مرگ تاسف بار ماهیان تالاب هورالعظیم

کم‌آبی در تالاب هورالعظیم موجب مرگ ده‌ها هزار قطعه ماهی در این تالاب شده است و روند مرگ و میر ماهیان با توجه به کشت زنی حفاظت محیط زیست خوزستان همچنان دیده میشود!

مرگ تاسف بار ماهیان تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه یکی از بخش های عمده مجموعه تالاب‌های بین النهرین در حدفاصل بین دو کشور ایران و عراق است و ۱۲۵ هزار هکتار وسعت دارد.
حسن آقا شیرمحمدی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان دو دلیل اصلی کم ابی در تالاب هورالعظیم را به شرح زیر عنوان کرده‌اند
کشت برنج در بالادست تالاب
کشت و کار برنج در بالادست هورالعظیم در آخر فصل تابستان و برداشت بی‌رویه آب از یک سو موجب می شود که آن میزان آب که به عنوان حق‌آبه تالاب آزاد می‌شود، برای کشت برنج برداشت شود و این برداشت بی رویه، تالاب را با کم ابی روبرو کرده است.
فعالیت های شرکت نفت در ساخت و ساز و خاکبرداری
وزارت نفت در تالاب هورالعظیم در حال ساخت و ساز و خاکبرداری و جاده کشیدن است و ابی که به سمت تالاب می آید به علت ساخت و سازهای بی حساب و کتاب شرکت نفت از مسر خارج می‌شود و در چاله‌هایی که بین جاده‌های احداثی شرکت نفت به وجود می‌آید، می‌ماند و تالاب را با کم ابی مواجه کرده است.

اقا شیرمحمدی همچنین درباره کم ابی تالاب و مرگ و میر ماهیان گفتند: در مجموع علی‌رغم این‌که هورالعظیم حق‌آبه دارد، کم‌آب است، تلفات ماهیان امسال بسیار زیاد بوده و هنوز هم شاهدش هستیم. برداشت آب برای کشت برنج در بالادست از حجم حق‌آبه کم می‌کند و جاده‌سازی‌های شرکت نفت هم موجب جدا شدن قسمت‌های مختلف تالاب می‌شود و قطع ارتباط آبی در تالاب و بالا بودن دمای هوا موجب می‌شود اکسیژن محلول در آب کم شود که این مساله در نهایت موجب مرگ و میر ماهیان تالاب هورالعظیم می‌شود.
منابع: ایسنا، روزنامه ایران (شماره ۶۳۰۹ به تاریخ ۲۱/۶/۹۵، صفحه ۴ )

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *