بونسای نارگیل - Coconut - Cocos nucifera - | انواع درختان بونسای

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
بونسای نارگیل - Coconut - Cocos nucifera -
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۱۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

بونسای نارگیل Bonsai Coconuts :

در این تاپیک قصد داریم بونسای زیبای نارگیل رو خدمتتون معرفی کنیم.

قبل از هر چیز اگر به شدت دوستدار و عاشق بونسای و گل و گیاه هستید بهتون توصیه میکنم اصلا این تاپیک و تصاویر رو نبینید چون برای قلبتون خوب نیست  و فقط بدونید که بونسای نارگیل هم داریم.

بله بونسای نارگیل یکی از زیبا ترین بونسای ها می باشد مخصوصا برای اون دسته از افرادی که دنبال گیاه با پیاز و یا غده درشت هستند و خیلی هم دوست ندارند چندین سال صبر کنند تا غده گیاهشون بزرگ بشه پس نارگیل بهترین گزینه برای این افراد هست.

اما بریم سر اصل مطلب روش کاشت نارگیل :

حالا نمیدونم چی اسمش رو بذارم بذر – هسته – دانه – تخم - میوه و .... خلاصه این یارو نارگیله رو باید بکارید. تمام شد کلش همین بود موفق باشید.

مراحل کاشت بونسای نارگیل :

  • ابتدا باید یک نارگیل خوب و سالم انتخاب کنید باید دقت کنید نارگیل ضربه نخورده باشه و ترک نداشته باشه و باید نارگیلی که انتخاب میکنید سنگین باشه و آب و شیره زیادی داخل خودش داشته باشه اگر نارگیلی پیدا کنید که  پوسته سخت اون هنوز جدا نشده باشه خیلی بهتره .

اول قسمت های مختلف میوه نارگیل  رو با هم  بشناسیم  بعد بریم سراغ  ادامه کار میوه نارگیل یک پوسته چوبی خیلی سخت داره که چون در نود درصد نارگیل هایی که در بازار ایران  به فروش میرسه اون لایه اولیه رو جدا میکنند شاید کمتر دیده باشید.

در عکس لایه سبز رنگ و پوسته روی میوه نارگیل هست که بسیار سخته البته نارگیل که برسه این پوسته قهوه ای رنگ میشه

Image Enlarger

اگر موفق بشید میوه نارگیل رو با این پوسته و سالم بخرید خیلی بهتره چون به میوه آسیب کمتری رسیده و مطمئن تر هست. زیر این پوسته سخت یک سری الیاف گیاهی نسبتا نرم تر و رشته ای و پوشال مانند وجود داره که اگر پوسته اولیه رو جدا کنید این الیاف رشته ای به راحتی با دست قابل جدا شدن هست حالا اگر نارگیل شما اون پوسته اولیه رو نداره و این الیاف دورش رو گرفتند باید این الیاف رو با دست جدا کنید فقط مراقب چشم ها و جنین گیاهی باشید  تا آسیب نبیه. جنین گیاهی و یا گیاهک و یا گیاه چه همون سه تا نقطه سیاه رنگ و تیره رنگ روی بدنه میوه نارگیل هست که معمولا در نزدیکی هم قرار گرفته اند که باید یکی از اینها جوانه بزنه و گیاه شما رشد کنه و تبدیل به درخت بشه در نتیجه کمترین آسیبی به این قسمت ها نباید برسه که اتفاقا نازک ترین و نرم ترین بخش نارگیل همین قسمت ها هست و شما میتونید به راحتی یکی از این نقاط سیاه رو سوراخ کنید و شیره و آب داخل میوه نارگیل رو نوش جان کنید البته اگر این کار رو انجام بدین دیگه اون نارگیل قابلیت سبز شدن و جوانه زدن رو نخواهد داشت بنابراین به جنین گیاهی نباید کوچکترین اسیبی وارد بشه. خب اون الیاف رو که جدا کردید یک پوسته چوبی قهوه ای رنگ و سخت و توپی شکل مقابل شماست و بخش خوراکی نارکیل داخل این پوسته قرارگرفته که این پوسته هم نباید آسیب ببینه البته اکثر نارگیل هایی که الان در بازار میبینید به همین شکل قابل خرید هستند که شما باید در خرید نارگیل سالم بسیار دقت کنید که هم داخل میوه آب کافی وجود داشته باشه و هم جنین گیاهی  آسیب ندیده باشه و قارچ نزده باشه و هم پوسته سالم باشه.

Image Enlarger

 

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alirezaj, sina1384
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۲۲ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

تا اینجای کار قسمت های مختلف میوه نارگیل رو با هم مرور کردیم و متوجه شدیم کدوم قسمت از این میوه  سخت باید جوانه بزنه

و یک میوه سالم رو خریدار کردیم اگر نارگیل با اون پوسته اولیه باشه باید بیشتر خیس بخوره و بهتره ۳ الی ۴ روز بیشتر خیس بخوره بقیه مراحل کار یکسان هست.

اول میوه نارگیل رو علامت گذاری کنید تا بعدا نچرخه و بدونید کدوم سمتش رو به بالا بوده چون باید نارگیل به شکلی قرار بگیره که حداقل یکی از این سه جنین گیاهی کاملا توسط شیره میوه از داخل پوشش داده باشه و سپس نارگیل را به مدت ۴ روز تا یک هفته درون ظرف آبی تمیز و استریل قرار داده و یک وزنه یا سنگ یا آجر و کاشی و ... روی آن قرار دهید تا کاملا زیر آب قرار بگیره و نچرخه  و آن را در دمای منزل (گوشه اتاق یا آشپز خانه) و در محل تاریک قرار می دهیم دقت کنید آب باید تمیز باشه ظرف و وزنه ای هم که روی نارگیل قرار میگره باید تمیز باشند تا نارگیل و جنین گیاهی قارچ نزنه بهتره هر روز آب ظرف رو تعویض کنید و اب تمیز و بدون کلر و هم دما اضافه کنید اگر از محلول های قارچ کش مخصوص گیاهان و محلول ریشه زا یا همون هورمون ریشه هم استفاده کنید خیلی بهتر هست و درصد موفقیت خودتون رو افزایش دادین.

بعد از اینکه چند روز خوب خیس خورد باید نارگیل رو از ظرف آب بیرون بیارید و داخل یک کیسه نایلن ترجیحاً رنگ مات یا مشکی قرار دهید و مقداری آب روی آن اسپری کنید  در نایلون را گره زده و در جایی با حد اقل تغیرات دمایی قرار دهید. دقت کنید هیچ نوری نباید ببینه و نوسان دمایی هم نداشته باشه دمای معمول اتاق خوبه ضمنا جای سرد هم نباید باشه هر چند روز یکبار پلاستیک رو باز کنید و ببینید اگر رطوبت کم بود مقداری آب به داخل کیسه اسپری کنید مراقب باشید نارگیل هرگز خشک نشود مراقب قارچ زدن نارگیل هم باشید باید نارگیل در این مرحله رنگ قهوه ای تیره داشته باشد و نباید لکه های  سفید و قارچ روی اون تشکیل بشه.

بسته به شرایط محیطی از جمله دما و رطوبت و کیفیت خود میوه بعد از گذشت چند روز تا چند هفته جوانه نارگیل رو انشاالله خواهید دید اما خیلی ذوق زده نشید چون هنوز زیاد کار داریم و تازه شروع شده اما تا همینجای کار موفقیت خوبیه و میتونید برای خودتون قهوه و یا چای دم کنید و بزنید به بدن و برای خودتون جشن بگیرید چون مرحله مهمی رو پشت سر گذاشتید

راستی یک نکته خیلی مهم الان یادم اومد بگم خدمتتون یادتونه قبل از اینکه نارگیل رو بذارید داخل ظرف آب گفتم باید علامت گذاریش کنید تا نچرخه یادتون باشه تا زمانیکه نارگیل رو داخل گلدان میکارید باید این علامت رو مد نظر قرار بدین و نباید نارگیل بچرخه چون اگر بچرخه همه زحماتتون به باد میره و شیره گیاه به جنین گیاهی نمیرسه و از بین میره چون جنین و گیاهچه از آب و شیره داخل نارگیل تغذیه میکنه و ما فقط با آب و رطوبت تحریکش میکنیم برای رشد کردن بعدا که جنین گیاهی بیدار بشه و شروع به رشد کنه و ریشه بده به آب و رطوبت بیشتر نیاز پیدا میکنه.  پس با یک ماژیک درست و حسابی علامت بزنید تا نارگیل شما نچرخه و بدونید به کدوم سمت باید بخوابه.

خب جشنتون هم که تمام شد و ما رو هم دعوت نکردین اما ادامه کار به این قراره باید همچنان یک روز در میان و یا هر روز به نارگیل سر بزنید و از مرطوب بودن نارگیل مطمئن بشید و به مرور زمان شاهد رشد جوانه خواهید بود و تا زمانیکه برگ های اصلی و سبز رنگ اون رو ندیدین نباید نارگیل رو از داخل پلاستیک خارج کنید و نباید اون رو به گلدان منتقل کنید باید به مرور زمان ریشه گیاه رو ببینید ابتدا یک ریشه دراز اصلی میبینید و بعد از چند روز ریشه های فرعی و ریزی در اطراف اون دیده میشه البته در زمانیکه جوانه داره رشد میکنه اگر به محل گرمتری منتقل بشه و فقط کمی دما بیشتر باشه جوانه بهتر رشد میکنه بسته به شرایط رشد ریشه و جوانه میتونید از محل تاریک به محل پر نور منتقلش کنید درسته همچنان داخل پلاستیک هست اما میتونه به محل پر نور منتقل بشه و حتی داخل پلاستیک یک درجه شفاف تر قرار بگیره فقط دقت کنید همچنان نباید زیر نور مستقیم قرار بگیره خلاصه با عجله کاری جشن رو خراب نکنید چون هنوز نارگیل ما در پلاستیک خواهد ماند تا به اندازه کافی جوانه سبز رنگ شود و ریشه های قوی و بزرگتری پیدا کند بعد از اینکه ۳۰ روز از جوانه زنی نارگیل گذشت و جوانه حسابی سبز رنگ شد و ریشه ها رشد کردن می توانید نارگیل رو به گلدان مناسب و محل کاشت دائمی منقل کنید برای این کار اصلا عجله نکنید چون نارگیل داخل یک محیط مرطوب و داخل پلاستیک البته با وجود کمی نور در این مرحله میتواند به خوبی رشد کند و در زمان انتقال به گلدان هرچه ریشه های بیشتر و بزرگتری داشته باشد بهتر می باشد ضمنا بعد از کاشت نیز باید رطوبت هوا بالا باشد و بهتره روزانه آب روی نارگیل اسپری کنید.

دقت کنید گلدان باید زهکش خوبی داشته باشد و بهتره لایه زیرین و کف گلدان را شن بریزید تا آب به راحتی از زیر گلدان خارج شود و زهکش خوبی داشته باشه  ترکیب پیت ماس و کوکوپیت یا خاک برگ + پوکه یا ماسه رودخانه مناسب است .

در مرحله کاشت بهتره یک سنگ زیر پوسته نارگیل قرار بدین و ریشه ها رو از روی اون به خاک برسونید بعد از مدتی که ریشه ها سفت شد میشه سنگ رو خارج کنید و نارگیل کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیره و یا میشه کلا میوه نارگیل رو روی سطح خاک قرار داد و از سنگ استفاده نکرد و یا اگر سنگ گذاشتین تا آخر باقی بمونه و برندارید به هر حال این قسمتش سلیقه ای هست و بستگی به حجم ریشه گیاه شما داره.

باید به آرامی گلدان را ابیاری کنید و گلدان را به محلی گرم با نور زیاد منتقل کنید دقت کنید به مرور زمان باید بونسای نارگیل را به محلی با نور مستقیم منتقل کنید در این کار هم نباید عجله کنید روزهای اول روزی یک تا دو ساعت نور مستقیم کافی هست کم کم مدت روشنایی رو بیشتر کنید گفته شده دما نباید از ۲۰ درجه کمتر باشد رطوبت هوا رو هم باید بالا نگهدارید.

نباید اجازه دهیم خاک گلدان کاملاً خشک شود برای این کار باید هر چند روز یک بار سطح خاک را  آب پاشی کنیم  یا زیر گلدانی را با سنگ های درشت پر کرده و سپس با آب پر میکنیم و گلدان را بر روی آن قرار می دهیم به طوری که گلدان روی سنگ ها قرار بگیرد و داخل آب نرود.

  نهال نارگیل در سال اول نیاز به کود دهی ندارد.

آبیاری را هنگامی انجام دهید که خاک خشک شده باشد، بهتر است با آبی آبیاری شود که بدون کلر باشد و یک روز مانده و هم دمای محیط  باشد.

نارگیل به جابجایی حساس است و گلدان آن فقط در صورتی تعویض شود که ریشه ها از کف گلدان بیرون زده باشد.

توجه داشته باشید تا یکسال اول نارگیل شما به هیچ کود و تغذیه ای نیاز ندارد.

توضیح اینکه احتمالا از هر ۳ یا ۴ مرتبه تلاش فقط یکبار موفق به تولید نهال میشوید پس بهتر است در ابتدا با چند نارگیل شروع کنید.

ضمنا اگر در محل هیا خشک زندگی میکنید میتوانید با دستگاه بخور سرد و یا گرم رطوبت هوای اطراف گیاه رو افزایش بدین و یا هر روز یا یک روز در میان آب روی نارگیل اسپری کنید اون روش سنگ ریزه و اب هم در زیر گلدانی بسیار مفیده البته اگر در گلخانه حوضچه اب هم موجود باشد رطوبت لازم رو تامین میکنه.

در خیلی از تصاویر و کلیپ های خارجی دیدم که بعد از اینکه بونسای نارگیل رو به گلدان منتقل کردند و خودش رو گرفت کمی پوسته نارگیل رو براق میکنن و جلا میدهند حالا از چه نوع رنگ و چه نوع رونغن جلایی استفاده میکنند نمیدونم به احتمال زیاد روغن نارگیل باشه و یا رنگ خوراکی به هر حال از رنگ های مضر برای گیاه نباید استفاده کنید و روی ریشه و برگ ها نباید بریزید فقط روی پوسته چوبی نراگیل ضمنا از این مواد روی خاک هم نباید بریزید در نتیجه یا بی خیال این قسمت بشید و ریسک نکنید و یا دقت بسیار زیادی به خرج بدین.

لازم به ذکر است که نارگیل میوه ای گرمسیری بوده در نتیجه برای پرورش آن نیاز به محیطی گرم و مرطوب داریم، اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید میتوانید این میوه را در فضای باز و در باغ بکارید، ولی در مناطقی که زمستان سردی دارند نیاز است نارگیل را در گلخانه یا داخل گلدان کاشت تا بتوان آن را از سرما محفوط نگه داشت.

 به طور طبیعی نارگیل در محیط های گرم و مرطوب که دارای بارندگی های فصلی می باشد رشد می کند، در نتیجه با به وجود آوردن محیطی با این شرایط میتوان اقدام به کاشت این میوه ی با ارزش نمود.

birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alirezaj, sina1384
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۳۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

این تصاویر همگی از نت هست .

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alirezaj, sina1384
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۳۵ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alirezaj, sina1384
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۳۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ΡARSA, alirezaj, sina1384
۶ خرداد, ۱۳۹۹
۴:۴۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ΡARSA, alirezaj, sina1384
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: shahin_366
252 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33807

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163811

جدیدترین اعضاء:

....seyed, yosof 914, sina_237128, 09_sina, Mohammad.renjer, samanhoseyni

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها