شارک رمبو بلک (معروف به شارک رنگین کمان) | شناخت انواع ماهیان زینتی اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
شارک رمبو بلک (معروف به شارک رنگین کمان)
۱۱ فروردین, ۱۴۰۲
۹:۳۲ ب٫ظ
Avatar
AROWANA. OSCAR
لرستان.خرم آباد دریاچه مالاوی

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 1650
تاریخ عضویت:

۲۳ تیر, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

باسلام خدمت دوستان خوب اونلی پت.به معرفی یکی از گونه های زیبای ماه شارک میپردازیم.

168028560802532.jpgImage Enlarger

شارک رنگین کمانی یک ماهی آب شیرین از خانواده Cyprinidae است. علیرغم نامش، این گونه یک کوسه واقعی نیست - به دلیل ظاهر کوسه‌مانندش به این نام می‌گویند. شارک های رنگین کمانی بدن خاکستری، سیاه یا آبی تیره با باله های قرمز یا نارنجی پر جنب و جوش دارند. این ماهی ها به دلیل ظاهر منحصر به فردشان محبوب هستند، اما نسبت به سایر ماهی های آکواریومی نیاز به مراقبت بیشتری دارند و می توانند ماهی حساس باشند

نام های رایج شارک رنگین کمانی، شارکه باله قرمز، شارک رمبو ، شارک یاقوتی، رنگین کمان، شارک لبه سبز،

زیستگاه: کامبوج، لائوس، میانمار، تایلند و ویتنام

اندازه: ۴-۶ اینچ

عمر : ۵-۸ سال

رنگ: خاکستری، مشکی یا آبی تیره، با باله های قرمز یا نارنجی

رژیم غذایی: همه چیزخوار

خلق و خوی: نیمه تهاجمی

حداقل اندازه مخزن: ۵۰ گالن

دما: ۷۲-۷۹ درجه فارنهایت (۲۲-۲۶ درجه سانتی گراد)

pH: 6.5-7.5 pH

سختی: ۵-۱۱ dGH

سطح مراقبت: متوسط

پرورش: تخم گذار

168028549917421.jpgImage Enlarger

شارک های رنگین کمانی بومی چندین رودخانه بزرگ در جنوب شرقی آسیا از جمله مکونگ، زه بانگفای و چائو فرایا هستند. شارک ها در نزدیکی کف رودخانه های شنی زندگی می کنند که در آن پلانکتون ها و جلبک ها فراوان هستند. در طول فصل باران های موسمی، آنها با سیل زیاد به سمت بالادست مهاجرت می کنند و پس از خشک شدن سیل به قسمت های پایین رودخانه عقب نشینی می کنند. مشخصات گونه اگرچه این ماهی ها در طبیعت رایج هستند، اما ماهی های منفرد و سرزمینی هستند که از همراهی با یکدیگر اجتناب می کنند و بیشتر زندگی خود را به تنهایی می گذرانند. اندازه و طول عمر شارک رنگین کمان ۵ تا ۸ سال و در اکواریوم ها تا ۱۱ سال گذارش شده طول شارک های رنگین کمانی کامل در طبیعت به شش اینچ و در اسارت به چهار اینچ می رسد. اندازه متوسط ​​خرید بسیار کوچکتر است - معمولاً حدود دو اینچ - و بسیاری از ماهی داران نمی دانند که این ماهی ها چقدر بزرگ می شوند. ماده ها در قسمت میانی پهن تر از نر هستند. دو جنس از نظر طول قابل تشخیص نیستند. در طبیعت، کوسه های رنگین کمانی تا هشت سال عمر می کنند. در اسارت، با مراقبت عالی، آنها می توانند تا شش سال زندگی کنند. دسترسی کوسه های رنگین کمانی به اندازه برخی از ماهی های آکواریومی رایج نیستند، اما بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی و اکثر فروشگاه های آنلاین حداقل یک گونه را می فروشند. از آنجایی که این ماهی نسبت به سایرین محبوبیت کمتری دارد، همیشه در همه وب سایت ها موجود نیست. هزینه یک شارک رنگین کمانی حدود ۱۰ دلار است. آنها ترجیح می دهند تنها ماهی در نوع خود در مخزن باشند، بنابراین خرید فقط یکی از آنها توصیه می شود.

168028549919512.jpgImage Enlarger

شارک های رنگین کمانی دارای بدن دراز کوسه مانند، شکم صاف و رنگ آبی یا خاکستری هستند. در اسارت، آنها نیمه تهاجمی هستند. رنگ ها، الگوها، باله ها و تفاوت های جنسی بدن شارک رنگین کمانی سیاه، آبی یا خاکستری است، با باله های قرمز یا نارنجی پر جنب و جوش و دم قرمز یا نارنجی. پوزه ای نوک تیز و شکمی بلند و صاف با باله پشتی قائم مانند کوسه دارد. باله های پشتی تا ۱۱ پرتو منشعب دارند و دم آن دوشاخه است. نرها لاغرتر از ماده ها هستند و در زمان بلوغ جنسی خطوط سیاهی روی باله های دم خود ایجاد می کنند. ماده ها رنگ پریده تر از نرها هستند. ماهی های استرس دار یا بیمار رنگشان کدر است. یک تنوع رنگی رایج، شارک رنگین کمانی آلبینو است. کوسه های رنگین کمان آلبینو دارای دم و باله های قرمز یا نارنجی مشابه گونه های دیگر هستند، اما بدنی سفید و تقریباً شفاف و چشمان قرمز دارند. رفتار معمولی در طبیعت، کوسه های رنگین کمانی منفعل هستند و ماهی های دیگر را آزار نمی دهند یا اذیت نمی کنند. با این حال، در اسارت، آنها تمایلات تهاجمی و سرزمینی دارند، به خصوص اگر فضای کافی در تانک وجود نداشته باشد. بزرگسالان به سرعت در اطراف ته مخزن شنا می کنند و در شب بیشتر فعال هستند. نوجوانان ترسو هستند و زمان زیادی را مخفی می کنند. ماهی های بالغ با گاز گرفتن، تعقیب، و سر و دم زدن سایر ماهی های پایین نشین تسلط خود را به دست می آورند. مراقبت از شارکه رنگین کمان و الزامات مخزن مراقبت از شارک های رنگین کمانی در اسارت امکان پذیر است، اما ماهی ها نسبت به سایر ماهی های آب شیرین به مراقبت بیشتری نیاز دارند. مهمترین الزامات مخزن، پارامترهای ثابت آب و فضای زیاد شنا است. شارک های رنگین کمان را با جلبک، لارو حشرات و حشرات آبزی تغذیه کنید. الزامات زیستگاه و مخزن زیستگاه طبیعی شارک های رنگین کمانی رودخانه های گرم و آب شیرین با بستر شنی است. شما باید این محیط را در مخزن با پارامترهای آب و تزئینات مشابه تکرار کنید. این گونه به یک مخزن بزرگ حداقل ۵۰ گالن، با طول آکواریوم حداقل ۴۸ اینچ و نسبت ماهی به آب کم نیاز دارد. هرچه فضای بیشتری در اختیار آن قرار دهید، ماهی کمتر تهاجمی و قلمرو می شود. غارها، دکورهای توخالی و گیاهان مکانی برای پنهان شدن فراهم می کنند که تمایلات تهاجمی را کاهش می دهد. سرخس جاوا، خزه جاوا و شاخک گیاهان خوبی برای تانک هستند. یک بستر شنی برای تقلید از بستر رودخانه شنی در محیط طبیعی ماهی انتخاب کنید.

168028549921073.jpgImage Enlarger

نوع آب: آب شیرین و با اکسیژن خوب

اندازه مخزن: حداقل ۵۰ گالن و ۵۰ گالن آب اضافی برای یک کوسه رنگین کمانی

دمای آب: ۷۲-۷۹ درجه فارنهایت

بستر: ماسه ریز

راه اندازی تانک: گیاهان، غارها، تزئینات توخالی

اسیدیته: ۶.۵-۷.۵ pH

سختی آب: ۵-۱۱ dGH

اکسیژن: برای اکسیژن رسانی یک سنگ هوای متوسط کافی است 

روشنایی: نور تانک LED چرخه های طبیعی روز/شب را فراهم می کند، اما به نور خاصی نیاز نیست

 pH ثابت به ویژه برای جلوگیری از استرس ماهی یا ایجاد بیماری مهم است. بیماری چندین بیماری وجود دارد که کوسه های رنگین کمانی در اسارت مستعد ابتلا به آنها هستند: Ich Ich یک بیماری انگلی است که باعث ایجاد لکه های سفید و نمک مانند در بدن ماهی مبتلا می شود. علائم ich شامل چشمک زدن (زمانی که ماهی بدن خود را به سطوح ناهموار می مالد)، بی حالی و از دست دادن اشتها است. شرایط نامناسب آب معمولاً دلیل ریزش در شارک های رنگین کمانی است. با قرنطینه کردن ماهی در یک مخزن جداگانه و اضافه کردن یک قاشق غذاخوری نمک به ازای هر ۵ گالن آب، این بیماری را درمان کنید. برای تسریع چرخه زندگی انگل، دما را دو درجه افزایش دهید. بیماری مثانه شنا بیماری مثانه شنا، یا اختلال مثانه شنا، باعث می‌شود ماهی آسیب‌دیده به ته آکواریوم فرو برود یا به سمت پایین و دم بالا شنا کند.

168028549922614.jpgImage Enlarger

این بیماری در اثر یبوست یا انگل های روده ای ایجاد می شود و با تغذیه نخود سبز ماهی قابل درمان است. موارد جدی تر بیماری مثانه شنا نیاز به جراحی دارد. ماتس تانک یک شارک رنگین کمان آلبینو در حال شنا در میان سرخس های جاوا کوسه های رنگین کمانی جفت مخزن مناسبی برای ماهی های آرامی هستند که در قسمت های بالای آکواریوم شنا می کنند، تا زمانی که فضای زیادی برای ماهی ها وجود داشته باشد تا فضای مخصوص به خود را داشته باشند. اگر حداقل ۱۰۰ گالن فضای مخزن دارید، می توانید بیش از یکی از گونه ها را در خود جای دهید، اما برای جلوگیری از استرس و خصومت، نگهداری آنها به تنهایی توصیه می شود. این گونه را با ماهی های خجالتی نگهداری نکنید، مانند ماهی هچت مرمری و گربه ماهی otocinclus، که طبیعت تهاجمی هستند. ماهی هایی بزرگی که برای دفاع از خود در برابر تهاجم شارک های رنگین کمانی آرام و قوی هستند، عبارتند از:

گورامی ها بارب ها دالر ها و انواع سیچلاید های افریقایی

168028560801021.jpgImage Enlarger

شارک رنگین کمانی را بعد از جفت شدن مخزنش در آکواریوم قرار دهید. رژیم غذایی و تغذیه شارک های رنگین کمانی همه چیز خوارانی هستند که از رژیم غذایی گوشت و گیاهان لذت می برند. در طبیعت، آنها جلبک، زئوپلانکتون، لارو حشرات، مواد گیاهی در حال پوسیدگی، حشرات و سخت پوستان را می خورند. شما باید این رژیم غذایی متنوع را در تانک تکرار کنید، و اطمینان حاصل کنید که ماهی با مواد مغذی مورد نیاز برای رشد تامین می شود. می توانید به آنها غذاهای مختلفی بدهید که در ته مخزن فرو می روند، مانند قرص های جلبک، لارو حشرات و زئوپلانکتون. سخت پوستان زنده یک غذای مغذی هستند که به ماهی فرصت می دهد طعمه خود را بگیرد و بخورد. سبزیجاتی مانند اسفناج، نخود، کاهو و کدو سبز جایگزین های گیاهی خوبی برای جلبک ها هستند. برای حفظ رنگ پررنگ و تشویق به رشد سالم، ماهی خود را با غذاهای پر پروتئین، مانند میگوی آب نمک یا کرم خونی تغذیه کنید. می توانید این غذاها را به صورت زنده یا منجمد تغذیه کنید. سه بار در روز تغذیه کنید. غذای کافی برای خوردن ماهی ها در عرض پنج دقیقه تهیه کنید و باقی مانده غذا را دور بریزید تا مخزن تمیز بماند. پرورش شارک های رنگین کمان وحشی زمانی به بلوغ جنسی می رسند که طول آنها از چهار اینچ بیشتر شود و در ماه های اکتبر و نوامبر جفت گیری می کنند. پرورش در اسارت به دلیل رفتار تهاجمی و سرزمینی در فضاهای محدود چالش برانگیز است. تعداد بسیار کمی از مردم موفق به پرورش این گونه با موفقیت می‌شوند و احتمال زیادی وجود دارد که ماهی‌ها به یکدیگر حمله کنند، آسیب ببینند و بکشند.

168028549924395.jpgImage Enlarger

نحوه پرورش شارک های رنگین کمانی اگر می خواهید برای پرورش شارک های رنگین کمانی تلاش کنید، با احتیاط ادامه دهید - و این مراحل را دنبال کنید: یک مخزن پرورش جداگانه ایجاد کنید. مخزن باید حداقل ۷۵ گالن باشد و باید حاوی آب شیرین و یک بستر شن درجه یک آکواریوم باشد. همانطور که روی بطری توصیه شده است، دکلره مایع را به آب اضافه کنید و یک فیلتر و آبگرمکن اضافه کنید. مخزن را با صخره ها، غارها و گیاهان تزئین کنید تا پناهگاه هایی برای ماهی ها فراهم کنید که بتوانند از یکدیگر پنهان شوند. نر و ماده را در مخزن قرار دهید. یک هفته صبر کنید تا ببینید آیا آنها یکدیگر را تحمل می کنند یا خیر. اگر جفت شروع به مبارزه کرد، بلافاصله یکی از ماهی ها را بردارید.

168028560803713.jpgImage Enlarger

اگر ماهی ها در هفته اول به یکدیگر حمله نکرده اند، با تغذیه ماهی با غذاهای پر پروتئین مانند میگوی آب نمک و با تعویض روزانه ۲۵ درصد از آب مخزن با استفاده از سطل، پرورش را تحریک کنید. به تهیه غذاهای پر پروتئین ادامه دهید و تا یک هفته دیگر روزانه آب آن را تعویض کنید. اگر تلاش های شما برای پرورش موفقیت آمیز باشد، نر و ماده به یکدیگر ساییده می شوند و ماده تخم ها را روی بستر پخش می کند. نر تخمها را در همان روز با پاشیدن میلت (مایع حاوی اسپرم) روی تخمک ها بارور می کند. تخم مرغ ها را با استفاده از تور ماهی به مخزن مخصوص سرخ کردنی منتقل کنید. اندازه مخزن سرخ کردنی باید ۱۰ گالن باشد و باید حاوی یک مینی بخاری و یک سنگ هوا باشد که برای گردش آب به پمپ هوا متصل است. پس از دو روز، تخم ها از تخم بیرون می آیند و بچه ماهی دو تا سه روز دیگر از کیسه های تخم مرغ تغذیه می کند.

168028560805024.jpgImage Enlarger

هنگامی که کیسه های زرده ماهی خالی شد، تا دو هفته به غذای سرخ شده مایع سرخ شده بدهید، سپس بچه سرخ شده را با میگو آب نمک تغذیه کنید. هنگامی که طول بچه ها به یک اینچ رسید، آنها را به مخازن جداگانه خود منتقل کنید و به آنها غذای ماهی بالغ بدهید. آیا باید یک شارک رنگین کمانی برای آکواریوم خود تهیه کنید؟ به دلیل رفتار سرزمینی شارک رنگین کمانی، شما نباید این ماهی را تهیه کنید مگر اینکه مخزن کافی بزرگ و جفت تانک صلح آمیز - اما نه خجالتی - داشته باشید. اگر یک آکواریومیست مبتدی هستید که به دنبال ماهی آرام و کم نگهداری برای تانک خود هستید، یکی از آن ها را نخرید. آنها ماهی های زیبا و فعالی هستند و وقتی با جفت های تانک مناسب نگهداری می شوند به راحتی از آنها مراقبت می شود. جدا از تمایلات تهاجمی ماهی ها، تماشای آنها در آکواریوم سرگرم کننده است.

168028560806015.jpgImage Enlarger

منبع : https://www.fishkeepingworld.com/rainbow-shark/

کاربران زیر از AROWANA. OSCAR برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Arman1384

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
105 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33931

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7674

نوشته ها: 164262

جدیدترین اعضاء:

A.M_Deymaei, pooriya jamali, dorian, mehrad01, ALi falah, hootan

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها