شناخت مرغ مینا | شناخت

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
شناخت مرغ مینا
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۲:۰۵ ب٫ظ
Avatar
.sina
تهران

کاربر هدفمند
Members

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 599
تاریخ عضویت:

۲۷ دی, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

مرغ مینا پرندهای کوچک است که قابلیت بسیار خوبی برای تقلید صدا دارد و این توانایی شگفت انگیز باعث شده‌است که آدمی از سالیان بسیار دور به پرورش و نگهداری از این پرنده علاقمند شود. تاریخ اهلی شدن آن چندان مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که لا اقل سه هزار سال قبل این پرنده برای اولین بار در هندوستان اهلی شده باشد.

مینا پرنده‌ای از خانواده سار «استوماتیده» است که به دو صورت وحشی واهلی یافت می‌شود و دارای نژادهای مختلفی است که معروف‌ترین این نژادها مینای گوشواره‌ای و مینای معمولی است، نام این پرنده در زبان فارسی «مینا»، «مرغ مینا» و «مینای سخنگو» و «مرغ مقلد» است، در زبان عربی «المینه» ودر زبان انگلیسی Myna، Mynah، Mina، Mynas، Minah و در زبان فرانسوی و اسپانیایی به آن Martin و در زبان آلمانی به آن Beo و در زبان ترکی Mina است. نام «مینا» در حقیقت یک نام هندی است که ریشه‌ای سانسکریتی دارد و از زبان هندی به سایر زبان‌ها راه یافته‌است. گونه وحشی این پرنده در جنگل‌ها و دشت‌ها پراکنده‌است و گونه اهلی آن را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها مشاهده کرد. مرغ مینا پرنده‌ای کاملاً اجتماعی و پر سر وصدا است که تا حدودی مانند سارها حالت تهاجمی دارد. اگر به هر دلیلی مورد آزار و اذیت قرار گیرد یا احساس خطر کند و به درختی نزدیک در حوالی لانه اش رفته، صداهای بسیار بلند و ناهنجاری را به معنای اعتراض از خود در می‌آورد. آن‌ها خود را سریعاً با محیط وشرایط اطراف شان تطبیق می‌دهند. بیشتر اجتماع آن‌ها در زمین‌های بایر واطراف باغ‌ها می‌باشد.
زیستگاه
زیستگاه مینای معمولی به طور طبیعی در مناطقی از شرق افغانستان تا جنوب غربی چین واقع شده‌است. آن‌ها اغلب سرزمین‌های باز وکم درخت را برای زندگی ترجیح می‌دهند. اما در بعضی از موارد در میان تمدن شلوغ شهری هم مانند پارک‌ها، گلخانه‌ها و مزارعی که به دست انسان‌ها ساخته شده‌است دیده می‌شوند. این پرنده انسان را از وجود مار مطلع می‌سازد و با مشاهده این حیوان با سروصدای زیاد محل وجود مار را به انسان نشان می‌دهد.

مینا قادراست که واژه‌ها را تقلید کند و کلمات زیادی را حفظ کند، به همین علت در هندوستان و بسیاری از کشورهای دیگر آسیایی به عنوان پرنده‌ای اهلی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرنده در هندوستان رمز عشق به شمار می‌روند زیرا که در طول زندگی بسیار ازدواج می‌کنند و برخی از دلباختگان هندی برای به دست آوردن دل محبوبه خود مرغ مینایی را تهیه کرده و پس ازآموزش دادن چند کلمه محبت آمیز آن را به محبوبه خود پیشکش می‌کنند.
مشخصات ظاهری مینا
مینای معمولی سر و گردنی سیاه رنگ و پشت و سینه آن قهوه‌ای رنگ و در هنگام پرواز لبه‌های دم و زیر بال‌ها به رنگ سفید دیده می‌شوند. منقار و پاها و پوست پشت چشم‌ها به رنگ زرد است. رنگ پر مینای ماده همانند مینای نر است اما جثه کوچک تری دارد و رنگ پر و بال آن کم رنگ تر است. این پرنده برخلاف بسیاری از پرندگان به جای جهیدن بر روی زمین راه می‌روند. لکه‌های زرد موجود در پس سر مینای گوشواره‌ای در مینای معمولی دیده نمی‌شود و یا به صورت‌های دیگر و رنگ‌های دیگر ظاهر می‌شوند برای مثال در «مینای بانک» این لکه به رنگ پرتقالی است. لبه‌های دم پرنده در گونه مینای معمولی به رنگ سفید است و در مینای دمگاه سفید، رنگ پرهای اطراف دم پرنده نیز به رنگ سفید است.

مینای گوشواره‌ای: به طور کلی رنگ پر و بال تمام انواع مینای گوشواره‌ای سیاه متالیک است که در صورت تابش نور به رنگ‌های ارغوانی رنگین کمان، فیروزه‌ای و یا سبز تیره در می‌آیند. تمامی انواع مینای گوشواره‌ای، لکه‌های زردی در پشت و زیر چشم دارند که اندازه آن ازگونه‌ای به گونه دیگر متفاوت است و رنگ آن از زرد تیره تا زرد روشن متفاوت است، به این لکه‌ها «گوشواره» می‌گویند. تعداد این لکه‌ها معمولاً در پس سر دو عدد و در زیر چشم یک عدد می‌باشد و در برخی از گونه‌ها ممکن است که این لکه‌ها به یکدیگر متصل شده و لکه زرد بزرگی در پس سر پرنده تشکیل دهند.
نژاد ها
در جهان بالغ بر بیست ویک گونه مینا وجود دارد که این گونه‌ها در سه جنس رده بندی شده‌اند و این سه جنس عبارتند از: جنس مینای گوشواره‌ای (شامل دوازده گونه)، جنس مینای معمولی (شامل هشت گونه) و جنس مینای بالی (شامل یک گونه). رنگ تمامی گونه‌ها به استثنای مینای بالی سیاه و تیره‌است و تنها مینای بالی به رنگ سفید است. در این جا به ترتیب گونه‌های مختلف مینا را شرح می‌دهیم:

مینای گوشواره‌ای Hill Mynah
مینای معمولی Common Mynah
مینای بالی Bali Mynah
 
 
منبع: ویکی پدیا

1447771626 تالار گفتگو کرم بین و لطف خداوندگار     /       گنه بنده کرده ست و او شرمسار

۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۱۱:۲۰ ق٫ظ
Avatar
saeedoo7
شیراز
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 5
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام چرا بعضی ها میگن جوجه مینا پاکستانی خوب نیست و جوجه های تهران بهتره؟ 

مینا پاکستانی چشم ستاره ای از نظر هوش بهتر تهرانی هست که و از نظر تیپ هم باز پاکستانی ...دلیل خوب بودن جوجه تهرانی چیه ؟

بعد طرف ما جوجه تهرانی نمیاد شیراز هستم اونوقت باید چیکار کرد ....تفاوت بین پاکستانی و تهرانی چیه ؟  میگن رنگ پا ولی دوتاش نمونه هم هست تفاوت دیگه ای هم داره...مرسی

√بَعــــد اَز خـُـُـُـُـُـُـُـُـُـُدای هَستــــــے

عِشــــــق اَسـت علـــ(ع)ـــــے پَرستــــــے√

۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۵:۳۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خب در شهر ما هم فقط جوجه های پاکستانی و افغانی پیدا میشه که خیلی با کیفیت و خوب هستن و حتی محلی هم تکثیر میکنن و جوجه های محلی هم که حرف ندارن ولی جوجه تهرانی تا الان ندیدم. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7
۱۵ بهمن, ۱۳۹۴
۸:۰۱ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

در خصوص جوجه تهرانی باید عرض کنم که رنگ پای جوجه های تهران نسبت به جوجه های پاکستانی و افغانستان روشن تر هست. 

جوجه های افغانی و پاکستانی از نظر هوش با استعداد تر هستند و ظاهر این پرنده ها نسبت به جوجه های تهرانی زیبا تر هست. البته تفاوت بسیار کمی دارن و شاید از دید خیلی از دوستان تفاوت ظاهری کمی باشه. 

علت اصلی که گفته میشه جوجه های تهرانی رو خریداری کنید میزان تلفات هست. جوجه های پاکستانی و افغانی معمولا از اواخر اردیبهشت وارد میشن که هنوز هوای ایران برای این جوجه ها سرد هست بسرعت دچار سرما خوردگی می شن و تلف می شن.اما جوجه های تهرانی در اوایل تیر و شهریور وارد بازار می شن و بدلیل گرم تر بودن هوا و همچنین عادت داشتن به هوای ایران کمتر دچار سرماخوردگی و تلف شدن می شن.

اما توصیه من به شما این هست که بلافاصله بعد از ورود جوجه مینا به بازار اقدام به خرید نکنید و یا توجه به شرایط آب و هوایی و شیراز اقدام به خرید کنید و از جلوی کولر قرار دادن جوجه تا یک سالگی پرهیز کنید با انجام این اقدام ها دیگه فرق نمی کنه شما جوجه کجا رو خریداری کردید. چون تفاوت خیلی زیادی بین میناهای معمولی نیست. 

اما اگر فرموده بودید مینای جاوه بزرگ، جاوه کوچیک و یا گریتل هیل آون موقع دیگه شرایط کاملا فرق داشت چون نمونه های ذکر شده بسیار باهوش تر و با استعداد تر از مینای معولی هستن و از لحاظ ظاهر هم خیلی متفاوتن.

موفق باشید 

کاربران زیر از ehsan sa برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7
۱۶ بهمن, ۱۳۹۴
۱۰:۴۰ ق٫ظ
Avatar
saeedoo7
شیراز
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 5
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام و خسته نباشید و یک دنیا ممنون بابت جواب های کاملتون 

برام سوال پیش امد مگه چند نوع مینا داخل ایران هست ؟

گشواره ای که تا جایی که من از مغازه دارها سوال کردم گفتن جوجش نمیاد و سن بالا میاد و اگه بیاد خیلی کم میاد 

تنها جوجه که میاد معمولی بعضی ها هم میگن سینه سفید حالا متولد کجاش هم بماند 

مینای بالی هم که کلا نمیاد 

آقا احسان گل گفتن مینای جاوه بزرگ،،جاوه کوچک ،،،گریتل هیل،،،اسمشون شنیدم ولی نمیدونم این نوع چه شکلی یا جوجه سرلاکیش میاد ...خب من از یک ماه پیش علاقمند به مینا شدم و حتی از شدت علاقه وحشش گرفتم که با خوندن مطالب دیدم فایده نداره و ردش کردم رفت.حالا تلاشم اینه از تجربه های شما استادها استفاده کنم تا به نتیجه برسم .الانم ثانیه شماری میکنم تا جوجش بیاد و خودم یکیش بزرگ کنم ...

خلاصه میخواستم بدونم این سه نوع یا سه اسم که گفتین با استعداد تر از معمولی هست میاد ایران و چجور میشه تشخیص داد با معمولی 

ببخشید زیاد حرف میزنم .....علی یارتون باشهflowerflowerflower

کاربران زیر از saeedoo7 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Abolfazl_R

√بَعــــد اَز خـُـُـُـُـُـُـُـُـُـُدای هَستــــــے

عِشــــــق اَسـت علـــ(ع)ـــــے پَرستــــــے√

۱۶ بهمن, ۱۳۹۴
۱۰:۵۵ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

بله این نژادهایی رو که دوستمون آقا احسان فرمودن در بازار موجوده ولی کمیاب هست مثلا جاوه بزرگ و کوچک رو دیدم و بیشتر پیدا میشه اما هیچ کدوم فکر نکنم جوجه سرلاکیشون پیدا بشه .

باید دنبالش زیاد باشید و یا سفارش بدین براتون بیارن .

انواع نژادهای مینا رو دوستان معرفی کردن در بخش گالری مرغ مینا ببینید. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7, ehsan sa
۱۶ بهمن, ۱۳۹۴
۲:۲۴ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

مینای جاوه بزرگ و جاوه کوچیک و گریتل هیل که به مینای هندی هم معروفه بسیار با استعداد تره و گفته میشه حتی نیاز به آموزش دادن هم نداره و خودش در خونه صدا ها رو یاد می گیره و از همه مهم تر اینکه تن صدای این نژاد ها بسیار به تن صدای انسان شبیه هست. که باعث محبوبیت آنها شده. دامنه تعداد کلماتی رو هم که می تونه یاد بگیره بسیار زیاد تر از مینای معمولی هست و گفته میشه جاوه بزرگ رقیب اصلی کاسکو در تقلید صدا بحساب میاد هم از لحاظ تن صدای شبیه به انسان و هم از لحاظ تعداد کلمات.

اما مشکلی که دارن صدای بسیار بلندشون در هنگام تقلید صدا هست. اینجوری بگم حرف نمی زنن دااااااااد می زنن.

توی آپارات چند نمونه مینای گریتل هیل سخنگو هست می تونید فیلمش رو دانلود کنید و ببینید. مینای جاوه بزرگ هم جثه بزرگی داره و به همین خاطر جاوه کوچیک و گریتل هیل پر طرفدار هستن این سه نوع پرنده یعنی جاوه بزرگ جاوه کوچک و گریتل هیل جزوه پرندگان بسیار با ارزش بحساب میان.

این رو هم عرض کنم که جاوه اسم یه منطقه در هندوستان هست خوب دیگه مشخصه که این مینا ها باید متولد کجا باشن. 

یه نکته جالب به مینای گریتل هیل شیلا هم گفته می شه بخاطر همون پرنده معروف توی سنباد.

موفق باشید.

کاربران زیر از ehsan sa برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeedoo7, مجتبی
۲۳ شهریور, ۱۳۹۵
۸:۲۱ ب٫ظ
Avatar
mahdipars
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 1
تاریخ عضویت:

۲۳ شهریور, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوستان

من یه مرغ مینا دارم که از بچگی خودم بزرگش کردم تازهم به حرف افتاده یه کلمه حرف میزنه ولی وقتی میارمش بیرون بدون اینکه قصد زدن داشته باشه از روی کنجکاوی رو چشم نوک میزنه بنظرتون چیکار کنم که اینکارو نکنه ممنون میشم جوابمو بدید با تشچکر

و جنسیتش احتمالا مادس

۲۳ شهریور, ۱۳۹۵
۱۰:۲۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

ابتدا عضویت شما رو در سایت خودتون تبریک عرض میکنم flower

هرگز تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بدین مرغ مینا به چشم شما نوک بزنه چون حتما یک روز کورتون میکنه و یا به چشم بچه ای نوک میزنه و کورش میکنه اون وقت شما باید جوابگو باشید .

نباید بذارید نزدیک صورت شما بشه و اگر به چشم شما نوک زد حتما یه خورده عصابی بشید تا بفهمه کار درستی نیست و یا به عنوان تنبیه بلافاصله پرنده رو به قفس برگردونید چند مرتبه اینطوری تنبیه بشه یاد میگیره که به چشم نوک نزنه.

یکی از عادت بد کلاغ سانان همینه که به چشم نوک میزنن ولی خب در مرغ مینای اهلی کمتر دیده میشه.birddone

۱۶ فروردین, ۱۳۹۶
۲:۰۳ ب٫ظ
Avatar
دوستدار ماهی
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 6
تاریخ عضویت:

۱۸ فروردین, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام مینای من که به نطر نر هست وقتی بیرونش میارم یا حتی زپانی که توی قفس هست حتی وقتی ناخواسته دستت رو نزدیک قفسش بزاری نوک میزنه به نطرتون چیکار کنم که این عادت از سرش بپره

65259ppmn

۱۶ فروردین, ۱۳۹۶
۱۰:۴۰ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

نوک زدن کار مرغ مینا هست و البته اگر مدت زیادی پیش شما بمونه و عادت کنه و صمیمی بشه کمتر نوک میزنه و یا نوک نمیزنه. البته قفس قلمرو و لونه پرنده هست و نباید دست به قفس بزنید و یا دست ببرید داخل قفس در این صورت باید هم به شما نوک بزنه.birddone

۲۰ مهر, ۱۳۹۹
۱۰:۳۵ ق٫ظ
Avatar
ali.mns
ardabill

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 1338
تاریخ عضویت:

۹ خرداد, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام.

دوستان یه مرغ میناهست تو محلمون خیلی وقته ازاده و از اواخر بهار ازاد هست. امروز صب اومد تو حیاط و خواستم برم بیرون به قصد گرفتنش ولی فرار کرد.

با رفیقم که برزیلی نگه میداره (همسایمونه) داشتم حرف میزدم گفتم بهش این مرغ رو و اونم خواسته بگیرتش ولی نتونسته. 

حتی گفت تابستون برزیلی هاشو بیرون میزاشته تا شاید مینا بیاد کنارشون و بگیرتش ولی بازم موفق نشده.

راهی که احتمال موفقیت گرفتنش رو بالا ببره سراغ دارید؟

در ضمن این مرغ مینا اغلب تو محل میگرده و تو پارک جلو خونمون هم زیاد دیدیمش.

بقیه پرنده ها گرفتنشون اسون تره ولی این واقا زرنگه. 

🏴  نــحــن مــنــتــقــمــون  🏴 

🏴 پسر فاطمه ما گوش به فرمان هستیم / مثل قاسم همگی عازم میدان هستیم 🏴

🏴 نــحــن مــنــتــقــمــون 🏴

۲۰ مهر, ۱۳۹۹
۱۰:۵۷ ق٫ظ
Avatar
ahmadreza.kh
خرم آباد

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 1072
تاریخ عضویت:

۲۰ مرداد, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

میتونی از تله استفاده کنی

بنویسید شدم پیر اباعبدلله

۲۰ مهر, ۱۳۹۹
۱۱:۲۸ ق٫ظ
Avatar
ali.mns
ardabill

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 1338
تاریخ عضویت:

۹ خرداد, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

دقیقا منممنظورم همین بود.

خوب ساختار تله چطور باشه؟ رو درخت کار گذاشته بشه یا رو زمین؟

و..

🏴  نــحــن مــنــتــقــمــون  🏴 

🏴 پسر فاطمه ما گوش به فرمان هستیم / مثل قاسم همگی عازم میدان هستیم 🏴

🏴 نــحــن مــنــتــقــمــون 🏴

۲۰ مهر, ۱۳۹۹
۱۱:۴۷ ق٫ظ
Avatar
ahmadreza.kh
خرم آباد

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 1072
تاریخ عضویت:

۲۰ مرداد, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

هرجایی میتونی بزاری من بودم ۴ یا ۵ تا کار میزاشتم تا شانسم

بیشتر شه 

برای ساخت هم برید تو گوگل سرچ کنید میاره، من خودم با تله های گوگل تا الان حودودا ۵یا۶ تا کبوتر گرفتم که دلشون هم کروم رفتن 

انگار از وقتی عروس رو گرفتید عضمتون رو جذب کردید تا تمام پرنده های محلتون رو بگیرید🤣🤣😅 (شوخی کردم به دل نگیری)😬

بنویسید شدم پیر اباعبدلله

۲۰ مهر, ۱۳۹۹
۱:۱۲ ب٫ظ
Avatar
ali.mns
ardabill

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 1338
تاریخ عضویت:

۹ خرداد, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

اخه کفتر خنگه یکم 😐

این مینا خیلی زرنگه ناموسا.

کفتر بیفته تو تله زور نمیزنه بیاد بیرون ولی مینا اگه بیفته تو تله هی اینور اونورشو میگرده تا راه پیدا کنه 😕

در ضمن این مینا به قدری زرنگ هست که از اواخر بهار کسی نتونسته بگیرتش. اونم محل ما که کسایی که طوطی و اینجور زینتی ها نگه میدارن زیاده و کلا از اول پرنده ازاد تو اطراف ما زیاد بود و یادم هست یه جفت ملنگو دستی بود تو کوچمون منم اوموقع کوچیک بودم با دستم بهش شلیل میدادم میخورد ولی نمیگرفتمش تا مثلا ازاد باشه 😡 اصلا هر موقع بهش فکر میکنم اعصابم خورد میشه. اخر سر یه کسی بود سر کوچه اون گرفتش. از اون جفت ملنگو هم عکس دارم ببینم اگه تونستم پیداش کنم میفرستم.

اگه میشه تو که یه تله کارساز ساختی بگو چطور ساختی یا لینکشو بفرس.

🏴  نــحــن مــنــتــقــمــون  🏴 

🏴 پسر فاطمه ما گوش به فرمان هستیم / مثل قاسم همگی عازم میدان هستیم 🏴

🏴 نــحــن مــنــتــقــمــون 🏴

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
187 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33975

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164345

جدیدترین اعضاء:

mk2amirali, sobi, Abolfazl20, ...firoozeh, arudnkdommvvv, taha2005

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها