اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

کاسکو ها یکی از متبهرترین پرندگان در تقلید صدا میباشند. انها قادرند کلمات و جملات زیادی را یاد گرفته و حتی درجای خود به کار برند. حتی انها قادرند لهجه و تن صدا را همانند صدای اصلی تقلید کنند. حال با این توضیخ خواهیم فهمید که کاسکو ها زمانی ارزش زیادی دارند که قادر به تقلید صدا باشند و هرچه روی صدای انها بیشتر کار شود ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. در این قسمت اصول و اموزش سخنگویی به کاسکو ها برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید

پس از خرید کاسکو و آوردنش به خانه، ابتدا اسمی به کاسکو بدهید و مرتب کاسکو را با اسم خودش صدا کنید. اگر کاسکو را «کاسکو» صدا بزنید، اولین کلمه ای که یاد می گیرد، «کاسکو» خواهد بود(به دلیل تکرار زیاد این کلمه). شما می توانید هر اسم زیبا و ساده ای را به کاسکوی خود بدهید. از همان ابتدا با آرامی با جوجه کاسکوی خود حرف بزنید. یاد نگرفتن سخن گویی در ۴ ماه اول که جوجه کاسکو هنوز وحشی است، کاملاً عادی است. اما وقتی جوجه کاسکو اهلی می شود، شما می توانید آموزش سخن گویی به آن را جدی بگیرید و با گذاشتن کلاسهای منظم و روش تدریس صحیح، حرف زدن را به کاسکوی خود یاد بدهید.

برای اموزش دادن به کاسکو به چند  نکته زیر توجه کنید

۱)هرگز درگوشی یا با صدای آرام چیزی را به کاسکو یاد ندهید. زیرا کاسکو اگر هم کلمات در گوشی یا آرام را یاد بگیرد، در هنگام سخن گویی، چنان کلمات را آرام ادا می کند و شما نمی توانید بفهمید که کاسکو چه می گوید.

۲) در تدریس برای کاسکو، ادا کردن هر درس با صدای بلند، قشنگ تلفظ کردن و آموزش درسهای بامزه، زیبا و پرمعنی؛ اهمیت زیادی دارد.

۳) آرام ادا کردن کلمات، زشت ادا کردن کلمات و تکرار حرفهای رکیک یا زشت و یا صداهای بد؛ مثل آروغ زدن و غیره، از جمله نکات منفی در آموزش کاسکو محسوب می شود. هرگز حتی به شوخی هم صدا یا حرف زشتی را در معرض شنود کاسکو تکرار نکنید، چون کاسکو معنی آنها را نمی داند و ممکن است در حافظه اش جای بگیرد و مرتب چنان حرفها یا صداها را تکرار کند و نزد دیگران موجب آبروریزی شما شود.

۴)در یاد دادن حرفها و صداهای خنده دار و بامزه به کاسکو، باید هنرمند باشید و حافظه محدود کاسکو را با کلمات، عبارات، جملات و صداهای زیبا و ترجیحاً خنده دارد یا حیرت انگیز پرکنید ـ نه هر کلام یا صدایی!

وقتی کاسکو اهلی شد؛ زمان آموزش سخن گویی جدی آن آغاز می شود و شما بایست از این پس آموزش سخن گویی به کاسکوی خود را جدی بگیرید و وقت بیشتری را صرف آموزش آن کنید. هر قدر شما در آموزش کاسکو کم حوصله تر باشید یا روش تدریس شما نامنظم تر و ناصحیح تر باشد و وقت کمتری صرف آموزش کاسکو کنید طول مدت یادگیری هر درس بیشتر خواهد شد.

آموزش کاسکو را باید با کلمات ساده شروع کنید و به تدریج که کاسکو توانست کلمات ساده را تقلید کند، کلمات دیگر  و سپس عبارات دو کلمه ای، سه کلمه ای و متعاقباً جملات کوچک و ساده، جملات بزرگتر، یک مصرع شعر یا یک بیت شعر به آن آموزش داده شود. در ابتدا، هرگز سعی نکنید کلمات دشوار یا جمله را به کاسکو آموزش دهید، دقت داشته باشید که برای بچه های کلاس اول، معلم، آموزش را از چه چیزهایی شروع می کند و چقدر حوصله به خرج می دهد تا بچۀ شما اعداد ۱ تا ۱۰ یا نوشتن و خواندن الفبا را یاد بگیرد

مثالهایی از انواع کلمات،جمله ها و……

آموزش کلمات: مثل: نام خود کاسکو، نام افراد خانواده و غیره یا نام اشیاء، سلام، الو، بفرمایید، بیا، برو و غیره.

آموزش عبارات دو کلمه ای یا دو بخشی: مثل: بفرمایید، بیا تو، برو بیرون، بیا بیرون، دوست دارم، عزیز  من، عزیز منی،بوس بده، الو بفرمایید، سلام عزیزم، شب بخیر،کاسکو لالا، و غیره.

آموزش عبارات چند کلمه ای یا جملات ساده: مثل،دوستت دارم عزیزم، برو درو وا کن، کیه در می زنه، تلفن زنگ می زنه،، زنده باد ایران، مواظب خودت باش، بیا تو پسر، بوسش کن، نازم کن، زود برگرد و غیره.

آموزش جملات بزرگتر: مثل، من صاحبم را دوست دارم، بچه برو درستو بخون، امروز خیلی زیبا شدی،زود بیا تو هوا سرده و غیره.

آموزش یک مصرع شعر: مثل، توانا بود هر که دانا بود.

آموزش صداها: مثل: صدای شرشر آب، صدای زنگ تلفن، زنگ موبایل، دزدگیر ماشین، سق زدن، صدای قدقد مرغ، قوقولی قوقوی خروس، صدای سگ، صدای گربه و دیگرحیوانات یا پرنده ها؛ صداهایی خنده دار مثل خروپف؛ انواع سوتهای خوش آهنگ، و هر صدای خوشایند دیگری که موجب حیرت یا خنده شما و دیگران شود

اموزس سخنگویی به کاسکو قدم به قدم

این که چه چیزی را باید به کاسکو یاد بدهیم، قانون خاصی ندارد و به صاحب کاسکو مربوط می شود. فقط باید از کلمات ساده شروع کنید و تا کاسکو به کلمات ساده پاسخ نداده است، کلمات مشکل را برای آن تکرار نکنید. سعی کنید برای آموزش کاسکو برنامه ریزی دقیقی از لحاظ زمان تدریس و نوع درسها تنظیم کنید و به اجرا درآورید. در آموزش کاسکو، چنان شتابزده عمل نکنید که خودتان و کاسکو را خسته کنید. اگر وقت کافی دارید می توانید کلاسهای مختلفی در هرروز برای کاسکو بگذارید و در هر نوبت حداکثر ۲۰ دقیقه کاسکو را آموزش دهید. در تنظیم مطالب هر درس، آنها را روی کاغذی بنویسید و تا کاسکو مطالب یک درس را تکرار نکرد، درس بعدی را شروع نکنید و در کلاسهای بعد نیز همان درس را بدهید. مطالب هر درس نباید شامل یک کلمه یا دو کلمه ای یا جمله تنها باشد. اگر شما یک کلمه را برای کاسکو مرتب تکرار کنید، حوصله کاسکو را سر می برید و حواسش از کلاس شما پرت می شود. توجه داشته باشید که اگر خود شما سر کلاس باشید و معلم بخواهد در یک جلسه درس عدد یک را به شما یاد بدهد و از ابتدا تا انتهای کلاس مرتب بگوید یک، چه حالتی به شما دست می دهد. لذا هرگز خیال نکنید که یک کلمه را باید آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد و بعد بروید سر درس بعدی.

می توان ۴ کلمه + یک عبارت کوتاه / دو کلمه + یک عبارت بزرگ / دو عبارت کوچک / یک کلمه + یک جمله / و امثال اینها را به عنوان محتوای یک جلسه تدریس انتخاب کرد. مثلاً درس یک جلسه ممکن است شامل: «بابا ـ بیا ـ علی ـ سلام ـ بفرمایید تو» / « کجا رفته بودی» / سلام علیکم ـ الو بفرمایید / حامد ـ بچه شیطونی نکن / میازار موری که دانه کش است ـ که جان دارد و جان شیرین خوش است / توانا بود ـ هر که دانا بود / کاسکو خوشگله ـ بیا تو ـ بیا بالا.

شبیه درسهای فوق یا شیرین تر از آنها را می توانید به میل خودتان روی کاغذی بنویسید و در هر کلاس به مدت ۲۰ دقیقه برای کاسکو تدریس کنید یا روی نوار ضبط کنید و حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه آن را برای کاسکو پخش کنید. فراموش نکنید که بین هر کلمه تا کلمه یا عبارت یا جمله بعدی باید یک مکث حدود ۵ ثانیه ای داشته باشید. همچنین کلمات، عبارات و جملات را باید شمرده، سلیس، زیبا و با صدای بلند ادا کنید.

سعی کنید در آموزش کاسکو لفظ بچه گانه یا مسخره به کار نبرید، زیرا کاسکو یاد می گیرد که سخن شما را همان طور که ادا کرده اید، تقلید کند، به طور مثال، اگر می خواهید (نازی ـ عزیز بابا ـ عسلی و برو تو) را به کاسکنو یاد بدهید، نگویید: (ناژی ـ عژیژ بابا ـ عشلی ـ بلو تو)

وقتی یک درس ساده را مدتی است تلاش می کنید به کاسکو یاد بدهید و هنوز پاسخی نگرفته اید، سعی نکنید، درس دشوارتری را برای کاسکو تکرار کنید. اگر کاسکو واقعاً از گقتن یک کلمه یا ادای صحیح یک جمله عاجز است، از آموزش آن صرف نظر کنید و سعی نکنید که با تکرار بیش از حد یک درس حوصله کاسکو را سر ببرید.

شاید نتوان الگوی یادگیری کاسکو را به طور کامل با الگوی یادگیری انسان مقایسه کرد، اما به عنوان یک اصل می توان پذیرفت که تدریس ناصحیح و غیراصولی همان طور که برای انسان خسته کننده و آزار دهنده است، برای کاسکو هم می تواند آزاردهنده باشد.

ضمن هر نوبت تدریس، حتماً کلمات یا عباراتی را که کاسکو باید یاد بگیرد توسط یک معلم تدریس شود. البته وقتی کاسکو در سخن گویی به خوبی راه افتاد، مانعی ندارد که دیگر افراد خانواده هم به آن آموزش دهند. فقط مراقبت باشید کسی حرف زشتی را به کاسکو یاد ندهد.

وقتی آموزش توسط شما شروع می شود، یک کاسکوی باهوش، گوش خود را تیز می کند و کاملاً واضح است که مشغول شنیدن حرفهای شما است. گاهی ممکن است کاسکو وسط حرفهای شما، کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا سوتهایی را سر دهد. در این مواقع شما باید ساکت شوید تا کاسکو حرفهای خودش را بزند و پس از ساکت شدن مجدد کاسکو، شما آموزش خود را دوباره شروع کنید.

در آموزش سخن گویی به کاسکو، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) از نوارهایی با صدای نامطلوب برای آموزش کاسکو استفاده نکنید. نوارهای با زمینه ای از صداهای گنگ که یادگیری صدای اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد، نامطلوب است.

۲) برای کاسکو یادگیری از نوارهایی که به طور ناصحیح پر شده است، بسیار دشوار است و ممکن است آنها را به صورت بلغور شده یاد بگیرد یا تکه هایی از آنها را یاد بگیرد.

۳) شاید شما بخواهید کاسکو کلمات و جملات را از خود شما یا افراد خانواده شما یاد بگیرد و با لهجۀ خود شما صحبت کند. بسیار واضح است که وقتی کاسکو حرف خود شما یا همسر یا بچۀ شما را تکرار می کند، این تقلید صدا برای شما بیسار لذت بخش تر از تقلید صدای دیگران توسط کاسکو خواهد بود.

۴) کلماتی را که کاسکو یاد می گیرد، در آینده نیز آنها را تکرار می کند. اگر بخواهید کلمه را کاسکو تکرار نکند، باید هر مقدار هم که کاسکو آن را تکرار کرد، شما آن را تکرار نکنید. این روش باعث می شود که به تدریج کلمات دیگریرا که مرتباً برای کاسکو تکرار می کنید، آنها را یاد بگیرد و حافظه اش بیشتر با کلمات جدید پر شود.

۵) برای وادار کردن کاسکو به فراموش کردن کلمات رکیک و زشت، راه چاره تکرار نکردن آن کلمات توسط خود شماست

۶) شما می توانید در مواقع بیداری کاسکو و زمانهایی که کاسکو مشغول سوت کشیدن یا حرف زدن یا خوردن یا چرخیدن به دور قفس نیست، هر دو ساعت یک بار یک کلاس ۲۰ دقیقه ای برای کاسکو بگذارید.

۷) در خصوص ساعات مذکور، باید گفت که این اوقات و مناسبت آنها برای خواب، استراحت، غذا خوردن، ورزش، سخن گفتن یا سوت کشیدن و آموزش دیدن؛ یک قاعده استاندارد ندارد و شما نیز می توانید با استفاده از الگوی ارائه شده، الگویی مشابه طراحی کنید و حرفهای مطلوب خودتان در درسهای مختلف بگنجانید و برای کاسکو تدریس کنید. بنابراین توصیۀ ما این است که اوقات تدریس را شما در مورد کاسکوی خودتان تجربه کنید و دریابید که بهترین اوقاتی که کاسکوی شما آماه کلاس می شود، چه اوقاتی از روز است.

۸) سعی کنید آموزش تقلید صدا را برای کاسکوی خود به طور منظم و در ساعاتی که کاسکوی خود را عادت می دهید، برگزار کنید تا کاسکو عادت کند که سر کلاسها فقط گوش کند و حرف نزند، سوت نکشد و دور قفس نچرخد.

۹)وقتی کاسکو در حال سوت کشیدن، حرف زدن، بازیگوشی، غذا خوردن، آب خوردن، خوابیدن یا استراحت است، سعی نکنید چیزی به آن یاد بدهید، زیرا در این مواقع کاسکو آمادگی تمرکز حواس برای شنیدن و ضبط صداها را ندارد.

۱۰اگر دو یا چند کاسکو کنار هم باشند، آنها با هم مشغول ارتباط می شوند و آموختن آنها اگر غیرممکن نباشد، تا حد زیادی ناامیدکننده است.

۱۱) کاسکو عبارات دو کلمه ای مثل اللهُ اکبر را بسیار دشوارتر از یک کلمه ای یاد می گیرد. اگر ابتدا شما به کاسکو «الله» را یاد بدهید و سپس «اکبر»، طول مدت یادگیری این دو کلمه کمتر از «اللهُ اکبر» خواهد بود.

۱۲) در هنگام تدریس، هر بار که درس را تکرار می کنید، باید ۵ ثانیه سکوت کنید و پس از آن دوباره درس را تکرار کنید و به همین شیوه تا پایان جلسه، تکرار درس را ادامه دهید. در انتهای هر جلسه که قصد دارید دروس گذشته را برای کاسکو تکرار کنید، لازم است بین تکرار آن دروس نیز فاصله ۵ ثانیه سکوت را رعایت کنید.

۱۳) اگر در هنگام آموزش، پس از گفتن درس، آن را بلافاصله تکرار کنید، دو مشکل پیش می آید: یکی آن که برای کاسکو حجم یک درس دوبار تکرار شده، دو برابر خواهد بود و یادگیری آن بسیار دشوارتر خواهد بود. دیگر آن که اگر کاسکو درسی را به صورت دو بار تکرار پشت سر هم یاد بگیرد، این شکل یادگیری غلط است. به طور مثال، اگر شما قصد داشته باشید «سلام» را به کاسکو یاد بدهید و در هنگام آموزش، سلام را دوبار بدون فاصله (سکوت ۵ ثانیه ای) تکرار کنید (مثل: سلام سلام)، اگر چه یادگیری چنین درسی برای کاسکو بسیار دشوارتر از یادگیری «سلام» خواهد بود، ولی وقتی کاسکو چنان درسی را یاد بگیرد، به صورت «سلام سلام» تکرا رخواهد کرد ـ نه به صورت «سلام» که این یادگیری غلط و نامطلوب است.

۱۴) شاید فکر کنید که اگر کاسکو برای یادگیری یک درس یک کلمه ای: مثل «الله»، به ۵۰ بار تکرار آن توسط شما نیاز داشته باشد. برای یادگیری یک درس دو کلمه ای؛ مثل «الله اکبر»، به ۱۰۰ بار تکرار نیاز خواهد داشت. اما متأسفانه چنین نیست؛ زیرا هر چه کلمات دشوارتر یا تعداد کلمات یک عبارت بیشتر شود، نیاز به تکرار برای آموخته شدن توسط کاسکو از یک کلمه ای به دو کلمه ای، دو برابر نمی شود، بلکه ممکن است به سه تا چهار برابر تکرار نیاز باشد. مثلاً در مثال فوق برای یادگیری «الله» به ۵۰ بار تکرار؛ برای یادگیری «اکبر» به ۵۰ بار تکرار و برای یادگیری «الله اکبر» ممکن است به ۱۵۰ بار تکرار نیاز باشد. نیاز شما به تکرار هر درس بستگی به هوش کاسکو، زمان مناسب تدریس، شیوه تدریس و یکنواخت ادا کردن دروس دارد.

برای یاد دادن دستور به صورت شرطی شدن کلمه به نکات زیر توجه کنید

۱) اگر شما به کاسکو بگویید «بخند»، کاسکو نمی خندند. حال اگر چند بار «بخند» را به عنوان یک کلمه تکرار کنید، کاسکو یاد می گیرد که گاهی بگوید «بخند». اما اگر می خواهید کلمۀ بخند را به صورت دستور از شما بپذیرد و وقتی می گویید بخند، شروع به خندیدن کند بگویید «بخند» و متعاقباً خودتا بخندید و این حرف و عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد که در مقابل کلمۀ دستوری «بخند»، همان طوری که صدای خندیدن را از خود شما یاد گرفته است، صدای خنده را تقلید کند. در این صورت پس از مدتی ملاحظه خواهید کرد که وقتی می گویید «بخند»، بدون آن که نیاز باشد خود شما بخندید، کاسکو بلافاصله یا با قدری تأخیر شروع به خندیدن می کند. البته خندیدن کاسکو خنده آن نیست، بلکه فقط تقلید صدای خندۀ شماست.

۲)کاسکو در حرف زدن، مستقل عمل می کند و غالباً هر وقت میل داشته باشد حرف می زند. کاسکو معمولاً به دستورات شرطی شده پاسخ می دهد؛ مثلاً اگر درست آموزش دیده باشد، متعاقب دستور «بخند»، می خندد. اما این گفته یک حکم صریح نیست و ممکن است کاسکو علی رغم یاد گرفتن یک یا چند کلمۀ دستوری، به دستور عمل نکند. مرغ مینا علی رغم ضعف فراوانی که در تقلید صدا نسبت به کاسکو دارد، معملاً در حضور غریبه ها و حتی بنا به دستور یا خواست غریبه ها هم به تکرار کلمه یا عباراتی که یاد دارد پاسخ می دهد، در حالی که کاسکو معملاً نزد غریبه ها حرف نمی زند و در اطاعت از صاحب خود برای حرف زدن یا تکرار یک دستور، چنان که باید مطیع نیست.

۳) در مورد یاد دادن دستورهای توام با عمل، علاوه بر این که کاسکو یاد می گیرد که با این گونه دستورات داخل قفس شود یا بخندد یا کلمه ای را به زبان آورد یا حرکت خاص را انجام دهد؛ کاسکو کلمه یا عبارت دستوری را هم یاد می گیرد و گاهی خودش آن دستور را می گوید و خودش هم اجرا می کند؛ مثلاً یاد می گیرد که وقتی روی قفس نشسته و به میل خود می خواهد داخل قفس برود، اول چند بار دستور «برو تو» را تکرار کند و بعد به طرف درب قفس برود.

۴) اگر شما کف بزنید و خیال کنید که کاسکو با شنیدن صدای کف زدن شما می رقصد، کاسکو نخواهد رقصید. اگر جلوی کاسکو بارها کف زدن را تکرار کنید، یاد می گیرد که با دهانش صدای کف زدن شما را تقلید کند. اگر دوست دارید که با کف زدن، کاسکوی شما برقصد، چاره ای ندارید جز آن که بارها جلوی قفس کاسکو بنشینید و همراه با کف زدن، سر و گردن خود را به طرف راست و چپ و بالا و پایین تکان دهید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که پس از مدتی، به محض این که شما کف می زنید، بدون این که نیاز باشد شما خودتان را تکان دهید، کاسکو متعاقب کف زدن شروع به رقصیدن می کند. همچنین اگر می خواهید با دستور «کاسکو برقص»، کاسکو برای شما برقصد باید بارها پس از گفتن «کاسکو برقص»، خودتان شروع به تکان دادن سر و گردن خود کنید. در این مورد نیز پس از مدتی متعاقب گفتن «کاسکو برقص»، کاسکو شروع به رقصیدن می کند.

۵) پاسخ کاسو به برخی از دستورات که توسط کاسکو با عمل یا گفتن کلمه یا جمله ای انجام می شود، پاسخی است که در علم فیزیولوژی به آن پاسخهای شرطی شده گفته می شود. این نظریه برای اولین بار توسط پاولف «فیزیولوژیست مشهور روسی» روی برخی اعمال شرطی شده توسط سگ به اثبات رسید. گاهی ممکن است پاسخهای شرطی شده مربوط به عبارات یا جملات یاد گرفته شده توسط کاسکو باشد. به طور مثال، اگر کاسکو قدرت گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را داشته باشد. این امکان وجود دارد که وقتی شما می گویید «بسم الله»؛ کاسکو ادامۀ جمله را بگوید: یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم». این گونه موارد نیز در ردیف پاسخهای شرطی شده طبقه بندی می شود. در واقع کاسکویی که قادر به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است، در مواردی که شما بخواهید «بسم الله الرحمن الرحیم» را تکرار کند، شرطش این است که «بسم الله» را شما بگویید تا کاسکو تمام آن را تکرار کند.

حرکات نمایشی:کاسکو بسیاری از حرکات نمایشی و آکروباتیک؛ مثل رقصیدن، چرخیدن دور قفس، آویزان کردن خود از سقف قفس «به یک انگشت، یک پا، دو پا یا فقط به منقار»، حرکات سریع سر و گردن و غیره را معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در تنهایی به ندرت چنین حرکاتی را انجام می دهد. این نکته ثابت می کند که کاسکو پرنده ای باهوش و بازیگوش است و هر وقت که بخواهد با چنین ترفندها صاحب خود یا افراد خانواده را وادار می کند که با آن همبازی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

327 دیدگاه در “اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

  1. ناشناس

    سلام

    من یه کاسکو دارم. ۱ ماه و نیمه خریدمش. قشنگ آواز میخونه و ۲کلمه هم حرف میزنه. از دستم غذا میگیره و میزاره به نوکش دست بزنم.اما هنوز اجازه نمیده نازش کنم! و اینکه چند وقته پر کنی میکنه و علتشو نمیدونم چیه. میشه کمکم کنین.
    در ضمن من کاسکو رو تو دست خریدم و دقیق نمیدونم چند سالشه!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر پر کنی داره باید بیشتر بهش برسید و باهاش حرف بزنید و مشغولش کنید و بازی کنه و آب تنی کنه تا یادش بره پر کنی کنه و اگر ادامه بده خطر ناکه کلا بخاطر مسائل روحی پر کنی میکنن.
      اینکه توی دست اون رو خریدین اصلا بنده متوجه نشدم یعنی چی ؟؟؟!!!

      پاسخ
      1. سوسن

        سلام
        یعنی از مغازه نگرفتم. مال یکی از آشناها بود که اونم همش یک ماه نگهش داشته بود و از پس نگهداریش بر نمیومد. بمن گفت دوسالشه اما خودم نمیتونم دقیق از رنگ چشمش متوجه بشم.
        راستی هیچ راهی نداره که من بتونم نوازشش کنم؟
        از همسرم شدیدن میترسه و وقتی صوبا باهاش حرف میزنم و شاده اما تا چشمش به همسرم میفته شروع میکنه به غار کشیدن و کل روز دپرس میشه. خیلی گردو دوس داره و فقط زمانی که شوهرم بهش گردو میده یکم از غار کشیدن دست میکشه. و آروم یگوشه کز میکنه.هرچقدم باهاش حرف میزنم بیشتر از اون دو کلمه چیزی نمیگه!
        و یه سوال دیگه اینکه چند وقت به چند وقت حمومش بدم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اگر از همسر شما میترسه باید با فاصله ازش بشینه و به کارهای خودش برسه تا این بفهمه براش خطری نداره و ترسش بریزه و برای این کار باید وقت بذارید.
          ضمنا باید عادت کنه و دیگه نترسه تا بشه نازش کنید.
          برای حمام دادنش هم عجله نکنید و بذاریدخوب عادت کنه بعدا حمامش بدین چون ممکنه از شما هم بترسه و همه چی رو خراب کنید فعلا بی خیال بشید تا بعدا سوال کنید در خدمتتون هستیم.

          پاسخ
  2. پیمان

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبتون …یه سوال داشتم من یه جوجه کاسکو چشم طوسی گرفتم و از جای معتبر هم با شرط خرید کردم رو دست میادش گاز نمیگیره ولی اجازه نوازش نمیده الان مدت یکماه خریداری کردم و فقط صوتهای معمولی خودشو میزنه زیر سی دی هم زیاد میزارمش باهاشم خیلی حرف میزنمو تمرین فراون میکنم زیادم از قفس درش نمیارم تا مبادا بازیگوش بشه ولی هنوز هیچ عکسل العملی مبنی بر حرف زدن انجام نداده میشه راهنمایم کنید ——–ممنون و سپاسگذارم از تهران هستم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای طوطی فقط صبر و حوصله لازمه همین.
      تازه شما یک ماهه که اون رو خریدین و تا همینجاش هم خیلی خوش شانس بودین که این همه پیشرفت داشته مگه چیه که توی یک ماه به حرف بیاد تازه بچه آدمیزاد هم اینطوری نیست.

      پاسخ
  3. پیمان

    بازم مجداد شرمنده یه سوال دیگه یادم رفت پرهاش قیچی نیست و زمانی که رو دست میادش یه دفعه پرواز میکنه و میره رو قفس میشنه ایا لازمه پرهاش قیچی بشه یا خیر در ضمن حلقه به پا داره و مرتب هم با اون حلقه بازی میکنه ایا این باعث بازیگوشیش میشه یا نه لازم هست حلقه رو از پاش در بیارم ( قیچیش کنم ) یا خیر ؟ میترسم همون باعث بشه تا حرف زدن یاد نگیره .قیمت کاسکو هم مبلغ یک میلیون هشتصدو پنجاه بدون قفس خریداری کردم خوبه یانه گرون خریدم ..ممنون از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بازیگوشی چیه دوست من طوطی باید بازی کنه و اگر سرگرمی نداشته باشه که دپرس میشه و تلف میشه اینطوری نیست که فقط به حرف و سی دی گوش کنه و مثل مجسمه وایسته !!!؟؟؟ حتما براش اسباب بازی بخرید و اصلا و عبدا عجله نکنید که پرنده رو میکشید حالا ما گفتیم.
      ولی اون حلقه ممکنه دردسر بشه و یا به قفس و جای دیگه ای گیر کنه بهتره از پاش به هر شکلی که میشه خارجش کنید.
      بله پرهاش رو هم اگر کمی کوتاه کنید تا پرواز بلند نداشته باشه خیلی بهتره چون هم به خودش آسیب نمیزنه و هم فرار نمیکنه البته باید بتونه کمی بپره و اینقدر کوتاه نکنید که بخوره زمین و استخوان هاش بشکنه.
      قیمت که نمیتونم بگم خدمتتون ولی بازم میگم که اولا صبر و حوصله داشته باشید همش یک ماه این رو خریدین دوما طوطی حتما باید سرگرمی داشته باشه باید آرامش داشته باشه تا حرف بزنه و باید بازی کنه تا دپرس نشه و احساس شادی و نشاط بکنه اسیر که نگرفتین و زورکی هم که نمیشه بهش حرف زدن یاد بدین باید حداقل تا دو یا سه ماه دیگه و شاید هم بیشتر صبر کنید تا حرف بزنه تازه فعلا فقط باید یک کلمه رو تکرار کنید مثلا سلام یا بابا همین نه چیز دیگه یه اسم هم براش بذار و با اسم خودش صداش بزن خیلی باهوشن میفهمه.

      پاسخ
  4. پیمان

    خیلی ممنون اقا مجتبی سپاسگذارم از شما و راهنمای خوبتون چشم کارهای شما رو انجام میدم تا نتیجه معلوم بشه بازم مچکرم از جواب دادنتون .واقعا از سایتتون و تجربیاتتون لذت بردم مرسی موفق باشید .

    پاسخ
  5. رضا

    با سلام و درود فراوان من یه کاسکو چشم طوسی دارم و الان مدت ۱۰ ماه خریدمش کلی باهاش تمرین کردم و براش سی دی میزارم کلی هم اسباب بازی گرفتم براش رو دستمم میادش ولی هنوز حتی یه کلمه حرفم نزده فقط صوت میزنه همون صوتهای کاسکو میترسم این اصلا سخنگو نشه و حرف نزنه چون تو این مدت هیچ پیشرفتی ندیدم ازش احتمال داره خنگ باشه میگن جوجه کاسکو چشم
    طوسی باهوشه ولی من هیچ باهوشی درش ندیدم براسخنگوی . میشه راهنمایم کنی راستی از نظر غذا هم همه چیز میخوره چیزی نیست بدش بیاد همه چی میخوره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه خنگ نیست و انشاالله سخن گو هم میشه فقط باید صبر کنید.
      راستی نوار چی براش میذارید فعلا فقط باید یک کلمه آسون رو براش تکرار کنید نه چند تا کلمه مختلف رو مثلا فقط بگه بابا و یا سلام همین نه بیشتر اولین کلمه مهمه بعدا بقیه رو زودتر یاد میگیره.

      پاسخ
  6. رضا

    با سلام دوست عزیز و درود بر شما یه سوال دیگه داشتم کاسکو من همش مرتب خمیازه میکشه و در حال چرت زدنه حتی گاهی زمان غذا خوردن هم چشمهاشو میبنده غذا میخوره میشه بگید دلیلش چی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چی بگم قربان شاید محلش خیلی آرومه و کسل شده و یا اینکه هوای اتاق خیلی گرمه درسته پرنده گرمسیری هست و باید هوا محل نگهداریش گرم باشه ولی نه دیگه خیلی گرم !!!؟؟؟
      ببین فضلش سالمه و طبیعیه و اگر آبکی نیست و اسهال نشده و صداش هم صافه و هنگام تنفس سینش خس خس نمیکنه مورد خاصی نداره باهاش بازی کن سر حال میاد.
      از غذاهای متنوع و جور واجور براش استفاده کن انواع میوه – سبزی – ذرت تازه – نخود و لوبیا پخته – جوانه گندم تازه -دانه آفتاب گردان و ….

      پاسخ
  7. hojat

    سلام من میخوام یه کاسکو بخرم میشه لطف کنید بهم بگید از کجا باید بفهمم که جوجه کاسکو سالم و سرحال هست .یا جوجه وحشی بخرم یا اهلی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به پول شما داره که اهلی بخرید یا وحشی در کل از هرچی که خوشتون اومد و چشمتون رو گرفت بخرید و کاری به اهلی وحشی اون نداشته باشید فقط سالم باشه دیگه بقیش حله.
      فکر میکنم یه بخش برای موارد قبل از خرید طوطی داشته باشیم مطالعه بفرمایید در کل باید خودتون پرنده رو ببینید و سرحال باشه تحرک داشته باشه غذا خورده باشه فضلش آبکی و سبز تیره نباشه دور چشم و بینیش خیس آب نباشه – سینش خس خس نکنه – پرهاش رو باد نکرده باشه و اگر پرنده پرهاش رو تمیز کنه و جنب و جوش داشته باشه و یا خمیازه بکشه و بالهاش رو بکشه سالمه حالا ممکنه دو روز هم خمیازه نکشه ولی دلیل نمیشه سالم نباشه ؟؟؟؟؟!!!!!!!

      پاسخ
  8. hojat

    سلام ممنون اقا مجتبی .راستی اینجا تو شهر ما جوجه کاسکو که خودت بری در پرنده فروشی انتخاب کنی قیمتش ۱۲۵۰۰۰۰تومان هست اهلی و وحشیش همین قیمته ولی میگه چشم طوسی ۱۴۰۰۰۰۰ هست توش موندم کودومشو بر دارم چکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب هرچی چشمشون سیاه تر باشه جوان تر هستن و اون طوسی ها باید ۶ تا ۷ ماهه باشن.

      پاسخ
  9. hojat

    سلام ممنون اقا مجتبی از راهنمایتون.. لطف کردید راستی یه سوال شرمنده من یه اشنا پیدا کردم که پرورش شترمرغ داره ولی در کناره شتر مرغ ها انواع و اقسام پرندها را هم داره در کل از انواع پرندها جفت داره تخم میگیره .دستگاه داره میزاره تو دستگاه جوجه میگیره ..جوجه کاسکو هم داره .اشکال نداره ازش بخرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما لطف دارید.
      راستش این چه سوالی بود دوست من ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
      بنده چطوری بگم اشکال داره یا نداره همه چی رو باید خودتون تشخیص بدین بنده ندید چی بگم ؟؟؟؟!!!!

      پاسخ
  10. ali

    سلام من به کاسکو کنسرو لوبیا دادم مرد ایا مشکل از کنسرو بود؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین باید لوبیا رو خودتون آب پز می کردین نه کنسرو چون فلفل و .. داشته و حتی ممکنه مشکل از کنسرو بوده ؟؟؟!!!

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این چه سوالیه دوست من ؟؟!!! هیچ کدام ؟؟؟!!! (ببخشید)
      ببین دوست عزیز اصلا طوطی قابل مقایسه با مینا نیست تازه اون هم کاسکو با مینا و از زمین تا آسمون با هم فرق دارن اما بنده تا یه حدودی خدمتتون عرض میکنم تا حداقل جوابی به شما داده باشم و ناراحت نشید.
      طوطی و حالا کاسکو که مد نظر شما هست باید از جوجگی پیش شما باشه و راحت به حرف میاد و خوبی طوطی به این هست که دست آموز میشه و میشه اون رو توی خونه از قفس بیرون آورد و بازی میکنه – بوس میده – دست میده و علاوه بر سخنگو شدن این شیرین کاری ها رو هم داره اما مینا قضیش فرق میکنه مثلا نمیشه مثل طوطی آزاد برای خودش بچرخه چون نوع غذاش طوری هست که فضله و کثافت کاریش بیشتر از کاسکو و طوطی هست و مثل طوطی هم شیرین کاری نمیکنه مگر خیلی موارد خاص و استثناء اما خوبیه مینا اینه که بهتر از طوطی و کاسکو حرف میزنه شاید منظور شما فقط همین بود که کدوم بهتر حرف میزنن بله مینا بهتر و واضح تر حرف میزنه اما دیگه مثل کاسکو دست آموز نمیشه و بازی نمیکنه مگر اینکه یه مورد خاص پیش بیاد تازه قیمت اینها هم زمین تا آسمون با هم فرق میکنه و بستگی به جیب شما داره تا بدونی کدوم خوبه و کدوم بد.
      باز اگر سوال و مورد خاصی مد نظرتون بود همون مورد رو سوال بفرمایید در خدمتتون هستم.

      پاسخ
  11. فهیمه

    سلام . من یک ماهه کاسکو گرفتم از قبل یکسری کلمات و حتی جمله هم میگه ولی من بهش الله اکبر یاد دادم میگه الله اک یعنی کامل نمیگه و خسته نباشی باهاش کار کردم خسته رو یه جوری میگه انگار میگه خفه. نباشی هم که فقط شی میگه یعنی در کل میگه خفه شی هر چفدر هم تکرار میکنم درست نمیگه حتی با لحن های مختلف خودم تکرار می کنه ولی درست نمیگه چکار باید بکنم که درست تلفظ کنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نباید با لحن مختلف بگین و نباید بهش بخندی و نباید عصبانی بشی و عجله کنی کم کم درست میشه شاید بازیش گرفته و یا حرست گرفته و نتونستی درست بهش یاد بدی کمی آروم و شمرده شمرده و با یک لحن ثابت باهاش کار کنید درست میشه.

      پاسخ
  12. سروش

    سلامیه کاسکو ۶ روزه خریدم میخوتم بیاد رو دست چیکار کنم کیلینیک بردم گفت باید بیاد رو دست الان چیکار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کاسکو ۶ روزه؟ احتمالا ۶ ماهه منظورتون بود. به هر حال….
      ضمنا بایدی که دوست کلینیکی گفتن وجود نداره و پرنده قرار نیست خودش بیاد رو دست و باید باهاش کار بشه حالا چه شش ماهه و چه شش ساله. تا باهاش کار نکنید و دستی نشه چطور بیاد رو دست؟. خودش که خودجوش یهو قرار نیست بیاد رو دست و باید باهاش کار کنید. به نظرم این مطلب رو بخونید و سوالی بود همونجا بپرسین.

      پاسخ
  13. milad79

    سلام کاسکو من ۷یا۸ ماهشه دیروز سلام رو کمی واضح گفت الان من چیکار کنم تا ادامه بده به سلام گفتن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیالتون راحت ادامه میده فقط باید براش تکرار بشه مثلا هر زمان که وارد اتاق شدین سلام کنید و هر زمان که رفتین خداحافظ بگین – شبها بگید شب بخیر و صبح ها بگید صبح بخیر تا کم کم طوطی شما اینها رو نیز یاد بگیره ضمنا ممکنه یک کلمه مثلا همین سلام رو با چند تن صدای مختلف که مربوط به افراد مختلف خانواده هست یاد بگیره و تکرار کنه
      کاسکوی شما که در این سن به حرف اومده میتونه پیشرفت خیلی خوبی داشته باشه.

      پاسخ
  14. mohammad

    سلام من میخواستم ی کاسکو جوجه بخرم نمیدونم چنده اگی بگید لطف کردید ممنون میشم

    پاسخ
  15. امیرپاشا

    سلام کاسکو من فقط تخمه میخوره چیکار باید بکنم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قبل از هرچیزی بگم که از اسمتون خیلی خوشم میاد امیرپاشا جان.
      خب به احتمال زیاد این پرنده قبلا چیزی جز تخمه نخورده و باید کم کم بهش غذاهای دیگه از جمله ذرت تازه – نخود و لویا پخته شده – سبزی – میوه و … بدین تا عادت کنه ضمنا همیشه تخمه جلوی پرنده باشه و روزی یک مدل غذای دیگه هم جلوش بذارید نه بیشتر شاید بخوره مثلا یک روز علاوه بر تخمه هویج بدین روز بعد سیب درختی یک روز سیب زمینی – موز – پرتغال – کاهو – جعفری و … خلاصه کم کم میخوره زیاد نگران نباشید و اصلا وسواس به خرج ندیدن و به پرنده هرگز گرسنگی ندین و تخمه رو از جلوش بر ندارید.

      پاسخ
  16. امیرپاشا

    مرسی لطف دارید
    با تشکر از راهنمایی های زیباتونم

    پاسخ
  17. الهام

    سلام
    کاسکوی من جدیدا وقتی پی پی میکنه تا چند ثانیه بعدش از مقعدش صدا میاد همش :( مشکلی نداشته باشه؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مدفوع کاسکو هم طبیعیه؟ دمشو هنگام مدفوع تکون تکون نمیده؟ اگه مدفوع طبیعیه و دمشو تکون نمیده بیش از اندازه نگرانید و مشکلی نداره و طبیعیه. در غیر اینصورت بفرمایید مدفوع کاسکوتون هم چه شکلیه و طبیعیه یا نه اسهاله، یبوست داره؟ از نظر رنگی چه شکلی هست تا بتونیم کمکی انجام بدیم

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم شما نوع فضله پرنده رو توضیح بدین ضمنا رژیم غذایی کاسکو رو هم بفرمایید تا بشه راه حل درستی بدیم خدمتتون.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *