شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

جدایی ناپذیر ها یا طوطی کوتوله که در ایران نوع فیشر از محبوبیت خاصی برخوردار است.جزو طوطیانی به حساب می ایند که نگهداری انها به صورت جفت توصیه میشود و نگهداری به صورت انفرادی باعث افسردگی یا مرگ جدایی ناپذیرها خواهد شد بنابراین در صورت تمایل به نگهداری طوطی ان هم به صورت جفت این طوطی انتخاب مناسبی است.

به ادامه متن توجه کنید

اصول اولیه نگهداری طوطی کوتوله: برای شروع باید با اصول اولیه نگهداری از این پرنده آشنا شوید. برای دوستانی که برای اولین بار میخواهند لذت نگهداری از این پرنده را تجربه کنند گونه صورت هلویی را پیشنهاد میکنم زیرا طبیعت ملایم تری نسب به گونه فیشر دارند.صورت هلویی پرنده ای کوچک از خانواده طوطی هستند که زادگاه آن غرب آفریقا میباشد. این موجودات بعنوان پرندگان خانگی بسیار محبوب و تکثیر آنها نیز بسادگی امکانپذیر است.

انتخاب طوطی کوتوله مناسب :هنگامی که این نوع طوطی کوچک معرفی شد بسیاری از مشتاقان پرندگان خواستار این پرنده برای کلکسیونهای خود شدند و بهترین و ساده ترین گونه را یک صورت هلویی جوان میدانستند زیرا نگهداری از آن آسان بوده و رفتار این پرنده نیز جذاب و دوست داشتنی است. رنگ های بسیار متنوع و متفاوتی از این پرنده موجود است و هر چه پرنده جوانتر باشد راحت تر به محیط جدید عادت میکند و رام میشود. در حال حاضر نیز توصیه میشود برای شروع و شناخت این پرنده حتما با یک جفت صورت هلویی که رفتار ملایم تر و ارام تری دارند شروع کنید. این گونه فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است.

اطمینان از سلامت طوطی کوتوله: برای اطمینان از سلامت پرنده ابتدا باید از یک فروشنده معتبر اقدام به خرید کرده و هنگام خرید به دقت پرنده را بررسی کنید. یک پرنده سالم باید هوشیار باشد و در برابر محرک ها عکس العمل نشان دهد سرحال بوده و پرها درخشان و تمیز و پر باشند و استخوان سینه بیرون نزده باشد. چشم ها باید براق و شفاف باشد و هیچ گونه ترشحی نداشته باشد. پوست بینی صاف و ترشح نداشته باشد و پرهای اطراف مخرج پرنده حتما باید تمیز باشد. از خریدن پرنده ای با پرهای پف کرده و یا چشم های بسته یا نیمه باز خودداری کنید. همچنین پرنده ای که سر را نمیتواند ثابت نگهدارد یا سر را زیر بال قرار میبرد خوب نیست.

پرندگان استاد مخفی کردن علائم بیماری هستند زیرا در طبیعت پرنده بیمار از طرف همنوعان طرد میشود ، پس اگر پرنده علائمی را نشان دهد بسیار بیمار است. بعد از این که پرنده را انتخاب کردید آن را مستقیما در ارتباط با دیگر پرندگانتان قرار ندهیدو حداقل به مدت یک ماه در قفس جدا از او نگهداری کنید تا از سلامتش مطمئن شوید.اگر نشانه های بیماری در پرنده مشاهده کردید آن را در محل گرم و ساکتی قرار دهید و با غذاهای مورد علاقه اش تغذیه شود. فرنی گرم میتواند مفید باشد و قبل از حاد شدن بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

تعیین جنسیت طوطی کوتوله : هنگامی که پرنده ای را خریداری میکنید دوست دارید جنسیت آن را تعیین کنید و همانطوری که گفته شد بیشتر گونه ها مونومورفیک ( شباهت نر و ماده ) هستند ولی با این وجود برخی نشانه ها میتواند تا حدودی شما را به جنسیت پرنده آگاه کند عموما پرنده ماده سر بزرگ و پهن تری دارد و استخوان لگن در ماده بزرگ و پهن است.

الف) تست لگن برای تشخیص جنسیت: پرنده را به پشت روی کف دست بخوابانید و با انگشت شست و انگشت کوچکبالهای پرنده را باز کنید و سر پرنده را بین انگشت دوم و سوم خود نگه دارید.حال با دست دیگر میتوانید استخوان لگن را پیدا کنید درست بالای دم دو استخوان بیرون زده اگر فاصله این استخوانها کم باشو انگشت بین آن نرود احتمالا پرنده نر است و اگر فاصله آنها زیاد باشد پرنده ماده است .این تست میتوان با دقت حدود ۵۰ درصد مفید باشد.

توجه کنید که اگر پرنده به دست شما عادت ندارد این تست باعث استرس پرنده میشود.

ب) رفتار و تشخیص جنسیت : از نوع رفتارهای پرندگان نیزمیتوان جنسیت را حدس زد به عنوان مثال پرنده ماده هنگامی که روی چوب مینشیند پاها را بازتر میگذارد و در درگیریهای که پیش میاید معمولا جنس نر است که عقب نشینی میکند . جنس ماده معمولا به لانه وابسته تر است و برای حفظ آن می جنگد و در زمان جفتگیری معمولا مواد مخصوص لانه سازی را زیر پرهای خود جمع میکند.اگر برای خرید به مغازه رفتید معمولا مغازه دارها با اطمینان جنسیت آنها را اظهار میکنند

ج) رنگ پرها و تشخیص جنسیت: معمولا بر اساس رنگهای پرها جنسیت را مشخص میکنند (معمولا رنگ پرهای جنس نر پر رنگ تر است ولی راه دقیق برای قضاوت نیست) تنها راه دقیق برای تعیین جنسیت این نوع طوطی ها آزمایش دی ان ای است. که در حال حاضر امکان آن بسیار در ایران محدود است

د) روش ابن سینا در تشخیص جنسیت : یه سوزن ته گرد بردارین و سر اون رو با یه نخ گره بزنید.پرنده را برعکس به روی کف دست خود بخوابانید و نخ را طوری بگیرید که ته سوزن تقریباً نزدیک مقعد طوطی کوتوله قرار بگیرد، مانند پاندول ساعت .نخ باید کاملاً ثابت بوده و شما چند ثانیه باید صبر کنید.اگر نخ بصورت دایره ای شروع به حرکت کرد طوطی کوتوله شما ماده است. اگر نخ بصورت چپ به راست و یا راست به چپ حرکت کرد طوطی شما نر است !

قفس مناسب برای طوطی کوتوله :قفس ها در ابعاد بسیار متفاوتی موجود است .هدف شما از نگهداری پرنده مشخص میکند که از چه قفسی باید استفاده کرد. ولی به طور کلی میتوان گفت هرچه قفس بزرگتری بتوانید تهیه کنید.حداقل ابعاد قفس ۹۰ سانتیمتر طول و عرض ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر است. بهتر است از دو ظرف غذا و دو ظرف آب استفاده شود و روزانه تعویض و شسته شود .ظروفی که برای میوه و سبزیجات استفاده میشود بهتر است روزانه شسته شود . گاهی اوقات ظرف دانه ها بنظر پر می رسد ولی بیشتر ان را پوست اشغال کرده است.باید در نظر داشت که پرنده علاقه زیاد به جویدن دارد و میتواند قسمتهای چوبی را بجود. از ظرف آب تیوپی استفاده کنید زیرا بسته است و آلودگی کمتر روی آن تاثیر دارد .اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد در ابتدا از ظرف عادی ابخوری استفاده نمائیدو سعی کنید کم کم پرنده را به ظرف های تیوپی عادت دهید. همیشه زبانه ظرف را چک کنید که آب در آن باشد گاهی اوقات آب در دهانه ان گیر میکند.

انها استاد فرار از قفس هستند و براحتی هر روزنه ای را پیدا کرده و فرار میکنند. انها نباید با پرندگان دیگر در یک قفس نگهداری شوند زیرا به پرندگان کوچک آسیب میزنند. هیچ وقت آنها را با پرندگانی از قبیل قناری ، فنچ ، باجی و حتی عروس هلندی تنها نگذارید.علاوه بر قفس باید فکر ظرف غذا و آب و پرچ (چوبی که روی آن بنشیند) را بکنید.  از پرچ هایی (چوبی یا پلاستیکی) با قطر متفاوت استفاده کنید تا پای پرنده خسته نشود.

پرنده شما برای حفظ سلامتی خود احتیاج به فعالیت دارد. زیرا طوطی های کوتوله برزیلی پرندگانی بسیار پر جنب جوش هستند و احتیاج به قفس بزرگ و اسباب بازیهای زیاد و متنوع ای برای سرگرمی دارند. برای اینکه پرنده را تشویق به فعالیت کنید باید اسباب بازی مناسب داخل قفس قرار دهید.تاب ، نردبان ، نی های بامبو ، پوست میوه نارگیل میتواند انتخابهای خوبی باشند.البته این اسباب بازیها بعد از مدتی برای پرنده تکراری می شوند و باید آنها را تعویض کنید .معمولا این اسباب بازیها توسط پرنده فروشیها عرضه میشود .

رژیم غذایی طوطی کوتوله: بعد از اینکه پرنده به خانه جدید عادت کرد رژیم غذایی او باید شامل مخلوط دانه ها مانند : شامل ارزن درشت ،تخمه کتان ، تخم گشنیز ، چهار تخم ، شاه دانه و ارزان دو برابر کل بقیه دانه ها باشد.میوه و سبزیجات تازه حتما” برای سلامت پرندگان شما لازم است و دقت نمائید که حشره کش های روی میوه و سبزیجات میتواند برای پرندگان شما خطرناک باشند.هویج رنده شده و دانه ذرت معمولا مناسب است و اگر سبزیجات و میوه به طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد احتیاج به ویتامین بصورت جداگانه نیست. البته ویتامین جداگانه صدمه ای به پرنده نمیزند.غذاهای خشک کودکان با پروئین مانند برشتوک و سرلاک میتواند منبع خوب پروتئین باشد. وجود کف دریا و یا بلوک معدنی در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی میشود.خوشه ارزن میتواند به عنوان غذای تشویقی استفاده شود. توجه کنید که رژیم تمام دانه باعث چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ میشود. این پرنده باید رژیم متنوعی داشته باشد و تعداد محدودی از سبزی و میوه مناسب نیست .

در مورد رژیم پرنده به این نکات حتما دقت کنید: اگر پرنده را تازه خریداری کردیدابتدا از همان رژیم غذایی که قبلا استفاده میکرده استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی نکنید. زیرا تغییر رژیم عذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده میشود. تغییر رژیم غذایی را بسیار تدریجی انجام دهید و پرنده را تحت فشار نگذارید . این پرنده ها نسب به تغییر غذا بسیار حساس هستند.تغییر رژیم تمام دانه به مخلوط دانه و میوه و سبزیجات میتواند بسیار مفید باشد .موادی مانند چربی ، شکر و نمک برای پرنده ها بسیار مضر است.تخم مرغ رو بشورید و آب پز کنید بعد پوست ان را کنده و بگذارید پوست کاملا”خشک شود.بعد تخم مرغ را همراه مقدار خیلی کمی از زرده رنده کرده و پوست تخم مرغ را با مخلوط کن آسیاب کرده و هر بار که تخم مرغ یا هویج رنده شده و … به او میدهید مقداری از ان را هم روی غذایش بپاشید

تکثیر و تولید مثل طوطی کوتوله: شرایطی که شما فراهم میکنید و طبیعت تعیین میکند که جفتگیری انجام شود.اگر امکانش را دارید یک گروه طوطی را برای انتخاب جفت کنار هم قرار دهید الزاما یک نر و ماده تشکیل جفت را نمیدهند و ممکن است هیچ گاه جفتگیری انجام نشود.

برای مهیا کردن شرایط جفتگیری :

۱)در فصل پائیز یک جعبه به ابعاد ۱۵×۱۵ و ارتفاع ۲۵ سانتیمتر بعنوان لانه تهیه کنید.

۲) در تهیه مواد لانه سازی شامل : برگ نخل ، روزنامه ،علف و کاه خشک دقت کنیددر این مواد از حشره کشهای مضر استفاده نشده باشد.

۳) فراهم آوردن محیط آرام و خلوت برای تولید مثل طوطیهای کوتوله بسیار اهمیت دارد .معمولا پرنده با استفاده از مواد لانه سازی لانه را پر میکند و یک حفره تونل در آن ایجاد میکند.

پرنده ماده معولا بین ۴ الی ۶ تخم میگذارد و به مدت ۲۱ تا ۲۴ روز روی تخمها میخوابدتا تخم شکسته شود و جوجه ها بیرون بیاید.اگر ماده بیش از ۸ تخم گذاشت و بیش از ۲۴ روز روی تخم خوابید باید بشما تبریک گفتچون دو پرنده ماده را با هم جفت کرده اید و تخم ها بدون نطفه هستند! در جفتهای واقعی جنس نر نیز در خوابیدن روی تخم کمک میکند و از لانه مراقبت میکندو در اغلب اوقات در ورودی لانه نگهبانی میدهید.

گیر کردن تخم : در صورتی که احساس کردید پرنده تان بیقرار است و تخم گیر کرده میتوانید مقعدش را چرب کرده و با بخار ملایم محل را گرم کنید و سپس با دست و بسیار ملایم از بالا بسمت پایین فشار دهید .مراقب باشید فشار به حدی نباشد که تخم بشکند زیرا بسیار خطرناک و کشنده است .در صورتی که مقعد بهمراه تخم بیرون امد نگران نباشید خودش به حالت اول باز میگردد .

وقتی جوجه ها از تخم بیرون آمدند پدر و مادر با هم شروع به غذا دادن به انها میکنند. در این زمان فراهم کردن غذاهای پر پروتئین که قابل هضم باشند به والدین کمک میکندو سرلاک کودک ، سوپ ، شوربا ، جو و غذاهای آماده میتوانند انتخاب خوبی باشند. جوجه ها پس ۵ الی ۶ هفته پر اورده و تا ۲ هفته بعد نیز توسط والدین مراقبت میشوند.اگر والدین روی تخمها نمیخوابند یا به جوجه ها غذا نمیدهند علت آن استکه این جفت برای اولین بارشان بوده هنوز توانایی نگهداری از تخم ها و جوجه هارا نداشته باشند و ممکن است در دفعات بعدی موفق به انجام این کار شوند.

نکات مهم بهداشتی در نگهداری طوطی کوتوله: این پرنده نسبت به شرایط جوی خیلی حساس نیستو کافی است در مرض سرما و گرمای زیاد و جریان هوا ( باد ) نباشند.حمام کردن باعث میشود پرها در شرایط بهتری باشند.ظرف حمام برای شستشوی پرنده لازم است و پرنده از حمام گرفتن خوشش میاید.در غیر این صورت میتوانید از اسپری آب استفاده کنید . بهترین ساعت برای اینکار میان روز است و پرنده میتواند در آفتاب خود را خشک کند.اگر پرنده در مدت چند دقیقه کمی خشک نشد از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید .اگر پرنده در کنار آشپزخانه نگهداری میشود باید توجه داشته باشیدکه بخار ( با قرار دادن ظروف روی اجاق گاز تولید میشود) بسیار خطرناک و کشنده است.اگر تغییری در سلامت پرنده مشاهده کردید یا احساس کردید پرنده بیمار استحتما به سرعت به دامپزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.اگر میتوانید پرنده را از دیگر پرنده ها جدا کنید تا احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلی یک دامپزشک متخصص را در نظر گرفته باشید.

نکات جالب و پیشنهادی در مورد طوطی کوتوله

جفتگیری : مثل سایر پرندگان نر بر پشت ماده سوار شده و جفتگیری را انجام میدهد. بهتر است برای داشتن جوجه های سالم و قوی از یک جفت همنوع استفاده کنید .

اشیانه : لانه های موجود در بازار برای این نوع طوطیها کوچک بوده و بهتر است خود شما اقدام به ساخت لانه کنید و حتما چاله ای برای تخم داخل ان ایجاد کنید. سعی کنید تمام لوازم درون قفس از چوب باشد تا انها احساس بهتری داشته باشند .

نوک گرفتن : نوک گرفتن نشان جفت شدن نیست و در همنوعان هم دیده میشود

موسیقی : علاقه بسیار زیادی به انواع سبک موسیقی دارندو میتوانید با گذاشتن روزانه ۱-۲ ساعت موسیقی رابطه خوبی با انها برقرار کنید

سر و صدا : گاهی اوقات این پرندگان بیش از حد اواز میخوانند و جیغ میکشند.در کل سر و صدای انها از مرغ عشق ها بیشتر است .زمانی که این صداها به اوج رسید و طاقت ندارید میتوانید برای مدتی روی قفس را با پارچه ای بپوشانید تا تاریکی انها را وادار به سکوت نماید

افسردگی : در صورتیکه یکی از جفت ها تلف شود حتما جفت جدیدی تهیه کنیدتا پرنده تان دچار افسردگی نشده و پرهایش را نکند و مهمتر اینکه او هم تلف نشود

نقش رنگها : این نوع طوطی عاشق رنگ قرمز است و شما میتوانید در رنگ امیزی وسایل بازی و زندگی این طوطی و حتی پوشالها از قرمز استفاده کنید .

مطالب فوق از سایت my-animals.blogfa.com نقل شده است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,029 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

  1. حامد

    سلام، من امروز ۲ تا کوتوله برزیلی فیشر خریدم، یکیش لاغرتره و سرحالتره اون یکی دیگه توپول تره ولی خیلی سنگین حرکت می کنه و چرت میزنه، منقار لاغره سالمتره ولی اون توپوله کمی کناره هاش ترک خورده به نظرتون مریضه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینطوری که نمیشه نظر داد و گفت سالمه یا مریض مخصوصا اینکه تازه وارد هستن و تا جا بیوفتن دقیق مشخص نمیشه.

      پاسخ
  2. ویرگول

    سلام
    کمک لارم دارم
    طوطی برزیلی دارم
    متاسفانه هر روز یکی دوبار خود ارضایی میکنه
    هر بار لینکارو میکنه میزنم تو کلش
    چون تو قفسش کاری نمیکنه میذارم اون تو
    کمک کنید؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه جفت واسه پرندتون تهیه کنید. ضمنا زدن طوطی دردی دوا نمیکنه و طوطی ها مثل سگ و گربه نیستن که با کتک زدن یه چیزی رو بهشون فهموند. حتی سگ و گربه رو هم دیگه کسی نمیزنه بعد شما میزنید تو سر پرنده!!!

      پاسخ
  3. حامد

    سلام، کوتوله های من ۳ تا تخم گذاشتن و روی اونا نزدیک ۲ هفته است می خوابیدن
    الان از دیروز تا الان ۲ تخم رو شکستن و انداختن ببرون
    علت چیه دوستان؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا تخم ها پوچ بوده و نطفه نداشته یا اگه میبینید جوجه داخلش تشکیل شده و شکستن شاید از کمبود املاح و کلسیوم بوده که به خاطر تغذیه نامناسب ناچار به شکستن و خوردن تخم ها شدن.

      پاسخ
      1. حامد

        تخم ها پوچ بود
        دلیلش چیه؟
        راهکارش رو بفرمایید ممنون میشم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          به هزار دلیل میتونه تخم ها پوچ باشه و قرار هم نیست همه تخم ها جوجه بشن.
          مخصوصا اگر نر و ماده مرتبه اولشون باشه طبیعیه. اما اگر در نوبت دوم و سوم نیز تخم ها نطفه نداشت باید بررسی کنید ببینید مشکل از چیه شاید قفس مناسب ندارن و جفت گیری درست انجام نمیشه و یا اینکه نر و ماده هم خون هستن و نطفه بسته نمیشه مثلا خواهر برادر هستن – و یا اینکه تغذیه مناسبی ندارن و ضعیف شدن و ….

          پاسخ
  4. علی بلبل

    با سلام و خسته نباشید دیشب یک جفت کوتوله خریدم ت مغازه دیدم که داشتن جفت میکردن الانم ماده بیشتر ساعت تو کوزه بعضی وقتا برا غذا میاد بیرون چند روز طول میکشه تخم کنه؟؟؟

    پاسخ
    1. 2018saghari

      حتما تخمشون رو ریختن و ماده رو اونا خوابیده
      احتمال ش خیلی زیاده

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      والا مشخص نیست. تازه جابجا شدن و استرس دارن و تو مغازه فروشنده هم معلوم نیست در چه مرحله ای بودن و ایا نزدیک تخم گذاری بوده یا تازه جفتگیری کردن. به هر حال باید صبر کنید ببینید اوضاع به چه صورت پیش میره. ممکنه همین الان که این کامنت رو میخونید اولین تخم رو گذاشته باشه و ممکنه اصلا تخمی در کار نباشه و یه مدت طول بکشه تا مجدد به شرایط جدید عادت کنن و دوباره جفتگیری کنن و اصلا تخم در شکم ماده تشکیل بشه و تخم گذاری صورت بگیره.

      پاسخ
  5. علی بلبل

    سلامی دوباره .میشه نکات مهم و کلیدی درمورد تخم کردن زودتر کوتوله بدین .ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر جفت نر و ماده هر دو آماده باشن و همدیگه رو پسند کنن و شرایط نگهداری خوب باشه و زیاد دست کاریشون نکنید و جابجا نشن و تنوع غذایی داشته باشن و قفس و لونه مناسب داشته باشن تخم گذاری میکنن پس به صورت کلی همه شرایط نگهداری باید خوب باشه و صبر داشته باشید تا پرنده جا بیوفته و عجله نکنید.

      پاسخ
  6. Taha

    سلام من یه جفت برزیلی دارم نمی دونم کدوم مادست کدوم نر یا اصلا تفاوت جنسیت دارن یا نه حالا کاری ندارم حدود یه هفتس خریدمشون روزای اول خیلی میترسیدن الان ترسشون یکم کم شده ولی همچنان هست ساعت ۶ هم که میشه وقتی میترسن میرن تو لونه تا فردا هرچقدر هم کنارشون بشینم بیرون نمیان(از اتاق بیرون که میرم میان) احتمال داره اینجور طوطی اهلی شه در حدی که رو دستم بیاد؟ جفت بودنشون تاثیر داره یا چقدر طول میکشه اهلی شه؟سنشونم نمیدونم و خیلی عذر میخوام بیرون اوردنشون از قفس الان زوده؟ چون فقط چند ساعت میتونن بیرون بمونن بعدش باید برگردن قفس. ممنون میشم جواب بدید
    با احترام

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب رفتارشون طبیعی هست و قرار نیست بشینید جلوی قفس و پرنده راحت باشه مخصوصا پرنده تازه وارد و طوطی بسته به شرایط زمان میبره تا به محیط جدید عادت کنه و اصلا نباید دست کاریشون کنید.
      الان هم در این فصل ساعت ۶ عصر دیگه هوا تاریک میشه و ساعت استراحت طبیعی پرنده هست ساعت طبیعی اونها از طلوع خورشید تا غروب خورشید هست پس تا ایجای کار هیچ چیز عجیب غریبی نیست.
      اهلی شدن طوطی هم بستگی به خود پرنده و روش آموزش مشا داره و اینکه قبلا از شما چه تجربه ای از انسانها داشتن اما به صورت کلی بهتره اینها رو دست کاری نکنید و بعدا که جوجه دادن جوجه ها رو اهلی کنید چون اولا جفت هستن دوما میترسن پس همینها کار شما رو سخت میکنه.
      بهتره اصلا این جفت رو از قفس خارج نکنید و به جای اون قفس بزرگی داشته باشن. بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه کنید.
      برای طوطی صبر و حوصله لازمه شاید قرارباشه ۵ – ۶ ماه وقت بذارید نه یکی دو هفته چون توی این مدت هنوز به محیط جدیدش عادت نکرده. اگر الان بیان بیرون بیشتر میترسن و استرس میگیرن مخصوصا اینکه پرهاشون هم کوتاه نشده.

      پاسخ
      1. Taha

        سلام
        خیلی ممنون راه دیگه هست برای تعین جنسیت بدونم هیچ تخم میذارن که نتفه داشته باشه از لگنم نمی تونم چون نمیخوام بگیرم جایی هست که بشه تخمشو خرید؟ پرنده فروشیا دارن ؟ چون تا حالا ندیدم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          تقریبا خیلی سخت بشه تشخیص جنسیت داد. البته یه مدت که جفت رو نگهداری میکنید از برخی رفتارها یا سرو صداشون یا بزرگی و کوچیکی سر و صورت جفت، یا هنگام جفتگیری و …. متوجه میشید کدوم نره و کدوم ماده. ولی در ابتدا و هنگام خرید خیلی سخت بشه تشخیص جنسیت داد. الانم فقط باید صبر کنید و ببینید نتیجه چی میشه.

          پاسخ
          1. Taha

            من از روزی که خریدم احساس می کنم چشم یکی نسبتا بیضیه ولی اون یکی دایره و درشت قیلا هم حدود دو سال پیش که داشتم این تفاوت بود از هم تشخیصش میدادم با این حال که بقیه تفاوتی نمی دیدن این تفاوتشون دلیلی داره یا من اینجوری می بینم؟ میتونه ربطی به جنسیتشون داشته باشه؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              خیر. فکر نمیکنم بشه از طریق چشم تشخیص جنسیت داد. در منبعی هم ندیدم در این مورد چیزی نوشته باشن. با این حال ممکنه برخی تفاوت ها رو نگهدارنده متوجه بشه که افراد عادی با یکبار نگاه کردن متوجه نشن.

              پاسخ
  7. علی بلبل

    با سلام و خسته نباشید .جفت کوتوله من همش در حال رفتو امد تو لونه هستن .از اون فروشنده پرسیدم گفت خاک اره درشت بریز کف قفس خودشون بزارن تو لونه ولی من گذاشتم توجه کردم فقط میخورن ولی تو لونه نمیبرن چیکار کنم بهتره؟؟؟

    پاسخ
    1. آتوسا

      سلام خاک اره ها فک نمیکنم برای سلامتیشون خوب باشه بردار وبزار به عهده ی خودشون با پر و بالای خودشون لونه رو درست میکنن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      برای کف لونه هیچ چیزی نباید بذارید فقط لونه استاندارد باشه کافیه کف لونه هیچ چیزی لازم نیست.

      پاسخ
  8. علی بلبل

    وقتی خریدم لونشون کوزه بود خوبه کوزه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر کوزه فضای کافی داشته باشه بله خوبه.

      پاسخ
  9. علی بلبل

    سلامی دوباره امروز دیدم کوتوله هام داشتن جفت گیری میکردن الانم ک دقت میکنم میبینم جای مقعد ماده باد کرده امکانش هست تخم بخاد بزاره؟؟چه غذایی بهش بدم که تخم گیر نکنه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله آماده تخم گذاری هست.
      گیر کردن تخم به نوع غذا خیلی ربطی نداره بلکه نباید پرنده رو دست کاری کنید و باید آرامش داشته باشه.

      پاسخ
  10. علی بلبل

    سلام خسته نباشید میشه یک برنامه غذایی هفتگی برای طوطی کوتوله بدین غذاهایی ک هم مفید باشه هم واس جوجه کشیو بزرگ کردنشون خوب باشه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ارزن و دانه مخلوط که دائم باید جلوش باشه یک روز در میان هم از سبزی و میوه استفاده کنید .مثلا کاهو کلم شبید کرفس اسفناج و جعفری رو خوب میخورن از میوه ها هم سیب درختی – هویج پرتغال و …. از ذرت تازه و یا کنسرو ذرت آبکشی شده و بدون نمک جوانه گندم تازه هم استفاده کنید در شرایط عادی ماهی یک مرتبه تخم مرغ آب پز بهشون بدین اما وقتیکه جوجه دارن میتونید تخم مرغ رو حتی هفته ای دو مرتبه هم استفاده کنید و جوانه گدم تازه و ذرت تازه هم میشه بیشتر بهشون بدین تا جوجه ها جون بگیرن.

      پاسخ
  11. Taha

    سلام .
    ببخشید دوباره سوال می کنم به نظرتون اگه این دوتارو از هم جدا کنم می تونم اهلی شون کنم؟چون یکیش تازگیا از دستم دونه میخوره و میذاره یکم بهش دست بزنم. اگه خوب سرگرمشون کنم بهتر عادت میکنن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسم این طوطی چیه جدایی ناپذیر ؟؟؟!!! یعنی اینکه نباید همینطوری الکی از جفتش جداش کنید.
      اگر جداشون کنید دپرس و حتی وحشی میشن.

      پاسخ
  12. علی بلبل

    سلام و خسته نباشید امروز ب قفس کوتوله هام نگاهی انداختم دیدم یک دونه تخم ته قفس بود یک تیکه ازش کنده شدع ولی سوراخ نشده من گذاشتمش تو کوزه.حالا سوالم اینع چرا ته قفس تخم کردن؟ این تخم باز میشه ؟ چون ماده روش خابیده .تخم بعدیشون بعد چند روزه؟ میشه از کوزه افتاده باشع؟ کوزشون عوض کنم یک لونع لبه دار بزارم ک تخم نیوفته؟ یا اگ الان بزارم دیگ تخم نمیکنن؟؟ خاهش زود جوابمو بدین؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه تخم رو از داخل لونه انداخته باشن بیرون. ممکنم هست همونطور که فرمودید کف قفس تخم کردن. به هر حال اگه لونه داشته باشن بعیده کف قفس تخم بذارن. تخم هم اگه ترک خورده باشه یا پوسته اون اسیب دیده باشه بعید میدونم به جوجه تبدیل بشه.
      الان دیگه جابجایی و تغیر در لونه باعث میشه پرنده ها کلی بترسن و اصلا داخل لونه جدید نرن. بهتره همین لونه ای که گذاشتید بمونه.

      پاسخ
  13. Taha

    سلام
    لطفا زود جواب بدین
    من یه غلطی کردم طوطی رو بردم حموم
    بیرون که اوردمش می خواستم خشکش کنم که دیدم نمی تونه رو پاش وایسه
    الان دراز کشیده هیچ تکونم نمی خوره رسما انگار داره میمیره
    دماغشم انگار اب رفته سعی می کنه اونو دربیاره اصلا هم نمیترسه
    الان چیکار کنم لطفا هر چقدر می تونید زود جواب بدید

    پاسخ
    1. ناشناس

      مگه چجوری حمومش کردی؟ شاید ترسیده یا اگه زوری حمومش دادی سکته کرده، کاری نمیشه واسش کرد.
      اطرافشو خلوت کن و بذار به حال خودش باشه، محیط اطرافشم گرم کن اگه ترسیده خوب میشه، اگه سکته کرده هم کاری نمیشه کرد

      پاسخ
      1. Taha

        نه اونجوری هم زوری حمومش نکردم اگه سکته کرده از کجا بفهمم
        اونجوری نیست اصلا تکون نخوره ولی انگار زیاد حال نداره
        دستمو که نزدیک می کنم نمی ترسه
        از حموم که بیرونش اوردم اول خوب بود یکم گذاشت حالش اینجوری شد این وضعیتش می تونه از ترس باشه؟؟
        ممنون جواب دادی

        پاسخ
  14. Taha

    اینم بگم وسط خشک کردن تو چند ثانیه دمشو بازکرد یواش یواش افتاد رو زمین علتش سکته است؟

    پاسخ
  15. Taha

    طوطی رو گرفتنی خودشو به پشت می خوابونه چرا؟ قصدی داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفم که دیر جواب دادم و نشد کاری براشون انجام بدیم هرچند کار خاصی هم نمیشد کرد. چند تا حالت مختلف ممکنه پیش اومده باشه یکی اینکه آب رفته بوده داخل ریه پرنده و یا اینکه با اب سرد حمامش دادین و یا حتی با آب خیلی گرم حمامش دادین یا اینکه وقتیکه از جمام اومده بیرون باد سرد بهش خورده حتی اگر با سشوار هم خشکش کرده باشید ممکنه شوک حرارتی زیادی بهش وارد کردین به هر حال یه جای کار لنگ میخورده به صورت کلی باید پرنده رو در هوای گرم نگهداری میکردین و خودش خشک میشده و نه شما خشکش کنید.

      پاسخ
  16. Ameri.amir1378

    سلام من شیش تا کوتوله دارم پنج تاس فیشره زکیش طوسی رنگه بعد اون پنجتا این طوسیه رو خیلی میزنن به طوری که کلا این از اونا جداعه باید چکار کنم بعد یکی از ماده هام خیلی سرشو برمیگردونه میزاره پشتشو چشاش دائما بسته ولی هم مدفوعش معمولیه هم خوب غذا میخوره ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر در کنار هم هستن طبیعیه که پرنده ضعیف تر کتک بخوره پس بهتره فای بزرگتری برای اونها در نظر بگیرید و یا هر جفتی رو جداگانه نگهداری کنید.
      اون ماده هم ممکنه طبیعی باشه و یا حتی خوابش کامل نیست و …. اطلاعات بیشتری از شرایط نگهداری اونها و تغذیه بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *