تغذیه مرغ مینا | تغذیه

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
تغذیه مرغ مینا
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۱:۵۹ ب٫ظ
Avatar
.sina
تهران

کاربر هدفمند
Members

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 599
تاریخ عضویت:

۲۷ دی, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

تغذیه
مینا پرنده‌ای همه چیز خوار است و در طبیعت بیشتر بر انواع میوه‌ها، دانه‌ها، حشرات و جانوران کوچک نظیر ملخ و پروانه تغذیه می‌کند و معمولاً با پرسه زدن روی زمین به دنبال غذا می‌گردد. برگ‌ها را زیر و رو می‌کند و سعی می‌کند کرم‌ها و حلزونهای مخفی شده در زیر برگ‌ها را صید کند. البته علاوه بر میوه جات و دانه جات بر کرم خاکی، گل، شهد گل و فضله ماکیان نیز تغذیه می‌کند. از موش و قورباغه و مارمولک نمی‌ترسد و آن‌ها را شکار می‌کند و حتی در صورت لزوم به تخم سایر پرندگان نیز رحم نمی کند. گاهی اوقات نیز بر روی پشت گاوها می‌نشیند و سعی می‌کند که حشرات موجود بر روی آن و یا حشرات موجود در اطراف تغذیه نماید. مینا بر روی زمین‌های شخم زده نیز به دنبال حشراتی می‌گردد که براثر شخم زدن از زیر خاک بیرون آمده‌اند، به هرحال پرنده‌ای مفید به شمار می‌رود که می‌توان به راحتی از آن برعلیه آفات کشاورزی استفاده کرد
برای تغذیه مینا خوبه از پلت (دان پارس خودمون)استفاده بشه و از میوه هایی مثل ذرت وسیب زمینی و سیب و نباید از غذاهای مخصوص طوطی به آنها داد ممکنه باعث مرگشون بشه
 
 
منبع:ویکی پدیا و
ترجمه خودم.

1447771626 تالار گفتگو کرم بین و لطف خداوندگار     /       گنه بنده کرده ست و او شرمسار

۲۱ مرداد, ۱۳۹۴
۱:۴۶ ق٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

پست های مربوط به مینا ها خیلی قدیمی هستن و به روز نشدن این مطلب رو هم بنده اضافه می کنم به امید اینکه این تایپیک هم مثل بخش ماهی ها فعال بشه و دوستان بیان نظراتشون رو بگذارن

تشکر می کنم از مطالب بسیار خوب و دقیق دوست خوبمون سینا فرمایشات ایشون کاملا درست هست بهترین غذا برای مینای دست آموز شما همون پلت هست با این تفاوت که پلت های مخصوص مینا باید فاقد آهن باشن و معمولا در بسته بندی های سه کیلیویی عرضه می شن (روی بسته ها عکس مینا رو کشیده و ذکر شده مخصوص مینا) که بنده از این نوع استفاده می کنم و محصول کشور خودمون هم هست و قیمت مناسبی هم داره. و ترکیباتش رو روی بسته درج کرده که باز هم مشخصا ذکر شده که فاقد آهن هست و متعلق به شرکت سپهر دانه هست. و سایز دانه ها هم به اندازه ای هست که خوردنش برای مینا راحت تر باشه..

البته توی یکی از فروشگاه های اینترنتی یه غذای مخصوص مینا دیدم که ترکیباتی شامل توت خشک و مقدای حشره و یه چیزای دیگه داشت و در بسته ه های یک کیلویی به قیمت چهل و پنج هزار تومن ارائه میشد. خوش به حال این جور مینا ها....

مینای من که تا حالا از اینجور غذا ها نخورده و کاملا هم سر حال هست. پس زیاد هم نیاز نیست هزینه گنید.

لطفا از خریداری پلت هایی که بصورت فله ای توی پرنده فروشی ها بعنوان دانه پرسی فروخته می شه جهت تغذیه مینا ها خوداری کنید چون این نوع دانه های پرسی متناسب با نیاز سایر پرندگان تهیه شده و احتمال وجود آهن در ترکیبات آنها وجود خواهد داشت و سایر نیاز های غذایی مینای شما رو برآورده نکنه.

در تغذیه جوجه های مینا و همینطور مینا های بالغ به هیچ عنوان از گوشت قرمز، دل و جگر چه بصورت خام و یا پخته شده استفاده نکنید. این موضوع توصیه غلطی هست که توسط پرنده فروشی ها به خریداران جوجه مینا ها میشه و اکثرا گفته میشه اگر می خواهید جوجه زودتر بالغ شود  دل به جوجه بدهید .(مراجعه شود به بخش بیماری های مینا کتاب دکتر احسان مقدس)

البته به مقدار کم میشه از گوشت مرغ آب پز شده استفاده کرد ولی بدلیل انتقال بیماری احتمالی در طیور و همچنین مواد هورمونی و واکسن های که به مرغ ها زده میشه بنده به هیچ عنوان استفاده از اون رو توصیه نمی کنم.

بهترین غذا برای جوجه مینا خمیر کردن مقداری از همون پلت مخصوص مینا هست. به اندازه ای که بعد از سیر شدنش اضافه اون برای وعده بعدی نگه داشته نشه و برای وعده بعد مینا مجددا خمیر تازه تهیه گردد.

خمیر پلت به سرعت ترش و فاسد خواهد شد و می بایست در هر وعده بصورت تازه تهیه گردد.

از مقدار کمی تخم مرغ آب پز هم روزانه استفاده کنید. البته باید کاملا تخم مرغ آب پز ریز و له شده و با خمیر قاطی بشه

کمی که مینا بزرگتر شد اگر بتونید مقداری حشره خصوصا ملخ برای مینا تهیه کنید خیلی ازتون تشکر میکنه و توی رشد و سلامتش بسیار موثر هست.

تا زمانی که مینا نیاز به تغذیه توسط شما داره بهترین غذا همون خمیر پلت مخصوص مینا هست ولی در زمانی که مینا اصطلاحا دونه خور شد یعنی دانه های پلت رو خودش شروع کرد به خوردن حتما در رژیم غذایی مینا از میوه ها مثل سیب ،انگور ،هلو مقدار کمی کاهو ،خیار سبز یا هر جور میوه ای که خودتون می خورید و  مقدار کمی نان هم بهش بدید. غذای اصلی و پایه مینا پلت هست و همیشه باید در دسترس پرنده باشه.

از دادن غذا ها و میوه های متنوع همزمان و به مقدار زیاد جدا خودداری کنید. مینا دچار اسهال خواهد شد. بهتره از هر نوع میوه یک روز بدید و در طول روز میوه دیگه ای بهش ندید.

مواد قندی و شیرینی های طبخ شده به مینا ها ندهید. در عوض مینا علاقه زیادی به خرما داره که به مقدار کم می تونید ازش استفاده کنید.

مینا ها به شدت برنج و ماکارونی پخته شده رو دوست دارن ولی بنده اکیدا توصیه می کنم هیچکدوم از این غذا ها یا هر نوع غذای چرب را به مینا ندهید. چون به سرعت باعث ایجاد بیماری گوارشی در معده اسهال شدید و تلف شدن پرنده خواهد شد.

البته بعضی دوستان معتقد هستن که میشه از برنج یا ماکارونی آبکش شده استفاده کرد. ولی من توصیه می کنم این ریسک رو هم نکنید.

به هیچ عنوان نوع غذای مینا رو به یکباره تغییر ندید و سعی کنید کم کم مینا رو به میوه های مختلف عادت بدید.عدم رعایت این کار باعث ایجاد اسهال شدید در پرنده میشه.

همیشه به مدفوع پرنده نگاه کنید. در صورت بروز اسهال به دنبال علت و برطرف کردن مشکل باشید. اسهال می تونه باعث ضعف پرنده ایجاد سر گیجه شدید در پرنده بشه بطوری که حتی نتونه روی پاهاش بایسته و به جای اینکه به دونه ای که توی دست شما هست نوک بزنه به اطراف اون نوک می زنه در صورت عدم درمان و تقویت به موقع مینا در این صورت تلف خواهد شد. در صورت اتفاق افتادن این موضوع اول به فکر تغذیه مینا باشبد بعد درمان. مقداری از دانه پلت رو خمیر کنید و مانند زمانی که جوجه هست در دهان اون قرار بدید و یا اگر اینقدر ضعیف شده که قادر به این نوع تغذیه هم نیست مقداری خمیر بسیار رقیق رو به همراه کمی زرده تخم مرغ آب پز له شده و چند قطره آب سیب  با سرنگ توی حلق مینا بریزید تا مینا سیر بشه بعد که خیالتون از سیر بودنش راحت شد بدنبال درمان و استفاده از دارو باشید و سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

البته مینا ها بطور معمول صبح ها اسهال دارن و با گذشت روز و غذا خوردن بر طرف میشه ولی در صورت ادامه دار بودن حتما نسبت به درمان اقدام کنید.

پس در آخر بعنوان کسی که به این پرنده بسیار علاقه داره خواهش می کنم در مورد تغذیه این پرنده بسیار سخت گیر باشید و هر چیزی رو به خورد این پرنده بیچاره ندید.

کاربران زیر از ehsan sa برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, saeedoo7, Ahmadie
۲۱ مرداد, ۱۳۹۴
۱۱:۵۵ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خوبه که حالا اطلاعاتی در مورد نوع تغذیه مینا ها بدست آوردیم یه چند تا نکته کوچیک رو هم در توالی تغذیه مینا رعایت کنید.

مینا ها راست روده هستن و طبع اون ها بسیار شبیه به انسان هست. حتما در مورد گرم بودن غذا ها و یا سرد بودن غذا ها شنیدین. حتما شنیدین که در طب سنتی گفته می شه که گرمی را با سردی و سردی را با گرمی درمان می کنن. تا جایی که من می دونم این جمله رو یکی از امامان هم ذکر کردن.

در مورد معنای گرمی و سردی چند تا مثال می زنم مثلا عرق نعنا و نبات گرم هست ولی عرق شاتره ،عرق کاسنی و ماست سرد هست.

حالا منظور از بیان این مطالب این هست که شما می بایست در تغذیه به گرم بودن و یا سرد بودن میوه ها و غذا هایی که به مینا می دهید توجه لازم رو داشته باشین و سعی کنید طبع مینا رو معتدل نگه دارید به این صورت که اگر از یک میوه گرم مثل انبه جهت تغذیه مینا استفاده می کنید در مرحله بعد از یه میوه سرد مانند خیار و هندوانه یا ماست استفاده کنید تا مینا دچار سردی یا گرمی نشه.

از خوراندن هسته سیب و انگور به مینا خودداری کنید در یکی از سایت ها خوندم که حاوی آرسنیک هست که می تونه به مینا صدمه بزنه.

از پوست خیار جهت تغذیه مینا استفاده نکنید و مقداری خیار پوست کنده به مینا بدهید.چون علاوه بر اینکه پوست خیار به سم های کشاورزی آلوده هست هضم اون هم برای مینا سخت هست و مینا بعد از چند دقیقه کل پوست ها رو که نتونسته هضم کنه بصورت یک توده فشرده بالا می یاره.

مینا علاقه زیادی به خوردن کاهو داره می تونید برگ های جوان کاهو رو با دست به تیکه های کوچک تقسیم کنید و به مینا بدهید.

مینا ها موجودات بسیار باهوشی هستن و اگر جلوی مینا اقدام به خوردن چیزی کنید مینا هم حتما تلاش می کنه مقداری از اون غذا رو به چنگ بیاره. که اگه تو قفس باشه با بالا و پایین پریدن ممکنه به خودش صدمه بزنه. پس اگر جزء غذاهای ممنوعه برای مینا نیست حتما مقداری از اون رو به مینا بدهید و دز غیر این صورت سعی کنید از خوردن غذا هایی که برای مینا مضر هستن جلوی اون خودداری کنید و قفس مینا رو به جای دیگه ای انتقال بدهید.

مینا علاقه زیادی داره که بعضی مواقع دانه ها و غذا های خشک رو در آب خیس کنه و بعد اون ها رو بخوره این رفتار اونها بسیار زیبا و هوشمندانه هست. و خصوصا در مورد دانه های پلت اتفاق می افته مینا یکی یکی دانه ها رو برمیداره به سراغ ظرف آب میره و بعد از اینکه دانه ها رو در آب زد شروع به خوردن اون ها میکنه. پس دو مورد باید حتما رعایت بشه مورد اول این هست که علاوه بر ظرف غذای حاوی پلت ظرف آب خوری مخصوص مینا که با آب خوری سایر پرنده ها متفاوت هست و دهانه گشادی داره دائما در دسترس مینا باشه. و مورد دوم زمانی که مینا اقدام به خیساندن دانه ها در آب میکنه مقداری از اونها در ظرف آب پرنده جا میمونه آب رو به شدت آلوده می کنه پس حتما روزانه در چند مرحله نسبت به تعویض آب مینا و بررسی کیفیت آب اقدام کنید.

بعضی از مینا ها علاقه زیادی به خوردن نخ و یا چیزهایی مثل اون رو دارن تا جایی که امکان داره این جور چیزها رو از دسترس اونها دور کنید البته اگر به یکباره دیدید که مینای شما تکه نخ رو خورد هیچ اقدامی لازم نیست انجام بدید یا اون رو همونطور که در مورد پوست خیار هم گفته شد بالا میاره و یا اون رو براحتی دفع میکنه وفقط تنها کاری که لازم هست شما انجام بدید این هست که تا جای ممکن اینجور مواد رو از دسترسش دور کنید.

کاربران زیر از ehsan sa برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

.sina, saeedoo7
۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۱۱:۴۰ ق٫ظ
Avatar
saeedoo7
شیراز
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 5
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام و خسته نباشید 

مرسی از مطالب خوبتون....بنظر شما چه داروهایی باید داخل خونه داشته باشیم ...اخه میبینی زمانی مینا مریض میشه که دسترسی به دامپزشک نداری یا تعطیلی هست و تا بخوایم منتظر بمونیم کار از کار گذشته ...ویتامینی هست که اگه حتی مینا مریض نبود به اون بدیم تا بدنش قویتر بشه .از این ویتامین های که داخل اب میریزن ....چنتا دارو و ویتامین نام ببرید و ویتامین های که بشه بدون دلیل داد و مفید باشه .

((اگه کسی شیراز هست آدرس داروخانه یا دامپزشک معتبر که داروها داشته باشن هم بگن)))

مرسی...یاعلیflowerflowerflower

√بَعــــد اَز خـُـُـُـُـُـُـُـُـُـُدای هَستــــــے

عِشــــــق اَسـت علـــ(ع)ـــــے پَرستــــــے√

۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۵:۳۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

هیچ زمان الکی دارو نخرید چون معلوم نیست پرنده چه بیماری بگیره و تازه وقتی ه مبیمار بشه ممکنه تاریخ مصرف دارو گذشته باشه.

اما در مورد ویتامین وضع فرق میکنه میشه از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان و الکترولیت ( یک نوع مینرال هست ) میشه به صورت ماهی یک مرتبه استفاده کنید و برای سلامت و شادابی پرنده مفیده.

تنوع غذایی و بهداشت رو رعایت کنید و ویتامین هم دریافت کنه و اختلاف دمایی هم نداشته باشه کمتر مریض میشه و هیچ نیازی به خرید و انبار کردن دارو نخواهید داشت. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7
۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۷:۴۸ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

در ادامه توضیحات آقا مجتبی چند خط اضافه می کنم.

یک دارو هست که به عقیده بنده باید همیشه در خونه داشته باشید و در بعضی موارد دیدم که این دارو رو توصیه شده که بصورت هفته ای نصف تا یک چهارم قرص رو به مرغ مینا بدید.البته بنده مصرف هفته ای رو توصیه نمی کنم.اما در صورت بروز اسهال سفید ادامه دار می تونید از نصف این قرص استفاده کنید.

منظورم قرص یدکینول هست که از داروخانه های انسانی تهیه میشه. مینا پرنده راست روده ای هست که بسرعت دچار اسهال سفید میشه و اکثرا ریشه این بیماری هم گوارشی هست. با شروع اسهال سفید در اثر عدم رسیدگی مینا بسرعت ضعیف میشه تغذیه نمی کنه و ممکنه دچار سرگیجه هم بشه پس با شروع اسهال سفید و گذشت چند ساعت از آون بهتره دم دست باشه تا ازش استفاده بشه. 

البته زرده تخم مرغ آب پز بهمراه چند قطره آب سیب هم می تونه جایگزین بسیار مناسبی برای مصرف داروی شیمیایی باشه.

بعنوان ویتامین هم بهتره از انواع میوه ها استفاده کنید اما بعنوان منابع کمکی میشه از ساشه ویتالین و ب کمپلکس طیور استفاده کنید که هر دو تا به آب پرنده اضافه میشه. 

برای شیراز بیمارستان دامپزشکی ایران واقع در خیابان ساحلی جنوبی و یا یک مرکز دیکه در خیابان خاک شناسی رو بهتون توصیه می کنم هر دو مرکز بسیار مجهز هستند هم دامپزشک هم تجهیزات رادیولوژی آزمایشگاه داروخانه و فروشگاه های بزرگی رو دارن ضمن اینکه در شرایط خاص امکان بستری کردن حیوانات و اعمال جراحی هم در این مرکز امکان پذیر هست. 

امیدوارم بند فوق بر خلاف قوانین سایت نباشه به هر حال هر ترجیح دادم بیان کنم آدرس ها رو تا در شرایط بحرانی بشه از این مراکز استفاده کرد. و در صورت تناقض با مفاد سایت دوستان لطف خواهند کرد و مطالب بنده رو اصلاح می کنن.

موفق باشید 

کاربران زیر از ehsan sa برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7
۲ تیر, ۱۳۹۵
۰:۴۸ ق٫ظ
Avatar
Rasol123
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 1
تاریخ عضویت:

۱ تیر, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوستان گلم.ایا دادن دل مرغ یا سنگدان به همراه پلات ایرادی داره.یااگه برنامه غذایی بهتری دارید برای جوجه۱ماه منوتجویز کنید

۲ تیر, ۱۳۹۵
۱۰:۵۰ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

برای مرغ مینا از کرم خاکی - حشرات - دل و سنگدان مرغ - دل گاو چرخ کرده - غذای مخصوص مرغ مینا ( پلت ) و .... میتونید استفاده کنیدbirddone

۳۰ مهر, ۱۳۹۵
۱۲:۰۵ ب٫ظ
Avatar
رضا جدي
اهواز

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 495
تاریخ عضویت:

۲۹ فروردین, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

آقا مجتبی ببخشید تازگی یه مینا گرفتم میخواستم بدون کرم میل ورم میشه بهش داد؟؟؟؟؟

میگو خشک که برا ماهیا گرفتم چطور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

 

پیشاپیش از پاسخ شما تشکر میکنمflower

 

 

 
۳۰ مهر, ۱۳۹۵
۱۰:۴۲ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خب بهتره به مرور زمان غذای جدید بهش بدین و از مقدار کم شروع کنید تا پرنده عادت کنه اما مرغ مینا به کرم زنده و غذای گوشتی علاقه وافری داره و هر رقم کرمی بهش بدین نه نمیگه مخصوصا کرم خاکی و میل ورم . اما غذای گوشتی زیاد هم بخوره یه مشکلی داره و اون اینکه فضله پرنده بوی بد میگیره ولیکن تقریبا غذای اصلی مرغ مینا همین کرم و اینجور چیزها هست.birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

رضا جدي, Ahmadie
۳۰ آذر, ۱۳۹۸
۱۱:۵۷ ب٫ظ
Avatar
Ahmadie
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 10
تاریخ عضویت:

۱۶ آذر, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

غذای مرغ مینا در طبیعت چیست؟

مرغ های مینا تقریباً همه چیزخوار هستند. این پرندگان به طور معمول، انواع مختلفی از میوه، حشرات، لاروها، دوزیستان، مارمولک ها، مارهای کوچک، تخم پرندگان، جوجه پرنده ها، جوندگان کوچک و در برخی مواقع حتی زباله را می خورند.این پرنده ها به صورت آزاد در حیات وحش دانه خوار نیستند.
 
چه غذایی به مرغ مینا بدهیم؟
 
مرغ های مینا غذای خود را مانند طوطی ها نمی جوند و به قطعات کوچک تر نمی شکنند. این پرنده ها چینه دانی برای ذخیره غذا ندارند. بنابراین، مهم است که مواد غذایی این پرنده ها به صورت کوچک شده باشد که به راحتی قابل هضم باشد. غذای این پرنده ها باید یک رژیم متعادل باشد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در مورد رژیم یا سلامتی پرنده، باید با دامپزشک مشورت کرد.
 
 
  • دان پلت: خوراک پلت نباید به عنوان تنها غذا برای پرنده استفاده شود. برخی از انواع دان پلت برای رفع نیازهای غذایی مرغ مینا به بهترین وجه ممکن تهیه شده اند. این پلت ها رژیم غذایی ایده آل، مغذی، تغذیه ای آسان هستند و از آنجا که پلت ها خشک هستند ، مدفوع پرنده تمیز تر است. پلت نباید تنها رژیم غذایی پرنده باشد. بعضی از انواع پلت ها دارای مقادیر آهن بیش از حد بالایی هستند که ممکن است منجر به هموکروماتوز یا بیماری ذخیره آهن در مرغ مینا شود. برخی از شرکت ها میزان آهن موجود در پلت های خود را به کمتر از (۹۰ میلی گرم در کیلوگرم) کاهش می دهند. در انتخاب دان پلت باید محتوای آهن را با دامپزشک پرنده بررسی کرد.
  • میوه و سبزیجات: انواع زیادی از میوه های دانه دار مانند آنچه در انتهای این جا آورده شده، باید هر روز به پرنده داده شود. برای از بین بردن مواد شیمیایی باید میوه و سبزیجات کاملاً شسته شوند. بسته به اندازه پرنده ، آنها را به قطعات قابل خوردن برش دهید. نیازی به جدا کردن پوست نیست. میوه و سبزیجات را در یک ظرف جداگانه به مرغ مینا بدبد. اگر به نظر می رسد که پرنده شما که به یک غذا علاقه بیشتری دارد، حجم آن را کم کنید و یا به طور موقت آن غذا را قطع کنید تا پرنده غذاهای دیگر هم بخورد. سبزیجات متنوع ممکن هست که به پرنده داده بشه اما این نباید تبدیل به بخش عمده غذایی مرغ مینا شود.سبزیجات کم رنگ ، با حجم بالا آب (مثل کرفس و کاهو ... ) ، ارزش غذایی به نسبت کمی دارند. گزارش شده است که آووکادو به طور بالقوه برای مرغ مینا سمی است.
  • آب: آب تمیز تازه باید همیشه در دسترس مرغ مینا باشد. بسته به کیفیت آب شیر شما، ممکن هست که از آب معدنی هم استفاده شود.
  • غذاهای دیگر:به عنوان یک قاعده، هر غذایی سالم و مغذی که شما و خانواده تان می توانید بخورید، مرغ مینا هم می تواند بخورد. دستورالعملهای کلی که در بالا مورد بحث قرار گرفت را دنبال کنید و از فکر خود هم استفاده کنید. بعضی از مرغ های مینا حتی گاهی اوقات از مقدار کمی گوشت پخته و بدون چربی، ماهی، سفیده تخم مرغ یا ماست هم لذت می برند. بعضی از انواع غذاهای سک نببتاً کم آهن هستند و گهگاه می توان به مرغ مینا داد. محصولات لبنی باید در حد اعتدال مصرف شوند. مرغ های مینا ممکن است گاهی اوقات از موش های صورتی یا حشرات مانند میل ورم، جیرجیرک ها و سایر حشرات لذت ببرند. طبیعتا باید از دادن تنقلات، شکلات، محصولات حاوی کافئین و ... به این پرنده ها اجتناب کرد.

منبع: https://vcahospitals.com/know-your-pet/mynah-birds-feeding (ترجمه خودم)

 

کاربران زیر از Ahmadie برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, Kabotar
۲۹ دی, ۱۳۹۸
۱۰:۱۹ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

d0rna گفته
سلام‌ خسته نباشید وقتتون بخیر

میخواستم‌بپرسم تغذیه مینا باید چطوری باشه؟؟

اخه ی جا خوندم نوشته بود نباید زیادپلت بخوره

مینای من بجز سیب و پلت  که خیلی دوست داره ،موز و انگور و کاهو میدم نمیخوره .پلت هم میگن ندید چاق میشه هفته ای سه روز بدین 

میشه بهم بگید چی بهش بدم؟؟اصلا گفتهشون درست هست ن ک نباید پلت زیاد بدم؟؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید اخه نمیشه ک فقط سیب بخوره   

سلام  

خیر اصلا اینطور نیست هر روز و به صور تدائم هم دانه پلت و دانه مخصوص مرغ مینا جلوش باشه موردی نداره. 

به صورت تنوعی میوه و سبزی هم بهش بدین درست شای دبرخی غذاها رو چون تا الان نخورده قبول نکنه اما کم کم عادت میکنه و میخوره. 

نمیدونم چرا همچین نظریه هایی برخی میدهند وقتی دانه مخصوص مرغ مینا تولید شده چرا نباید بهش بدیم . 

اگر بتونید میل ورم و یا سوپر میل ورم ( کرم زنده ) بهش بدین خیلی خوبه چون غذای اصلی مرغ مینا کرم و حشرات و سبزی و میوه هست اما غذاهای شرکتی مخصوص بالانس شده هستند و مشکلی ندارند با حیال راحت استفاده کنید فقط تنوع غذایی رو تاکید میکنم یادتون نره. birddone

۲۹ اسفند, ۱۳۹۸
۷:۴۶ ب٫ظ
Avatar
Kabotar
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 13
تاریخ عضویت:

۲۷ بهمن, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

Ahmadie گفته
غذای مرغ مینا در طبیعت چیست؟

مرغ های مینا تقریباً همه چیزخوار هستند. این پرندگان به طور معمول، انواع مختلفی از میوه، حشرات، لاروها، دوزیستان، مارمولک ها، مارهای کوچک، تخم پرندگان، جوجه پرنده ها، جوندگان کوچک و در برخی مواقع حتی زباله را می خورند.این پرنده ها به صورت آزاد در حیات وحش دانه خوار نیستند.
 
چه غذایی به مرغ مینا بدهیم؟
 
مرغ های مینا غذای خود را مانند طوطی ها نمی جوند و به قطعات کوچک تر نمی شکنند. این پرنده ها چینه دانی برای ذخیره غذا ندارند. بنابراین، مهم است که مواد غذایی این پرنده ها به صورت کوچک شده باشد که به راحتی قابل هضم باشد. غذای این پرنده ها باید یک رژیم متعادل باشد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در مورد رژیم یا سلامتی پرنده، باید با دامپزشک مشورت کرد.
 
 
    • دان پلت: خوراک پلت نباید به عنوان تنها غذا برای پرنده استفاده شود. برخی از انواع دان پلت برای رفع نیازهای غذایی مرغ مینا به بهترین وجه ممکن تهیه شده اند. این پلت ها رژیم غذایی ایده آل، مغذی، تغذیه ای آسان هستند و از آنجا که پلت ها خشک هستند ، مدفوع پرنده تمیز تر است. پلت نباید تنها رژیم غذایی پرنده باشد. بعضی از انواع پلت ها دارای مقادیر آهن بیش از حد بالایی هستند که ممکن است منجر به هموکروماتوز یا بیماری ذخیره آهن در مرغ مینا شود. برخی از شرکت ها میزان آهن موجود در پلت های خود را به کمتر از (۹۰ میلی گرم در کیلوگرم) کاهش می دهند. در انتخاب دان پلت باید محتوای آهن را با دامپزشک پرنده بررسی کرد.
    • میوه و سبزیجات: انواع زیادی از میوه های دانه دار مانند آنچه در انتهای این جا آورده شده، باید هر روز به پرنده داده شود. برای از بین بردن مواد شیمیایی باید میوه و سبزیجات کاملاً شسته شوند. بسته به اندازه پرنده ، آنها را به قطعات قابل خوردن برش دهید. نیازی به جدا کردن پوست نیست. میوه و سبزیجات را در یک ظرف جداگانه به مرغ مینا بدبد. اگر به نظر می رسد که پرنده شما که به یک غذا علاقه بیشتری دارد، حجم آن را کم کنید و یا به طور موقت آن غذا را قطع کنید تا پرنده غذاهای دیگر هم بخورد. سبزیجات متنوع ممکن هست که به پرنده داده بشه اما این نباید تبدیل به بخش عمده غذایی مرغ مینا شود.سبزیجات کم رنگ ، با حجم بالا آب (مثل کرفس و کاهو ... ) ، ارزش غذایی به نسبت کمی دارند. گزارش شده است که آووکادو به طور بالقوه برای مرغ مینا سمی است.
    • آب: آب تمیز تازه باید همیشه در دسترس مرغ مینا باشد. بسته به کیفیت آب شیر شما، ممکن هست که از آب معدنی هم استفاده شود.
    • غذاهای دیگر:به عنوان یک قاعده، هر غذایی سالم و مغذی که شما و خانواده تان می توانید بخورید، مرغ مینا هم می تواند بخورد. دستورالعملهای کلی که در بالا مورد بحث قرار گرفت را دنبال کنید و از فکر خود هم استفاده کنید. بعضی از مرغ های مینا حتی گاهی اوقات از مقدار کمی گوشت پخته و بدون چربی، ماهی، سفیده تخم مرغ یا ماست هم لذت می برند. بعضی از انواع غذاهای سک نببتاً کم آهن هستند و گهگاه می توان به مرغ مینا داد. محصولات لبنی باید در حد اعتدال مصرف شوند. مرغ های مینا ممکن است گاهی اوقات از موش های صورتی یا حشرات مانند میل ورم، جیرجیرک ها و سایر حشرات لذت ببرند. طبیعتا باید از دادن تنقلات، شکلات، محصولات حاوی کافئین و ... به این پرنده ها اجتناب کرد.

منبع: https://vcahospitals.com/know-your-pet/mynah-birds-feeding (ترجمه خودم)

 
  

 

سلام،

ممنون از مطلب خوبتون،

لینک منبع چرا باز نمیشه، لطفا اصلاح کنید.flower

۳۱ مرداد, ۱۴۰۱
۵:۱۱ ق٫ظ
Avatar
sana1
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 1
تاریخ عضویت:

۳۱ مرداد, ۱۴۰۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام خسته نباشید

من مرغ مینای تقریبا ۳ ماه دارم دان پلت  نرم شده میخوره بخاطر اون چندین بار در روز باید غذاشو چک کنم اصلا پلت خشک نمیخوره و میوه و سبزی هم نمیخوره چی کار کنم؟ 

و اینکه ۲ روزه عطسه میکنه لازمه ببرمش پیشه دامپزشک

۳۱ مرداد, ۱۴۰۱
۴:۰۰ ب٫ظ
Avatar
ERFAN_PC
Karaj

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 1076
تاریخ عضویت:

۱۶ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

sana1 گفته
سلام خسته نباشید

من مرغ مینای تقریبا ۳ ماه دارم دان پلت  نرم شده میخوره بخاطر اون چندین بار در روز باید غذاشو چک کنم اصلا پلت خشک نمیخوره و میوه و سبزی هم نمیخوره چی کار کنم؟ 

و اینکه ۲ روزه عطسه میکنه لازمه ببرمش پیشه دامپزشک  

سلام.

مینا منم هم تقریبا داره وارد۳ماهگی میشه و توی این سن باید کم کم خودش غذا بخوره(غذای خشک)و اینکه غذا خیس شده میخوره در اینده نه چندان دور حتما دچار مشکل میشه و باید به دان خشک عادتش بدید!

فقط گفتید دان پلت اگه منظورت دان پلت معمولی (فله)هست که استفاده اش در دراز مدت (در حد ۲الی ۳ ماه بیماری ها نمایان میشن)باعث میشه مینا چاق بشه و کبدش چرب بشه و....که یکی از مهم ترین عواقبش که به شدت بده و خیلی ها درگیرش هستن  انباشه شدن اهن در کبد مینا هست که باعث از بین رفتن تعادل مینا بی حالیش و تشنج میشه که تنها دلیلش استفاده نکردن از دون با کیفیت هست ....(و عموما اگه یه مقداری دیر متوجه این موضوع بشید باعث مرگ مینا میشه*)

و یکی از عواملی که به غذا خشک علاقه نشون نمیده شاید همین بی کیفیتی غذا باشه من یه مدل غذا بهتون پیشنهاد میدم به احتمال خیلی زیاد ازش استقبال می کنه(شکلش هم با پلت فرق داره) اسمش(غذای میوه برند راف(universal-with-fruit))

که کلا محصولات خوبی داره و محصولی که گفتم به نظرم میناتون بهش علاقه نشون میده و همچنین برند پادوان هم غذای ها خوبی تولید می کنه و عموما غذا های داخلی کیفیتشون پایین هست ولی از داخلی ها هم بهترینشون تاپ فید هست که من بازم برند های که در بالا گفتم رو بهتون توصیه می کنم!

راجب عطسه اگه شدید هست و پی در پی در ۲روز اتفاق میوفته به پزشک مراجعه کنید!

done

کاربران زیر از ERFAN_PC برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Matin 1387

حتی بهترین ها نیز زمانی مبتدی بودند!

از برداشتن اولین قدم نترسید....

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
137 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33734

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163649

جدیدترین اعضاء:

hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999, hbgbfuvxy, ajejdhdjs, moniee

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها