انواع طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

طوطی های کوتوله ، جدایی ناپذیر ، طوطی برزیلی، مرغ عشق فیشر یا هر نام دیگری که به انها نسبت میدهید جزو طوطی های دوست داشتنی و احساسی هستند،نام لاتینی جدایی ناپذیر ها یا طوطی کوتوله (agapornis) از واژه های یونانی عشق و پرنده گرفته شده و تاکید بر ارتباط عمیق و بسیار نزدیک زوج پرنده دارد. انها دارای طول بدنی معادل ۱۲ تا ۱۶  سانتیمتر میباشند و شامل گونه های مختلف میباشند که در این قسمت در مورد انواع طوطی های کوتوله بحث خواهد شد

به ادامه متن توجه کنید

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی تصویر کلیک کنید

انواع طوطی های کوتوله یا جدایی ناپذیر

طوطی برزیلی کوتوله African lovebird : قدمت نگهداری برخی گونه های این پرنده به ۴۰۰ سال میرسد و برخی اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند. نام علمی این پرنده agapornis است و علت نام مرغ عشق افریقایی این است که پرنده نر و ماده ساعت ها نشسته و پرها و بال های یکدیگر را تمیز و آراسته میکنند. این پرنده از خانواده طوطی هاست و ۹ گونه از آن شناخته شده است .

بعضی گونه های طوطی کوتوله به وفور یافت میشود. در ایران نوع فیشر فراوان است و به آن به اشتباه طوطی برزیلی گفته میشود در صورتیکه زادگاه این پرندگان قاره آفریقا میباشد و برخی گونه های نیز دیگر نادر است.از این ۹ گونه ، ۳ گونه دیمورفیک (جنس نر و ماده از لحاظ ظاهری قابل تشخیص اند )و ۶ گونه مونومورفیک (جنس نر و ماده از لحاظ ظاهری یک شکل اند ) هستند.

سه گونه دیمورفیک (جنس نر و ماده از لحاظ ظاهری قابل تشخیص) عبارتند از :

۱)ماداگاسکار ،  ۲) صورت قرمزی ،   ۳) آبیسینیان

……………………………………………………

طوطی کوتوله یا مرغ عشق ماداگاسکار (madagascar): نام علمی این گونه Agapornis Cana میباشد که به سر خاکستری مشهور است. در جنس نر سر و سینه و گردن پرنده برنگ خاکستری بوده و بالها و پشت ،سبز تیره است و نوک و پاها به رنگ خاکستری روشن میباشد .

در جنس ماده رنگ پرها در سراسر بدن سبز رنگ میباشد. همانطور که از نام پرنده واضح است زیستگاه اصلی این پرنده جزیره ماداگاسکار است و در جزایر اطراف آن نیز یافت میشود. این گونه سالها آزادانه به کشورهای دیگر صادر میشد ولی صادرات آن ممنوع است و باعث شده در سالهای اخیر این پرنده کمیاب شود زیرا این پرنده در اسارات به راحتی تولید مثل نمیکند و علت آن است که در طبیعت این پرندگان در کلونی های بزرگ زندگی میکنند و جفت خود را انتخاب میکنند که معمولا در حالت اسارت این چنین نیست و تکثیر معمولا موفقیت آمیز نیست.

——————————————————————————————————————————————

طوطی کوتوله یا مرغ عشق صورت قرمز (Red faced Lovebird) : نام علمی آن Agapornis Pullaria است و دومین گونه ایست که جنس نر و ماده با هم تفاوت ظاهری دارند.  جنس نر بدنی برنگ سبز روشن دارد و قسمت زیر بدن مایل به زرد است. رنگ سر و تاج نارنجی مایل به قرمز است و قسمتهایی از بال آبی رنگ میباشد. شانه ها و زیر بال ها مشکی رنگ است و نوک برنگ قرمز است و پاها خاکستری است.در جنس ماده سر به رنگ نارنجی و زیر بال ها سبز رنگ است. نسبت به بقیه گونه ها زیستگاه وسیعی دارد و از مرکز آفریقا تا غرب اتیوپی پراکنده شده است. طوطی کوتوله صورت قرمزی اولین نوع مرغ عشقی بود که به اروپا وارد شد. با وجود اینکه حدود ۴۰۰ سال از زندگی قفسی این پرنده میگذرد تعداد آنها روبه کاهش استو تکثیر در قفس بسیار کم رخ میدهد و تنها کسانی که تعداد فراوان دارند موفق به تکثیر میشوند.

——————————————————————————————————————————————

طوطی کوتوله یا مرغ عشق آبیسینیان (Abyssinian): نام علمی آن Agapornis Taranta است که به سیاه بال نیز مشهور است. بدن جنس نر سبز رنگ است و قسمت پیشانی و فاصله بین نوک و چشم ها و یک حلقه دور چشم برنگ قرمز ارغوانی است و زیر بالها مشکی میباشد . جنس ماده رنگ قرمز در سر و صورت را ندارد وزیر بال سبز یا مخلوط سبز و مشکی است.این گونه ساکن کشور اتیوپیست و اخیرا” علاقه مندان آنها را به قفسهای خود آورده اند.این گونه بصورت تک جفت تولید مثل میکند و معمولا تکثیر کلونی آن با شکست مواجه میشود

——————————————————————————————————————————————

شش گونه مونومورفیک (جنس نر و ماده از لحاظ ظاهری یک شکل اند ) :

این گونه ها به دو نوع تقسیم میشوند:

۱) دارای حلقه دور چشم (Eye ring) ؛  2) بدون حلقه دور چشم (Non eye ring)

……………………………………………..

گونه های حلقه دار(eye ring) :

طوطی کوتوله یا مرغ عشق فیشر (fischer lovebird) : نام علمی این طوطی کوتوله Agapornis Fischeri میباشد و هر دو جنس نر و ماده یک شکل هستند. بدن آنها سبز رنگ است و در قسمت بال و پشت به رنگ سبز تیره بوده و در قسمت زیر بدن به سبز روشن متمایل میشود و قسمت پیشانی قرمز و نارنجی است. قسمت گونه و زیر گردن به رنگ نارنجی و انتهای بدن و دم به رنگ آبی و بنفش میباشد. رنگ نوک قرمز رنگ است و بینی و حلقه دور چشم سفید و پاها خاکستری روشن میباشد. زیستگاه طبیعی آنها زمینهای مسطح اطراف تانزانیا است. معمولا به صورت کلونی ( گروهی ) زندگی کرده و در اسارات بسادگی تولید مثل میکنند. این گونه در ایران فراوان است و بعنوان طوطی برزیلی آن را میشناسند.


——————————————————————————————————————————————

طوطی کوتوله یا مرغ عشق نیاسا (Nyasa Lovebird) : نام علمی این پرنده Agapornis Lilianae است و مرغ عشق لیلین نیز نامیده میشود. این گونه سبز رنگ بوده و قسمتهای زیر بدن روشن و قسمتهای پشت و بال تیره است. رنگ سر نارنجی است و قسمت های گونه روشن تر می باشد. حلقه دور چشم ها در این پرنده بدون پر بوده و رنگ نوک قرمز و رنگ پاها خاکستریست. این گونه نیز به تازگی توسط انسان در خانه نگهداری میشود برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ توسط خانم لیلین به خانه آورده شد و علت نام همین است. این پرنده در کلونی تولید مثل میکند ولی در قفس نیز تولید مثل مینماید. این گونه کمیاب ترین نوع حلقه دار در اسارت است.

——————————————————————————————————————————————

طوطی کوتوله یا مرغ عشق گونه مشکی ( Black-cheeked LoveBird) :طوطی کوتوله یا مرغ عشق گونه مشکی با نام علمی Agapornis Nigrigenis و برنگ سبز است و از مرغ عشق نیاسا تیره تر میباشد. در قسمت زیر و انتهای بدن رنگ سبز روشن است و رنگ سر بین قهوه ای و مشکی است.رنگ گلو نارنجی و پشت سر به رنگ زرد و سبز زیتونی و رنگ بالها سبز تیره است. در این پرنده بینی و دور چشمها پر ندارد و رنگ نوک قرمز روشن و پاها خاکستری رنگ است.این پرنده در جنوب زامبیا و در منطقه آبشار ویکتوریا در زیمبابوه زیست میکند . این پرنده در طبیعت و اسارت به راحتی تولید مثل میکند و تکثیر میشود .


——————————————————————————————————————————————

مرغ عشق ماسک دار Masked Love Bird :مرغ عشق ماسک دار با نام علمی Agapornis Personata و اکثر پرها سبز رنگ هستند.پرهای پیشانی و قسمت بین چشمها قهوه ای و دودی و اطراف گردن زرد رنگ است . پوست بینی و حلقه دور چشم سفید و نوک پرنده قرمز و پاها به رنگ خاکستری تیره است .زیستگاه اصلی این پرنده زیبا شمال تانزانیا است و در سال ۱۸۰۰ شناخته شد .این گونه در کلونی های بزرگ به صورت آزادانه تولید مثل میکند.

——————————————————————————————————————————————

گونه های بدون حلقه (eye ring)

طوطی کوتوله یا مرغ عشق صورت هلویی (Peachfaced Love Bird) : طوطی کوتوله یا مرغ عشق صورت هلویی با نام علمی Agapornis Roseicollis با رنگ سبز روشن است .در قسمتهای زیر بدن به رنگ سبز در میاید و پرهای پشت بدن آبی رنگ است.قسمت جلوی صورت به رنگ قرمز و اطراف آن نیز قرمز روشن است. در این پرنده نوک قرمز یا کرم رنگ است و رنگ پاها خاکستری می باشد .صورت هلویی در مناطق جنوب آنگولا زیست میکند و در اواخر سده ۱۷ شناسایی شد. رنگ سبز آن در ایران معمول تر است و معمولا در اسارت تولید مثل میکنند


——————————————————————————————————————————————

طوطی کوتوله یا مرغ عشق گردن مشکی ( Black-collared Love Bird) : طوطی کوتوله یا مرغ عشق گردن مشکی با نام علمی Agapornis Swinderniana و بنام مرغ عشق سوایندرن نیز شناخته میشود.این گونه باید بصورت جدا از دیگر گونه ها بررسی شود زیرا بنوعی یک زیر گونه متفاوت است.رنگ بدن سبز تیره و درقسمت گونه و زیر بدن سبز روشن و قسمت زیر گلو به رنگ زرد است.یک حلقه مشکی در گردن قرار دارد و فاصله آن با پرهای سبز و زرد پوشیده شده است.دم و انتهای بدن آبی و زیر بالها سبز و پر میانی دم سبز بهمراه لکه های نارنجی و قرمز است.این گونه در کامرون و شرق زئیز زندگی میکند و بسیار بندرت در اسارت وجود دارد. یک هیئت مذهبی بهمراه یک پدر تعدادی از آنها را با استفاده ار رژیم انجیر نگهداری میکنندکه اگر برای سه روز این رژیم قطع شود پرنده ها میمیرند. تا کنون صادرات این پرنده موفق نبوده است زیرا ضعیفند و در اسارت تولید مثل نمیکنند .

منبع: گرداوری از سایت  my-animals.blogfa.com و نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

120 دیدگاه در “انواع طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

  1. امیرعلی

    ببخشیدیبار دیگه سوال میپرسم بجز کوتوله چه طوطی هایی زیر ۱ میلیون تومان با عروس هلندی سازگار هست

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فرقی نداره دوست من. ببینید شما در صورتی میتونید طوطی های مختلف رو کنار هم نگهداری کنید که اولا در پاسیو و فضای بزرگ نگهداریشون کنید و ثانیا باهم و به صورت جفت کنار هم رها بشن. الان یک پرنده ای که در منزلتون دستی هست و جا افتاده و …. ممکنه تحمل هیچ پرنده یا حیوان دیگه ای رو نداشته باشه. بازم میگم این احتمال وجود داره و کامنت قبلی برنده رو مطالعه کنید که توضیح دادم.

      پاسخ
  2. یگانه سادات

    با سلام
    من میخوام یک جفت کوتوله برزیلی بگیرم
    یک ماه میشه از تخم در اومدن و چند روز دیگه میگیرم
    به نظرتون کوتوله ی ۱ ماهه وحشیه یا دستی؟
    چه دونه ی مناسبی بهشون بدم؟
    چجوری به خودم عادتشون بدم؟

    پاسخ
    1. pooria_429

      سلام
      بستگی داره که چطور بزرگ شده باشن ، اگر تا الان با تغذیه پدر و مادرشون بزرگ شده باشن که به قول شما وحشی هستن ولی اگر از جوجگی با سرلاک و دور از پدر و مادر بزرگ شده باشن نسبتا آروم تر هستن (تعریف “دستی بودن” چیز دیگه ای هست) .
      تغذیه که توی همین سایت کلی مطلب هست که چه چیز هایی میخورن ولی اول شما باید ببینید پرنده درچه مرحله ای از تغذیه هستش : سرلاکی یا نرمه خور یا دونخور . بعدش میتونید تغذیه مناسب رو انتخاب کنید.
      درمورد عادت کردن هم که باز بستگی داره چطور بزرگ شده باشن و آیا اصلا به آدم ها عادت دارند یا خیر . ولی درهر صورت بعد از مدتی به شما عادت می‌کنند که هرچی بیشتر وقت بزارید و پیششون باشید و مهربونی کنید زودتر اعتمادشون رو جلب میکنید. موفق باشید

      پاسخ
  3. علیرضا

    باسلام
    آیا کوتوله بدون رینگ با رینگ دار جفت میشن؟؟؟ و جوجه سالم میدن ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جفت میشن ولی در مورد تکثیر موفق و اینکه جوجه میدن بستگی داره که مولدها خودشون هیبرید شده نباشن.

      پاسخ
  4. علی

    سلام خسته نباشید
    من ی فیشر ماده ۴ ماهه دارم
    می خوام ی جفت واسش بخرم چ سنی باید باشه؟
    و ی سوال هم داشتم زدن واکسن واجبه براشون؟ و چ واکسنی باید زد؟
    ممنون از پاسخگویی و سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      همسن پرنده خودتون خریداری کنید که باهم بزرگ بشن و به بلوغ برسن. ضمنا اگه الان تنهاست قرار نیست با تهیه جفت سریعا باهم جفت بشن و چون سنشون هم کمه ممکنه اصلا درگیری جزئی هم پیش بیاد. بنابراین بهتره یه مدت در دو قفس مجزا و کنار هم قرار بگیرن و در نهایت کنار هم قرارشون بدید.
      نیازی به واکسن نیست به نظرم. البته واکسن هایی وجود داره ولی اگه پرندتون در محیط خونه نگهداری میشه. با پرنده های دیگه ارتباطی نداره و بهداشت رو رعایت میکنید هیچ الزامی به زدن واکسن نیست.

      پاسخ
  5. زمانی

    سلام میشه یه فیشر رو با یه سیبل جفت انداخت؟

    پاسخ
  6. مهدیار نجفی

    سلام ،من یک طوطی کوتوله سبز سر هلویی ماده دارم واین طوطی عرص دو یا سه ماه حرف اومد ،کلماتی مثل بدوبیا،بوس بده،جان،برو ،رو یاد گرفت ،خیلی بانمک،الان ۸ ماهشه،براش جفت گرفتیم ،جفتش سبز نقاب دار ،ایا برای هم مناسبن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهترین گزینه که نه ولی موردی نداره. بهتر بود هم نوع خودش تهیه کنید. با این حال موردی نیست.

      پاسخ
  7. رضا

    سلام طوطی دستی رو از کجا تهیه کنم قیمت ش چقدر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مشخصا پرنده فروشی ها دارن. از دیوار و سایت های مشابه هم پیدا میشه. قیمت هم بستگی به نوع طوطی داره. عروس هلندی طوطیه و شاید نمونه دستیش ۵۰۰ تومن قیمتش باشه کاسکو هم طوطیه و ممکنه نمونه دستیش ۱۵ میلیون قیمتش باشه. بنابراین قیمت رو باید هنگام انتخاب و خرید از فروشنده به دست بیارید. بهتره جستجو کنید.

      پاسخ
  8. محمد

    سلام
    نژاد black cheeked رو از کجا میشه تهیه کرد؟ هرچی گشتم جائی نبود

    پاسخ
      1. محمد

        ممنون، اصلا هستش تو ایران؟ اکثرا دیدم نقابدار و فیشر و صورت هلوئی دارن. یا همون نقابداره ولی شبیه ایناست.
        اگه یه توضیح راجب اینکه ویژگی‌های رفتاری و یادگیری نژادهاشون و تفاوت‌هاشون می‌نوشتید هم خیلی خوب بود. مثلا سایت‌های خارجی نوشتن نقابدار و فیشر آرومترن ولی بعضی از ایرانیا نوشتن حلقه‌دارها خشن‌ترن

        پاسخ
        1. 30mahi

          حقیقتا من در این حوزه تخصص لازم رو ندارم عذر خواهی میکنم .

          پاسخ
  9. 2021

    سلام آقا شهریار وقت بخیر،
    قفس مناسب برای یک جفت برزیلی چی پیشنهاد میدید؟؟جوری باشه داخلش تحرک بتونن داشته باشن و چربی هم نگیرن،
    خلاصه میخام راحت باشن برای همیشه و بعدها هم نیاز نباشه قفس رو تعویض کنم،
    آیا قفس کاسکو مناسب هست؟؟

    ممنون..

    پاسخ
    1. 2021

      ببخشید آقا شهریار دو تا پست زدم،چون دیر ب دیر آنلاین میشید گفتم این سوال هم بپرسم،
      مثلا قفس کاسکو “از همین تاشو ها که سقفش هم باز میشه مغازه ها میارن” این قفس اگر مناسب کوتوله برزیلی باشه و تایید کنید چجور باید متوجه بشم جنسش خوبه یا نه؟؟؟
      بازم ممنون،

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قفس کاسکو بد نیست ولی واقعا ایده ال طوطی برزیلی نیست وگرنه اسم قفس رو نمیزاشتن قفس کاسکویی!!!. یک قفس با طول بیشتر گزینه مناسب تریه. حداقل قفسی با طول صد در عرض و ارتفاع پنجاه پنجاه برای یک جفت کوتوله الزامی هست. حالا هر چقدر بزرگتر بهتر. اینو هم باید در نظر بگیرید که پرنده ها داخل قفس چون پرواز نمیکنن این مشکلات واسشون پیش میاد و هر قفسی که پرنده نتونه راحت داخلش پر بزنه خب کوچیک هست و چاره ای هم نیست. رژیم غذایی مناسب، ابزار اشتغال، میله های نشیمن مناسب و … میتونه مشکلات چاقی رو کاهش بده.
      در مورد جنس قفس هم خب استیل باشه خیلی عالیه و گرون. کروم هم باشه خوبه. اهنی و رنگ خورده نباشه که رنگش میره و قفس هم زنگ میزنه و اصلا برای پرنده ها بده. اگه رنگ کوره ای باشه هم باز خوبه. اینو باید از فروشنده بپرسید و ببینید چه جنسی داره. ابعاد قفس هم بزرگترین قفسی که میتونید رو انتخاب کنید. هم طوطی کوتوله خزیدن رو انجام میدن که ارتفاع اولویت هست و هم پرش های کوتاه داره که طول رو هم در اولویت بزارید.

      پاسخ
  10. Ham

    سلام نقابدار ابی با فیشر میشه جفت زد؟
    هر دو حلقه چشم سفید دارند

    پاسخ
  11. آرش

    سلام ببخشید طوطی برزیلی ماسک دار یا همون نقاب دار جفت تولید مصل نمیکنند حتما باید زیاد باشن؟ ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه ربطی به زیاد و کم بودنشون نداره. به مسائل ژنتیکی و عقیم سازیشون یا هیبرید سازی شده باشن یا نباشن برمیگرده. ممکنه یک جفت مولد داشته باشید و تولید مثل کنن. ممکنم هست ده تا جفت تهیه کنید و هیچ کدوم تولید مثلی انجام ندن. ممکنم هست یک یا هر دو پرنده جفت هیبریدی باشن که دیگه تولید مثلی نتونه داشته باشه.

      پاسخ
  12. sajjad.aqua

    طوطی کوتوله من زیادی آشتیه و به آدم می چسبه، اصلا نمیره یه جای جدا واسه خودش بازی کنه، همش میاد روی سر و صورت آدم و گاها هم گاز هر چند ملایم می گیره ولی برای گوش و لب و … دردناکه، میشه کاری کرد که یه خرده جدا باشن از آدم

    پاسخ
    1. سهیل

      واسش جفت بگیرید. طوطی تنها بغیر از انتخاب شما به عنوان همدم چاره دیگه نداره. نمیتونه بره واسه خودش و هر زمان شما دوست داشتی بیاد پهلوت. یه جفت واسش بگیر اون راضی و شما هم راضی

      پاسخ
      1. sajjad.aqua

        الان فقط سه ماهشه، میشه جفت براش گرفت ؟
        تشخیص جنسیتش هم سخته
        اگه جفت بخرم براش دیگه کاملا ازم جدا نمیشه؟
        .
        حالا اگه رو دست و پا هم باشه بد نیست ولی همش میاد روی سر و صورت

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          یه جوجه هم سن و سال خودش بگیرید موردی نداره.
          احتمالا از اون به بعد هر دوتاشون بیان روی سروکولتون😂
          طوطی دستی به هر حال دوست داره بیاد پیشتون مگر تو قفس نگهداری بشن!

          پاسخ
  13. sajjad.aqua

    کوتوله ها را از چند ماهگی میشه تشخیص جنسیت داد و براشون جفت بگیریم ؟
    برای طوطی آشتی باید حتما جفت آشتی خرید ؟

    پاسخ
  14. sajjad.aqua

    طوطی برزیلی من قبلا با دخترم خیلی رفیق بود ولی الآن بیشتر با من رفیقه و برعکس وقتی پیش دخترمه همش سعی داره دست یا صورتش و گاز بگیره حالا نمیدونم از روی خشمه یا بازی در حالی که من و خانمم را اصلا گاز نمی گیره
    وقتی داخل قغسه دخترم خیلی وقتا از بیرون قفس باهاش بازی می کنه و دست یا صورتش را به قفس می چسبونه و از این جور بازی ها، بیرون قفس هم اون دست و صورتش و گاز می گیره
    نمیدونم اینا چه ارتباطی با هم دارن، اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا راهنمایی کنه

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *