تولید مثل و تخم گذاری هدهد ، شانه بسر | تکثیر و تولید مثل هد هد

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
تولید مثل و تخم گذاری هدهد ، شانه بسر
۱۴ خرداد, ۱۳۹۴
۴:۰۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

 

تولید مثل :

فصل پرورش و تولید مثل با توجه به محدوده متفاوت است اما در ایران فصل تولید مثل هدهد بهار می باشد.

هنگامی که فصل تولید مثل شروع می شود جنس نر با آواز خواندن پشت سر هم و اصرار بر آن در صبح زود قلمرو خود را اعلام نموده و این آهنگ میتواند مدت زمان زیادی تو در تو ادامه یابد.

دعوا و دوئل بین نرها گاهی اوقات رخ میدهد و حتی ممکن است بین ماده ها نیز درگیری پیش آید

آواز خواندن صفحه نمایش اصلی تبلیغات از طرف نرها است، اما برخی از رفتار های هوایی و زمینی مانند تعقیب بین نر و ماده مشاهده شده است این تعقیب هوایی نشان می دهد پرنده هیجان زده است و با پرواز به عقب و جلو صورت میگیرد دعوای هوایی شامل جهش و تکان و لرزش بال در هوا می باشد و در طول این رفتارها تاج ( کاکل ) اغلب باز شده است و خود نمایی میکند.

در طول نمایش معاشقه و تعقیب نر و ماده و بعد از آن تغذیه معاشقه آغاز می شود و جفت ها به یکدیگر غذا میدهند و معمولا نر ماده را تغذیه میکند سپس نر جستجو برای لانه سازی که شامل ایجاد قلمرو می باشد را شروع میکند و عمل جفت گیری بعد از تغذیه معاشقه بر روی زمین مسطح و یا بر روی شاخه های بزرگ که اغلب در نزدیکی لانه و در قلمرو نر است صورت میگیرد.

هدهد ها پرنده ای تک همسری هستند اما جفت ها معمولا تنها برای یک فصل در کنار هم هستند و ممکن است فصل بعدی جفت دیگری را اختیار کنند اما معمولا بعد از پایان فصل تولد مثل نر و ماده از هم جدا شده و در فصل بعد احتمالا ماده مجددا وارد قلمرو نر خود میشود و مجددا با جفت سال قبل خود جفت گیری میکند و در همین زمان است که درگیری بین ماده ها دیده میشود که ممکن است ماده دیر برگشته باشد و ماده دیگری جای او را گرفته باشد و یا اصلا آن قلمرو در اختیار نر دیگه ای قرار گرفته باشد و ماده دیگری در آن وجود داشته باشد که این مورد باعث ایجاد درگیریی بین ماده ها خواهد شد.

در برخی مواقع درگیری بین نرها و یا ماده میتواند خطرناک باشد و منجر به زخمی شدن یکی از طرفین و حتی کور شدن آن گردد که در اخر منجر به تلفات در درگیری نیز می شود.

لانه هدهد در حفرات طبیعی مانند سوراخ در درختان، دیوار، ساختمان ها و بناهای تاریخی، در صخره ها و در میان تخته سنگ و حتی در لانه سایر پرندگان ، جعبه و لانه های پیش ساخته زمانی که در دسترس است می باشد.

پرنده ماده داخل حفره لانه را پاک میکند و برخی اوقات چند پر و یا چند شاخه علف خشک به آنجا میبرد .

هدهد ماده در هنگام لانه سازی و پرورش جوجه ها از انتهای بدنش ( غده ای که در انتهای دم پرنده ماده هست ) ترشحات بد بویی شبیه به گوشت فاسد خارج میکند و به پر و بال خود و تمام نقاط لانه می مالد که موجب میشود تا بوی بسیار بدی از لانه بیاید. این بو شکارچیان این جانور و انگلها را فراری میدهد و خصوصیات ضدمیکروبی و حتی ضد باکتریایی نیز دارد این ترشحات با خروج جوجه ها از لانه متوقف میشود. این درحالیست که اکثر مردم بر این تصورند که بوی بد به علت مدفوع این حیوان است.

ماده ۵ الی ۹ تخم و حتی برخی مواقع گزاش شده ۱۲ تخم خاکستری کم رنگ و یا سفید کم رنگ و تیره ( شیری رنگ ) به فاصله روزانه یک تخم می گذارد ماده روی تخم ها خوابیده و توسط نر تغذیه می شود جوجه ها بین ۱۶ الی ۱۸ روز از تخم خارج می شوند.

وزن تخم ها ۴.۵ گرم می باشد.

بین ۳ تا ۵ روز اول بعد از تولد ، بدن جوجه ها با تارهای پر مانند پوشیده شده اند و بعد از آن کم کم پرها پدیدار می گردند و از هفته دوم کم کم تاج جوجه ها نمایان می شود و از ۲۰ الی ۲۴ روزگی جوجه ها در دهانه لانه قابل مشاهده هستند

جوجه های جوان توسط هر دو پدر و مادر با حشرات تغذیه می شوند اما آنها از لانه خارج شده و به زمین آمده که برای مواد غذایی بررسی های خود را خیلی زود آغاز میکنند این دوران در مناطق مختلف متفاوت است و بستگی به میزان غذای در دسترس و رشد جوجه ها دارد و معمولا در آفریقا بین ۲۶ الی ۳۲ روزگی و در اروپا و آسیا بین ۲۴ الی ۲۸ روزگی می باشد.

هدهد معمولا سالی یک نوبت تخم گذاری میکند و برخی مواقع دو نوبت تخم گذاری خواهد کرد.

پدر و مادر به طور منظم مزاحمین را از اطراف لانه و جوجه ها دور میکنند و علاوه بر آن این گونه به تولید یک مایع با بوی خیلی بد و تند توسط غده uropygial به منظور ایجاد لانه ای منفور برای مزاحمین می پردازند.

علاوه بر این جوجه ها پس از حدود شش روزگی از سن خودا قادر به پرتاب سرنگ مدفوع (فضله ) و محتویات cloacal ( مجرای دفع ادرار ) به بیرون از لانه جهت امنیت بیشتر خواهند بود.

جوجه ها به انجام برخی نمایش های دفاعی از جمله باز کردن تاج پرداخته و برخی از آنها خود را به فلج زده و برخی دیگر سوت هایی میزنند که مانند صدای مار است و یا با پا و بالهای خود داخل لانه صدای خش خش و حرکت کردن مار رو شبیه سازی میکنند تا مهاجمین را فراری دهند

birddone

۱۴ خرداد, ۱۳۹۴
۴:۲۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

تصویر تخم های هدهد :

 

Image Enlarger

 

تصویر جوجه های هدهد :

 

Image Enlarger

۱۴ خرداد, ۱۳۹۴
۵:۵۸ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

همانطور که در تصاویر مشخصه جوجه هدهد دارای زائدهای سفید رنگی در دور منقار خود هست که باعث میشه در تاریکی لونه والدین دهان جوجه ها رو تشخیص داده و به همه جوجه ها غذا رسانی کنند که با بزرگتر شدن جوجه ها این زائده ها کوچکتر و ناپدید خواهند شد و با از بین رفتن این زائدها مشخص میشه که پرنده باید خودش بتونه غذا بخوره و نیازی به غذادهی با دست و یا غذادهی والدین نداره.

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: mehrad01
238 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33949

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164304

جدیدترین اعضاء:

1234melika, saleh128, AshkaNDwarf, kasr4579, 122122, parsa81

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها