شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. مجيد

    مجددا سلام
    فقط لطفا راهنمایی کنید که عروس هلندی یکی باشه بهتر هست یا دو تا؟
    میخوام دستیش کنم یکی تقریبا رام هست ولی اون یکی نه.
    اگر لازم میدونید داخل دو تا قفس جدا و در محل جدا نگهداری کنم.
    اگر با یکی شدن افسرده نمیشه اون یکی را بدم به داداشم.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به سوال قبل شما پاسخ دادم.
      برای سخنگو شدن و اهلی شدن تک باشن بهتره هرچند عروس جفت خورده و بالغ و جفت رو هم بنده خودم اهلی کردم و نشدنی نیست ولی خب تک باشن راحت تره مخصوصا اگر تجربه اولتون هست اما مشکلی که عروس هلندی داره اینه که بهتره زمانیکه بالغ شد جفتی نگهداری بشه و تنها نباشه.
      چون در پست قبل فرمودین خواهر و برادر هستند تا هنوز به همدیگه عادت نکردن از هم جداشون کنید چون بعدا کار سخت میشه. و هر زمان که بالغ شدن برای هر کدوم جفت مناسب تهیه کنید. ضمنا برای اهلی و سخنگو شدن هم جنسیت اونها اصلا مهم نیست فقط مهم استعداد همون پرنده مورد نظر هست.

      پاسخ
      1. مجيد

        باسلام
        ممنون که پاسخ بنده را دادید دوست عزیز از هم جدا کردم دو جای مختلف نگه دارم یا تو یک محل باشند مشکلی نداره.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همینکه در دو قفس جداگانه باشن کافیه و وابستگی خیلی شدیدی به هم پیدا نمیکنن اما برای سخنگو شدن بهتره در دو جای مختلف باشن تا راحت تر به حرف بیان . البته برای تجربه اول سخته بخواهید عروس هلندی رو سخنگو کنید ولی خب اگر وقت زیادی براشون بذارید شدنی هست.

          پاسخ
  2. زهرا

    با سلام
    من حدود ی ماهه که عروس هلندی خریدم
    طبق اظهار فروشنده ۳ ماهشه
    ولی اصلا رام نمیشه و نمیشه بهش نزدیک شد تا نزدیدیکش میشم سریع گاز میگیره
    میشه راهنمایی بفرمایید چیکار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب پرنده شما وحشی هست و به صورت دستی بزرگ نشده و طول میکشه تا رام و دستی بشه. یه بخش در سایت داریم به اسم دستی کردن طوطی ها. اون رو مطالعه کنید و قدم قدم پیش برید تا پرندتون دستی بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  3. زهرا

    سلام دوباره
    مطلب دستی کردن طوطی رو خوندم
    طوطی من روی دستم میاد و سریع میره روی شونم میشینه ولی اصلا نمیزاره بهش دست بزنم و تا دستم رو نزدیک سرش میبرم گاز محکم میگیره
    این کار رو ی هفته است که انجام میدم
    هفته ای یک بار هم که روش اسپری آب
    میکنم میلرزه و فرار میکنه
    واقعا خیلی ناراحتم میترسم ازارش بدم
    میشه بفرمایید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اب اسپری نکنید و اصلا حمامش ندین تا بیشتر جا بیوفته و ترسش بریزه اصلا هم حمام نکنه مشکلی پیش نمیاد و بهتر از این هست که باعث ترس و استرس پرنده بشید.
      برای دستی کردن طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید همون بخش دستی کردن طوطی و سوال جواب های دوستان رو مطالعه کنید زیاد گفتیم باید صبر و حوصله داشته باشید و اینطوری نیست طی یک ماه بتونید طوطی رو دستی کنید. کارهایی رو که دوست نداره انجام ندین .
      هر سوال رو جای خودش بپرسید در همون بخش دستی کردن طوطی سوال کنید در خدمتیم.

      پاسخ
  4. مبینا

    سلام اگر میشه یه غذای تقویتیه خوب برای عروس هلندی بهم بگین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سفیده تخم مرغ، جوانه دانه ها، میوه جات و حتی استفاده از مولتی ویتامین های مخصوص طیور(قابل تهیه از دامپزشکی)

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار توضیح دادن اما بنده هم اضافه کنم ذرت تازه یا ذرت آب پز و کنسرو شده آبکش شده – جوانه گندم تازه – سبزی از جمله کاهو کلم اسفناج و کرفس و شبید و … انواع میوه ها از قبیل پرتقال – موز – سیب درختی – انگور – سیب زمینی آب پز و یا خام – هویج – کدو سبز و ….
      دانه مخلوط – تخم کاهو – تخم شلغم – کافیشه و …. مخلوط های مرغ عشقی هم خیلی خوبه. ارزن درشت و تخمه افتاب گردان . البته دقت کنید دانه های ریز رو با دانه های درشت مخلوط نکنید چون ریزها میرن زیر و دیده نمیشن و بهتر هدانه های ریز از جمله تخم کاهو رو جداگانه بهشون بدین. سعی کنید طبع گرم و سرد دانه ها رو رعایت کنید و یک غذای متعادل بخوره یعنی گرمی و سردی رو با هم بخوره تا متعادل بشن.

      پاسخ
  5. Bushehri

    سلام. جوجه عروس من چند روزی دست کسی بود برای نگهداری خودم نبودم حالا ک اومدم میبینم وقتی بهش سرلاک میدادن غذا میریخته کنار نوکش و الان خشک شده و حجمش یکم زیاده جوری ک پرهای کنار نوک رو کلا گرفتن الان میشه ی کمک کنید چجوری باید اینارو پاک کنم چوری ک اذیت نشه و پرش کنده نشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید اینها رو خیس کنید و بعدا با دست جداشون کنید. با پنبه خیس بهشون بزنید تا خیس بشن درست خیس بخورن با دست میشه اونها رو جدا کرد. نهایتا پرها هم کنده بشه مجددا در میاد جای نگرانی نداره.

      پاسخ
  6. حسین

    سلام،امروز یک عروس خریدم،صاحب مغازه گفت چهار ماهه اس و اهلی،دستم گرفتم گلز نمیگیره،اما از وقتی آوردمش خونه،نزدیکش میشی فس فس میکنه و غذا نمیخوره،نشسته کف قفس،چیکارش کنم؟

    پاسخ
    1. مخاطب

      ترسیده کاریش نداشته باش بذار به محیط عادت کنه نگران غذا خوردنشم نباش شب میخوره
      یکم صبور باشید بهتون عادت کنه

      پاسخ
  7. ن

    سلام خسته نباشید
    عروسای من دچار جنون جوجه کُشی شدن و من مجبور شدم اخرین جوجه رو از دستشون نجات بدم و خودم بزرگ کنم
    درحال حاضر ۳ روزشه و من واقعا میترسم که بمیره

    توروخدا کمکم کنید
    چیکار کنم که غذا داخل شش هاش نره
    اگه غذا داخل شش هاش بره آیا سریع میمیره؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمال اینکه این جوجه از دست بره بالا هست و خیلی سخته بشه جوجه دو سه روزه رو دستی بزرگ کرد.
      بله خفه میشه. البته قبلش یکم جون میکنه! ببخشید البته از توضیحی که دادم
      حتما هم از سرلاک مخصوص طوطی ها باید استفاده کنید و هر غذایی رو راحت نمیتونه هضم کنه. کلا خیلی سخته جوجه هایی به این سن رو بزرگ کرد. با این حال تلاشتون رو انجام بدید چون چاره ای بغیر از این نداشتید.
      ضمنا باید دلیل کشتن جوجه ها رو هم ریشه یابی کنید. شاید کمبودی تغذیه ای دارن؟

      پاسخ
  8. البرز

    سلام من یکی دو هفتس که عروس نر اوردم و دارمش…
    به شدت وحشیه و اصن عادت نمیکنه بهمون…
    شما نوشتین بذارین روی انگشتتون ولی اینو حتی نمیشه تو دست گرفت…
    همین الان داشتم باهاش تمرین میکردم تمام دستمو گاز گرفت و داره خون میاد…با یه همچین موجود تخصی باس چیکار کرد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باس یه جفت واسش بگیرید و به صورت جفت نگهداریش کنید و کلا قید دستی شدنش رو بزنید. پرندتون شدیدا وحشیه و سخت بشه دستیش کرد. برای دستی کردن بهتره چوجه بگیرید که تازه دون خور شده و به دست عادت داره.

      پاسخ
  9. سعید

    سلام
    حدود ۵ ماه پیش یه عروس هلندی ۵ ماهه خریدم ولی تو این مدت به دلیل مشغله زیاد فرصت نشد باهاش وقت بگذرونم و اهلیش کنم. الان هم که میخوام این کار رو انجام بدم هیچ جوره نمی تونم بگیرمش تو دستم و چند بار سعی کردم از تو قفس بیارمش بیرون دستمو از ۵،۶ جا خونی کرد و به قدری جیغ داد کرد که گذاشتمش سر جاش. حالا من چطور باید اهلیش کنم و راحت بیاد رو دستم ؟

    پاسخ
  10. حسین

    سلام،یه دونه عروس هلندی خریدم،دیدم تنها مونده رفتم یکی دیگه خریدم،هر دو اهلی هستن،عروس اولی تقریبا کل قفس رو صاحب شده،و عروس دومی تا میخاد غذا بخوره،اولی میاد و میخاد شریک بشه یا نمیزاره،نمیدونم،کلا عروس دومی رفتار خشنی داره،و تا عروس اولی نزدیکش میشه،فس فس میکنه و بعد دعوا میکنن،مجبورا میارمش بیرون و دستی بهش غذا میدم تا گرسنه نمونه،اینا چشونه؟چرا اعلام جنگ میدن به همدیگه؟اصلا عروس دومی نمیخاد تو قفس باشه،با اینکه عروس اولی هم اهلیه ولی عاشقه قفسه،یه راهنمایی بکنین،ببینم چه خاکی تو سرشون بریزم،

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره برای یه مدت در دو قفس مجزا و چسبیده بهم نگهداری بشن تا کامل بهم عادت کنن. بعد کنار هم قرار بگیرن. اینجوری که یکدفعه کنار هم قرار بگیرن مطمئنا باهم نمیسازن. ضمنا باید از نر و ماده بودن هر دو مطمئن باشید

      پاسخ
  11. حسین

    اینو یادم رفت اضافه کنم،عروسی که اول گرفتم،چثه اش از عروس دومی بزرگتره،تا عروس دومی رو میگیرم دستم،عروس اولی پراشو باز میکنه،چند تا پر پر میرنه،پرواز میکنه میاد میشینه رو شونه ام،دوباره شیپور جنگ رو میزنن،میپرن بهمدیگه،جداشون میکنم،به منم غر غر میکنن،موندم دست اینا دیگه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از نر و ماده بودنشون مطمئن بشید. یه مدت هم جدا از هم و در دو قفس مجزا و چسبیده بهم نگهداری بشن. بعد کنار هم قرارشون بدید. در غیر اینصورت درگیری پیش میاد. ضمنا طوطی ها شدیدا حسود هستن و به یکی یکم محبت کنید یا کنار شما باشه اون یکی شاکی میشه.

      پاسخ
  12. zahra

    سلام
    من میخوام عروس هلندی بخرم ،خیلی راجب اونا خوندم
    من میخوام دستی باشه و رام و مهربون…پیدا کردم میخوام بخرم
    آیا برای سخنگو شدن و آموزش دادن ۳۰ تا۴۰ روزگی خوبه؟
    چه نژادی خوبه؟درسته میگن لوتینو ها کور رنگی دارن؟
    لطفا سریع تر جواب بدید!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سی تا چهل روزگی خوبه. اما به نظرم بهتره دون خور شده باشن و خودشون غذا بخورن که به مشکل نخورید.
      نژاد هم فرق نداره. هر کدومو دوست داشتید بخرید.

      پاسخ
  13. zahra

    میخواستم بدونم مرواریدی و گلباقالی و خاکستری و لوتینو و آلبینو و..
    به ترتیب هوش و قابلیت سخنگو شدن کدوم بهتره؟

    پاسخ
  14. teshne

    سلام اقا مجتبی خستە نباشید حقیقت چند روزە خواب خوراکم بهم ریختە بابت شاه طوطی ک تقریبا یه سال و نیمه دارم ک چند روزیه متوجه شدم صداش تو دماغی شده اشتهاش خوبه تحرکشم ظاهرا خوبه بردم دامپزشک قطره داد مشکوک شد به برونشیت مزمن قطره ای ک داد گفت تربیه انگاری گیاهیه چون بوی گیاهان دارویی میده مدفوش مشکلی نداشت جامد بود ولی بعد از استفاد از انتی بیوتیک مدفوعش همراه اب زیاده خیلی نگرانم و مضطرب نمیدونم چکار کنم از بینیشم ترشحی خارج نمیشه تلگرام باشه میتونم عکس و فیلم بدم ازش خیلی برام مهمه درمان بشه بکمک شما و خدای بزرگ

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی که پنده انتی بیوتیک مصرف میکنه طبیعیه که رو مدفوع ماهی اثر بذاره. به نظر نباید پرندتون مشکلی داشته باشه و نیازی به دارو هم نبوده. با این حال نمیدونم شاید دامپزشک موردی رو دیدگه که ما از اون باخبر نیستیم.

      پاسخ
  15. HOSSEIN

    سلام
    ببخشید عروس نر برای خریدن زیبا تره یا ماده؟ قفس طوطی باید به جایی اویزون باشه یا روی زمینم میشه؟
    بعدش عروس با روشن شدن یهویی لامپ اتاق مشکل که ندارن؟ من میخوام یه عروس نر بگیرم زیاد حرف زدنش برام مهم نیست ولی خیلی مهمه و خیلی هم دوست دارم که دستی شه دوستم ندارم جفت براش بخرم چون سرگرم جفتش میشه! ببخشید قیمت جوجه ملنگو تازه دون خور حدود چه قدره؟ من تازه واردم اگه میشه چند تا راهنمایی کوچک منو بکنید
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فرق نداره دوست من و این موارد سلیقه ای هست.
      قفس بهتره در بلندی باشه تا پرنده احساس امنیت داشته باشه.
      بهتره پرنده جایی نگهداری بشه که با نور روز محیطش کم کم روشن بشه.
      قیمت هم باید از فروشنده ها بگیرید و ما قیمت نداریم.

      پاسخ
  16. آرتین

    سلام من یه جفت عروس هلندی خریدم نمیدونم طبیعی باشه یا نه ولی توی روز حدود ۲.۳ ساعت پف میکنن و چشم هاشونو میبندن ولی بعدش سر حالن و غذا میخورن مدفوعشونم مشکلی نداره .اگه جفت گیری کردن و تخم گذاشتن بزارم خودشون بزرگش کنم یا بزارم تو دستگاه چون ستگاه جوجه کشی دارم؟میتونم چند جفت رو باهم تو قفس بزگ نگهداری کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این رفتار طبیعیه و چرت نیمروزی میزنن و اکثر طوطی ها اینکارو انجام میدن. بعدشم قد میکشن و بال بال میزنن و زندگی عادی…..
      خودشون روی تخم میخوابن و جوجه هاشونم بزرگ میکنن و نیازی به دستگاه نیست.

      پاسخ
  17. HOSSEIN

    سلام
    میدونم که بهتره عروس هلندی به صورت جفت باشه ولی میشه تکی به عنوان دست اموز نگهداری کرد؟اگه میشه چقدر باید در روز واسش وقت بزارم که افسرده نشه
    و یک چیز دیگه اینکه طوطی ملنگو عین عروس هلندی با صاحبش روابط برقرار میکنه؟و میشه تکی نگهداری کرد؟
    خواهشمندم در صورت امکان برای به بنده چند راهنمایی کلیدی بکنید ممنون میشم
    باتشکر

    پاسخ
    1. Javad

      من هم ملنگو دوتا بزرگ کردم سرلاکی هم ۳تا عروس سرلاکی عروس خیلی ناز تره با مزه تره و با صاحبش بیشتر رفیقه ملنگو کمی عصبی تر مثه عروسم ناز نوازشی نیست بنظرم عروس خیلی خیلی بیشتر با صاحبش اخته

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      بله شدن که میشه انفرادی نگهداری کرد و دست اموزش کرد. باید وقت کافی واسش بذارید و تنها نمونه. در مورد ملنگو و عروس هم دوستمون تجربیاتشون رو در اختیار شما گذاشتن.

      پاسخ
  18. احسان

    سلام
    میخواستم بدونم که یک جفت کار داده بگیرم یا اینکه دوتا جوجه بگیرم دستی کنمشون بعد جفتشون کنم و پرورش راه بی اندازم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      حالت دوم که جوجه بگیرید و بزرگ کنید و پرورش بدید و …. هم زمان زیادی میبره و هم چیزی تضمین شده نیست که حتما جوجه بدن. اما حالت اول برای تکثیر راحتر و جوابگو تره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *