شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. محمدد

    سلام من یه جفت عروس دارم تا چند وقت پیش که ماده تنها بود صدتیی نداشت ولی از موقعی که نر براش گرفتیم خیلی صدا میکنن یعنی یه ثانیه هم آروم نمیشن فقطم جیر جیر میکنن یعنی آواز نمیخونن هی مدام یه بار ماده یه بار نر صدا میکنن آروم و قرارم ندارن پرنده نر از ماده هم جدا نشده چون تازه بالغ شده چ کنم گاهی با انداختن پارچه روی قفس هم ساکت نمیشن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه باید صدا بدن. ضمنا نر و ماده رو نباید یک مرتبه در کنار هم رها کنید بلکه باید ابتدا در دو قفس جداگانه باشن و بعد از اینکه با هم آشنا شدن و هر دو آماده جفت گیری شدن بعدا در یک قفس جفتشون بدین که ممکنه چند هفته تا چند ماه این آشنایی زمان ببره اما صدا دادن اونها طبیعیه و پرنده سالم باید صدا بده.

      پاسخ
    2. Negin

      سلام من دیروز یه عروس هلندی ماده گرفتم. دونشو میخوره سروصدا هم نمیکنه ولی هروقت انگشتمو میبرم طرفش نوکم میزنه مثلا وقتی میخوام بیارمش بیرون از قفس بهم نوک میزنه. فروشنده بهم گفت اهلیه. این شرایط عادیه ؟ یعنی ممکنه اصلا بهم عادت نکنه؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        دیروز تازه اون رو خریدین چرا به این زودی دست کاریش میکنید و اصلا تا یک هفته بهتره دست بهش نزنید و از قفس هم بیرون نیاد تا به محیط جدید عادت کنه فقط آب و دونه بهش بدین و پرنده رو دست کاری نکنید تا ترسش از شما بریزه بخش دستی کردن طوطی و سایر سوال جواب های دوستان در اون بخش رو مطالعه کنید بارها گفتیم برای طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید و باید صبر کنید تا به محیط جدید عادت کنه و ترسش بریزه و بعد آموزش رو شروع کنید و نه همون روز اول . ضمنا دست داخل قفس طوطی نباید ببرید. با فاصله ای از قفس پرنده بشینید و قراربگیرید که نترسه و استرس نداشته باشه و کم کم و طی چند هفته فاصله خودتون رو کمتر کنید و نه اینکه یک مرتبه طوطی ر وبگیرید توی دستتون ؟؟؟!×! هرچند طوطی اهلی باشه هنوزبه شما عادت نداره و اگر عجله کنید باعث ترس اون میشید و همه چی خراب میشه.

        پاسخ
  2. کتایون

    من همین دیروز یه عروس رام رام خریدم. وقتی از قفس میارمش بیرون نمیتونم کنترلش کنم! هی میپره ولی دوسم ندارم پراشو قیچی کنم از طرفیم هر چی رو زمین میبینه ور میداره مزه مزه میکنه.
    این اولین بارمم نیست که طوطی نگهداری میکنم. قبلا صاحب ۳ کاکادو بودم ولی عروس هلندی اولین بارمه. یه راهنمایی میکنین لطفا!!!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خودتون که استادین و تجربه دارید و میدونید تا طوطی به محیط جدید عادت کنه زمان میبره تازه شما دیروز اون رو خریدین .
      اما این طبیعیه که عروس بیشتر از کاکادو پرواز کنه به صورت کلی طوطی های دم بلند بیشتر دوست دارن پرواز کنن پسباید پرهاش رو کوتاه کنید اما طوطی های دم کوتاه بیشتر علاقه دارن روی قفس و درخت در حال خزیدن باشن هرچند همون ها هم میپرن و باید مراقب باشید تا فرار نکنن اما عروس علاقه بیشتری به پرواز داره مخصوصا تا زمانیکه غریبه هست و هنوز عادت نکرده هرچند ازقبل دستی شده باشه اما باید به محیط جدید و صاحب جدیدش عادت کنه.

      پاسخ
      1. کتایون

        متشکرم ولی مشکل جدیدی دارم با این پرنده! غذایی رو که میخوره مقدار کمیشو هضم میکنه و باقی رو درسته بالا میاره. چیزایی رو که هم براش ضرر داره نمیدم. وقتیم میبینم خیلی میخوره ظرف غذاشو برمیدارم. خیلیم پف میکنه و میخوابه. اینم بگم که طبق گفته فروشنده دو سه ماهشه. این کارا تو یه جوجه طبیعیه؟! طبق اطلاعاتی که خودم دارم این کاراش طبیعی نیست. به نظر شما باید پیش دامپزشک ببرمش؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ممکنه دچار مشکلات گوارشی یا عفونت دستگاه گوارش باشه. چه غذایی بهش میدین؟ با غذای نرم مثل تخم مرغ هم همین رفتار رو داره؟

          پاسخ
          1. کتایون

            تخم مرغو هنوز ندادم ولی میوه رو به زور بهش میدم میخوره و مشکلی هم نداره. روز نامه کف قفسشم میخوره و یه ذره از فضله خودش. هر کاری میکنم نخوره نمیشه.

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              روزنامه اصلا گزینه مناسبی برای کف قفس نیست و میتونه پرنده رو دچار مسمومیت کنه. بذارید کفی کثیف بشه و اون رو با کاردک تمیز کنید و بعدم بشورید و دوباره بذارید سرجاش. نیازی به روزنامه و کاغذ و مقوا و …. نداره.
              به نحوی هم دسترسی پرنده رو از فضله قطع کنید. بسیاری از قفس ها بین کفی و سطح بالای کفی میله دارن که فضله پرنده از بین میله ها میریزه داخل کفی و پرنده هم نمیتونه بهش دسترسی داشته باشه.

              پاسخ
  3. امیر

    سلام من یه عروس هلندی دارم امروز وایساده بود پشت پنجره در پنجررو ک بازکردن یکم صدمه دید اون موقع نمیتونست هیپکاری کنه و فقط نشسته بود الان خوب شده فقط یکی از پاهاش میلنگه و درست نمیتونه راه بره و بیشتر روی پای مخالفش میشینه هیچ مشکل دیگ ای نداره فقط پاش یکمی میلنگه و احساس میکنم درد داره کاری هست بتونم انجام بدم؟ احتمال داره پاش فلج شده باشه؟(البته پاشو میتونه تکون بده)لطفا زود جواب بدین ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا هیچ مشکل خاصی نداره. باز اگر مشکلی داشت مکاتبه کنید در خدمتیم.

      پاسخ
  4. محمد

    سلام خسته نباشین من یه جفت عروس دارم عروس ماده به تازگی تخم گذاشته و خیلی ضعیف شده البته فکر کنم هنوز یه تخم دیگه باید بزاره جوری ضعیف شده که انگار کتا شو انداخته و یکم پف کرده چکار کنم ؟التبه یه بار دیگه هم اینجور شده بود.بعد از چند روز میشه تخمارو برداشت و نگاه کرد که نطفه داره یا نه؟یه چیز دیگه این که اگه عروس نر روی تخما بخوابه و شب و روز جاشونو عوض کنن یعنی جفت خوردن؟آخه من نمیدونم عروسام جفت خوردن یا نه چون ندیدن جفت گیری کنن.چند وقت پیش حدود یک ماه پیش تخم گذاشتن و ۲۱ روز روش خوابیدن جوجه نشد بلافاصله بعد دوباره تخم گذاشتن که الان ماده ضعیف شده ولی من ندیدم که جفت گیری کرده باشن ولی الان مدام روی تخما میخوابی البته بیشتر عروس نر ببخشید طولانی شد/..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      الان دیگه کار خاصی نمیشه کرد و صبر کنید تا تخم های بعدی رو هم بذاره. حتی ممکنه این پف کردن و شل انداختن بال ها به خاطر این باشه که تخم رو نمیتونه بذاره و ربطی به ضعیف بودنش نداره.
      در این شرایط تنها کاری که میشه کرد صبر هست تا تخم های بعدی رو بذاره. به پرنده هم جوانه دانه ها رو بدید تا کمی جون بگیره. حتی از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید.
      یک هفته صبر کنید و تخم ها رو تست کنید ببینید نطفه داره یا نه.

      پاسخ
  5. سبحان

    سلام ممنونم که به سوال های مردم جواب میدید و برای انها وقت می گذارید این سایت واقعا سایت خوبیه ببخشید یه سوال میشه یه عروس هلندی رو به مدت مثلا یک ماه در جعبه بزرگ نگهداری کرد تا یه قفس براش اماده یا خریداری بشه که خوب باشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ممکنه در این یک ماه مریض بشه و یا افسردگی بگیره و حتی فرار کنه به هر حال شرایط جالی نیست مگر اینکه جوجه یکی دو ماهه باشه که باز اون هم یک ماه داخل جعبه خیلی زیاده حتما به فکر تهیه قفس طی دو سه روز آینده باشید.

      پاسخ
  6. محمد امین

    سلام عزیزان یه مرکز پرنده فروشی تو اصفهان میشه معرفی کنید ممنون میشم میگن تو خیابان عبدالرزاق هست و پل سرهنگ ممنون میشم اگه کسی جواب بده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باید صبر کنید دوستان اصفهانی به شما پاسخ بدن. ضمن اینکه از طریق پیام خصوصی امکان ارسال مشخصات فروشگاه ها و ادرس دادن مجاز هست و کاربران نمی تونن در بخش دیدگاه ها یا سایر بخش های عمومی سایت ادرس و شماره تلفن و …. ارسال کنن.

      پاسخ
  7. Negin

    آخه اولین تجربه ام هستش. ببخشید یه سوال دیگه وقتی خریدمش پرهاشو کوتاه کردم اما میتونه حداقل ۲ متر بپره. مشکلی براش پیش نمیاد؟

    پاسخ
  8. کوروش

    با سلام خدمت آقا مجتبی عروس های من امروز چهارمین تخم رو گذاشتن با چراغ قوه تخماشو نگاه کردم ولی هیچ کدوم نطفه ندارن الان سزی دومه تخم کردن سری اولم نطفه نداشتن البته جفت گیری کردنشونم دیدم به نظر شما مشکل چیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از الان که نمیشه مطمئن شد و یک هفته ده روز صبر کنید و بعد تست بگیرید. الان تازه میفرمایید تخم اخر رو گذاشته. به این زودی که جوجه تشکیل نمیشه و خود نطفه هم به راحتی با چراغ قوه قابل مشاهده و تشخیص نیست. حداقل یک هفته صبر کنید و بعد تخم ها رو تست کنید.
      در هر صورت اگه نطفه نداشته باشن احتمال اینکه نر ضعیفه و خوب اماده نشده هست. از مولتی ویتامین و جوانه دانه ها و غذای تخم مرغی استفاده کنید و ببینید جواب میده یا نه. در صورتی که جواب نداد چاره ای نیست که نر رو تعویض کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      همانطور که آقا شهریار فرمودن به این زودی قابل تشخیص نیست و باید حداقل هشت روز روی تخم بخوابه تا بتونید با چراغ قوه داخل تخم رگه های خونی رو ببینید ضمنا به نظر بنده بهتره اصلا دست به تخم ها نزنید و صبر کنید تا ماده یک دوره کاملروی تخم ها بخوابه و حتی اگر تخم ها خراب هم شده باشن باید صبر کنید تا ماده کامل روی اونها بخوابه و بعدا که ماده از روی تخم ها بلند شد و یکی دو روز روی تخم ها نخوابید تخم های خراب رو خارج کنید و زودتر نباید تخم ها رو خارج کنید چون اگر تخم ها رو زودتر بردارید پرنده سریعتر تخم گذاری میکنه و همین باعث ضعیف شدن ماده میشه و حتی یکی از عوامل بدون نطفه شدن تخم ها نیز همین مساله هست.

      پاسخ
  9. رضا

    سلام به داش مجتبی و بقیه دوستان.داشای گلم من تصمیم گرفتم یه جوجه عروس بخرم ک با سرنگ غذا بخوره و من ۱۴سالمه وتازه رفتم تو بلوغبنظرتون میتونم زنده نگهش دارم و مقاوم هست?سوال دوم چجور عروسی بیمار نیست البته جوجه اش ببخشید اما سوالات دیگری هم دارم اگه مشکلی هست بگین تا نپرسم فدامدا راستی من روزی دو سه ساعتی وقت میزارم براشون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله چرا نتونید فقط در غذا دادن بهش دقت کنید بنده خودم در همین سن و سالها جوجه طوطی بزرگ میکردم مشکلی نداره هرچند موجود زنده هست و نمیشه گفت چقدر زنده میمونه و عمرش دست من و شما نیست فقط مراقبش باشید هنگام غذا دادن خفش نکنید.
      باید پرنده سر حال باشه و تحرک داشته باشه و تغذیه و فضله پرنده طبیعی باشه و پرهاش سالم باشن و بدن اون حالت پف کرده و کسل نداشته باشه و ….
      خب روزی دو سه ساعت برای جوجه دونه خور نشده خیلی کمه و باید بیشتر براش وقت بذارید تا دونه خور بشه.

      پاسخ
      1. رضا

        داش فدای خودتو راهنمایی هات چندتا سوال دیگه هم داشتم.۱میشه واسم یه عکس از جوجه سالم تهیه کنی?۲من پسر عمم زمانی کفتر زیاد داشته و قفش کفتر هاش زیاد کوچیک نیست ولی خیلی بزرگ هم نیست و راستی من هنوز ترجبه سرلاکی دادن به عروس هلندی ندارم ولی عاشقش هستم میترسم خدای نکرده خفه بشه اموزشی دارید براش?

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          از روی عکس و فیلم نمیشه به سلامت پرنده و هر موجود دیگه ای پی برد باید اون رو از نزدیک ببینید و تجربه داشته باشید. غذا دادن به جوجه طوطی در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید. در سرچ خود سایت سرچ کنید براتون میاره.

          پاسخ
  10. Negin

    سلام بخشید مزاحم شدم. میخواستم بپرسم پف کردن عروس هلندی نشونه چیه؟ عروسم در طول روز در همین حالت به سر میبره. ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نشانه بیماری های مختلفی میتونه باشه از جمله سرماخوردگی – نیوکاسل – افسردگی – بی خوابی و …. سایر نشانه های پرنده رو چک کنید و اگر جلوی باد کولر و یا جلوی در و پنجره هست قفس پرنده رو جابجا کنید و اگر زیاد تنها میمونه سرگرمش کنید.
      ببینید تغذیه و تحرک پرنده خوبه و آیا اسهال هست یا نه موردی داشت توضیح کامل بدین در خدمتیم.

      پاسخ
      1. Negin

        غذا که خوب میخوره اسحال هم نداره جلوی باد مستقیم هم نگهش نمیدارم. درباره سرگرمیش هم که اصلا نمیذاره بهش دست بزنیم مشکل دیگه ای هم نداره اما نگرانشم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          قرار نیست برای سرگرم کردن طوطی دست به طوطی بزنید باهاش حرف بزنید و تنها نمونه.

          پاسخ
  11. رضا

    داش بازم سلام ببخش من مخوام یه جوجه حدودا یک ماهه بخرم و خودم تا حالا تجربه اش نداشتم میشه اون و….. هم ک تو مطلب علائم مریضی گفتی بگی?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظرم اگه تجربه اولتون هست بهتره جوجه دون خور بگیرید. هم خیالتون از غذاخوردن و غذا دادن بهش راحت هست و هم ریسک مرگ و میر کمتری داره.
      با این حال تصمیم در این مورد به عهده خودتون
      جوجه مریض سرلاکی هم هیچ واکنشی نسبت به محیط نداره، گردنش شل افتاده و چرت میزنه. البته به این راحتی ها هم نمیشه جوجه سالم رو از مریض تشخیص داد ولی خب دیگه جوجه مریض تابلو این شکلیه!

      پاسخ
  12. رضا

    سلام داش من چون تو پیام ها و….خوندم ک اگه بخواد دو سه کلمه یا یک کلمه یاد بگیره و رام و دستی بشه باید از بچگی خریدش .و من میخوام خیالم ازش راحت باشه به هرحال تشکر راستی اگه از بچگی بگیرمش و بزرگش کنم و از کسی گاز گرفتن نبینه یاد نمیگیره درسته?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پرنده ای که هنوز به بلوغ نرسیده یا زیر یک سال داره جوجه محسوب میشه.
      گاز گرفتن هم غریزی هست. مثل بچه که شیر میخوره و دندون میگیره؟ مگه از جایی دیده و یاد گرفته!

      پاسخ
  13. رضا

    داش گلم اخه تو چن تا اگهی نوشتن گاز هم اصلا بلد نی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تو آگهی ها چرند زیاد مینویسن شما توجه نکنید این چیزها غریزی هست و قرار نیست از جایی ببینن و یاد بگیرن.

      پاسخ
  14. رضا

    داش مجتبی و شهریارجان ,ببخشید من دوروز دیگه یه جوجه یه ماهه میخرم میخوام بدونم کجادمیتونم برا خرید مطلبی رو بخونم?

    پاسخ
  15. رضا

    داش من تصمیم گرفتم که عروس هلندی نخرم چون من دارچینی میخوام و ماده اش رو خوشم نمیاد نر هم که پرخاشگر میشه !!!من تصمیم گرفتم یه جوجه کوتوله برزیلی صورت هلویی بخرم ایا اطلاعاتی دارین که به من بدین?راستی مچکر واسه پاسخگوییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در سایت مفصل مطلب در مورد کوتوله برزیلی داریم مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/post-1311/%D8%AA%DA%A9%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7/
      و این تاپیک
      https://www.onlypet.ir/post-1180/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0/

      پاسخ
  16. امین

    سلام عزیزان یه سوال داشتم خواستم ببینم میشه پرندگان ریز جثه را تو اتاق خواب نگه داشت? اخه این اتاقی که میگم رفت و امد توش نیست اصلا فقط شبا توش میخوابم شایدم اصلا اونجا نخوابم بعد پنجره هم داره هوا عوض بشه بعد خواستم ببینم این عروس هلندی مریضی میاره? چون هی مامانم میگه اینا رو نخر مریض میشیم لطفا راهنمایی کنید چون من نزدیک به سه سال هست که میخوام پرنده بخرم ولی برام نمیخرن با تشکر از زحمات شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید اگر نظافت و بهداشت رو رعایت کنید و آلرژی خاصی به پرنده نداشته باشید هیچگونه بیماری خاصی نداره که شما رو مریض کنه .
      آلرژی هم از الان مشخص نمیشه دارید یا نه باید پرنده داشته باشید تا مشخص بشه به پرنده آلرژی و حساسیت دارید یا ندارید.
      ضمنا در اتاق خواب هم میشه پرنده نگهداری کنید ولیکن به فکر سر و صدای اونها هم باشید چون به صورت طبیعی با طلوع خورشید پرنده ها بیدار میشن و سر و صدایی دارن.

      پاسخ
  17. سبحان

    سلام من مقاله ی و مطلبی در سایت خوبتون درباره ی فنچ ها پیدا نکردم میخواستم بدونم از چه سنی به بعد بچه فنچ را میتوانیم از مادرش جدا کنیم ؟؟ و سوال دوم اینکه برای جفت فنچ باید چه شرایطی را درست کنیم برای تخم گذاری؟؟ ممنون

    پاسخ
  18. سبحان

    و یک سوال دیگر اینکه برای تخم گذاری و پرورش و همینطور قیمت قناری بهتر است یا فنچ ؟؟؟
    ممنون که به سوال ها پاسخ میدهید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر قناری گزینه بهتریه. با این حال در مورد فنچ بنده زیاد اطلاعی ندارم و باید منتظر نظر دیگر دوستان باشید. ضمنا یه تاپیک در مورد فنچ و سوالتون در تالار گفتگو باز کنید. انجمن در مورد فنچ در سایتمون هست و میتونید انجمن رو خودتون با ایجاد تاپیک در مورد فنچ یا سوالتون کامل کنید.
      https://www.onlypet.ir/forum/finch/

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *