ماهی مرکب هامبالت | شناخت سایر آبزیان اکواریومی و غیر اکواریومی

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
ماهی مرکب هامبالت
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰
۱۲:۳۲ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2235
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

نام علمی : Dosidicus Gigas
نام های رایج : ماهی مرکب هامبالت ، اغواگران پر زرق و برق ، هیولای سرخ و ...
زیستگاه : شرق اقیانوس آرام ، دریای کورتز در کنارهٔ مکزیک
خلق و خو : بسیار محاجم و دیوانه
طول عمر : ۲ سال
اندازه : ۲/۵ متر
وزن : ۱۰۰ کیلوگرم
تغذیه : آبزیان کوچکتر و حتّی انسان
توضیحات : آن ها یکی از مشهور ترین موجودات افسانه ای هستند ، یک هیولای دریایی عظیم الجثّه با قدرتی چنان که بتواند یک کشتی را به ته دریا ببرد . Image Enlarger

موجودی که از صفحات تاریخ بیرون جسته و امروز خود را در پیکری کوچک و نسبت به جثّه اش بسیار مهیب نمایان ساخته است ؛ ماهی مرکب هامبالت . Image Enlarger


این نور افشانی تماشایی ماهی مرکب است که او را از دیگر شکارچیان مجزا می کند ؛ این اغواگران پر زرق و برق اقیانوس را نورانی می کنند ، از سرخ به سفید در کسری از ثانیه ؛ یک میلیون سلّول نور افشان که مستقیماً به مغز متّصل اند و یک سری پیام از آن ها می فرستند ، زبانی پیچیده که دانشمندان هنوز پرده از راز آن برنداشتند ، آن ها شبکهٔ اعصاب مرکزی را دور می زنند و به این وسیله می توانند رنگ بدن خود را تغییر دهند و به همین دلیل است که ما به عنوان یک زبان به آن نگاه می کنیم .

Image Enlarger

سلّول های نور افشان : Image Enlarger

ماهی مرکب هامبالت سرخ : Image Enlarger

ماهی مرکب هامبالت سفید : Image Enlarger


توانایی سر ماهی مرکب هامبالت در تغییر رنگ می تواند یک مکانیسم دفاعی نیز باشد ، آن ها می توانند خودشان را با رنگ پس زمینهٔ محیط تطبیق دهند و اینطوری از دید و خطر جانوران درندهٔ بسیار بزرگ تر مانند نهنگ قاتل در امان می مانند ، به هر حال این موجود ذاتاً خشمگین است و به همین دلیل یکی از ماهیگیران محلّی آن را هیولای سرخ می خواند ، این گونه از ماهی مرکب بسیار خشن است ؛ چه در زمانی که به صورت تکی حرکت میکنه و چه در زمانی که به صورت گروهیه ، قابلیت شکار و حمله دارد و می تواند از خودش به شدّت دفاع کند ، این ماهیان قدرتمند که در دسته های ۱۰۰۰ تایی سفر می کنند نام خود را از جریان هامبالت در بالا دست کرانهٔ غربی آمریکای جنوبی گرفته اند ؛ امّا دریای کورتز در کنارهٔ مکزیک که یکی از متنوع ترین زیست بوم های دریایی در سراسر دنیاست ؛ جاییست که روزگاری هامبالت ها نِمُو یافتند و افسانه ها بِزاده شدند .

Image Enlarger

دریای کورتز : Image Enlarger

Image Enlarger

هامبالت های دریای کورتز : Image Enlarger


این آب های پر طغیان پر از قصّه های ماهیگیرانیست که ادعا کردند با مرگ رو به رو شدند ، تعدادی از آن ها گفته اند که وقتی با دوست خود برای ماهیگیری رفته بودند ، هنگامی که دوست شان می خواست بلند شده و قلاب ماهیگیری را از آب بیرون بکشد پایش روی ترشّحات ماهی مرکب هامبالت لیز خورد و به داخل آب افتاد و حتّی دیگر نتوانست برای تنفّس به سطح آب بیاید ، در عرض چند ثانیه آب سرخ شد ، مرگی که تنها در دهشتناک ترین کابوس ها می توان آن را تجسّم کرد .

Image Enlarger

Image Enlarger


در آغوش کشیدن قربانیان بد اقبال در میان بازوچه های عضلانی که سراسر آن ها را بیش از ۲۰۰۰ دیسک بادکش پوشانده است ، تنها اوّل ماجراست ؛ هر یک از این دیسک ها دارای چندین هزار دندان به تیزی سوزن هستند و اگر این ۷۰۰۰ دندان قربانی را از پا در نیاورند نوک استخوان شکن آن قطعاً از عهدهٔ این کار بر خواهد آمد ، این نوک می تواند قسمتی از گوشت بدن را به اندازهٔ یک پرتقال از تن جدا کند ، قدرت این نیش ۲ برابر قدرت نیش یک شیر آفریقایی است .

Image Enlarger

نوک استخوان شکن : Image Enlarger


بررسی میزان نیرویی که می تواند بر هر سانتی متر مربع وارد کند نشان می دهد که دارای یکی از قدرتمند ترین نیش ها در میان تمام جانوران است ، وقتی زیر آب هستید و حس می کنید و می شنوید که استخوان هایتان در حال شکستن است ؛ باید بدانید که یکی از این هیولاها به سراغ شما آمده است ، با طول حدود ۲/۵ متر این هیولای ۱۰۰ کیلویی دارای یک دهانهٔ سخت و مرگبار است ، دهانهٔ محکم و مرگبار او را ماهیگیران شکاف می نامند .

دهانهٔ مرگبار ماهی مرکب هامبالت : Image Enlarger


و برای دور ساختن خطر چه راهی بهتر از یک زره مخصوص ، یک غوّاص آمریکایی از فایبرگلاس نسخهٔ بَدَلی از یونیفورم ارتش ستارگان در جنگ ستارگان ساخته است . Image Enlarger

نتیجهٔ کار خارق العاده است ، او پس از پوشیدن این زره به منطقه ای که حدود ۱۰۰ ماهی مرکب هامبالت در آن وجود داشتند شیرجه زد و پس از ۱۰ دقیقه زنده و سالم از آب بیرون آمد ، این انتخابی بهتر است در مقابل مرگی گوش خراش به دست قاتلی دیوانه .

Image Enlarger

Image Enlarger


وقتی آن ها به طعمه ای می چسبند می توانید صدای پاره و کَنده شدن اعضای بدن قربانی رو بشنوید ؛ واقعاً شبیه موجودات فیلم های ترسناک هستند ، روزگاری آن ها در دریای کورتز به وفور یافت می شدند امّا در سال های اخیر تعداد آن ها به شدّت نزول کرده است ، علّت کاهش تعداد آن ها هنوز مبهم است و نیز دلیل نگرانی دانشمندان ، می توان گفت که جمعیت ۳۰٪ تا ۴۵٪ موجودات به این بزرگی در یک شبانه روز ناپدید شدند و هیچکس نمی داند که کجا رفتند ؛ امّا باید این نکته را هم در نظر گرفت که این گونه به نوعی کوچگر به حساب می آید و می تواند برای پیدا کردن مناطق بهتر و سرشار از غذا کیلومتر ها راه را سفر کند .
منابع : اوّلین لینک ، دوّمین لینک ، سوّمین لینک ، چهارمین لینک

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ایلیا

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

۲۷ خرداد, ۱۴۰۰
۱۱:۵۵ ب٫ظ
Avatar
ایلیا
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 991
تاریخ عضویت:

۲۵ شهریور, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

یکم زیاد گنده شده این ماهی مرکب من کلی مستند دیدم میخورنش ماهی های دیگه ولی دمتون گرم با لذت خوندم تاپیکوblink

کاربران زیر از ایلیا برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

(SINA)

آزاد شدم خوشحالم ننه! انشالله آزادی قسمت همه.

۲۸ خرداد, ۱۴۰۰
۰:۲۷ ق٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2235
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

ایلیا گفته
یکم زیاد گنده شده این ماهی مرکب من کلی مستند دیدم میخورنش ماهی های دیگه ولی دمتون گرم با لذت خوندم تاپیکوblink  

درسته که خیلی از ماهی ها این ماهی رو می خورن ، امّا به هیچ وجه نباید به خطرناک بودن ماهی مرکب هامبالت شکّ کرد . جثّهٔ این ماهی مرکب به اندازهٔ یک انسان کاملاً بالغ است و قدرت این را دارد که منجر به قطع عضو هم شود که البته خیلی نادر است . اون غوّاصی که در بالاست هم برای اوّلین بار وقتی با این ماهی مرکب رو در رو شد فکر نمی کرد که خطرناک باشد ، امّا نوک انبر این ماهی در یک ثانیه دست او را خرد کرد و هم چنین با سرعتی آن را پایین کشیدن که در اوج درد پردهٔ گوش او بر اثر فشار پاره شد .

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ایلیا

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Mh777
121 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163792

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها