شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

کاسکوها بدون شک با استعدادترین پرندگان به شمار میرود و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. کاسکویی که درست نگهداری و تربیت شده باشد میتواند به خوبی کلمات را بیان کند و حتی کلمات را درجای خود استفاده کند. شاید این پرنده بین طوطی سانان زیباترین نباشد ولی بدون شک بااستعدادترین طوطی در خانواده طوطی سانان به شمار میرود. در این قسمت سعی شده با کاسکو بیشتر اشنا شویم و روش صحیح نگهداری ان را بیاموزیم

به ادامه متن توجه کنید

شناخت: کاسکو (طوطی خاکستری) با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند. این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد. نژاد کنگو دارای جثه ای بزرگتر و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به تیمنه می باشد. طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد، طول بدن نژاد کنگو ۱۲ تا ۱۴ و نژاد تیمنه حدود ۱۰ اینچ می باشد هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند که در نژاد تیمه رنگ دم مایل به قهوه ای میباشد و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند

طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند. این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد وگاهی این روابط به قدری عمیق میشود که تحمل دوری از صاحب خود را حتی یک لحظه نداشته و در صورت بی توجهی باعث افسردگی و عارضه پرکنی میشود که درمان ان کار چندان راحتی نیست.

طوطی خاکستری (کاسکو)

خرید کاسکو: در صورت تصمیم به خرید طوطی خاکستری بهترین گزینه انتخاب طوطیی است که از زمانی که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است. چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند. بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشد که به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد. طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است. طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.

برای خرید طوطی خاکستری به نکات زیر توجه کنید:

۱)خریدار بیتجربه کاسکو بهتر است یک کاسکوی جوان که از جوجگی با انسان بزرگ شده تهیه کند و یا حداقل یک جوجه کاسکو نیمه رام برای نگهداری انتخاب کند

۲)برای تشخیص اینکه کاسکو جوجه است یا بالع بهترین راه رنگ چشمهای کاسکو میباشد که تا قبل از ۴ ماهگی خاکستری تیره و تا حد زیادی مایل به سیاه، از ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی خاکستری و از ۶ ماهگی تا ۹ ماهگی از خاکستری روشن به سفید کمرنگ که از خصوصیات کاسکوهای جوان بالغ میباشد است تغیر میکند هر چه سن کاسکو از ۹ ماهگی به بالا رود رنگ چشمها کاملا سفید و کم کم به رنگ زرد و پرتقالی تبدیل میشود

۳)بهتر است در هنگام خرید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و او را باخود به پرنده فروشی ببرید تا به شما در امر خرید کمک کند

۴)از مغازه دار بخواهید درباره گذشته پرنده برای شما توضیح دهد. تابیشتر با پرنده اشنا شوید(البته بعضی از پرنده فروشان وجدان کاری را کنار گذاشته و اطلاعات غلط در اختیار شما قرار میدهند پس هنگام خرید دقت کنید پرنده را از کجا تهیه میکنید)

نکاتی در مورد خرید پرنده سالم

۱)به وضعیت ظاهری پرنده نگاه کنید پرنده سالم حواسش به محیط کاملا جمع بوده به صورت استوار بر روی میله ایستاده و به شما نگاه میکند و ممکن است در صورت اهلی نبودن مبادرت به کشیدن قار قار کند (البته در زمان استراحت پرنده روی یک پا ایستاده و حداقل یکی از چشمها را میبندد که این نشانه بیماری نیست)

۲)فضله پرنده یکی از مواردی است که میتواند در سلامت پرنده به ما کمک کند. فضله پرنده نباید شل و  ابکی باشد و یا رنگ ان از سبز و سفید به رنگ قهوهای یا قرمز در امده باشد (البته در زمان استرس ممکن است پرنده مدفوع ابکی داشته باشد ولی شما به کل فضله های داخال قفس نگاه کنید و تصمیم بگیرید)

۳)پرنده حالتی پف کرده و بیحال نداشته باشد

۴)چشمها کاملا شفاف عاری از هرگونه اب اوردگی و کثیفی در اطراف چشم باشد

۵) پرهای پرنده کاملا سالم و شفاف ،بدون خوردگی یا پرکنی باشد

۶)ناخنها بیش از حد بزرگ و کج و معوج نباشد

۷) منقار پرنده سالم و روی هم قرار داشته باشد و رشد اضافی نداشته باشد

۸)انگشتان پاها کاملا سالم دو تا به جلو  و دو تا به عقب و عاری از پینه یا گوشت اضافی باشد

۹)مقعد پرنده پف کرده یا قرمز رنگ نباشد و حالتی عادی داشته باشد

با رعایت کردن نکات بالا و استفاده از تجربه افراد مجرب میتوان انتظار داشت تا پرنده خریداری شده سالم و سرحال باشد

نکات عمومی در نگهداری کاسکو: بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد، بی توجهی به حیوان باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در این پرنده می گردد. پرنده ای که مورد بی توجهی قرار گرفته اغلب شروع به کندن پرهای خود میکند. این طوطی به صاحبی که برای رابطه با او اشتیاق دارد نیاز دارد، در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با این پرنده ندارید از خرید آن صرفنظر کنید. دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است، آلکس، طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست. طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش ازچند صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را فهمیده کاملا درست استفاده نمایند علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده دیگر و هر نوع صدایی را تقلید کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین است. اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید ان را به وضوح ادا کنید و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند. برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکوئیت را یاد بگیرد آنرا در دستتان بطوری که پرنده آنرا ببیند نگاه دارید سپس کلمه را بوضوح ادا کنید. کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگوئید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت. اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید. همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید، هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید، همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده مشکلات رفتاری پیدا خواهد نمود. با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید. این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و همچنین غذای خریداری شده تازه باشد. این پرنده می تواند گل کلم ،هویج، اسفناج ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند. در مورد میوه ها هم همینگونه رفتار کنید ،پرنده به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار می تواند مدتی سرگرم باشد. دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد. طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هرچند دم بلندی مثل یک ماکائو(آرا) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند و همچنین از دیواره آن بالا رود. میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرتده به راحتی بر آن بنشیند. بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد. این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است. طوطی های خاکستری حدود ۴۰ تا ۶۰ سال زندگی می کنند. این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی می باشد که به یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند. این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی پر کند. طوطی های خاکستری تنها پرندگانی نیستند که مبتلا به این بیماری می شوند ولی به هر حال یکی از پرندگانی هستند که به این بیماری دچار می شوند. اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود. بیماریهای جسمانی می تواند شامل یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی باشد در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان ترس یا تنهایی را نام برد

حمام دادن کاسکو: در طبیعت کاسکوها زیر باران دوش می گیرند و اگر نیاز به حمام گرفتن داشته باشند و مدتی باران نباریده باشد، معمولاً لب رودخانه ها آب تنی می کنند. کاسکوها پس از آب تنی، چندین بار بدن خود را با شدت تکان می دهند و بال می زنند تا مقدار زیادی از آب بدنشان به اطراف پاشیده شود و سپس به کمک منقار خود مشغول پَر آرایی می شوند. کاسکو نیز مانند پرندگان دیگر می تواند سر خودش را از طرف چپ و راست تا ۱۸۰ درجه بچرخاند. بنابراین در هنگام خشک کردن بدن و پَر آرایی، به راحتی می تواند تمام سطح بدنش را با منقارش آبگیری و خشک کند و نسبت به آراستن پرهای خود اقدام کند.

در انتهای دنبالچه کاسکو یک غده مولد چربی وجود دارد که کاسکو با منقارش از آن غده، چربی می گیرد و تمام پرهایش را چرب و درخشنده می کند. چربی مالیده شده به پرها به همراه چربی طبیعی پوست، به علت قرار داشتن در معرض هوا و دمای بدن، دایماً در حال خشک شدن و تغییر ماهیت است. کاسکو در هر روز حدود یک سوم اوقات خود را مشغول خاراندن نقاط مختلف پوست و شوره برداری از آن می کند و متعاقب چند دقیقه خاراندن، تکان شدیدی به بدن خود می دهد و به این ترتیب، چربی های خشک شده و پوسته های کَنده شده از بدنش جدا می شود. این ذرات به قدری سبک است که تا مدتی در هوا معلق می ماند. کاسکو متعاقب هر بار خاراندن بدن و تکان دادن خود، مجدداً از غده چربی انتهای بدنش، چربی می گیرد و چربی تازه را به پرهای خود می مالد و آن ها را درخشان و تازه می کند. این عمل کاسکو، در واقع رعایت نظافت و بهداشت طبیعی پوست و پرها است که باعث تمیز و درخشنده ماندن پرها و پوست بدن کاسکو می شود و به این عمل پَر آرایی گفته می شود.

وقتی از کاسکو در خانه نگهداری شود، با دور افتادن از محیط طبیعت و محروم شدن از حمام گرفتن در زیر باران یا احتمالاً در کنار آب های جاری، شما بایست هفته ای یک بار در زمستان و دوبار در تابستان کاسکو را حمام دهید تا پرهایش همواره حالت شادابی، لطافت و درخشندگی را حفظ کند.

برای حمام دادن کاسکو، هر فرد ممکن است شیوه خاصی را اعمال کند و این کار قاعده خاصی ندارد. فقط باید مراقب بود که به کاسکو آسیب نرسد، سرما نخورد و دچار استرس نشود.

حمام دادن کاسکو در اولین بار: قفس کاسکوی خود را به آرامی به داخل حمام ببرید. دوش سیار را برداشته و کمی اب به نزدیک قفس و سینی کف بریزید سعی نکنید به صورت ناگهانی یا غافلگیرانه اب را به سمت کاسکو بپاشید

کاسکوی شما ممکن است  در چند نوبت اول، مانند بچه ها از حمام گرفتن خوشش نیاید و ممکن است مقاومتی از کم تا شدید در مقابل ریخته شدن آب به بدنش نشان دهد. اما اغلب کاسکوها  به زودی به حمام گرفتن عادت می کنند. به ویژه اگر سعی کنید آرامش کاسکو حفظ شود و اعتمادش نسبت به شما جلب شود. همین طور که شما مشغول به آب ریختن به سینی و قفس هستید، کاسکو شما بیشتر آماده ریخته شدن آب روی خودش میشود. در نوبت های اول که کاسکو عادت به حمام گرفتن ندارد، فقط به پاشیدن آب ولرم روی بال ها، پشت و پرهای آن اکتفا کنید. آب را ملایم به بدن کاسکو بپاشید و از دست زدن به بدن یا تلاش برای ریختن آب به زیر بال های کاسکو خودداری کنید. اگر کاسکو زیاد بی تابی می کند، حمام دادن را هر چه زودتر به اتمام برسانید؛ یعنی فقط ظرف ۲۰ ثانیه مقداری آب به تمام نقاط بدن به جز سر کاسکو بپاشید. سپس برحسب شرایط هوا از لحاظ میران گرمی و سردی، اجازه دهید کاسکو خودش را خشک کند(قرار دادن کاسکو در زیر تابش نور همراه با داشتن سایه بسیار مناسب است)

کاسکوی شما در هر نوبت که حمام داده می شود، از نوبت قبل کمتر بی تابی می کند و به تدریج از حمام گرفتن لذت می برد و کار شما بسیار آسان و لذت بخش می شود. البته در خصوص حمام گرفتن نیز رفتار کاسکوها یکسان نیست، ولی بیشتر آن ها پس از مدتی به خوبی از حمام گرفتن لذت می برند و خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که پرنده اهلی باشد و به شما اجازه دست زدن به پرهایش را بدهد بهتراست زیر بالها و زیر دم را هم به بالا گرفته و اب بپاشید

نکته: باید به خاطر داشته باشید که حمام دادن کاسکوی وحشی باعث می شود که طول مدت اهلی شدن آن کمتر شود و با صاحب خود زودتر صمیمی شود. در خصوص حمام دادن کاسکوهای وحشی به نکات زیر توجه کنید:

۱) کاسکویی که برای اولین بار به خانه ای وارد می شود (خانۀ اولین صاحب)، وحشی محسوب می شود. این کاسکو تا این زمان هیچ تجربه ای از حمام گرفتن ندارد.

۲) کاسکو را پس از وارد کردن به منزل خود، تا مدت ۳ هفته حمام ندهید تا در خانه شما آرامش بگیرد و اعتمادش نسبت به شما جلب شود.

۳) در پایان هفته سوم، آن را به حمام ببرید و پس از نظافت قفسش، به آرامی و به مدت بسیار کوتاه دوش آب ولرم را (به جز سرش)، به طرف بدنش بگیرد. کاسکو در این هنگام قار می کشد. برای جلوگیری از به هیچان درآمدن کاسکو، در سه نوبت اول حمام دادن، هر ۱۵ ثانیه به مدت ۵ ثانیه آب روی کاسکو بپاشید و سه بار پاشیدن آب روی نقاط مختلف بدن کاسکو را تکرار کنید. یا یکبار به مدت حدود ۲۰ ثانیه به آن آب بپاشید و حمام دادن را تکرار کنید. پس از عادت کردن کاسکو به حمام گرفتن، بی تابی آن تمام می شود و شما می توانید مدت بیشتری آب به بدن کاسکوی وحشی بپاشید. همچنین در هر زمان که کاسکو در مقابل پاشیدن پرفشار آب به بدنش بی تابی نکند، می توانید  آب را به فشار مناسب (فشاری که کاسکو را ناراحت نکند)، به بدن کاسکو بپاشید.

نکته: برای خشک شدن کاسکو بهتر است این کار به صورت طبیعی توسط خود طوطی انجام شود بهتر است شرایط ان را با هوای محیط (نه سرد و نه گرم محیا سازید) در صورت لرزیدن کاسکو و شرایط اب و هوایی بد میتوانید کاسکو را با سشوار خشک کنید ولی باز هم تاکید میکنم بهتر است پرنده خودش پرهایش را خشک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

474 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

  1. سردار

    ممنون آقا شهریار و آقا مجتبى. پس وقتى سر و صدا میکنه بهش توجه کنم؟ لوس نمیشه؟ وقتى نزدیک قفسش میشم یکم میترسه و غر غر میکنه، الان براى تمرین حرف زدن باهاش زود نیست؟ نزدیک قفس باهاش حرف بزنم یا جایى که منو نبینه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه لوس نمیشه.
      برای تمریین حرف زدن زود نیست و از همین الان شروع کنید صبح های زود و زمانی که سرحال هست .
      ظهرها و یا شب که خواب الود هست بذار به حال خودش باشه دقت کنید با غروب آفتاب در طبیعت پرنده ها به خواب میرن پس طوطی شما قرار نیست تا نصف شب بیدار باشه حتما از ساعت ۹ شب دیگه روی قفس رو با یه پارچه سفید نازک بپوشید تا راحت بخوابه و یا چراغ محل طوطی رو خاموش کنید.
      در فاصله ای از قفس قرار بگیرید که پرنده راحت باشه و استرس نداشته باشه مثلا با دو سه قدم فاصله بعدا کم کم این فاصله رو کمتر کنید تا نزدیک قفس بشید.
      یک مرتبه که نمیشه بچسبی بهش و یا بری جایی که نسبت به شما دید نداشته باشه چکاریه تو همون مغازه هم بود شما رو نمیدید؟؟؟!!

      پاسخ
  2. سردار

    ممنون آقا مجتبى از راهنماییتون. چطور میتونم خندیدن رو بهش یاد بدم؟ من باید یاد بدم یا خودش باید بلد باشه؟ میشه راهنماییم کنید چطور یه طوطى شاد و شیطون داشته باشم. ممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شما باید بهش یاد بدید. بعدم صدای خندیدن رو پرنده یاد میگیره نه اینکه خودش بخنده و شادی کنه و خوشحال باشه. طوطی فقط میتونه تقلید کنه و شاید معنی خیلی از صداها و کارایی که انجام میده رو ندونه. باز برخی از تقلیدها هم میتونه شرطی باشه و رفتار طوطی در شرایطی که هست معنا دار بشه. به هر حال اگه منظورتون از خندیدن صدای خنده است باید شما بهش یاد بدین و اگه منظورتون شادی و لذت بردن خود پرنده است باید شرایط ایده ال نگهداری پرنده رو فراهم کنید. در اینصورت پرندتون هم شاده.
      موفق باشید

      پاسخ
  3. الناز

    سلام من میخوام یه جوجه کاسکو بخرم رفتم پیش مغازه دار گفت پاکستانی داریم افریقایی هم داریم ؟ فرقی میکنن اینا باهم افریقایی رو گرون تر میداد میگفت پاکستانی ها به حرف نمیان
    بعد یه جا خوندم جوجه کاسکو پاکستانی ها احتمال مردنشون زیاده راسته؟
    اگر پاکستانی و افریقایی هست از کجا بفهمیم مال کدوم کشوره؟
    یکی بم گفت پاکستانی ها دماغشون ریزه و تو دهنی حرف میزنن
    توروخدا کمکم کنید میخوام یه جوجه بخرم خودم با سرنگ بش غذا بدم و هم به حرف بیارمش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اقا اینها همش چرت و پرت و بازار گرمی پرنده فروش بوده.
      کاسکو دم قرمز(کنگو) یه نمونه هست.
      حالا از هر کشوری وارد بشه یا تو هر کشوری تولید مثل بشن و به بازار وارد بشن قرار نیست اصالت پرنده که متعلق به افریقاست تغیر کنه.
      کاسکو اگه تو ایران تکثیر بشه قرار نیست بشه کاسکو ایرانی. کاسکو دم قرمز یه پرنده افریقاییه. هر جا هم که تولید مثل بشه یا به هر طریقی وارد بشه افریقایی محسوب میشه. در تقلید صدا و رفتار و هوش پرنده هم هیچ تغیری وجود نداره. من موندم این فروشنده ها دیگه چه موجوداتی هستن!
      کاسکو هایی که تو بازار هستن یا دم قرمزن(کنگو) یا دم شرابین (تیمه). کاسکو پاکستانی و هندی و افریقایی و کاسکو عرب و ….. نداریم. هر تغیر ظاهری و روشن و تیره بودن پرها یا …. هم مشاهده کنید که شاید برگرده به منطقه زیستی پرنده باز هیچ تفاوتی تو رفتار و تقلید صدا و هوش پرنده وجود نداره. حتی نوع تیمه و کنگو هم از نظر هوش مثل هم هستن و تفاوتی ندارن.
      این کاسکو دم قرمز (کنگو)
      https://onlypet.ir/upload/user/upcabin/1437245068551.jpg

      و این هم کاسکو دم شرابی (تیمه)
      https://onlypet.ir/upload/user/upcabin/1437245070212.jpg

      پاسخ
  4. الناز

    سلام اقا شهریار یه کاسکو دیدم گفت ۱۲۵۰۰۰۰ تومن . سه سالشه سالم. سخنگو هم نیست شک کردم خیلی ارزون داره میده ? قصد دارم بخرمش اما شک دارم سخنگو نشه یا یاد گیریش پایین باشه که ارزون داده میشه راهنماییم کنید که چرا ارزون دارع میدع و ایا بخرمش؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درباره قیمت نمیشه صحبتی کرد ولی از کجا معلوم که سه ساله هست شاید بیشتر داره و مخصوصا اینکه سخنگو نیست پس بی خیال بشید تازه بنظر بنده طوطی سه ساله سخنگو رو هم نباید بخرید چه برسه به این که اصلا حرف نمیزنه.

      پاسخ
      1. الناز

        ای بابا من گیج شدم تو تمام سایتا رفتم تحقیق کردم گفتن طوطی یک سال تا سه سال هیچ فرقی نمیکنه حتی اگه سخنگو نباشه میشه سخنگوش کرد
        نمیدونم چیکار کنم بخدا ,چرا نباید طوطی سه سال خرید؟
        بعد سوالم این بود اصلا ممکنه کاسکو سخنگو نشه؟
        و اینکه طوطیم وحشی نبود دستی بود

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ببینید صحبت دوستان محترم ولی بنده نظر شخصی خودم رو میگم و واقعا تجربه کردم همینطوری رو هوا نمیگم دیگه تصمیم با شما.
          شما طوطی سه ساله نباید بخرید خلاص حالا چه سخنگو باشه و چه نباشه اگه سخنگو نباشه که تکلیف معلومه به این راحتی ها به حرف نمیاد ولی خب اگه کاسکو باشه چرا به زحمت میشه به حرفش آورد و کار نشدی نیست اما اگه سخنگو باشه شاید هزارجور دری وری هم بگه و نشه از یادش برد اون وقت چکار میکنید و یا اسم یکی دیگه رو میبره این چه سودی برای شما داره خوبه که اسم شما رو بگه نه همینطوری الکی یه چیزایی برای خودش بلغور کنه مطمئن باشید طوطی سخنگوی سه ساله هم مناسب نیست حالا اگه جوان تر و زیر یکسال باشه تمرین نکنه میشه یه کلماتی رو از ذهنش محو کرد ولی اگه دو سال سه سال این حرفا رو زده به این راحتی نمیشه حرف زدنش رو درست کرد.
          خیالتون راحت این طوطی به کار شما نمیاد و هیچ سود و ضرری هم برای ما نداره و فقط یه راهنمایی بود.
          دقت کنید مثلا کاسکوی بالای دو سه ساله رو دیگه نمیشه دقیق گفت سنش چقدر هست اگر این کاسکو بجای سه سال ۷ سال و یا ۹ سال سنش بود چی ؟؟؟؟!!!! چطوری تشخیص میدی واقعا سه ساله هست و یا بین یک و سه سال سن داره اصلا این فاصله یک تا سه خودش خیلیه ؟؟!!

          پاسخ
  5. نسترن

    سلام !خسته نباشید.
    من همون نسترتی هستم که در مورد طوطی ملنگو باهاتون صحبت کردم پدرم همراه با یک ملنگو ماده یک کاسکو هم گرفت جوونه و حرف می زنه اما کرک و پراش همه جا ی خونه پخش می شه خیلی هم غذا می خوره هرچی بزاری جلوش سریع تمومش می کنه من می ترسم یهو بترکه .
    اصلا تو قفس نمی مونه همش بالا قفسشه یه روز رفتیم بیرون اومده بود رو اوپن چادر و کیف مامانمو خراب کرده بود یه عالمه ورق رو خرد کرده بود دیگه می ترسیم بریم بیرون ترو خدا یه راه بگید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه نمیترکه و به اندازه غذا میخورن. فقط باید تحرک داشته باشه که چاق نشه. از غذای متنوع و میوه و سبزیجات هم استفاده بشه.
      زمانی که تشریف میبرین بیرون حتما پرنده باید داخل قفس نگهداری بشه یا وسایل خطر ساز از محیط پرنده حذف بشه. یه خاطره تلخ میگم شاید دوستان حتما رعایت کنن و زمانی که طوطی تنهاست اون رو به زور هم که شده تو قفس زندانی کنن. بنده متاسفانه یه طوطی رو به خاطر ازاد بودن از دست دادم و سیم برق تلویزیون رو جویده بود و خشک شده بود

      پاسخ
  6. نسترن

    سلام
    نمیره توی قفس خیلی بد گاز می گیره اگه بخوای به زور بکنیش تو قفس. وقتی توی قفس در حال تخمه خوردنه و درشو ببندیم جیغ می زنه و از قفس بالا می ره .به همین دلیل بابامم نمی زارتش تو قفس می گه اذیت می شه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه بنظر بندهبهتر به قفس عادت کنه و دائم بیرون نباشه برای آیندش بهتره که شبها در قفس بخوابه و حتی در طول روز هم بیشتر از دو ساعت بیرون نباشه.
      این هم طبیعیه که پرنده دوست نداره بره داخل قفس.

      پاسخ
  7. سعیده

    سلام پیشاپیش مرسی که جواب میدید.
    حدود ۵ سال هست یه کاسکو داریم. با برادرم که صاحب اصلیش هست روابط خیلی خوبی داره و بعد از آن با من. جدیدا یک کاری میکنه که برام سوال شده چرا و آن این هست که از مکان های مختلف میپره میاد روی من به شکلی که حتی اعصای خانواده میخندند و میگن انگار که میخواد منو شکار کنه! واقعا هم حالتی نزدیک به شکار کردن داره! چرا این کارو میکنه؟! مبخواد منو بگیره انگار!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا از طوطی ها هر کاری برمیاد. دلیل خاصی هم نداره. یا میخواد بازی کنه یا واقعا میخواد ابراز قدرت کنه یا میخواد جلب توجه کنه. این موارد طبیعیه و خیلی هم خوبه و مشخص میشه طوطی سرحال و شادابه.

      پاسخ
  8. شیوا

    سلام و ممنون از وب سایت کاربردیتون..آیا پر های ریزی که در طی شبانه روز از کاسکو جدا میشه و خیلی هم سبک هست بیماری زا است ؟؟ و کلا” وجود این پرریزه ها طبیعیه ؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونه موجب حساسیت در برخی افراد بشه. تنفسش در بلند مدت هم میتونه ضرر داشته باشه. بنابراین حداقل کاری که باید بکنید محل خواب خودتون از پرنده جدا باشه یا در شب روی قفس رو بپوشونید یا روش های متداول دیگه. بقیه طول روز هم بماند….
      این کرک و پرهای جدا شده از پرنده هم کاملا طبیعیه.

      پاسخ
  9. محمدرضا

    سلام، ببخشید میخواستم ببینم میشه به کاسکوم همهء میوه هاى زمستونى رو بدم؟؟ مثل پرتقال، نارنگى، لیموشیرین، گریپ فروت، انار و … انار رو چه جورى بهش بدم، یک تیکه یا دون شده؟؟ ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میشه داد و مشکلی نیست. انار هم شیرین باشه و انار ترش به پرنده ندید. یه گل انار بذارین کنارش، دونه شده هم میتونی بدی، فرق نداره و مشکلی نیست.

      پاسخ
  10. محمدرضا

    سلام، آقا شهریار، آقا مجتبى لطفاً کمکم کنید. من سه ماهه یه کاسکوى دم شرابى یک ساله گرفتم. چند وقته قاطى سوتاش قار قار میکنه شما قبلاً گفتین ممکنه از چیزى ترسیده باشه یا حوصلش سر رفته باشه ولى از صبح که روشو بر میدارم شروع میکنه قار قار کردن و با منقارش میخواد میله هاى قفسو بکنه. از حرف زدنشم هیچ خبرى نیست. در روز کلى باهاش تمرین میکنم ولى هیچ حرفى نزده هنوز. اگه چند وقت دیگه اینجورى صدا بده اهل خونه نمیذارن نگهش دارم لطفاً بگید چکار میتونم بکنم. فکر میکنید حدوداً چقدر طول میکشه حرف بزنه؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب پرندتون ظاهرا کمی عصبی شده، بهتره اسباب بازی و وسایل جویدن مثل چوب و چوب پنبه و پسنونک و اینجور چیزا واسش بذارین تا بجوه و خدایی نکرده شروع به پرکنی نکنه،
      در مورد صدا دادنش هم اگه دستیه اول صبح از قفس خارجش کنید یا سعی کنید با حرف زدن توجهشو جلب کنید. پرندتون ظاهرا به دلایلی عصبی شده که هیجان زده است و قار میزنه و میخواد میله ها رو بکنه. وسایل بازی حتما در اختیارش بذارین و همون اول صبح سعی کنید با حرف زدن یا جلب توجهش ارومش کنید

      پاسخ
  11. محمدرضا

    براش کاج گذاشتم روزا باهاش بازى میکنه و میخوره، اما صبح فقط دور قفس میچرخه، جیغ میزنه با میله ها بازى میکنه انگار از صدایى که با میله ها در میاره خوشش میاد!! مهمون هم که میاد خونه همین کارو میکنه. حرف هم میزنم باهاش ولى اصلاً توجه نمیکنه. دستى نیست تا حالا هم از قفس بیرون نیومده بجز یه بار یکى دو هفته پیش که تقریباً نیم ساعت رو قفس نشست باهاش حرف میزدم بعدش فرستادمش تو قفس. در مورد حرف زدنش چى؟؟ فکر میکنید اصلاً حرف بزنه؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سن پرندتون چقدره؟ اگه جوان باشه بله باهاش کار کنید حرف میزنه. اما خب اگه مسن باشه یکمی کار سخته و اکثرا نتیجه نمیده.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      معمولا طوطی های سن بالا همین مشکل رو دارن و ممکنه عادتی داشته باشن و یا صاحب قبلی رفتاری باهاشون داشته که الان ترک شده و براشون سخته.
      اگر کاسکوی شما واقعا یک سال داشته باشه هنوز جای کار داره ولی اگر بیشتر از دو سال سنش باشه دیگه خیلی سخته بشه آرومش کنید و رفتارش رو تغییر بدین.
      بهتره عصرها و سر شب بیشتر باهاش بازی کنید تا قبل از خواب خسته بشه و صبح خیلی زود همه رو بیدار نکنه البته یک وقت تا نصف شب پرنده رو بیدار نگه نداری که مشکل پیدا میکنه معمولا با غروب آفتاب اینها باید بخواب برن حالا شما تا ساعت ۹ شب بیدار نگهش داری مشکلی نیست ولی بیشتر بیدار نمونه. شاید سر و صداش اول صبح به دلیل بی خوابی باشه پس نذار شب زنده داری کنه و نذار خیلی زود هم بخوابه.
      همون ساعت نه شب خوبه.

      پاسخ
  12. محمدرضا

    وقتى خریدمش گفتن یک سالشه رنگ چشماشم دودى بود انگار مداد کشیدن تو چشمش. قبل از من صاحبى نداشته تو مغازه پرنده فروشى بوده. شبا معمولاً ١٠-١٠:٣٠ روشو میندازم بیچاره تا وقتى روشو برندارم سرو صدا نمیکنه، حالا هر ساعتى باشه ولى تا برمیدارم شروع میکنه. حرف زدنش برام خیلى مهمه چکار کنم زودتر حرف بزنه؟؟باهاش روزا خیلى تمرین میکنم وقتى رو چوبش آروم نشسته. یه سوال دیگه وقتى تو قفسه و خیلى باهام اوکى نیست چجورى باهاش بازى کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر چشمش دودی بوده پس سنش رو درست گفته.
      خب ده و نیم برای خواب طوطی خیلی دیره و باید زودتر روی قفس رو بپوشید ساعت نه و حداکثر نه و نیم.
      برای حرف زدنش هم فقط باید باهاش تمرین کنید و کار دیگه ای نمیشه کرد باز بخش سخنگویی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      وقتی پرنده حال نداره و حواسش جای دیگه هست نباید زورکی باهاش بازی کنید در کل باید طبق خواست اون رفتار کنید و هیچ زمان از زور و گرسنگی دادن نباید استفاده کنید.

      پاسخ
  13. محمدرضا

    آقا شهریار منظورتون از پستونک براى بازى طوطى پستونک نوزاداس؟؟ همینجورى بذارم تو قفسش؟ نمیخوره تیکه هاشو؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از هر چیزیکه کاسکو خوشش بیاد و مضر نباشه میتونید برای بازی و سرگرم کردنش استفاده کنید.

      پاسخ
  14. مهسا

    سلام، کمک!! رو صورت کاسکوم بین دو تا سوراخ دماغش چسبیده به یکى از سوراخ دماغاش یه چیزى مثل جوش زده بیرون!!! صورتیه. به نظر شما چیه؟؟ خیلى نگرانشم. ? قسمت سفید پوست دور چشمش هم یه کم به صورتى میزنه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سرماخورده احتمالا و اطراف بینیش هم عفونت کرده یا چرک از دماغش زده بیرون. از تتراسیکلین در ابخوری پرنده استفاده کنید(یک کپسول تتراسیکلین در یک لیتر اب حل بشه و ابخوری پرنده با این اب پر بشه. هر هشت ساعت هم محلول جدید درست کنید تا دو روز. اگه بهبودی حاصل نشد به دامپزشک مراجعه کنید. حتما محیطش هم سرد نباشه و در معرض وزش باد به هیچ عنوان قرار نگیره. اطراف بینی پرنده رو هم با دستمال مرطوب تمیز کنید. مولتی ویتامین مخصوص پرنده هم در دسترس بود استفاده کنید به راحتی درمان میشه با این حال دو روز گذشت و بهبودی حاصل نشد به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  15. پارسا

    آیا خود شما هم اینکار را انجام داده اید ؟
    اثر کرده است ؟

    پاسخ
  16. محمدرضا

    سلام، من سه ماهه یه کاسکو گرفتم که رام نبود، تو این مدت باهاش کلى کار کردم تا باهام بهتر شده و از دستم تخمه میگیره. یه هفته است وقتى از دستم تخمه میگیره انگشتمم گاز میگیره!! انگار بخواد بازى کنه. البته خیلى محکم نمیگیره ولى میگیره. تا جایى که بتونم دستم رو میکشم که نذارم گاز بگیره، به نظر شما چیکار کنم که از سرش بیفته؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این چیزها طبیعیه میشه کمتر با دست بهش غذا بدین .

      پاسخ
  17. محمدرضا

    یعنى اگه با دست بهش غذا بدم همیشه گازم میگیره اینجورى یا بعداً که باهام اوکى شد دیگه گاز نمیگیره؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به خود پرنده شما داره معمولا برای بازی و شوخی کردن با شما اینکار رو انجام میده ولی آروم گاز میگیره.

      پاسخ
  18. محمدرضا

    یه سوال دیگه هم داشتم. براى اینکه زودتر باهام اوکى بشه از قفس بیارمش بیرون یا تا وقتى اوکى نشده نیارمش بیرون؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تاز زمانیکه ترسش نریخته و به محیط اطرافش عادت نکرده نباید از قفس خارجش کنید ضمنا قبل از خروج طوطی از قفس بهتره بالهای اون رو کوتاه کنید تا پرواز بلند نکنه و به خودش آسیب نزنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *