بیماری گل کلمی | بیماری و درمان ماهیان اب شور

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
بیماری گل کلمی
۵ آذر, ۱۴۰۰
۳:۴۷ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2235
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

معرّفی بیماری : بیماری گل کلمی یک بیماری مزمن در ماهیان آب شور است و می تواند ماهیان آب شیرین را هم مبتلاء کند ، این ویروس در اثر عفونت با یک ویروس ایریدو ویروس معروف به لنفوسیستی ویروس یا ویروس بیماری لنفوسیستیس که عضوی از خانواده Iridoviridae است ایجاد می شود .این ویروس منجر به ایجاد ندول های زگیل مانند در ماهیان می شود که بیشتر روی باله ها ، پوست یا آبشش ها دیده می شود ؛ اگرچه سایر بافت ها هم ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند . این بیماری از زمان اولین توصیف آن در سال ۱۸۷۴ در سراسر جهان در گونه های متعددی دیده شده است ، علاوه بر این اگرچه بیماری لنفوسیستیس به طور معمول باعث مرگ و میر قابل توجهی نمی شود ؛ اما باعث رشد ناخوشایند در ماهی ها می شود که در برخی موارد ، ماهی های به شدت آلوده ممکن است بمیرند .
کدام گونهٔ ماهی ها به این بیماری حسّاس اند ؟ بیماری لنفوسیستیس در بیش از ۱۲۵ گونه مختلف ماهی آب شور و ماهیان آب شیرین از ۳۴ خانواده گزارش شده است . سیکلید ها ، گورامی ها ، گابی ها ، پروانه ماهی ها ، فرشته ماهی های آب شور ، سودوکرومیس ها ، سوف ماهی ها ، هامور ماهیان ، شوریده ماهیان و بسیاری دیگر .
علائم : بارز ترین علامت ، ظهور توده های کوچک تا متوسط ، نامنظم ، گره دار و زگیل مانند روی باله‌ها ، پوست یا آبشش ها است ، رنگشان ممکن است از کرم تا خاکستری باشند ؛ این توده ها ممکن است برای هفته ها در بدن ماهی ها بمانند ، بیرون زدگی چشم نیز یکی از علائم این بیماریست و ناشی از توده های لنفوسیستیس در داخل یا پشت چشم است که کرهٔ چشم را به بیرون هل می دهند . اگر تعداد زیادی توده روی بدن یا باله ها وجود داشته باشد یا اگر قسمت بزرگی از آبشش ها را پوشانده باشند ؛ ممکن است باعث تغییر رفتار ماهی های بیمار درحال شنا کردن یا درحال تنفّس شوند .
تصاویر ماهیان مبتلاء به این بیماری : Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

درمان : درحال حاضر هیچ درمان مناسبی وجود ندارد که بهبودی این بیماری را تسریع کند . اغلب ، این بیماری باید در ماهی مبتلا جریان داشته باشد . خوشبختانه اکثر موارد لنفوسیستیس در ماهیان گرمابی پس از چند هفته به خودی خود برطرف می شود ، البته تا زمانی که پرورش خوب باشد مانند کیفیت خوب آب ، تغذیه خوب ، تراکم صحیح جمعیت ، و نباید سایر عوامل استرس زا وجود داشته باشند . شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ماهی های آلوده به لنفوسیستیس در صورت عفونت مجدد ضایعات کمتری ایجاد می کنند . حذف ماهی های آلوده از جمعیت ممکن است به کاهش بار کلّی ویروس در سیستم و همچنین میزان آلودگی کمک کند اما از بین بردن همهٔ ماهی های آسیب دیده دشوار است زیرا برخی از عفونت ها ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند و بسیاری از آنها شدید تر هستند . ماهی های آلوده ممکن است در جمعیت باقی بمانند تا به طور بالقوه سایر ماهی ها را آلوده کنند . ماهی های حذف شده را می توان تا زمانی که ضایعات آنها برطرف شود جدا کرد اما ضایعات ممکن است عود کنند . اگر این کار را انجام دهند به احتمال زیاد شدت آنها کمتر خواهد بود .
منبع : منبع بیماری

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: saleh483, phoenix_love58, HOJAT MARGOMI
184 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33799

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163777

جدیدترین اعضاء:

HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها