تکثیر دیسکاس | صفحه 4 | تکثیر ماهیان اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
تکثیر دیسکاس
۲۲ آذر, ۱۳۹۲
۱۰:۴۰ ق٫ظ
Avatar
miladBot

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 1021
تاریخ عضویت:

۲۲ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

من با نظر آقای قمیشی وآقا مجتبی مخالفم,جسارت نباشه

به نظر من نگهداری از هر چیزی به علاقه ی خود شخص مربوط میشه,هر کسی تابه حال رفته سر دیسکس تلفات داشته,مگه میشه تلفات ندی ولی مهم عشق وعلاقه ی خود طرف به نگهداری از این ماهی هست

فقط در صورت اینکه خواستید از دیسکس نگهداری کنید به این نکات توجه کنید

۱-حتما باید دیسکس ها در گروهی بالای ۶ تا باشن

۲-بهتره هیچ گونه ماهی ای جز برخی کت فیش های صلح جو کنارشون نگذارید

۳-تانک اونا باید خداقل ۲۵۰ لیتری باشه وهیچ گونه شن و سنگ در کف خودش نداشته باشه

۴-همچنین باید قدرت تصفیه ی بالایی داشته باشه مثلا دو نوع فیلتری داشته باشه:تاپ فیلتر با مدیای مرغوب+بیو فیلتر

۵-سعی کنید دیسکس هارو از کسی تهیه کنید که به تازگی اونا رو قرنطینه کرده باشه وهیچ گونه بیماری خاصی نداشته باشن

۶-دنبال دیسکس ارزون نباشید,فقط سعی کنید دیسکس سالم بخرید حتی اگر هم خیلی گران بود سالم بودنش ارجعیت داره

۷-باید حداقل هر ۲-۳ روز یکبار سیفون داشته باشید و۲۰-۳۰ درصد آب تانک رو با آب بدون کلر وتازه تعویض کنید

اگر می تونید این شرایط رو مهیا کنید که چه بهتر وهرچه سریع تر دیسکس بخرید

اگر مشکلی پیش اومد,آقای قمیشی وآقا مجتبی و... هستن وراحت کمکتون می کنن

موفق باشید

۲۳ آذر, ۱۳۹۲
۱۰:۴۵ ق٫ظ
Avatar
aminiyan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 217
تاریخ عضویت:

۴ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

چطوری میلادجون؟راستی سلام.ببین عزیز درسته اما من موافقم با نظرات عزیزان .چرا؟چونکه ضرر داره و ادم نمیتونه منکرش بشه عشق بازی هم جای خودش .اما سایز کردن همینجوری الکی نیست هزارتا دنگ و فنگ داره و باید دیگه قید بقیه کاراتو بزنی باید سیفون مرتب.مکان بدون استرس.امونیاک بالا نباشه و هزارتای دیگه .من خودم دیسکس داشتم و فقط زحمتن البته زیباییش رو دست نداره .دیدم نمیتونم برسم ردشون کردمvarje

۲۳ آذر, ۱۳۹۲
۱۲:۰۰ ب٫ظ
Avatar
میثمva

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 576
تاریخ عضویت:

۱۲ دی, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

منم با اقا میلاد موافقم

کلا تو ماهی و اکواریم عشق و علاقه مهمه وقتی کسی علاقه به نگهداری دیسکس داره  به راحتی میتونه از دیسکس استفاده کنه و اینطور نیس که چون تلفات داره و نگهداریش سخته پس کلا قید نگهداریش رو بزنیم

در کنار این که از دیدن ماهیا لذت می بریم باید تحمل مرگ ماهیا رو هم داشته باشیم

در ضمن با نکاتی که اقا میلاد گفتن کاملا نگهداری از دیسکس منطقی هست و با رعایت این نکات هیچ مشکلی به وجود نمیاد

موفق باشید

۲۳ آذر, ۱۳۹۲
۱:۴۰ ب٫ظ
Avatar
aminiyan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 217
تاریخ عضویت:

۴ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

شما راست میگی.منم نمیگم قیدشو باید زد اما شیتیلشو میخواد و یه وقت زیاد اگه نگهداری یا سایز کردن یا تکثیر مدنظر باشه اونم بطور حرفه ای و الا من خودم داشتم و الانم میتونم دوباره بگیرم و بندازم توش ولی بحث سر حرفه ای کار کردنه نه صرفا نگهداریش وگرنه همه میتونن.

۹ شهریور, ۱۳۹۴
۱۱:۱۸ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوستان بنده مدت زیادی هست که آکواریوم دارم و تاحالا جرات نگهداری دیسکس رو نداشتم. اما الان به فکر تکثیر دیسکس هستم و مدت زیادی هست دارم مطالعات اولیه آون رو انجام می دم و هدف اولیه من راه انداختن به سالن تکثیر دیسکس هست که آون رو هم می خوام حساب شده و با مطالعه انجام بشه.و به فکر نگهداری از یه گله دیسکس دو تا دو نیم اینچی در مرحله اول برای تکمیل اطلاعات درباره آون هستم. تا حالا از فلاور هم چند بار بچه ماهی گرفتم و بزرگ کردم و تلفات هم خیلی کم داشتم و یه تجربه نصفه و نیمه در این زمینه دارم که می تونه تا حدودی بدرد بخور باشه چون دیسکس خیلی خیلی با فلاور متفاوت هست. 

می دونم که برای تکثیر و نگهداری دیسکس نیاز به استفاده از RO هست. دستگاه RO هم که خودش پساب زیادی تولید می کنه و این خودش تو این شرایط بی آبی مشکل بزرگی هست. حالا جهت تکثیر دیسکس هم گفته میشه که هفتگی باید ۵۰ درصد و یا روزانه ۱۰ درصد آب رو سیفون کرد. که این حجم آب رو هم بخواهیم به حجم پساب RO اضافه کنیم خودش حجم زیادی هست. البته ظاهرا سالن دار های حرفه ای سیفون ۹۰ درصدی روزانه دارن و آون رو پیشنهاد می کنن که در تکثیر خانگی اصلا مقرون به صرفه نیست.

حالا سوالی که از دوستان دارم این هست که آیا میشه آب ناشی از سیفون کردن روزانه ویا هفتگی دیسکس ها رو دوباره به دستگاه RO به نوعی برگرداند و مجددا ازش استفاده کرد. فرض بر این هست که تو دستگاه تصفیه از فیلتر uv هم استفاده بشه.

یعنی تقریبا به سیستم مدار بسته خواهد بود که فقط آب ناشی از تبخیر جایگزین خواهد شد و سر ریز میشه اینطوری چیزی آیا امکان پذیر هست؟ 

و از لحاظ کیفیت آب برای ماهی مشکلی ایجاد نمی کنه؟

البته از لحاظ در نظر گرفتن شرایط و نحوه راه انداختن همچین سیستمی تا حالا فکر نکردم که به چه صورت باید انجام بشه. لطفا در این زمینه هم آگه دوستان نظر یا تجربه ای دارید دریغ نکنید. با تشکر

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
۹:۱۹ ق٫ظ
Avatar
یاشار
آبادان

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر کامنت

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1969
تاریخ عضویت:

۷ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

خیر دوست گرامی نمیشه آب سیفون رو مجددا" به سیستم فیلتر برگردونید چون سموم داخل آب مثل نیترات و نیتریت و ... باقی میمونه و حتی فیلتر RO هم نمیتونه این سموم رو از آب جدا کنه !!!

موفق باشید doneflower

پرسیدند : بهشت را خواهی یا دوست ؟ گفتم جهنم است بهشت بی دوست .

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
۱۲:۰۰ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوست گرامی حق با شما هست آب سیفون حاوی مقدار زیادی نیترات و نیتریت همراه با مقدار زیادی میکروب و ویروس و انگل و تخم انگل هست که تا اینجا همه این صحبت ها درسته. البته توی آب آشامیدنی هم که از دستگاه تصفیه عبور نکرده نیترات و نیتریت و همینطور تخم انگل می تونه وجود داشته باشه و حالا استفاده از دستگاه تصفیه خانگی به همین دلیل هست که این مواد رو از آب حذف کنه.

توی دستگاه های خانگی به روش اسمز معکوس ادعا شده که

مرحله فیلتر uf کلیه آلودگی های میکروبی باکتری ها ویروس ها و انگل ها رو از بین می بره

مرحله فیلتر UV تمام میکروارگانیزم ها ( باکتری، ویروس و انگل) موجود در آب رو غیر فعال می کنه

و مرحله فیلتر RO یا همون مرحله اسمز معکوس هم کار حذف کلیه املاح موجود در آب، باکتری ها، میکروارگانیسم ها، شوری آب، کلیه مواد محلول و مضر از قبیل: سرب، مس، باریم، جیوه، سدیم، نیترات و نیتریت رو انجام می ده

کار این سه نوع فیلتر رو که در مراحل دستگاه تصفیه خانگی استفاده میشه رو از روی کاتالوگ آون نوشتم و دلیل اینکه این فکر هم به ذهن من رسید همین مطالب بود.

لطفا با در نظر گرفتن این مطالب و یا در صورت داشتن تجربه شخصی نظرتان رو اعلام کنید و اینکه بدون داشتن اطلاعات کافی و علمی هر چیزی رو رد کنیم زیاد صحیح نخواهد بود. آیا شما خودتون آب حاصل از سیفون تانک رو که مقدار زیادی نیترات و نیتریت داره با دستگاه تصفیه خانگی تصفیه کردین و بعد تصفیه میزان نیترات و نیتریت رو تست کردین؟

البته بنده منکر این قضیه نیستم که صحبت شما درست نیست و یا اینکه انجام این روش که به ذهن من رسیده منطقی هست و صد در صد درسته. لطفا اشتباه برداشت نکنید فقط صحبت من این هست که آگه مطلبی رو بیان می کنید و قصد مشاوره دارید که البته در حق بنده لطف بزرگی می کنید دلیل صحبت رو هم بیان بفرمایید.

با تشکر

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
۱:۰۹ ب٫ظ
Avatar
یاشار
آبادان

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر کامنت

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1969
تاریخ عضویت:

۷ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

دوست عزیز کاملا" حق با شماست و بنده باید کامل تر توضیح میدادم ، عذرخواهی میکنم . من ساکن خوزستان هستم و اینجا تمام مردم در منزلشون دستگاه های تصفیه آب دارن با انواع و اقسام و مدل های مختلف . به دلیل بیماری دیسک کمری که دارم مدت ها بود دنبال راهی میگشتم که از سیفون کردن بی نیاز بشم چون برام واقعا" سخت بود آک ۵۰۰ لیتری رو هر ۱۰ روز سیفون کنم ، اما هرچی بیشتر گشتم و تحقیق کردم کمتر و کمتر به نتیجه رسیدم . تمامی این مراحلی که شما نام بردید رو من شخصا" انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که از آب فیلتر RO استفاده نکنم به خاطر اینکه املاح داخل آب تقریبا" صفره و برای ماهی ها میشه گفت ضرر داره .

درخصوص از بین بردن انگل ها و میکروب ها هم تا حدودی حق با شماست اما تست کنید تا نتیجه رو خودتون ببینید . آب سیفون شده رو تست کنید سپس لوله ورودی فیلتر RO را داخل ظرف آب سیفون شده بزارید و وارد فیلترش کنید سپس از خروجی نیز تست بگیرید تنها درصد خیلی کمی از نیترات و نیتریت رو میگیره که اصلا" به چشم هم نمیاد و وقتی این آب گردش زیاد داخل فیلتر پیدا کنه دیگه همون مقدار ناچیز رو هم حذف نمیکنه . امیدوارم شما در تحقیقاتتون به نتیجه مثبتی برسید تا منم بتونم از تجربه شما استفاده کنم بلکه از سیفون کردن آکم راحت بشم . شما بازهم منتظر نظرات دوستان با تجربه تر باشید

موفق باشید doneflower

پرسیدند : بهشت را خواهی یا دوست ؟ گفتم جهنم است بهشت بی دوست .

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
۶:۳۷ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوست عزیزم ممنونم که تجربیاتت رو در اختیار بنده حقیر گذاشتید. و این که فرمودید تجربه داشتین بسیار قانع کننده هست.

البته در مورد استفاده از آب تصفیه خانگی هم چاره ای جز این برای پرورش دیسکس نیست. چون آب سبک و اسیدی برای نگهداری پرورش و تکثیر نیاز هست. البته کیفیت آب منطقه استان فارس بدک نیست و تا جایی که من شنیدم با آب منطقه خوزستان خصوصا آون هم در فصل تابستان بسیار متفاوت هست تاجایی که بنده به هیچ عنوان تا بحال برای نگهداری ماهی هایی که تا الان داشتم از آب تصفیه استفاده نکردم. البته تا حالا همینطور که گفتم دیسکس نگهداری نکردم و موضوع دیسکس متفاوت هست و شوخی با کسی نداره.

 در مورد استفاده از آب سیفون شده در دستگاه تصفیه امتحان نکردم و برای همین موضوع هست که از دوستان گرامی نظر خواهی کردم. ولی یه مطلب دیگه ای هم هست که بسیار ذهن من رو مشغول کرده. 

در سالن تکثیر و سایز کردن دیسکس گفته میشه که روزانه تا ۹۰ درصد آب باید سیفون بشه. بعضی ها هم در مقیاس خانگی تا ده درصد روزانه رضایت دادن. توی اینجور سالن ها از هیچ نوع فیلتر سطلی بیولوژیکی فیلتر ابری یا سایر فیلتر های آکواریوم استفاده نمیشه و جالب تر از آون این هست که توی این نوع سالن ها نیازی به گذراندن سیکل و چرخه تانک نیست.

حالا شما ببین اگر قرار باشه آب ناشی از سیفون تانک ها روزانه دور ریخته بشه هر کدوم از این سالن ها به یه رودخانه و یا چاه آب نیاز خواهند داشت.که این هم در همه جا مقدور نیست.

مثلا توی همین شیراز یا استان فارس اشخاصی هستن که سالن های پرورش دیسکس حرفه ای دارن مثلا آقای دکتر ******* که در این زمینه دستاورد های زیادی هم داشته و سالن تکثیر و پرورشش هم تا جایی که من می دونم داخل خود شیراز هست هر چند دقیقا اطلاع از مکان آون و نحوه سیستم تصفیه سالن تکثیر ایشان ندارم. و فقط می دونم که از دستگاه تصفیه نیمه صنعتی و یا صنعتی استفاده می کنند.

حتما این دوستان به دنبال به صرفه بودن تکثیر هستن و از سیستم هایی جهت بهینه کردن تولید استفاده می کنن که برای بنده جای سوال هست. 

از دوستان دیگه هم خواهش می کنم در این زمینه نظراتشان رو اعلام کنن.

با تشکر 

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
۱۰:۳۰ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

ابتدا عذرخواهی کنم پستتون رو ویرایش کردم و نام فردی رو که گفته بودین حذف کردم خواهشا رعایت کنید و از افراد نام نبرید.

خب ببینید دوست عزیز همیشه واقعیت و عمل تا تئوری و مطالعه و اون چیزی که به شما گفته میشه از زمین تا آسمون فرق میکنه چطوری بگم مثلا یکی که دیسکس پرورش میده هیچ زمان فوت های کارش رو به شما نمیگه و یا اگر هم بگه برعکس میگه پس شما هیچ توجه ای نکنید !!!

آیا خودتون دیدین سالن دارها هر روز ۹۰ درصد آب رو سیفون کنن ؟؟؟!!! آیا به عقل جور در میاد ؟؟ آیا وقتش رو میکنن اگر اینجوری باشه کلی آدم باید استخدام کنن فقط سیفون کنن بعد آب مورد نیاز رو کجا دپو میکنن و یا از چطور فیلتری استفاده میکنن تا جوابگوی این حجم عظیم آب باشه بله در مقیاس صنعتی همه چی شدنی هست ولی وقتی یه سالن داری تو زیر زمین خونش و یا تو شیرونی پشت بام داره تکثیر میکنه آیا بنظرتون فیلتر صنعتی داره و یا هر روز واقعا ۹۰ درصد سیفون میکنه نمیگم این کارها اصلا نمیشه ولی به این شوری هم که میگن نیست باور کنید دیسکس اگر به محیطی عادت کنه و در همون آب سایز بگیره دیگه اگر بتونی بکشیش جایزه داری یا مثلا در آب شهرتون ازش بچه بگیری بعد میبینی بچه ها چقدر مقاوم هستن.

قبل از همه این حرفها شما یک تستر دیجیتال نیاز داری تا سختی و نیترات و نیتریت و پی اچ و .... آب رو به شما نمایش بده.

بعد بر اساس او نزمان و مقدار سیفون کاری رو تشخیص میدین نه اینکه هر روز ۹۰ درصد سیفون کنید اگر شما شرایط آب تانکتون خوب باشه چه اجباریه هر روز سیفون کنید ؟؟!!

یکی از همین دوستان تکثیر کننده دیسکس از این حرفها زیاد بگوش ما میخوند ولی بعدا فهمیدم داخل حوض پرورش میده حالا فکر کن چقدر راحت اصلا باورت هم نمیشه ولی شدنیه کلی بچه دیسکس رو میخری و در اون شرایط سایز میکنی حالا کلی هم تلفات میدی ولی چند تایی زنده میمونن و جفت میخورن همون برای تکثیر کفایت میکنه.

باور کنید همین دو روز پیش یکی از سالن دارها رو دیدم داخل وان حمام سایز میکرد اینطوری دیسکس ها هم هیچگونه استرسی بهشون وارد نمیشه و بهتر از آکواریوم هم هست واقعیت اینکه دیدگاه خود بنده با دیدن این صحنه ها نسبت به دیسکس کلی تغییر کرد و برای خودم باور نکردنی بود ولی چیزی بود که داره انجام میشه و به سود دهی هم رسیده فقط شما تستر آب رو تهیه کنید دیگه نمیخواد الکی هر روز سیفون کنید حالا آب و هزینه آب مصرفی رو ه مبی خیال فکر کن چقدر وقت باید صرف سیفون کاری کنی اصلا وقتش رو میکنی اصلا شدنیه ؟؟؟!!

تستر دیجیتال بسیار هزینه بر هست ولی یک مرتبه هزینه میکنی و همه چی رو دقیق بهت نشون میده و خطای کمتری داره بنظر بنده ارزشش رو داره و جواب میده.

بنظرم شما ابتدا بچه دیسکس بگیر سایز کن و بعدا از همون بچه ها جفت خوب برای تکثیر انتخاب کن نه اینکه یک مرتبه بپری روی پله آخر سعی کنید قدم به قدم پیش برید تا شکست نخورید و یا شکست آروم و کمی بخورید نه اینکه خودت رو نابود کنی.

یا اصلا آنجل پرورش بده بعد برو سراغ دیسکس شرایط نگهداری و تکثیرشون تقریبا نزدیک بهم هست ولی هزینه هاشون خیلی فرق میکنه.

birddone

۱۱ شهریور, ۱۳۹۴
۰:۱۵ ق٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

ممنون به خاطر ویرایش که لازم بود انجام بدین و معذرت بخاطر اشتباهی که بنده مرتکب شده بودم. 

بنده با تمام وجود صحبت شما رو قبول دارم و هدف من هم دقیقا راحت تر کردن و کم هزینه تر کردن پرورش دیسکس هست.

بنده قصد پریدن به پله آخر رو ندارم حتی یکی از دوستان مولد های خوبی رو به من پیشنهاد کردن که صرفا بخاطر عدم آگاهی از خریدن اونها منصرف شدم. مراحل کار بنده در ابتدا کسب اطلاعات لازم از دوستانی مثل شما دوم تجربه مشابه که همون تکثیر آنجل و سایز کردن دیسکس و پیش مولد و در نهایت امر شروع به فعالیت تکثیر در ابتدا با یک جفت مولد و در صورت موفق بودن گسترش کار هست.

در حال حاضر هم از فلاور بچه گرفتم و تلفات بسیار ناچیزی هم داشتم.

در مورد سیفون نود درصد هم که عرض کردم کسی یا کارگری کار سیفون رو انجام نمی ده و این موضوع توی سالنها بزرگ خصوصا در مالزی و تایلند انجام میشه. در این سالنها با استفاده از سیستم لوله کشی که انجام دادن بطور اتوماتیک آب شروع به گردش در تانک ها می کنه و آب تازه جایگزین میشه و اصطلاحا سیفون ۱۰۰ درصد یا ۹۰ درصد صورت می گیره. و کل کار تنها با باز و بسته کردن سه چهار تا شیر صورت می گیره. البته تا جایی که من اطلاع دارم. و این نحوه سیستم تصفیه و سیفون رو هم لو نمی دن که به چه صورتی هست. 

در تکثیر خانگی البته دو نظریه وجود داره که یا باید هفتگی ۵۰ درصد از آب سیفون بشه و یا روزانه ده درصد آب که بیشتر سیفون ده درصد روزانه رو پیشنهاد می کنن. بنده مطالبی که در بالا ذکر کردم فقط خلاصه ای از مطالبی بود که در سایت های دیگه خوندم و حتما هم قصد انجامشان رو ندارم اتفاقا نظر بنده هم تهیه دستگاه pH سنج و tds سنج هست و تنها درصورتیکه که آب مشخصات لازم رو نداشت سیفون انجام بشه.

در مورد صحت گفته های خودم هم توی یکی از سایت ها که مطالعه می کردم آدرس یه لینک بود که سالن تکثیر دو تا از پرورش دهنده های خارج از کشور رو نشون می داد که البته اصل لینک مربوط به آپارات می شد و فکر می کنم اونجا قابل دسترس باشه.

فقط بحث بنده در مورد بهینه سازی مصرف آب هست. و می خوام در این رابطه اطلاع کسب کنم که آیا میشه آب حاصل از سیفون رو در یه تانک ذخیره کرد و در ابتدا آون رو پیش تصفیه کرد و نهایتا به دستگاه RO انتقال داد؟ و آیا این آب که به اینصورت مجددا از دستگاه تصفیه عبور می کنه قابلیت استفاده برای تانک دیسکس رو داره؟ 

یکی از دوستان پاسخ خیر رو دادن که بنده نپذیرفتم و از ایشان دلیل خواستم که فرمودن تجربه شخصی بوده و تا حدی قانع شدم حالا می خوام بدونم شخص دیگری هم آیا اینکار رو انجام داده یا تجربه ای در این خصوص داره؟

آیا اینکار شدنی هست و یا اینکه اصلا اگر شدنی هست ارزش انجام دادنش رو داره یا نه. ویا به نسبت سود زیانش ارزش انجامش هست؟ آگه لازم باشه بنده آون فیلم رو از آپارات تهیه کنم و لینک رو برای اطلاع دوستان در اینجا قرار بدم.

البته نمی دونم مخالف قوانین سایت هست یا نه؟ دیدن اینجور فیلم ها خالی از لطف هم نیست. 

مثلا توی یکی از این عکس ها که مربوط به مالزی یا تایلند هست پرورش دهنده از دوک برای محل تخم ریزی استفاده نمی کنه بلکه از یک سری شی مثلث مانند که هر کدوم از اضلاع آون مقداری پهن هست و روی یکی از قاعده هاش بصورت عمود نگهداشته شده استفاده کرده. 

خوب حالا ما اینجا مثلا بشینیم بگیم نه حتما الا وبلا باید از دوک با این استاندارد و آون استاندارد استفاده کرد.خوب اینجور که آدم به هیچ جا نمی رسه که آقا مجتبی. دقیقا نظر من هم مثل نظر شما هست و بنده هم معتقد هستم که دیسکس پرورشش قلق های خاصی داره و صرفا از طریق تجربه و آزمون خطا بدست میاد مثل همون دو تا پرورش دهنده ای که شما فرمودید. و هر کسی اگر قلق خاص آون رو بتونه بدست بیاره می تونه به نتایج خوبی برسه و یا حتی بتونه دیسکس هاش رو عادت بده تا آب لوله کشی هم تکثیر و سایز بشن.

مثلا دوستانی بودن که دیسکس های اونها در تایپیک های بالا که می خوندم تخم گذاشته بودن ولی تخم های دیسکس تبدیل به لارو نمی شد و یا اینکه لارو ها از بین می رفتن دلیل آون به نظر بنده این هست که آب تانک شاید مناسب نگهداری از دیسکس باشه ولی قطعا مناسب تکثیر نیست. چون برای تکثیر آب باید اسیدی باشه یعنی pH 6.5 چون دستگاه RO آب رو با pH 7 به شما میده و همین یکی از دلایل هچ نشدن تخم ها یا از بین رفتن لارو ها هست.

با تشکر. 

۱۱ شهریور, ۱۳۹۴
۱۰:۱۰ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

در مورد بهینه سازی مصرف آب بنظرم بشه مجددا همین آب رو تصفیه کرد و ازش استفاده کرد ولی نه به این راحتی که شما و بنده فکر میکنیم.

یه مستندی از تلویزیون ایران پخش شد و حتی یک استخری رو در یکی از روستاهای کرمان بنده خودم دیدم که هر دو مربوط به پرورش قزل آلا بود و آب رو در یک محیط بسته تصفیه و به عبارتی پلایش میکردن و مجددا از همون آب استفاده میکردن.

اونکه تلویزیون نمایش داد بسیار پیشرفته بود و آب از پایین استخر خارج میشد و پس از عبور از مدیاهای مختلف دقیقا فکر کن یک سامپ بزرگ داشته باشید پس از عبور از سامپ وارد حوضچه ای میشد که داخل اون گاز ازن تزریق میکردن و کلیه بو و رنگ آب رو میگرفت و بعد از اون توسط پمپ قوی پمپاژ میشد به قسمت بالای استخر و از اونجا به صورت آبشاری وارد استخر میشد یعنی با یک تیر چند تا نشون زده بودن هم جریان آب رو داشتن هم اکسیژن رسانی و هم تصفیه آب .

اما اون چیزیکه بنده از نزدیک دیدم دیگه گاز ازن نداشت و یا مخفی بود و چیزی رو نکردن خلاصه از همون آب استفاده میکردن و تکثیر و پرورش قزل آلا داشتن .

پس این چیزها در مقیاس بزرگ و صنعتی شدنی هست ولی داخل آکواریوم باید حساب کتاب کنید و خدا کنه به نتایج مثبتی برسید و این همه آب حدر نره. birddone

۱۱ شهریور, ۱۳۹۴
۱۱:۲۹ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

راستش آقا مجتبی از لحاظ دید مهندسی هر کاری شدنی هست یه سری لوله کشی و چند جا برای دپو آب می خواد با یه دوتا پمپ که آب حاصل از سیفون رو بعد از دپو شدن به دستگاه تصفیه برگردونه. البته چون به فکر سالن بزرگ و تجهیزات خیلی زیاد نیستم این کار هم شدنی هست و چندان پیچیده نیست ولی برای کارهایی بزرگ و سالن های حرفه ای یه کار بسیار پیچیده با کلی حساب کتاب و تعیین افت فشار و از اینجور چیزها هست که فعلا ما اصلا به اونجا ها حتی فکر هم نمی خواییم بکنیم. چون فکر کردنش هم لرزه به بدن آدم می ندازم چون بس که کار علمی و حساب شده ای هست. 

تو مقیاس خونگی میشه آب سیفون سی تا تانک رو به جا دپو کرد و بعد از دپو با یه پمپ به ورودی دستگاه تصفیه هدایت کرد که فقط فکر کنم باید پمپ جوری باشه که فشار حداقل ۸ psi رو بتونه در محل ورودی به دستگاه تصفیه ایجاد کنه و این میزان فشار هم همون فشار آبی هست که حداقل باید دوش خونه داشته باشه تا سیستم لوله کشی آب برای ساختمان بهینه باشه.

و چون طول لوله ها زانو ها و همچنین اختلاف هد آب زیاد نیست در نتیحه افت فشار هم پیدا نمی شه و دستگاه به راحتی آب رو تصفیه می کنه.

حالا اینجا دو تا سوال وجود داره. 

۱- آبی که بعد از سیفون تصفیه شده میزان نیترات و نیتریت و همچنین میکروارگانیسم ها و تخم انگل ها رو دستگاه تصفیه توانسته به خوبی جدا کنه تا قابل استفاده مجدد برای تانک دیسکس بشه؟ که از لحاظ نظری و تبلیغات دستگاه باید این اتفاق قانونا بیفته.

۲_  سوال دوم با توجه به اینکه سختی آب قبلا گرفته شده و آب سبکی هست میزان پس آب دستگاه تصفیه به میزان قابل توجهی کم خواهد شد که انجام دادن این کار رو به صرفه کنه؟

تا حالا یه نظر مخالف داشتیم و یه نظر موافق کاش دوستان با تجربه دیگه هم نظراتشان رو اعلام می کردن. تا بهتر بشه تصمیم گیری کرد. 

۱۲ شهریور, ۱۳۹۴
۶:۲۴ ب٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

اول اینکه مگه دستگاه آر او پساب داره ؟ مقدار خیلی ناچیزی پساب داره که اصلا به حساب نمیاد

دوم اینکه بلی میتونی سیستم رو بسته کنی . آب آکواریوم که هیچی ، شما آب فاضلاب هم به دستگاه آر او بدی آب خوراکی بهت میده . الان روی کشتی ها دارن همینکارو میکنن . آب دریا رو مستقیم تصفیه میکنن . شدنش میشه اما برای آکواریوم منطقی نیست . شما آب شهری به دستگاه آر او میدی ۳ تا فیلتر اول باید حدودا ۶ ماه یه بار عوض بشه و فیلتر ممبران ۱۲ ماه . اما مثلا آب فاضلاب بدی باید هرماه عوض بشه . مخصوصا ۳ فیلتر اول . نتیجتا اینکار عملی هست اما اصلا عاقلانه نیست

مگه هزینه ی آب چقدر میشه که بخاد اینطور نقشه ها براش کشید . اما نهایتا عملیه

با این شرایطی که شما گفتی بنظرم فعلا برای مدتی فقط پرورش بده . بعدا که عادت کردی میتونی تکثیر هم بکنی و تو این مدت هم چندتا مولد خوب پرورش دادی . برای پرورش هم اصلا نیازی به آب آر او نیست و تو همین آب شهری مناسبه . آر او رو فقط برای لاروها تجویز میکنن که خیلیا هم با آب معمولی تکثیر میکنن یا نهایتا از رزین استفاده میکنن

شما یه گله دیسکس بگیر . ترجیحا هم کوچیک نگیر مثلا ۲.۵ یا ۳ اینچ بگیر . فعلا روشون کار کن . کسیکه تکثیر میکنه از روی قیافه ی حیوون میفهمه بیماره یا سالمه یا خوشحاله یا استرس داره یا رشد سوزه . از روی رنگ بدنش میتونی بفهمی حیوون سرحاله یا نه

الان بخای بری تو تکثیر بزودی هم جکعش میکنی

تکثیر دیسکس رو با یه حیوونی مثل فلاور مقایسه نکن . پرورش ساده ای داره اما تکثیرش پیچیده تره

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

۱۲ شهریور, ۱۳۹۴
۹:۵۹ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

با تشکر از پاسخ گویی شما. 

بنده هم کاملا با نظر شما موافق هستم و قرار نیست که فورا تو کار تکثیر بزنم فعلا همینجور که گفتید و توی تایپیک قبلی هم خودم هم اعلام کردم قرار هست یه گله دو تا دو ونیم اینچی تهیه کنم تا ازش کلی چیز یاد بگیرم و هم به امید خدا آگه شد بتونم آزشون مولد هم بگیرم.

در مورد پسآب هم دستگاه RO گفته میشه که به ازای هر ۱۲ لیتر ۸ لیتر پسآب تولید می کنه. که برای سه متر مکعب آب تصفیه مقدار زیادی خواهد بود حالا دیگه آگه مقدار آب حاصل از سیفون هم اضافه کنیم از هزینه بگذریم تو این کم آبی خوب خیلی درست نیست که آدم اینقدر آب رو حدر بده. حالا به هزینه هم اصلا کاری ندارم. و آگه برای یه تانک بود که اصلا بنده به آین موضوع ها فکر هم نمی کردم که. 

جمعا چیزی که من در نظر گرفتم شامل سی و دو عدد تانک صد لیتری خواهد بود. که اصلا قرار نیست یک دفعه راه اندازی بشه بلکه مرحله به مرحله هست تا هر وقت احساس کردم که یه جای کار می لنگه با کمترین میزان ضرر بشه کار رو متوقف کرد. و برای تکثیر هم اول با آنجل شروع می کنم.و اونم فقط با یک یا نهایتا دو تا تانک

در مورد پاسختان خیلی سپاسگزار هستم و.مطالب زیادی رو برام روشن کردید. حتی چیزهای که بنده سوال داشتم و مطرح نکرده بودم. 

در مورد دستگاه تصفیه هم نمی خواد راه دور بریم از دستگاه های تصفیه صنعتی توی اکثر شهر های جنوبی دارن استفاده می کنن و آب دریا رو بهشون می دن آب رو شیرین می کنن و به مردم می فروشن نمونه اش رو بنده خود توی عسلویه و کنگان دیدم. چون آب لوله کشی این شهر ها قابل شرب نیستن.

خوشحال هستم که دوستان خوبی توی این سایت دور هم جمع شدیم. بنده از شما، آقا مجتبی و یاشار خان هم که پاسخ دادید ونظرتون رو اعلام کردین تشکر ویژه دارم. 

فقط چیزی که برام خیلی جالب بود این بود که هر سه شما دوستان هیچکدوم من رو منصرف نکردین چون توی تالار گفتگو بارها دیده بودم کسایی که از شما در مورد نگهداری دیسکس نظر خواهی می کنند اولین پاسخ عدم نگهداری و یا کسب تجربه بیشتر هست و این خودش به من کلی امید داد.

با تشکر

۲۴ آبان, ۱۳۹۴
۱:۳۶ ب٫ظ
Avatar
mohamad ehsan
تهران

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۱۰ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام من اگه اشتباه نکنم. اینجا یکی پست گزاشته بودم که الان حذف شده و دلیلشم نمیدونم آیا میشه یکدیسکس نر بگیرم با یک ماده بندازم تو یک تانک ؟جفت میخورن اصلا ؟اخه اگه گله بگیرم گرونه گله نگیرم. جفتخورده بگیرمم گرونه!!!!

بوديم.........هستيم...............خواهيم بود.....................

۲۴ آبان, ۱۳۹۴
۲:۳۳ ب٫ظ
Avatar
یاشار
آبادان

ناظم انجمن
Members

ویرایشگر کامنت

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1969
تاریخ عضویت:

۷ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

دوست عزیز بنده و دوستان نیز قبلا" پاسخ این سوال شما رو دادیم اما دقیق یادم نیست در کدام تایپیک بود ، احتمالا" سوالتون رو جای دیگه ثبت کردید وگرنه امکان حذف شدن وجود نداره مگر اینکه پست بی ربطی باشه !!!

به هر حال بهتره گله تهیه کنید و بزارید خود ماهی ها جفت بخورن و جفت خورده خریداری نکنید !!!

حالا اگه امکان خرید گله ایی هم ندارید (( به دلیل قیمت بالا )) میتونید یه نر و یک ماده تهیه کنید و با صبر و حوصله اونها رو جفت بدید . البته ناگفته نماند کار سختی برای تکثیر دارید مخصوصا" اگه تجربه تکثیر دیسکس رو نداشته باشید !!!

برای تکثیر دیسکس به کیفیت آب بالا ، تغذیه مناسب (( غذاهای شرکتی از بهترین برند ها ))  و فضای مناسب نیاز دارید !!!

پس از اینکه یک نر و ماده رو خریداری کردید بزارید داخل تانک پس از چند روز به وسیله شیشه در همون تانک اصلی از هم جداشون کنید بطوری که دید نسبت به هم داشته باشن سپس شیشه رو بردارید و رفتار ماهی ها رو زیر نظر بگیرید . باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید .

بازم سوالی بود در خدمتتون هستیم

موفق باشید doneflower

پرسیدند : بهشت را خواهی یا دوست ؟ گفتم جهنم است بهشت بی دوست .

۲۴ آبان, ۱۳۹۴
۷:۵۲ ب٫ظ
Avatar
mohamad ehsan
تهران

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۱۰ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

یاشار گفته
درود

دوست عزیز بنده و دوستان نیز قبلا" پاسخ این سوال شما رو دادیم اما دقیق یادم نیست در کدام تایپیک بود ، احتمالا" سوالتون رو جای دیگه ثبت کردید وگرنه امکان حذف شدن وجود نداره مگر اینکه پست بی ربطی باشه !!!

به هر حال بهتره گله تهیه کنید و بزارید خود ماهی ها جفت بخورن و جفت خورده خریداری نکنید !!!

حالا اگه امکان خرید گله ایی هم ندارید (( به دلیل قیمت بالا )) میتونید یه نر و یک ماده تهیه کنید و با صبر و حوصله اونها رو جفت بدید . البته ناگفته نماند کار سختی برای تکثیر دارید مخصوصا" اگه تجربه تکثیر دیسکس رو نداشته باشید !!!

برای تکثیر دیسکس به کیفیت آب بالا ، تغذیه مناسب (( غذاهای شرکتی از بهترین برند ها ))  و فضای مناسب نیاز دارید !!!

پس از اینکه یک نر و ماده رو خریداری کردید بزارید داخل تانک پس از چند روز به وسیله شیشه در همون تانک اصلی از هم جداشون کنید بطوری که دید نسبت به هم داشته باشن سپس شیشه رو بردارید و رفتار ماهی ها رو زیر نظر بگیرید . باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید .

بازم سوالی بود در خدمتتون هستیم

موفق باشید doneflower

سلام من تو تاپیک آکواریوم خودم گفتم میتونم دیسکس نگه دارم اگه شرایطو عوض کنم که به جوابی نرسیدم فقط گفتند ما نمیدونیم چقدر شرایطو میخواید عوض کنید.

۱.ببخشید phآب برای یک جفت دیسکس چند باید باشه

۲.برای دیسکسا چه فیلتری بزارم مناسب تره (که گرونم نباشه)

۳. میتونم آک جفتو با گیاهان طبیعی البته نه زیاد شلوغ درست کنم؟

۴.اگه دیسکس خریدم انشاالله تخمم گزاشتنو .... تخمارو میتونم جدا کنم  آخه شنیدم بعد تولید مـل بچه ها از بدن مادر تغذیه میکنند!

۵.در آخر اینکه از کجا من متوجه بشوم که طرف مغازه دار دیسکسو بهم نمیندازه؟ یعنی دو تا نر یا دو تا ماده نمیده؟یا مریض نمیندازه یا دیسکس پیر نمیده؟culpability

donebird

بوديم.........هستيم...............خواهيم بود.....................

۲۴ آبان, ۱۳۹۴
۹:۳۵ ب٫ظ
Avatar
ehsan sa
shiraz

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 407
تاریخ عضویت:

۱۲ تیر, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوست عزیز برای تکثیر دیسکس باید حرفه ای عمل کنید آگه نه که بهتره اصلا بهش فکر هم نکنید. دیسکس ماهی هست که برای نگهداریش باید از بهترین ها استفاده کنید. حالا آگه قرار باشه تکثیر هم داشته باشید که باید چند برابر بیشتر هزینه کنید. اگر تکثیر دیسکس اینقدر آسون بود که قیمت آون این همه زیاد نبود دوست عزیز. 

۱_  دیسکس برای تکثیر احتیاج به آب اسیدی و pH 6.5 تا هفت داره. 

pH باید ثابت باشه چون سختی آب باعث تغییر ph میشه ( ظرفیت بافری آب)

۲_ برای تکثیر دیسکس از فیلتر های بیولوژیکی و ابری با رنگ روشن استفاده کنید. ولی در عوض باید سیفون های سنگین روزانه داشته باشید.

۳_خیر استفاده از پلنت کنار جفت مولد کار شما رو دو چندان مشکل خواهند کرد. دمای آب باید بین ۳۱ تا ۳۲ باشه که کمتر گیاهی توی این دما دوام خواهد آورد. باید از متیلن بلو برای جلوگیری از قارچی شدن تخم ها استقاده کنید که تمام گیاه ها رو از بین خواهد برد.

۴_برای جدا کردن تخم ها باید از موکوس مصنوعی استفاده کنید که این یک راز هست و شرکت های بزرگ اجازه نمی دن این سری اطلاعات دست کسی بیفته. چند نفری ادعا می کنن که موکوس مصنوعی رو بلد هستند درست کنند که بنده از صحت ادعاشون اطلاعی ندارم.  بهتره والدین لارو ها رو در یک هفته تا پانزده روز اول تغذیه کنند.

۵_ دوست عزیز تجربه تنها راه هست. بهترین گزینه این هست دیسکس پیش مولد سه اینچی بگیرید و خودتون بزرگ کنید تا جفت بشن. یا دیسکس مولد بگیرید. تشخیص جنسیت دیسکس در بیشتر اوقات بسیار مشکل هست و خود با تجربه ها هم گاهی توی این موضوع می مونن چه برسه به مغازه دار که فقط به فکر فروش هست. 

بنده فقط جواب سوالات شما رو دادن هزار تا نکته دیگه هم هست که باید رعایت بشه.مثل نحوه سیفون کردن و استفاده از آب سبک و نوع تغذیه و..... 

موفق باشید

۲۵ آبان, ۱۳۹۴
۳:۳۴ ب٫ظ
Avatar
mohamad ehsan
تهران

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 213
تاریخ عضویت:

۱۰ خرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

ای وای مگه نحوه سیفون با بقیه فرق داره؟فکر کنم بازم باید سوال بپرسم!

۱.نحوه سیفون کردن آبشون چطوره؟

۲.آب سبک چی هست اصلا و چطوری تهیه میشه!

۳.دیسکس در چه سایزی تخم ریزی میکنه؟

۴.غذا به والدین چی بدم؟

۵. در چه زمان هایی دما باید بره رو۳۰ یا ۳۱؟وچرا؟

۶ من یک مهتابی دارم ۵۰ سانی از این قدیمیا میتونم برای تکثیر از اون استفاده کنم؟اگه نمیتونم از چی استفاده کنم؟

۷.به آب جفت نمک نباید اضافه بشه؟

۸.یک راهنمایی درمورد جنسیت دیسکس میشه بگید(تشخیصش)

۹.پس زمینه آک من عکس گیاهو شنو و... هست موردی نداره؟

۱۰.آک لجن نمیگیره چطوری باید لجنارو پاک کنم که به ماهی استرس وارد نشه؟

۱۱.ببخشید یک نوع فیلتر هست که نمیدونم چی داره که باکتری های بد و خوب رو نابود میکنه میشه بگید میتونم از اون استفاده کنم یا نه و اسمشم بگید و اگه دارید یک عکس ازش بزارید؟

ممنونم از شما منتظر پاسخ دوستان هستم.doneflowerbird

بوديم.........هستيم...............خواهيم بود.....................

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
212 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33807

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163808

جدیدترین اعضاء:

....seyed, yosof 914, sina_237128, 09_sina, Mohammad.renjer, samanhoseyni

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها