طوطی عروس هلندی | نژادشناسی انواع طوطی سانان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
طوطی عروس هلندی
۱۹ دی, ۱۳۹۲
۱۰:۳۲ ب٫ظ
Avatar
Alireza.
اصفهان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 201
تاریخ عضویت:

۶ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

عروس هلندی نام علمی: (Nymphicus hollandicus) از خانوادهٔ طوطی‌های کاکل‌دار و کوچکترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌ها نیز به نسبت آسان می‌باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب‌ترین پرندگان زینتی محسوب می‌شوند.

در قبل این پرنده را به عنوان عضوی از خانوادهٔ طوطی ها می‌دانستند اما مطالعات مولکولی اخیر این پرنده را متعلق به خانوادهٔ طوطی های کاکل دار می‌داند. عروس‌ها بومی منطقه‌ای دورافتاده در درون استرالیا هستند که مناطق مورد علاقه انها زمین‌هایی پوشیده شده با علف و بوته درختان کوتاه است.

در زبان انگلیسی این پرنده را کاکه‌تیِل Cockatiel می‌نامند و در اغلب زبان‌های رایج دنیا به همین نام شناخته می‌شود. نام این پرنده در زبان فرانسویCallopsitte و در زبان آلمانی Nymphensittich و در زبان عربی «الکوکاتیل» است. در زبان فارسی به این پرنده «عروس هلندی» می‌گویند و نام «عروس هلندی» در بین پرنده فروشان و پرورش دهندگان آن به شدت رایج و متداول است. نام «عروس هلندی» در حقیقت ترجمه نام علمی و لاتینی این پرنده می‌باشد.

شکل ظاهری پرنده

عروس هلندی پرنده زیبایی است و به رنگ‌های مختلف دیده می¬شود و می‌تواند به راحتی خواسته صاحبان خود را تأمین نماید. رنگ پرنده هیچ گونه تأثیری در سلامتی و یا رفتار پرنده ندارد. رنگ های اصلی پرنده شامل: خاکستری، سفید، کرم، زرد و قهوه‌ای است. بر روی سر پرنده کاکلی بلند و زیبا قرار دارد و بر روی گونه‌های آن یک لکه سرخ رنگ دیده می‌شود. پرنده دم درازی دارد که در انتها نوک تیز می‌باشد. از لحاظ اندازه، عروس هلندی جزو طوطی‌های کوچک می¬باشد. از لحاظ قیمت نیز، این پرنده قیمتی مشابه و یا شاید هم گران تر از طوطی¬های همسان خود داشته باشد. عروس هلندی در مقایسه با سایر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و غیره عمر طولانی تری تری دارد و بین هفده سال تا بیست سال عمر می¬کند. کاکل زرد رنگ پرنده وقتی حیوان ترسیده و یا هیجان زده باشد راست می‌ایستد، در حالی که اگر کاکل کمی کج باشد نشان دهنده آرامش خیال پرنده‌است. پر و بال این پرنده معمولاً نیمه خاکستری است و در قسمت زیرین بدن روشن تر است. یک لکه نارنجی رنگ بر روی گونه¬ها و سفیدی حاشیه بال‌ها از دیگر علایم مشخصه این حیوان است. یک ردیف از لکه¬های زرد رنگ بر قسمت زیرین بال پرنده ماده دیده می‌شودکه در نرها وجود ندارد. بعضی از انواع جهش یا ته عروس هلندی به رنگ زرد روشن هستند و جنس ماده آن‌ها پرهای دم باریک تری دارد. طول بدن آن با احتساب بلندی دم در حدود ۳۲ سانتی متر بوده و وزن آن در حدود ۷۸ تا ۱۲۵ گرم است. برخی از گونه‌ها نظیر عروس هلندی لوتینو ممکن است که وزنی بین ۷۸ تا ۹۰ گرم داشته و برخی از گونه‌های اصلاح نژاد شده و درشت هیکل آن نیز ممکن است که وزنی بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ گرم داشته باشند.

تاریخچه پرورش عروس هلندی:

اطلاعات دقیقی از تاریخ اهلی شدن این پرنده در دست نیست و به نظر می‌رسد که این پرنده برای اولین بار توسط بومیان ساکن در قاره اقیانوسیه اهلیشده باشد و بعدها مهاجرین انگلیسی که به استرالیا رفتند، از اولین مللی بودند که به پرورش و نگهداری از آن همت گماشتند. این پرنده در طی سال‌های ۱۸۰۰- ۱۸۰۵ میلادی به انگلستان برده شده‌است. احتمالاً این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده‌است و به تدریج پرورش و نگهداری از این پرنده در برخی از کشور های اروپایی نظیر انگلستان، فرانسه و آلمان رایج گردیده و مدتی نگذشت که محبوبیت زیادی پیدا کرد، به گونه‌ای که امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می‌باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به علت طبیعت ملایم و کاکل رنگی و زیبای آن می‌باشد. همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می‌شود.


طول عمر:

عروس‌ها طول عمری بین ۱۵ تا ۲۰ سال دارند هرچند که برخی طول عمر ان‌ها را بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌دانند. گزارش‌های حاکی مبنی از عمر کردن این پرنده حتی تا ۳۶ سال نیر موجود است. رزیم غذایی و فعالیت بدنی از اساسی‌ترین فاکتورهای طول عمر یک عروس می‌باشد.

رنگ:


تا کنون ۱۵ رنگ مختلف از عروس‌ها شناسایی شده‌است که این رنگ‌ها شامل خاکستری، سفید، ابلق، زرد، زرد مایل به سبز و غیره می‌باشد.

 

تعیین جنسیت:

تعیین جنسیت از دو جهت برای پرورش دهندگان اهمیت دارد، اول آن که پرورش دهنده¬ای که علاقه به جوجه کشی از عروس هلندی دارد، ممکن است که دو جوجه را در کنار هم پرورش دهد، به این امید که بتواند از آن‌ها جوجه بگیرد، اما بعد از مدت‌ها متوجه خواهد شد که هردو پرنده نر، و یا هردو پرنده ماده می‌باشند، دوم آن که پرورش دهنده ممکن است قصد آموزش پرنده را داشته باشد و با توجه به این که توانایی پرنده نر و ماده در این زمینه متفاوت است و با درنظر گرفتن این موضوع که آموزش معمولاً از سنین پایین آغاز می¬شود و رنگ پر و بال جوجه¬ها پس از اولین پر ریزی تغییر می‌کند و اولین پر ریزی عروس هلندی معمولاً در سن شش ماهگی اتفاق می‌افتد، از این رو تعیین جنسیت پرنده تا قبل از سن شش ماهگی مقدور نخواهد بود.

منبع : ویکی پدیا



 


کاربران زیر از Alireza. برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Tahere.N
۸ تیر, ۱۴۰۱
۰:۲۷ ق٫ظ
Avatar
AMIRHOSSEIN007
تهران

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 604
تاریخ عضویت:

۴ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

درسته که میگن اگه یک جفت جوجه دون خور شده عروس هلندی رو باهم خریداری و بزرگ کنید دیگه سخنگو نمیشن یا ممکنه در آینده جفت نخورن؟

۸ تیر, ۱۴۰۱
۵:۲۷ ب٫ظ
Avatar
alireza01
jahrom

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 348
تاریخ عضویت:

۲۴ تیر, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

AMIRHOSSEIN007 گفته
سلام

درسته که میگن اگه یک جفت جوجه دون خور شده عروس هلندی رو باهم خریداری و بزرگ کنید دیگه سخنگو نمیشن یا ممکنه در آینده جفت نخورن؟  

تا اونجایی که من میدونم برای سخنگو کردن طوطی و طوطی سانان باید تک نگهداری بشن 

نه فکر نمیکنم ربطی به جفت نخوردن داشته باشه 

___

۸ تیر, ۱۴۰۱
۵:۵۴ ب٫ظ
Avatar
Mohammad 8.731
شیراز

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 790
تاریخ عضویت:

۱۲ مرداد, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

AMIRHOSSEIN007 گفته
سلام

درسته که میگن اگه یک جفت جوجه دون خور شده عروس هلندی رو باهم خریداری و بزرگ کنید دیگه سخنگو نمیشن یا ممکنه در آینده جفت نخورن؟  

سلام 

نه هیچ ربطی ندارد من دوتا جوجه رو از سرلاکی با هم داشتم تا الان که بزرگ شدن .

و یکیشون شروع کرده به حرف زدن .

موفق باشید 🌷

کاربران زیر از Mohammad 8.731 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alireza01

چشم دل باز کن که جان بینی 

                           آنچه نادیدنی است آن بینی 

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
110 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33944

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164289

جدیدترین اعضاء:

parsa81, sajjad447, Aliarshia, mortezaSO, sevda13, alikameyabfar

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها