شباهت ها و تفاوت بین نژاد های کاسکو (طوطی خاکستری آفریقایی) | نژادشناسی انواع طوطی سانان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
شباهت ها و تفاوت بین نژاد های کاسکو (طوطی خاکستری آفریقایی)
۱۱ آبان, ۱۳۹۳
۸:۵۵ ق٫ظ
Avatar
H∀ⓂΞD20
ShellEX.dll

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 3661
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

راسته طوطی سانان => خانواده طوطیان آفریقایی => سرده طوطیان خاکستری به دو گونه

  •  ۱- کاسکو لامینیت یا دم قرم یا کنگو  Psittacus erithacus erithacus

  ۱-۱ = طوطی خاکستری کامرون *

  ۲-۱ = طوطی خاکستری پرنسپس یا غنا Psittacus erithacus princeps

  •  ۲-  طوطی خاکستری تیمنه یا دم شکلاتی Psittacus erithacus timneh

 تقسیم می گردد.

 

ابتدا به شرح توضیحاتی پیرامون هر گونه میپردازیم :

 

۱- طوطی خاکستری کنگو {نام های دیگر : کاسکوی لامینیت - کاسکوی دم قرمز - کاسکوی کنگو }

نام علمی ان Psittacus erithacus erithacus  است و گاهی به آن طوطی خاکستری کامرون نیز میگویند. به هر حال ممکن است که نامهای دیگری نیز به ان داده شود اما شایع ترین نام پرنده  طوطی خاکستری کنگو است. برخی معتقدند که طوطی کامرون با طوطی کنگو تفاوت دارد اما در حقیقت تفاوت چندانی بین این دو موجود وجود ندارد و برخی از واردکنندگان و فروشندگان این پرندگان سعی میکنند با توجه به اندازه و تنوع رنگ پر و بال نامهای مختلفی بر انها بگذارند. آنان معمولا طوطی های مناطق مختلف را جمع اوری نموده و در یک محموله جای میدهند و پس از رسیدن محموله به کشور مقصد ،با توجه به رنگ پر و بال آنها اقدام به جدا کردن آنها به عنوان گونه کنگو و یا کامرون می کنند.

پر و بال پرنده به رنگ خاکستری و دم ان کاملا سرخ ایت و رنگ دم در جوجه های کمتر از یک سال نیز سرخ با لبه های سیاه است که تیره گی لبه های پردم بعد از اولین گر ریزی ناپدید میشود. منقار پرنده کاملا سیاه است.

طول بدن ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر و فاصله بین دوبال ۴۵ تا ۵۲ سانتی متر است. وزن بدن ان ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرم است که گاهی اوقات به ۷۰۰ گرم نیز میرسد و در حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر میکند.

پرنده ای بسیار باهوش است و برخی از دانشمندان هوش آن را به هوش بچه چهار ساله تشبیه کرده اند. قدرت زیادی برای تقلید صدای ادمی ندارد ولی قدرت خوبی برای برقراری ارتباط با ادمی از طریق صحبت کردن دارد. در مقایسه با سایر انواع طوطی نسبتا ارام است و کمتر جیغ میزند. این گونه طوطی بسیار حساس بوده و ممکن است به عارضه پرکنی دچار شود. از هرگونه تغییر و جابجایی ناراحت میشود و ممکن است به علت تغییر خانه و یا صاحب و یا حتی قفس خود دچار افسردگی شده و این افسردگی ا چند ماه به درازا بکشد. به همین علت باید پرنده را از سن جوجگی به تغییر عادت داد. زادگاه اصلی آن کشورهای وسط افریقا نشیر: تانزانیا، غرب و شرق کنیا، شمال و جنوب آنگولا، جنوب کنگو، جزایر فرناندو و پرنسپس، کامرون، ساحل عاج و نیجریه است.البته برخی معتقدند که طوطی های کنیایی و نیجریه ای کمی تیره تر از کامرونی و کنگویی هستند.

 

۱-۱ = طوطی خاکستری کامرون {نام های دیگر : کاسکوی کامرون }

همان طور که متن بالا توضیح داده شد . طوطی خاکستری کامرون یا کاسکوی کامرون تقریبا همان کاسکوی دم قرمز است که تفاوت هایی جزئی و ظاهری باعث شده که نام دیگری برایش بگذارند . این مسئله به رسمیت شناخته نشده است یعنی به طور رسمی نمیتوان گفت که کامرون نژاد متفاتی است و اصلا بعضی از منابع نام این طوطی را ذکر نکرده اند اما بنده تفاوت هاشو ذکر کردم تا اگر ابهامی هست برطرف بشه .

 

۲-۱ = طوطی خاکستری پرنسپس {نام های دیگر : کاسکوی پرنسپس- کاسکوی غنا }

 

نام علمی ان Psittacus erithacus princeps است. اختلاف چندانی با طوطی خاکستری کنگو ندارد و برخی از دانشمندان معتقدند که این نوع گونه ای متفاوت با دو گونه قبلی است و هرچند که ذکر این موضوع ممکن است منجر به سردرگمی پرورشدهندگان گردد اما برای حفظ امانت علمی باید مختصری نیز درباره این پرنده سخن گفت. این گونه نادرتر از طوطی خاکستری کنگو و طوطی خاکستری تیمنه است و معمولا در بازار کمتر دیده میشود. زادگاه این طوطی جزیره ماداگاسکار در سواحل شرقی آفریقاست.

 

 

۲- طوطی خاکستری تیمنه {نام های دیگر : کاسکوی دم شکلاتی - کاسکوی کنگو }

 

نام علمی ان Psittacus erithacus timneh است و در محافل علمی به نام طوطی تیمنه معروف است و نام دیگری ندارد. این پرنده در سال ۱۸۴۴ توسط دانشوندی به نام فراسر Fraser شناسایی شد. پر و بال ان خاکستری است و دم ان نیز برخلاف طوطی کنگو ،خاکستری سرخ فام است. منقار به رنگ تیره روشن و در قسمت پایینی کمی به سفیدی میزند. طول آن از طوطی خاکستری کنگو کوتاهتر است و وزن ان ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم و در حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر میکند. این پرنده در جنوب گینه، سیرالئون ،لیبریا و اغلب مناطق غربی ساحل ایوری دیده میشود. قدرت تقلید صدای ان تفاوتی با طوطی خاکستری کنگو دارد و قیمت ان ارزانتر است و شاید یکی از علل آن داشتن دم تیره رنگ است که جذابیت دم سرخ رنگ طوطی خاکستری کنگو را ندارد. آرامتر از سایر انواع طوطیان است و از سن پایین قادر به تقلید صدا میباشد.

 

....

۱۱ آبان, ۱۳۹۳
۹:۰۹ ق٫ظ
Avatar
H∀ⓂΞD20
ShellEX.dll

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 3661
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

خلاصه شباهت و تفاوت بین دو نژاد شناخته شده کاسکوی کنگو و تیمنه

 

 

این دو گونه  کاسکو  در برخی ویژگیها با هم متفاوت و در برخی ویژگیها بسیار با هم مشابه هستند و لیکن چیزی که تا حدی می تواند جالب توجه باشد این است که بیشتر تفاوتها در خصوص ویژگیهای فیزیکی این دو گونه  کاسکو نمود پیدا کرده است ولی اکثر شباهتها در رفتارهای مشابه این دو گونه دیده می شود. لذا بهتر است بررسی این موضوع را با تفاوتهای این دو گونه  کاسکو شروع نماییم :

تفاوتـــــــــــــــها

رنگ دم : مهمترین و شاخص ترین تفاوت این دو گونه به رنگ دم آنها باز می گردد ، به نحوی که نام گذاری آنها هم با توجه به این ویژگی انجام گرفته است. گونه کنگو دارای دم قرمز رنگ و گونه تیمنه دارای دم زرشکی رنگ می باشد که برخی آنرا دم شکلاتی یا دم شرابی یا حتی دم سیاه نیز می نامند.

جثه : از این حیث گونه کنگو دارای برتری می باشد. جثه این گونه در بیشترین حالت به ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم  و طول ۳۵ سانتیمتر می رسد که در مقایسه با گونه تیمنه که در بیشترین وضعیت به ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم و طول ۲۵ سانتیمتر می رسد ، از برتری نسبی برخوردار است.

منقار : یکی از وجوه تمایز این دوگونه در رنگ منقار آنهاست. منقار گونه تیمنه در قسمت بالایی دارای رنگ  روشن تری است در حالی که منقار گونه لامینیت (کنگو) کاملا سیاه رنگ می باشد. این تفاوت در عکس بوضوح مشخص می باشد.

رنگ پرها : رنگ خاکستری پرها در گونه تیمنه تیره تر از گونه کنگو می باشد.

اندازه پرها : اندازه پرها در گونه تیمنه به شکل محسوسی  کوچکتر از گونه کنگو می باشد.  

زمان اهلی شدن : برخی معتقدند که گونه تیمنه زودتر از گونه لامینیت اهلی می شود که البته این موضوع می تواند بسته به نوع رفتار انسان با کاسکو بسیار متغیر باشد. این زمان برای تیمنه تا ۳ ماه و برای کنگو تا ۵ ماه تخمین زده می شود.

 زمان سخنگو شدن : همانند مورد فوق در این خصوص هم اختلاف نظر وجود دارد. ولیکن اگر قبول نماییم گونه تیمنه زودتر اهلی می شود پس علی القاعده می بایست به همین میزان هم زودتر با صدای انسان شروع به سخنگویی نماید. زیرا سخنگویی با صدای انسان مرحله ایست که بعد از مرحله اهلی شدن کاسکو به وقوع می پیوندد. این زمان در بسیاری از کتب برای تیمنه از  ۸ ماه  تا یک سالگی و برای کنگو از یک سالگی تا ۱۸ ماهگی تخمین زده می شود.

حرکات اکروباتیک : انجام حرکات اکروباتیک در تیمنه بیشتر از کنگو دیده می شود که البته به زعم نویسنده این ناشی از کوچکتر بودن جثه تیمنه می باشد که باعث بوجود آمدن آزادی عمل بیشتر و در نهایت چابک تر بودن آن در فضای قفس می باشد.

بیماری پرکنی : بسیاری معتقدند نژاد تیمنه کمتر دچار عارضه پرکنی می شود که نویسنده در تأیید آن مستندی در دست ندارد. اما در رد این موضوع می توان به این نکته اشاره کرد که چون تعداد افرادی که از دم قرمز نگهداری می کنند بیشتر از کسانی است که از دم شکلاتی نگهداری می کنند پس در کل تعداد دم قرمزها بیشتر از دم شکلاتی ها می باشد که همین باعث می شود که عارضه پرکنی از نظر تعداد بیشتر در گونه کنگو دیده شود و خلاصه کلام اینکه از لحاظ آماری فقط از نظر تعداد دم قرمزهای پرکن بیشتر دیده می شوند ولی نسبت این بیماری در هر دو گونه به نظر یکسان است. ضمناً به خاطر داشته باشیم که وقوع عارضه پرکنی بیشتر از اینکه به نژاد بستگی داشته باشد به رفتار ما انسانها با کاسکو بستگی دارد.   

قیمت : اگرچه این تفاوت ربطی به مبحث این بخش ندارد ولی از نظر خریداران به عنوان یک پارامتر تصمیم گیری همواره مطح بوده است. گرانتر بودن قیمت گونه کنگو فقط به لحاظ زیباتر بودن این گونه نسبت تیمنه می باشد و لیکن از نظر نویسنده تیمنه از لحاظ شیرین کاری برای نگهداری جالب تر می باشد.

 

شباهتــــــــــــــها

 

قدرت سخنگویی : هر دو گونه از قدرت سخنگویی یکسان برخوردار می باشند.

هوش : از منظر میزان هوش هیچ تفاوتی بین دو گونه وجود ندارد.

جفت یابی و جوجه کشی : هر دو گونه مشابه هم بوده و بسیار بسیار سخت می توان از آنها در اسارت جوجه کشی نمود.

 

طوطی کنگو

https://onlypet.ir/upload/user/filecabin/1414906727951.jpgImage Enlarger

https://onlypet.ir/upload/user/filecabin/1414906728032.jpgImage Enlarger

 

طوطی تیمنه

https://onlypet.ir/upload/user/filecabin/1414906728113.jpgImage Enlarger

https://onlypet.ir/upload/user/filecabin/1414906728334.jpgImage Enlarger

....

۱۱ آبان, ۱۳۹۳
۹:۱۵ ق٫ظ
Avatar
H∀ⓂΞD20
ShellEX.dll

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 3661
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

منبع تصاویر :

aikenpetsreunited.org

world-parrot.com

 

ترجمه و تدوین و گردآوری مطالب : حامد (Hamed20)

beautyofbirds.com

....

۳۰ آذر, ۱۳۹۳
۷:۴۴ ب٫ظ
Avatar
+faz
اهواز
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 53
تاریخ عضویت:

۱ آذر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوستان

از اونجای ک قراره ی طوطی خریداری کنم خواستم ک حداقل  اطلاعتی در موردش داشته باشم اقا این کاسکوی چشم دودی ب کدوم از این گونه میگین.بعدشم شایع ترین بیماری ها رو تو دوران جوجگی بگید برای خرید ی جوجه کاسکو ب چ پارمترهای باید توجه کنم اعم از زیبایی,بیماری,رنگ ,جثه یا هر چیز دیگه ای چون ک خودتون بهتر میدونید تو کشور ما اگه اطلاعات کافی در مورد هر چیزی نداشته باشی  بهترین و مرغوبترین کالا رو در اختیارت میزارنthinkingبنابراین از دوستان تقاضا دارم اگر بطور یقین اطلاع از موضوعی دارن راهنمایی کنن ممنون.goodbye3

۱ دی, ۱۳۹۳
۰:۳۷ ق٫ظ
Avatar
erfan1393
mashhad

کاربر نمونه
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 430
تاریخ عضویت:

۲۵ تیر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام کاسکوی چشم دودی جزو گونه های کنگو هستش . ملاک های قبل از خرید کاسکو رو خدمتتون عرض میکنم. ۱- دارای اندام سالمی باشه ۲-  چشم هاش باید براق و شفاف باشه و دارای کدری و تیرگی نباشه ۳- منقار ان کاملا سالم و شکل کاملی داشته باشد( ترک خورده نباشد) ۴- پاها سالم باشه و دارای زخم و عفونت نباشه ۵- سعی کنید کاسکو های خیلی کوچیک را تهیه نفرمائید.

برای اطلاعات بیشتر به این لینک که یکی از مقاله های اقا شهریار هست مراجعه کنید.

موفق باشید.donedonebunnyearsmiley

         

 

۳ دی, ۱۳۹۳
۱۰:۲۱ ب٫ظ
Avatar
حمید
kerman

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۲۴ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوست عزیز من چون خودم یه کاسکو حدودا ۶ ماه به دلیل بی تجربگی کشتم  تازه اونم تجربه دومم بود اصلا بهت پیشنهاد نمیکنم روی اون ریسک کنی اول یه سن بالاتر بخر بعد کم کم سعیتو بزار روی کاسکو سن پاینتر به نظرم مهمترین چیزی که باید بهش توجه کنی مدفوع کاسکو هست باید هر ۳ تکه مدفوع مشخص و کاملا جدا باشن حالا به دلایلی مثل غذا ممکنه یه تغیراتی داشته باشه ولی نه به اون شدن حتما از جایی هم خرید کن که بتونی به اون شخص اطمینان پیدا کنی  سوالی بود در خدمتم flower

۴ دی, ۱۳۹۳
۱۰:۱۶ ب٫ظ
Avatar
+faz
اهواز
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 53
تاریخ عضویت:

۱ آذر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام اقا حمید تجربیاتتو در اختیارم بزاری منون میشم البته اگه بطور یقیین در مورد اون موضوع اشراف داری یعنی بدون شک باشه البته دوستان هم کمک میکنن.یعنی چی سه تیکه باشن یعنی مثل گربه گره گره نباشه مگه کاسکو مث بقیه پرندگان چغلی نمیکنه.?لطفا علت مرگ پرنده هاتون بیان کنید.پرنده رو میخوام از ی مرکز پرورش تو اصفهان تهیه کنم قرار بود برام بفرسته ک گفتم خودم حضوری میام میبرم چو تعدادشون بالا بود گفتم خودم برم گلچین کنم.

کاربران زیر از +faz برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

حمید
۵ دی, ۱۳۹۳
۹:۴۶ ب٫ظ
Avatar
حمید
kerman

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۲۴ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام داداش این لینک تاپیک کاسکوی خدا بیامرزه لینک یه نگاه بهش بندازی بد نیست

شکل مدفوع سالم هم اینجوزیه البته گفتم تغذیه خیلی رو شکل مدفوع پرنده تاثیر داره ولی هر چی نزدیک به این باشه سالمتره Image Enlarger

اگه خودت میخوای بری جدا کنی پس به نظر من طوطی رو انتخاب کن که نسبت به بقیه از لحاظ جسه نه سن بزرگتر باشه احتمال نر بدنش بیشتره ( میگن یادگیریش بیشتره )و یه چیز دیگه باید بهش توجه کنی ناخونای کاسکوس ببین نشکسته باشه کج نشده باشه و غیره  اگه سوالی مدنظرت هست بپرس

۵ دی, ۱۳۹۳
۱۰:۱۸ ب٫ظ
Avatar
+faz
اهواز
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 53
تاریخ عضویت:

۱ آذر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام ناراحت کننده بود ب هر حال تشکر اقدام ب خرید نکردی مجدد بعدشم اینکه فکر کنم ماده بهتر باشه چون در دوران بلوغ غصبانیت کمتری بخرج میده.

۵ دی, ۱۳۹۳
۱۰:۵۸ ب٫ظ
Avatar
حمید
kerman

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۲۴ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

متاسفانه هنوز که نه ولی شاید عید امسال دوباره یه فکر برداریم امیدش به خدا

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: آراز
253 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33949

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164304

جدیدترین اعضاء:

1234melika, saleh128, AshkaNDwarf, kasr4579, 122122, parsa81

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها