با 10 مورد از عجیب ترین گونه های گیاهی دنیا آشنا شوید | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
با 10 مورد از عجیب ترین گونه های گیاهی دنیا آشنا شوید
۴ بهمن, ۱۳۹۸
۶:۱۳ ب٫ظ
Avatar
mahno0osh
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 2
تاریخ عضویت:

۱۴ خرداد, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین
گیاهان موجودات بسیار جالبی بر روی کره زمین هستند که در سراسر جهان و به صورت هزاران گونه متفاوت وجود دارند و گفته می شود که حتی قبل از حیات انسان ها نیز گیاهان بر روی زمین می زیستند. گیاهان زیبا، مفید و شگفت انگیز هستند، برخی از آن ها به عنوان غذای حیوانات و حتی انسان ها استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر مصرف دارویی دارند. با توجه به تنوع بسیار زیاد گیاهان بر روی کره زمین، گونه هایی وجود دارند که بسیار عجیب و جالب هستند، این گیاهان در زمره عجیب ترین گیاهان روی زمین شناخته می شوند و آگاهی داشتن از ویژگی های آن ها جالب و جذاب است. در این مقاله ده نمونه از عجیب ترین و منحصر به فرد ترین گیاهان جهان معرفی می شود.
 
۱۰: گل بدبو یا گل جسد (Corpse Plant (Titan Arum/Amorphophallus titanium
تیتان آروم، که به گل مرده و یا گل جسد نیز شهرت دارد، گیاه گل داری است که در جنگل های بارانی سوماترا، اندونزی و برنئو مالزی یافت می شود. بوی این گیاه بسیار عجیب است چرا که بوی جسد گندیده انسان را می دهد. این گیاه عجیب فقط برای ۴۸ ساعت باز می شود و بوی گندیده آن به قدری قوی است که حشرات را به دور خود جمع می کند. همچنین این گیاه بلندترین گل جهان به شمار می رود و تا بلندی سه متر رشد می کند و به ندرت شکوفه می دهد، زمان لازم برای شکوفه دادن آن هفت تا نه سال می باشد که برخی از آن ها بعد از نه سال نیز شکوفه نمی دهند. در سال ۲۰۰۳، نمونه ای از این گل که در باغ گیاه شناسی دانشگاه بن آلمان وجود داشت، شکوفه ای به بزرگی ۲۰ تا ۲۸ سانتی متر داد که به عنوان رکورد گینس در جهان ثبت شد. این گیاه ظاهر عجیب و ترسناکی دارد.
 
10: گل بدبو یا گل جسدImage Enlarger
۹: گیاه ونوس حشره خوار (Venus Flytrap (Dionaea Muscipula
می توان از ونوس حشره خوار به عنوان یکی از شگفت انگیزترین گیاهان روی زمین نام برد. گیاهان گوشت خوار تنها در سواحل جنوبی آمریکا در کارولینای شمالی و جنوبی یافت می شوند. این گیاه روش منحصر به فردی برای شکار طعمه دارد، آن ها طعمه خود را با ترشح شهد معطر و پوشش قرمز برگ های خود به دام می اندازند. ونوس حشره خوار معمولا مورچه ها را شکار می کند، وقتی که طعمه داخل برگ می نشیند، برگ محکم بسته می شود. این گیاه سوسک، مگس، ملخ، عنکبوت و حتی قورباغه های کوچک را نیز می بلعد. دهانه گیاه در مقابل هوا بسته است و همین ویژگی باعث می شود که نسبت به رسوخ باکتری در برگ ها در امان باشد. این گیاه دندانه های منحصر به فردی بر روی برگ های خود دارد.
 
9: گیاه ونوس حشره خوار (Venus Flytrap (Dionaea MuscipulaImage Enlarger
۸: زشت ترین گیاه به نام ویلوچیا میرابیلیس (Ugliest Plant (Welwitschia Mirabilis
ویلوچیا میرابیلیس یکی از قدیمی ترین گیاهان روی کره زمین است که ظاهری زشت و عجیب دارد و به عنوان یک فسیل زنده شناخته می شود. این گیاه در بیابان نامیب در آنگولا و نامیبیا یافت می شود و بر مبنای نام کاشف خود، فردریش ولویچ، که در سال ۱۸۵۹ میلادی موفق به کشف آن شد، نام گذاری شده است. برخی از نمونه های یافت شده آن ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال عمر دارند. این گیاه در منطقه خشک و بدون بارندگی وجود دارد و به شدت در این شرایط مقاوم است، در واقع می توان از این گیاه به عنوان یکی از مقاوم ترین گیاهان جهان است. برگ های این گل ساختار بی نظیری دارد که باعث می شود رطوبت در آن ها ذخیره شود، حتی قدیمی ترین آن فقط دو برگ دارد. برگ ها بسیار بلند شده، بهم میپیچند و چند شاخه می شوند، به طوری که پیدا کردن شاخه اصلی سخت می شود.
 
8: زشت ترین گیاه به نام ویلوچیا میرابیلیس (Ugliest Plant (Welwitschia MirabilisImage Enlarger
۷: بزرگ ترین گل جهان به نام رافلزیا آرنولدی (Largest Flower Plant (Rafflesia Arnoldii
رافلزیا آرنولدی با ظاهری عجیب و بی مانند، یک گیاه گل دار با بزرگ ترین گل دنیاست و می تواند همچون گل بدبو (تیتان آروم)، بوی جسد فاسد شده را منتشر کند، به همین دلیل به این گیاه نیز " گل جسد" گفته می شود. این گیاه با بزرگ ترین گل دنیا، بومی جنگل های بارانی سوماترا و بعضا برنئو است. در سال ۱۹۹۳، این گیاه به عنوان گیاه ملی نادر اندونزی به رسمیت شناخته شد. این گیاه قادر است بیش از ۹۰ سانتی متر را به صورت عرضی رشد کند، به طوری که یک نوزاد به راحتی می تواند داخل این گل چهار دست و پا راه برود و بخوابد. اینکه این گیاه متعلق به کدام دسته از گیاهان است، هنوز برای دانشمندان به عنوان یک سوال باقی مانده. حقیقت عجیب و جالب درباره این گیاه، نوعی انگل بودن آن می باشد. گیاهان انگلی به طور ناگهانی از درختان تاک آلوده شده ایجاد می شوند.
 
7: بزرگ ترین گل جهان به نام رافلزیا آرنولدی (Largest Flower Plant (Rafflesia ArnoldiiImage Enlarger
۶: گیاه کوزه اتنبرو با نام نپنتیس اتنبروگیای (Attenborough’s Pitcher Plant (Nepenthes Attenboroughii
نپنتیس اتنبروگیای یک گیاه بزرگ کوزه مانند است که تنها در مناطق خارج از دسترس کوه ویکتوریا، پالاوان مرکزی و فیلیپین یافت می شود. این گیاه در زمره بزرگترین گیاهان کوزه ای شکل در دنیا قرار دارد که می تواند به راحتی یک موش و یا بزرگ ترین حشرات را به دام بیندازد. گونه ای کوزه ای شکل گوشت خوار که نام خود را از گوینده و طبیعت گرد مشهور، آقای دیوید اتنبروگ، به ارث برده است. این گیاه، طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، در زمره صد گیاه خطرناک قرار گرفته و از بزرگ ترین انواع گیاهان روی زمین به شمار می رود.
 
6: گیاه کوزه اتنبرو با نام نپنتیس اتنبروگیایImage Enlarger
 
 
۵: گیاه بیسبال به نام افوربیا اوبسا (Baseball Plant (Euphorbia Obesa
افوربیا اوبسا یک گونه گیاهی عجیب است که در آفریقای جنوبی یافت می شود که به دلیل شباهت آن به توپ بیسبال، گیاه بیسبال نیز نامیده می شود. این گیاه سرعت رشد بسیار کمی دارد و تنها دو تا سه دانه بذر درون خود نگه می دارد. با توجه به جمع آوری و شکار بیش از حد، این گیاه در معرض انقراض قرار دارد. گیاه بیسبال کروی شکل بوده و به مرور زمان به شکل استوانه ای در می آید، در طول تابستان شکوفه می دهد و برای مدت کوتاهی برگ های کوچکی ایجاد می کند.
 
5: گیاه بیسبال به نام افوربیا اوبسا (Baseball Plant (Euphorbia ObesaImage Enlarger
۴: سنگرخ یا لیتوپس (Stone Plant (Lithops
لیتوپس ها گیاهان شاداب و پر طراوتی هستند که به دلیل رشد آن ها در کنار سنگ ها و سنگ ریزه ها، در دسته گیاهان عجیب دنیا قرار گرفته اند. آن ها در محیط های پر از سنگ رشد می کنند و بدین صورت از خطر خورده شدن توسط حیوانات در امان می مانند. لیتوپس نام های دیگری چون گیاه سنگ ریزه و یا سنگ زنده نیز دارد، ریشه نام این گیاه از یک نام باستانی یونانی گرفته شده است. ( لیتو به معنای سنگ و اوپس به معنای صورت). این گیاهان در اصل متعلق به جنوب آفریقا هستند اما امروزه به عنوان گیاهان خانگی در رنگ ها و شکل های مختلف در سراسر دنیا نگه داری می شوند.
 
4: سنگرخ یا لیتوپس (Stone Plant (LithopsImage Enlarger
۳: گیاه کبری لیلی (The Cobra Lily (Darlingtonia Californica
بسیاری از گیاهان گوشتخوار عجیب هستند، کبری لیلی نیز یکی از گیاهان گوشتخوار کوزه ای شکل است که به مار کبری شباهت دارد، نام دیگر این گیاه، گیاه کوزه ای شکل کالیفرنیاست. تنها گونه گیاهی از جنس دارلینگتونیا که یک خانواده جدید از گیاهان کوزه ای شکل در دنیا هستند. این گیاه نادر، گیاه بومی شمال کالیفرنیا و اورگان است. برگ های آن شباهت زیادی به نیش و یا زبان مار دارد. از آنجایی که گیاهان گوشتخوار در محیط های متخاصم زندگی می کنند، برگ ها و شاخه های آن بسیار نامنظم هستند. این گیاهان در جنگل هایی در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری همراه با چوب ها و درخت های قرمز و دمای ۱۸ درجه سانتی گراد زندگی می کنند.
 
3: گیاه کبری لیلی (The Cobra Lily (Darlingtonia CalifornicaImage Enlarger
۲: شبنم خورشید و یا دروزرا (Cape Sundew (Drosera capensis
دروزرا گیاهی گوشتخوار با شاخک های منحصر به فرد است، این گل گوشت خوار کوچک متعلق به آفریقای جنوبی است. این گیاه دارای شاخک های حساس و قوی برای شکار طعمه بوده و از شاخه های لجز و چسبناک خود برای شکار حشرات استفاده می کند. پس از شکار طعمه، شاخه ها به سمت مرکز جمع می شوند و با ترشح غدد گوارشی هضم حشره برای گیاه میسر می شود. شاخه های رنگارنگ این گیاه تا ۳.۵ سانتی متر رشد می کنند. این گیاه گوشتخوار را می توان به عنوان گیاه خانگی نیز در نظر گرفت، چرا که یکی از رایج ترین گیاهان گوشتخوار برای کشت و زراعت است.
 
2: شبنم خورشید و یا دروزرا (Cape Sundew (Drosera capensisImage Enlarger
۱: غذای شغال (Jackal Food (Hydnora Africana
هیدنورا آفریکانا یک گیاه عجیب و غریب بومی جنوب آفریقاست که به منظور گردافشانی از خود بوی مدفوع ساطع می کند و در مقایسه با سایر گیاهان، روش عجیبی برای گردافشانی دارد و علاوه بر گردافشانی، سوسک ها و مگس ها را به خود جذب می کند. این گیاه در واقع در زیر زمین رشد می کند و فقط بخش گل مانند آن بر روی زمین است. نام دیگر این گیاه، خوراک شغال می باشد. گل روی زمین به طور دائمی حشرات را به دام می اندازد تا آن ها بتوانند به اندازه کافی گرده منتقل کنند. نکته عجیب دیگر راجع به این گیاه این است که در زیر زمین میوه ای به شکل و مزه سیب زمینی می دهد.
 
1: غذای شغال (Jackal Food (Hydnora AfricanaImage Enlarger

کاربران زیر از mahno0osh برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ΡARSA, Artur Morgan, شایان13, Vahidza
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SajjadMolavi, Mortezakh, artin_trex
229 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33807

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163808

جدیدترین اعضاء:

....seyed, yosof 914, sina_237128, 09_sina, Mohammad.renjer, samanhoseyni

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها