تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. نگار

    سلام وقتتون بخیر.ببخشید من وقتی برا عروسهام لونه میذارم طبیعیه ک عروس ماده تو لونه فضله نذاره اما عروس ماده من حتی توقفس هم فضله نمیذاره حتما باید بیاد بیرون از قفس و کلی خودش رو نگه میداره.نمیدونم بایدچیکارکنم؟
    دفعه قبل نر چهار تا تخم رو ازلونه پرتاب کرد بیرون میترسم دلیلش همین بیرون اومدن ماده از قفس برا فضله گذاری باشه.میشه یه راهکار بدین ک باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله. اصولا پرنده ها داخل لونه رو کثیف نمیکنن و فضله رو میان بیرون میزارن. خیلی عجیبه که داخل قفس فضله نمیزاره. به این مشکل برخورد نکردم! منتظر نظر دیگر دوستان باشید.

      پاسخ
  2. Mohammadreza

    دوباره سلام و خسته نباشید.
    من امروز چک کردم دیدم از ۵ تا تخمی که عروسام گذاشتن ۲تاشون نطفه داره و رگ تشکیل شده، منتهی از هفته ی پیش که چک کردم هیچ تغییری نکرده و بزرگتر نشده با اینکه مدام روشون میخوابن.
    بنظرتون ممکنه جنین تشکیل نشده باشه یا مرده باشه؟
    سری اول هم که از ۵تا، ۴تاش نطفه بسته بود ولی نخوابیدن روشون.
    میخوام کل لونه و تخمارو بردارم و برای یک ماه فقط تقویت کنم عروسامو ولی هنوز مطمئن نیستم راجب اون دوتا تخم
    بنظرتون چیکار کنم؟
    چقدر لازمه صبر کنم که مطمئن بشم قرار نیست جوجه بشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه تخم ها خراب شدن. به هر حال بزارید روال عادی روی تخم ها بخوابن و اصلا برداشتن تخم ها هم کار درستی نیست و پرنده ها رو بی اعتماد میکنه و ممکنه در تکثیر بعدیشون تاثیر بزاره.

      پاسخ
  3. ali.mns

    سلام.
    اقا شهریار لطفا اگه میشه این سوالات رو جواب بدید.
    https://www.onlypet.ir/forum/recognition-parrot/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%ab%d9%84-%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d9%87%d9%84%d9%86%d8%af%db%8c/page-3/#p135341
    متاسفانه دوستان اهل فن و فعال در تالار در زمینه پرندگان کم پیدا شدن. ۵ روز منتظر موندم کسی جواب نداد.
    پیشاپیش ممنون.

    پاسخ
  4. النا

    سلام خسته نباشید من یه جفت جدا جدا خریدم نر خیلی آواز می خونه وماده هم خیلی مسته دو روزه که نر رو خریدم ماده دستی است وقتی ماده نزدیک نر میشه نر ماده رو میزنه میرن توخونه وقتی ماده رو از نر دور میکنیم خیلی جیغ می کشه نر از داخل لونه برای ماده سوت بلبلی میزنه اما نزدیک هم نمیشن میخواد نر رو عوض کنم ؟ ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. بزارید تاباهم عادت کنن. نمیشه همون روز اول باهم جفت بشن. ضمنا شانس اوردید که به این زودی کنار هم قرار گرفتن و درگیری شدید پیدا نکردن. به هر حال باید صبر کنید و اگه درگیری شدید نیست نیاز به جداسازی هم الان نیست

      پاسخ
  5. میلاد

    سلام دوستان من دو جفت عروس دارم که یه جفت کاملا اهلی هست یه جفت هم وحشی حدود دو هفته ای هم میشه جفت هستن ولی اصلا جفت گیری نمیکنن داخل لونه میرن باهم ولی هیچ گونه جفت گیری ندیدم بهشون جوانه گندم تخم مرغ اینا همه چی هم میدم ولی هیچ خبری از جفت گیری نیست به نظرتون اصلا اهلی ها جفت میشن چون من شنیدم پرنده اهلی خیلی سخت جفت میشه ولی نر اهلی خیلی مست هست چه قدر نهایتا طول می‌کشه جفت شن تا اون موقع منتظر بشم جفت نشدن تعویض کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه سنشون کم باشه یا شرایط دما یا سایر موارد مناسب نیست و اماده تولید مثل نیستن. ضمنا زمانی که فرمودید جفت هستن دیگه نمیدونم چرا منتظر هستید جفت بشن؟ اگه منظورتون تولید مثل هست خب باید صبر کنید. یا سنشون کمه یا امادگی تولید مثل ندارن الان….

      پاسخ
  6. Mohammadreza

    سلام به همه خسته نباشید.
    بالاخره بعد از ۵ سری تخم گذاری ناموفق، دیروز اولین جوجه ی عروسام بدنیا اومد.
    الان باید چیکار کنم؟
    چه مکمل های غذایی باید بهشون بدم؟
    فقط تخم مرغ کافیه یا ویتامین شیمیایی هم بخرم؟
    ممنون

    پاسخ
  7. خلیل

    با سلام عروس هلندی من تخم گذاری کرد ولی هیچکدوم از تخمها نطفه نداشتن . میخواستم بدونم عروس نر جفتگیری بلد نیست یعنی بلد نیست روی ماده بشینه ، بیشتر روی پاها کراش داره میخواستم بدونم این مشکل حل میشه قریزه ای یا اینکه باید عروس نرم رو عوض کنم عروس نر ۱۳ ماهشه ، هر دو مستی میکنن.

    پاسخ
    1. ali.mns

      سلام.
      دوست عزیز من هم دقیقا همین مشکل رو دارم ینی هردو مست مست هستن ولی نر اصلا درس حسابی جفتگیری نمیکنه به طور کلی از ۱۰ بار جفتگیری نهایتا یکیش موفق باشه.
      متاسفانه راه دیگه ای نیست خودشون بالاخره حالیشون میشه.
      راستی ریسک نکردید تخم هارو چک کردید که نطفه داشته یا نه؟
      الان جغت منم چهار تا تخم گذاشتن دیگه اخراشه تقریبا ۲۰ روزه رو تخم خوابیدن ولی اصلا ریسک نکردم چک کنم نطفه داشته یا نه.

      پاسخ
      1. خلیل

        سلام دوست من عروس ها از ۱۳ تا ۱۵ روز جوجه هاشون در میاد من فکر کنم که ماله شما هم نطفه ندارند برشون دارید و روی چراغ گوشی اونهارو نگاه کنید اگه داخلش چیزی بود سریع بزارید دوباره سرجاش فقطدمواظب باشید فشار نیاد به پوسته

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ۱۳ الی ۱۵ روز خیلی کمه و حتما تا ۲۲ روز و حتی ۲۴ روز رو باید صبر کنن و بعد اگه خود مولدها بیخیال نشدن تخم ها رو بردارن. طی ۱۳ روز جوجه عروس هلندی از تخم بیرون نمیاد

          پاسخ
  8. Parrot

    با اقا علی موافقم خودش یاد می گیره به نظرم اصلا نر عوض نکنید بین نر های جوان این مشکل عادیه دقیقا الان طوطی های ملنگو خود من نر جوان بلد نیست جفتگیری کنه و تمام جفتگیری هایی که کرده اشتباه بوده اما خودشون. یاد می گیرن کارشون نداشته باشید🌹

    پاسخ
  9. Mohammadreza

    دوستان دوباره سلام
    جوجه های من تعدادشون ۳ تا شده.
    واقعا نمیدونم برای رشد بهترشون چیکار کنم
    همچنان همون دون خودشون که شامل ارزن کتان و آفتابگردونه در اختیارشونه و گاهی سیب،برنج و هویج میدم بهشون
    عاشق برنجن
    میشه بگید چی اضافه کنم؟

    پاسخ
  10. mersad999

    جوانه گندم بهشون بده و یکم بلغور گندوم رو توی لب جوش خیس کن تا ترم شه بده بهشون پروتئین زیادی داره
    از کاهو اصلا استفاده نکن باعث بهم ریختن سیسم گوارشی میشه
    از تخم مرغ ابپز استفاده کن
    اگر ‌میخوای برنج بدی حتما با اب داغ بشور تا چربی بره
    همین چیزایی که دادید خوبه که اقا شهریار ام اشاره کردند

    پاسخ
  11. قباد راستگو

    سلام داداش خوبی .من یه جفت عروس هلندی ۲ ساله دارم که یک بار ۴ماه پیش تخم کردن من نبودم تخم هارو برادرم داد به کسی .الان ۴ ماه که تخم نکردن ماده از نر بیشتر آواز می خونه ولی نر هرروز به زور هم که شده به ماده غذا میده با هم خیلی خوب هستن ولی ماده نر رو نمیزاره باهاش جفت بخوره نوکش میزنه ولی ماده از صبح تا شب یه ریز می خونه لانه دارن هر دوتا هم همیشه داخل لانه میدن. فقط نمیدونم چرا تخم نمیکنه؟ ماده خیلی هم بهشون میرسم از تغذیه به نظر شما دلیلش چیه که تخم نمیکنه؟ ماده نر رو میزنه بعضی وقتها

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این درگیری کوتاه طبیعیه و بین جفت هم رخ میده و موردی نداره. برای تخم نذاشتن هم باید صبر کنید و ممکنه در سال دوبار بیشتر تولید مثل نکنن. حالا چهار ماه قبل فرمودید که تخم گذاشتن باید صبر کنید و فصل گرما و تابستون سپری بشه باز تخم میزارن و جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  12. قباد راستگو

    سلام چرا عروس جفت که قبلا یک بار تخم کردن بعد ۵ ماه با اینکه هر دوتا داخل لانه میرن بهم دیکه غذا میدن ولی تخم نمیکنه ماده بعضی وقت ماده نر رو میزنه راهنمایی کنید این دو عروس کی تخم میگزارن تغذیه خوبی هم دارن ماده همش آواز می خونه نر کمتر ولی نر بزور هم که شده به ماده غذا میده .چقدر طول می کشه دوباره تخم کنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ببینید باید صبر کنید و دلیلی نداره که چون چند ماه قبل تخم گذاشتن الان هم باید تخم بزارن. ممکنه تا بعد تابستون اصلا تخم نذارن و طبیعی هم هست.

      پاسخ
  13. saj!jad

    سلام
    دوستان یک رژیم غذایی خوب
    واسه عروس هلندی۱۰یا۱۱
    ماهه میخوام سنشون و میشه
    از رو ضاهر تشخیص داد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      انواع پلت های تجاری، ارزن، کتان، تخمه افتابگردان، انواع میوه جات و جوانه دانه ها و …
      حدودی میشه گفت، جوحع هست، جوانه، پیره یا …. سن دقیق رو خیر.

      پاسخ
      1. saj!jad

        سلام اقا شهریار عزیز
        این عروس من تخمه رو قشنگ پوست میکنه بعد مغزش و با نوکش پودر میکنه بیشترش میریزه زمین فک نکنم هم بخوره طبیعی یا یاد نداره?
        میوه هم اصلا علاقه ای نشون نمیده براش هندونه انداختم نخورد پوستش و انداختم نشست مث یک طوطی خوب خورد😕✌
        خودتون چه میوه هایی رو پیشنهاد میکنین نظرتون راجب بادوم زمینی خام چیه?

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          طبیعیه و طوطی ها مغز تخمه رو هم پوست میکنن و حتی خورد میکنن و مقدار کمیشو میخورن و باقیشم میریزن. طبیعیه این مورد
          میوه هم از سیب استفاده کنید. جوانه دانه ها هم بهش بدید. سپیا در اختیارش بزارید. سعی کنید دانه هایی مثل ارزن و کتان به نسبت مناسب در اختیارش باشه.

          پاسخ
          1. saj!jad

            سلام
            اقا شهریار ممنون بابات پاسخدهیت و
            اینکه نر یا ماده?
            به نظرت جوجه هنوز یا وقتش براش استین بالا بزنیم?

            پاسخ
  14. .

    ببخشید بهترین سرلاک برای طوطی چیه؟

    پاسخ
  15. Mohammadreza

    سلام خسته نباشید دوستان عروسای من الان ۳ تا جوجه ی ۱۸،۱۷ و ۱۶ روزه دارن.
    سوال اولم اینه که الان دقیقا باید چیکار کنم؟ لونه رو عوض کنم؟ جوجه هارو باید بزارم داخل سبد داخل قفس؟ یه همچین چیزایی قبلا دیدم که انجام میدن ولی اصولیش رو نمیدونم.
    سوال دومم اینه که والدین مخصوصا نر، بشدت آلودگی صوتی ایجاد میکنه.
    اینطور که وقتی جوجه ها صدای فس فس تولید میکنن، اونم بشدت جیغ میکشه
    عادیه این؟
    کلا خیلی پر سروصدا شده. کمتر حرف میزنه و فقط جیغ میکشه
    همیشه صبح ساعت ۸ ۸:۳۰ با صدای اون باید بیدار بشم
    چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. lord fish

      با اجازه دوستان من واسخ میدم.
      بزارین کوچکترین جوجه که ۲۰روزه شد جداشون کنید و بزارید تو ی کارتن و زیرشو رنده چوب بریزید و تغذیه دستی رو شروع کنید

      پاسخ
      1. Mohammadreza

        کارتن رو بزارم داخل قفس یا کلا جوجه هارو جدا کنم خودم رسیدگی کنم؟
        و اینکه تغذیه دستی لازمه؟
        نمیشه کلا تا دون خور شدنشون والدین غذا بدن؟

        پاسخ
        1. lord fish

          چرا میشه ولی من فکر کردم می خواین دسی شون کنید اگه نخواید دسیشون کنید اصلا نیاز نیست جداشون کنید تو همون لونه خودشون خوبه البته اگه خواستید میتوانید تو یک سبد یا کارتن بزارید تو قفس و توش رو هم رنده چوب بریزید بعد هم دیگه کاری نمی خواد بکنید .
          ولی من بگم که اگه تغذیه دستی نکنید خیلی خوب دستی نمیشن

          پاسخ
          1. lord pet

            سلام مجدد خدمت همه ی دوستان.
            خواستم تو این پست بگم که من همونlord fishهستم چون خواستم تو زمینه پرندگان هم نظر بدم گفتم عوضش کنم

            پاسخ
  16. هیراد

    سلام ازیتون کجا می توانیم عروس هلندی خوب بخریم؟؟
    بعد قیمت شه چقدر هست ؟؟
    آنلاین هم میشه خرید ؟؟
    فقد لطفا توی تلگرام و اینستا نگید ممنون

    پاسخ
  17. هیراد

    ببخشید عروس هلندی نرا بهتر است یا ماده؟؟.

    پاسخ
    1. lord pet

      برای خرید عروس بهتره حضوری از ی پت شاپ استاندارد اقدام کنید.و قیمتش رو اگه چشم نزنم در حد۱/۵میلیون و اینکه نر بهتره یا ماده بستگی داره خودتون چیکار بخواید تنها تفاوتشون تو تقلید صدا هست که نر بهتره

      پاسخ
  18. lord pet

    ببخشید آقا شهریار میگم چند ساعت ی بار به عروس سرلاکی، سرلاک بدیم و چند سی سی هربار؟
    و سوال دیگه اینکه چیکار کنیم که سرلاک تو ریه عروس نرود

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شما سه تا چهار نوبت باید تغذیش کنید. همین که چینه دان پرنده خالی شده نیازه مجدد تغذیه بشه. مقدارش هم بستگی به جثه و سن پرنده داره. راحت از طریق چینه دان پرنده میتونید تشخیص بدید که چینه دانش پر شده. خالیه یا ….
      عموما اینکه سرلاک وارد ریه بشه خیلی به ندرت اتفاق میفته ولی خب خواستید برای احتیاط میتونید از کرمک استفاده کنید و وصل کنید به سرنگ و ابتدا کرمک رو وارد چینه دان پرنده کنید و مستقیما سرلاک رو به اونجا منتقل کنید.

      پاسخ
      1. lord pet

        خب از کجا بفهمم که کرمک تو ریه اش هس یا تو چینه دانش

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          کرمک قرار نیست داخل ریه پرنده بشه و در اینصورت پرنده خفه میشه. تقلا میکنه برای بالااوردن، عطسه کردن و سرش رو تکون ناگهانی میده و …. که در اینصورت هم قرار نیست دیگه غذا رو هم تزریق کنید اونجا و کرمک رو به راحتی خارج میکنید. شما باید به واکنش جوجه در غذا گرفتن توجه داشته باشید. ضمنا در هر روشی که به جوجه سرلاک بدید ریسک هایی وجود داره و هر کدوم از این روش ها مشکلات خاصی رو داره. حتی با کرمک ممکنه به نای پرنده اسیب وارد بشه یا تزریق سریع یا کند شما بتونه مشکلاتی رو برای جوجه به وجود بیاره. حتی خود والدین هم گاها میتونن در غذا دادن به جوجه ها باعث مرگشون بشن. این موارد وجود داره ولی خب عموما خیلی کم پیش میاد.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *