اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

کاسکو ها یکی از متبهرترین پرندگان در تقلید صدا میباشند. انها قادرند کلمات و جملات زیادی را یاد گرفته و حتی درجای خود به کار برند. حتی انها قادرند لهجه و تن صدا را همانند صدای اصلی تقلید کنند. حال با این توضیخ خواهیم فهمید که کاسکو ها زمانی ارزش زیادی دارند که قادر به تقلید صدا باشند و هرچه روی صدای انها بیشتر کار شود ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. در این قسمت اصول و اموزش سخنگویی به کاسکو ها برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید

پس از خرید کاسکو و آوردنش به خانه، ابتدا اسمی به کاسکو بدهید و مرتب کاسکو را با اسم خودش صدا کنید. اگر کاسکو را «کاسکو» صدا بزنید، اولین کلمه ای که یاد می گیرد، «کاسکو» خواهد بود(به دلیل تکرار زیاد این کلمه). شما می توانید هر اسم زیبا و ساده ای را به کاسکوی خود بدهید. از همان ابتدا با آرامی با جوجه کاسکوی خود حرف بزنید. یاد نگرفتن سخن گویی در ۴ ماه اول که جوجه کاسکو هنوز وحشی است، کاملاً عادی است. اما وقتی جوجه کاسکو اهلی می شود، شما می توانید آموزش سخن گویی به آن را جدی بگیرید و با گذاشتن کلاسهای منظم و روش تدریس صحیح، حرف زدن را به کاسکوی خود یاد بدهید.

برای اموزش دادن به کاسکو به چند  نکته زیر توجه کنید

۱)هرگز درگوشی یا با صدای آرام چیزی را به کاسکو یاد ندهید. زیرا کاسکو اگر هم کلمات در گوشی یا آرام را یاد بگیرد، در هنگام سخن گویی، چنان کلمات را آرام ادا می کند و شما نمی توانید بفهمید که کاسکو چه می گوید.

۲) در تدریس برای کاسکو، ادا کردن هر درس با صدای بلند، قشنگ تلفظ کردن و آموزش درسهای بامزه، زیبا و پرمعنی؛ اهمیت زیادی دارد.

۳) آرام ادا کردن کلمات، زشت ادا کردن کلمات و تکرار حرفهای رکیک یا زشت و یا صداهای بد؛ مثل آروغ زدن و غیره، از جمله نکات منفی در آموزش کاسکو محسوب می شود. هرگز حتی به شوخی هم صدا یا حرف زشتی را در معرض شنود کاسکو تکرار نکنید، چون کاسکو معنی آنها را نمی داند و ممکن است در حافظه اش جای بگیرد و مرتب چنان حرفها یا صداها را تکرار کند و نزد دیگران موجب آبروریزی شما شود.

۴)در یاد دادن حرفها و صداهای خنده دار و بامزه به کاسکو، باید هنرمند باشید و حافظه محدود کاسکو را با کلمات، عبارات، جملات و صداهای زیبا و ترجیحاً خنده دارد یا حیرت انگیز پرکنید ـ نه هر کلام یا صدایی!

وقتی کاسکو اهلی شد؛ زمان آموزش سخن گویی جدی آن آغاز می شود و شما بایست از این پس آموزش سخن گویی به کاسکوی خود را جدی بگیرید و وقت بیشتری را صرف آموزش آن کنید. هر قدر شما در آموزش کاسکو کم حوصله تر باشید یا روش تدریس شما نامنظم تر و ناصحیح تر باشد و وقت کمتری صرف آموزش کاسکو کنید طول مدت یادگیری هر درس بیشتر خواهد شد.

آموزش کاسکو را باید با کلمات ساده شروع کنید و به تدریج که کاسکو توانست کلمات ساده را تقلید کند، کلمات دیگر  و سپس عبارات دو کلمه ای، سه کلمه ای و متعاقباً جملات کوچک و ساده، جملات بزرگتر، یک مصرع شعر یا یک بیت شعر به آن آموزش داده شود. در ابتدا، هرگز سعی نکنید کلمات دشوار یا جمله را به کاسکو آموزش دهید، دقت داشته باشید که برای بچه های کلاس اول، معلم، آموزش را از چه چیزهایی شروع می کند و چقدر حوصله به خرج می دهد تا بچۀ شما اعداد ۱ تا ۱۰ یا نوشتن و خواندن الفبا را یاد بگیرد

مثالهایی از انواع کلمات،جمله ها و……

آموزش کلمات: مثل: نام خود کاسکو، نام افراد خانواده و غیره یا نام اشیاء، سلام، الو، بفرمایید، بیا، برو و غیره.

آموزش عبارات دو کلمه ای یا دو بخشی: مثل: بفرمایید، بیا تو، برو بیرون، بیا بیرون، دوست دارم، عزیز  من، عزیز منی،بوس بده، الو بفرمایید، سلام عزیزم، شب بخیر،کاسکو لالا، و غیره.

آموزش عبارات چند کلمه ای یا جملات ساده: مثل،دوستت دارم عزیزم، برو درو وا کن، کیه در می زنه، تلفن زنگ می زنه،، زنده باد ایران، مواظب خودت باش، بیا تو پسر، بوسش کن، نازم کن، زود برگرد و غیره.

آموزش جملات بزرگتر: مثل، من صاحبم را دوست دارم، بچه برو درستو بخون، امروز خیلی زیبا شدی،زود بیا تو هوا سرده و غیره.

آموزش یک مصرع شعر: مثل، توانا بود هر که دانا بود.

آموزش صداها: مثل: صدای شرشر آب، صدای زنگ تلفن، زنگ موبایل، دزدگیر ماشین، سق زدن، صدای قدقد مرغ، قوقولی قوقوی خروس، صدای سگ، صدای گربه و دیگرحیوانات یا پرنده ها؛ صداهایی خنده دار مثل خروپف؛ انواع سوتهای خوش آهنگ، و هر صدای خوشایند دیگری که موجب حیرت یا خنده شما و دیگران شود

اموزس سخنگویی به کاسکو قدم به قدم

این که چه چیزی را باید به کاسکو یاد بدهیم، قانون خاصی ندارد و به صاحب کاسکو مربوط می شود. فقط باید از کلمات ساده شروع کنید و تا کاسکو به کلمات ساده پاسخ نداده است، کلمات مشکل را برای آن تکرار نکنید. سعی کنید برای آموزش کاسکو برنامه ریزی دقیقی از لحاظ زمان تدریس و نوع درسها تنظیم کنید و به اجرا درآورید. در آموزش کاسکو، چنان شتابزده عمل نکنید که خودتان و کاسکو را خسته کنید. اگر وقت کافی دارید می توانید کلاسهای مختلفی در هرروز برای کاسکو بگذارید و در هر نوبت حداکثر ۲۰ دقیقه کاسکو را آموزش دهید. در تنظیم مطالب هر درس، آنها را روی کاغذی بنویسید و تا کاسکو مطالب یک درس را تکرار نکرد، درس بعدی را شروع نکنید و در کلاسهای بعد نیز همان درس را بدهید. مطالب هر درس نباید شامل یک کلمه یا دو کلمه ای یا جمله تنها باشد. اگر شما یک کلمه را برای کاسکو مرتب تکرار کنید، حوصله کاسکو را سر می برید و حواسش از کلاس شما پرت می شود. توجه داشته باشید که اگر خود شما سر کلاس باشید و معلم بخواهد در یک جلسه درس عدد یک را به شما یاد بدهد و از ابتدا تا انتهای کلاس مرتب بگوید یک، چه حالتی به شما دست می دهد. لذا هرگز خیال نکنید که یک کلمه را باید آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد و بعد بروید سر درس بعدی.

می توان ۴ کلمه + یک عبارت کوتاه / دو کلمه + یک عبارت بزرگ / دو عبارت کوچک / یک کلمه + یک جمله / و امثال اینها را به عنوان محتوای یک جلسه تدریس انتخاب کرد. مثلاً درس یک جلسه ممکن است شامل: «بابا ـ بیا ـ علی ـ سلام ـ بفرمایید تو» / « کجا رفته بودی» / سلام علیکم ـ الو بفرمایید / حامد ـ بچه شیطونی نکن / میازار موری که دانه کش است ـ که جان دارد و جان شیرین خوش است / توانا بود ـ هر که دانا بود / کاسکو خوشگله ـ بیا تو ـ بیا بالا.

شبیه درسهای فوق یا شیرین تر از آنها را می توانید به میل خودتان روی کاغذی بنویسید و در هر کلاس به مدت ۲۰ دقیقه برای کاسکو تدریس کنید یا روی نوار ضبط کنید و حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه آن را برای کاسکو پخش کنید. فراموش نکنید که بین هر کلمه تا کلمه یا عبارت یا جمله بعدی باید یک مکث حدود ۵ ثانیه ای داشته باشید. همچنین کلمات، عبارات و جملات را باید شمرده، سلیس، زیبا و با صدای بلند ادا کنید.

سعی کنید در آموزش کاسکو لفظ بچه گانه یا مسخره به کار نبرید، زیرا کاسکو یاد می گیرد که سخن شما را همان طور که ادا کرده اید، تقلید کند، به طور مثال، اگر می خواهید (نازی ـ عزیز بابا ـ عسلی و برو تو) را به کاسکنو یاد بدهید، نگویید: (ناژی ـ عژیژ بابا ـ عشلی ـ بلو تو)

وقتی یک درس ساده را مدتی است تلاش می کنید به کاسکو یاد بدهید و هنوز پاسخی نگرفته اید، سعی نکنید، درس دشوارتری را برای کاسکو تکرار کنید. اگر کاسکو واقعاً از گقتن یک کلمه یا ادای صحیح یک جمله عاجز است، از آموزش آن صرف نظر کنید و سعی نکنید که با تکرار بیش از حد یک درس حوصله کاسکو را سر ببرید.

شاید نتوان الگوی یادگیری کاسکو را به طور کامل با الگوی یادگیری انسان مقایسه کرد، اما به عنوان یک اصل می توان پذیرفت که تدریس ناصحیح و غیراصولی همان طور که برای انسان خسته کننده و آزار دهنده است، برای کاسکو هم می تواند آزاردهنده باشد.

ضمن هر نوبت تدریس، حتماً کلمات یا عباراتی را که کاسکو باید یاد بگیرد توسط یک معلم تدریس شود. البته وقتی کاسکو در سخن گویی به خوبی راه افتاد، مانعی ندارد که دیگر افراد خانواده هم به آن آموزش دهند. فقط مراقبت باشید کسی حرف زشتی را به کاسکو یاد ندهد.

وقتی آموزش توسط شما شروع می شود، یک کاسکوی باهوش، گوش خود را تیز می کند و کاملاً واضح است که مشغول شنیدن حرفهای شما است. گاهی ممکن است کاسکو وسط حرفهای شما، کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا سوتهایی را سر دهد. در این مواقع شما باید ساکت شوید تا کاسکو حرفهای خودش را بزند و پس از ساکت شدن مجدد کاسکو، شما آموزش خود را دوباره شروع کنید.

در آموزش سخن گویی به کاسکو، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) از نوارهایی با صدای نامطلوب برای آموزش کاسکو استفاده نکنید. نوارهای با زمینه ای از صداهای گنگ که یادگیری صدای اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد، نامطلوب است.

۲) برای کاسکو یادگیری از نوارهایی که به طور ناصحیح پر شده است، بسیار دشوار است و ممکن است آنها را به صورت بلغور شده یاد بگیرد یا تکه هایی از آنها را یاد بگیرد.

۳) شاید شما بخواهید کاسکو کلمات و جملات را از خود شما یا افراد خانواده شما یاد بگیرد و با لهجۀ خود شما صحبت کند. بسیار واضح است که وقتی کاسکو حرف خود شما یا همسر یا بچۀ شما را تکرار می کند، این تقلید صدا برای شما بیسار لذت بخش تر از تقلید صدای دیگران توسط کاسکو خواهد بود.

۴) کلماتی را که کاسکو یاد می گیرد، در آینده نیز آنها را تکرار می کند. اگر بخواهید کلمه را کاسکو تکرار نکند، باید هر مقدار هم که کاسکو آن را تکرار کرد، شما آن را تکرار نکنید. این روش باعث می شود که به تدریج کلمات دیگریرا که مرتباً برای کاسکو تکرار می کنید، آنها را یاد بگیرد و حافظه اش بیشتر با کلمات جدید پر شود.

۵) برای وادار کردن کاسکو به فراموش کردن کلمات رکیک و زشت، راه چاره تکرار نکردن آن کلمات توسط خود شماست

۶) شما می توانید در مواقع بیداری کاسکو و زمانهایی که کاسکو مشغول سوت کشیدن یا حرف زدن یا خوردن یا چرخیدن به دور قفس نیست، هر دو ساعت یک بار یک کلاس ۲۰ دقیقه ای برای کاسکو بگذارید.

۷) در خصوص ساعات مذکور، باید گفت که این اوقات و مناسبت آنها برای خواب، استراحت، غذا خوردن، ورزش، سخن گفتن یا سوت کشیدن و آموزش دیدن؛ یک قاعده استاندارد ندارد و شما نیز می توانید با استفاده از الگوی ارائه شده، الگویی مشابه طراحی کنید و حرفهای مطلوب خودتان در درسهای مختلف بگنجانید و برای کاسکو تدریس کنید. بنابراین توصیۀ ما این است که اوقات تدریس را شما در مورد کاسکوی خودتان تجربه کنید و دریابید که بهترین اوقاتی که کاسکوی شما آماه کلاس می شود، چه اوقاتی از روز است.

۸) سعی کنید آموزش تقلید صدا را برای کاسکوی خود به طور منظم و در ساعاتی که کاسکوی خود را عادت می دهید، برگزار کنید تا کاسکو عادت کند که سر کلاسها فقط گوش کند و حرف نزند، سوت نکشد و دور قفس نچرخد.

۹)وقتی کاسکو در حال سوت کشیدن، حرف زدن، بازیگوشی، غذا خوردن، آب خوردن، خوابیدن یا استراحت است، سعی نکنید چیزی به آن یاد بدهید، زیرا در این مواقع کاسکو آمادگی تمرکز حواس برای شنیدن و ضبط صداها را ندارد.

۱۰اگر دو یا چند کاسکو کنار هم باشند، آنها با هم مشغول ارتباط می شوند و آموختن آنها اگر غیرممکن نباشد، تا حد زیادی ناامیدکننده است.

۱۱) کاسکو عبارات دو کلمه ای مثل اللهُ اکبر را بسیار دشوارتر از یک کلمه ای یاد می گیرد. اگر ابتدا شما به کاسکو «الله» را یاد بدهید و سپس «اکبر»، طول مدت یادگیری این دو کلمه کمتر از «اللهُ اکبر» خواهد بود.

۱۲) در هنگام تدریس، هر بار که درس را تکرار می کنید، باید ۵ ثانیه سکوت کنید و پس از آن دوباره درس را تکرار کنید و به همین شیوه تا پایان جلسه، تکرار درس را ادامه دهید. در انتهای هر جلسه که قصد دارید دروس گذشته را برای کاسکو تکرار کنید، لازم است بین تکرار آن دروس نیز فاصله ۵ ثانیه سکوت را رعایت کنید.

۱۳) اگر در هنگام آموزش، پس از گفتن درس، آن را بلافاصله تکرار کنید، دو مشکل پیش می آید: یکی آن که برای کاسکو حجم یک درس دوبار تکرار شده، دو برابر خواهد بود و یادگیری آن بسیار دشوارتر خواهد بود. دیگر آن که اگر کاسکو درسی را به صورت دو بار تکرار پشت سر هم یاد بگیرد، این شکل یادگیری غلط است. به طور مثال، اگر شما قصد داشته باشید «سلام» را به کاسکو یاد بدهید و در هنگام آموزش، سلام را دوبار بدون فاصله (سکوت ۵ ثانیه ای) تکرار کنید (مثل: سلام سلام)، اگر چه یادگیری چنین درسی برای کاسکو بسیار دشوارتر از یادگیری «سلام» خواهد بود، ولی وقتی کاسکو چنان درسی را یاد بگیرد، به صورت «سلام سلام» تکرا رخواهد کرد ـ نه به صورت «سلام» که این یادگیری غلط و نامطلوب است.

۱۴) شاید فکر کنید که اگر کاسکو برای یادگیری یک درس یک کلمه ای: مثل «الله»، به ۵۰ بار تکرار آن توسط شما نیاز داشته باشد. برای یادگیری یک درس دو کلمه ای؛ مثل «الله اکبر»، به ۱۰۰ بار تکرار نیاز خواهد داشت. اما متأسفانه چنین نیست؛ زیرا هر چه کلمات دشوارتر یا تعداد کلمات یک عبارت بیشتر شود، نیاز به تکرار برای آموخته شدن توسط کاسکو از یک کلمه ای به دو کلمه ای، دو برابر نمی شود، بلکه ممکن است به سه تا چهار برابر تکرار نیاز باشد. مثلاً در مثال فوق برای یادگیری «الله» به ۵۰ بار تکرار؛ برای یادگیری «اکبر» به ۵۰ بار تکرار و برای یادگیری «الله اکبر» ممکن است به ۱۵۰ بار تکرار نیاز باشد. نیاز شما به تکرار هر درس بستگی به هوش کاسکو، زمان مناسب تدریس، شیوه تدریس و یکنواخت ادا کردن دروس دارد.

برای یاد دادن دستور به صورت شرطی شدن کلمه به نکات زیر توجه کنید

۱) اگر شما به کاسکو بگویید «بخند»، کاسکو نمی خندند. حال اگر چند بار «بخند» را به عنوان یک کلمه تکرار کنید، کاسکو یاد می گیرد که گاهی بگوید «بخند». اما اگر می خواهید کلمۀ بخند را به صورت دستور از شما بپذیرد و وقتی می گویید بخند، شروع به خندیدن کند بگویید «بخند» و متعاقباً خودتا بخندید و این حرف و عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد که در مقابل کلمۀ دستوری «بخند»، همان طوری که صدای خندیدن را از خود شما یاد گرفته است، صدای خنده را تقلید کند. در این صورت پس از مدتی ملاحظه خواهید کرد که وقتی می گویید «بخند»، بدون آن که نیاز باشد خود شما بخندید، کاسکو بلافاصله یا با قدری تأخیر شروع به خندیدن می کند. البته خندیدن کاسکو خنده آن نیست، بلکه فقط تقلید صدای خندۀ شماست.

۲)کاسکو در حرف زدن، مستقل عمل می کند و غالباً هر وقت میل داشته باشد حرف می زند. کاسکو معمولاً به دستورات شرطی شده پاسخ می دهد؛ مثلاً اگر درست آموزش دیده باشد، متعاقب دستور «بخند»، می خندد. اما این گفته یک حکم صریح نیست و ممکن است کاسکو علی رغم یاد گرفتن یک یا چند کلمۀ دستوری، به دستور عمل نکند. مرغ مینا علی رغم ضعف فراوانی که در تقلید صدا نسبت به کاسکو دارد، معملاً در حضور غریبه ها و حتی بنا به دستور یا خواست غریبه ها هم به تکرار کلمه یا عباراتی که یاد دارد پاسخ می دهد، در حالی که کاسکو معملاً نزد غریبه ها حرف نمی زند و در اطاعت از صاحب خود برای حرف زدن یا تکرار یک دستور، چنان که باید مطیع نیست.

۳) در مورد یاد دادن دستورهای توام با عمل، علاوه بر این که کاسکو یاد می گیرد که با این گونه دستورات داخل قفس شود یا بخندد یا کلمه ای را به زبان آورد یا حرکت خاص را انجام دهد؛ کاسکو کلمه یا عبارت دستوری را هم یاد می گیرد و گاهی خودش آن دستور را می گوید و خودش هم اجرا می کند؛ مثلاً یاد می گیرد که وقتی روی قفس نشسته و به میل خود می خواهد داخل قفس برود، اول چند بار دستور «برو تو» را تکرار کند و بعد به طرف درب قفس برود.

۴) اگر شما کف بزنید و خیال کنید که کاسکو با شنیدن صدای کف زدن شما می رقصد، کاسکو نخواهد رقصید. اگر جلوی کاسکو بارها کف زدن را تکرار کنید، یاد می گیرد که با دهانش صدای کف زدن شما را تقلید کند. اگر دوست دارید که با کف زدن، کاسکوی شما برقصد، چاره ای ندارید جز آن که بارها جلوی قفس کاسکو بنشینید و همراه با کف زدن، سر و گردن خود را به طرف راست و چپ و بالا و پایین تکان دهید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که پس از مدتی، به محض این که شما کف می زنید، بدون این که نیاز باشد شما خودتان را تکان دهید، کاسکو متعاقب کف زدن شروع به رقصیدن می کند. همچنین اگر می خواهید با دستور «کاسکو برقص»، کاسکو برای شما برقصد باید بارها پس از گفتن «کاسکو برقص»، خودتان شروع به تکان دادن سر و گردن خود کنید. در این مورد نیز پس از مدتی متعاقب گفتن «کاسکو برقص»، کاسکو شروع به رقصیدن می کند.

۵) پاسخ کاسو به برخی از دستورات که توسط کاسکو با عمل یا گفتن کلمه یا جمله ای انجام می شود، پاسخی است که در علم فیزیولوژی به آن پاسخهای شرطی شده گفته می شود. این نظریه برای اولین بار توسط پاولف «فیزیولوژیست مشهور روسی» روی برخی اعمال شرطی شده توسط سگ به اثبات رسید. گاهی ممکن است پاسخهای شرطی شده مربوط به عبارات یا جملات یاد گرفته شده توسط کاسکو باشد. به طور مثال، اگر کاسکو قدرت گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را داشته باشد. این امکان وجود دارد که وقتی شما می گویید «بسم الله»؛ کاسکو ادامۀ جمله را بگوید: یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم». این گونه موارد نیز در ردیف پاسخهای شرطی شده طبقه بندی می شود. در واقع کاسکویی که قادر به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است، در مواردی که شما بخواهید «بسم الله الرحمن الرحیم» را تکرار کند، شرطش این است که «بسم الله» را شما بگویید تا کاسکو تمام آن را تکرار کند.

حرکات نمایشی:کاسکو بسیاری از حرکات نمایشی و آکروباتیک؛ مثل رقصیدن، چرخیدن دور قفس، آویزان کردن خود از سقف قفس «به یک انگشت، یک پا، دو پا یا فقط به منقار»، حرکات سریع سر و گردن و غیره را معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در تنهایی به ندرت چنین حرکاتی را انجام می دهد. این نکته ثابت می کند که کاسکو پرنده ای باهوش و بازیگوش است و هر وقت که بخواهد با چنین ترفندها صاحب خود یا افراد خانواده را وادار می کند که با آن همبازی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

327 دیدگاه در “اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

  1. سبحان سهابی

    سلام ، من امروز صبح کاسکو گرفتم و هر چی باهاش کار میکنم حرف نمیزنه یه عالمه آهنگ و صوت و موزیک براش گذاشتم اما فایده نداره حتی انقدر عصبانی شدم که با میله محکم زدمش و الان مثل دیوانه ها شده سرشو به در و دیوار میزنه ، غذا نمیخوره و همه چی رو بهم ریخته بنظرتون باید چیکار کنم؟ میخوام بفروشمش حوصلمو سر برده…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خسته نباشید اگه قرار بود یه روزه حرف بیاد که در عرض یکسال مثل ما ادما باید کامل حرف میزد. بعدم واقعا جای تعجبه که پرنده رو زدید! اینجوری خیالتون راحت که نه تنها حرف نمیزنه بلکه اعتصاب غذا هم میکنه و عصبی هم میشه و در نهایت از دستش میدید. بهتره سریع تر پرنده رو رد کنید بره چون ظاهرا شما نه حوصله نگهداری پرنده رو داری و نه این پرنده قراره دست شما جون سالم به در ببره.

      پاسخ
      1. سبحان سهابی

        سلام ، اینطور نیست من خیلی باهاش کار کردم و دیدم جواب نمیده خواستم با میله بترسونمش اما یکدفعه عصبی شدم زدمش حتی از این به بعد از غذا هم محرومش میکنم ، تا حرف نزنه ولش نمیکنم راستی کاسکوم ۲ سالشه ؛ از وقتی کتک خورد رفتاراش عجیب شد نکنه بیماری چیزی داشته باشه ، افسرده و گوشه گیره حتی وقتی رو قفسش پارچه میذارم سرشو میزنه به قفس ، سرش عفونی شده و پرکنی رو شروع کرده لطفا یه راه حل بدید دیگه دلم میخواد برم خفش کنم ، تا نکشتمش راهی بدین که حرف بزنه.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اقا من دیگه نمیدونم چی بگم. اخه کسی اینکارو میکنه؟ یعنی چی از غذا محرومش میکنید و میزنید و …… بعدم میپرسید رفتارش عجیب شده؟ زبون بسته چه گناهی کرده گیر شما افتاده؟
          خواهشا دیگه سوال نپرسید. خودتون نسخشو پیچیدید و ما هم کمکی نمیتونیم انجام بدیم. فقط تنها توصیه ای که میتونم بکنم این پرنده رو سریعتر رد کنید و بدید یه نفر دیگه نگه داره. شما هم نیازی به نگهداری حیوان خونگی ندارید.

          پاسخ
          1. سبحان سهابی

            سلام من در این مدتی که پاسخ ندادم مشهد بودم و الان برگشتم ، هفت فروردین به مشهد رفتم تا کاسکو رو پس بدم ولی اون تو قطار مُرد… ممنون که جواب نظراتمو دادی ولی من مطمئنم که کاسکو از همون اول مشکل ذهنی داشت.

            پاسخ
  2. سبحان سهابی

    راستی حالا که کاسکوم مُرده میتونم از گوشتش استفاده کنم؟ اصلا قابل خوردنه؟ خوشمزه هست؟ اگه نیست بدم سگم بخوره. فعلا که برادرزاده هام دارن با چاقو تیکه تیکَش میکنن، خواهشا زود جواب بده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گوشت کاسکو که حرامه چون منقار کجه و گوشتشون حرامه تازه اصلا حلال گوشت هم که خودش تلف بشه گوشتش حروم هست و نجس مگر اینکه ذبح اسلامی بشه.

      پاسخ
    2. ali

      خدایا به یکی حیوون میدی این کار رو باهاش بزنه به یکی که مثل من عین چشماش ازش مراقبت میکنه نمیدی یا اگه هم بدی یه کاری میکنی بره بیرون از خونه آخه این انصافه هااااااااااااااااااااااااااااااااا??

      پاسخ
      1. ali

        میدونم که نباید این جا حرف میزدم ولی دلم داش میترسید واسه اون کاسکو بدبخت با اون صاحبش م*گ*ل*ش فک کنم طرف مشکل ذهنی داشه من در آینده یه دامپزشکی بشم که با قانون چنین آدمی ها ی ی رو از وسط ج*****ر بدم میگی نه نگاه کن?

        پاسخ
  3. لیلی

    سلام
    می خواستم بدونم فرقی بین کاسکوی خاکستری و کاسکوی سبز هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاسکوی سبز که اصلا کاسکو نیست و اسم نژادش آمازون هست و به اشتباه میگن کاسکوی سبز و زمین تا آسمون با کاسکو فرق داره و زیستگاه متفاوتی هم دارن.
      اما از نظر استعداد برای سخنگویی و اهلی شدن با کاسکو رقابت میکنه و حتی برخی ها میگن از کاسکو بهتره که بنظر بنده بستگی به استعداد همون پرنده داره و نمیشه اینطوری دو نژاد مختلف رو با هم مقایسه کرد.

      پاسخ
  4. Moein

    اقا مطالبتون عالی بود ، من یه کاسکو از یکی خریدم حدود دو سال سنشه ، از این به بعد باهاش کار کنم به حرف میاد ??????

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یکم سنش زیاده و با این سنش خیلی نمیشه امید داشت با این حال باهاش کار کنید شاید یه چیزایی یاد گرفت چون قابل پیشبینی نیست که حرف میزنه یا نمیزنه.

      پاسخ
  5. M2

    سلام ، اقا من کاسکو رو چند روزی میشه از یکی خریدم ک با صاحب قبلیش رام بود ولی با من نه خیلی قار میکشه و ازم میترسه ، صاحب قبلیش هم در قفسو دائم باز میذاشت ک بالا قفس بشینه ولی من چون میترسم بازش نمیکنم ، پرنده هم خیلی بی تابی میکنه برای اینکه بیاد بیرون یکسره تو تلاشه و قفسو گاز میزمه ک در بالارو باز کنه ، بنظر شما من باید چیکار کنم ???

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب مدتی طول میکشه که شما رو بپذیره و به محیط جدید عادت کنه. حتی اگه این کاسکو به صاحب قبلیش خیلی وابستگی داشته باشه ممکنه افسرده و خدایی نکرده پر کن بشه.
      به نظر من اگه قبلا ازاد بوده الان هم بهتره ازادش بذارید. دقیقا شرایطی رو فراهم کنید که قبلا داشته.

      پاسخ
  6. معین

    سلام خسته نباشید
    من یه هفتس ک کاسکو خریدم دست صاحب قبلیش بود تقریبا رام بود
    ولی من الان یه هفتس خریدم اصلا نمیتونم نزدیک قفسش برم ، خیلی بدجور جیغ میکشه و قار میکشه ، سنش هم حدود سه سال هستش ، این یه هفته ای هیچ تغییری تو رفتارش نبود و منم خیلی باهاش مدارا میکنم باهاش وقت میگذرونم ولی فایده نداره ، به نظر شما ردیف میشه یا همینجوری میمونه ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا سوال تکراری با اسامی مختلف ارسال نکنید آقا شهریار در سوال قبل پاسخ شما رو دادن.
      بنظر بنده هم باید صبر کنید تا طوطی به شرایط جدید عادت کنه و نباید عجله کنید.
      ضمنا باید طبق روال صاحب قبلیش ازش نگهداری کنید تا پرنده راحت تر باشه و این مشکل در خرید طوطی اهلی و سن بالا همیشه هست.

      پاسخ
  7. مازيار

    سلام ۴ ماه میشه کاسکو خریدم با سوت حرف میزنه درست تلفظ نمیکنه توو این مدت حرف های جدید میزنه اما بازم باسوت باید چی کار کنم الان ٣ ماه میشه بابا رو با سوت تلفظ میکنه امکان داره اصلا نتونه درست تلفظ کنه ؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این دیگه دست خود پرنده است که چجوری تقلید کنه. شما کلمات رو درست و واضح واسه پرنده تکرار کنید. یه نوع صدا هم پرنده بشنوه و چند نفر مثلا یه کلمه رو با پرنده کار نکنن.

      پاسخ
      1. مازيار

        سلام مرسی از پاسخی ک دادین اما میخوام بدونم اصلا امکان داره ک همش با سوت کلمه رو بگه دامپزشک میگفت وقتی سوتی یک کلمه رو میزنه یعنی قدرت حرف زدن داره میگفت داره تمرین میکنه ایا درست !!؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          وقتی پرنده ای مثل طوطی صوت و جیغ میزنه و به اصطلاح لال نیست قدرت تقلید صدا هم داره. شاید درست گفته باشن. اما به نظر من اسمشو نمیشه گذاشت تمرین. پرنده میخواد با شما ارتباط برقرار کنه و با تقلید صدا برای خودش اشتغال ایجاد کنه و خودشو سرگرم کنه. حالا به هر شکلی که بتونه اینکارو انجام میده. پرنده نمیدونه که باید کلمه ای رو به شکلی که ما فکر میکنیم تقلید کنه که شروع کنه به تمرین کردن تا برسه به اون چیزی که ما در ذهنمون داریم.

          پاسخ
          1. مازيار

            پس اگه باهاش کارکنیم و ادامه بدیم میتونه درست حرف بزنه ؟!

            پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در تالار گفتگو در مورد مرغ مینا مطلب داریم در بخش دیدگاه هم داریم داخل خود سایت سرچ کنید براتون میاره.

      پاسخ
  8. یاسمین

    سلام
    اگه بخوایم به کاسکو حرف زدن یاد بدیم باید توی چه سنی باشه .
    توی یک سایت خوندم زیر یک سال اگه بگیریم بیشتر ممکنه که بمیره .
    میشه بگید توی چه ستی بهتره بگیریم؟؟؟
    بعدمن قبلا مرغ عشق داشتم می خواستم بدونم کاسکو بیشتر کثیف میکنه یا مرغ عشق برای بیرون نگهداشتنش از قفس . ؟؟؟
    برای دستشوییش می شه بهش یاد داد که بتونه بگه ؟؟ صبر و حوصله ی یاد دادن دارم و اگه بشه کار میکنم .
    برای مسافرت اگه بخواییم بریم می شه بدیمش کسی نگهداره ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زیر یک سال بهترین سن برای دستی کردن و سخنگو کردن کاسکو هست.
      برای چی تلف بشه اگر شرایط نگهداری خوب باشه زنده میمونه و اگر شرایط مناسب نباشه در هر سنی که باشه تلف میشه. نهایتا جوجه یکی دو ماهه نخرید و در سنی که بتونه خودش غذا بخوره هیچ مشکلی نداره.
      صد در صد کاسکو کثیف کاریش بیشتر از مرغ عشق هست و نگهداریش زحمت بیشتری داره و هر روز باید آب و دانه بهش بدین .
      خیر نمیشه برای فضله گذاشتن آموزشش بدین چی بشه خیلی خیلی مورد استثنایی پیش بیاد ولی باز هم صد در صد نمیشه .
      حتما باید به شخصی بسپارید تا ازش نگهداری کنه و هرگز نباید پرنده رو با خودتون بیرون ببرید چه مسافرت و چه پارک و خیابان و کوچه و …

      پاسخ
      1. یاسمین

        فقط پس یعنی برای اپارتمان مناسب نیست ؟؟؟ برای توی قفسش خیلی مهم نیست تمیز می کنم خونه رو خیلی کثیف می کنه ؟؟
        برای باکتری های مضرشون حمام از بنگ می برتشون .؟؟؟
        ممنون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه در اون حد کثیف نمیکنه شما در مقایسه با مرغ عشق فرمودین که بنده گفتم بیشتر از مرغ عشق کثیف کاری داره و نگهداریش سخت تره.
          حتما طوطی در آپارتمان قابل نگهداری هست.
          اصلا باکتری مضر ندارن ؟؟؟؟!!!! به هیچ عنوان هم باکتری با استحمام کردن از بین نمیره ؟؟؟؟!!!!

          پاسخ
  9. یاسمین

    ممنون از راهنمایی تون .
    بعد یعنی اگه من هفته ای یک بار حموم ببرمش و هر روز قفسشو تمیز کنم دیگه کثیفی نداره ؟؟
    و پرریزان دارن یا ندارن و اگه دارن چند بار در سال دارن ؟؟
    من و مادرم خیلی پرنده دوست داریم ولی یه ذره نگران همون کثیفیشون هستیم .
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یک روز در میان هم قفس رو تمیز کنید کافیه فقط هر روز باید آب و دانه رو تمیز کنید و مخصوصا دانه رو روزی حداقل دوبار چک کنید. . حمام هم تا عادت نکرده نباید ببرید اما بعدا میش هره هفته حمامش کنید.
      ببینید همه پرنده ها پر ریزی دارن و این طبیعیه در اول فصل گرما و اول فصل سرما پرهاشون رو تعویض کنن اما کاسکو کل پرهاش رو طی ۳ الی ۴ سال تعویض میکنه و اینطوری نیست که یک مرتبه کلی پر بریزه و لخت بشه اما خب در طول سال همیشه یکی دو تا پر ریخته شده میبینید.
      راستش سوالتون خیلی کلی هست و جواب دقیقی هم نداره بالاخره هرچی که بخواهید نگهداری کنید باید به نظافت اون رسیدگی کنید و زحمت خاص خودش رو داره.

      پاسخ
  10. مازيار

    سلام و عرض خسته نباشید
    من یک کاسکو حدودا ٣ ساله دارم ک چمد ماهی پیش منه حرف با سوت زیاد میزنه اما جدیدا تووو گلویی ی چیزایی میگه ک واضح نیست و انگار یک انسان داره اینکارو میکنه این نشونه چی میتونه باشه ؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه یا داره یک کلمه دیگه رو تمرین میکنه بگه و یا داره یک لهجه خاص از یکی از افراد خانواده رو تقلید میکنه.

      پاسخ
  11. مازيار

    مرسی از جوابتون اقا مجتبی این میتونه نشان دهنده این باشه ک میخواد درست حرف بزنه یعنی با سوت نباشه و درست مثل ادم حرف بزنه ؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده هم منظورم همین بود اما با توجه به سنش باید خیلی زیاد تمرین کنه.

      پاسخ
  12. سینا

    سلام داداش خوبی ؟ ببخشید بخش مرغ مینارو پیدا نکردم تو سایتتون
    من یه مینای دارم بین دو ماه و سه ماه سنش ، ی ماه پیش خریدمش ، اولا این که الان تو این سن نرو مادشون معلومه ؟ سوال بعد اینکه رو گوشی مینا خوبی ، سلام و بوس بده رو ضبط کردیم براش رو قفسش میزاریم به محض اینکه پخش بشه یه چیزایی بلغور میکنه ک فک کنم فقط خودش حالی بشه مثلا فک کنم اینکه با میگه میعععععیییعععععععیییییییینااااااا منظورش میناس !!!
    این یعنی اینکه داره یاد میگیره ؟
    بعدشم همه کلماتو تو یه فایل براش ضبط کنیم یا کلمه کلمه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این بخش مرغ مینا هست
      https://www.onlypet.ir/forum/mina/
      خب بنظر میاد داره یاد میگیره و باید بیشتر تمرین کنه.
      در یک فایل میشه دو یا سه کلمه رو تکرار کنید و بهش آموزش بدین.
      همین بخش سخنگویی طوطی رو مطالعه کنید.
      برای تشخیص جنسیت هم باید ۱۰ – ۱۲ ماه صبر کنید.

      پاسخ
  13. سینا

    داداش ماده هاشونم قدرت یاد گیری دارن ؟
    الان ۳ هفته ای میشه داریم یادش میدیم چقدر میگذره کامل یاد بگیره حرف زدن ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله قدرت یادگیری دارن.
      از همون بار اول که کلمه ای رو اموزش دادین تا هیچ وقت. زمان مشخصی نداره و به استعداد همون پرنده و توجهش به اطراف و شما و نوع اموزش و هزار و یه جور مورد بستگی داره

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله استعداد هیچ ربطی به جنسیت نداره.
      بنده همین الان یک ماده کاسکو دارم که بالای بیست ساله دارمش و خیلی هم باهوشه برای آموزش هم سه هفته زمان خیلی کمیه و باید چند ماه وقت بذارید.

      پاسخ
  14. محمدحسین

    سلام،مرسی از سایت خوبتون
    من چند روزه که از داییم یک کاسکو گرفتم که به گفته خودش ۸ سالشه،بسیار اهلیه و میتونه چندتا کلمه رو تقلید کنه
    سوالی که داشتم این بود که ایا موسیقی بر روند تربیتی اون تاثیری داره یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به خود پرنده و نوع موسیقی داره و ممکنه یه حرکاتی از خودش انجام بده و شاید خوشش بیاد و شاید هم بدش بیاد ولی برای این طوطی ۸ ساله خیلی تفاوتی نمیکنه و اهمیتی نداره. اما بنظر بنده اشتباه کردین کاسکوی ۸ ساله رو گرفتین و اگر جا بیوفته حتما خیلی اذیتتون میکنه چون به جای دیگه عادت کرده و باید طبق روال قبل باهاش برخورد کنید و از اون بدتر بالغ هم شده و کلی خراب کاری و سر و صدا میکنه و حالتون رو میگیره.

      پاسخ
  15. امین

    سلام خسته نباشید من میخوام یه کاسکو بخرم کرج زندگی میکنم خواستم ببینم من که میرم مدرسه میتونم ازش نگهداری کنم؟نیازی به رسیدگی زیاد نداره؟یه کاسکو پیدا کردم ۱۰ ماهشه رامه ولی هنوز نخریدمش دست رو گاز نمیگیره قار نمیزنه ولی وقتی رفتم سمت قفسش از من میترسید یعنی من دستمو هرجای قفس که میبردم میرفت یه جای دیگه ایا کاسکوی ۱۰ ماهه حنجرش کامل شده و میتونه صحبت کنه؟؟درضمن من میخوام کاسکو بخرم ولی خانوادم میگن اینا مریضی میارن ایا درسته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای صحبت کردن حتی بهتر هست زیر این مقدار سن داشته باشه.
      بهتره یک نفر در منزل باشه و تنها نمونه.
      مریضی که نمیارن ولی رسیدگی لازم داره و وقتتون رو میگیره.

      پاسخ
      1. امین

        ممنون که جواب دادید کاسکو بین ۷و ۸ ماهه خوبه یا پایین تر؟ من ۱۰ ماه میگیرم چون سیستم دفاعی بدنش قویتر از سن پایینتره و میخوام زود مریض نشه بعد اگه کولر رو روشن کنم و باد مستقیم بهش نخوره سرما نمیخوره؟بعد میشه بردش مسافرت؟چون من کسیو نمیشناسم برای نگهداریش بعد دوست دارم که باهام باشه قفسش هم مشکل نداره قفس بزرگ میارم تو ماشین قفس مسافرتی نه بعد وقتی میرم مدرسه خانواده خونه هستن ولی خب از پرنده و کلا حیوون خونگی بدشون میاد اصلا بهش نزدیک هم نمیشن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          کاسکو زیر یکسال خوبه و جوان محسوب میشه و راحت میتونید بهش اموزش بدید. باد مستقیم بهش نخوره مشکلی نیست. ضمنا نباید هوای اتاق هم بیش از حد سرد بشه.
          مسافرت نمیشه برد.
          اگه خانواده از حیوان خانگی بدشون میاد به نظرم در خرید کاسکو تجدید نظر کنید.

          پاسخ
          1. امین

            سلام اقا شهریار ممنون که جواب دادید من الان موندم که کاسکو بخرم یا نخرم؟از یه طرف سخنگوییش و زیباییش و از یه طرف کثیفیش و پرهاش دیروز جمعه رفتم بازار پرندگان ازادگان وقتی برگشتم خونه همش داشتم سرفه میکردم ایا این پرنده ها اسم میارن؟ ایا باعث مشکلات تنفسی میشن؟میشه براشون از اون تهویه مخصوص پرنده ها گذاشت؟تهویه مخصوص پرنده ها قیمتش چنده؟بعد ممکنه مدفوع پرنده به هوا در بیاد؟طوطی های کوچیک تر از کاسکو هم اسم یا باعث مشکلات تنفسی میشن؟جوندگان مشکلی از نظر بیماری برای انسان ندارند؟ایگوانا چطور؟ نگهداریش سخته؟ ببخشید سوالام زاید ممنون

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              هیچ پرنده ای آسم نمیاره مگر اینکه خود شخص حساسیت داشته باشه و به اون پرنده آلرژی داشته باشه.
              اگر حساسیت داشته باشید هیچ دستگاه تصفیه ای جوابگو نیست و باید پرنده نداشته باشید.
              فضله پرنده هم در هوا پخش نمیشه ؟؟؟!!!!!
              بهترین چیز پرنده و ماهی هست و بقیه از جمله جوندگان به شدت بیماری زا و آلرژی زا هستن.
              بنده خودم چندین سال پرنده داشتم ولی اگر زیاد داخل مغازه پرنده فروشی بمونم سرفه زیاد میزنم چون اونجا وضعیتش فرق میکنه و کرک پر و مواد زائد موجود در هوا بیش از حد استاندارد هست دیگه قرار نیست یک پرنده خونگی این همه مشکل برای شما درست کنه.
              خیلی راحت بگم دنبال جونده و خزنده و سگ و گربه و همستر و ایگوانا و این چیزها نرو ولی پرنده مشکلی نداره مگر اینکه خودتون بهش حساسیت پیدا کنید.
              اما بنظر بنده هم باید ببینید سایر افراد خانواده چی میگن و نظرشون چی هست و اگر مخالف هستن هرگز نباید اون حیوون رو بخرید و مسافرت هم هرگز نباید اون رو ببرید.
              طوطی مشکلش اینه که نباید تنها و بی توجه بمونه و اگر شرایطش رو ندارید بی خیال بشید. خیلی حیوان خانگی دوست دارید بزن تو کار آکواریوم و یا بزن تو کار بونسای از بخش فروم آزاد و تالار گفتگو همین سایت بخش بونسای رو مطالعه کن ببین چیه بعد سوالی داشتی در بخش خودش بپرس در خدمتیم اینقدر سرگرمیه جالبیه که وقت براش کم میاری.

              پاسخ
          2. امین

            سلام این فیلتر تصویه هوا که تبلیغش تو سایتتون هست میشه برا پر پرنده ها استفاده کرد و قابل اطمینان هست؟از کجا باید تهیه کنم کرج زندگی میکنم اگه بگید ممنون میشم چون مشکل من پر هاشه که تو هوا پخش میشه اگه این فیلتر وجود داشته باشه که عالیه بازم ممنون

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              روی تبلیغ کیک کنید و با خودشون هماهنگ کنید مسولیت محصول با خودشون هست البته تصفیه هوا خیلی خوبه و حتی بدون وجود پرنده هم مفیده ولی خب اگر یکی آلرژی داشته باشه فکر نکنم بشه با تصفیه کار خاصی کرد حالا باز تحقیق کنید و از خودشون سوال بپرسید شاید واقعا جواب بده که در تبلیغات اینجوری بیان شده که مواد آلرژی زا رو هم جذب میکنه دقیقا این مورد پرندگان نیز قید شده.

              پاسخ
  16. saman

    سلام من ب مدت یک سال هست که کاسکو خریدم ولی این کاسکو با مردا مشکل داره تا مرد میبینه شروع میکنه به جیغ کشیدن و پف کردن و شدیدا حساسِ رویه مردا ….نمیدونم راه حل چی هست که دیگه اینکارو نکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب از قبل از اینکه شما اون رو خریداری کنید خاطرات بدی نسبت به مردها داره و ممکنه یک آقایی اون رو اذیت کرده و استرس بهش وارد کرده باید کم کم باهاش تمرین کنید و یک نفر با حوصله باهاش کار کنه و ترسش بریزه.

      پاسخ
      1. امین

        سلام ممنون اقا مجتبی من اصلا علاقه ای به گل و گیاه و اکواریوم و ماهی ندارم فقط کاسکو هستش که دل من رو به طرف خودش جذب میکنه حالا خانوادم هی از کاسکو بد میگن و کلا خرید کاسکو کنسل شد
        میگن یکی کاسکو رو اورده کل فرشاشو خراب کاری کرده و حساسیتشو میگن و مدفوعش و …من میخوام بدونم سرفه کردن و خارش سینه و ابریزش بینی مال حساسیت پرندست؟ممکنه باعث مشکلات تنفسی بشه؟من نمیخوام اون تصفیه هوا رو از تبلیغ سایت شما بخرم میخوام برم یه مغازه ای که مطمئن باشم بعد اگه بخوام اکواریوم بگیرم قیمت ماهی هاش بالاست؟قیمت فیلترش چی؟قیمت خود اکواریوم چی؟نگهداریش سخته؟بعد دیگه مثل قدیما نیست که میخواستی اکواریوم رو خالی کنی میبردی رو باغچه خالی میکردی و ماهی هارو میریختی تو تشت؟ بعد پرنده فروش ها چطور تحمل میکنن الرژی رو؟ یا حتی خود شما؟کاسکو رو میشه تو فضای باز گذاشت؟بعد ما خواستیم بخریم کاسکو که معاملمون نشد گفت این قفسشو بزن رو دیوار که باشما لشنا بشه و نترسه بعد ما جایی رو نداریم که بخوایم بزنیم رو دیوار تو پذیرایی داریم ولی خانواده نمیذارن تو پذیرایی باشه ایا میشه روی اون چهار پایه بلندا گذاشتش؟ایا کاسکو بوی زحم نمیده وقتی میبری حمام روش اب میگیری؟ایا همینطوری هم مثل مرغ و خروس و اردک بوی زحم میده؟کاسکویی که تو پاکستان پرورش داده شده باشه بهتره تا کاسکو پرورش یافته ایران؟بعد من چند تا کاسکو دیدم که پرهاشون ول بود مغازه داره میگفت گرمشونه ایا حقیقت داره؟اینا مال افریقان مگه میشه یه همچین دمایی رو تحمل نکنن؟بعد اگه میشه اسم چند تا ماهی خوب و ارزون رو نام ببرید بعد اگه امکان داره قیمت یه اکواریوم سایز متوسط و یه هفت هشت تا ماهی ارزون رو بدید ممنون بهمراه فیلر تصفیه اب ببخشید سوالام خیلی زیاد شد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله ممکنه باعث حساسیت بشه و بستگی به خود انسان داره حتی ممکنه خود شما آلرژی داشته باشید و خبر نداری بعد با حضور پرنده تازه مشخص بشه.
          قرار نیست همه افراد به پرنده آلرژی داشته باشن خیلی موارد کمی این اتفاق میوفته ولی احتمالش هست.
          قیمت یک آکواریوم معمولی با همه تجهیزات و ماهی شک نکنید از یک کاسکو کمتر میشه و هزینه نگهداری کمتر و زحمت کمتری هم داره.
          هرگز نباید کل آب آکواریوم رو تعویض کنید و اون روشی که شما فرمودین چه در قدیم و چه الان اشتباه بوده در بخش های مربوط به خودش مطالعه کنید توضیح داده شده.
          اون فروشنده چرند گفته اصلا قفس کاسکو رو مگه میشه بزنی به دیوار ؟؟؟!!!! کل دیوار رو با منقارش خراش میده و خراب میکنه.
          نمیدونم شما از چه بوی حرف میزنید اصلا مرغ و خروس مگه بوی زخم میده و یا اصلا زخم مگه بو داره ؟؟؟!!!!
          خب بله آب روی پر بریزه یه بوی مختصری داره ولی آزار دهنده نیست.
          احتمالا اون پرنده ها بیمار بودن.
          هرکجا که پرورش یافته باشه باید پرنده سالم بخرید و این چیزها اصلا مهم نیست.
          بنظر بنده اگر اینقدر حساسیت و وسواس نسبت به پرنده دارید هرگز نباید پرنده بخرید مخصوصا اینکه خانواده هم خالف هستن هیچ زمان مخالف نظر خانواده کاری نکن چون زورت به جمع نمیرسه برسه هم لذتی نداره این رو برادرانه گفتم.
          در مورد ماهی در بخش خودش سوال بپرسید درضمن در تالار قیمت انواع ماهی رو دوستان ارائه میدن مطالعه بفرمایید و در همونجا سوال بپرسید.
          فقط بگم همه چی سلیقه ای هست و نمیشه ما بگیم از کدوم نوع ماهی نگهداری کنید.

          پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اشتباه تایپی بوده ولی زخم که بو نداره دوست من مگر اینکه عفونت کرده باشه ؟؟؟!!!

              پاسخ
  17. شهریار

    سلام من یه شاه طوطی ماده دارم که از جوجگی بزرگش کردم الان حدود سه سالشه. کاملا رام و دستیه روی شونه میاد، بوس میده، بازی میکنه و… قبلا سه کلمه حرف میزد و کلی صدای خنده و و… در میاورد و خیلی صحبت میکرد تنها ایرادی که داشت این بود که به دستشویی رفتن حساس بود و تا صدای روشن شدن کلید برق دستشویی رو میشنید جیغهای ناجور میکشید اما یه دفعه بدون هیچ دلیلی که من بدونم از حرف زدن افتاده و تنها چیزی که مونده همین جیغ زدنهای دیوانه وار موقع دستشویی رفتنه!!!! حرکاتش کاملا عادیه و مثل قبل همون صمیمیت رو داره. چشمها و پرهاش هم کاملا سالم و طبیعی هستن و از اشتهاش هم کم نشده. محیطش هم مثل قبله توی همون خونه و قفسش هم سر جای همیشگی. توی خونه حیوون دیگه ای هم نیست. اما حتی یه کلمه هم حرف نمیزنه!! علتش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تقریبا میتونم بگم پرنده شما هیچ مشکلی نداره و همه چی طبیعی هست.
      با بالغ شدن پرنده و نیاز به جفت حتما به توجه بیشتری نیاز داره و متاسفانه به مرور زمان توجه افراد به حیوون خونگیشون کمتر میشه و اون شور و شوق گذشته رو ندارن اما حیوون تازه به اونها وابسته شده و نیاز به توجه و محبت بیشتری داره و همین اختلاف باعث ایجاد مشکل و افسردگی حیوون میشه.
      پس یا خیلی بیشتر بهش توجه کنید و باهاش حرف بزنید و یا جفتش بدین.
      البته نباید در جفت دادن طوطی عجله کنید بلکه باید نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه باشن و بعد از آشنا شدن با هم جفتشون بدین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *