آموزش گام به گام ساخت تراریوم + تصویر | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
آموزش گام به گام ساخت تراریوم + تصویر
۲۱ آبان, ۱۳۹۱
۱:۴۴ ب٫ظ
Avatar
مسلم قبیتی
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 66
تاریخ عضویت:

۱۱ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

برای تهیه تراریوم،گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر دارا بودن شاخ و برگ زیبا، رشد کندی داشته باشند. همچنین توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک، و نور کم را هم داشته باشند. ما در تراریوم گیاهانی را می توانیم پرورش دهیم که به درجه رطوبت بالایی،نیاز دارند. که در غیر اینصورت در هوای خشک خانه این گیاهان از بین می روند.

 

 

 

 

ابتدا ظرف های مورد نظر را انتخاب کرده و تمیز میشوریم دقت داشته باشید که برای افراد مبتدی بهتر است از دهانه های باز تر استفاده شود.

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1402617421.jpgImage Enlarger

 

 


 

گیاهان مورد استفاده را انتخاب کرده و تهیه میکنیم البته این بستگی به فردی دارد که میخواهد گیاه خاصی را در داخل تراریوم استفاده کند یا ظرف خاصی را تراریوم کند.

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1420649664.jpgImage Enlarger

 

 


 

پس از تهیه شن مناسب برای زهکشی و انتخاب بیلچه یا هر وسیله دیگری برای زهکشی شن ها را به خوبی با اب گرم شسته و پس از خشک کردن انرا داخل ظرف مورد نظر میریزیم

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1439681213.jpgImage Enlarger

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1422269989.jpgImage Enlarger


 

خوب بعد از این مرحله نوبت به ریختن زغال چوب برای از بین بردن بو های نا مطبوع میباشد که دقت کنید زیاد درشت نباشد و نهایتا ابعاد ۱*۲.۵ سانت باشد به ارتفاع یک الی ۲ سانت

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1445274615.jpgImage Enlarger

 

 

باید با چیزی شبیه جوراب زنانه یا پرده یاهرچیزی شبیه البته با موندگاری بالا بر روی زغال قرار داد که زهکش به هم نریزد و بعد نوبت به خاک میرسد که دقت کنید که خاک بدون کود یا کم کود باشد که باعث رشد سریع گیاه و از بین رفتن دکور تراریوم نشود. قرار دادن یک لایه مواد غیر طبیعی روی زهکش لایه ای را ایجاد می کند که از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی جلوگیری می کند. مواردی مثل پارچه های پرده ای فایبر گلاس، جورابهای زنانه نایلونی یا پرده دور انداختنی، موارد خوبی هستند. چون دارای خلل و فرج کافی برای عبور آب هستند که هم خاک و ذرات را نگه می دارند و هم زود فاس نمی شوند.گاهی از خزه اسفاگنوم نیز به این منظور استفاده می شود.

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1363605277.jpgImage Enlarger

 

 

سپس گیاه مورد نظر را هرس و ریشه ها را به اندازه نیاز اصلاح نمایید

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1412621615.jpgImage Enlarger

 

 

 

و مرحله اصلی یعنی جاگذاری گیاه داخل تراریوم و به نوعی چیدمان است که سعی کنید با حوصله و دقت انجام دهید و از هیچ گونه خلاقیتی نترسید

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1398029915.jpgImage Enlarger

 

 

به همین راحتی تراریوم ما ساخته شد و الان وقت لذت بردن از ان است.
https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1449244253.jpgImage Enlarger

 

 

آبیاری:

پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگهای آنها نیز تمیز می شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید .

اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم .

 چند نکته مهم:

دنبال گیاهانی باشد که رشد کم و برگهای کوچک داشته باشند. برای تهیه تراریوم،گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر دارا بودن شاخ و برگ زیبا، رشد کندی داشته باشند. همچنین توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک، و نور کم را هم داشته باشند. ما در تراریوم گیاهانی را می توانیم پرورش دهیم که به درجه رطوبت بالایی،نیاز دارند. که در غیر اینصورت در هوای خشک خانه این گیاهان از بین می روند.

تعدادی از گیاهانی که می توان از آنها در تهیه تراریوم استفاده کرد عبارتند از : کالاته آ، پیرومیا، سرخس، فیتونیا، پتوس، کاماادورا، سارانتا، کراسولا یا گیاهانی مثل بنفشه، توت فرنگی وحشی و ...

کاکتوس، گیاهان گلدار گرمسیری یا یک ترکیب از گیاهان رنگارنگ برای استفاده در تراریوم مناسب هستند. گیاهان به رشد پیوسته و آرام نیاز دارند، همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان همراهشان را در شرایط یکسان داشته باشند. هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید. گیاهانی را انتخاب کنید که از لحاظ واریته، اندازه، بافت و رنگ احتیاجاتشان مشابه یکدیگر باشد.

بهتر است گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از لحاظ اندازه مناسب برای ظرف انتخاب شده باشند. گیاهانی که دارای رشد کم هستند به دستکاری و نگهداری کمی نیاز دارند. اگر شما می خواهید که توجه بیشتری به آنها داشته باشید می توانید گیاهانی که رشد بیشتری دارند را آزمایش کنید. آنها به تربیت بیشتر و مداوم نیاز دارند اما شما می توانید تنوع بیشتری در تراریوم خود داشته باشید.

اگر ظرف تراریوم طوری است که تمام سطوح شفاف بوده و دارای دید است باید گیاهان بزرگتر را نزدیک به مرکز کاشت. اما اگر فقط ۲ یا ۳ سطح آن دیده می شود، گیاهان بلند تر باید در قسمت دیواره پشتی جای داده شوند .

ترتیب گیاهان را بوسیله حرکت آنها در داخل ظرف (اگر دهانه ظرف بزرگ باشد) یا محل بازی که اندازه آن مشابه تراریوم باشد تعین کرد . 

گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند، بلکه باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود.گیاه باید طوری مستقر شود که پایه گیاه همسطح سطح بالای خاک باشد . اجازه ندهید که پایه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد. 

گیاهان گرمسیری و جنگلی در تراریوم بسته ویا دریچه دارمورد استفاده قرار بگیرد. گیاهان آبدار و شاداب در ظرفهای باز مورد استفاده قرار بگیرد . 

بسیار مهم است که گیاهان فاقد حشره یا بیماری باشند .هر برگ آسیب دیده یا زرد یا هر برگی که نشان از آسیب حشره یا بیماری دارد را فوراً جا به جا کنید.اگر بیماری برای شما دارای اهمیت است گیاهان را در یک بسته پلاستیکی برای دو هفته قبل از کاشت در تراریوم قرار دهید، اگر بیماری وجود داشته باشد روی شاخ و برگ و ساقه نمایان می شود. سریعا گیاه را در ظرف بکارید، تا ریشه های بدون حفاظ خشک نشوند .

وقتی در یک ظرف با دهانه عریض کشت می کنید از قاشق برای در آوردن خاک استفاده کنید. اگر از ظرفی با دهانه باریک استفاده می کنید باید روشی برای قرار دادن گیاه در تراریوم ایجاد کنید. برای وارد کردن نباتاتی که ریشه آنها بزرگ است آنها را داخل کاغذ یا پارچه پیچانده و فرم می دهند . از یک انبر بلند و باریک یا چوبی که انتهای آن سیم حلقوی بسته شده است استفاده کنید. با این چوب چاله را قبل از کاشت حفر کنید و بعد از کاشت چاله را پر کنید و اطراف آن را به آرامی فشار دهید . ک چوب بلند که انتهای آن یک چوب پنبه قرار دارد وسیله مناسبی برای محکم کردن خاک اطراف گیاه است .

بر خلاف باغ لازم نیست که ریشه ها را شل و نرم کنید. در تراریوم نمی خواهیم که گیاهان رشد سریع داشته باشند و باقی ماندن ریشه ها به صورت گلوله ای متراکم باعث می شود که رشد گیاهان آهسته باشد .

وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته می شوند، تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه می کند. گیاهان رطوبت را از برگهایشان از دست می دهند که روی شیشه متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد. این چرخه باعث می شود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند ۱ ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید.

نور :

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد .

تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود بیشتر گیاهان که برای تراریوم مناسب هستند به نور بیش از اندازه نیاز ندارند، اما مقدار نور باید خوب باشد اگر تراریوم در محلی قرار دارد که نور در آنجا پایین است، نور مصنوعی اضافه کنید. یک لامپ w 100 در داخل تراریوم و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز داشته باشید.

برای اینکه گیاهان بر اثر نور به یک سمت خم نشوند باید جای ظرف را هر چند وقت یک بار تغییرداد و جهت آن را نسبت به نور عوض کرد.

منابع:

http://www.parsipet.ir

http://www.roostanews.ir

کاربران زیر از مسلم قبیتی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ehsan alavi, Artur Morgan, alireza st 1384

1414696173 تالار گفتگو

۲ دی, ۱۳۹۲
۴:۰۶ ب٫ظ
Avatar
محمود
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 51
تاریخ عضویت:

۲۷ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

برای زه کشی پوکه معدنی بهتر جواب میدهد یا سنگریزه؟

برای بوگیر زغال معمولی استفاده کنیم یا زغال اکتیو این دو با هم چه فرقی دارد؟

استریل کردن خاک با حرارت فر قبل از کاشت گیاه کار درستی است ؟

۲ دی, ۱۳۹۲
۸:۳۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خیلی سوال تخصصی پرسیدین اما حالا تا بتونم خدمتتون جواب میدم.

- از هر پوکه معدنی نمیشه استفاده کرد چون شما ماده تشکیل دهنده اون رو نمیدونید و ممکنه باعث به هم زدن وضعیت خاک بشه و برای گیاه مضر باشه بهترین روش استفاده از سنگ ریزه هست البته باز بستگی به نوع گیاه و شکل گلدان هم داره و تعداد و اندازه سنگ ریزه ها رو بسته به موقعیت باید انتخاب کنید.

- درباره این ذغال بحث زیاده خیلی ها میگن همچین تاثیری هم نداره و زیاد مهم نیست توی خاک باشه یا نه و برخی هم میگن مهمه مثلا بنده با چند نفر که در کرمان توی این کار هستن صحبت کردم و فقط یک نفر از اونها از ذغال استفاده میکنه و البته ایشون گفتن باز مهم نیست که از ذغال اکتیو استفاده کنید یا ذغال معمولی اما بنظر بنده نوع ذغال حداقل اگر قرار بر استفاده از اون باشه خیلی مهمه چون قدرت جذب ذغال اکتیو خیلی بیشتر از ذغال معمولی هست.

- نه بنظرم کار درستی نباشه که خاک رو توی فر حرارت بدین thinking ببینید بحث ضدعفونی یه بحثه و وجود باکتری ها و املاح مفید داخل خاک هم یه بحث دیگه که اینطوری کل مواد مفید رو از دست میدین اما اونکه شما شنیدین که خاک رو حرارت میدن بله این کار رو میکنن ولی قرار نیست بلافاصله بعد از حرارت دادن استفاده کنن در چندین نوبت خاک رو حرارت میدن و حتی پخش میکنن روی نایلون جلوی خورشید و بعد از چند روز هوا دهی مجددا حرارت میدن و خلاصه بعد از یه روندی اون رو با کود و مواد مغذی مورد نیاز مخلوط میکنن و بعدا استفاده میکنن که کلا یه کار پیچیده ای هست و اصلا به شما توصیه نمیکنم چون اینطوری نیست شما خاک برگ رو حرارت بدین و هر چی مواد عالی توش هست و هرچی باکتری مفید داره همه رو از بین ببرید و بعد بریزید داخل گلدان که چی بشه هیچی گفتیم خاکمون رو ضد عفونی کنیم.

کلا بحث خاک و جواب سوالهای شما یه بحث پیچیده هست که از مغز من خارجه ولی خب فقط گفتم در حدی که کارتون راه بیوفته بهتون جواب داده باشم. خوشحال میشم بیشتر در خدمتتون باشیم و این بخش گیاهان رو فعالش کنیم.birddoneflower

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

حسنHTB
۲۵ دی, ۱۳۹۷
۱۰:۰۰ ب٫ظ
Avatar
ma3d3
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 9
تاریخ عضویت:

۲۳ دی, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام امیدوارم کپشن مناسبی سوالاتم و مینویسم.

این پلنتاریوم و یک ماهه که هدیه گرفتم که ۴ تا ماهی زبرا داره.  گیاهای داخلش داره لیچ میندازه....و اینکه یکیشون رشد کرده و صاف نیست. برگشته روی سطح آب. و اینکه تو دستور نگهداریش میگه شن ها نیازی به تمیزی ندارن و هر هفته فقط یک سوم آب و خالی کنیم و با آب جدید جایگزین کنیم.چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن گیاها دارید؟ و یه چیز عجیب دیگه اینکه بعضی وقتا که غذا میریزم براشون انگار کورن اصلا ول وله نمیکنن و اصلا نمیبینن غذارو در حالیکه اکثر مواقع تا دستم میاد سمت تنگ خیلی شلوغ میکنن واسه غذا. چرا؟؟

Image Enlarger

Image Enlarger

۲۶ دی, ۱۳۹۷
۱۱:۳۴ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

خب این تنگ های کوچک همین مشکلات رو دارن و سریع کیفیت آب خراب میشه باید دقت کنید آب بدون کلر حتما بریزید و از نمک هم اصلا نباید استفاده کنید. ضمنا مور ملایم براش خوبه حالا یا نور اتاق و یا نور غیر مستقیم و ملایم افتاب البته نور شدی گیاهان رو خراب میکنه و تنگ جلبک میزنه. 

کمی کود مایع در حد چند قطره البته کود مخصوص آکواریوم پلنت براشون مفیده.

سعی کنید به ماهی ها زیاد غذا ندین و به اندازه غذا بریزید. باز منتظر نظر سایر دوستان باشید. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mohammad civil, amiresmaili
۳ خرداد, ۱۴۰۰
۸:۴۳ ب٫ظ
Avatar
AMIRHOSSEIN007
تهران

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 604
تاریخ عضویت:

۴ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

خُرد کردن دانه های سویل به قطعات کوچک تر به منظور استفاده در تراریوم امکان پذیره؟

۳ خرداد, ۱۴۰۰
۱۰:۱۷ ب٫ظ
Avatar
alirezaj
شهرقدس

معاون‌انجمن
Members

ویرایشگر

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 3752
تاریخ عضویت:

۲۷ خرداد, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

توصیه نمیشه چون پودر میشه و به شدت عمرش پایین میاد.

کاربران زیر از alirezaj برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

AMIRHOSSEIN007

//

خستم...خیلی خسته

۳ خرداد, ۱۴۰۰
۱۰:۳۷ ب٫ظ
Avatar
AMIRHOSSEIN007
تهران

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 604
تاریخ عضویت:

۴ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

بستر مناسب برای گیاهان در تراریوم های کوچک ماهی چیه؟

۵ خرداد, ۱۴۰۰
۱۰:۱۷ ب٫ظ
Avatar
AMIRHOSSEIN007
تهران

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 604
تاریخ عضویت:

۴ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

دوستان نظری درباره سوال من تو پست قبل ندارید؟

(میتونم از خاک های پلنت (مثلاً مدل پروتکت نیچر استفاده کنم؟

چه خاکی بهتر و مناسب تره؟

۵ خرداد, ۱۴۰۰
۱۰:۲۳ ب٫ظ
Avatar
alirezaj
شهرقدس

معاون‌انجمن
Members

ویرایشگر

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 3752
تاریخ عضویت:

۲۷ خرداد, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

تراریوم اصلا ربطی به ماهی و آبزی نداره که.تراریوم برای گیاهان خشکی هست.پستهای تاپیک رو از ابتدا مطالعه کنید.

//

خستم...خیلی خسته

۶ خرداد, ۱۴۰۰
۸:۵۲ ق٫ظ
Avatar
AMIRHOSSEIN007
تهران

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 604
تاریخ عضویت:

۴ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

بله مطالعه کردم.

منظور من از تراریوم اون شیشه های کوچیکی هستن که داخلش معمولاً زبرا نگهداری میکن.

اگه اسمشو اشتباه گفتم ممنون میشم بگید اسمشون چیه واینکه چه نوع چمنی کفشون استفاده میکنن.

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: امیر حسین 55, Matin 1387, آراز
271 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33948

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164304

جدیدترین اعضاء:

1234melika, saleh128, AshkaNDwarf, kasr4579, 122122, parsa81

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها