بوقلمون | سایر حیوانات

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
بوقلمون
۲۳ شهریور, ۱۳۹۷
۱:۴۰ ق٫ظ
Avatar
Saghari
مشهد

کاربر نمونه
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 910
تاریخ عضویت:

۱۳ مهر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

به نام خدا تو این مقاله به شناخت ونگه داری بوقلمون می پردازیم 

****************شاید براتون جالب باشه

بوقلمون تنها حیوانی است که ۲نوع گوشت دارد؛ گوشت سینه این پرنده سفید و گوشت رانش قرمز است واز هر بوقلمون ۶۵درصد گوشت به‌دست می‌آید.
 شاید برای شما جالب باشد، چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تکه‌دوزی روی انواع کیف و کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد.
بوقلمون پرنده ای است که به سرعت رشد می کند به طوری که یک جمجه ۴۰ گرمی در عرض سه ماه به ۱۵ کیلو می رسد .در حال حاضر به طور تقریبی گوشت این پرنده حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد .
گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل ۱ گرم چربی در هر ۳۰ گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چرب دارند، می‏توانند از آن استفاده کنند.
گوشت بوقلمون دارای ویتامینهای ب۱، ب۳،ب۶،و ب۱۲ و سرشار از اسید فولیک  و ویتامین آ است . کلسترول آن نصف گوشت قرمز است  .
همچنین چربیهای اشباع شده آن ۵ برابر کمتر از گوشت گوسفند  است .
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‏دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.

منبع*این مقاله

 ویرایستار *ر.ساغری

کاربران زیر از Saghari برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

moein poti
۲۳ شهریور, ۱۳۹۷
۱:۴۳ ق٫ظ
Avatar
Saghari
مشهد

کاربر نمونه
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 910
تاریخ عضویت:

۱۳ مهر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین
بوقَلَمون (درافغانستان: فیل‌مُرغ)
گونهٔ بزرگی از پرندگان  است که از سردهٔ (جنس) ملیگریس (Meleagris) و بومی  امریکای می‌باشد. بوقلمون‌ها در راسته ماکیان سانان(Galliformes) قرار دارند.
بوقلمون‌ها با یک ریش گوشتی که از زیر نوک آویزان است و با یک برآمدگی گوشتی که از بالای نوک آویزان است و اسنود (snood) نامیده می‌شود، متمایز می‌گردنند. با طول بالی از ۱٫۵ تا ۱٫۸ متر، بوقلمون‌ها بزرگ‌ترین پرندگان جنگل‌های محل زندگی خود هستند. همچون بسیاری از دیگر گونه‌های راستهٔ ماکیان‌سانان، بوقلمون نر بزرگ‌تر و رنگارنگ‌تر از بوقلمون ماده است.
 

 

Male north american turkey supersaturated.jpgImage Enlarger
نر 
1538570010551.jpgImage Enlarger
ماده 
1538570070081.jpgImage Enlarger
نوع پرورشی 
 

هنگامی که این پرنده مضطرب یا هیجان‌زده می‌شود پوست  در ناحیه گلو و سر می‌توانند از خاکستری به رنگهای قرمز، سفید و آبی تغییر رنگ دهند. به همین علت در زبان پارسی  به آن بوقلمون می گویند (بوقلمون نوعی از پارچه زیبا است که با تغییر جهت تابش نور به آن از رنگی به رنگی دیگر درمی‌آید).

Image Enlarger
Meleagris gallopavo

اروپاییان در نخستین برخورد با بوقلمون دانستند که از راه ترکیه وارد مرکز اروپا شده بود. با این حال نام کشور ترکیه بر روی این پرنده در زبان انگلیسی باقی‌ماند و نیز این اشتباه موجب شد که نام علمی آن: ملیگریس (نام پرنده گینی در یونان است) شود. همچنین نام‌های زیادی در زبان‌های دیگر برای بوقلمونها که خاستگاه غیر بومی دارند، دیدگاهایی از زمان قدیم درباره این پرنده دیده شده‌است و باید اضافه کرد که معلوم نیست که بوقلمونها واقعاً از کجا آمده‌اند.

 

پرواز

بوقلمون‌های بزرگ محلی (صنعتی) قادر به پرواز (پریدن) نیستند اما بوقلمون‌هایی کوچک وحشی (در جنگل‌ها و در روستاها) توانایی پرواز تا چند صد متر را دارند. آن‌ها می‌توانند با این پرش‌ها به بالای درختان پرواز کنند و خود را از دست شکارچیان نجات دهند. بوقلمون‌ها تا دو هفته بعد از بیرون آمدن  
از تخم نمی‌توانند پرواز کنند
-----------------------------------------
منبع*  ویکیپدیا انگلیسی وhttps://www.allaboutbirds.org
مترجم *ر.ساغری
هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده ونام سایت ممنوع بوده وبا فرد خاطی برخورد میشود 

--"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

خوب دوست عزیز که این مقاله رو میخونی  امیدوارم که با این مقاله کمکی به شما کرده باشم بازم هرگونه سوال ویا پیشنهادی داشتی میتونی تو همین مقاله بپرسی دوستان  من و من در ۲۴ساعت روز اماده پاسخ گویی به شما هستیم 

 

کاربران زیر از Saghari برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

moein poti
۱۱ مهر, ۱۳۹۷
۳:۴۹ ب٫ظ
Avatar
Saghari
مشهد

کاربر نمونه
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 910
تاریخ عضویت:

۱۳ مهر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

ازجوجه تا کشتارگاه

دمای مورد نیاز
دما در هفته های مختلف باید به قرار زیر باشد:
در شروع دوره پرورش و در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) دمای آشیانه را در حدود ۳۴ الی ۳۶ درجه سانتی گراد تامین کنید و این دما را در اواخر هفته اول به  ۳۲ درجه سانتیگراد برسانید، سپس دمای آشیانه را در هفته دوم ۲۹ ، هفته سوم ۲۶ ، در هفته چهارم ۲۴ (در تمام این مدت حرارت سالن نباید از ۲۴ درجه سانتی گراد کمتر گردد)، هفته پنجم ۲۱ درجه سانتی گراد و از هفته ششم  تا پایان دوره دمای ۱۸درجه سانتی گراد را حفظ نمایید. در مورد تامین دمای مورد نیاز نژاد های صنعتی، حتماً از راهنمای پرورش آن نژاد استفاده نمایید.
در روزهای اول جوجه ها نباید از منبع حرارتی دور شوند چون ممکن است سرما بخورند. اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می‌شود باید دور دستگاه مادر حصاری کشید تا از آن دور نشوند و یا اگر از هیتر استفاده میشود باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد.

تهویه و رطوبت
برای رشد معمولی جوجه بوقلمون هوای تازه و تمیز ضرورت دارد. با استفاده از پنجره های تهویه‌ای و همچنین هواکش‌های برقی می‌توان تهویه را کنترل کرده که البته تهویه نباید سبب سرد شدن سالن گردد. هنگام ورود به سالن می‌توان وضعیت تهویه را بخوبی تشخیص داد، زیرا وجود هرگونه بوی نامناسب دلیل عدم و نقص تهویه است. تهویه نامناسب از طرفی سبب کم کردن رطوبت می شود. وجود رطوبت در داخل سالن نیز یکی از نشانه های نقص تهویه است. سالن نگهداری جوجه ها همیشه باید خشک نگهداری شود و اگر خشکی هوا بیش از حد لازم باشد رشد پرها کم شده و وضعیت پرها نامناسب می گردد.

بهداشت و بهسازی
جلوگیری و پیش‌گیری از بیماری مستلزم رعایت اصول بهسازی و بهداشت است. از اینرو باید لانه و همچنین وسایل را قبل از ورود و پایان هر دوره به خوبی شست و ضد عفونی نمود.

فضای لازم
فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد:
در هفته اول ۳۰ جوجه در هر متر مربع، در هفته ۲-۴ تعداد ۲۰ جوجه، در هفته ۵ -۶ تعداد ۱۰ جوجه، در هفته ۷ -۸ تعداد ۸ جوجه، در هفته ۹-۱۲ تعداد ۵ عدد و در هفته ۱۳-۲۰ تعداد ۲-۳ بوقلمون در هر متر مربع.

وسایل نگهداری جوجه بوقلمون
وسایلی که برای پرورش و نگهداری جوجه بوقلمون به کار میرود تقریباً شبیه به آن چیزی است که در پرورش جوجه های مرغ به کار می رود.

استفاده از نور برای پرورش بوقلمون
در ۴۸ ساعت اول باید در تمام مدت شبانه روز از روشنایی در سالن نگهداری جوجه بوقلمون‌ها استفاده کرد. بعد از اینکه جوجه بوقلمون‌ها به خوردن و آشامیدن عادت کردند باید به مرور نور را کم کرد به طوری که در سن ۲ هفتگی به حداقل مقدار روشنایی رساند. معمولاً مقدار ۱۳- ۱۴ ساعت نور در شبانه روز برای بوقلمون‌ها از سن ۲ هفتگی به بعد کافی است. شدت نور نیز مهم است معمولاً در ۴۸ ساعت اول باید از نور شدید‌تر و سپس از نور ضعیف‌تر استفاده نمود. طبق آزمایشی که در انگلیس انجام شده، نور قرمز و سبز هر دو اثر خوبی از نظر رشد نسبت به نور سفید در بوقلمون‌ها دارند. ولی وقتی که شدت انوار مذکور به اندازه شدت نور سفید است اختلافی از نظر میزان رشد در بوقلمون‌ها دیده نشده است، از اینرو به نظر می‌رسد مسئله شدت نور مهمتر از رنگ آن است.
بوقلمون‌ها نیز مانند مرغ‌ها در نور آبی قادر به دیدن نیستند از اینرو هنگام گرفتن آنها میتوان از نور آبی استفاده کرد. به هر حال استفاده از نور آبی، به مدت ۲۴ ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد. طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون ها بستگی به نژاد و طرز نگهداری و بالاخره سن فرستادن آنها به کشتارگاه دارد ولی از نظر راهنمایی از نور می‌توان به طریقه زیر استفاده کرد:
۰-۶ هفتگی: در ۴۸ ساعت اول به طور دائمی از نور استفاده می‌شود، سپس میزان روشنایی را به مرور به ۱۴ الی ۱۸ ساعت می‌رسانند (کم کردن نور باید به طور آهسته وتدریجی صورت گیرد).
۶-۲۲ هفتگی: از ۱۴ ساعت نور باشدت کم استفاده می‌شود.
۲۲-۳۰ هفتگی: مدت روشنایی روز را به ۱۰-۱۲ ساعت می‌رسانند.

R.Saghari:
مسئله تغذیه جوجه بوقلمون ها نیز باید در روزهای اول توجه فراوانی نمود.
در روش پرورش در روی بستر حتماً باید از بستر مناسب استفاده کرد. در روزهای اول باید بستر را با پارچه و یا کاغذ پوشاند تا جوجه بوقلمون ها از مواد بستر نخورند (البته برخی ها از جعبه هایی که برای حمل و نقل جوجه ها استفاده می شود نیز استفاده می کنند ولی این امر از نظر بهداشتی به هیچ وجه توصیه نمی شود). هنگامی که جوجه ها طرز غذا خوردن را یاد گرفتند میتوان کاغذ ها را برداشت.
در بعضی از سالن های پیشرفته پرورش بوقلمون از کف های توری یا نرده ای (Wire or Slat Floor) نیز استفاده میکنند. این کف ها بسیار بهداشتی است ولی گران تمام می شود و جوجه بوقلمون‌ها نیز نمی‌توانند براحتی روی آنها راه بروند و اغلب ممکن است دچار ناراحتی و ضعف پا و پنجه گردند.
جوجه بوقلمون‌ها برعکس جوجه مرغ‌ها خوردن و آشامیدن را به خودی خود یاد نمی گیرند. ازاینرو باید به آنها آموخت. آموختن طرز آشامیدن و خوردن یکی از اشکالات پرورش بوقلمون است. برای اینکه جوجه بوقلمون ها را به خوردن ترغیب کنند، عده ای از جو خرد شده، عده ای از شیر و برخی از تخم مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز استفاده می‌کنند. برخی از تولید کنندگان تعدادی جوجه بوقلمون مسن را بین جوجه بوقلمون های یکروزه رها می‌کنند تا توسط آنها خوردن و آشامیدن را فراگیرند (که البته این روش به خاطر ریسک بالای ابتلا به بیماری در جوجه ها امروزه منسوخ شده است و فقط در شرایط روستایی گاهی از آن استفاده می‌کنند). به طور کلی بوقلمون ها نسبت به مرغ ها، بسیار کودن هستند به نحوی که در نگهداری بوقلمون به طور طبیعی، این پرنده همانند مرغ مادر بخوبی از جوجه های خود مراقبت نمی‌کند، اغلب جوجه های خود را تلف می‌کند و یا در مقابل پرندگان دیگر از جوجه های خود دفاع نمی کند. همچنین اگر در روی تخم خوابیده باشد ممکن است چند روز بدون غذا بخوابد و اگراو را بزور جهت خوردن خوراک از روی تخم بلند کنند ممکن است پس از سیر شدن فراموش کند که باید دوباره در روی تخم ها بخوابد از این جهت ممکن است با اندک غفلت، تخم ها خراب شوند (البته در محیط روستایی و غیر صنعتی).
جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش و بی استعداد است و از این رو یکی از اشکالات اولیه پرورش بوقلمون عدم فراگرفتن طرز غذا خوردن و آشامیدن است. باید در روزهای اول نهایت دقت و توجه و حوصله را نمود تا جوجه ها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند وگرنه در طی روزهای اول شاهد تلفات بسیار بالایی خواهیم بود. در پرورش جوجه بوقلمون‌ها باید دقت نمود که قسمت پرورش تا مرز امکان دارای گوشه یا زاویه نباشد چون ممکن است که با جمع شدن جوجه ها در یک گوشه روی هم شاهد تلفات ناشی از خفگی در آنها باشیم. پس بهتر است قسمت پرورش ما حالت بیضی مانند داشته باشد. بوقلمون ها معمولا در بین ۲۰ - ۲۸ هفتگی به سن بلوغ ‌می‌رسند که البته این امر بستگی به نوع، سویه و بالاخره جنس دارد. معمولاً نژادهای سبک کمی زود تر از نژادهای سنگین به سن بلوغ می‌رسند. فصل جوجه کشی و همچنین طرز نگهداری نیز کم و بیش در تسریع یا تاخیر بلوغ اثر دارد. مسئله تشخیص رسیدن به سن بلوغ بسیار مهم است زیرا وقتی که پرنده به سن بلوغ می‌رسد گوشت از نظر کیفیت به حداکثر مرغوبیت خود میرسد و بعد از آن با چربی گرفتن بدن از کیفیت آن کاسته می ‌شود. امروزه سعی می شود که بوقلمون ها را از نظر بلوغ زودرس کنند به این معنی که زودتر به سن بلوغ برسند. به این ترتیب تاریخ فرستادن بوقلمون ها به کشتارگاه به جلو خواهد افتاد.
در ایران معمولاً بوقلمون های ماده را در ۱۶ هفتگی به بازار میفرستند زیرا پس از آن دیگر رشد نمی‌کند ولی بوقلمون نر را تا ۲۶ هفتگی نگاه می‌دارند. وزن زنده بوقلمون های ماده ۷/۵ - ۸  kg و وزن نرها در حدود ۱۲- ۱۳ kg است (که البته این مقادیر برای نژادهای مختلف متفاوت است و این اعداد فقط به صورت میانگین ذکر شده اند). 

منبع  *این سایت

ویراستار ر.ساغری

کاربران زیر از Saghari برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

moein poti
۱۳ مهر, ۱۳۹۷
۸:۱۸ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

مشکل غذا خور کردن جوجه های یک روزه بوقلمون رو فکر میکنم بشه با قرار دادن جوجه مرغ دو سه روزه در کنار اونها بر طرف کرد و جوجه بوقلمون ها با تقلید از رفتار جوجه های مرغ به راحتی غذا خور بشن. 

باز دوستان اگر تجربه خاصی در این زمینه دارند خوشحال میشیم در میان بذارند. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

moein poti
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰
۴:۵۰ ق٫ظ
Avatar
(amir(fj
mashhad
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 47
تاریخ عضویت:

۲۲ شهریور, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام وقت بخیر

من چند عدد جوجه ۵ روزه بوقلمون خریدم بهشون غذا اماده خشک جوجه میدم.غذا میخورن اشتهای خوبی هم دارن زیاد میخورن.اما بعد ک غذا خوردن تموم میشه دهنک میزنن ی حالت قورت دادن انجام میدن و بعدش صدای خس خس میاد از گلوشون و گاهی ی حالت سرفه میکنن ی صدای فس میاد . جورایی انگار نشخوار میکنن...

اینو چند دقیقع فقط یعداز غذا انجام میدن و بعدش میخوان و هیچ مشکلی ندارن

نه دهنک مبزنن نه صدای خس خس نه حالت سرفه

ی نکته دیگ هم بعد خوردن غذا خیلی نوکشون رو تمیز میکنن...

میترسم نیوکاسل داشته باشن!؟؟

اما تو حالت طبیعی غذا نمیخورن این حرکات رو انجام نمیدن . وقتیم ک میخوابن قشنگ لش میکنن تخت میخوان هیچ صدای هیچ حرکت اضافه ای ندارن.

تمایل ب غذا خوردن هم زیاد نشون میدن

مدفوعشونم ی توده سفت قهوه ای تیره رنگ با مقداری مایع ست.یکی شون دیدم ی مدفوع کرد ک مایع اش ی رگه های سفید رنگ داشت.

فروشنده زیرشون نرم چوب گذاشته بود من دیدم نوک میزنن به نرم چوب ها گفتم شاید بخورن نرم چوب رو برداشتم و زیرشون چند لایه روژنامه گذاشتم.

ی لامپ ۱۰۰ هم از ارتفاع ۳۰ سانتی براشون روشن کردم.

قطره مولتی ویتامیل هم با مقدار کم در ابشون حل میکنم.

اساتید این جوجه ها ایا نیوکاسل دارن؟

اخه من مرغ هم نگهمیدارم میترسم ب اونا منتقل بشه

یابن زهرا

ما راه را گم كرده ایم

چهره دلخواه را گم كرده ایم

ما تورا در قرع چاه انداختیم

یوسف ما،چاه را گم كرده ایم!!!!!!

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: AROWANA. OSCAR
136 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33972

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164340

جدیدترین اعضاء:

...firoozeh, arudnkdommvvv, taha2005, 333mohammad, امیررضا, nadia.n

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها