شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. سیروان

    سلام
    من یه عروس ۴۰ روزه دارم دیشب تا ساعت ۱۲:۳۰ اینا بیدار بود و نمیخوابید امروز صبح هم نخوابید ولی از ظهر تا الان خوابه فقط غذا میخوره اونم کم و میخوابه و الان دیدم بددنش میلرزید چند ثانیه .خودشم پف کرده از صبح تا حالا به نظرتون مریض هست؟ و همینطور مدفوعشم الان دیدم کامل سفبد هست البته فقط یه بار این رنگی شد قبلش معمولی بوده
    چون چند روز پیش تازه خریده بودمش و استرس داشت اسهال داشت ولی دیروز خوب شده بود و پرواز میکردو بازی میکرد و رنگ مدفوش برگشته بود ولی امروز بازم مثل قبل شده البته غذاش هم مشکل داشت ک عوض کردم و دو روزه فقط تخم مرغ با بیسکوئیت میدمش و سه روزه صبح ها یه مولتی ویتامین قاطی غذاش میکنم میدمش میشه بگید مریض شده و باید ببرم دامپزشکی یا ن عادیه مخصوصا برای لرزشش

    پاسخ
    1. بهار

      سلام اگه لرزش کمی داشته باشه فکر نکنم مریض باشه و بهتره برای خوابیدن پرنده تون، وقت خواب پرنده رو در مکان خلوت و آروم و تاریک بزارید تا راحت بخوابه میتونید یه پارچه نازک هم روی قفس بکشید. در مورد غذاش هم تخم مرغ و بیسکوییت نمیتونه غذا اصلی پرنده باشه.
      مدفوع سفید هم معنی مریضی نداره. و عروستون رو در سرما قرار ندین شاید لرزشش بخاطر این باشه و همیشه آب و غذا کنارش باشه. اگه علائم مریضی مثل پف کردن چشم، بیحالی، عطسه زیاد، افتادگی بالها و… داره ببرینش دامپزشک. این نکته هم بگم جوجه ها در کل زیاد میخوابن

      پاسخ
      1. سمانه

        سلام در این صفحه پاسخ رو دادم که ببینی چون گفتم شاید در صفحه قبل نگاهش نکنی بگذریم به نظر من که حتما امکان داره ولی بستگی داره به استعداد و هوش و روش آموزش و مهمتر از همه صبر و حوصله شما که خیلی مهمه و ممکنه خیلی طول بکشه و اگه از کوره در برید طوطی متوجه میشه و آموزش برای سخت تر میشه و اصلا موافق این نیستم که میگن طوطی های با سن زیاد سخنگو نمیشن چون خودم بارها این کارو کردم و فقط صبر و حوصله زیادی میخواد شما موقع هایی که میبینید بازی کرده و حالش خوبه باهاش تمرین کنید و سعی کنید آموزش کوتاه باشه و هیچ چیزی دور و برش نباشه که حواسش پرت بشه و با جایزه هم تشویقش کنید با ملایمت باهاش برخورد کنید دوسش داشته باشید راستی اون حرکاتش درست شد؟ واسش جفت گرفتید؟

        منتظر نظر آقا مجتبی و آقا شهریار باشید چون خیلی تجربشون از من بیشتره و من پیششون درس پس میدم

        پاسخ
        1. بهار

          سلام سمانه خانم ممنون که وقت گذاشتید وپاسخ دادید. هنوز واسش جفت نخریدم ولی خداشکر دیگه اینکار رو ندیدم که انجام بده بیشتر بهش توجه میکنم دیگه این کارو نمیکنه

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            در صفحه قبل به سوالتون پاسخ دادم با نظر سمانه خانم هم کاملا موافقم و همه چی بستگی به استعداد خود پرنده شما و وقت و حوصله ای داره که شما صرف اون میکنید.
            به نظر بنده از الان به فکر جفت براش باشید و اگ جفت مناسب و اهلی جایی براش دیدین حتما خریداری کنید ولی خب در جفت دادن طوطی نباید عجله کنید و باید نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشند و بعد از اینکه به همدیگه عادت کردند و هر دو آماده شدند جفتشون بدین. حداقل دو هفته باید جلوی دید هم باشند البت هباید ترس و استرس پرنده تازه وارد هم ریخته باشه و عادت کرده باشه و بعدا جفت بخورند.

            پاسخ
            1. بهار

              سلام تو فکر جفت براش هستم فقط یه سوال دارم : میشه جفت بخوره بعد دوباره اونا رو از هم جدا کرد؟آخه دوستم یه عروس ماده داره .میگم این دو تا باهم جفت بشن بعد جفت گیری دوباره برشون داریم

              پاسخ
              1. مجتبی

                سلام
                جفت عروس رو هرگز و همینطوری الکی نباید از هم جدا کنید.

                پاسخ
  2. سمانه

    به نظر من اصلا اینکارو نکنید چون بهم وابسته میشن و اگه جدا بشن دپرس میشن و پرکنی میکنن و خیلی مشکلات بزرگتری پیش میاد بهتره به فکر جفت دائم واسش باشید و اگه جفت گیری کنن ماده تخم میکنه و باید هردو ازش مراقبت کنن و اگر هم تخم نکنه جدا کردنشون اصلا کار خوبی نیست برای چی نمیخواین واسش جفت دائم بگیرید؟ اگه برای اهلی شدنه که اگه یه جفت رام واسش بخرید و خودتونم باهاش ارتباط برقرار کنید ولی واقعا داشتن یه جفت رام هم خیلی لذت بخشه و لذتش دو برابره چون هم دوتا پرنده رام دارین و هم میدونید که کنار هم خیلی خوشحال ترن و تازه کلی جوجه های خوشگل و ناز بهتون میدن و نوه دار میشید فقط همونطور که لذتش بیشتره زحمتش هم بیشتره و صبر و حوصله میخواد و هم میتونید عروستون رو بفروشید ولی جفت داشتن خیلی بهتره چون هم کنار خودتونه و هم جوجه های با نمک بهتون میدن ^-^

    پایان ☆

    پاسخ
    1. بهار

      اخه من شرایط خریدش رو ندارم ، به هیچ عنوان هم نمیتونم عروسم رو بفروشم خیلی همو دوست داریم
      ولی دیگه این عمل رو انجام نمیده ولی من چند ماه دیگه واسش جفت میخرم
      ممنون از پاسختون

      پاسخ
  3. مهدی

    سلام خسته نباشید
    جوجه عروسی که خریداری کردم سالم بود
    وقتی کنارم بود و در حال مرتب کردن پر هاش بود دیدم داره جیغ میزنه فهمیدم بالش درد میکنه بعد چند روز صبر کردم خوب بشه اما کمی بهتر شد و دوباره بد تر شد باید چه کار کنم تا خوب بشه؟ ایا امکان داره به خاطر کوچیک بودن قفس بال هاش درد بگیره؟ نیاز به دامپزشک داره؟

    پاسخ
    1. بهار

      سلام حق با سمانه خانمه
      قفس باید اونقدری بزرگ باشه که پرنده بتونه به راحتی بالهاش رو باز کنه اگه غیر از اینه و قفس کوچکی دارید سعی کنید پرنده تون بیشتر بیرون بیاد تا بتونه عضلات بالش رو حرکت بده و..
      درمورد بال دردش هم اگه فکر میکنید خیلی جدی هست به دامپزشک ببرید حالا منتظر دیدگاه آقا شهریار و آقا مجتبی باشید
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      از کجا مطمئن هستید بالش درد میکنه ؟؟!!! شاید برای جلب توجه شما اینکار رو انجام میده.

      پاسخ
  4. سمانه

    سلام
    به نظر من چون درد داره و جیغ میزنه بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا جوجتون اذیت نشه و مشکلش حل بشه چون ما نمی تونیم ندیده چیزی بگیم و ممکنه اشتباه باشه اگه قفسش خیلی کوچیکه حتما واسش قفس بزرگ بگیرید چون ممکنه ایراد از اون باشه و اگر هم نباشه در آینده باعث شکستن دم ، گیر کردن بال ها و… واسش پیش بیاد پس به دامپزشک مراجعه کنید چون شاید بالش آسیب دیده باشه
    بهرحال امیدوارم حالش خوب باشه و کلی شیطونی و بازی کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی همینطوری میگن اینها مولد هستند جفت معمولی یعنی تازه جفت خوردند ولی مولد اگر واقعا مولد باشن یعنی جوجه دادن.

      پاسخ
  5. پریسا

    سلام یه جوجه عروس دادم میخوام ببینم چند روزه است میشه راهنمایی کنید چطور عکسشو بگذارم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۳۵ الی ۴۰ روز سن داره. ظاهرا که مشکلی نداره.

      پاسخ
  6. Mr . Unknown

    سلام و عرض خسته نباشید.
    بنده امروز یک عروس هلندی خریداری کردم.
    حدودا ۳۰ روزش هست و همین چند دقیقه پیش از پدر و مادرش جدا شده.
    تا الان توسط پدر و مادرش تغذیه می‌شده.
    الان که آوردمش خانه متوجه شدم که یکی از سوراخ های بینی اش گرفته و سوراخ دیگر باز هست.
    ابتدا تند تند نفس می‌زد اما الان آرامتر شده و با دهان خیلی نفس نمی کشد اما اولش با دهان تند تند نفس می‌کشید.
    نفسش صدای خاصی ندارد فقط وقتی نزدیکش می‌شوم یک صدای کم می‌دهد ( صدای جیغ و … نیست ) اما خب وقتی دور می‌شوم آن صدا را هم نمی‌دهد.
    آبریزش بینی و ترشحات چشم هم ندارد.
    مدفوعی هم نچسبیده است.
    پلکش هم عادی است و مورد خاصی ندارد.
    الان این گرفتگی بینی دلیلش چه می‌تواند باشد ؟ خودش درست می‌شود ؟ راه حل چیست
    با تشکر

    پاسخ
    1. Mr . Unknown

      سلام مجدد.
      در ادامه هم بگم که انگار یه چیز زرد مانند مثل سرلاک خشک شده داخل یکی از بینی هاش هست. داخل اون یکی هم خیلی خیلی کم هست اما کاملا سوراخ اون یکی بینی اش بازه.
      همونطور که گفتم خدا را شکر نه عطسه … نه آبریزش بینی … نه ترشح چشم … نه مدفوع چسبیده … هیچ کدوم رو نداره …

      پاسخ
    2. سمانه

      سلام
      اینطور که پیداست مورد خاصی نداره میتونید به سر خلال دندان یکم پنبه بزنید و کمی مرطوبش کنید و آرام آرام پاکش کنید

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      همه چی طبیعیه و فعلا استرس زیادی داره اون گرفتگی بینی هم در اثر غذاخوردن بوده میتونید با پنبه مرطوب بینیش رو پاک کنید و اون گرفتگی رو باز کنید.

      پاسخ
  7. mahdi_baktash

    سلام
    ببخشید یه راهکار بلدید ک بشه تو شب خوابوند عروس هلندیو چون تا ۱ یا ۲ شب همش تو خفس یا داره میخونه یا بازی میکنه ۷ صبح هم شروع میکنه به صدا دادن ولی در طول روز همش چرت میزنه نهایت شادابیش اینه پنج دقیقه خودشو تمیز میکنه یکم میخونه و بال میزنه بعد باز میخوابه

    پاسخ
    1. بهار

      سلام میشه وقت خواب یه پارچه نازک رو قفسش گذاشت و قفس رو تو یه اتاق تاریک ساکت برد
      باید برنامه خواب منظمی داشته باشه. کم کم خودش یاد میگیره که کی بخوابه البته گاهی هم روزا یک دو ساعتی چرت میزنه

      پاسخ
    2. Mr . Unknown

      سلام علیکم.
      اینجوری که معلومه ساعت بیولوژیکش به هم ریخته.
      مشکل خاصی نیست.
      باید ساعت بیولوژیکش تنظیم بشه ( بسته به نوع پرندگان و هوش و … این مدت فرق میکنه بعضی وقتا تا یک ماه یا بیشتر هم برای تنظیم نیازه مثلا برای بدن انسان حداکثر ۶۰ روز هست. یعنی اگر شما به مدت ۶۰ روز یک ساعت خاص ساعت زنگدار بگذارید و بیدار بشوید بعد از ۶۰ روز به طور خودکار بدون نیاز به ساعت زنگدار در اون ساعت بیدار می شوید … البته خب شرایط داره مثلا این بیداری رو باید به عنوان یک علاقه بدونید وگرنه مثل قضیه ساعات شروع کار اداری میشه … کارمندان ادارات یکسال هر روز ساعت ۶ با نفرت (!) بیدار میشن اما دوباره روز تعطیل تا ساعت ۱۲ ظهر خوابیدن ! )
      فکر کنم راه حلش اینه که پارچه روی قفسش قرار بدید تا تاریک بشه ( البته امیدوارم پرنده شما با اینکار دچار ترس شبانه نشه … اگر شد اجازه بدید یک نور کم به سمت قفی و اطرلفش بتابد و بازهم اگر این اتفاق افتاد قفس را بدون پارچه در یک محیط تاریک با نور کمی که به سمت قفس و اطرافش تابیده قرار بدید … البته نور نباید مستقیم باشد. ) و شرایط خواب رو محیا کنید که عادت به خواب کنه … بعد هم صبح ها سر ساعت معین اون پارچه رو بردارید.
      انشاءالله اینجوری ساعت بیولوژیکش تنظیم میشه و مشکل حل میشه.
      البته بگم که ممکنه بسته به شرایط کار یک خورده سخت بشه چراکه پرنده در طول روز استراحتش رو کرده …

      یک راهکار دیگر هم که ممکنه بعضی افراد به شما پیشنهاد بدن اینه که اجازه خوابیدن در طول روز به پرنده را ندهید اما اینجوری به نظر بنده حقیر پرنده آسیب می‌بینه و از نظر بنده راهکار مناسبی نیست چون شب که نخوابیده و روز هم اگر نخوابه خب آسیب می‌بینه.

      موفق باشید

      پاسخ
  8. مهدی

    سلام
    یه عروس ۶۶ شایدم بیشتر دارم هم گاز میگیره هم‌هنوز باید سرلاکش بدم شبا هم تا یک دو شب بازی میکنه راهی هست بشه اصلا بشه این چیزا مخصوصا خوابش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینها به صورت طبیعی با طلوع آفتاب بیدار میشن و با غروب افتاب میخوابند پس در منزل حداکثر از ساعت نه شب به بعد باید بخوابه و باید روی قفس ر وپارچه نازک بکشید تا پرنده استراحت کنه نه تا دو نصف شب بیدار باشه ؟؟؟!!! خب اینطوری عصبس میشه.
      ضمنا برای اهلی کردن طوطی باید صبر و حوصله داشت هباشید و باید صبر کنید تا به محیط جدید عادت کنه بخش دستی کردن طوطی رو مفصل مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  9. امیر

    سلام
    امشب یکی از انگشت عروس هلندیم نمیدونم چی شد یه زخم کوچیک شده و خونریزی کرده زخمشو با بتادین شستم.کار دیگه ای باید بکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط دست کاریش نکنید تا پرنده آرامش داشته باشه و نترسه هرچی پرنده استرس داشته باشه قلبش تند تند میزنه و خون ریزی شدید تر میشه.

      پاسخ
  10. MΛИĪѠ

    سلام و خـسته نباشید خدمت شـما😊
    عروس هـلندی مـن تا میایم ظرفـ بشـوریم جیغ میزنه و بی تابی میکنه هی از این ور قفس میره اون ور یه به اصطلاحی پا پا
    خواستم دلیلشـو بدونم
    با تـشـــکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به شما و شرایط فعلی عادت نداره. کم کم ترسش میریزه. سعی کنید به ارام ترین حالت ممکن و بدون وارد کردن استرس به پرنده ظروف اب و غذاشو بردارید و بزارید. کم کم و پس از چند روز به حضور شما و این تعویض اب و دون عادت میکنه و جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  11. مرتضی

    با سلام خدمت عزیزان من یه سوالی داشتم ازتون
    من یه مدتی بود به عروس هلندی نر داشتم تقریبا نزدیک ۱ ماه تو خونه نگهداری میکردم که با دست بازی میکرد و گاز نمیگرفت یکمم تقریبا اهلی بود من براش یه ماده خریدم که خودم ندیدم که جفت برن ولی تو خونه بچه ها بهم گفتن که اینا جفت گیری کردن از وقتی که این مادرو کنارش انداختم خیلی وحشی شده اصلا به دست نمیاد خیلی بد هم گاز میگیره و مادشو هم میزنه میخواستم اگه میشه به راهنماییم کنین ممنون میشم از سایت خوبمون

    پاسخ
    1. Mr.Unknown

      و علیکم سلام برادر
      به نظرم این قضیه کاملا طبیعیه.
      این عروس شما که براش جفت گرفتی احتمالا به بلوغ رسیده و یکسال داره و عروس یکساله هم با یک ماه کاملا رام و اهلی نمیشه و خب هنوز خلق و خوی باطنیش به انسان عادت نکرده مگر اینکه قبلا دست انسان بوده باشه
      حالا با فرض اینکه قبلا دست انسان نبوده و فقط یک ماه پیش خودتون بوده چند حالت داره :
      ۱- این جفتی که براش گرفتید اهلی نیست و خب قطعا خلق و خوی این جفت روی عروس شما هم تاثیر گذاشته و چون عراستون کاملا اهلی نبوده سریعتر تاثیرپذیری داشته.
      ۲- از جفتش محافظت می کنه و این هم طبیعیه ( البته این حالت وقتیه که از جفتش خوشش اومده باشه )
      ۳- با جفتش سازگار نیست و اعصابش خورده ( البته این حالت احتمالش کمه اما اگر به جفتش هم میزنه خب این احتمال قوت می گیره )

      ۴- اما یه حالت کلی هم وجود داره : کلا عروس های هلندی وقتی به سن بلوغ پی رسن حتی اگر کاملا دستی باشن حالت تهاجمی برای یه مدت پیدا می کنن و خب اگر عروس شما به سن بلوغ رسیده و جفت هم براش گرفتید حالت تهاجمیش افزایش پیدا می کنه.

      پاسخ
      1. مرتضی

        سلام دوست عزیز ممنونم بابت پاسخ دهی
        فقط اینجا به مساله ای هست که من این طوطی ماده ای که براش خریدم بله اهلی نیست ولی من اون لونه ای که براشون گذاشتم میرن تو لونه هی میان بیرون ماده زیاد نمیشینه تو لونه من هر وقت هم این نرو میخوام باهاش حرف بزنم مادرو یا پاشو گاز میگیره یا میزنه میخواستم بدونم که امکان جفت شدنشون اصلا هست یا اینا کلا این جوری میمونن من نه اون روزی هم که مادرو گرفتم تو فقس دیگه ای نزاشتم گفتن که بنداز پیشش جفت میرن الان اون طوری رفتار میکنن به نظرتون قفساشونو جدا کنم یا بمونن پیش هم

        پاسخ
    2. Mr.Unknown

      الان نظرتون رو که تا انتها با دقت بیشتری خوندم ظاهرا گفتید که جفتش رو هم میزنه.
      اگر داره به ماده آسیب میزنه احتمالا جفت نخوردند و به ماده عادت نکرده.
      شما قبل از اینکه ماده رو به قفس اضاف کنید آیا یک هفته ماده را در قفس دیگری کنارش گذاشتید تا به هم عادت کنند ؟
      پس الان احتمال مورد ۳ و ۴ که در کامنت قبلیم در پاسخ به سوال شما و گفتن حالات کلی گفتم هست.
      مخصوصا مورد ۳
      مورد ۱ هم میتونه باشه اما احتمالش کمه چون تاثیرپذیری وقتیه که جفت خورده باشن و الان فقط از جنبه منفی میتونه تاثیر گرفته باشهریعنی از نظر جنبه دعوا و تهاجم به جفت.
      اما به احتمال ۹۹درصد مورد ۲ اصلا نیست.

      پاسخ
    3. ناشناس

      سلام خسته نباشید
      وقتی که عروسم رو از قفس خارج میکنم پرواز میکنه و بازی میکنه گاهی اوقات میاد پیشم و.. ولی خیلی سخت میره تو قفس!! تا نزدیک قفس میبرمش پرواز میکنه و میره خواهشا راحلی پیشنهاد کنید.

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        خب مطمئنا پرنده که ازاد میشه دیگه دوست نداره بره داخل قفس. اما بهتره شب ها پرنده رو داخل قفس نگهداری کنید یا حتی در زمانی که منزل نیستید یا لازم میشه داخل قفس بره. اوایلش سخته، مخصوصا اینکه کامل دستی نشده باشه ولی کم کم به اینکار عادت میکنه و متوجه میشه که شب ها باید داخل قفس بره و اصلا خودش میره یا دیگه تقلایی برای نرفتن داخل قفس نمیکنه. وقتی که میاد روی دستتون با یه دست دیگه روی بالهاش رو بگیرید و ببریدش داخل قفس. البته پرنده باید کامل دستی باشه.

        پاسخ
  12. مهدی

    سلام
    ببخشید امکان داره عروس هلندی بلد نشه دونه خوردن رو چون یدونه ۸۰ روزه دارم هنوز باید با سرنگ بدم بهش دونه
    میخورها ولی فقط پودرش میکنه میزیزه رو زنین میشه مشکل از نوک باشه؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. یاد میگیره مگر اینکه شما مدام بهش سرلاک بدید و اصلا دونی کنارش نباشه و خوتون تلاشی نکنید که دون خوردن رو یاد بگیره. دستی بهش دونه ها رو بدید. میوه و تخم مرغ رو دستی بهش بدید. ابخوری دائم کنارش باشه حتما خودش میخوره. اوایل ممکنه دونه ها رو پودر کنه یا حتی باهاشون بازی کنه ولی کم کم میخوره. مخصوصا اینکه کمی گرسنه بشه.

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بنده جواب دادم. باز اگه سوالی بدون جواب هست مجددا مطرح کنید یا لینکشو بدید بخونم و اگه جوابش رو میدونستم ارسال کنم خدمتتون.

          پاسخ
          1. ناشناس

            سلام ممنون از جوابتون
            من هر کاری کردم نتونستم ببرمش تو ( البته روش شما رو امتحان نکردم) بالاخره مجبور شدم بگیرمش کلا طوطیم از این کار خوشش نمیاد ولی یک نفر دیگه یه عروس هلندی ماده زرد داشت که همیشه اونو میگرفت ولی طوطیش آروم بود. بالاخره من گرفتمش ولی عصبانی شد و دستم رو گاز گرفت! بعد دیگه با من خوب نبود مثلا تا دستم رو کنارش میبرم گارد میگیره.😔 یعنی قهر کرده؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              خب پرنده ها اصلا خوششون نمیاد که کامل با دست بگیریدشون و استرس زیادی میگیرن. البته اگه طوطی شما کاملا دستی باشه ترسی از اینکار نداره و حداقل گاز محکمی نمیگیره یا نمیترسه. به هر حال پرنده شما هنوز کامل دستی نیست و به شما کاملا خو نگرفته.

              پاسخ
  13. Mania

    سلام فکر کنم منظور منو اشتباه متوجه شدید…
    عروس من تو اشپز خونه است..
    وقتی داریم ظرف میشوریم .. هی بی تابی میکنه.. میرع اونور میاد اینور و جیغ میزنه.. از اونجا هم که برش داریم بزاریم یه مکان دیگه ارامش نداره! حدودا دو ساله این عروس رو داریم..خواستم دلیلش رو بدونم

    پاسخ
    1. امیر

      احتمالا میگه حاج ناموسا اگه بذارم بشوری.. خودم میشورم…خخخخخخخخخ (صرفا جهت خنده) به نظر من از صدای بهم خوردن ظرفا میترسه من مرغ عشقمم ان جور ی بود تا جارو روشت میکردیم میگف بذار خودم میکشم…. (خودشو به این ور و اون میزد)

      پاسخ
  14. مرتضی

    سلامی مجدد خدمت عزیزان
    من این سوالی رو که تو قسمت بالا پرسیدم رو میخواستم بدونم که این عروس نر بازم همون کارارو انجام میده نزدیک قفس هم که میشی وقتی باهاش حرف میزنی مادرو میزنه ولی باهم داخل لونه میرن وقتی هم که از هم جدا میکنیشون صدای نره کل خونرو میگیره ولی ماده صدا میزنه انکار مثلا گلوش گرفته شده صداش در نمیاد میخواستم بدونم اینا تا کی این جوری میمونن ممنونمم بابت راهنماییتون

    پاسخ
    1. Mr.Unknown

      سلام علیکم و رحمه الله.
      با این توصیف شما قضیه یک خورده فرق کرد
      الان عروس هلندی شما نسبت به شما احساس صمیمیت بیشتری داره و تا میاید پیشش از جفتش دور میشه. از اون طرف هم اجازه نمی‌ده جفتش به شما نزدیک شه چون می‌ترسه جفتش هم به اندازه خودش و یا بیشتر پیش شما عزیز بشه و شما اون رو فراموش کنید و یا کمتر بهش محبت کنید.
      خب این مسئله هم طبیعیه و خیلی جای نگرانی نیست چون پرنده شما قبلا اهلی بوده و در پرندگان اهلی این قضیه کم و بیش وجود داره.

      اما در مورد جفت خوردنشون و سوال قبلی شما :
      از لحاظ جفت خوردن که احتمالش هست اما خب قضاوت در مورد این قضیه یکم زوده … اول باید معلوم بشه که چند هفته هست که جفت رو براش خریدید ؟
      اگر تازه براش جفت خریدید باید یه مدت زمانی بگذره تا معلوم بشه که از هم دیگه خوششون میاد یا نه … هنوز به نظرم برای این قضیه زوده و اینکه با همدیگه تو لونه رفتن و اینکه ماده زود بیرون اومد هم بدلیل اینه که تازه با همدیگه آشنا شپدن و فعلا به نظرم مشکلی نیست و تازه ممکنه نشونه خوبی باشه و نشونه این باشه که خیلی باهم مشکلی ندارن و حتی از همدیگه خوششون میاد.
      اگر از هم خوششون بیاد این وضعیت ها بهتر میشه و جفت می‌خورن و اگر هم جفت خورده باشن یعد از یه مدت بسته به نوع تغذیه و شرایط ( البته این یه مدت بستگی داره … ممکنه یک ماه باشه ممکنه هم یکسال باشه ) ماده شروع به تخم گذاری می‌کنه.

      در مورد صدای ماده هم کلا ماده ها سر و صدا و حتی حجم و میزان صداشون کمتر از نر هست.

      اابته این ها نظر بنده حقیر بود و برای جواب قطعی باید منتظر نظر اساتید این حوزه باشید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  15. امیر

    سلام
    ۱- اگه هر روز به عروس هلندی جوانه بدم ضرر داره؟ گندم ، ماش و …
    ۲-ذرت رو باید چند روز یکبار داد؟
    عروس ها نر و ماده بالغ هستند و میخوام جفت بندازم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر ضرر نداره.
      ذرت هم در هفته دو تا سه بار میتونید بهش بدید.
      اصولا دانه ها همیشه کنار پرنده باشه و ذرت و میوه جات و جوانه دانه ها رو در یک وعده روز بهش بدید. هر روز هم همه رو باهم بهش ندید و مثلا یک روز ذرت، یک روز جوانه، یک روز میوه و ….

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *