ایمن سازی آکواریوم در مقابل زلزله | ساخت آکواریوم و تجهیزات ان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
ایمن سازی آکواریوم در مقابل زلزله
۲۵ آذر, ۱۳۹۶
۷:۳۸ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

با سلام خدمت همگی دوستان عزیز در این بخش تصمیم داریم کمی در مورد آکواریوم و محل قرار گیری اون در منزل و رعایت برخی نکات کوچک اما مهم برای حفظ و ایمنی بهتر آکواریوم در مقابل زلزله بپردازیم البته سعی شده وارد مسائل تخصصی زلزله نشیم و فقط به بحث تخصصی خودمون بپردازیم که اون هم آکواریوم هست .

  به صورت کلی آکواریوم ها ضد زلزله نیستند و در هنگام زلزله و با حرکات عقب و جلو رفتن ساختمان آب درون آکواریوم به شدت دچار تلاطم شده و ریزش آب را خواهد داشت مگر اینکه ارتفاع آب با لبه آکواریوم فاصله زیادی داشته باشه و آب به بیرون نریزه جدای از ریزش آب امکان افتادن آکواریوم روی زمین و یا ترکیدن شیشه ها در اثر فشار و نوسان آب و یا حتی کنده شدن چسب های آکواریوم ممکنه پیش بیاد پس با انجام کارهایی باید ایمنی بیشتری برای آکواریوم و البته خودمون ایجاد کنیم تا در زلزله کمترین آسیب رو ببینیم.

چون دیواره های آکواریوم از شیشه و یا مشتقات شیشه و مشابه اون ساخته میشه و شیشه مقاومت ناچیزی در مقابل خمش و ضربه دارد در نتیجه با کوچکترین حرکتی و حتی حرکت و نوسان آب داخل آکواریوم احتمال ترکیدن شیشه وجود داره پس بهتره قبل از وقوع حادثه تا حد امکان مقاوم سازی انجام بدیم تا ترکیدن آکواریوم باعث آب گرفتگی منزل نشود ضمنا ترکیدن خود شیشه آک میتونه بسیار خطرناک باشه مخصوصا در زمان فرار از زلزله حالا فکر کنید یک آکواریوم هم جلوی پای شما خرد و خاکشیر بشه حالا چطور با پای برهنه از روی این شیشه ها عبور کنید و خودتون رو نجات بدین شاید زلزله خیلی شدید نباشد و در منزل به هیچ کجا آسیبی وارد نشده باشه اما شیشه آکواریوم ممکنه باعث بروز حادثه بشه پس در هنگام ساخت حتما به ضخامت شیشه و کیفیت ساخت و چسب کاری دقت ویژه داشته باشید و در این زمینه ها صرفه جویی نکنید ضمنا محل قرار گیری آکواریوم هم مهم هست که سعی میکنیم مختصری توضیح بدیم در مورد این مسائل.

در مورد ساخت آکواریوم و چسب کاری و انتخاب ضخامت شیشه و پل زدن و تسمه کشی مفصل در سایت توضیح داده شده و مجددا ذکر نمیشه خواهشا مطالب موجود رو مطالعه بفرمایید.

ساخت آکواریوم و تجهیزات آن 

ساخت آکواریوم

ماشین حساب و مبدل آکواریومی 

در اینجا ابتدا به صورت خلاصه و تیتر وار برخی آیتم ها رو نام میبریم و در ادامه در مورد هر کدوم مفصل بحث خواهیم کرد :

ایمن سازی و مقاومت پایه ( چهار پایه ) و میزی که آکواریوم روی اون قرار خواهد گرفت: 

پایه باید به حدی محکم باشد که تحمل وزن آکواریوم و آب داخل اون رو داشته باشد و در اثر زلزله کمترین حرکت رو داشته باشه و تا حد امکان حرکت نکند و حداقل نیوفته.

حتی میتوان پایه و میز رو با تسمه های لاستیکی و یا برزنتی به دیوار محکم کرد تا در زمان زلزله از افتادن پایه جلوگیری کند ضمنا خود پایه باید با دیوار حداقل ۵ سانت فاصله داشته باشد تا در صورت حرکات جانبی دیوار،  دیوار با شیشه آکواریوم برخورد نکرده و باعث خرد شدن و شکستن شیشه نشود. سایر موارد ایمن سازی پایه و محل قرار گیری آکواریوم در ادامه مفصل بیان خواهد شد.

نکته مهم دیگر در ساخت پایه این هست که اگر پایه و میز مخصوصا عرض پایه ها رو بزرگتر از عرض آکواریوم در نظر بگیرید پایه پایدارتر شده و خطر واژگونی کمتری خواهد داشت.

نوع جنس آکواریوم :

 استفاده از شیشه با ضخامت مناسب و یا حتی انتخاب صفحات پلکسی گلاس و یا صفحات آکریلیک شفاف که مقاومت بیشتری در برابر خمش و ضربه نسبت به شیشه دارند.

محل قرار گیری آکواریوم :

در ادامه مطلب در خصوص آکواریوم های دیواری و قرار گرفتن آکواریوم روی اپن آشپزخانه و ... توضیح داده خواهد شد اما در اینجا این نکته مهم رو ذکر کنیم که تا حد امکان محل قرار گیری آکواریوم نباید جلوی در و محل های خروجی باشد چون اگر در زمان زلزله آکواریوم آسیب ببینه و بیوفته جلوی وردی ، امکان خروج و فرار شما رو از منزل میگره و سخته بتونید از روی کلی خرد شیشه و با پای برهنه فرار کنید.

مثلا آژانس مدیریت اضطراری کالیفرنیا پیشنهاد می کند که آکواریوم ها را از جلوی درها و مسیرهای خروجی خارج کنید مخصوصا در ساختمانهای پر تردد. علاوه بر این، قرار دادن آکواریوم روی زمین به جای ایستاده ( منظور قرار دادن آکواریوم در ارتفاع و روی چهارپایه هست ) ، احتمال آسیب زلزله را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد یعنی اینکه آکواریوم پرتاب نمیشه و اگر شیشه ها بترکه پرتاب نمیشه و به افراد حاضر در محل آسیب کمتری وارد خواهد شد. با این حال وجود آکواریوم در روی زمین باعث می شود که ماهی بیشتر در معرض دید و استرس قرار بگیرد و رفت آمد ها ممکنه به ماهی استرس بیشتری وارد کند و تعمیر و نگهداری آکواریوم را نیز دشوارتر می کند، زیرا در زمان سیفون کاری سخت است آب را از آک خارج کنید و چون اختلاف ارتفاعی با کف زمین ندارد و آب از سیفون خارج نمیشود و در این حالت باید با استفاده از سیفون برقی و یا واتر پمپ سیفون بزنید. ضمنا گرفتن ماهی و حتی دکور بندی آک هم سخت تره ولیکن از نظر زلزله خطر کمتری آکواریوم روی زمین ایجاد میکنه تا آکواریومی که در ارتفاع قرار گرفته.

حال با فرض اینکه آکواریوم مورد استفاده شما اصولی و با ضخامت شیشه مناسب ( ضخامت شیشه مناسب با ابعاد آک و حجم آب ) ساخته شده باشد الان نکته مهم بعدی محل قرارگیری آکواریوم هست مثلا داخل کابینت و یا داخل دیوار و یا در بیشتر موارد روی چهارپایه فلزی و یا ام دی اف قرار داده میشه که جداگانه هرکدوم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, احسان, amin.f, .Hamidreza, Ali.MK, سارا, HAMID ESKANDARI, مرصاد, ایلیا, SVK
۲۵ آذر, ۱۳۹۶
۷:۴۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

یونولیت برای زیر آکواریوم :

حتما توجه داشته باشید آکواریوم رو هرکجا که قراره بذارید حتما باید زیر اون از یونولیت متراکم و یک تیکه با ضخامت مناسب با وزن اک استفاده کنید .

یعنی اینکه زیر شیشه کف آکواریوم حتما باید یک لایه یونولیت قرار بدین تا فشار شیشه کف رو بگیره پس ابتدا یک لایه یونولیت متراکم به ضخامت حداقل ۵ سانت روی محل مورد نظر قرار داده و سپس آکواریوم را روی یونولیت میگذاریم.

 

چهار پایه فلزی :

اگر شما از چهار پایه فلزی برای قرار دادن آکواریوم استفاده میکنید حتما باید یک تخته نئوپان و یا ام دی اف روی چهارپایه قرار بدین و سپس روی اون یک لایه یونولیت پنج سانت که در بالا گفته شد بذارید و حالا میتونید با خیال راحت آکواریوم خودتون را روی یونولیت بذارید. اون تخته زیر یونولیت را برای این گفتیم حتما بذارید تا در یونولیت شکستگی ایجاد نشه و فشار به کف آک وارد نشه.

اما مقاومت چهار پایه و پایه ها و محل قرار گیری اون روی زمین خیلی مهمه.

باید توجه داشته باشید هر لیتر آب به صورت تقریبی یک کیلو وزن دارد یعنی یک آکواریوم ۱۰۰ لیتری تنها ۱۰۰ کیلو وزن اب داخل مخزن هست حالا شما باید وزن شیشه ها رو نیز اضافه کنید و وزن کفی که روی چهارپایه قرار دادین همون تخته چوب و یا نئوپان و یونولیت و همچنین وزن شن و بستر داخل آک و دکوراسیون رو هم باید محاسبه کنید که معمولا بالغ بر ۵۰ کیلو و حتی بیشتر بسته به شرایط تانک میرسه . پس وزن آب داخل مخزن و وزن خود مخزن بسیار مهم هست که گاهی اوقات مورد توجه قرار نمیگیره.

حالا که وزن رو دارید باید از قوطی و نبشی و قطعات فلزی مناسب برای ساخت چهارپایه آکواریومتون استفاده کنید تا بتونه این وزن رو به راحتی تحمل کنه و مشکلی براش پیش نیاد که معمولا اگر با در و پنجره سازی ها مشورت کنید راهنمایی خوبی میتونن برای شما انجام بدهند.

خب تا اینجای کار که شماره و نمره قوطی مورد نظر رو هم با مشورت استاد در ساز انتخاب کردین میرسیم به شکل پایه های چهار پایه و سطح مقطع قرار گیری چهارپایه روی زمین.

 

 این قوطی هایی رو که با رنگ قرمز مشخص شده حتما در پایین چهارپایه نصب کنید تا پایه ها از هم باز نشوند.

 

 Image Enlarger

 

نوک پایه ها که روی زمین قرار میگیره هرچی پهن تر باشه و سطح مقطع بیشتری داشته باشه در مقابل حرکت و فشار تحمل بیشتری داره و بهتره نوک پایه ها تا حد امکان پهنتر از سایر نقاط پایه باشه یا حتی اگر این شکلی باشه دیگه خیلی بهتره و پایدارتر میشه.

 

اگر این خطوط قرمز به صورت پایه و محل قرار گیری چهارپایه روی زمین درنظر گرفته بشه بهترین پایداری رو به چهارپایه شما میده و به راحتی واژگون نمیشه.

 

 Image Enlarger

 

ارتفاع و عرض چهارپایه نیز در تعادل اون نقش مهمی ایفا میکنه البته کلیه ابعاد مهم هست از جمله طول مثلا در آیین نامه ۲۸۰۰ که در مورد طراحی ساختمانها در برابر زلزله هست بیان شده طول نباید بیشتر از سه برابر عرض باشد البته ضوابط و شرایط خاصی داره که اصلا نمیخواهیم وارد این مسائل بشویم فقط بدانید که در اینجا بهتره طول و عرض مخزن متناسب انتخاب بشه و طول بیشتر از سه برابر عرض نباشد. اما در خیلی مواقع و مخصوصا در مخزن های بزرگ این اتفاق زیاد میوفته چون در انتخاب عرض ممکنه محدودیت داشته باشید و به اجبار طول آک خیلی بیشتر از سه برابر عرض در نظر گرفته بشه در چنین مواردی نوع پایه و سطح مقطع محل قرار گیری پایه روی زمین بسیار مهم میشه و اگر رعایت نکات ایمنی رو نکنید در زمان زلزله و یا وارد شدن ضربه آک به راحتی ممکنه واژگون بشه و تعادل و پایداری خوبی نداره مثلا برای چهارپایه های آک های بزرگ بهتره از شکل اول استفاده نکنید شما در نظر بگیرید یک آکواریوم با طول ۲۰۰ سانتیمتر و عرض ۳۰ سانتیمتر روی چهارپایه فلزی که محل اتصالش به زمین فقط چهار تا پایه و قوطی باریک باشه حالا هرچی ارتفاع چهارپایه و ارتفاع خود آک بیشتر باشه خطر واژگونی این آکواریوم و چهارپایه در اثر ضربه بیشتر میشه پس تا حد امکان باید در چنین شرایطی ارتفاع چهارپایه رو کمتر در نظر بگیرید و دیگه بیشتر از ۹۰ و یا ۱۰۰ سانتیمتر ( یک متر ) نباشه ضمنا نوع پایه های اتصال چهارپایه به زمین رو هم باید پهن در نظر بگیرید و چه بهتره از شکل دوم استفاده کنید و سطح مقطع اتصال چهارپایه به زمین رو بیشتر کنید .

نکته خیلی مهم دیگه اینکه دیدم برخی دوستان از چرخ زیر پایه آکواریوم استفاده میکنند که مثلا جابجایی اون راحت تر باشه در صورتیکه اشتباه بسیار بزرگی هست و خودش باعث ناپایداری بیشتری میشه مخصوصا در حجم های زیاد و ابعاد نامتناسب .

جدای از زلزله شما فکر کنید یک فردی حالا بزرگ سال و یا بچه به میز آکواریوم شما برخورد کنه و میز یا چهارپایه دارای چرخ هم باشه به راحتی آکواریوم شما رو واژگون میکنه . در صورتیکه این اتفاق هم نیوفته وجود چرخ خیلی مورد استفاده قرار نمیگیره چون وزن اک و وزن آب داخل آک زیاد هست و به راحتی نمیشه اون رو جابجا کرد و در هنگام جابجایی تلاطم آب فشار زیادی به شیشه ها و جداره مخزن وارد میکنه و ممکنه شیشه رو بترکونه حالا برخی میگن از چرخ قفل دار استفاده میکنیم و راحت حرکت نمیکنه و اینجور مسائل که به نظر بنده به کل بهتره بی خیال استفاده از چرخ زیر چهارپایه آکواریوم بشید و تا حد امکان چهارپایه پایدار بسازید.

 birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, سارا, HAMID ESKANDARI, مرصاد, SVK, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۶ آذر, ۱۳۹۶
۱۰:۵۱ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

چهارپایه و یا میز ام دی اف :

تقریبا شبیه به همون چهارپایه فلزی هست با چند تا تفاوت از جمله جنس مصالح مورد استفاده و اینکه روی کفی چهارپایه خودش ام دی اف هست و قرار نیست دیگه از چوب و یا نئوپان استفاده کنید فقط یک لایه یونولیت بذارید و آکواریوم رو روی اون قرار بدین.

اما در نگهداری ام دی اف به نسبت چهارپایه فلزی باید دقت بیشتری داشته باشید چون اگر آب بهش برسه و نم بکشه خراب میشه و از مقاومت اون کاسته خواهد شد و ازهم باز میشه .

 

با توجه به اینکه مقاومت ام دی اف از فلز کمترهست باید مراقب شکم دادن صفحه ام دی اف باشید و در ساخت از استاد کار ماهر استفاده کنید تا قید و بند های مناسبی استفاده کند و مقاومت کافی داشته باشد ضمنا زیر قسمت طولی میز و یا چهارپایه که قراره آکواریوم روی اون قرار بگیره باید قیدهای کافی نصب بشه تا صفحه شکم نده و از قسمت طولی به بخش های کوچکتر تقسیم بشه تا مقاومت کافی داشته باشد. اگر از صفحات ام دی اف دوبل شده نیز برای ساخت میز و پایه استفاده کنید خیلی مقاومت بیشتری خواهد داشت.

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, سارا, HAMID ESKANDARI, SVK, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۶ آذر, ۱۳۹۶
۱۱:۰۰ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

قرار دادن آکواریوم روی اپن آشپزخانه و یا داخل کابینت :

صفحه روی اپن آشپزخانه از هر جنسی که باشد از جمله سنگ – ام دی اف و یا فلز باید مقاومت اون رو برای قرار دادن آکواریوم در نظر داشته باشید چون اصلا پیش بینی نشده بتونید وزنی بالغ بر ۲۰۰ کیلوگرم و یا بیشتر رو روی اون بذارید مگر اینکه در هنگام ساخت خودتون نظارت داشته باشید و به استاد کار سفارش داده باشید که قراره یک آکواریوم روی صفحه قرار بگیره و طوری ساخته بشه که تحمل بار بیشتر رو داشته باشد.

در اکثر مواقع زیر صفحه اپن و یا صفحه کابینت آشپزخانه خالی هست و از اون به صورت کشو و یا کابینت استفاده میشه و قرار بوده وزن معمول ظروف آشپزخانه از جمله قابلمه – ظرف میوه خوری و دیس شیرینی خوری و این قیبل وزن های کم رو تحمل کنه و اصلا پیش بینی وزن بالای ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلو و حتی بیشتر هرگز نشده و ممکنه صفحه شکم بده و تحمل این بار رو نداشته باشد پس قبل از قراردادن آکواریوم در این محل ها ابتدا ضخامت صفحه و مقاومت اون رو کنترل کنید و بعد از اون حتما به زیر صفحه توجه ویژه داشته باشید تا خالی نباشه و ستون و یا قیدی برای انتقال بار به زمین در نظر بگیرید تا صفحه تحمل بار بیشتری داشته باشه و هم شکم نده برای مثال یک صفحه کابینت ام دی اف رو در نظر بگیرید که دوبل هم هست و ضخامت مناسبی داره واگر زیر اون پر باشه میتونه فشار زیادی رو تحمل کنه اما همین صفحه اگر زیر اون خالی باشه و طول اون زیاد باشه به راحتی شکم میده و نمیتونه بار زیادی رو تحمل کنه پس مراقب زیرسازی کار باشید.

علاوه بر خود صفحه باید دیواره ها و جداره های کار نیز تحمل وزن صفحه و باری رو که روی اون قرار میدین داشته باشن.

 

قراردادن آکواریوم داخل کابینت :

خب تازگی ها مد شده که داخل کابینت و درون صفحه کابینت از شیشه استفاده میکنن و پشت شیشه دکوری قرار میدن و یا اصلا آکواریوم رو داخل کابینت و یا داخل اپن آشپزخانه کار میکنند در این قسمت به نکات ایمنی مربوط به این طرح و ایده می پردازیم.

قبل از هرچیزی مجددا جنس صفحات کابینت اهمیت بالایی دارد و همون بحث فلز و ام دی اف هست که خب اگر آکواریوم داخل کابینت ام دی اف کار بشه باید مراقب رطوبت و خرابی صفحات ام دی اف باشید .

باید به یاد داشته باشید هرگونه شیشه ای که فیت داخل کابینت و ام دی اف قرار داده شده باشد در هنگام زلزله و حرکات جانبی کابینت به دلیل اختلاف جنس شیشه با جنس کابینت و تفاوت میزان خمش و ضربه پذیری و ضعیف بودن شیشه به راحتی شیشه ترک برداشته و متلاشی خواهد شد مخصوصا اگر این شیشه ها در ارتفاع قرار گرفته باشند ترکیدن و خرد شدن شیشه و پرتاب شدن قطعات شیشه میتونه بسیار خطرناک باشه حالا در نظر بگیرید پشت این شیشه فشار آب هم باشد و آکواریوم باشد خطر و احتمال پرتاب شدن شیشه ها بیشتر خواهد شد.

در نتیجه اگر خواستید آکواریوم رو داخل کابینت کار کنید نباید به دیوارهای کابینت فیت بشه جدای از کف آکواریوم که به اجبار روی یونولیت و روی صفحه داخلی کابینت و یا محل مورد نظر قرار میگیره سایر اضلاع مخزن نباید با دیواره ها تماس داشته باشند و بهتر می باشد از هر سمت حداقل ۲ الی ۵ سانت با صفحه فاصله داشته باشد تا زمانیکه زلزله رخ میدهد و صفحات کابینت دچار خمش و حرکات جانبی میشن فشار و ضربه ای به شیشه های آکواریوم وارد نشه و باعث ترکیدن شیشه نشود در نتیجه از این پس از اجرای این طرح هایی که آکواریوم فیت داخل کابینت قرار داده میشه خود داری کنید و حداقل فاصله شیشه با دیواره ها رو رعایت بفرمایید.

حتی اگر بین اضلاعی که داخل کابینت قرار گرفته و دیوارها در صورتیکه دید نداشته باشد بهتر هست از صفحات یونولیتی استفاده کنید تا ضریب اطمینان بیشتری به شیشه بدهید و ضربه به شیشه وارد نشه در این مورد اگر یونولیت نرم و قابل انعطاف باشد برای شیشه بهتر هست اما برای کف آک حتما از یونولیت با تراکم بالا استفاده کنید چون شیشه کف فشار بیشتری رو باید تحمل کند.

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, سارا, SVK, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۶ آذر, ۱۳۹۶
۱۱:۰۲ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

آکواریوم دیواری و قرار گرفتن آکواریوم داخل دیوار و یا طاقچه :

کار کردن آکواریوم در داخل دیوار در مناطق زلزله خیز کار خطرناکی میتونه باشه حتی بنده خودم دیدم که هیچ اتفاقی داخل منزل نیوفتاده مگر اینکه آکواریوم در اثر زلزله ترکیده و متلاشی شده .

ببینید دوستان در زمان زلزله همگی خوب میدانید چه اتفاقی میوفته و ساختمان با هر نوع اسکلت و سازه ای که باشد مقداری حرکت و جابجایی در بین طبقات ایجاد میشود و حداقل لرزش هایی ایجاد خواهد شد کار نداریم که هرچی در طبقات بالاتری زندگی کنید حرکات جانبی بیشتری رو در اثر زلزله تجربه خواهید کرد خب تا اینجای کار در روی حرکات و جابجایی و خمش های ایجاد شده در اثر زلزله و حرکات رفت و برگشتی هیچ بحثی نیست و پیش میاد ولیکن اگر در این ساختمان آکواریومی داخل دیوار فیت شده باشه با اندک خمش و جابجایی فشار بسیار زیادی به شیشه های آک وارد میشه و خواهد ترکید و دقیقا مثل انفجار یک بمب کوچک دست ساز عمل میکنه و بسته به محل قرار گیری و سایز آکواریوم میتونه فاجعه درست کنه پس یا آکواریوم دیواری رو به کل بی خیال بشید و یا اینکه همانطور که در بخش کار کردن آکواریوم داخل کابینت گفته شد یک حداقل فاصله هایی رو بین دیوار و شیشه های آکواریوم رعایت بفرمایید تا فشار و ضربه ای از سمت دیوار به شیشه آک وارد نشود خیلی جاها دیدم که دوستان آکواریوم رو قشنگ فیت میچسبونن به دیوار و وقتیکه علت اون رو سوال میکنیم می فرمایند که اینطوری محکم تر و ایمن تر هست و دیوار فشار شیشه رو میگیره و شیشه آک شکم نمیده بله شیشه آک شکم نمیده و تحمل فشار بیشتری هم شاید داشته باشد ولیکن در زمان زلزله که دیوار خم میشه و به شیشه فشار میاره چه اتفاقی میوته ؟؟؟ خیلی راحت شیشه آکواریوم رو خرد میکنه.

بنابراین بهتر هست اگر آکواریوم رو داخل دیوار و یا داخل طاقچه اتاقتون قرار دادین حتما با دیوار فاصله داشته باشد و هر ضلع آکواریوم با دیوار حداقل ۵ سانت رو فاصله داشته باشد حالا اگر این فاصله را با یونولیت نرم و یا ابر هم پر کنید دیگه بهتر خالی هم باشد مشکلی پیش نخواهد آمد و دیگه قرار نیست دیوار بیشتر از این خم بشه و در صورتیکه خدای نکرده بیشتر خم بشه که خب جدای از آکواریوم خود دیوار و ساختمان هم آسیب جدی خواهند دید و در اینجا ما فقط برای زلزله های خفیف صحبت میکنیم که برای خود ساختمان مشکلی پیش نمیاد.  

یه طرح عجیب تر هست که کلا آکواریوم رو داخل خود دیوار میسازند و حتی در همین سایت بنده خودم همچین طرحی رو به یکی از کاربران عزیز داده بودم این طرح به این شکل هست که یک آکواریوم بزرگ و حجیم رو در زمان ساخت منزل و یا بعد از اون داخل خود دیوار میسازند و از خود دیوار به عنوان برخی اضلاع آکواریوم و به جای شیشه استفاده میشود به این صورت که شما ممکنه تنها ضلع جلویی رو شیشه داشته باشید و سایر اضلاع آکواریوم سیمانی و داخل خود دیوار هستند برای اینگونه طرح هایی که بهتر هم هست همزمان با ساخت دیوار و ساختمان اجرا بشوند چند تا مساله خیلی مهم وجود داره یکی آب بندی دیوار و آب بندی شیشه جلو و دیوارها و محل های در تماس با شیشه دوم مقاومت شیشه جلویی هست چون حجم این مخزن ها معمولا زیاد در نظر گرفته میشود. سوم نحوه تماس شیشه با دیوار که فشاری به شیشه وارد نکنه و باعث ایجاد ترک و شکستگی نشود که در این بخش ما فقط در مورد اتصال و کار کردن شیشه داخل دیوار و آب بندی کردن اون صحبت خواهیم کرد و اینکه طوری باشه که جابجایی و حرکات زلزله که در بالا گفته شد فشاری به این شیشه وارد نکنه.

شما طرحی رو در نظر بگیرید که فقط ضلع جلوی آکواریوم از شیشه ساخته شده و سایر اضلاع از خود دیوار و سیمانی هستند خب در این طرح همانند ساخت حوض و استخر باید به خوبی دیواره ها رو آب بندی و عایق کاری کنید و چندین لایه عایق بزنید تا مطئن باشه که در اینجا به این مورد نمی پردازیم اما کار مهم قرار دادن شیشه و آب بندی اون قسمت های اتصال شیشه با دیواره ها هست

ابتدا باید شیشه مناسب رو انتخاب کنید و حتی بهتر هست از شیشه های ضد گلوله استفاده کنید و یا اینکه به جای شیشه از صفحات پلکسی گلاس و یا صفحات آکریلیک شفاف استفاده کنید که بسیار مقاوم تر از شیشه هستند و حتی تحمل فشار و خمش بیشتری به نسبت شیشه دارند و تا حد امکان باید از ضخامت بالایی نیز برخوردار باشند.

حال که شیشه مورد نظر خودتون رو خریداری کردین برای جا دادن شیشه در محل خودش بهتر هست از واتر استاپ استفاده کنید و با استفاده از واتر استاپ های لاستیکی و نرم و انعطاف پذیر بین دیوار و شیشه رو آب بندی کنید در ادامه و در پست بعدی عکس واتر استاپ رو براتون قرار میدم که البته انواع مختلفی هم دارد.

ببینید واتر استاپ حسن خوبی که داره نرم و قابل انعطاف هست در صورتیکه خود شیشه انعطاف پذیری ناچیزی دارد و در مقابل حرکات زلزله نمیتونه تحمل کنه و حتما متلاشی خواهد شد اما واتر استاپ این امکان رو برای شما ایجاد میکند که از تماس مستقیم شیشه با دیوار جلوگیری کنید و هم حفاظی برای شیشه هست و هم آب بندی خوبی انجام میده شما میتونید در زیر شیشه و کنارها از واتر استاپ استفاده کنید و شیشه رو روی لاستیک واتر استاپ قرار داده و با چسب آکواریوم حسابی چسب کاری کنید و بعد سر دیگر واتر استاپ رو روی دیوار قرار داده و انتهای اون رو سیمان میکنید و مجددا درزها و روی اون رو بعد از خشک شدن سیمان حتی میتونید با چسب آکواریوم عایق بندی کنید که خب چسب زیادی هم میبره دقت کنید نباید کل واتر استاپ رو زیر سیمان مدفون کنید و باید از هر طرف حداقل ۵ – ۶ سانت آزاد داشته باشه چون قرار بود یه چیزی استفاده کنیم تا قابل انعطاف باشه و فشار حرکات جانبی زلزله رو برامون خنثی کنه و تا حدودی ایمنی طرح رو افزایش بده پس اگر کل اون رو بکنیم زیر سیمان که دیگه خشک میشه و هیچگونه انعطاف پذیری نخواهد داشت پس در اجرای واتر استاپ حتما با افراد ماهر مشورت کنید و از واتر استاپ استاندارد و مرغوب استفاده کنید.

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, سارا, HAMID ESKANDARI, مرصاد, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۶ آذر, ۱۳۹۶
۱۱:۰۵ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

در این قسمت تصاویری از واتر استاپ گذاشتم ببینید برای تصاویر بیشتر در گوگل سرچ کنید.

فکر میکنم عکس های کافی براتون قرار دادم هرچند واتر استاپ انواع مختلفی داره ولیکن بهتره حتما اون حفره مرکزی رو داشته باشه و اون حفره رو نباید پر کنید چون همون فضایی هست که باعث میشه واتر استاپ بهتر و بیشتر کشیده بشه و بهتر خم بشه باز در تصاویر تا حدودی روش اجرای واتر استاپ نیز نمایش داده شده است.

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, سارا, sh, HAMID ESKANDARI
۲۶ آذر, ۱۳۹۶
۱۱:۱۴ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

خب فکر میکنم این بخش تقریبا تمام شد و فقط مونده آکواریوم هایی که به صورت عادی روی میز و داخل اتاق قرار داده شده اند برای این آکواریوم ها نیز بهتره میز آکواریوم رو به دیوار نچسبونید و خود آکواریوم هم با دیوار فاصله داشته باشه تا در زمان زلزله همون جابجایی هایی که قبلا هم تویح دادیم دیوار به شیشه آکواریوم برخورد نکنه پس بهتره در این حالت هم آکواریوم با دیوار ۵ سانت فاصله داشته باشد. 

از دوستان خواهشمندیم برای تکمیل نمودن این بخش هر مطلبی که به ذهنشون میرسه در اختیار سایر دوستانشون قرار بدن و حتما این بخش رو تکمیل نمایند با سپاس .flower

 birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ashourimahdi, .Hamidreza, Erfantk1, سارا, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۸ آذر, ۱۳۹۶
۵:۰۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

امیدوارم این بخش جدید رو مطالعه بفرمایید و اگر نظری دارید برای تکمیل کردن اون بفرمایید. 

بعدا این پست رو حذف میکنم. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

.Hamidreza, سارا, ashourimahdi, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۲۸ آذر, ۱۳۹۶
۷:۲۰ ب٫ظ
Avatar
ashourimahdi
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 226
تاریخ عضویت:

۲۵ اسفند, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام اقا مجتبی اتفاقا چندروزی بود که راجع به این موضوع فکر میکردم و میخواستم یک تاپیک بزنم که شما محبت نمودید و این تاپیک رو زدید.

چون چند وقتی هست که تو شهر های مختلف زلزله میاد بهتره دوستان نسبت به ایمن کردن آکواریومشون تصمیم جدی بگیرند.

کاربران زیر از ashourimahdi برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

phoenix_love48

کسی که خود را رهبر مردم قرار داد باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد ، خود را بسازد و پیش از اینکه به گفتار تربیت کند ، با کردار تعلیم دهد. زیرا آن کس که خود را تعلیم دهد و ادب کند سزاوارتر به تعظیم است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب بیاموزد.

 

((امام علی «ع»))

۷ دی, ۱۳۹۶
۴:۴۷ ب٫ظ
Avatar
سارا

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 398
تاریخ عضویت:

۱۳ فروردین, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

مطلب بسیار مفیدی بود خصوصا این ایام که متاسفانه زلزله کشور رو برده روی ویبره.

با رعایت همه این نکات باز هم تلاطم آب و فشار آب به دیواره‌های آکواریوم رو خواهیم داشت، این رو فقط با ضخامت شیشه میشه کنترل کرد؟ برای اینکه آکواریوم رو نترکونه...

و استرس به ماهی ها وارد نمیکنه این تلاطم آب؟

کاربران زیر از سارا برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

احسان
۸ دی, ۱۳۹۶
۰:۰۵ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

در شرایطی مشابه شرایط فعلی که زیاد زلزله میشه و گسل ها فعال هستند بهتره ۱۰ سانت از ارتفاع آب آکواریوم رو خالی کنید تا هم تلاطم آب باعث ریخته شدن آب به بیرون نشه و هم از فشار آب داخل آکواریوم کاسته بشه و خطر ترکیدن شیشه کمتر باشه.

تلاطم آب به این صورت گاهی اوقات در حد چند ثانیه خیلی استرسی به ماهی ها وارد نمیکنه ولیکن همین تلاطم و فشار آب میتونه برای خود آک و شیشه ها ایجاد مشکل کنه.birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

سارا, ashourimahdi
۱۳ دی, ۱۳۹۶
۰:۳۲ ق٫ظ
Avatar
mohammad civil
نيشابور

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 640
تاریخ عضویت:

۲۴ آذر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام آقا مجتبی عجب بحثی راه انداختین ماشاءالله همه چیز رو اشاره کردین

فقط چند نکته که به نظرم میرسه رو میگم

برای جلوگیری از واژگونی میزهای آک (به سایر موارد که شما اشاره فرمودید کاری ندارم تو دیواری ها رو اپنی ها و...)

باید سعی بشه مرکز ثقل کل مجموعه به سطح زمین نزدیک تر بشه مثلا داخل طبقه پایین کمد آک رو سنگین کنیم حالا با وزنه سنگ و....

نمی دونم چطوری ولی باید از تلاطم آب جلوگیری کرد یا به حداقل رسوندش چون از قانون اینرسی پیروی می کنه اگر شدید رفت داشته باشه شدید برگشت داره و خرابی.....

مثلا در آسمان خراش ها چند وزنه در ارتفاعات مشخص یا در نوک آسمان خراش کار می کنند که شبیه پاندل عمل می کنه وقتی نیروی جانبی زلزله به ساختمون وارد میشه این وزنه ها برعکس حرکت می کنند و نیروی شلاقی وارده از طرف زلزله رو خنثی می کنند

حالا بعضی از این وزنه ها منبع های بزرگ اب هستند که در شرایط عادی آب شرب رو تامین میکنند و در وقت زلزله در نقش میراگر ظاهر میشن

حالا اگر بشه یک میراگر برای کاهش تلاطم آب تانک درست کرد ، باعث کاهش قدرت ضربات شلاقی آب به شیشه تانک میشیم.

همچنین حتما لازم نیست از قوطی های فلزی بزرگ تر برای ساخت چهارپایه فلزی استفاده کرد چون با بالا رفتن شماره پروفیل قیمت هم بالاتر میره!

حتما سازه های ماکارونی رو دیدید که وزنه های سنگین رو نگه میدارن

مامی تونیم حتی با قوطی های ضعیف مثه ۲*۲ یا ۲*۳ شاسی رو طوری طراحی کنیم که مقاومت خمشی و جانبی خوبی به ما بده

ایجاد قاب های کوچک و استفاده از خرپا ها راه حل این کار هستند

بازم اگر نکته ای به ذهنم برسه میگم

البته من در ساخت شاسی آک خودم این موارد خمش و نیروی جانبی رو لحاظ کردم و در بحث خودم که ایجاد کردم عکس هاشو میذارم

و یک نکته اگر خدای نکرده در شهرتون زلزله اومد داشتن یک چسب ۵سانتی مفیده

چون سریع شیشه های تانک رو ضربدری چشب بزنید که اگر خدای نکرده تانک ترکید ایجاد خرده شیشه نکنه و تانک در قطعات بزرگ بشکنه ، کاری که در زمان جنگ انجام می دادند

موفق باشید

کاربران زیر از mohammad civil برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, سارا, S@J@D, ★ムŁɨЯ3乙ム★
۳ تیر, ۱۳۹۷
۵:۴۶ ق٫ظ
Avatar
Ali-Zarif
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 1
تاریخ عضویت:

۳ تیر, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

با سلام به همه اعضا

در ابتدا خدمتون عرض کنم که مدت زیادی نیست که آکواریم راه انداختم و البته بسیار از راهنمایی عزیران استفاده کردم و همین جا تشکر می کنم

اما در مورد موضوع عنوان شده باید عرض کنم که یه راه بسیار ساده برای کاستن تلاطم آب آکواریوم در زمان زلزله و حتی جابجایی هست و اون اینه که باید سطح آب رو مشبک کنیم یعنی یه شبکه با قسمت کوچکتر از سطح کل درست کنیم و روی سطح قرار بدیم . می دونم تا حدی جلو نور رو می گیره و سایه می اندازه که البته به تعداد شبکه ها بستگی داره اما به ایمنیش می ارزه .

(شبکه ای مثل جعبه نوشابه های قدیمی  البته با ارتفاع ۴-۵ سانتی)done

می تونید ار صفحات پی وی سی که ضد آب هستن استفاده کنید.

این روش رو  داخل باک بعضی خودروها با حجم بالا و بعضی از مخازن حمل بار مایعات استفاده می کنند واسه خاطر اینکه در هنگام شتابگیری و ترمز ،خودرو با مشکل روبرو نشه و البته در کتب مهندسی مکانیک سیالات کاملا میشه تاثیر این شبکه رو نشون داد.

همگی موفق باشیدhelp

کاربران زیر از Ali-Zarif برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Saghari, مجتبی, mohammad civil, S@J@D, ★ムŁɨЯ3乙ム★, phoenix_love48
۴ تیر, ۱۳۹۷
۰:۴۸ ق٫ظ
Avatar
mohammad civil
نيشابور

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 640
تاریخ عضویت:

۲۴ آذر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

حرف شما کاملا درسته .handling

این همون میراگری هست که در پیام قبلی بهش اشاره شده بود.done

کاربران زیر از mohammad civil برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی
۲ مهر, ۱۳۹۸
۹:۵۱ ب٫ظ
Avatar
ایلیا
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 991
تاریخ عضویت:

۲۵ شهریور, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

سارا گفته
مطلب بسیار مفیدی بود خصوصا این ایام که متاسفانه زلزله کشور رو برده روی ویبره.

با رعایت همه این نکات باز هم تلاطم آب و فشار آب به دیواره‌های آکواریوم رو خواهیم داشت، این رو فقط با ضخامت شیشه میشه کنترل کرد؟ برای اینکه آکواریوم رو نترکونه...

و استرس به ماهی ها وارد نمیکنه این تلاطم آب؟  

شیشه فکر میکنم اگه جلوه پانورما یا همون خم باشه احتمال شیکستنش کمتره (اساتید یک نظری بدن راجب مقایسه مقاومت شیشه خم با غیر خم)

استرس هم که ماهیا کلا میفهمن قبل زلزله و کلی جنب و جوش میکنن البته منبع معتبری نداره

ولی تلاطم هم برا یک دقیقه کمتر بزنید به این حساب که طوفان اومده برای ماهی ها که البته اقا مجتبی گفتن استرس نمیگرن

آزاد شدم خوشحالم ننه! انشالله آزادی قسمت همه.

۱۱ تیر, ۱۳۹۹
۶:۵۱ ب٫ظ
Avatar
SVK
اردبیل

اند کاربر (آخرشه)
Members
تعداد نوشته ها: 706
تاریخ عضویت:

۵ تیر, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام می خواستم یه نکته رو بگم که در آپارتمان ها اگر کسی خواست آکواریوم بالای ۹۰۰ لیتر بزنه باید به فکر همسایه پایینی هم باشه که یهو کلی آب نریزه رو سرشون و یا اگر بیشتر هم خواست باید قبل از موقع ساخت ساختمان به معمار جایی که آکواریوم قراره باشه رو بگه تا زیرساخت داشته باشه تا یه وقت سقف پایینی.......help

کاربران زیر از SVK برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی

قضاوت فقط برای خداست ، رفیق! 

۱۴ تیر, ۱۳۹۹
۲:۲۳ ب٫ظ
Avatar
ایلیا
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 991
تاریخ عضویت:

۲۵ شهریور, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

SVK گفته
سلام می خواستم یه نکته رو بگم که در آپارتمان ها اگر کسی خواست آکواریوم بالای ۹۰۰ لیتر بزنه باید به فکر همسایه پایینی هم باشه که یهو کلی آب نریزه رو سرشون و یا اگر بیشتر هم خواست باید قبل از موقع ساخت ساختمان به معمار جایی که آکواریوم قراره باشه رو بگه تا زیرساخت داشته باشه تا یه وقت سقف پایینی.......help  

به نظر من اسکلت بندی فلزی آکواریوم میتونه تحمل کنه چون این فشار متمرکز به این نقطه خاص نیست البته اکواریوم باید رو قسمتی که تیر آهن رد شده قرار بگیره و قبل گذاشتن آکواریوم یک تکه سنگ با ضخامت حدود ۳ سانت برای همچین آکواریومی روی زمین گذاشته بشه و سپس پایه (کمد) روی این سنگ قرار بگیره

آزاد شدم خوشحالم ننه! انشالله آزادی قسمت همه.

۱۵ تیر, ۱۳۹۹
۱۱:۰۲ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

اتفاقا وزن آکواریوم های خیلی بزرگ باید در طراحی سازه ساختمان در نظر گرفته بشه تا در آینده مشکل ساز نشه. 

مثلا همین اک ۹۰۰ لیتری که دوستمون فرمودن فقط ۹۰۰ کیلوگرم وزن اب داخل آک هست حالا با خود آک و بستر و تجهیزات و میز و ..... باید برای ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن فکری شده باشه. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ΡARSA
۱۵ تیر, ۱۳۹۹
۷:۴۰ ب٫ظ
Avatar
ایلیا
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 991
تاریخ عضویت:

۲۵ شهریور, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

مجتبی گفته
سلام  

اتفاقا وزن آکواریوم های خیلی بزرگ باید در طراحی سازه ساختمان در نظر گرفته بشه تا در آینده مشکل ساز نشه. 

مثلا همین اک ۹۰۰ لیتری که دوستمون فرمودن فقط ۹۰۰ کیلوگرم وزن اب داخل آک هست حالا با خود آک و بستر و تجهیزات و میز و ..... باید برای ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن فکری شده باشه. birddone  

سلام آقا مجتبی حرف شما درسته ولی برای خونه های قدیمی و درست اسکلت بندی نشده

حالا ما یک خونه جدید با مهندسی اصولی و فونداسیون کشیده دارای ستون های بتونی و سقف با اسکلت بندی تیر آهن و میلگرد رو در نظر میگیریم که درست بنا شده حالا دیگه نه یک اکواریوم ۱۰۰۰ لیتری شما بگو ۱۵۰۰۰ لیتر که بشه ۱۵ تن و بیشتر هم بدون هیچ مشکلی شما میتونی با اون تیکه سنگ وسط خونه قرار بدی و گوشه های خونه حجم های حتی بالاتر 

اون اکواریوم حالا رو فضای کمی که قرار نگرفته و وزن توی مساحت زیادی تقسیم شده و دیگه هیچ مشکلی وجود نداره

البته این مسئله رو اکواریوم استاندارد حاکمه نه اکواریومی اه ۳ متر ارتفاع داشته باشه طول عرضش ۵۰ سانت که البته اگه مهدنسی اولیه خونه درست باشه اون هم مشکلی نداره

آزاد شدم خوشحالم ننه! انشالله آزادی قسمت همه.

۱۵ تیر, ۱۳۹۹
۹:۳۵ ب٫ظ
Avatar
8080m.n(محمد رضا)
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 677
تاریخ عضویت:

۸ اسفند, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

بار کلی که یه ساختمون میتونه تحمل کنه ۲۰۰ کیلو گرم بر متر مربع است 

ولی برای اکواریوم باید وزن متمرکز حساب بشه که چیزی در حدود ۱۰۰۰ کیلو گرم بر متر مربع هست که با توجه به اصولی ساخته نشدن ساختمان ها این مقدار در مواقعی حتی به زیر ۷۰۰ کیلو هم میاد ولی در هر صورت تاق و تیرچه ها معمولا تحمل وزن یک اکواریوم با هر اندازه که استاندارد باشرو داره مگر این که وزن کلی وارد بر تاق از مقدار استانداردش بالا تر بیاد 

ولی مشگل اصلی عدم تحمل کفسازی هست که معمولا سرامیک تحمل وزن بالارو نداره و دچار شکستگی میشه بنا بر این وزن تانکو تا میتونید باید روی سرامیکایختلف پخش کنید

مشگل دیگه هم لوله های ابه که اگر از نوع نیوپایپ باشه با توجه به اینکه روش به صورت نازک کف سازی میشه با فشار زیاد میتونه دچار له شدگی بشه پس جا هایی که میبینید سرامیک گرمه تا یک متر از هر طرف نباید وزن وارد بشه چون شما فقط گرمای خط گرمو احساس میکنید ولی در کنارش کلی خط سرد رد شده و اگر لوله کشی از نوع لوله سفید یا سبز باشه فقط در جاهایی که اتصالات احتمال میدید باشه وزن مستقیم مثل پایه وارد نشه که با توجه به اینکه احتمالش خیلی کمه میشه ازش صرف نظر کرد

کاربران زیر از 8080m.n(محمد رضا) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

ایلیا, SVK
شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
125 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33797

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163776

جدیدترین اعضاء:

lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055, kave_hd, 653kimia, art_666in

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها