شناخت و نگهداری آرا (ماکائو)

آراها پرندگانی باهوش و مهربان هستند که به سرعت با انسان و محیط اطراف خود خو میگیرند. استعداد سخنگویی در این گونه زیاد جالب و چشمگیر نیست ولی به دلیل زیبایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. نگهداری اراها نسبت به سایر طوطی ها به دلیل جثه بزرگ و منقار قوی مشکلتر است ولی با نگاهی به زیبایی انها میتوان از این مورد هم همانند سخنگوییشان چشم پوشی کرد.

به ادامه متن توجه کنید

طوطی آرا

آراها از طوطی های بزرگ به شمار میروند و در نژاد hyacinthinus (هیاسینت) طول بدن به ۹۸ سانتیمتر میرسد و این گونه از بزرگترین گونه های آرا نیز میباشد، آراها دارای منقاری قوی و پنچه های نیرومندی میباشند. در آراهای اصیل دور چشم فاقد پر است و پرهای آنها رنگی و دارای خطوط سیاهرنگی است. در نژاد هیاسینت آرا (Hyacinthinus) در دور چشم و منقار حلقه های باریکی وجود دارد. آراها پرندگانی اجتماعی هستند که در گروه های بزرگ به جستجوی غذا میپردازند و باعث خسارت در مزارع گندم و جو و باغ های میوه میشوند. آراها به ندرت پرواز میکنند و زمانی مبادرت به این کار میکنند که مسافت طولانی را طی کنند ، انها همچنین روی زمین به سختی راه میروند و حرکتی متمایل به پهلو دارند. خاستگاه آراها (ara-macaw) در مناطق استوایی و جزایر بین مکزیک و برزیل و در جنگل های بکر و نزدیک رودخانه ها میباشد

طوطی آرا (ماکائو)

آراها به عنوان حیوان خانگی:آراها پرندگانی باهوش و مهربان هستند که به سرعت با انسان و محیط اطراف خود خو میگیرند و معمولا بین اشخاص یکی را به عنوان همدم خود می پذیرد. آراها به قفسی بزرگ و با میله هایی قطور و شاخه هایی از چوب برای راه رفتن احتیاج دارند و به هیچ عنوان نباید از شاخه های فلزی یا زنجیر استفاده شود. اگر از ارای خود خارج از قفس نگهداری میکنید حتما از درخت خزیدن برای انها استفاده کنید که بسیار از ان لذت خواهند برد. آراها مبادرت به پرواز نمیکنند مگر اینکه از چیزی ترسیده باشند بنابراین میتوان در طول روز و اوقاتی که در منزل هستید امکان خارج شدن را از قفس محیا کنید ولی بهتر است در طول شب داخل قفس باشند چون ممکن است از چیزی بترسند و فرار کنند و باعث اسیب دیدگیشان شود که البته به ندرت این اتفاق پیش خواهد امد مگر اینکه پرنده به محیط خو نگرفته باشد ، به هر حال تصمیم گیری در این مورد به عهده شماست و احتیاط بهتر از ان است که پرنده خود را در خطر قرار دهید. دوش آب ولرم برای آراها به صورت روزانه در فصول گرم مناسب میباشد به شرطی که مراقبت های لازم انجام شود که مریض نشوند چون آنها به خصوص در تغییر ناگهانی هوا (گرم-سرد) حساس میباشند. بهتر است مزاج پرنده خود را برای دوش گرفتن بسنجید و در صورت تمایل به طوطی خود حمام دهید

استعداد حرف زدن آراها: آراها در صورتی که به انسان و محیط خود خو بگیرد برخی کلمات را خواهد آموخت اما خیلی از کلمات را قادر نیستند بگویند و صدای انها همواره گوش خراش است

طول عمر آراها(ara-macaw): طول عمر آراها تقریبا بین ۵۰ تا ۸۰ سال و برخی هم تا ۱۰۰ سال عمر کرده اند.

تغذیه آراها (ara-macaw): آراها از تخمه آفتابگردان، گردو، بادام، فندق، پسته و کلا آجیل و خشکبار حتی با دارا بودن پوست های سخت میتوانند تغذیه شوند. در رژیم غذایی انها حتما باید از  میوه های شیرین و سبزیجات استفاده شود تا ویتامین و املاح مورد نیاز انها تامین شود اگر چه به طور کامل برای تامین این املاح و ویتامین ها باید از غذاهای تقویتی اماده و یا مولتی ویتامین های مخصوص هم استفاده نمود. به هر حال سایر غذاهایی که میتوانید به پرنده بدهید غذاهای نرم مانند تخم مرغ، نان سوخاری خیس شده در شیر یا اب ذرت و گاهی هم استخان های مرغ و حتی گوشت مرغ به صورت پخته ان هم بدون هیچ گونه ادویه ای (البته ممکن است طوطی ماکائو شما همه غذاهای یاد شده را دوست نداشته باشد و حتی بعضی از انها به غذاهای نرم حتی لب نزنند ولی در برخی دیگر بلعکس )

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

26 دیدگاه در “شناخت و نگهداری آرا (ماکائو)

  1. SIAVASH

    ممنون من تازه این قسمت رو خوندم.خیلی جالبه
    مرسییییییییییییییییییییییی

    پاسخ
  2. AC120

    این طوطی آرا توی کرمان هم گیر میاد؟
    گرونه یا نه ارزونه؟
    کمیابه یا گیر میاد در هر فصلی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین الان توی خیابان میرزا رضا یکی داره میده ۲ میلیون تومان.

      پاسخ
    2. Aryana

      سلام دوست عزیز این گونه طوطی از نژاد های کمیاب و گرانقیمت طوطی ها میباشد و قیمت آن از یک میلیون و نیم شروع شده وتا هشت میلیون متغیر است.

      پاسخ
  3. امی

    مرسی.من خودم از این آرا های سینه زرد دارم.

    پاسخ
    1. imannaddafi

      برنده بزرگ و با شکوهی هست و مواظب انگشتت باش بد گاز میگیرن من تجربه گاز گرفتگی از این طوطی رو زیاد دارم در حین تربیت اگه بلد نباشی بد اسیب میزنه

      پاسخ
  4. احسان

    سلام ببخشید قیمت این طوطی ها از نوع قرمز و زرد کمی آبیش چنده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوستان طبق قوانین سایت نمیتونیم قیمت بدیم خدمتتون پس لطفا سوال نفرمایید.

      پاسخ
  5. انیس

    سلام
    چه مدت طول میکشه تا طوطی ماکائو با آدم اخت بشه ؟
    تربیتش کار مشکلیه یا منی که تا الان طوطی نداشتم میتونم تربیتش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی نسبیه و بستگی به خود پرنده و شرایط نگهداری اون توسط شما داره و میشه گفت از دو سه ماه تا هیچ وقت.
      بله چرا نتونید تربیتش کنید.

      پاسخ
  6. Reza

    سلام
    من میخوام ی ماکایو بخرم حالا چندتا سوال داشتم
    سن مناسب نگهداری چقدره؟
    آیا با ۵ساعت تنهایی(البته خانوادم هستن)مشکلی نداره؟
    وضعیت کثیف کاری این پرنده چطوریه یعنی آیا فضله اون مناسب محیط خونه هست؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی هرچی طوطی جوان تر و جوجه تری تهیه کنید خیلی بهتره و راحت تر اهلی میشه .
      کثیف کاری هم که دارن و باید هر روز آب و دونه بهش بدین و حتی روزی دو سه مرتبه ظرف آبخوری و غذاخوری رو چک کنید و اگر هم آزاد هست باید فضله هاش رو تمیز کنید فقط این طوطی نباید داخل اتاق و محیط منزل آزاد باشه چون همه چی رو خراب میکنه و بهم میریزه بلکه باید در پاسیو و یک محل مخصوص به خودش آزاد گذاشته بشه و نه در اتاق و پذیرایی.

      پاسخ
  7. مهرشاد

    اگر میشه مطالبی در مورد تکثیر مکائو بزارید .ممنون

    پاسخ
  8. Mohammad.r.f

    سلام میخواسم بپرسم چ فرقی بین طوطی هشت میلیونیو ی میلیونی وجود داره من میخوام یکی بگیرم ظاهرا فرق دارن با هم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جان از اون سوالا بود خب فرقش در قیمتش هست دوست من.
      خب از شوخی گذشته باید خدمتتون عرض کنم که مثلا یک کاسکو رو میدن ۱۰ میلیون و یک کاسکو دیگه رو میدن یک میلیون فرقش در اهلی و سخنگو بودن و سن و …. اون طوطی گرون تر هست و یا اون طوطی ارزون تر احتمالا دستی نیست و بلکه وحشیه و یا سنش خیلی زیاده و حرف نمیزنه و خلاصه این چیزها خیلی تاثیر داره.
      مثلا جوجه طوطی تازه دونه خور شده گرون تر هست و ….
      رنگ و نژاد و گونه طوطی و خیلی موارد دیگه هم موثر هست در قیمت گذاری.

      پاسخ
  9. Mohammad.r.f

    اگ تو دتا بخریم تخم میکنن ؟ چیکار باید کنیم ک تخم کنند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به نژاد طوطی داره مثلا ماکائو – آرا – بارتا -کاسکو – آمازون و کلا طوطی های گرون قیمت به این سادگی ها تولید مثل نمیکنن و برای تولید خونگی مناسب نیستن.
      اما طوطی هایی از قبیل ملنگو – شاه طوطی – فیشر – عروس هلندی و …. بهتر در منزل تولید مثل میکنن.

      پاسخ
  10. پرنیا

    من خودم یه ماکائودارم ازاونایی که قرمزه رنگیه‌الان ۲سالشه نره اسمش الیورهس خیلی به من عادت کرده متاسفانه من بایدبرم خارج درس بخونم یه باررفتم واومدم دیدم خیلی بی حاله بردیمش دامپزشکی گفت افسردگی گرفته الان که میخوام برم فهمیده هی جیغ جیغ میکنه عصبانی شده بودتمام اتاقشوریخته‌بودبه هم تاچن دقیقه دیگه پروازم شروع میشه میترسم اتفاقی براش بیفته لطفاکمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کار خاصی نمیتونید بکنید. فقط میشه بدین یک فرد مطمئن ازش نگهداری کنه و سرگرمش کنه باید به مرور زمان به نبود شما عادت کنه و یا اون رو بفروشید.

      پاسخ
  11. الی

    سلام.من میخوام یه آرا بخرم ۴ماهشه و ابی هست بنظرتون ازکجا بدونم سالمه یا خیر ایا با دوری از صاحبش مشکلی براش پیش نمیاد ؟ یا خونه برا چند ساعتی تنهاش بزارم اذیت نمیشه ؟ یا آجیل مرتب نخوره مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون از راهنمایی های بجا و مفیدتون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب باید آراستگی پرها، چشم ها، پای پرنده، وضعیت مدفوع، وضعیت تغذیه و موارد مشابه رو مورد بررسی قرار بدید و ببینید موردی نداشته باشه.
      اصولا طوطی ها تنهایی رو تحمل نمیکنن و نیازه که یه نفر کنار پرنده باشه با این حال تنها گذاشتن پرنده برای چند ساعت موردی رو به وجود نمیاره. ضمن اینکه باید به اندازه کافی چوب و وسایل بازی برای جویدن واسش بذارید. همچنین تغذیه مناسبی داشته باشه و علاوه بر دانه ها از میوه جات، جوانه دانه ها، سپیا، استخوان پخته شده و … استفاده کنید.

      پاسخ
  12. احمد

    سلام این تخمای ماکائو و کاکادو از چه روشی از کجا میشه فهمید که واقعا تخم ماکایو و کاکادو کسایی هستن که کلاهبردارن و بجای تخم کاکادو و ماکایو تخم کبک میفرستن آیا راهی هست که سرمون کلاه نره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر هیچ راهی وجود نداره تازه تخم رو درست هم ارسال کرده باشند تضمینی وجود نداره جوجه بشه.

      پاسخ
  13. محمدحسین

    سلام از نظر شما در قم طوطی آرا سینه زرد و بال آبی گیر میاد من چند سال پیش یه جا دیدم گفت ۵ میلیون شاید ۵ یا ۶ سال گذشته باشه الان ۱۰ میلیون بیشتر هست ابعاد قفس باید چقدر باشه و چرا نباید در خانه آزاد نباشه

    پاسخ
    1. صادق

      آره گیر میاد. نداشته باشن هم بگی برات میارن. پرنده فروشهای خیابون آذر و چهارمردان احتمالا داشته باشن. دلیل اینکه میگن نباید زیاد آزاد باشه چون منقار و پنجه قدرتمندی داره و ممکنه به مبلمان و پرده و… آسیب بزنه و یا به این خاطر که فضولاتش نسبت به طوطی‌های کوچک جثه‎تر بیشتره. قیمتشم گرونه خب مشخصه دیگه پرنده به این زیبایی که اکثرا وارداتی هست باید قیمت زیادی داشته باشه.

      پاسخ
      1. محمدحسین

        یه سوال دیگه هم داشتم اینه که گونه ی هیاسینس هم هست یا گیر نمیاد ممنون

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *