کشف راز آواز خواندن شبانه ماهی ناوبان

دانشمندان پس از چهار دهه مطالعه سرانجام موفق شدند نحوه آواز خواندن گونه‌ای از ماهی‌ها به نام ناوبان را کشف کنند.

کشف راز آواز خواندن شبانه ماهی ناوبان

در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی ساکنان خانه های ساحلی و افرادی که نزدیک سواحل کالیفرنیا زندگی میکردند در طول شب صداهای عجیبی را از داخل آب می شنیدند، در آن زمان سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح شد. صدای پمپ‌های فاضلاب، آزمایش‌های نظامی یا موجودات فرازمینی و …. تا اینکه نهایتا همه این سناریوها رد شد و افراد متوجه شدند گروهی از ماهی ها به نام ماهی ناوبان این صداها را تولید می‌کنند. از آن زمان به بعد دانشمندان مطالعه گسترده‌ای را روی این ماهی‌ها انجام دادند و سرانجام روز گذشته راز ماهی‌های آوازخوان حل شد.

نشریه کارنت بیولوژی با انتشار نتیجه تحقیقات دانشمندان آمریکائی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که ماهی ناوبان دارای هورمونی به نام مِلاتونین است که این هورمون همچون یک ساعت شیمیائی قوی با تأثیرگذاری در بخش هائی از مغز این گونه ماهی باعث تنظیم خواب و بیداری ، تولید مثل و آوازه خوانی می شود.
پروفسور اندرو باس که ناظر تحقیقات بود، می گوید: دانشمندی به نام چارلز گرین سال ۱۹۲۴ ماهی ناوبان را ماهی آوازه خوان کالیفورنیا نامید و اعلام کرد که فقط جنس مذکر این گونه ماهی ها شب ها آواز می خواند.
باس می افزاید: تحقیقات ما نشان می دهد که جنس مذکر ماهی ناوبان شب ها با آوازه خوانی جنس مؤنث را برای تولید مثل به سوی خود می کشاند و قبل از آوازه خوانی محلی را برای تولید مثل آماده می کند. مدت آوازه خوانی جنس مذکر ماهی ناوبان کوتاه است و این ماهی زمانی از شب را برای آوازه خوانی انتخاب می کند که جنس مؤنث تمایل بیشتری برای تولید مثل داشته باشد و حیوانات شکارچی در آن نزدیکی نباشند تا آوازش را بشنوند.
دکتر نی فِنگ از دانشگاه ییل که در این تحقیقات مشارکت کرده است ، می گوید: هورمون ملاتونین همان مکمّلی است که انسان ها برای داشتن خوابی آرام یا احساس آرامش در سفرهای هوائی طولانی مصرف می کنند ولی ترشح این هرمون در ماهی ناوبان باعث بیداری و آوازه خوانی شبانه می شود.

منابع: خبرگزاری فارس و العالم

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *