکیشون میره زیر ظرف دونخوری یکی هم از بالا هی ضربه میزنن بهش تا جای ادامه میدن که یه ضامنش در میاد و یه وری آویزون میشه
    اساتید لطف میکنید بهم راهنمای و کمکم کنید ممنون میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نمیدونم و ممکنه هنوز عادت ندارن یا پشه ای چیزی پاشون رو میزنه و اینطور واکنش نشون میدن یا عوامل دیگه باعث ترسشون میشه. دلیل خاصی نداره و باید ریشه یابی کنید.
      مورد دوم هم که فرمودید مشکل نیست و به هر حال طوطی ها بازیگوشن و اینکارها رو میکنن. میتونید وسایل بازی واسشون بزارید و ظرف ابخوریشون رو هم با نمونه های دیگه تعویض کنید یا اینکه کاری کنید که این اتفاق نیفته واسه ظرف.

      پاسخ
  14. الهه

    سلام شب بخیر
    یک موضوعی هست که خواستم ازتون راهنمایی بگیرم،واسه شستن قفس مجبور شدم با دست بگیرم مرغ عشقهام رو چون ۳ ساعت بیشتر در قفس باز کردم و در قفس دیگه هم همینطور آب و دون هم برداشتم گذاشتم تو این قفس اما واردش نشدن،بعد که گرفتم دهنشون باز بود و هل هل میزدن بعد خوب شدن،این استرس واسشون خطرناک نیست سکته نکنن یه وقت؟راه حلی داره؟چون یکماه بود قفس شسته نشده بود و چوبها و بدنه پایین قفس کثیف و فضله زیاد بود
    نکته دیگه قطره ویتامین پرندگان خریدم از پرنده فروشی،بهم گفت ۶ قطره تو آبش بریزم تا دوازده ساعت دوباره از نو بسازم تا یک هفته تا تقویت بشن
    گفتم اول از شما سوال کنم چون اعتمادم به شماست نه پرنده فروشها

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه سکته نمیکنن ولی خب استرس رو میگیرن. بهترین راه همون در به در کردن قفس هست تا خودشون جابجا بشن ولی خب معطلی هم داره. به هر حال سکته نمیکنن و چند بار هم که این اتفاق تکرار بشه دیگه عادتشون میشه و مثل روز اول دیگه استرس ندارن.
      نمیدونم چه قطره ای هست. از دامپزشکی هم میتونید مکمل ها و مولتی ویتامین ها رو تهیه کنید که روی بسته بندی روش استفاده رو نوشته. ممکنه پرنده فروش ها قطره های دست ساز یا تولیدی خودشون رو بهتون بدن که خب باید بهشون اعتماد کرد که چطور استفاده کنید چون خودشون درست میکنن. اگه هم قطره اسم و رسم و برندی داره که قابل جستجو در اینترنت یا مطرح کردنش در همینجا هست تا بررسی بشه دقیقا چی هست و چطور باید استفاده بشه و چه کاربردی داره.

      پاسخ
  15. elahe75

    سلام جناب شهریار ،حالتون خوبه؟من یه مشکلی دارم و تو تماس با ما سایت هم چند روز قبل مطرح کردم ولی متاسفانه جوابی داده نشده،میدونم اینجا جاش نیست اما دیدم شما رو اینجا میتونم پیدا کنم
    مشکل من تو ایجاد تایپک تو تالار مرغ عشق هست،دوتا مقاله مفید و کامل راجب مریضی ها و تغذیه اشون پیدا کردم خواستم copy &paste کنم اما کار نمیکنه تو توضیحات موضوع.چون مفصل هست نمیتونم همشون رو تایپ کنم
    لذا ازتون خواهش میکنم راهنمایی کنید یا اونا رو واستون ایمیل کنم خودتون منتشر کنید

    پاسخ
  16. elahe75

    یک سوال دیگه هم دارم چکار کنم ترسیدن مرغ عشقهام از بین بره تا میرم تو اتاق میرن ته قفس،دارن غذا میخورن تا منو میبینن ول میکنن میرن یه گوشه ته قفس که نزدیک دیواره
    جاشون هم تو اتاق خوابم گذاشتم که رفت و آمد خیلی کم و آروم هست چون تو پرسش و پاسخ همینجا خونده بودم جاشون باید آروم و تو رفت و آمد نباشه
    الان دو ماهه که دارمشون،بعد چکار باید بکنم واسشون تا واسم نی نی بیارن؟

    پاسخ
    1. elahe75

      ممنون نمیخواد جواب بدید،فکر کنم مرغ عشقهای من اصلا بلد نیستن جفت گیری کنن فقط کنار هم هستن و همدیگه رو میخارونن و مقلد هستن
      سوال دیگه دارم اگه واسه اون مرغ عشق سخنگو خودم ماده بگیرم امکان داره لال بشه؟چون واسه لوری کیت خودم تو سایتهای مختلف که اکثرا خارجی هستن بررسی و سوال کردم گفتن دیگه مثل سابق اخت و سخنگو نمیشه و با زنش درگیر میشه

      پاسخ
      1. ناشناس

        لال نمیشه، لال یعنی اصلا صدایی نده ولی پرنده سخنگو جفتش بدی لال نمیشه ولی کمتر به شما توجه میکنه و کمتر تقلید صدا میکنه یا اصلا دیگه نمیکنه ولی لال نمیشه

        پاسخ
  17. وحید

    سلام دوستان،
    جوجه مرغ عشق من از تخم بیرون اومده چه تغذیه باید بهشون بدم تا اوکی باشه و مشکلی واسش پیش نیاد؟؟؟؟
    اولین باره جفت دادم تجربه جوجه ندارم،
    تاپیک مناسب در این موردو پیدا نکردم،
    ممنون،

    پاسخ
    1. وحید

      دوستان کسی نمیدونه؟
      فقط ارزن کفایت میکنه یعنی؟
      لطفا راهنمایی کنید،

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      مخلوط دانه ها به همراه غذای نرم تخم مرغی رو در اختیار مولدها بزارید. از روز سوم و چهارم هم میتونید میوه ها و جوانه دانه ها رو هم در اختیارشون بزارید.

      پاسخ
  18. lord fish

    سلام خدمت اساتید به من ی قفس به ابعاد:طول=۱متر و ۳۰س
    عرض=۵۰س
    ارتفاع= ۱متر
    ساختم (البته این قفس رو بیرون از مخیط خانه و در تراس هست) به نظرتون با هیتر خطی گرم میشه برای مرغ عشق

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب نمیشه به این سوال جواب دقیقی داد. بستگی به محیط تراس شما و ابعادش، دمای شهرتون در شبانه روز و …. داره. ابتدا مسئله فقط دما نیست و هرگز نباید در معرض باد قرار نداشته باشه. ضمنا دمای محیط باید مناسب باشه و مستقیما گرما رو نباید متمرکز کنید روی قفس. به هر حال میتونید دمای محیط رو هم طی یکی دو روز با دماسنج تست بگیرید و پس از اطمینان مرغ عشق ها رو منتقل کنید. به هر حال در معرض باد قرار نداشته باشه به راحتی میتونید گرمش کنید یا حداقل دمای ایده الی رو برای مرغ عشق ها تامین کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *