جذب آب و مواد غذایی و کود دهی | هنر بونسای

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
جذب آب و مواد غذایی و کود دهی
۱۳ آبان, ۱۳۹۱
۱۰:۲۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

 

جذب آب و مواد غذایی

 جذب آب طبق قوانین اسمز یعنی حرکت از طرف رقیق تر به طرف غلیظ تر صورت می گیرد هنگامی که محیط سلول غلیظ تر از محیط محلول آب و خاک مجاور باشد آب را بطرف خود جذب می کند و این روش درباره دو سلول مجاور به همدیگر نیز صادق بوده و به همین طرق مولکول آب دست به دست می گردد تا به آخرین سلول گیاهی که در بعضی از درختان جنگلی به ۱۰۰ متر می رسد انتقال پیدا کند.

جذب مواد غذایی با عناصرمعدنی به این سادگی نیست بلکه به وسیله جذب فعال یا الکتروشیمیایی صورت می گیرد به طور خلاصه می توان گفت هر کدام از عناصر دارای بار مثبت و یا منفی هستند و گیاه بر حسب اینکه چه عنصری با چه بار الکتریکی لازم دارد منافذ خود را به اندازه ضخامت اتم آن عناصر بازتر نموده و اجازه ورود می دهد.

سوختن ریشه :

  هنگامیکه غلظت املاح معدنی در شیره خاک بیشتر از غلظت مواد شیره سلولی باشد ظبق همان اصل اسمز حرکت برعکس از محتویات سلول به طرف محیط خارج از خود صورت میگیرد و در نتیجه سلول چروکیده شده و شاخه ها به تدریج شروع به برگ ریزی می نمایند و گیاه خشک می گردد به همین علت است که در اضافه نمودن مواد غذایی مصنوعی یا کودهای شیمیایی باید نهایت دقت را به عمل آورد و یا اینکه در زمانیکه گیاه در حال خواب است اضافه شدن غلظت شیره خاک ممکن است باعث مرگ ریشه و گیاه گردد.

عدم اضافه کردن مواد غذایی بعد از تعویض گلدان که ریشه های مویین هنوز فعال نشده اند به همین دلیل است.

منابع :  

 کتاب : بونسای مهندس اسماعیل پیش بین

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

حسنHTB
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۲
۴:۲۶ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

در این قسمت به میزان کود دهی به بونسای پرداخته می شود.

 

میزان کود دهی :

 

کوددهی کمتر به درختان همیشه بهتر از کوددهی بیش از اندازه آنان است! کوددهی بیش از اندازه موجب  شور شدن خاک گیاه و آسیب رسیدن به ریشه‌های گیاه و سوختن ریشه‌ها می‌شود . از آنجایکه ریشه‌های سوخته و از بین رفته نمی‌توانند آب جذب کنند بعد از مدتی شاهد پژمردگی،  رنگ سبز کدر برگها  که به تدریج زرد می شود و میریزند خواهیم بود. این حالات شبیه زمانی است که گیاه دچار کمبود آب شده است.  صاحب بونسای تصور می‌کند که با آبیاری بیشتر گیاه می‌تواند آن را نجات دهد اما اگر به کوددهی نیز ادامه دهد قطعا گیاه از بین خواهد رفتبه منظور جلوگیری از چنین عوارضی همیشه دستورالعملهای صادر شده از سوی کارخانه‌های سازنده کودها را دنبال کنید و هیچگاه غلظتی بیش از آنچه که از سوی آنان توصیه شده است را استفاده نکنید. اگر بونسای خود را برای مدت مدیدی بدون تغذیه و کوددهی گذاشته‌اید، گمان نکنید که با افزایش غلظت کودهای مصرفی، این کمبود را جبران خواهید کرد!!!   شما با این کار به گیاه آسیب جدی وارد می‌آورید. اگر چنین مسئله ای روی داد برای جبران آن بدین گونه عمل کنید: اول از زنده بودن بونسای مطمئن شوید. ابتدا قسمتی از پوسته شاخه را با ناخن بخراشید اگر زیر آن سبز است به معنی زنده بودن گیاه است اما اگر قهوه‌ای یا سیاه است بافت آن مرده است. نواحی مرده را از گیاه جدا سازید. گلدان گیاه و خاک اطراف ریشه ها را عوض کنید زیرا در اثر کوددهی بیش از اندازه خاک گلدان شور و نامناسب شده است. اگر امکان تعویض گلدان وجود ندارد گیاه را چندین بار با اب خالص آبیاری کنید تا جایی که امکان دارد نمکها از اطراف ریشه شسته شوند . ٱبیاری مناسب این گیاه و کوددهی ملایم آن بعد از تعویض گلدان به رشد مجدد برگها کمک خواهد کرد.
کوددهی بیش از اندازه گیاه همیشه منجر به سوختن ریشه ها و مرگ گیاه نمی‌شود.  بلکه در حالات ملایمتر این مشکل، برگها بزرگتر از حد معمول و ترد و نرم می‌شوند و شاخسار نیز ضعیف و فاصله میانگره‌ها بیشتر خواهد شد و به طور کل گیاه ظاهری ضعیف خواهد یافت.
همچنین درختانی که دوره استراحت را طی می‌کنند و یا به دلیلی بیمار هستند و رشد کمتری نسبت به درختان سالم دارند باید با غلظت کمتری کوددهی شوند. در مورد چنین درختانی استفاده از غلظتهای معمول که برای درختان سالم و در حال رشد بکار می رود به نوعی زیاده روی در مصرف غلظت کود محسوب می‌شود چون این درختان از این کود نمی‌توانند استفاده کنند. همچنین برخی از پرورش ‌دهندگان معتقدند زمانی که گلدان بونسای تعویض می‌شود برای مدت ۶ هفته نباید به آن کود داد تا ریشه‌های جدید نسوزد. اگرچه توصیه‌های علمی نیز مبنی بر کوددهی بعد از هرس ریشه و یا تعویض گلدان وجود دارد. زیرا گفته می شود بلافاصله بعد از هرس ریشه گیاه به مواد غذایی نیاز دارد تا رشد کند و ریشه ها را ترمیم کند. اما نوع کودی که در چنین توصیه‌هایی مطرح می‌شود کودهایی با مقادیر نیتروژن پایینتر هستند تا از سوختگی ریشه ها جلوگیری شود.  برخی از پرورش دهندگان توصیه می‌کنند که اگر چنین کودهایی در دسترس نیست و تنها کودهایی با میزان نیتروژن فسفر و پتاسیم برابر وجود دارد، از ۶ تا ۸ هفته بعد از هرس ریشه‌ها نباید از چنین کودهایی برای بونسای استفاده کرد اما می‌توان کودهایی که با نام آهسته رهش شناخته می‌شوند بکار برد.


منبع : وبلاک باغبانی سبز

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
179 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163792

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها