گکو | خزندگان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
گکو
۱۰ مهر, ۱۳۹۷
۶:۴۸ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

1538492901911.jpgImage Enlarger

گکو - Gecko

معرفی:

مارمولک گکو از گونه های کوچک و متوسط مارمولک است که در مناطق معتدل و گرمسیری جهان یافت می شود. بیشتر گکوها توانایی پلک زدن ندارند و معمولا چشم هاشون رو لیس میزنن تا تمیز بمونه و همینطور خشک نشه. حدودا بیش از ۱۵۰۰ گونه مختلف مارمولک گکو در سراسر جهان وجود دارد و گفته میشود احتمالا گونه های شناخته نشده هم وجود دارد. گکو ها مارمولک هایی شبانه هستند یعنی آنها در شب فعال هستند و در روز بیشتر استراحت میکنند. چشمان آنها در تاریکی ۳۵۰ برابر حساسیت بیشتری نسبت به چشم انسان دارد.

نگهداری به عنوان حیوان خانگی:

گکوها در رنگ ها و الگوهای بسیار زیاد و متنوعی یافت میشوند و بعضی از آنها به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری میشوند. معروفترین مدل در ایران گکو پلنگی (لئوپارد) هست که به دلیل رفتار خوب و نگهداری تقریبا آسان چند سالی هست طرفداران زیادی پیدا کرده.

اندازه:

یکی دیگه از دلایل محبوبیت گکو اندازه اون در مقایسه با سایر مارمولک ها هست. گکو تازه متولد شده اندازه ای حدود ۷ تا ۱۰ سانت داره، گکو بالغ ماده حدود ۱۷-۲۰سانت و گکو بالغ نر حدود ۲۰ تا ۲۵سانت.

تغذیه:

گکو پلنگی گیاه و سبزیجات نمیخوره و از حشرات زنده تغذیه میکنه. بهترین غذا برای گکو ها کرم های خوراکی هستند که میتونید اون ها رو از پت شاپ ها تهیه کنید. البته دقت کنید که گکو کرم مرده رو نمیخوره.

طول عمر:

طول عمر متوسط کگو ۶ تا ۱۰سال هست، اما نر ها معمولا عمر بیشتری دارند و در شرایط ایده‌آل تا ۲۰ سال هم عمر میکنن!

قیمت:

قیمت دلاری اون تو سایت های مختلف با توجه به نژاد های موجود از ۳۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت گذاری شده. در ایران از حدود ۲۰۰هزار تومان به بالا میشه پیدا کرد. (البته من تا حالا ۲۰۰ جایی ندیدم، خزنده فروشی های تهران حدود ۶۰۰ میفروشن).

1538492902592.jpgImage Enlarger

منبع ترجمه: ویکیپدیا انگلیسی - این مطلب به طور اختصاصی برای سایت انلی‌پت ترجمه و تهیه شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Erfantk1
۱۶ مهر, ۱۳۹۷
۷:۳۷ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

چطور یک محل زندگی برای گکو بسازیم؟!

تراریوم مناسب برای گکو:

مرحله اول: تهیه کردن مخزن مناسب، مخزن شما میتونه یک صفحه بالای خودش داشته باشه و یا یک در کشویی در جلو. شما میتونید از یک آکواریوم یا تراریوم برای مخزن گکو استفاده کنید. پهنای ظرف شما باید از ارتفاع اون بیشتر باشه. برای نگهداری از یک گکو مخزنی با اندازه ۱۰ گالون مناسب هست و اگر تعداد بیشتری دارید میتونید به ازا هر گکو ۵گالون به اندازه مخزن اضافه کنید. دقت کنید که هرچه امدازه مخزن بزرگ تر باشه باید محل های مخفی شدن بیشتری هم درست کنید. به این نکته هم توجه کنید که گکو های نر رو نمیشه در کنار هم نگه داشت پس اگر میخواید بیشتر از یک گکو نگهدارید باید یکی از اونها نر و بقیه ماده باشه (بهترین ترکیب یک نر با یک یا دو ماده هست). همینطور گکوهایی که میخواید کنار هم نگهدارید باید هم اندازه باشن.

1539014554881.jpgImage Enlarger

مرحله دوم: انتخاب لایه مناسب برای کف مخزن، بهترین گزینه برای کف مخزن لایه کاشی مانند (Textured Tile) یا استفاده از لایه مخصوص (Dry Eco Earth) هست. لایه کاشی میتونه دما رو به خوبی داخل خودش نگهداره و تمیز کردنش آسونه، Dry eco earth هم میتونه قابلیت کندن رو به مارمولک ها بده و تا ۶ماه هم نیاز به تعویض نداره.

اگر میخواید مخزنتون قشنگتر بشه میتونید از زیرانداز  مخصوص خزندگان (Reptile Carpet) استفاده کنید. البته باید زیرانداز رو کاملا اندازه ظرف درست کنید چون اگه بزرگتر باشه و لبه سمت بالا داشته باشه میتونه باعث گیرافتادن گکو بشه.

از شن و ماسه استفاده نکنید، چون اگه گکو اتفاقی یا عمدا اونها رو بخوره براش خیلی زیاد ضرر داره و سلامتیش رو به خطر میندازه.

از دستمال کاغذی هم میتونید استفاده کنید اما خیلی توصیه نمیشه.

1539014554992.jpgImage Enlarger

مرحله سوم: گکوها برای هضم کردن غذا به دما نیاز دارن، بهترین گزینه استفاده از بخاری زیر مخزنی هست. شما باید سایر بخاری رو طوری انتخاب کنید که یک سوم اندازه مخزن باشه تا گکو بتونه به انتخاب خودش طرف گرم یا خنک رو انتخاب کنه.

راه دیگه استفاده از لامپ هست. البته از لامپ فقط زمانی باید استفاده کرد که دما کافی نباشه. گکو ها دوست دارن تو جاهای تاریک قایم بشن و استراحت کنن و نور لامپ میتونه اونها رو اذیت کنه.

1539014555023.jpgImage Enlarger

مرحله چهارم: دما رو کنترل کنید، میتونید از یک دماسنج داخل مخزن استفاده کنید تا همیشه حواستون به دما باشه. در روز، طرف گرمتر باید حدود ۹۰درجه فارنهایت (۳۲ درجه) و طرف خنکتر حدود ۸۰درجه فارنهایت (۲۷ درجه) باشه. قسمت گرمتر در شب میتونه حدود ۱۰درجه فارنهایت (۱۲ درجه) خنک تر باشه.

1539014555044.jpgImage Enlarger

مرحله پنجم: محل مخفی شدن، در قسمت گرمتر باید دو جای مخفی شدن و در قسمت خنک تر یک محل درست کنید. یکی از قسمت هایی که در بخش گرمتر میسازید باید مرطوب باشه برای زمان هایی که مارمولک میخواد پوست اندازی کنه. کف این مخفیگاه باید دستمال نمدار یا پیت ماس مرطوب استفاده کنید. شما باید کف این مخفیگاه رو هر روز اسپری کنید تا مرطوب بمونه.

مخفیگاهی که در سمت خنک میسازید باید خشک باشه و طوری باشه که گکو کاملا داخلش جا بشه و وقتی میره زیرش بلند نشه. شما نیاز به حداقل ۲-۳ مخفیگاه به ازا هر گکو نیاز دارید.

1539014555065.jpgImage Enlarger

مرحله ششم: گکو به ظرف آب و غذا نیاز داره، ظرف آب باید وسط مخزن و یا نزدیک یکی از مخفیگاه ها باشه. ظرف آب رو باید طوری انتخاب کنید که مارمولک بدون اینکه داخل اون بره بتونه آب بخوره. این ظرف باید طوری باشه که بتونه اندازه یک روز آب داخل خودش نگهداره و همچنین گکو امکان حمام کردن داخل اون رو داشته باشه. باید حواستون به کیفیت آب باشه و هروقت نیاز به تعویض داشت اون رو با آب تمیز  و تازه جایگزین کنید. آبی که جایگزین میکنید باید ۲۴ساعت مونده باشه تا کلرش از بین بره.

1539014581951.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1
۱۹ مهر, ۱۳۹۷
۸:۴۵ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

چطور یک گکو لئوپارد انتخاب کنیم؟!

اگر علاقه مند به نگهداری از گکو هستید و میخواید یکی بخرید بهتره موارد زیر رو بررسی کنید تا خزنده سالمی رو تهیه کنید و از نگهداری اون لذت ببیرید.

تو این مطلب ۸ تا مورد رو که باید هنگام خرید گکو بررسی کنید بهتون میگیم.

۱- به دم گکو نگاه کنید. دم باید چاق و تپل باشه، تقریبا اندازه فاصله بین شانه ها یا بیشتر. دم نباید ظاهر چروکی داشته باشه.

1539277904541.jpgImage Enlarger

۲- گکو نباید هیچ نشانی از بیماری داشته باشه. چشم ها، بینی و دهان رو بررسی کنید.

1539277904592.jpgImage Enlarger

۳- به صورت گکو نگاه کنید. چشم و دور چشم باید تمیز و سالم باشه، هیچ علائمی از خراش، گاز گرفتگی و علائم سوزش نباید وجود داشته باشه و فک باید کامل و به درستی بسته بشه.

1539277904633.jpgImage Enlarger

۴- انگشت ها رو بشمارید. برخی از گکو ها ممکنه با انگشتان کمتر به دنیا بیان. جای خالی این انگشت میتونه باعث بوجود آمدن بیماری بشه و هزینه زیادی برای درمان نیاز داشته باشه. انگشت ها باید بدون ورم و اندازه یکسان داشته باشند.

1539277904664.jpgImage Enlarger

۵- به خط های بدن توجه کنید. این خطوط طرح های روی پوست هستند و باید صاف و بدون هیچ توده ای باشن. وقتی به گکو نگاه میکنید نباید استخوان های بدن مثل دنده ها رو ببینید.

1539277904695.jpgImage Enlarger

۶- به چشم ها نگاه کنید. هیچ کدوم نباید حالت چسبناکی داشته باشه، بزرگ و کوچک باشه یا کثیف و چسبنده باشه. گکو هایی که مشکل چشم دارن یا چشم خیلی کوچکی دارن رو انتخاب نکنید.

1539277924651.jpgImage Enlarger

۷- اگر در قفس مدفوع وجود داره به نگاه کنید. اونها باید نیمه شکل گرفته باشن و رنگ اون تیره با قسمتی سفید باشه. اگر مدفوع رنگ زرد-نارنجی، رنگارنگ یا رنگ های روشن داشته باشه و یا شل باشه میتونه نشونه وجود بیماری باشه.

1539277924672.jpgImage Enlarger

۸- از فروشنده بخواید بهتون اجازه بده گکو رو از نزدیک بررسی کنید. گکو باید کاملا سالم باشه و هیچ قسمت کنده شده، خرد شده یا شکسته شده نداشته باشه. گکو باید هشیار باشه و با چشم هاش مراقب اطراف باشه.

1539277924693.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1
۸ آبان, ۱۳۹۷
۰:۱۸ ق٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

آماده کردن گکو برای جفت گیری

۱- یک جفت گکو آماده کنید، برای تشخیص جنسیت باید به زیر دم نگاه کنید. نر ها دارای قسمتی V شکل و برجسته هستند اما ماده ها این قسمت را ندارند. گکو های نر معمولا اندازه بزرگتری نسبت به ماده ها دارند. همینطور نر ها توانایی تولید وکس رو دارند و از آن برای علامت گذاری محل زندگیشان استفاده می کنند.

1540845903521.jpgImage Enlarger

1540845903552.jpgImage Enlarger

۲- یک مخزن بزرگ برای زندگی آنها فراهم کنید، جفت گکو رو میشه کنار هم نگه داشت و نیازی به جدا کردن آنها نیست مگر مواقعی که درگیری پیش میاد. البته مواقعی که نر و ماده رو تازه باهم آشنا میکنید احتمال اینکه کمی مشکل پیش بیاد هست اما طبیعی هست و بعد از هفته اول درست میشه.

مخزن مناسب برای جفت گیری ۲۰ گالون (۷۵ لیتر) هست. البته شما میتونید یک نر رو با ۴-۵ ماده هم کنار هم نگه دارید که به مخزن بزرگتری نیاز دارید (۱۰ گالون به ازا هر گکو اضافه).

1540845903573.jpgImage Enlarger

۳- انکوباتور و مخزن تخم ریزی رو آماده کنید، میتونید از یک باکس پلاستیکی برای این کار استفاده کنید. یک سوراخ یک طرف در ظرف درست کنید و کف باکس رو هم با خزه بپوشونید. خزه میتونه به عنوان محل پنهان شدن مرطوب هم برای گکو استفاده بشه.

1540845903614.jpgImage Enlarger

۴- برنامتون رو برای تخم ها مشخص کنید، باید تصمیمتون رو بگیرید اگر میخواید تخم هارو بعد از به دنیا اومدن بفروشید باید به فکر پیدا کردن خریدار باشید و اگه میخواید نگه دارید به فکر یک مخزن جدید باشید.

1540845903655.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1
۸ آبان, ۱۳۹۷
۹:۵۷ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

جفت گیری

۱- گکو ماده رو به نر معرفی کنید، برای این کار نیازی نیست کار خاصی انجام بدید و معمولا اونها راحت با هم کنار میان. توجه کنید که اگه گکو ماده مریض هست اصلا نباید جفت گیری کنه چون احتمال مرگ داره.

ماده باید حداقل یک سال سن داشته باشه و وزن کافی و مناسبی هم داشته باشه.

یک ظرف حاوی موادی که دارای کلسیم و ویتامین D3 هست در اختیار ماده قرار بدید تا بتونه خودش رو تقویت کنه. دقت کنید که ماده ها از ذخایر کلسیم خودشون برای درست کردن تخم ها استفاده میکنن و اگه این ذخایر تخلیه بشه گکو شما بر اثر بیماری استخوان متابولیک احتمالا میمیره.

شما باید از تغذیه مقوی اون با کلسیم مطمئن باشید و همینطور ماده باید همیشه به آب دسترسی داشته باشه. تولید تخم ها از گکو ماده انرژی زیادی میگیره.

1540923934071.jpgImage Enlarger

۲- اجازه بدید طبیعت کارش رو انجام بده، گکوها در عرض یک هفته جفت گیری میکنن. اگر دیدید بین اونها درگیری پیش اومده از هم جداشون کنید و بعد از مدتی دوباره اونها رو کنار هم بذارید.

154092393412.jpgImage Enlarger

۳- باکس تخم ریزی رو آماده کنید، ماده ها زمین رو گود میکنن تا تخم بذارن، پس شما باید این مخزن رو براشون آماده کنید.

1540923934123.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1
۹ آبان, ۱۳۹۷
۸:۴۲ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

مراقبت کردن از تخم ها

۱- ۴ تا ۵ هفته بعد از جفت گیری گکو ماده شروع به تخم ریزی میکنه، به طور معمول شما میتونید اون رو در حال درست کردن گودال و آماده شدن برای تخم گذاری ببینید. یکی از نشانه های تخم گذاری لاغر شدن گکو هست.

*  تا جایی که من میدونم در هربار تخم گذاری دو تا تخم گذاشته میشه.

1541005613151.jpgImage Enlarger

۲- تخم ها رو در انکوباتور بذارید، تخم ها رو به آرامی از جایی که گذاشته شده در بیارید. خیلی دقت کنید که اونها رو نچرخونید و بهشون فشار وارد نکنید. بعد از ۲۴ ساعت از گذاشته شدن تخم ها امبریو (embryo) تشکیل میشه و به دیواره تخم میچسبه. تکون دادن و چرخوندن تخم میتونه باعث کنده شدن امبریو و از بین رفتن تخم بشه.

یک ظرف برای گذاشتن تخم ها روی اون انتخاب کنید (مثل شونه تخم مرغ) و روی اون رو حدود ۲اینچ با خاک و یا موارد مشابه پر کنید (دقت کنید خاک یا هرچیزی که انتخاب میکنید نباید سفت بشه). بعد روی محلی که میخواید تخم رو روش بذارید با انگشت کمی گود کنید تا جای تخم محکم باشه و نچرخه.

بعد از اینکه تخم ها گذاشته شد بالای اونها رو با ماژیک علامت گذاری کنید تا همیشه بدونید طرف درستش کدومه.

اگر دختر میخواید دمای انکوباتور رو روی ۸۰ تا ۸۵ درجه فارنهایت (۲۶.۵ تا ۲۹.۵ درجه سانتی گراد) تنظیم کنید و اگر پسر میخواید دما رو روی ۹۰ تا ۹۵ درجه فارنهایت (۳۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد) بذارید. اگر هم میخواید سورپرایز بشید و جنسیت رو تا زمان تولد ندونید دما رو بین این دو محدوده تنظیم کنید.

1541005613182.jpgImage Enlarger

۳- از تماشای امبریو لذت ببرید، بعد از اینکه امبریو تشکیل شد (که به صورت یک دایره قرمز رنگ بالای تخم هست) میتونید هر چند روز یکبار سلامت تخم رو چک کنید. نور یک چراغ قوه رو داخل تخم بتابونید و از مراحل رشد تخم خبردار بشید. (مثل این مطلب)

1541005613223.jpgImage Enlarger

۴- بعد از حدود ۶۰ روز شما صاحب بچه گکو بانمک میشید، البته با توجه به دما و شرایط نگهداری ممکنه کمی دیر یا زود بشه.

**  من جایی خوندم که گفته بود بعد از متولد شدن تخم ها تا ۱۲ ساعت به اونها کاری نداشته باشید و اگه شرایط جایی که متولد شده طوری هست که میشه اونها رو به حال خودشون گذاشت این کار رو انجام بدید.

1541005613244.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1
۱۰ آبان, ۱۳۹۷
۶:۲۶ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

مراقبت از گکو های تازه متولد شده

۱- مخزن نگهداری رو آماده کنید، مخزن مناسب رو در مطالب قبل گفتم چطوری باید باشه البته از اونجایی که هنوز بچه هستن میتونید همه چیز رو در سایز های کوچکتر آماده کنید. 

1541084111141.jpgImage Enlarger

۲- غذا رو آماده کنید، برای بچه گکو ها کریکت ها کوچک (Cricket) تهیه کنید. اونها یکی دو روز بعد از به دنیا اومدن شروع به غذا خوردن میکنن.

1541084111172.jpgImage Enlarger

۳- همونطور که قبلا گفتم، تصمیمتون رو بگیرید، اگر میخواید بچه گکو هارو بفروشید برای اونها مشتری پیدا کنید و اگه قراره ازشون نگهداری کنید به فکر مخزن مناسب باشید.

گکو ماده میتونه در سال ۱۲ تا ۲۰ جفت تخم بذاره که اگه همشون در بیان میشه ۲۴ تا ۴۰ تا بچه!

154108411123.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Erfantk1, Taha ghanbari
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹
۱۱:۳۲ ب٫ظ
Avatar
-Farhan-
Tehran

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 116
تاریخ عضویت:

۵ دی, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام اینارو نمیشه دستی کرد یعنی از آدم تا ابد میترسن یا میشه اونارو از محفظه شون دراورد و بازی کرد در کل چطور حیوونیه با آدم

thinkingthinkingthinking

As long as you love me

I'll be your platinum, I'll be your silver, I'll be your gold

I'll be your soldier, fighting every second of the day for your dreams girl

۱۲ مرداد, ۱۳۹۹
۱۱:۵۲ ب٫ظ
Avatar
hida

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 195
تاریخ عضویت:

۲۶ آذر, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

البته نام بنیادین این حیوان * کلپسه  فا کسره پ و کسره س هست

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: phoenix_love58, parsa81
96 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33944

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164289

جدیدترین اعضاء:

parsa81, sajjad447, Aliarshia, mortezaSO, sevda13, alikameyabfar

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها