مار مرجانی ( دوّمین مار سمّی جهان ) | شناخت

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
مار مرجانی ( دوّمین مار سمّی جهان )
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰
۷:۲۵ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2239
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

Image Enlarger

نام علمی : Micrurus
نام های رایج : مار مرجانی ، مار زهر آلود ، مار آبنباتی و ...
محل زندگی : سراسر آمریکای لاتین
تکثیر : از اواخر بهار تا اوایل تابستان و از اواخر تابستان تا اوایل پاییز تولید مثل می کنند و ماده ها حدود ۷ تخم می گذارند .
طول عمر : ۷ سال
اندازه : آن ها به طول ۷۵ سانتی متر ( ۳۰ اینچ ) رشد می کنند .
وزن : ۲ کیلو گرم
رژیم غذایی : هم نوع خوار ، قورباغه ها ، مارمولک ها
خلق و خو : نسبتاً صلح جو تا حدّی مهاجم

Image Enlarger


توضیحات : این مار شگفت آور و کُشنده است ، ماری که از هم نوعان خود تغذیه می کند ، امّا زیاد به آن ها زل نزنید ؛ چون دچار طلسمش می شوید ، مار مرجانی . در ظاهر انگار از پلاستیک ساخته شده و حیوانات دیگر هم می توانند بفهمند که چقدر خطرناکه ولی نمی تونند جلوی خودشون رو بگیرند ؛ چون رنگاش اونا رو مجذوب میکنه . مار مرجانی در سراسر آمریکای لاتین پراکنده است و ۶۰ گونه را شامل می شود .

Image Enlarger

مادر طبیعت حتماً از ساختن او لذّت برده است ؛ چرا که طیف انواع رنگ ها را در او به کار گرفته ، حتّی خود مار هم گویا از رنگ های خاصّ خود راضی است ، دیده شدن برایشان اهمّیتی نداره ، بر عکس مار های دیگه که سعی می کنن مخفی و با محیط اطراف شان یکی بشن ، مار های مرجانی این کار را نمی کنند و می خوان که دیده بشن و بگن که من اینجام ، من رنگ آمیزی زیبایی دارم ولی به پر و پای من نپیچید ؛ چون می تونم جون تون رو بگیرم . درباره نقش و نگار تن این مار سخنی آهنگین وجود دارد که برای تشخیص مار مرجانی از دیگر مقلدان او که مار مرجانی تقلّبی نام دارد به کار می رود : وقتی سیاه مماس بر سرخ است ، دل جک قرص است و وقتی سرخ مماس بر زرد است ، نیش آن کشنده مرد است . گفته می شود که شاید برای کسانی که در آمریکای شمالی زندگی می کنند راهنمای خوبی باشد ، امّا در آمریکای لاتین چندان به کار نمی آید ؛ چون مار مرجانی در آنجا ناغز مقررات است ، نوار ها به هر رنگی که باشند ، خطایی مرگبار را رقم می زنند . این مار ها حتّی متخصصان را هم دچار اشتباه می کنند ، این مار ها دارای متمرکز ترین زهر در سراسر آمریکای لاتین هستند ، پس بهترین راه دوری جستن از آن ها است ، مجهز به دوّمین زهر کُشنده دنیا ؛ مار های مرجانی می توانند در یک گزش دوز سنگینی از سمّ عصبی را به بدن قربانی وارد کنند ، متخصصان هشدار داده اند که هر گونه حمله از سوی این زیبای مخوف فوریت پزشکی محسوب می شود . Image Enlarger


این گونه مار ها از لحاظ قدرت زهر در برزیل اوّل هستند ، اگر در ساعات اوّل یا دوّم گزیدگی توسّط مار مرجانی ، فرد درمان نشود احتمال مرگ بسیار بالا خواهد بود . هرچی زمان بگذره بیشتر زهر روی عضلات تنفّسی اثر می گذارد و ممکنه که قربانی به دلیل خفگی کشته بشه . در آمریکای مرکزی گزارش شده است که مار های مرجانی مسئول ۱ تا ۲ درصد کل گزیدگی های مار هستند ، این به معنای صد ها مورد در سال است ، خوشبختانه از دههٔ ۱۹۶۰ میلادی که پادزهر عرضه شده موارد مرگ و میر معدود بوده است ، این موجود معمولاً شب زی است و این نکته امیدوار کننده است ، این مار با دهان کوچکش نمی تواند از روی لباس یا کفش انسان را بگزد . اونا در قسمت جلویی دهانشون دندان های کوچکی دارند و با این دندان های نیش گاز می گیرند .

Image Enlarger

دندان زیاد فرو نمیره و زهر از همون نقطه پخش میشه ، خوشبختانه یکی از کشنده ترین مار های روی زمین ، یکی از خطرناک ترین آن ها نیست ؛ در واقع ممکن است که این موجودات رنگی ، کلید حل معمای بیماری های مزمن باشند ، او یکی دیگر از ناجی ها در دنیای علم است ، آلزایمر روی ساختاری که مسئولیت انتقال پیام های عصبی رو به عهده داره اثر میزاره ، پس از این زهر برای تحقیق در مورد بیماری های حاد شونده استفاده میشه ، مار های مرجانی یکی از کُشنده ترین مار های جهان ؛ خویشاوندان زیستی کبریٰ ها و مامبا ها هستند ، از لحظه ای که مار مرجانی از تخم بیرون می خزد به زهری مرگبار مجهز است ، باید از این جانور خزنده سپاس گزار باشیم که مایل است انرژی خود را ذخیره کند ، این زهر بسیار متمرکزه و مار هم احتمالاً این رو میدونه و تنها زمانی که واقعاً بهش نیاز داره ازش استفاده میکنه ، اون علاقه ای نداره که برای سرگرمی زهرش رو هدر بده .

منبع ها : http://www.wikipedia.com , http://www.livescience.com , http://www.britannica.com

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
156 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33950

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164307

جدیدترین اعضاء:

amir.021, 1234melika, saleh128, AshkaNDwarf, kasr4579, 122122

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها