تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. توحید

    با سلام
    من دوتا عروس دارم دفعه اول تخمشون در نیومد
    دوم از ۴تا ۲تا در امد ودفعه سوم اول ۲تا بعد ۴تا بعد۶تا بعد ۸ تا و۹تا
    به یکی از دوستان کفتم کفت همشونو برداشتم ۱ماه تو لونه نرفتن حالا بعد ۱ماه دارن مثل قبل تخم میزارن اول۴تا بعد۶تا وحالا۷تا الان نزدیک۳۴روزه روتخمن چیکار کنم ایراد کجاس؟

    ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین درست متوجه شدم ۷ تا تخم کردن و ۳۴ روزه روش خوابیدن اگه اینطوره پس همه تخم ها خراب شدن و زیادی خوابیدن تخم ها رو نگاه کنید متوجه میشید بستن یا خراب شدن اگه خراب شدن همه رو بردارید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این تخم ها که دیگه جوجه نمیشه. تخم ها رو بردارید و تست کنید. اگه چند بار با تخم های پوچ مواجه شدید ممکنه نر نطفه نداشته باشه و بهتره تعویضش کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  2. شبنم

    سلام.من یک جفت عروس هلندی دارم .اندفعه چهارمین باریه که تخم میذارند و فقط یکبارشون تبدیل به جوجه شده و دوبار آخری تخم هاشون خراب میشه.اندفعه فقط یک تخم گذاشت.وقتی طوطی نر میره روی تخم بخوابه طوطی ماده انقدر جیغ میزنه تا طوطی نر از روی تخم بلند بشه و وقتی طوطی نر میاد بیرون ساکت میشه.و اینکه وقتی روی تخم میخوابن تا کوچکترین صدایی میاد از لونه در میان بیرون و داخل نمیرن.وقتی تخمشون جوجه شد لونشون کوچک بود اما از وقتی لونشون رو یک کمی بزرگتر کردم تا پرهاشون خراب نشه همش میپرن بیرون و تخماشون خراب میشه.میشه کمکم کنین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این طبیعی هست با هر صدایی بیان بیرون اینو نمی شه کاریش کرد تازه با روشن خاموش کردن چراغ هم میان بیرون!!!!
      اما لونه: کف لونه باید طوری باشه مثلا یه کوزه خوابیده رو در نظر بگیرید تخم ها رو هرکجا رهاکنید جمع میشن یکجا و در کنار هم قرار میگیرن پس باید کف لونه شیب داشته باشه تا تخم ها یکجا جمع بشن حالا ممکنه مشکل از لونه باشه بهتره همون لونه قبلی رو بزارید یا یه فکری برای کف این بزرگتره بکنید تا وقتی می پرن بیرون و دوباره بر می گردن روی همه تخم ها بخوابن نه اینکه یکی بیرون بمونه و یخ کنه!!!

      پاسخ
  3. عسل

    سلام با اجازه از بزرگان
    برای تکثیر و پرورش عروس بایداز یه قفس بزرگتر استفاده کنید جنس لونه چوب روسی باشه بهتره اگه دسترسی نداشتین برگ درخت کاج بهترین کلکه معمولا اگه تولک نکنن جفت گیریشون زمان نداره ولی اگه تولک کنن تا بهار باید صبر کنید بهتره بعد از هر تخم گزاری ۲هفته در قفس باز بمونه تا دورهء تخمگزاری فاصله بگیره این برای ماده هم خوبه تخم مرغ آبپز با تخم البته به ۴قسمت تقسیم بشه و هر وعده داده بشه کته برنج کم روغن گرمش میکنه غذای مخلوط قناری برای زمان نوزاد بهتره برای ماده هم مقویه میوه یا سبزی که میزارین اگه دیگه نخوردنش بردارین تا زیاد تو قفس نمونه معمولا مثل مرغ عشق نیستن یعنی جوری بهم نک میزنن آدم فکر میکنه دعوا دارن درقفستون اززمان تخمگزاری بسته بمونه تا زمان جدا کردن جوجه مواظب در قفستون باشید جفتتون اگه قفس حیهط باشه و درش باز جایی نمیرن ولی جوجه ها خیلی کلکن مولتی ویتامین برای هیچ پرنده ای خوب نیست حتی ممکنه عقیمش کنه اگه بخاین تکثیر کنید دیگه سعی نکنید حیوون به حرفتون گوش کنه راستی تو زمان تخم گزاری پرندتون از زیباییش کم میشه از علائم حاملگی ماده اسهال اونه البته دقت کنید سفید نباشه اگه زیاد تو لونه موندن کاری بهشون نداشته باشید راستی مساحت لونتون بهتره جوری باشه نروماده وحداقل ۴تا جوجه توش جا بگیره داخل لونه هم نیاز نیست چیزی بزارین اگرم بزارین میندازنش بیرون
    موفقباشید/

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یه سوال فرمودین مولتی ویتامین ندین!!!! چرا ؟؟؟؟؟؟
      عین جمله شما رو گذاشتم ” مولتی ویتامین برای هیچ پرنده ای خوب نیست حتی ممکنه عقیمش کنه اگه بخاین تکثیر کنید دیگه سعی نکنید حیوون به حرفتون گوش کنه ”
      ببینید داروهای انسانی طبق یه تحقیق که یه دامپزشک توی کرمان انجام داده و کلی هم بحث علمی کرد و من هیچی نفهمیدم پرنده ها رو عقیم میکنه ولی مثلا من تتراسایکلین به کبوتر میدم گفت ندم عقیم میشه ولی اینا تا حالا مشکلی نداشتن در مورد مولتی ویتامین انسانی هم همین حرف رو زد ولی بجاش گفت از مولتی ویتامین حیوانی استفاده کنیم مشکلی نیست من هم برای پرنده ها استفاده میکنم حتی یه بار مولتی ویتامین گاو رو دادم به عروس ها کلی دو پینگ کردن تازه جوجه هم آوردن!!!!!
      حالا خوشحال میشم شما بیشتر در مورد مولتی ویتامین توضیح بدین.

      پاسخ
      1. عسل

        سلام
        منظورم اینه که وقتی پرندهءما جفت و همبازی خودشو داره مخصوصا اگه زمان جفتگیری و تخم گزاریش باشه دیگه میلی به انسان ندارن اگرهم داشته باشن یا روی تخمها نمیخوابن یا بهجوجه هاغذا نمیدن در مورد مولتی ویتامین انسانی تو هیچ جای دنیا من ندیدم ونشنیدم که برای پرنده تجویز کنن چون اون صرفا برای انسان تهیه شده نه برای پرنده متاسفانه فرهنگ مصرف دارو توایران هنوز جا نیفتاده وما مضراتشو داریم به چشم میبینیم قرار نیست وقتی ما دارویی روبه پرنده دادیم اگه نمرد بگیم بله همینه ممکنه این دارو به تدریج ویسیستم پرنده تاثیر بزاره و……
        برای همین میگیم عمر طوطی ۴۰ساله اما تو طبیعت/

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ببخشید جسارتا من یه جفت عروس داشتم که دستی بودند و خیلی بیشتر از اونکه فکر کنید به من وابسته و علاقه مند بودن ولی جفت هم بودند و مشکلی نبود حتی تو اتاق پرواز می کردن و پرهای بال هاشون رو هم نچیده بودم و همه بلایی سرشون میدادم و اونها هم کار خودشون رو میکردن و مشکلی با انسان نداشتند.
          ولی در کل حرف شما رو قبول دارم شاید اینا استثناء بودن ولی مجموعا باید حرف شما رو قبول کرد و کلیت داد به برخی موارد خاص.

          پاسخ
  4. شبنم

    سلام.لونه من از همون لونه های دوتا خونه ای که چسبیدن به هم و تو همه پرنده فروشی ها هست برای عروس هلندی.من از فروشگاه پرنسس تو فلکه اول تهرانپارس خریدمش.نمیدونم شاید به خاطر سرو صدا باشه.آخه بد بختی اینه اون لونه قبلی رو دوست ندارن دیگه.اصلا دلشون نمیخواد توش برن.چون جاشون تنگه.نمیدونم چجوری دفعه اول هم جوجه هاشون درومدن.قفسشون رو از تو پذیرایی بردم گذاشتم تو اتاق خواب.شاید سرو صدا کمتر باشه.اما نمیدونم چرا دپرس و ساکت شدن.شب هم بیرون از لونه خوابیدن.تخماشون که خراب شده.دوتاشون رو باز کردم.با اینکه ۵روز ازشون میگذشت اما یه نقطه سفید رنگی روی زرده تخم مرغ بود نمیدونم اون نطفه یا جنین بود یا نه.البته از دوتا تخم روی یکیشون داشت.اون یکی زرده ساده بود هیچ نقطه ای روش نبود.بنظرتون چیکار کنم پرندم بازم تو اتاق خواب تخم بذاره.آیا الان که تخمشون رو از تو لونه دراوردم اگه دست به لونشون نزنم و تخم مرغ بهشون بدم بخورن دوباره تو همین چند روز تخم میذارن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون نقطه یا لکه سفید رنگ روی زرده همون نطفه بوده و جنین نبوده و اون یکی تخم نطفه نداشته.
      به نظر من دستشون نکن بزار توی اتاق خواب بمونن فقط باید در زمان تخم گذاری مراقب نور اتاق باشی که دائم خاموش و روشن نشه.
      تقویتشون کن دوباره تخم میزارن چون تخمش نطفه نداشته احتمالا ضعیف شدن دوست داشتم بگم مولتی ویتامین بهشون بدین ولی دوستمون گفتند ندین حالا نظر خودتونه حداقل از مولتی ویتامین حیوانی استفاده کنید.

      پاسخ
  5. شبنم

    لونه ای که الان براشون گذاشتم ۴تا پرنده توش جا میشن.راستی در مورد کوزه ای که شما گفتید آخه قبلا که جوجه شون درومده بود هم لونشون مستطیل شکل و زیرشون صاف بود.خودشون تخمارو تکون میدن و جابجا میکنن.حالا شما فکر میکنین لونه اگه از دفعه اول بزرگ باشه دیگه بلد نیستن تخماشون رو تبدیل به جوجه کنن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بعضی وقتا یه تدادی تخم بیرون می مونه و زیر والدین قرار نمی گیره و سرد میشن برای همین باید لونه شون به وسط شیب داشته باشه تا تخم ها جمع بشن فوت کوزه گریش همینه هیچ جا ندیدم برای تکثیر تعداد زیادی عروس از لونه های آماده استفاده کنن همه از کوزه و یا تنه درخت استفاده می کنن. یه تنه درخت رو میدن نجاری توش رو خالی میکنه میشه یه استوانه تو خالی و اون رو خوابیده میزارن تا عرئوس ها برن توش البته دو سرش رو با چوب می بندن و در بدنه استوانه یه سوراخ برای رفت و آمد پرنده ایجاد می کنن و در روز هجدهم بعد از تخم گذاری هم به پرنده نر و ماده آبتنی میدن تا رطوبت تخم ها حفظ بشه و پوسته اون نازک تر بشه تا بچه ها توی تخم گیر نکنن. اینا دیگه از اسرار بود. به نظرم عسل خانم تجربه شون بیشتر از منه امیدوارم ایشون هم نظرشون رو بدن.
      خوش باشید.

      پاسخ
  6. محمد صادق

    سلام ، لطفا” اگه امکان داره به این سوال من پاسخ بدید متشکرم :
    یک جفت عروس هلندی دوساله خانگی دارم که اخیرا” جفت شده و نا غافل کف قفس چهار تا تخم گذاشته اند واجازه نمی دهند برای آنها محل مناسب درست کنیم هر بار که برای بردن وسیله یا پنبه ویا حتی غذا به طرف اونها میریم جفت ماده از روی تخمها بلند میشه و حمله میکنه ، روی قفس رو تا حد امکان پوشوندیم تا کمتر ناراحت بشند لطفا” راهنمایی کنید با این وظعیت ما چه کار کنیم ؟ که جوجه ها سالم بمونند ؟ باز هم متشکرم . ( ۱۵/۱/۹۱ )

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کاری نباید بکنید حتی دست به تخم ها نزنید بزارید راحت باشند بنظر من تخم ها خراب میشن ولی امیدتون به خدا باشه شاید هوای اتاق گرم بود و خوب خوابیدن و شما هم وسوسه نشدین دست کاریشون کنید بچه شدند.
      پنبه چیه دیگه ؟؟ اصلا این چیزا لازم نیست . اگه دستکاریشون کنی دیگه روی تخم نمی خوابن هیچ وسیله ای لازم ندارن.
      یه سوال چطور نا غافل چهار تا تخم کردن ؟؟؟؟ شما کجا بودین حداقل چهار روز طول میکشه پس با تخم اول لونه رو درست می کردین و تخم رو برمیداشتین و زمانیکه تخم دوم رو داخل لونه میزاشت تخم اول رو کنارش می گذاشتین نه حالا که چهار تا تخم کرده دستش کنی دیگه نمی خوابه حتی اگه به احتمال زیاد تخم ها خراب شده باشند باید بخوابه راهی نداره دست نکن چیزه!!!!

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قبل از اینکه تخم بزارن باید به لونه فکر میکردید. حالا هم عیبی نداره و کاری نکنید. عروس ها به پنبه و الیاف یا ….. احتیاج ندارن. اگه لونه هم بذارید و تخم ها رو به لونه انتقال بدید ممکنه دیگه روشون نخوابن و یا تا به لونه عادت کنن تخم ها سرد و خراب بشه بنابراین بهترین کاری که میتونید انجام بدید بذارید همون کف قفس روی تخم ها بخوابند و بیخود مزاحمشون نشید که روی تخم بلند بشن یا ……
      موفق باشید

      پاسخ
  7. شبنم

    سلام.الان دو سه روزه پرنده ماده من خیلی جیغ میزنه و سروصدا میکنه.بنظرتون علتش چیه؟خیلی نگرانشم.راستی بنظتون لازمه جلوی قفس یه پارچه یا کاغذ سفید بکشم تا مارا نبینن و اگه تخم گذاشتن نترسن هی بپرن بیرون.میخوام بدونم علت اینکه تا نر من میره رو تخم ماده جیغ میزنه تا بیاد بیرون و وقتی نرم میاد بیرون ماده ام ساکت میشه علت چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در فصل بهار جیغ زدن طبیعی هست نگران نباش. معمولا وقتی پرنده ساکته همه نگران میشن !!! پرنده شما مسته مشکل دیگه ای نداره.
      اصلا کاریشون نداشته باشید پارچه و کاغذ هم لازم نیست بزار به حال خودشون باشند فقط ببین اگه زیاد می ترسند و جلوی رفت و آمد هستند دیگه چاره ای نیست خودتون تصمیم بگیرید با یه چیزی مانع از ترسیدنشون بشید.
      علت این کار ماده رو نمی دونم بیچاره نرها همیشه با این ماده ها مشکل دارند!!!!

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قانونش همینه. همیشه این نرها مورد ظلم ماده ها قرار میگیرن.معلوم نیست چیکار کرده میخوات از خونه بندازتش بیرون. شوخی کردم. این که عیبی نداره و طبیعیه و حتی گاهی با هم دعوا هم میکنن حالا دلیلش رو نمیدونم. شاید داره خونه رو اماده میکنه یا نمیخوات نر مزاحمش بشه و ……. در مورد پارچه و کاغذ و ….. موافق نیستم فقط با این موافقم که ارامش دور قفس حفظ بشه و بیخودی دستکاریشون نکنید یا کاری نکنید که بترسن بذارید به حال خودشون باشن. این بهترین کمکیه که میتونید بهشون بکنید
      موفق باشید

      پاسخ
  8. شبنم

    سلام.خیلی ممنون.یه سوال دیگه اگه طوطی ها تخم گذاشتن و مثلا یه وقت میرن روی تخم و یه وقت دوتاییشون از تو لونه میان بیرون و یکی دوساعت بیرونن دوباره میرن روی تخم.تو این مدت ماده میره سرک میکشه تو لونه اما روی تخم نمیخوابه.اینجوری که طوطی ها همش روی تخم نباشن تخم خراب نمیشه؟خودشون میدونن کی برن روی تخم؟یا اگه اینکه همش روی تخم نخوابن تخم خراب میشه؟آخه یه دفعه مثلا از صبح تا ظهر میشینن روی تخم یدفعه بعداز ظهر میان بیرون بعد چند ساعت بیرون میمونن بعد دوباره عصر و شب میرن روی تخم میخوابن.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چه عرض کنم. باید گفت طوطی ها و پرنده ها کار خودشون رو بلدن ولی متاسفانه بعضی جفت ها ناشی هستند و یک مرتبه میبینید پنج شش ساعت هیچ کدوم روی تخم ها نیستند یا نامرتب روی تخم ها میخوابند و در اخر تخم ها خراب میشه ولی خب یه جفتم میبینید خیلی منظم روی تخم ها میخوابن و حتی اگه نیاز نباشه کنار تخم ها هستند. باید گفت خودشون کارشون رو بلدن و ممکنه دمای هوا خوب باشه و نخوان روش بخوابن و یکی دو ساعت مسئله ای رو پیش نمیاره. بعضی ها رو هم باید از دید ناشی بودنشون یا بی تجربه بودنشون بهش نگاه کرد. کاری از دست من و شما که بر نمیات. نمیتونیم با چوب بالا سرشون باشیم و بگیم نخوابی کتکه ها
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگه دمای هوا خوب باشه نه تا یک ساعت و یک و نیم ساعت مشکلی پیش نمی یاد حتی اگه روزهای آخر باشه و تخم ها بسته باشند دیگه اصلا مشکلی نیست ولی گفتم اگه دمای هوا خوب باشه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دمای اتاق خوبه. مشکلی نداره فقط سوز سرما و جریان هوا نباید به تخم ها بخوره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دمای اتاق. نمیخوات واسه اتاق ترموستات بذارید که … در جریال هوا نباشه و مرتب باد نیات، زیادی گرم نباشه که عرق بریزید و پرنده بی موقع بره تو لک. یه گوشه از ساختمونتون که این شرایط رو داره
      موفق باشید

      پاسخ
  9. شبنم

    من دوستم رفته دوتا عروس هلندی خریده دونه ای سیصد هزار تومن.میگه دستیه.یعنی ششصد تومن پول جفتشو داده.ازین عروس هلندیا که کل بدنش سفیده.واقعا راست میگه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام شبنم خانوم
      نمیدونم مثلا چطور دستی هستند در چه حد پرواز آزاد دارند – سنشون چقدر هست – چطور بازی میکنن دست میدن بوس میدن و از این جور کارا ….. خب همه اینا تو قیمت تاثیر داره ولی بنظر من یکم گرون خریده.
      از چه نظر فرمودین راست میگه؟ عروس هلندی دستی یا جفت دستی ؟؟؟
      به هرحال جوابم مثبته آره راست میگه. خودم یه جفت عروس هلندی سفید داشتم که از اولش دستی نبودند اما جوجه خونگی بودند یعنی وحشی نبودند ولی خودم دستیشون کردم برعکس اون چیزی که همه میگن طوطی جفت دستی نمیشه ولی میشه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دونه ای سیصد تومن که یکم که چه عرض کنم زیادی گرونه. به هر حال شاید خریده. ولی چند وقت پیش یه عروس طوسی سخنگو فوق العاده که دستی هم بود دیدم ۲۰۰ تومن. نمیدونم والا دونه ای ۳۰۰
      woooooooooooooow
      موفق باشید

      پاسخ
  10. شبنم

    راستی وقتی پرنده تخم میذاره بعد از اولین تخم بازم باید بهش تخم مرغ داد بخوره؟یا تخم مرغ رو قطع کنم؟میشه عروس هلندی فقط یک عدد تخم بذاره؟کلا یدونه تخم بذاره؟آخه عروس من چندین بار فقط دوتا تخم گذاشت و جدیدا یدونه تخم میذاره.فقط یکبار اونم پارسال بود که ۵تا تخم گذاشت.در صورتی که غذای تقویتی بهشون میدم.عسل بهشون میدم.ازین دونه هایی که آغشته به عسله بهشون میدم.اما نمیدونم چرا یکی یا دوتا تخم میذاره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه وقتی تخم کرد یا نزدیک تخم گذاشتن شد دیگه تخم مرغ لازم نیست بدین چون ممکنه پوسته تخم سفت بشه و مشکل ساز بشه اما بعد از اینکه تخم گذاری تمام شد و یا زمان جوجه دار شدن می شه دوباره تخم مرغ رو توی جیره غذای قرار داد.
      خب باید تقویتشون کنید. احتیاجی نیست از این دونه های آغشته به عسل بدین خودتون عسل رو توی آب گرم و یا آب جوش حل کنید و به جای اب خوردن بدین بخورن.
      یکسری دونه هم معرفی کردم بگرد پیداش کن بدردت میخوره اون اولا بود فکر میکنم. توی همین قسمته همه جواب ها رو مطالعه کنید درخدمتتون هستم.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه تخم مرغ برای اماده سازیه و بیش از حد نه تنها مفید نیست بلکه مضره. بعد از اماده شدن جفت و لانه سازی دیگه نباید تخم مرغ بدید و رژیم غذایی رو هم بعد از تخم گذاری سبک کنید.
      در مورد تعداد تخم بله ممکنه یه دونه هم بذاره. تا هشت تا هم ممکنه بذارن. بستگی به سن و اماده بودن جفت داره. بعضی جفت ها اونقدر پشت سر هم تخم میزارن اینطور میشن بهتره جداشون کنید و یه تقویت بشن. به هر حال به سن و سال و جنس پرنده هم برمیگرده. نمیشه گفت
      موفق باشید

      پاسخ
  11. شبنم

    به نظرتون چیکار کنم که طوطیام تخمای با نطفه و تعداد زیاد بذارن تا بچه بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به نظر من یه قفس دیگه تهیه کنید و نر و ماده رو توی دو تا قفس جداگانه ولی در کنار هم قرار بدین چون اگه جداشون کنید خیلی سر و صدا میدن و اذیت می کنن و حتی ممکنه غذا نخورن.
      خوب که تغذیه و تقویت شدند مثلا بعد از دو هفته دوباره کنار هم قرارشون بده تا جفت گیری کنند و دوباره تخم کنن.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام شبنم خانم
        یه نکته جالب : پس از جدا کردن جفتهای عروس هلندی نصف قرص ” کلسیم دی ” و نصف قرص جویدنی ” ویتامین E ” توی حلق هر کدوم بکنید.
        برای تخم ریزی در دفعات بعد آماده میشن.
        موفق باشید.

        پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کاری نکنید. تغذیه و اماده سازی قبل از جفتگیری و تخم گذاری مهمه. از داروهای تقویتی و مخصوص هم میشه استفاده کرد ولی سعی نکنید کار به صورت اجباری در بیارید. زور که نیست، بذارید طبیعی هر کاری میخوان بکنن. تغذیه طبیعی به نظر من بهتره تا استفاده از سایر……
      موفق باشید

      پاسخ
  12. مهدی

    سلام من یه عروس هلندی نر گرفتم بعد ازچند روز خیلی سرو صدا میکرد هرکاری میکردم آروم نمی گرفت یه آینه گذاشتم جلوش دیگه صدا نمی داد. خیلی آروم شد بعد از نیم ساعت آینه رو برداشتم دوباره سرو صداش شروع شد. از اون روز به بعد دیگه آینه رو بر نداشتم . فکر کنم که فکر میکنه جفتشه. تازگی ها خیلی حالت تهاجمی میگیره ومیخواد گاز بگیره.می خواستم یه عروس هلندی بگیرم که دستیش کنم وبیاد رو دستم بهش غذا بدم ولی اصلا به من توجه نمیکنه و همش میره جلو آینه آواز میخونه از دستم هم که قبلا کاهو میگرفت دیگه نمیگیره و به جاش دستم رو گاز میگیره به نظرتون من چی کار کنم؟برم یه جفت براش بگیرم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره یه جفت براش بگیرید بعدا ممکنه دستی بشه و یا جفتش اهلی باشه این هم نگاه کنه به جفتش بیاد رو دستتون.

      پاسخ
  13. شبنم

    سلام.
    به نظر شما عروس هلندی چند روز روی تخما میخوابه تا جوجه بشه.آخه یکی میگه ۱۸تا۲۰روز.یکی میگه ۱۸تا۲۱روز.یکی میگه۱۸تا۲۳روز.چرا روزهاشون متفاوته؟نمیشه دقیق بهم بگید کی در میاد؟چرا میگن بین این چند روز ؟چرا یک روز خاصی رو نمیگن؟
    ممنون میشم کمکم کنین.یه سوال دیگه.طوطی ها اگه تخمشون خراب بشه میفهمن تخماشون خراب شده؟یا نه بازم روی تخماشون میخوابن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اونقدری میخوابه تا بچه هاش بیرون بیات یا مجبور بشید تخم هاشو بردارید. تا ۳۰ ۳۱ روز هم میخوابه گرچه مشخصه دیگه این تخم جوجه نمیشه. بعضی ها هم ولکن نیستن و مجبورید تخم ها رو بردارید تا بیخیال بشن. البته بیشتر عروس ها اینطورن و بیشتر طوطی ها خودشون میفهمن تخم ها خرابه و روش نمیخوابن و البته همه عروس هلندی ها هم اینطور نیستن. به هیچ عنوان دقیق نمیشه گفت روز چندم بیرون میان و به رطوبت و روزی که والدین خوابیدن رو تخم و خیلی چیزای دیگه بر میگرده. اصلا تو فکر این نباشید که دقیق روز چندم بیرون میات
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دلیل این اختلاف رو خدمتتون عرض کنم.
      ببینید معمولا پرنده ها روز اول و دوم روی تخم نمی خوابند یعنی تخم ها تا ۴۴ ساعت خراب نمیشن فقط در دمای معمولی حالا اگه زمستان باشه یا پرنده روی تخم می خوابه و یا تخم سرد میشه و خراب و به قولی شفت میشه. حالا پرنده شما مثلا ۴ تا تخم می کنه خب برای اینکه فاصله سنی بچه ها زیاد نشه دو روز روی تخم ها نمی خوابه پس فاصله بچه شدن تخم اول تا چهارم مثلا تخم اولی در روز ۲۱ و تخم چهارمی در روز ۱۸ – ۱۹ باز میشن و جوجه ها بدنیا میان.
      در کل بیشتر از ۲۱ روز و کمتر از ۱۸ روز نمیشه و این مدت بستگی به گرمای هوا هم داره و در تابستان بیشتر ۱۸ روز اتفاق می افته ولی در زمستان کمتر پیش میاد.
      ولی ۲۳ روز که فرمودین برای عروس هلندی نداریم و تخم ۲۳ روزه دیگه خراب شده ولی پیشنهاد می کنم عجله نکنید صبر کنید تا چند روز اضافه بگذره یک وقت اشتباه حساب نکرده باشید.
      درضمن ممکنه جوجه داخل تخم ضعیف باشه و دو روز سر گرم شکست تخم و بیرون اومدن باشه همین چند وقت پیش کبوتری دارم که تخماش جوجه شدن ولی تخم ها همزمان شروع به ترک خوردن کردن تا عصر یکی از جوجه ها بدنیا اومد ولی تا عصر روز بعد یکی دیگه داشت زور میزد تازه کمکش هم کردم ولی خب یکروز تاخیر ورود داشت همین الان هم خیلی ضعیف تره.
      یه نکته هم بگم باید جوجه خودش از تخم در بیاد اگه بیاریدش بیرون میمیره. فقط میشه کمکش یه مقداری از پوست تخم رو آروم ترک بدین تا کارش راحت تر بشه.

      پاسخ
  14. شبنم

    یه سوال دیگه تخم عروس هلندی همیشه اولیش پوچه یا اولیش هم میتونه در بیاد و جوجه بشه؟
    اگه جوجه بدنیا اومه واسه اینکه نمیخوام سرک بکشم تا چند روز بعد صدای جوجه ها در میاد؟آیا همون روز اول که سر از تخم درآوردن صدا دارن؟چند روز باید صبر کنم تا صدا بدن و بفهمم که بدنیا اومدن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه اولیش هم جوجه میشه و دلیلی نداره پوچ باشه میتونید روی تخم ها شماره بزارید ولی اینکار رو نکنید چون باعث ترس اونا میشید و ممکنه تخم ها بو بگیرن و دیگه روش نخوابن.
      سلام تا سه روز بعد صدای جوجه ها رو می تونید بشنوید و از روی مصرف غذای والدین هم میتونید تشخیص بدین که خوراکشون زیادتر شده.

      پاسخ
  15. عسل

    سلام اساتید
    البته پوست تخم مرغ هم بدلیل ترکیبات ساختاریش برا بدن ماده مفیده که به غیر از زمان تخم گزاری هم جزء جیره غذاییش باشه (ماهی ۳وعده)بهتره

    پاسخ
  16. شبنم

    سلام.یه سوال من میخوام برای عروسی طوطی سرنگی بخرم.بچه طوطی به نظرتون طوطی برزیلی بهتره یا طوطی ملنگو.ازین دوتا کدومش بهترن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ” برای عروسی طوطی سرنگی بخرم ” یعنی چی ؟؟؟؟
      اما بچه طوطی ملنگو خیلی بهتره اصلا مگه بچه طوطی برزیلی هم هست اگه منظورتون همین طوطی های کوتوله هست غذا دادن به بچه اینا خیلی سخته!!!!!

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      نفهمیدیم اخرش عروس سرنگی قراره بخرید یا ……. انفرادی ملنگو…. جفت برزیلی. سرنگی هم همون ملنگو
      موفق باشید

      پاسخ
  17. مهدی

    سلام.آقا مجتبی مرسی از این که جواب دادین .من هم یه جفت رفتم گرفتم . تا اون یکی تنها نمونه و من هم آینه رو بردارم.آینه رو که برداشتم دیگه خیلی صدا نمیداد و وابستگیش به آینه برطرف شد.اما این دوتا خیلی با هم خوب نیستن. جفت که هیچ کار به نر نداره ولی اون نر خیلی بهش حسودی میکنه! وقتی به نر کاهو میدم نمیخوره ولی وقتی به اون یکی میدم نر خیلی سرو صدا میکنه که به من هم بدین.با این که گرسنه نیست ولی باز هم میخوره.نر میره پیش ظرف دونه خوری ونمیگزاره که اون دونه بخوره و وقتی میاد طرف دونه خوریه محکم نوک میزنه به سر ش و باهاش دعوا داره ولی ماده خیلی مظلومانه!نگاهش میکنه واصلا هیچ کاری نمیکنه . البته این رو بگم که آواز خوندن نرخیلی تغییر کرده به نظرتون چند وقت طول میکشه که اینا باهم خوب بشن؟اصلا با هم خوب میشن؟ راستی این که نر هر دو بالش رو باز میکنه وچند ثانیه نگه میداره یعنی چی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کار خوبی کردین که جفت براش گرفتین ولی بهتر بود اول توی یه قفس جداگانه میزاشتین کنار هم باشن با هم آشنا بشن بعد قرارشون میدادین کنار هم اگه درگیری شدید شد حتما همین کار رو بکن و چند روزی بزار جدا باشن ولی کلا عروس ها زیاد درگیری درست نمی کنن حالا هم دستشون نزن با هم کنار میان.
      این حالت هم که گفتین سه حالت داره یا سرحاله و یا اینکه وقتی ماده نزدیکش میاد بال هاشو باز میکنه و یه حالت تهاجمی میگیره و برای جفت آیندش قیافه میگیره و یا اینکه یه چیزی رفته تو جونش براش امکان آبتنی فراهم کنید خوب میشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *