Menu
  • ads-icon. advertise

    گیاهان کمیاب ایران | سایر گیاهان

    A A A
    Avatar

    مهمان لطفا ثبت نام کنید

    sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
    جستجوی پیشرفته

    — در محدوده انجمن —




    — محاسبه —





    — گزینه های انجمن —





    حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

    sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
    گیاهان کمیاب ایران
    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۴۳ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

     گیاهان کمیاب جهان را دیدی الان گیاهان کمیاب ایران را به نمایش میزارم

    کاربران زیر از xb برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

    kamyar kamjoo

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۴۵ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    کشور ایران دارای تنوع زیستی بسیار متنوعی است و متاسفانه برخی از گیاهان بومی آن مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. گیاهانی که به دلیل سازگاری با محیط زیست طبیعی کشورمان اگر تحت کشت و پرورش قرار گیرند نقش بسیار مهمی را در ایجاد فضای سبز و تولیدات گیاهی خواهند داشت.

    هرکی بکن این گیاهاراdevilبامن طرفهquarrelboxing

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۴۷ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    سوسن چلچراغ

    سوسن چلچراغ با نام علمی  Lilium Ledebourii گیاهی از خانواده سوسن است که نام آن از نام کارل فردریک ون لدبور Carl Fredrich von Ledebour گیاهشناس آلمانی - استونیایی تبار که از ۱۷۸۵ الی ۱۸۵۱ می زیست انتخاب شده است.

    سلسه =گیاهان،

    شاخه=گیاهان گلدار،

    راسته=سوسن‌سانان،

    تیره=سوسنیان،

    زیرخانواده =Liliodeae ،

    جنس(سرده) =سوسن، گونه  Lilium ledebourii

    سوسن چلچراغ بومی منطقه ای است که ۲۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد .  موطن این گیاه در ناحیه تالش در آذربایجان و ناحیه داماش (از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار- این روستا رد حدفاصل جاده رشت به تهران بین لوشان و منجیل قرار دارد) در بخش  عمارلو استان گیلان (نیمه خاوری شهرستان رودبار جهت شمالی شهر لوشان)  است و در جایی دیگر از کره زمین یافت نشده است و از جمله گیاهان نادر ایران محسوب می‌شود . سوسن چلچراغ از اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد گل می‌دهد. به دلیل وجود این گل ناحیه داماش توسط اداره حفاظت محیط زیست کنترل و حفاظت می شود. در زمان گلدهی این گیاه، منظره بسیار شکوهمند در این منطقه بوجود می‌آید.

    سوسن چلچراغ گیاه علفی پایدار است که ۱۵۰-۵۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. پیازهای زرد رنگ آن بیضی شکل و به قطر ۷-۵ سانتیمتر هستند و از چندین قطعه تشکیل شده اند و پوسته‌ها در قسمت وسط عریضتر هستند. ساقه قوی و مستقیم است. برگها مستقیم و راست می‌ایستند و در لبه برگها موهای نرمی وجود دارد. پهنک برگ در تمام طول خود عرض یکسانی دارد و یا در قسمت وسط عرض آن بیشتر می‌شود.برگها ۱۴-۱۰ سانتیمتر طول و ۲-۱ سانتیمتر عرض دارند.

    نوع ایرانی این گیاه معمولا از هفته آخر خرداد گل می‌دهد و گلها تا نیمه تیر ماه باقی می مانند. گل‌آذین گیاه خوشه مرکب است که از یک تا پانزده گل بر روی آن وجود دارد. گلها تقارن شعاعی دارند و در اطراف آنان گلبرگ نماهایی به طول ۱۳ سانتیمتر وجود دارد. برگواره ها در قسمت وسط عرض بیشتری دارند و نوک آنها آبی رنگ است. شش عدد گلبرگ‌نما که انحنای بسیار زیبایی دارند جلب توجه می‌کند و تاجی به قطر ۶-۴ سانتیمتر می‌سازند. رنگ زمینه گل سفید است و در قسمت پایه سبز رنگ و در قسمت نوک گلبرگ‌نماها ارعوانی رنگ است. میله پرچم سبز و دانه‌های گرده قرمز روشن هستند. کپسول دانه شش ضلعی به طول ۴.۵ -۳ سانتیمتر و و عرض ۳.۲ -۲.۵ سانتیمتر است. دانه‌ها تا شهریور می‌رسند . بعد از روییدن بذرها، لپه گیاهچه در روی خاک قرار می‌گیرد.این گیاه نیازمند مکانی خشک و آفتابگیر است که از زهکش خوبی نیز برخورد دار باشد. در واقع به خیس ماندن بستر کاشت حساس است.

    در  بهار ۱۳۹۱ (ژوئن سال ۲۰۱۲ )نمونه‌هایی از این گیاه توسط دکتر آصف محقق و قارچ‌شناس در جنگل واز واقع در منطقه نور استان مازنداران (ارتفاع ۱۶۷۰ متری از دریا) کشف شد.

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۴۹ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    Image Enlarger

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۵۱ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    جامهای زرین

    جنس جام زرین با نام علمی  Sternbergia به طور کل ۸ گونه دارد که به طور عمده در نواحی مدیترانه شرقی وجود دارند و ۳ گونه از آن در ایران نیز یافت می‌شوند. گونه‌های این گیاه ممکن است با گلهای حسرت یا زعفران اشتباه شوند ولی هیچ یک از گونه‌های گل حسرت در ایران گلهای زرد رنگ ندارد. زعفرانها نیز با داشتن ۳ پرچم (گلهای جام زرین شش پرچم دارند )و همچنین کورم (جام زرین پیاز دارد) و برگهای بسیار باریکتر قابل تشخیص هستند. جامهای زرین گیاهانی پیازدار با برگه‌های قاعده‌ای خطی هستند که گلهای منفرد آنها بر روی یک ساقه گل کوتاه قرار گرفته است. ساقه گل گاهی زیرزمینی است و بوسیله یک پوشش محافظ لوله‌ای سبز مایل به سفید حفاظت می‌شود. گلپوش افراشته زرد رنگ زنگوله‌ای شکل است و قطعات تشکیل دهنده آن بصورت یک لوله بلند در قاعده به هم متصل می‌شوند. لازم به ذکر است که تمامی گونه‌های جنس جام زرین گلهای زرد رنگ ندارند. گونه Sternbergia candida  که در ترکیه یافت می‌شود گلهایی سفید رنگ دارد.

    سلسله=گیاهان راسته=مارچوبه سانان تیره =نرگسیان زیرخانواده Amaryllioideae   جنس=جام زرین گونه= هشت گونه که سه گونه موجود در ایران در ادامه معرفی می‌شوند.

    جام زرین پاییزه  (نام علمی Sternbergia lutea )

    این گیاه با نامهای نرگس پاییزه، سوسن دشت، نرگس زمستانه و گل حسرت زرد پاییزه نیز شناخته می‌شود . این گیاه از نواحی غربی مدیترانه تا تاجیکستان در آسیای مرکزی مشاهده شده است. که معمولا در خاکهای شنی رشد می‌کند و زهکش خوب بستر کاشت، وجود دوره‌ای گرمای خشک در تابستان و خاکهای آهکی برای گلدهی آن توصیه می‌شود. قسمت هوایی این گیاه در تابستان از بین می‌رود و با آمدن فصل پاییز برگها اولین عضوی هستند که شروع به رشد می‌کنند. عرض برگها ۱۲ میلیمتر است که در طی زمستان نیز سرسبز باقی می‌مانند. بعد از برگها گلهایی به رنگ زرد تیره ظاهر می‌شود که گلها شش عدد پرچم دارند و گلبرگ‌نماهایی که ۳.۵ -۳ سانتیمتر طول دارند. بنابراین فصل گلدهی آنان مهر ماه است. ارتفاع جام زرین پاییزه ۱۰ سانتیمتر است. این گونه به دو دلیل از گونه جام زرین کورش قابل شناسایی است:۱-  گل‌هایی تا حدودی کوچکتر از جام زرین کورش و به رنگ زرد خالص دارد ۲- گلها واقع بر روی یک ساقه هستند که تا بالای سطح خاک رشد می‌کنند. میوه کپسول آن نیز در بهار کامل می‌گردد اما تکثیر آن از طریق کاشت پیازها در دوران خواب آنان در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز است. البته می‌توان آن را زمانی که برگها از بین می‌روند یعنی اواخر بهار نیز با استفاده از پیازهایش تکثیر کرد. این گونه خیلی به ندرت در شمال شرقی ایران یافت می‌شود.

    جام زرین گلستان(نام علمی Sternbergia fischeriana )

    این گیاه بومی ترکیه، ایران و عراق است که از لحاظ ظاهری شبیه جام زرین پاییزه است.این گیاه در تپه‌های خشک سنگی و یا پوشیده از علف می‌روید. ۱۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و آفتاب کامل را می‌پسندد. در واقع پیاز آن به گرمای خشک تابستان احتیاج دارد تا بتواند در اواسط الی اواخر زمستان  یعنی در بهمن و اوایل اسفند گل دهد. از گیلان تا گرگان پراکنده بوده و در پارک ملی گلستان نیز نمونه‌ای خاص از آن که دارای گل‌های زوج است یافت گردیده که به نام «گلستان» پرورش داده شده‌است.

    جام زرین کورش( نام علمی  Sternbergia clusiana )

    بومی ایران ، ترکیه، اردن و فلسطین است. ارتفاع گیاه ۸ سانتیمتر است. گل‌های زرد طلایی رنگ بزرگ واقع بر روی یک ساقه گل زیرزمینی، مانند گل حسرت در فصل پاییز ظاهر می‌شوند و در این زمان هیچگونه اثری از برگ مشاهده نمی‌شود. لولهٔ گل در این گونه بطول ۴ تا ۷ سانتیمتر و لبه‌های آزاد آن بطول ۴ تا ۶ سانتیمتر و بعضی مواقع بلندتر است. شش عدد برگ دارد که عرض آنان   ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر است و همراه با میوه کپسول در بهار ظاهر می‌شود. این گونه در دامنه‌های خشک و سنگلاخی سلسله جبال زاگرس از ارومیه تا ناحیهٔ شیرازمی‌روید. فصل گلدهی مهر و آبان ماه است.

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۵۱ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    Image Enlarger

    از راست به چپ تصویراول:جام زرین پاییزه- تصویر دوم: جام زرین گلستان-تصویر سوم:جام زرین کورش

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۵۲ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    تصویر گیاه نجم آبی گیلانی Scilla siberica در پارکی در کشور لهستان

    سلسله=گیاهان، راسته=مارچوبه سانان، تیره=Asparagaceae زیرخانواده=Scilloideae ، جنس=نجم‌آبی ، گونه= گونه‌های مختلفی دارد که سه نمونه از آنان در ایران نیز به شکل طبیعی رویش می‌کنند.

    نجم آبی گیلانی (نام علمی :Scilla siberica)

    این گیاه را می‌توان در قسمت‌های فوقانی جنگل‌های راش در ارتفاع ۲۰۰۰-۸۰۰ متر و یا بالاتر در استان گیلان و در نواحی مجاور آن در استان آذربایجان یافت. ارتفاع گیاه ۲۰-۱۰ و سانتیمتر است. برگها یک سانتیمتر عرض دارند و تا حدودی بر روی خاک می‌افتند که از مشخصات این گیاه محسوب می‌شود. ساقه گل ایستاده به رنگ سبز مایل به ارغوانی است و دارای گل آذین خوشه‌ای متشکل از ۵-۲ گل است . گلها شش عدد گلبرگ به رنگ آبی روشن و شش عدد کاسبرگ دارند . قطعات گلپوش ۱۵ میلیمتر طول دارند و عرض دهانه گل ۱.۵ سانتیمتر است. به طور معمول گلها شکل لیوان و زنگوله هستند اما زمانی که شدت نور خورشید کم است گلبرگها به شکل افقی قرار می‌گیرند. گلها معمولا آبی هستند اما ارقام سفید رنگ نیز وجود دارد. گلها در ابتدای بهار و اواخر زمستان زمانی که برفها در حال آب شدن هستند باز می‌شوند و بعد از اتمام گلدهی ساقه‌ گل به صورت نیام در می‌آید که بعد از مدتی و با بلوغ کپسول رنگ آن به ارغوانی تعییر می‌یابد و زمانی که نیام باز می‌شود دانه‌ها کوچک و قهوه‌ای تیره باز می‌شود. زمانی که دانه‌ها به بلوغ می‌رسند رنگ برگهای گیاه روشن‌تر می‌شود و گیاه تا بهار سال بعد وارد خواب زمستانی می‌شود. این گیاه به سرما مقاوم است امکان تکثیر گیاه سیلا توسط بذر آن وجود دارد و همچنین می‌توان اواخر تابستان و یا اوایل پاییز که گیاه در حال خواب است ، پیازهای آنرا در عمق ۱۰-۸ سانتیمتری بستر کاشت قرار داد . بستر کاشت از حاصلخیزی میانه و زهکش خوب برخوردار باشد و مکان کاشت نیز می‌تواند از آفتاب کامل یا نیمه سایه-نیمه آفتاب برخوردار باشد. بستر کاشت نباید خشک شود و گیاهب به رطوبت مداوم خاک نیازمند است. گیاه سیلا را می‌توان توسط بذر آن تکثیر کرد. قسمتهای مختلف گیاه سمی است و دست زدن به گیاه ممکن است در برخی افراد موجب آزردگی پوست و یا دیگر واکنشهای آلرژی و حساسیت شود.

    نجم آبی لب برگشته (نام علمی:Scilla hohenackeri)

    این گیاه بومی جلنگلهای دریای خزر است و معمولا در شکافهای دیواره‌های صخره‌ای می‌روید. این گیاه در حدود ۳۰ سانتیمتر می‌رسد . عرض برگهای آن ۲۰ میلمتر و عرض قطعات گلپوش ۲۰ میلیمتر طول دارند. برگهای آن تا آمدن فصل بهار ظاهر نمی‌شوند و  فصل گلدهی ان فروردنی است. گل‌اذین از نوع سنبله با غنچه‌هایی بزرگ و زنگلوله‌ای شکل است.

    نجم آبی ایرانی ( نام علمی : Scilla persica)

    در چمنزارهای مرطوب استان کردستان وجود دارد . این گیاه ۴۰-۳۰ سانتیمتر ارتفاع و تعداد زیادی برگهایی دارد که عرض کمی دارند و راست می‌ایستند. گل‌آذین گیاه خوشه‌ای و تعداد زیادی گل با اندازه کوچک دارد که در ماه اردیبهشت شکوفا می‌شوند . ساقه هر گل بلند است و گلها آبی رنگ هستند. حتی گلهایی که در انتهای گل‌آذین قرار دارند شکوفا می‌شوند .

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۵۴ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    Image Enlarger

    Image Enlarger

    X

    b

    ۸ تیر, ۱۳۹۴
    ۱۰:۵۷ ق٫ظ
    Avatar
    xb

    کاربر عالی
    Members
    تعداد نوشته ها: 224
    تاریخ عضویت:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
    sp_UserOfflineSmall افلاین

    به طبیعت احترام بزاریمwink

    منبع:robabnaz39.persianblog.irImage Enlarger

    X

    b

    منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

    بیشترین کاربران آنلاین:1031

    افراد آنلاین کنونی: mehrad-091
    229 مهمان

    مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
    1 مهمان

    برترین نویسندگان:

    مجتبی : 22934

    ΡARSA : 4189

    alirezaj : 3749

    H∀ⓂΞD20 : 3661

    حسنHTB : 3111

    HAMID ESKANDARI : 2608

    آمار کاربران:

    مهمان: 575

    اعضا: 33803

    مدیران انجمن: 15

    مدیر کل: 1

    آمار انجمن:

    گروه ها: 7

    انجمن ها: 239

    موضوعات: 7666

    نوشته ها: 163799

    جدیدترین اعضاء:

    Mohammad.renjer, samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456

    مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

    آخرین ارسال های انجمن

    آخرین دیدگاه ها

    × تنها اعداد انگلیسی برای معادله امنیتی مجاز است!