لاسرتاهای ایرانی | خزندگان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
لاسرتاهای ایرانی
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸
۱۱:۳۶ ب٫ظ
Avatar
samyar3
ارومیه
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 75
تاریخ عضویت:

۱۸ دی, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

مقدمه: در این تاپیک به معرفی لاسرتاها که یک از گونه های سوسمار ها هست می پردازیم. لاسرتاها از رده:خزندگان   راسته:پولک داران زیرراسته:لاسرتاها هستند.

معرفی لاسرتاهای ایرانی:

لاسرتاها یکی از انواع خانواده سوسمارها هستند این خانواده با سرهای مخروطی شکل,بدن با تناسب و باریک وبلند, دمهای دراز و باریک و نوک تیز هستند اعضای این خانواده از سوسمارها بسیار زیبا و جذاب هستندآنها در عین حال بسیار سریع و چابکند و دمشان درازتر از بدنشان است.

آنها در فلات ایران در محدوده کوههای زاگرس,از شمال تا ترکمنستان و شرق تا افغانستان و سیستان و در جنوب ایران پراکنده اند زیست بوم آنها دارای تنوع بسیار زیادی بوده ولی عمدتا در مناطق استپی(جلگه های بدون درخت) ساکنند. لاسرتاها از اروپا تا جنوب غرب آسیا وجود داشته۴۹ سرده در ایران می باشند سوسمار ایرانی برانت وسوسمار صخره ای ارومیه ای در مناطق استپی با درختان و درختچه های پراکنده یافت می شوند در حالیکه سوسمار سینه سبز خزری در جنگلهای خزری ساکن ودر تنه درختان و دیوارهای صخره ای از نور خورشید و سایه برای تنظیم دمای بدن خود استفاده می کندو سوسمار البرزی در مناطق با درختچه های آلپی از ارتفاعات البرز تا مناطق پست خزر ساکنست و هم در باغات و هم علفزارهای وحشی در محدوده خزری سکنی دارد

سوسمار کردستانی بزرگترین لاسرتا در این گروه بوده بزرگترین آنها تا ۴۵ سانتی متر نیز مشاهده شده است سوسمار چشم ماری از شمال تا جنوب از تهران تا اصفهان و کرمان پراکندگی دارد.

ترجمه از کتابThe complete fauna of IRAN نوشته مرحوم اسکند فیروز 

مترجم:سامیار گنجه ای

این مطالب به طور اختصاصی برای سایت آنلی پت تهیه و ترجمه گردیده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع می باشد.

کاربران زیر از samyar3 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
۰:۱۸ ق٫ظ
Avatar
samyar3
ارومیه
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 75
تاریخ عضویت:

۱۸ دی, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

۱-سوسمار بیابانی پوزه کوتاه 

نام انگلیسی: short nosed desert lizard    

نام علمی(لاتین):

mesalina brevirostris

پراکندگی: جنوب غرب ایران , شمال شرق عربستان ,قطر وامارات متحده عربی

شکل ظاهری: سطح پشتی قهوه ای یا قهوه ای مایل به خاکستری ، قسمت شکمی سفید ,اطراف دم با لکه های تیره بزرگتر و

زیستگاه: در مناطق پست و خشک ساحلی,مناطق بیابانی و تپه ها با پوشش کم

 رفتار : این گونه در طول روز فعالند ، از حشرات, مورچه ها ، زنبور ها ،  لارو حشرات ، عنکبوت ها و عقرب ها وملخ ها تغزیه می کنند و اکثرا از پاییز تا اواخر زمستان به خواب زمستانی می روند. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان تخم ریزی می کنند.

Image Enlarger

نقشه پراکنندگیImage Enlarger

 

۲-سوسمار ایرانی برانت 

نام انگلیسی: Brandt's Persian lizard

نام علمی(لاتین):  Iranolacerta brandtii brandtii

پراکندگی: عمدتا شمال غرب ایران , جنوب جمهوری آذربایجان , شرق ترکیه بصورت محدود

پراکندگی زیرگونه :  Iranolacerta brandtii esfahanicaدر استان اصفهان فریدون شهر و داران

شکل ظاهری: سطح پشتی خاکستری زیتونی یا قهوه ای روشن با تقاط سیاه کوچک ؛ کناره های سر و بدن برنگ برنزی ؛ نر ها روی گلو شکم زرد مایل به سفید ؛فلس های خارجی شکمی مایل به سبز با نقاط کوچک سیاه و ابی روشن ؛ در ماده ها نوار پشتی سفید ؛ گلو و دم مایل به آبی روشن

زیستگاه: نواحی مدیترانه ای و معتدل ؛ در دامنه کوهها در اطراف چشمه ها ورودها ، با پوشش گیاهی استپی و بو ته ای تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری.

 رفتار : هنگام روز در روشنایی روز فعال هستند ؛ در لا به لا زیر خرده سنگ ها وصخره های کوچک ، زیر بوته ها و در بین شکاف ها مخفی می شوند از حشرات و بندپایان مختلف همچون زنبورها ، عنکبوتها و نیز نرمتنان تغذیه می کنند .   

Image Enlarger

 

 

۳-سوسمار سبز خزری 

نام انگلیسی: caspian green lizard

نام علمی(لاتین) :lacerta strigata

پراکندگی: شمال ایران , شمال شرق قفقاز , داغستان,شرق گرجستان ,ارمنستان ,آذربایجان وجنوب غرب ترکمنستان

شکل ظاهری: قسمت پشتی سبز یکدست به سمت دم وپاها قهوه ای رنگ؛ دارای ۳ خط روی بدن ؛ ناحیه پشتی با نقاط کوچک و ریز سیاه

 زیستگاه : تپه های ماسه ها و شنزارهای کرانه دریا نواحی خزری و مدیترانه ای , اطراف مرداب و یا رودخانه ها, با پوشش گیاهی استپی و بوته ای

رفتار: روز فعال هستند , در لابلای بوته زارها و چمن ها فعالند؛ زیر سنگها, بین سنگها, شکاف سنگها مخفی می شوند, گاهی اوقات لانه هایی داخل ماسه ها به عمق نیم متر حفر می کنند؛ در موقع احساس خطر در میان گیاهان پنهان می شوند؛ از بندپایان مختلف نظیر راست بالان ,بال پولکیها, قاب بالها, عنکبوتها, هزار پایان و نیز نرمتنان تغذیه می کنند؛ از اوایل بهار تا ابتدای تابستان جفتگیری می کنند و تا۱۰ تخم می گذارند.

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۴-لاسرتای ایرانی 

نام انگلیسی: persian racerunner

نام علمی(لاتین) eremias persica

پراکندگی: شمال ,مرکز و شرق ایران,جنوب ترکمنستان,غرب افغانستان

شکل ظاهری: بالغها با نوار جانبی پشتی سیاه  و ۴ نوار طولی قهوه ای روی پشت و جوانها در ناحیه پشت خاکستری کمرنگ یا خرمایی ؛ با ۴ نوار طولی قهوه ای ؛ ناحیه شکم سفید .

 زیستگاه : نواحی بیابانی ؛ نیمه بیابانی و معتدل ؛در دشتهای باز و یا دامنه ها با زمینهای پوشیده از سنگریزه و ریگزارها آمیخته با ماسه سنگ ، خاکهای رسی ، سنگهای رسی خرد شده ، خرده سنگهای رسوبی ، همراه با پوشش گیاهی استپی.

رفتار: روز فعال اند ، اغلب در حفره های پای بوته ها مخفی می شوند ، و هنگام فعالیت نیز در نزدیکی بوته ها دیده می شوند ؛ از بند پایان مختلف تغذیه می کنند .

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۵- لاسرتای زاگرسی 

نام انگلیسی: zagrosian lizard  

نام علمی(لاتین): lacerta princeps princeps

پراکندگی: ایران (محدوده زاگرس)

شکل ظاهری: نرها در ناحیه پشتی قهوهای کمرنگ با رنگ مایل به سبز مختصر, ناحیه بالای سر خاکستری, ناحیه شکم سفید, ناحیه زیر بقل و کناره های سینه دارای لکه های چشمی آبی به حلقه سیاه, ماده های شبیه نرها اما رنگ زمینه گاهی تیره تر و طرح خالدار با تعداد کمی لکه چشمی روی پهلوها.

 زیستگاه : نواحی نیمه بیابانی تا معتدل و مناطق مدیترانه ای , در کوهها و تپه های کوچک خشک, مناطق استپی , بوته زارها و در جنگلهای بلوط زاگرس جنوبی.

رفتار:در روزفعال اند, در حفره های زیر بوته ها , لابه لای سنگها, شکاف صخره ها و زیر تخته سنگهای بزرگ مخفی می شوند, از بندپایان نظیر, عنکبوتها , عقربها, هزار پایان و نیز مامولکهایب کوچک و مارهای کوچک تغذیه می کنند.

Image Enlarger

Image Enlarger

منبع مطالب:سایتwww.lacerta.de

مترجم:سامیار گنجه لی
 

این مطالب برای سایت انلی پت تهیه و ترجمه گردیده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع می باشد.         

کاربران زیر از samyar3 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی
۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
۰:۵۰ ق٫ظ
Avatar
samyar3
ارومیه
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 75
تاریخ عضویت:

۱۸ دی, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

۶-سوسمار آذربایجانی 

نام انگلیسی: azerbaijan lizard 

نام علمی(لاتین): lacerta raddei raddei

پراکندگی:شمال غرب ایران (استان آذربایجان شرقی و اردبیل)

شکل ظاهری: ناحیه پشتی با طرحهای مختلف قهوه اب روشن, از دارچینی تا قهوه ای مایل به زرد, لکه های چشمی آبی روشن در ناحیه زیر بغل , حاشیه نوار تیره پهلویی با آثار نامنظم از ردیف لکه های چشمی مایل به سفید مشخص, ناحیه شکمی مایل به سفید, مایل به آبی , یا زرد, ناحیه پهلویی نرها بطور واضح آبی روشن..

 زیستگاه : نواحی کوهستانی؛ مدیترانه ای و یا نیمه بیایبان, صخره های خشک, ستیغ های مرتفع یا کم ارتفاع, دره های عمیق, در ارتفاعات با پوشش گیاهی جنگلی و یا بوته ای اندک و پراکنده یا فاقد پوشش گیاهی,.

رفتار: روز فعال اند, و بیشتر در اواسط روز که تابش خورشید زیاد است, فعالیت می کنند, در شکاف صخره ها؛ زیر سنگها مخفی می شوند, تغذیه آنها از حشرات و عنکبوتها است.

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۷-سوسمار یاسوجی

نام انگلیسی :yassujian lizard

نام علمی(لاتین):
lacerta yassujica

پراکندگی: ایران(استان کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری)

شکل ظاهری: ناحیه پشتی با طرحهای مختلف قهوه اب روشن, از دارچینی تا قهوه ای مایل به زرد, لکه های چشمی آبی روشن در ناحیه زیر بغل , حاشیه نوار تیره پهلویی با آثار نامنظم از ردیف لکه های چشمی مایل به سفید مشخص, ناحیه شکمی مایل به سفید, مایل به آبی , یا زرد, ناحیه پهلویی نرها بطور واضح آبی روشن..

 زیستگاه : نواحی مدیترانه ای , در دامنه و شیب صخره ها و در جنگلها

رفتار: روز فعال اند, بیشتر روی صخره ها دیده می شوند؛ لابلای سنگها وشکاف صخره هاو زیر سنگها مخفی می شوند؛ تغذیه آنها از بند پایان است.

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۸-سوسمار البرزی

نام انگلیسی: alborz lizard   

نام علمی(لاتین): lacerta defilippi

پراکندگی: ایران(تهران,مازندران,قزوین)

شکل ظاهری: ناحیه پشت بدن دارچینی ، زرد زیتونی ، تا مایل به قهوه ای ؛ نوار پس سری بطور ظریف و نا منظم لکه دار قهوه ای تیره تا سیاه ، ناحیه شکم اغلب قرمز

 زیستگاه : نواحی کوهستانی ، معتدل خزری ، دامنه های صخره ها و دره های تنگ رود خانه ها ، حاشیه جاده ها دارای پوشش گیاهی زیادو بوته های بلند قد یا درختچه ها و نیز گیاهان علفی .

رفتار: روز فعال اند, در روشنایی آفتاب بیشتر دیده می شوند معمولا روی صخره ها یا دیواره های صخره ای و سنگ چین شده ؛ لابلای شاخه ها و برگ های بو ته ها فعالیت می کنند . و به جستوی بند پایان مختلف و گاهی نرمتنان می پردازند .

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۹-سوسمار صخره ای ارومیه ای 

نام انگلیسیUrmia Rock Lizard  

نام علمی(لاتین): Apathya cappadocica urmiana

پراکندگی: استان آذربایجان غربی وشهرستان سرو آباد کردستان

شکل ظاهری: ناحیه پشت بدن متمایل به آبی، با دو یاچهار خط طولی با حاشیه تیره، اطراف گردن متمایل به قرمز وحلقه های سیاه رنگ در اطارف بدن که داخل آن آبی رنگ می باشد از بدن به سمت دم سفید متمایل به آبی و بدن نیز سفید مایل به آبی و لکه های یوز پلنگی شکل روی دستاها و پاها

زیستگاه : نواحی کوهستانی ، دشت ها ,کوهپایه ها و مناطق استپی در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متری

رفتار: روز فعال اند, اغلب در روشنایی و گرمای افتاب و بر روی صخره های و مناطق سنگلاخی دیده می شوند در صورت احساس خطر در شکاف سنگها و صخره ها مخفی می شوند.

Image Enlarger

Image Enlarger

 

۱۰-لاسرتای سیستانی راه راه  

نام انگلیسی: sistan racerunner

نام علمی(لاتین): eremias fasciata

پراکندگی: شرق ایران ,پاکستان و افغانستان

شکل ظاهری: قسمت پشتی دارای خط های روشن و تیره ؛ خطهای تیره به رنگ قهوه ای ؛ خط های روشن سفید وخردلی روشن  ، دارای ۵تا۸ نوار در پشت,ناحیه سر قهوه ای رنگ .

زیستگاه : نواحی بیابانی و نیمه بیابانی ،  در مناطق تلماسه ای ،نمکی ، در مناطق با پوشش گیاهی بوته ای بیابانی

رفتار: روز فعالند. درون ماسه ها و شنها مخفی می شوند؛ از انواع حشرات تغذیه می کنند .

Image Enlarger

Image Enlarger

منبع مطالب:سایتwww.lacerta.de

مترجم:سامیار گنجه لی

این مطالب برای سایت آنلی پت تهیه و ترجمه گردیده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع می باشد.

کاربران زیر از samyar3 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
140 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33797

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163776

جدیدترین اعضاء:

lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055, kave_hd, 653kimia, art_666in

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها