بیماری ژلهٔ قهوه ای مرجان | بیماری و درمان ماهیان اب شور

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
بیماری ژلهٔ قهوه ای مرجان
۱۹ اسفند, ۱۴۰۰
۵:۴۳ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2239
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

توضیحات : بیماری ژلهٔ قهوه ای مرجان نوعی مادهّٔ ژله ای و قهوه ای رنگ است که سطح مرجان ها را می پوشاند ؛ این بیماری یک بیماری جدّی ای است که در صورت عدم درمان می تواند به راحتی مرجان شما را از بین ببرد . در این تاپیک تا حدّ امکان سعی شده به علّت پیدایش این بیماری ، نحوهٔ درمان و هر چیزی که با این بیماری ارتباط دارد را مورد بررسی قرار دهیم .
علّت پیدایش بیماری : متأسفانه هنوز به درستی مشخّص نیست که چه چیزی باعث به وجود آمدن بیماری ژلهٔ قهوه ای می شود ، ژله شامل چیزهای مختلفی از جمله باکتری ها ، تک یاخته ها و بافت مرجانی مرده یا در حال مرگ است . با این حال برخی از تحقیقات نشان می دهد که این بیماری با حضور تک یاختهٔ Helicostoma Nonantum ارتباط دارد ؛ مقادیر زیادی از این تک یاخته معمولاً هنگام تجزیه و تحلیل ژلهٔ تولید شده توسط این بیماری یافت می شود .
علائم : بیماری ژلهٔ قهوه ای با تودهٔ قهوه ای رنگی شبیه ژله مشخّص می شود که بر روی مرجان ها درحال حرکت است ؛ اگر این بیماری درمان نشود بوی پوسیدگی از مرجان ها ایجاد می شود ، از آنجایی که از دست دادن بافت در مرجان ها سریع و عفونی است بیماری ژلهٔ قهوه ای به سرعت می تواند از یک مرجان به مرجان های دیگر سرایت می کند . اصلی ترین علائم این بیماری به وجود آمدن توده های ژله ای به رنگ قهوه ای بر روی مرجان ها می باشد . اگر نشانه هایی از ژلهٔ قهوه ای را در مرجان خود کشف کردید ، بسیار مهم است که آن را در اسرع وقت درمان کنید در غیر این صورت ، مرجان شما ممکن است عواقب قابل توجهی را متحمّل شود .
تصاویر مرجان هایی که به این بیماری آلوده اند : Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger


درمان : درمان بیماری ژلهٔ قهوه ای اغلب دشوار است ، مرجان هایی که به این بیماری مبتلاء می شوند در بیشتر مواقع زنده نمی مانند ، با این حال اگر مرجانی به این بیماری مبتلاء شود به این معنی نیست که مرجان خواهد مرد و امیدتان از بین برود ، متخصّصان توصیه هایی برای مقابله با این بیماری پیشنهاد داده اند ، حال به مرور این روش ها می پردازیم :
۱- اگر می توانید جریان آب آکواریوم خود را افزایش دهید ، افزایش جریان آب در آکواریوم شما می تواند راهی ارزان و آسان برای مقابله با ژله قهوه ای باشد ، در صورتی که مرجان شما مورد کوچکی از این بیماری را داشته باشد این روش درمان مؤثر خواهد بود ، افزایش جریان آب مواد مغذّی و اکسیژن بیشتری را به مرجان بیمار می رساند که برای سلامت کلّی مرجان مفید است .
۲- مرجان خود را تکّه تکّه کنید ؛ اگر مرجان شما به بیماری ژلهٔ قهوه ای مبتلاء شده باشد و اگر می خواهید که مرجان تان زنده بماند ممکن است مجبور شوید که قسمت های آلودهٔ مرجان را درحالی که مردد هستید ببرید ؛ همچنین باید توجه داشته باشید که در حین بریدن تکّه های آلودهٔ مرجان ها ، باید فیلتر آکواریوم تان را خاموش کنید تا جریان آب باعث انتقال بیماری به سایر مرجان ها نشود .
۳- از محلول ید دیپ استفاده کنید ، ید دیپ می تواند یک روش مؤثر و خوب برای درمان انواع بیماری های مرجان ها باشد . Image Enlarger

۴- از ید لوگول استفاده کنید ، این ید برای تمام مرجان ها مناسب می باشد ، باید ظرفی تهیه کنید و مرجانی را که می خواهید درمان کنید درون آن قرار دهید ، ظرف را تا انتها با آب آکواریومی که مرجان در آن بوده پر کنید ، مقداری ید به آب اضافه کنید تا حدّی که آب بیشتر مات شود ، این مخلوط را خوب هم بزنید ، ظرف را در یک وان بزرگ تر با بخاری قرار دهید تا آب در دمای مناسب بماند یا می توانید ظرف را در آکواریوم خود قرار دهید و لبهٔ آن را به آکواریوم ببندید تا نریزد ، بسته به عفونت ، مرجان را به مدّت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در ظرف قرار دهید ، هنگامی که مرجان غوطه‌ور شد می توانید بدون نیاز به آبکشی آن را مستقیماً به آکواریوم اصلی منتقل کنید .
۵- از نور فرابنفش استفاده کنید ، نور فرابنفش کمک زیادی به مرجان های آلوده به ژلهٔ قهوه ای نمی کند امّا ممکن است در وهلهٔ اوّل به جلوگیری از ابتلاء مرجان به آن جلوگیری می کند ؛ نور فرابنفش می تواند باکتری ها و عوامل بیماری زا را از بین ببرد ، نور فرابنفش به کاهش خطر تماس مرجان شما با هر موجودی که باعث ایجاد بیماری ژلهٔ قهوه ای می شود کمک می کند ، با این حال ، به خاطر داشته باشید که نور فرابنفش یک وسیله محافظت ناپذیر در برابر بیماری مرجانی نیست .
خلاصه بیماری ژلهٔ قهوه ای یک بیماری موذی و خطرناک است که بسیاری از مرجان ها می توانند به آن مبتلاء شوند ، اگر یکی از مرجان هایتان به آن مبتلاء شد فوراً باید آن را درمان کنید ؛ خوشبختانه راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در صورت بروز این بیماری با آن مقابله کنید .
منابع : لینک اوّل ، لینک دوّم ، لینک سوّم

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
199 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33945

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164296

جدیدترین اعضاء:

kasr4579, 122122, parsa81, sajjad447, Aliarshia, mortezaSO

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها