بروکلینیا | بیماری و درمان ماهیان اب شور

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
بروکلینیا
۵ آذر, ۱۴۰۰
۳:۴۷ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2236
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

معرّفی بیماری : انگل بروکلینیا نوعی انگل تک یاخته است که اغلب در دلقک ماهی ها دیده می شود و به عنوان بیماری دلقک ماهی نیز شناخته می شود امّا به این معنی نیست که ماهیان دیگر آب شور به آن مبتلاء نمی شوند ، این انگل برای زنده ماندن به یک میزبان ماهی نیاز دارد ؛ فرشته ماهی ها ، تانگ ماهی ها ، جراح ماهی ها ، راس ماهی ها و اسب های دریایی در میان دیگران میزبان بروکلینیا هستند ، این انگل ظاهری شبیه یک لوبیا دارد .
علائم بیماری : این انگل بیشتر علائمی شبیه بیماری مخملک دارد ؛ این انگل در درجهٔ اوّل ابتدا به آبشش ها حمله می کند و در این مواقع ماهی ممکن است بدن خود را به اشیای مختلف خراش دهد ، بعد از آن تنفّس ماهی شدید تر می شود و ماهی اغلب در سطح آب نفس می کشد ؛ زیرا آبشش ها با مخاط مسدود می شوند ، با پیشرفت این بیماری ، مخاط غلیظی مایل به سفید رنگ بدن ماهی را می پوشاند ؛ در ابتدا معمولاً این مخاط در سر ماهی به وجود می آید و سپس رفته رفته به سراسر بدن ماهی پخش می شود ، علائم دیگر این بیماری ضایعات پوستی و بروز علائم باکتریایی ثانویه مانند قرمزی و پوسیدگی باله است .
تصاویر ماهیان مبتلاء به این انگل : Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger


علل این بیماری : این تک یاخته ها به صورت غیر جنسی با استفاده از شکافت دوتایی ساده از طریق کونژوگه تکثیر می شوند ؛ به همین دلیل بسیار سریعتر از بیماری های ایک ( سفیدک ) و مخملک تکثیر می شوند ؛ این تولید مثل سریع به این معنی است که ماهی تنها در عرض چند روز پس از ابتلاء به این بیماری می میرد ، گاهی اوقات درست چند ساعت بعداز اینکه متوجه می شوید ماهی به این بیماری مبتلاء شده است هم می میرد ؛ به همین دلیل تشخیص دقیق و درمان فوری ماهیانی که به این انگل مبتلاء می شوند حیاتی است .
درمان : پیشنهادات مختلفی در مورد نحوهٔ درمان آکواریومی که آلوده به بروکلینیا شده است وجود دارد . بسیاری از متخصّصان افزودن مس ، مالاشیت گرین و سایر داروها ، با برخی از موارد توصیه شده همراه با فرمالدئید را توصیه می کنند ، توافق بر این است که بهترین و مؤثرترین درمان برای بروکلینیا ، حمام فرمالدئید ماهی به تنهایی است ؛ فرمالین محلول ۳۷ درصدی گاز فرمالدئید است که در آب با متانول به عنوان تثبیت کننده اضافه شده است . هر چه مدت طولانی تری ماهی ها در معرض فرمالین درمانی قرار گیرند ، در از بین بردن این بیماری موثرتر خواهد بود .
پیشگیری : در حالی که نمی توان از بروکلینیا به طور کامل پیشگیری کرد یک راه برای جلوگیری از ورود این انگل به آکواریوم وجود دارد و آن هم این است که فقط ماهی های آکواریومی پرورش یافته در اسارت را بخرید . بروکلینیا در ابتدا به عنوان بیماری دلقک ماهی شناخته می شد ؛ زیرا در آن نوع ماهی بیشتر شایع بود . دلقک ماهی صید شده وحشی اغلب گرفتار این بیماریست و به ندرت در دلقک ماهی های پرورش یافته در اسارت دیده می شود . هر ماهی آکواریومی جدید باید ۲ تا ۴ هفته قبل از وارد کردن به آکواریوم اصلی قرنطینه شود .
منبع : لینک بیماری

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: م.یگانه, MHShk
221 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33806

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163807

جدیدترین اعضاء:

....seyed, yosof 914, sina_237128, 09_sina, Mohammad.renjer, samanhoseyni

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها