ماهی عید(قرمز) | صفحه 2 | شناخت انواع ماهیان زینتی اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
ماهی عید(قرمز)
۱۷ فروردین, ۱۳۹۱
۹:۵۹ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

بیماری های ماهی قرمز عید


آشنایی با بیماری‌ های ماهی‌ قرمز و روش‌ های پیشگیری و بعضا درمان‌ آن ها می‌ تواند برای جلوگیری از مرگ و میر این نوع ماهی مفید باشد.
بیماری های محیطی
ماهیان قرمز عمدتا به علت نگهدارى در ظروف نامناسب، تغذیه نادرست و عدم توجه به عوامل آب شامل: دمای آب،‌ میزان اکسیژن آب، اسیدیته آب، آمونیاک(سمی‌ ترین ترکیب موجود در آب است و از متابولیسم بدن ماهی به وجود می آید)، نیتریت‌ها (بعد از آمونیاک سمی ‌ترین ترکیب آب است)، نیترات ‌ها و نگهدارى ماهی در مقدار کمی آب در داخل تنگ تلف مى ‌شوند.

حال شایع ‌ترین بیماری های مربوط به محیط زندگی ماهی ‌های قرمز را مرور می ‌کنیم:
* خفگی
عامل: کمبود اکسیژن (زیر ۶ میلی‌ گرم در لیتر)
علائم: ماهی به سطح آب آمده و تنفس سریع دارد.
درمان و رفع مشکل: افزایش میزان هوادهی، کاهش تراکم ماهی، کاهش دمای آب (خیلی سرد نباشد)، رعایت فاصله مناسب از منابع حرارتی در آکواریوم‌ ها
* بیماری تغذیه ای

عامل: نبود غذا و یا جیره غذایی نامتعادل علائم: فرورفتگی شکم، بی ‌اشتهایی، ساییدگی باله ‌ها، رشد کم همراه با بی‌ حالی
درمان و رفع مشکل: استفاده از جیره متعادل و کافی، استفاده از غذای زنده در تغذیه ، افزودن مولتی ویتامین و مواد کمکی به جیره غذایی

 
 
 
 
* اسیدی شدن آب
عامل: کاهش (ph) به زیر ۶/۵
علائم: شنای غیر طبیعی، به ‌طوری که ماهی در مسیری کوتاه شنا می کند و سپس متوقف می ‌شود. ماهی به سطح آب آمده و هوا را می ‌بلعد و موکوس زیاد در آبشش ترشح می ‌شود. پدید آمدن نقاط سفید و خاکستری در سر، سستی و بی ‌حالی ، تنفس سریع ، خونریزی‌ های نقطه ‌ای زیر پوستی
درمان و رفع مشکل: کنترل میزان ph آب و بالا بردن آن از طریق افزودن محلول آهک به آب
* قلیایی شدن آب
عامل: بالا رفتن (ph ) به بیش از ۸/۴
علائم: خوردگی باله‌ها، تغییر رنگ قهوه‌ای در آبشش‌ها، نداشتن تعادل، بروز نقاط سفید خاکستری در اطراف سر، موکوس زیاد پوستی و نیز خونریزی نقطه‌ای زیر پوستی
درمان و رفع مشکل: عوض کردن آب و کنترل ph
* ضربه
عامل: حمل ‌و نقل غلط ماهی، دستکاری ماهی، برخورد ماهی با اشیا، استرس حمل و نقل
علائم: ریزش فلس ‌ها و ماندن در کف آب، از بین رفتن شعاع باله ‌ها، تیرگی کامل باله ‌ها، تیرگی قرنیه، جراحت روی بدن، خونریزی چشمی، بی ‌اشتهایی، سستی و بی‌ حالی
درمان و رفع مشکل: کاهش تعداد ماهی در یک ظرف، افزایش حجم ظرف نگهداری با افزایش آب
* مسمومیت آمونیاکی
عامل: تغذیه بیش از حد ماهی، تجمع مانده‌ های غذایی در کف ظرف، تجمع مواد دفعی ماهی در ظرف
علائم: شنای غیر طبیعی، باز بودن دهان و سرپوش آبششی در ماهی، تنفس در سطح آب، پرش ماهی، خوردگی باله، ترشح موکوس زیاد پوستی، سستی و بی‌ حالی
درمان و رفع مشکل: کاهش میزان ph آب، تعویض آب، استفاده از زئولیت در سیستم مداربسته و آکواریوم‌ ها
* مسمومیت با دی اکسید کربن
عامل: اکسیژن کمتر از ۶ میلی گرم در لیتر و دی اکسید کربن بیشتر از ۶۰ میلی گرم در لیتر
علائم: به پهلو افتادن ماهی، کندی تنفس، سستی، بی‌ حالی و بی‌ اشتهایی
درمان و رفع مشکل: استفاده از مواد بافری
* مسمومیت با کلر
عامل: افزایش میزان کلر به بیش از ۰/۵ میلی‌گرم در لیتر
علائم: کمرنگ شدن ماهی، نداشتن تعادل، رنگ ‌پریدگی آبشش ‌ها، گود افتادگی چشم ‌ها، تنفس آهسته در سطح آب
درمان و رفع مشکل: تعدیل کردن آب با استفاده از مواد خنثی‌ کننده کلر (تیوسولفات سدیم)
بیماری‌های میکروبی
غیر از بیماری‌ های یاد شده، گروهی دیگری از بیماری‌ ها توسط عوامل زنده ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی به وجود می آیند که مشورت با دامپزشک برای درمان این بیماری ‌ها ضروری است.

پوسیدگی دم و باله، آبله پوستی، تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم، بیماری چشمی، بیماری چرخش، خونریزی پوست، ایجاد انحنا در دم، تغییر محوطه دهان، ایجاد لکه‌های سیاه در دم ماهی، شنای غیرطبیعی، کمرنگ شدن پوست، ریزش فلس ماهی و بلند شدن پوست، برآمدگی‌های غیر طبیعی در آبشش، خونریزی آبشش، کاهش وزن، کمی تحرک، تحلیل شکم و رنگ پریدگی و انحنا در قسمت قدامی ستون مهره‌ها، کدورت چشم، بیرون زدگی چشم‌ها ، لکه‌های پوستی همه از علائم بیماری‌ های میکروبی هستند.
انجمن گفتگوی ایران پردیس=منبع

کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mehdi.v

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۲۰ فروردین, ۱۳۹۱
۷:۵۱ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

بخش اول
۱- ماهی را سعی کنید از مراکز مجاز که دارای مجوز فروش موقت ماهی زینتی می باشند تهیه نماید و از خرید ماهی از دست فروشا ن و دوره گردان خودداری نماید چون هم از نظر بهداشتی مشکل آفرین می باشد و هم بخاطر نگهداری ماهی در شرایط بد اینگونه ماهیها دارای عمر کوتاهی می باشند .
۲- مراکز بهداشتی مراکزی هستند که دارای مکانهای مسقف بوده ودارای لوازم شستشو و ضد عفونی مناسب می باشند.
۳- اگر می خواهید ماهی قرمز را بمدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین نگهداری کنید، برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید.

۴- از ظروف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده نمایید. (فضای مورد نیاز برای هر ماهی دو برابر حجم آب می باشد).

۵- بهترین PH آب ???- ??? وبهترین دما ی آب نگهداری ماهیان زینتی ??-?? درجه سانتی گراد می باشد.

۶- آب ماهی ها را تماما عوض نکنید و در هر بار تعویض آب مقدار ۲۵% کل آب را تعویض نماید.( بطور متوسط در هر هفته ۵۰% آب را عوض نماید).

۷- آگر از آب شرب شهری استفاده می کنید باید آب مورد استفاده چند ساعت در هوای آزاد قرار داده شود تا کلر موجود در آب از بین برود. و سپس به آب ماهیان اضافه نماید.

۸- جهت تغذیه از غذا های آماده که در فروشگاههای عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده نماید.

۹- از خرید ماهیان مریض و بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن خودداری نماید. در صورت مریض شدن ماهی و یا تلفات ،مورد را سریعا از مابقی ماهی ها جدا نماید.
۱۰- اگر سابقه بیماری پوستی( آلرژی) دارید برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری ماهی از دستکش استفاده نمایید.

۱۱- کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید، زیرا ممکن است عوامل بیماری زا احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.

۱۲- برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام?% و یا پرمنگنات پتاسیم ، پرکلرین و بتادین

 می توان استفاده کرد.

۱۳- آب تعویضی ماهی را مستقیما در چاه تخلیه نماید و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری نماید.

بخش دوم
ماهی در فرهنگ باستانی ایرانیان نماد "زندگی" است. هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز، تعداد زیادی ماهی قرمز همچون پیام آوران زندگی، طبیعت، زیبایی و به عنوان نماینده ای از دنیای حیوانات به خانه های بسیاری از ما راه می یابند. متأسفانه در بسیاری موارد به دلیل عدم آشنایی انسانها با ویژگی ها و شرایط زندگی این حیوان زیبا، شاهد آن هستیم که ماهیانی که می توانند تا بیش از بیست سال عمر کنند و اندازه آنها به بیش از ۲۵ سانتیمتر یا بیشتر برسد، پس از چند روز زندگی در خانه جدید، ناگهان دچار مرگ شده و در حالی که قرار بود نماد زندگی و شادی باشند، صحنه مرگ را از خود به جای می گذارند.
مطابق یافته های دانشمندان، شرایط نامساعد زندگی، تأثیرات آزاردهنده بسیاری بر انواع حیوانات منجمله ماهیان داشته و رنج و ناراحتی شدیدی برای آنها به بار می آورد. درست است ماهی یا هر حیوان دیگری، هوش و توانایی فکری بسیار محدودی دارد، ولی آیا عدم توانایی فکری به ما اجازه می دهد که نوزادان انسان یا افراد معلول جسمی را نیز مورد آزار و اذیت قرار دهیم؟ در اینجا می خواهیم به طور مختصر با گردآوری نکاتی چند، به شناخت بیشتر این موجود دوست داشتنی بپردازیم.
ماهی قرمز (goldfish) نخستین ماهی اهلی شده برای نگهداری در آکواریوم بوده است. از نظر جمعیتی بیشترین تعداد ماهیان آکواریومی از دسته ماهی قرمز می باشند و معمولاً یکی از اولین ماهیانی که یک آکواریوم دار نگهداری کرده است، از این دسته می باشد. با اینحال متأسفانه در بین سایر انواع ماهیان آکواریومی، ماهی قرمز معمولاً از کمترین مراقبتها برخوردار می شود.

شاید این امر به دلیل برخی تصورات نادرستی است که در مورد ماهی قرمز وجود دارد؛ در زیر به چند نمونه از این موارد اشاره می شود:

تصور نادرست ... برخی تصور می کنند که نگهداری ماهی قرمز در یک تُنگ کوچک آب، فاقد اشکال بوده و ماهی در آنجا به خوبی رشد می کند.

با وجودیکه تُنگ شیشه ای منظره ای بسیار جذاب برای انسانها ایجاد می کند، در طراحی آن هیچگونه توجهی نسبت به سلامتی و آسایش ماهی به عنوان یک موجود زنده و دارای حس، نگردیده است و شاید بتوان گفت که نامناسب ترین محل برای نگهداری ماهی است. مساحت سطح آب محل نگهداری ماهی، نشانه ای تقریبی از میزان اکسیژن قابل حل در آب است. به دلیل حاشیه گرد و دهانه باریک شده تُنگ، سطح تبادل بسیار کمی برای مخلوط شدن اکسیژن هوای محیط با آب و حذف گازهای زائد موجود در آب وجود دارد. کاهش اکسیژن محلول در آب موجب بروز حالت خفگی در ماهی شده و در نتیجه ماهی ناچاراً به سطح آب آمده و به جای شنا کردن، تمام وقت خود را به هواگیری و جلوگیری از خفگی می گذراند (حالت رنج آوری است، نه؟). از طرفی این تُنگها معمولاً بسیار کوچک بوده و آزادی حرکت کمی برای ماهی دارند و تمیز نمودن آنها نیز دشوار است.

تصور نادرست ....ماهی قرمز عمر کوتاهی دارد.

از یک لحاظ این مسأله می تواند صحت داشته باشد: اگر ماهی به خوبی نگهداری نشود، عمر کوتاهی خواهد داشت! در صورت نگهداری صحیح از ماهی قرمز، عمر آن تا بیست سال یا بیشتر نیز می رسد. باید توجه داشت که ماهی قرمز حیوانی مقاوم بوده و در صورتی که به درستی نگهداری شود، احتمال بروز بیماریها در آن نسبت به سایر گونه ها بسیار کمتر است. مسن ترین ماهی قرمز شناخته شده، ?? سال عمر کرده است. در نتیجه بسیاری از ماهیان قرمز معمولاً بیشتر از چند روز در سفره هفت سین زنده نمانده و در حقیقت به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و معمولاً در اثر رنج ناشی از گرسنگی یا آلودگی آب جان خود را از دست داده اند.

تصور نادرست ... ماهی قرمز جثه کوچکی داشته و به فضای زیادی نیاز ندارد.

باید توجه داشت که میزان رشد ماهی قرمز با ابعاد محیط زندگی آن متناسب است (دلیل این امر شاید به دلیل اثرات مهارکننده استرس ناشی از محیط کوچک بر میزان رشد ماهی باشد). اندازه ماهی قرمز در هنگام بلوغ، به ۲۵ سانتی متر یا بیشتر می رسد. یکی از دلایل نیاز ماهی قرمز به حجم زیاد آب، تولید مقادیر بسیار بالایی از مواد دفعی و مضر توسط این ماهی (در مقایسه با سایر ماهیان) است. تجمع مواد سمی در آب، می تواند منجر به مرگ ناگهانی ماهی گردد.

در صورت تهیه فیلترهای مخصوص آکواریوم (که در فروشگاههای لوازم آکواریومی موجود است)، کیفیت آب و شرایط زندگی ماهی به میزان زیادی بهبود می یابد. در مورد نوع فیلتر مناسب این نوع ماهی می توانید با دامپزشک مشورت نمایید.

محل نگهداری

در صورت نگهداری ماهی قرمز در تُنگ، باید آب آن هر روز عوض شود. چنانچه حجم آب محل نگهداری ماهی، ۲۰ لیتر باشد، تعویض حداقل ۲۵ درصد از حجم آب در هفته کفایت می نماید. تعویض آب موجب حذف مواد زائد (ناشی از مدفوع، باقیمانده های مواد غذایی یا مواد وارد شده از محیط اطراف، غذای خورده نشده و گیاهان در حال پوسیدگی)، آمونیاک (دفع شده از بدن ماهی)، نیتراتها و فسفاتها شده و در عین حال آب اکسیژن دار و حاوی ریز مغذی ها را در اختیار حیوان قرار می دهد.

برای تهیه آب محل زندگی ماهی، می توان از آب لوله کشی شهری استفاده نمود. پیش از جمع آوری، بهتر است به مدت یک دقیقه آب شیر جریان داشته باشد. سپس آب را در محفظه ای درباز جمع آوری نموده و برای خارج شدن کلر موجود در آن (که برای ماهی، ماده ای سمی بوده و می تواند موجب بی حالی و حتی مرگ آن شود) و هم­دما شدن با محیط، حداقل به مدت یک شبانه­روز درون خانه نگهداری شود.

دمای مناسب آب محل نگهداری ماهی قرمز معادل ۲۸-۲۵ درجه سانتیگراد بوده و درجه حرارت بالای ۳۲ درجه می تواند برای ماهی قرمز بسیار آسیب زننده باشد. اغلب ماهیان (بویژه ماهی قرمز) به تغییرات دمای آب بسیار آسیب پذیر بوده و دچار اضطراب و ناراحتی می شوند. ماهی قرمز تمایل زیادی به خوردن گیاهان معمول آکواریومی دارد و مثلاً قرار دادن گیاه کابومبا (Cabomba) در آب، منبع تغذیه ای خوبی برای این ماهی ایجاد خواهد نمود! استفاده از گیاه سرخس Java (که گیاهی مقاوم است) برای تزئین محل زندگی ماهی قرمز بسیار مناسب بوده و ماهی نیز از آن لذت می برد، ولی کمتر ممکن است قادر به خوردن آن باشد.

استفاده از تکه های سنگ که با آب شیر به خوبی شسته شده اند (دقت شود که در صورت استفاده از مواد شوینده برای شستن ظرف، مواد و وسایل در تماس با ماهی، حتماً ماده شوینده با آب فراوان کاملاً زدوده شود؛ در غیر اینصورت خطر مسمومیت و مرگ ماهی وجود دارد) و ابزارهای چوبی به منظور ایجاد فضایی برای مخفی شدن و استراحت ماهی امری بسیار ضروری است؛ چرا که بسیاری از ماهیان فقط در پناهگاه خود آرامش داشته و به خواب می روند و در غیر اینصورت دائماً به دلیل ترس از محیط اطراف، بیدار و مضطرب خواهند بود. همچنین افزودن سنگ و گیاهان مناسب به محیط زندگی ماهی، به حذف نیترات از آب کمک نموده و برای ماهی نیز سرگرم کننده است.

ماهی قرمز به بیرون پریدن از آب علاقه مند است. برای جلوگیری از بیرون افتادن آن، لازم است سرپوشی بر روی ظرف قرار داده شود.

معمولاً از ماهی قرمز به تنهایی یا همراه با ماهیان هم گونه خود در یک محل نگهداری می شود. نگهداری انفرادی از ماهی قرمز مشکلی برای آن ایجاد ننموده، با اینحال در صورت وجود ماهی دیگر ممکن است فعالیت و جنب و جوش آنها بیشتر شود.

تغذیه ماهی قرمز

ماهی قرمز همه چیز خوار است؛ به این معنی که برای رشد و سالم بودن هم به غذاهای گیاهی و هم به غذاهای جانوری نیاز دارد. یک حقیقت بسیار مهم در مورد ماهی قرمز این است که این حیوان تا زمانی که غذا در اختیار داشته باشد، فارغ از اینکه گرسنه باشد یا نه، تغذیه می نماید. در طبیعت، ماهی قرمز همواره در جستجوی غذا بوده و نهایتاً مقدار انرژی مصرف شده برای این امر با غذای مختصری که هر از چند گاهی یافته می شود، تقریباً برابری می کند. لیکن در آکواریوم وضعیت متفاوت است. ماهی بدون صرف انرژی چندانی، ممکن است به مقادیر زیاد غذا دسترسی یابد. این حالت می تواند در مواردی خطرناک باشد. مسیر گوارشی به حدی از غذا پر می شود که روده ها پاره شده و موجب مرگ ماهی می گردند. همچنین غذای زیاد منجر به تولید مقادیر بیشتر مواد زائد و مدفوع شده، که آب محل نگهداری ماهی را آلوده می نماید. میزان غذای داده شده به ماهی قرمز در هر وعده باید در حدی باشد که بتواند تمام آن را ظرف ۳-۲ دقیقه مصرف نماید. به این ترتیب تعداد دفعات غذادهی باید حداکثر ۲ بار در روز باشد. یکی از روشهای اطمینان از صحت تغذیه ماهی قرمز، بررسی مدفوع آن است. رشته مدفوع ماهی باید کوتاه و کمی حجیم بوده، به رنگ غذای مصرف شده باشد. رشته های طویل مدفوع که در هنگام شنا، شبیه دم به ماهی متصل هستند، نشانه تغذیه بیش از حد است. در صورت بزرگ بودن اندازه ذرات غذایی، ماهی در مدت فوق قادر به تغذیه به میزان مناسبی نمی باشد.

بنابراین وعده های غذایی کوچک ولی به دفعات متعدد در روز، بهترین شیوه تغذیه ماهی قرمز است. انواع تجاری غذاهای ماهی قرمز در بازار موجود است که در صورت استفاده صحیح، نیازهای اولیه این حیوان را برآورده نموده و رشد آن را سرعت می بخشد. در هنگام انتخاب غذا باید دقت نمود که غذای ماهیان آبهای گرم (ماهیان گرم­آبی) برای ماهی قرمز مناسب نمی باشد. در صورتیکه ماهی قرمز در یک زمان مقدار زیادی غذای خشک را مصرف کند، ممکن است دچار نفخ شدید شود. خیساندن غذاهای خشک پیش از ارائه به ماهی، می تواند از بروز این امر جلوگیری نماید. استفاده از سبزیجات برگ دار تازه، اسفناج، گیاهان زنده، زرده تخم مرغ آب پز شده، کرم خاکی و میگوی ریز شده، نیز به رفع نیازهای تغذیه ای این حیوان کمک می نماید. در صورت بروز مشکلات گوارشی، لازم است که سریعاً غذادهی به ماهی متوقف شده و پس از رفع معضل، مجدداً تغذیه به حالت عادی برگردانده شود. از نشانه های سلامتی ماهی قرمز، تلألو رنگ فلسهای آن، درخشش چشمها، جنب و جوش زیاد و هوشیار بودن نسبت به محیط اطراف (عکس العمل مناسب به تحریکات محیطی)، داشتن تعادل در هنگام شنا کردن و غالباً شنا در قسمت میانی آب (نه در کف آب و نه در سطح آن) می باشد.

وضعیت نور محیط

ماهی قرمز برای سالم ماندن به دوره های نوری شب و روز نیاز دارد. در هنگام روز، نور طبیعی پنجره از نورهای مصنوعی (نظیر لامپ فلورسنت یا رشته ای) بسیار بهتر است. باید توجه داشت که از تابش طولانی مدت آفتاب به ماهی جلوگیری شود (مثلاً با قرار دادن شیء یا گیاهی برای مخفی شدن در سایه آن)؛ چراکه این امر می توان به بروز زخمهای آفتاب سوختگی شدید در حیوان منجر شود. روشنایی به مدت ۱۲ ساعت در روز برای ماهی کافی است. در صورتیکه نور طبیعی در دسترس نیست، تأمین نور (ترجیحاً فلورسنت) از ضروریات می باشد.

 

آنچه که در اینجا آورده شد، تنها نکات مختصری درباره شیوه نگهداری و نیازهای ماهی قرمز بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتابهای بسیار زیادی که در رابطه با نگهداری از ماهیان سردآبی گردآوری شده اند، یا سایتهای اینترنتی مراجعه نموده یا با دامپزشک مرتبط با امور آبزیان مشاوره نمایید.

با آرزوی زندگی و شادی؛ نه­تنها برای خود، بلکه برای تمام جانداران…
بخش سوم
    دوستان عزیز: نوروز یادگار نیاکان ماست نگذاریم سودجویان سفره های شاد ما را به یک تراژدی غمناک تبدیل نمایند .
 تجارت ماهى هاى قرمز مدت ها است که در یک دوره زمانى ۱۵ اسفند تا ۱۳ فروردین شکل گرفته است. تجارتى که محصول آن هیچ ریشه اى در تاریخ باستانى عید نوروز ایرانى ندارد. ۸۰ سال پیش به همراه ورود چاى به ایران ماهى قرمز نیز که سمبل عید چینى است به سفره هاى هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینى ماهى قرمز را رها مى کنند تا زندگى جریان یابد و ما ماهى قرمز را اسیر تنگ هاى بلورین مى کنیم تا همزمان با رشد سبزه هاى سفره هایمان و بارورى زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم.دکتر نیکنام نماینده مجلس هفتم که زرتشتى است درباره ماهى قرمز سفره هفت سین مى گوید: در هیچ کدام از مراسم سنتى مان در مورد نوروز ماهى قرمز جایگاهى ندارد.
 در سفره عید انار به نشانه بارورى و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها مى شود تا عشق و بارورى همچنان پاینده بماند. نیکنام مى گوید: اگر ایرانى ها مى دانستند که ماهى قرمز هیچ ریشه تاریخى در سفره هفت سین ندارد به جاى پرداخت پول براى خرید و قتل ماهى هاى قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها مى کردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.
ماهى هاى قرمز که براى ایام عید پرورش پیدا مى کنند در حوضچه ها و استخرهاى غیراستاندارد و آب هاى آلوده رشد پیدا کرده و به علت همین آب هاى آلوده مى توانند عامل انتقال بیمارى سل جلدى باشند.ماهى هاى سرخ و کوچک در مسیر رسیدن به میدان مادر (محل توزیع ماهى هاى قرمز) به علت حمل نادرست نخستین سکته قلبى را تجربه مى کنند، دومین سکته حین پرتاب و تقسیم بندى از منبع اصلى به سطل هاى آب تجربه مى شود و سومین سکته زمانى است که شما با ذوق و خنده نخستین تلنگر را به تنگ آب مى زنید.
 صدا موج برمى دارد و هجوم مى برد تا قلب کوچک ماهى براى همیشه بایستد. ماهى به پهلو مى شود، روى آب مى آید و مرگ را میان سفره مقدس هفت سین که همه عناصرش ریشه در تولد و بارورى دارد به تصویر مى کشد.ماهى قرمز ایرانى نیست. سفره هفت سین ایران باستان از هزاران سال پیش تاکنون هرگز هیچ عنصرى را در دل خود نداشته که بخواهد شاهد مرگ باشد.هر سال ایام عید ? میلیون قطعه ماهى مى میرند. ۲ میلیون قطعه ماهى قرمز به خاطر لحظه شاد بودن ما، به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ. عجیب نیست اگر بخواهیم که هر خانوار ایرانى تصمیم بگیرد امسال از خیر خرید ماهى قرمز بگذرد.
عجیب نیست اگر بدانیم در صورتى که ایرانى ها از خرید ماهى قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزى پایان خواهد یافت. عجیب نیست اگر باور کنیم سیب سرخ یا انار همان سرخى سفره هفت سین ایرانى است که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد. عجیب نیست اگر تابلوى معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهى قرمز را میان سفره هفت سین اش طراحى و نقاشى نکرد.
عجیب تر نیست اگر از کودکانمان بخواهیم اولین نجات دهنده ماهى هاى قرمز باشند و به جاى پرداخت پول براى دعوت ماهى ها به مرگ، تصویر آن را نقاشى کنند.سفره هفت سین ایرانى ماهى قرمز ندارد. به لحظه هایى فکر کنید که ماهى قرمزتان به پهلو روى آب تنگ سفره هفت سین نورزى تان مى میرد. اکنون که این سنت بدون هیچ بهانه اى وارد فرهنگ ما شده است، سنت شکنى کنیم و دوباره به فرهنگ واقعى و قدیمى سفره هفت سین برگردیم.ماهى قرمز چند؟ سه تا ۵۰۰ تومان، شاید هم سه تا ۱۰۰۰ تومان. مهم نیست. شما امسال براى قربانى کردن ماهى هاى قرمز هیچ پولى پرداخت نخواهید کرد و به جاى آن سیبى خواهید داشت که مرگ ندارد. امتحان کنید. امتحان شما نجات ۲ میلیون قطعه ماهى قرمز است
منبع:
بخش اول : دامپزشکی استان تهران
بخش دوم :حکیم مهر – یادداشت وارده / دانستنی‎های ماهی قرمز – دکتر سیاوش احمدی نوربخش – دامپزشک و دستیار دوره تخصصی جراحی دامپزشکی
بخش سوم: تبیانA

کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mehdi.v

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۲۰ فروردین, ۱۳۹۱
۸:۳۶ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

ناگفته ها در مورد ماهی قرمز کوچولو

 

داخل تنگ بلورین ماهی قرمز کوچولو قرار داشت و مدام دهان خود را باز و بسته می کرد ابتدا تصور کردم که تنها در حال اکسیژن گیری است و نگاه ملتمسانه او چیز دیگری می گفت " در مورد ماهی قرمز بگو تا بحال خیلی ها از تو خواستند حتی روزنامه نگارها، پس در مورد ماهی قرمز کوچولو بنویس و اسم آن را بگذار ناگفته ها در مورد ماهی قرمز کوچولو"

ماهی قرمز در نزد تمام ایرانیان شناخته شده است و چنان با فرهنگ ما پیوند خورده است که هیچگاه در مورد منشاء و زمان پیدایش آن سخن گفته نمی شود.

قدمت این ماهی در کتب به ۱۰۰۰ سال پیش بر می گردد. در چین سلسله تانگ شروع به احداث استخرهای جهت پرورش کپور ماهیان کرد این کپور ماهیان به رنگ سیلور ( نقره ای ) بودند ولی با جهش ژنتیکی که در این نژاد رخ داد عده ای از این کپور ماهیان به رنگ قرمز در آمدند. در سال ۱۱۶۲ میلادی امپراطوری سلسله سونگ در چین دستور ساخت استخرهایی جهت پرورش ماهیان قرمز را داد ولی این ماهیان تنها در دربار امپراطوری بودند و کسی حق عرضه آن را در بیرون از دربار نداشت. در سال ۱۶۱۱ میلادی ماهیان قرمز توسط پرتقالیهای دریانورد به سایر نقاط دنیا معرفی شدند.

ماهی قرمز از گونه کپور ماهی آب شیرین است بر اثر تغییراتی که در چشم و بال ماهیان قرمز به وجود آمده به انواعی مانند: چشم حبابی (Bubble Eye)، چشم آسمانی (Celestial Eye)، دم پروانه ای (Butterfly Tail)، دم چتری، ستاره مانند و ....

ماهیان قرمز از لحاظ اندازه می توانند به حداکثر ۴۲/۵۸ سانتیمتر و از لحاظ وزنی به ۵/۴ کیلو گرم برسند، اما این قد و وزن در شرایط زیست محیطی معمول کمتر از نصف موارد ذکر شده می باشد. در مورد طول عمر ماهیان قرمز در منابع حداکثر بیست سال و در شرایط اکواریم خانه به بیش از شش سال نمی رسد، البته میانگین سنی این ماهیان زیبا در خانه های ما ایرانیان به ۱۵ روز هم نمی رسد.

یکی از دلایل طول عمر کوتاه ماهیان قرمز در ایران بدلیل بیمار بودن و عرضه کاملاً سنتی و غیر بهداشتی است. با توجه به اینکه عرضه عمده این ماهیان و خرید آنها تا اواخر اسفند امسال انجام نمی شود امید آن است مسئولان شبکه دامپزشکی شهر ها تدابیر لازم جهت عرضه ماهیان قرمز سالم و عرضه بهداشتی آن را پیش بینی نمایند.

دلیل دیگر عدم عمر کافی این ماهیان عدم اطلاع از شرایط نگهداری این ماهیان و متاسفانه مسئولیت پذیری اندک برخی از افراد در نگهداری ماهیان قرمز است. ماهیان قرمز از آب شیرین استفاده می کنند و وجود نمک در آب آنها و با حتی وجود سنگهای که موجب تغییر املاح آب شود موجب کوتاه شدن طول عمر این موجودات زیبا می شود. ماهیان قرمز نیاز زیاد به اکسیژن دارند در حالی که آب شهری و یا آب جوشیده از میزان کافی اکسیژن برخوردار نیست و بدلیل کلر بالا افراد مجبور به نگهداری آب در ظرفی جهت پریدن کلر آب هستند، تا ماهیان دچار مسمومیت با کلر نشوند. این مدت نگهداری که حداقل شش ساعت می باشد سبب از دست رفتن مقداری از اکسیژن آب نیز می شود متاسفانه استفاده سنتی از تنگهای بلورین درب باریک سبب اکسیژن گیری نامناسب آب می شود هر چند استفاده از ظروف درب گشاد سبب بهتر اکسیژن گیری می شود ولی در طولانی مدت باز اکسیژن مورد نیاز به اندازه کافی نمی باشد اکسیژن آب به دو صورت تامین می شود ۱- آبی که در جریان باشد و لایه های اکسیژن در تلاطم آب گیر و در آب بماند. ۲- بوسیله دستگاهایی اکسیژن ساز ( هوا ده ) که در اندازه های مختلف و قیمتهای متفاوت در اکواریمها عرضه می شوند.

دلیل دیگر عمر کوتاه ماهیان قرمز استفاده از ظروف کوچک و تعداد ماهیان زیاد در این ظروف است. تراکم بالای ماهیان قرمز سبب کاهش اکسیژن موجود در آب می شود.

ماهیان قرمز برخلاف تصور برخی افراد احتیاج به دمای بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دارند. و هر روز نیاز به تغذیه دارند غذای مورد استفاده برای این گونه ماهی باید حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین پائین باشد که تمامی اکواریمها غذاهای مخصوص اینگونه ماهیان را دارند همچنین استفاده از نان برای تغذیه این ماهیان مناسب است باید توجه داشت استفاده از غذا ها باید به میزان مناسب باشد بصورتی که ماهی قرمز تمام غذای خود را در طی چند دقیقه بخورد.

ماهیان قرمز براساس طیف نوری که از طریق چشم خود دریافت می کنند رنگ خود را تغییر می دهند این تغییر رنگ براساس پیگمانهای موجود در پوست انجام می شوند.

ماهیان قرمز مانند تمام موجودات زنده دچار بیماریهای مختلف می شوند که درمان آنها تنها توسط دکتر دامپزشک انجام می شود همچنین برخی از بیماریهایی ماهیان قرمز جزء بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان می باشد بنابراین عرضه ماهیان سالم و بهداشتی یکی از دغدغه های همیشگی دامپزشکان می باشد.

 

http://www.irvet.ir

کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mehdi.v

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۲۵ فروردین, ۱۳۹۱
۱۱:۳۹ ب٫ظ
Avatar
vahid
مهمان
Guests

hamid1369 گفته :

باعرض تبریک پیشاپیش عید نوروزyoho

با این مقدمه شروع میکنم:میدونستین سال قبل ۷میلیون ماهی عید وارد بازار شد وطبق آمار۹۸درصدشون مردنheeee.میخواستم هر کدوم از دوستان نظرات وآشنایی خودشون در مورد ماهی عید از بازار وتجارت سیاهش گرفته تا خانواده این ماهی و رفتار وخاستگاه و در مورد تشخیص جنسیتشون ویا حتی تکثیر این ماهی زیبا بگن

salam man 100 ta mahi qermez daram (tu hoz) ye zghal aktivo ye tasfiye alan ye haftas ke ruzi 2 3tashun mimiran chi konam

۲۶ فروردین, ۱۳۹۱
۵:۰۵ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

حجم آب حوض و ابعادش چقدر هست برای ۱۰۰ تا ماهی باید استخر داشته باشید یا یه حوض بزرگ.

بنظر من احتیاجی به تصفیه نیست فقط یه فکری برای اکسیژن رسانی انجام بده خیلی بهتر از تصفیه هست.

شرایط آب چطوره شاید آب زیاد مونده و تراکم ماهی هم زیاده مواد سمی آب رفته بالا یه کمی از آب رو تعویض کنید و آب تازه بدون کلر اضافه کنید.

۲۶ فروردین, ۱۳۹۱
۷:۲۵ ب٫ظ
Avatar
vahid
مهمان
Guests

salam aqa mojtaba taqriban 300 litr ab ja migire favvare ham dare ke fekr mikonam kare oksijen resani ham anjam bede ab ham taze taviz shode bud va sange namak ham dakhele ab endakhte budam har ruz sobh ham yekam qaza (ham gushti va ham pulaki midam )

۲۶ فروردین, ۱۳۹۱
۹:۲۴ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام...من متوجه نشدم اندازه حوض چقدره؟ اگه کوچیک باشه برا ۱۰۰ تا ماهی زیاده بعد برا این تعداد ماهی یه فواره کوچیک برا رسیدن اکسیژن در نظر میگیرن....هر چه حوض بزرگتر باشه میزان سطح اکسیژن گیر آب زیادتر میشه...راستی وضعیت غذا دهی چجوره چون غذا دادن به ۱۰۰ تا ماهی اونم که همشون بتونن بخورن سخت تره

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۲۶ فروردین, ۱۳۹۱
۱۱:۰۲ ب٫ظ
Avatar
vahid
مهمان
Guests

salam andazash 2metr dar 2metr hast va qaza ham ke mirizam dar arz 5 min  tamum mishe

۲۸ فروردین, ۱۳۹۱
۹:۳۴ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

آقا وحید اگه عضو بشین بهتره.....توی ماهی هاتون نشانه هایی از بیماری یاهر چیز دیگه..مثلا ماهی ها رو سطح آب نمیان تنفس کنن...یا کج شنا کردن

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۲۸ فروردین, ۱۳۹۱
۹:۴۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام hi-hi

آقا وحید لطف عضو بشید تا مطالب شما زودتر نمایش داده بشه و زودتر هم به جواب برسید.heyyy

بنظر من به دلیل غذای گوشتی بوده ، غذای گوشتی رو حذف کنید و فقط همون غذای پولکی رو بدین. احتمالا مشکل شما برطرف میشه.pray

۲۹ فروردین, ۱۳۹۱
۷:۱۵ ب٫ظ
Avatar
vahid
مهمان
Guests

mamnoon ta hala ke 40 50tashun mordancry

۲۲ اسفند, ۱۳۹۲
۹:۴۴ ق٫ظ
Avatar
.

متخصص‌حیوانات
Members
تعداد نوشته ها: 1616
تاریخ عضویت:

۶ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

نکته مهم در باره ماهی قرمز یا ماهی عید!!!!!

سلام به دوستای گلم 

دوستان الان فصل بهاره و نزدیکای عیده و همه مشغول خرید ماهی و سبزه و اینا هستن 

ولی توجه کنین با ماهی های عید نوعی سمندر وارد میکنن که این سمندر بسار سمیه و سمش برای ماهی هیچ ضرری نداره ولی اگر ابش با زخم یا دهن تماس پیدا کنه در جا کشندس

علایم ؛ خفگی و تنگی نفس، سرفه های خونین ، سر گیجه ، طعم اهن احساس میشه ، تشنج و مرگ 

شاید هم یک روز طول نکشه تا ادم رو از پای در بیاره 

پس اگر تو اب و اکواریومه ماهی عیذی سمندر دیدین از اون تانک ماهی نگیرین !!!!!!

flower2flower

۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۹:۰۹ ب٫ظ
Avatar
iliya paki
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 350
تاریخ عضویت:

۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

ببخشید اینو میگم اما لازمه من ماهی قرمزمو تا ۵ سال تو تنگ تنها نگه داشتم(امسال مرد) بش بیسکوییت میدادم یه بارم تو حوض نگهداری میکردم تا دو سال بیشترشون موندن و اینم اخریشون بود اونایی هم که نموندن خیلی کمشون مردن همرو رد کردم

در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن//من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۸:۲۴ ق٫ظ
Avatar
Mohammad.M
اردبیل

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 448
تاریخ عضویت:

۶ مرداد, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

باسلام.

من هم اگه مشکلی نباشه درمورد این ماهی بگم.

به تنگ ماهی تلنگر نزنید.چون این ضربه باعث میشه که ماهی فلج بشه!!!!!پس هر وقت دیدید که ماهی بی حرکته تلنگر یا ضربه نزنید.

درمورد غذا دادن بهش نان ندید چون جوش شیرین داره و بهش زیاد غذا ندید چون ممکنه بمیره!!!!

بهترین گزینه محل نگهداری حوض هست.

نسخه ی آشفته ی دیوان عمر ما مپرس/خط غلط معنی خط املا غلط انشا غلط

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۳:۵۸ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

بله حتی به شیشه آکواریوم هم نباید ضربه و تلنگر بزنید چون یک خط جانبی روی بدن ماهی ها هست که با اون نوسانات آب و ضربه های مختلف رو احساس میکنن و یک مرتبه دچار شوک شدیدی میشن و عصبی میشن.birddone

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۶:۰۵ ب٫ظ
Avatar
iliya paki
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 350
تاریخ عضویت:

۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

بله کاملا و اگه با سرعت از جلوش رد شید و زقاد ورجه وورجه کنید استرس میگیره

در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن//من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۷:۲۰ ب٫ظ
Avatar
.

متخصص‌حیوانات
Members
تعداد نوشته ها: 1616
تاریخ عضویت:

۶ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

اقا مجتبی توضیح دادن فقط اضافه کنم که روی ین خط تار های بسیار ریز و میکروسکوپی هستن که به لرزش و نوسانات خیلی حساس هستند و کوچکترین لرزه رو میگیرن و به مغز ماهی ارسال میکنن که باعث عکی العمل میشه 

توی انسان پرده ی گوششه 

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۷:۴۱ ب٫ظ
Avatar
H∀ⓂΞD20
ShellEX.dll

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 3661
تاریخ عضویت:

۱ بهمن, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

خب منم یه چیز دیگه اضافه کنم

خط جانبی یه کانال زیر پوست ماهیه که وسیله سوراخ هایی با محیط بیرون ارتباط داره
و درونشون ساختار هایی به نام کاپولا هست که درون کاپولا ها سلول هایی هست که مژه ((شاخک بسیار ریز)) دارند...و وقتی جسمی در نزدیکی ماهی حرکت کنه یا چیزی باعث ایجاد موج بشه...این امواج باعث حرکت مژه ها و تحریک اونها و درنتیجه ایجاد پیام عصبی و عکس العمل ماهی میشه
حالا گفتم یه بحثی شده که منم یه چیزای بلدم بگم که دیگه بحث تخصصی تر بشه

....

۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۱۰:۴۲ ق٫ظ
Avatar
iliya paki
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 350
تاریخ عضویت:

۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ها؟ یجوری بگین ما هم بفهمیم؟

در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن//من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۳
۱۲:۲۹ ب٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

دوست گرامی ، اگه بخوایم اعمال قانون کنیم که اکثر پست های شما باید پاک بشه . بیزحمت پستهای این مدلی نزنین . یا مثلا چیزی که تو تاپیکهای دیگه دیدم اینکه پستهای پشت سرهم نزنین . الان بخاطر ورود تازه ی شما قدری داره پارتی بازی میشه براتون وگرنه اعضای دیگر بودن پستاشون پاک میشد 

اینجا یه سایت تخصصیه و سیاست ادمین اینطوریه که کامنت ها بار علمی داشته باشن . درخواست دارم یه قدری به این موضوع توجه کنین

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
202 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
2 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33797

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163777

جدیدترین اعضاء:

radin.456, lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055, kave_hd, 653kimia

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها