شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. حسام

    یک سوال داشتم می خواستم ببینم قیمت بچه ی این طوطی چقدر است یا کلا تو چه رج قیمتی هستند

    پاسخ
    1. ashourimahdi

      سلام
      خوش حالم چون خودمم میخوام بخرم و رفتم تهو توشو در آوردم خب بچه هفت ماهش الان ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومن قیمتشه

      پاسخ
      1. حسام

        یعنی بچش که دستی نشده ۲۵۰یا۳۰۰ تومن هست؟ بنظر شما مینا بخرم یا طوطی اخه میگن میناکثیف هست وخراب کاری زیاد میکنه حالا شما چی میگین؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بستگی به نظر و سلیقه شما داره که چی بخرید.

          پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              واقعا برای نگهداری حیوون خونگی تنها و تنها نظر خود شما و خانواده شما مهم هست و نه دیگران هیچ ربطی به بقیه نداره شما باید به اون حیوون علاقه داشته باشی و بتونی ازش مراقبت کنی.
              به صورت کلی خدمتتون عرض کنم که مرغ مینا کثیف کاری بیشتری داره ولی طوطی تمیز تر هست ولی مرغ مینا خیلی بهتر از طوطی حرف میزنه.
              اون خراب کاری هم که در پست قبل پرسیده بودین تفاوت چندانی با همدیگه ندارن و حتی طوطی خراب کاری بیشتری داره . نکته مهم اینکه اگر نوزاد زیر یکسال در منزل داشته باشید مرغ مینا خوب نیست در محیط منزل آزاد باشه چون ممکنه بره نوک بزنه هرچند این احتمال هست طوطی هم همینکار رو بکنه ولیکن مرغ مینا احتمالش بیشتره بره نوزاد رو نوک بزنه و یا نوک بزنه به چشم بچه .
              طوطی هم ممکنه خیلی از وسایل رو با نوکش بچینه خلاصه اینجوریه دوست عزیز واقعا باید نظر خودتون باشه که چی بخرید دیدم دو روزه دارید سوال میپرسید و جواب خوبی نمیدم یه عذرخواهی هم بکنم.

              پاسخ
  2. زویا

    سلام بخشید آقا مجتبی وآقا شهریار یک سوال دارم من میخواهم یک طوطی ملنگو بخرم می توانم توی ۲۰ خرداد یه جوجه بین ۲تا ۶ ماهه پیدا کنم و بخرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمال ۲۰ خرداد امتحانات شما با موفقیت تمام میشه اگر حدسم درست باشه به هر حال بله در خرداد ماه میتونید جوجه ۳ ماه خیلی خوب پیدا کنید. دیگه بالاتر از سه ماه رو که خیلی راحت تر میشه پیدا کرد نگران نباشید وقتش همین فصل بهار هست .

      پاسخ
  3. رویا

    ممنون از جواب خوبتون بله حدستون درسته هر وقت خریدم دربارش بهتون می گم بس تا اون موقع خداحافظ

    پاسخ
  4. جواد

    سلام من جدیدا یک ملنگو خریدم که نمیدونم چندوقتشه به یک طوطی فروش نشون دادم گفت بالای سه ساله ولی مطالعه که کردم حدس میزنم جوون باشه. سیاهی چشمش بزرگه و توی نور که نگاه میکنم دور قرنیه اون دودی رنگه همون عنبیه
    به نظر شما چند سالشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید یک نفر از نزدیک ببینه تا بهتر بشه تشخیص داد ممکنه از روی عکس دقیق نشه نظر داد باز شما عکس بفرستین در خدمتیم .

      پاسخ
  5. ثنا

    سلام
    شما نوشته اید که با تمیرین زیاد چند کلمه ای یاد میگیره.
    من چند ساعت نمیشه که به ملنگوم یاد میدم و یاد میگیره.کلا توی هر هفته هفت کلمه یاد میگیرفت و خودش هم از اون کلمه ها جمله میساخت مثلا:سلام جیگرم،حالت خوبه خسته نباشی.تا الان هم ۹۶ تا کلمه و جمله یاد گرفته
    لطفاً زود قضاوت نکنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا شما هم زود قضاوت نکنید و با چند نام مختلف پست نذارید به احتمال زیاد طوطی شما با استعداد بوده و شما اموزش خوبی بهش دادین.

      پاسخ
  6. احمد

    با سلام
    یه جفت طوطی ملنگو دارم بلاخره بعد یک سال تونستم جفتشون بزنم الان جفت هستن روزی شش هفت بار شایدم بیشتر پشتی میکنن تو چالم میرن اما یک ماه هست که هنوز تخم نگذاشتن به نظرتون مشکل از کجاست

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مشکلی نیست و باید صبر کنید. ضمنا غذاهای پروتئینی هم مثل غذای نرم تخم مرغی در اختیارشون بذارید. هوا رو هم کمی مرطوب کنید و خیلی گرم و خشک نباشه. کم کم تخم گذاری هم میکنن.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به نظر و سلیقه خودتون داره و مقایسه دو گونه مختلف اون هم به این کلی که شما پرسیدین اشتباه هست.

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام ببخشید یه سوال داشتم یه طوطی ملنگو تو پاسیو دارم ولی قبلا پر هاش کوتاه کردم نمیتونه بپره و از ارتفاع میخوره زمین مشکل نداره مثل کبوتر پر های چیده شده رو بکنم که در بیاد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه پرها رو یک مرتبه نکشید و از هر بال ب هصور تقرینه پر بکشید یعنی مثلا دو تا پر از بال چپ بکشید و همون دو پر رو از بال راست هم بکشید و صبر کنید ت ادر بیان و پرهای دیگه رو بکشید فقط مراقب باشه پرنده رو اذیت نکنید چون به راحتی کشیدن پرهای کبوتر نیست.

      پاسخ
  8. بیتا

    سلام خدمت به شما دوستان عزیز و ارجمند و تشکر ویزه از شما اقا مجتبی و اقا شهریار عزیز چند تا سوال داشتم که امیدوارم با کمک شما بتونم جوابشونو بیدا کنم بس شروع می کنم داستان از انجایی شروع شد که من به طوطی علاقه بیدا کردم و خواستم که طوطی مورد علاقمو بخرم حتی اون موقع اسم نزادشو نمی دونستم عروس هلندی بود بعد تصمیم گرفتم که دربارش تحقیق کنم تمام سایت هارو دقیق خوندم به سایت شما رسیدم و شروع کردم تا اونم بخونم در اونجاشما گفته بودین که عروس هلندی رو نباید تکی خرید خیلی این برنده زبیا رو دوست داشتم اما بالاخره اونقدر سعی کردم که از خریدش منصرف بشم و بعد ماه ها موفق شدم تصمیم گرفتم ملنگو بخرم اونم دوست داشتم اومدم دربارش تحقیق کنم که درباره برنده اینقدر چیز های نا امید کننده نوشته بودین که واقعا اگر من جای برنده بودم ارزو می کردم که کاشکی به جای طوطی کلاغ بودم /شوخی/ یعنی واقعا اینقدر بی استعداده بعد چرا میگین عروس رو نمیشه تکی نگه داری کرد ولی ملنگو رو میشه یعنی وابستگی اش کمتره واقعا من از همه ی تحقیق هام خاطره بد دارم و هر دفعه هم با زحمت می رم سراغ یه طوطی دیگه دفعه بعدی ایشالا کوتوله برزیلی خخخخ ولی این دفعه دیگه تحقیق نمی کنم شما که این باره مقاله ندارید اگه دارید بگین من نخونم / شوخیه ها ناراحت نشید /

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب ببینید کلا طوطی ها پرنده های اجتماعی هستن و به طور کلی باید جفت نگهداریشون کرد. اما خب متاسفانه خیلی از این پرنده ها انفرادی نگهداری میشن و وابستگی شدیدی به نگهدارنده پیدا میکنن و زمانی که تنها بمونن دچار افسردگی میشن. طوطی کوچیکتر مثل مرغ عشق و برزیلی و عروس هلندی شدیدا به جفتشون وابسته هستن و توصیه میشه اونها رو انفرادی نگهداری نکنید. نه اینکه اصلا نشه ولی خب باید وقت زیادی واسشون بذارید و تنها نمونن.
      استعداد طوطی ملنگو هم نسبت به طوطی های دیگه مثل کاسکو یا امازون پایین تره ولی به این معنی نیست که کلا بی استعداده. اتفاقا پرنده ای هست که اگه از کوچیکی با انسان نگهداری بشه کلی چیز میتونه یاد بگیره.
      در مورد طوطی کوتوله هم مطلب زیر هست. میتونید مطالعه کنید.
      https://www.onlypet.ir/post-1180/

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      آقا شهریار کامل توضیح دادن خدمتتان و بنده هم اضافه کنم طوطی ملنگو هم انچنان بی استعداد نیست بنده خودم سالها انواع طوطی رو داشتم و چندین سال از ۴ – ۵ تا ملنگو نگهداری کردم ولی خب هر پرنده ای استعداد خاص خودش رو داره و به نظر خیلی جالب نیست گونه های مختلف طوطی رو با هم مقایسه کنیم مثلا یکی از دوستان خیلی در مورد ملنگو و شاه طوطی حرف زده بودن و مقایسه کرده بود که به نظرم این مسائل اشتباه هست ولی به صورت کلی ملنگو از برخی گونه های دیگه استعداد کمتری داره از جمله همین شاه طوطی و یا کاسکو و آمازون و بارتا اما شما اگر ملنگو رو از جوجگی داشته باشید و درست اموزشش بدین میتونه حرف بزنه و حتی شیرن کاری کنه دیگه بستگی به استعداد همون پرنده و روش اموزش شما داره.

      پاسخ
  9. شیوا

    سلام
    من چند وقتی هست به سایتتون سر نزدم خیلی خوب و راحت شده دسترسی به مطالبش و خیلی زیبا.
    یه سوال داشتم ازتون من امشب یه قمری پیدا کردم که نمی تونست خوب پرواز کنه.
    اوردمش خونه بهش ارزن دادم اول با دست و بزور اما یکم بعد خودش خورد اب هم همین طور.
    اما مدفوعش ابکی هست و بوی بدی داره من فکر می کنم باید عفونتی باشه تو بدنش.
    خواستم بپرسم داکسی سایکلین خوبه براش؟ یا داروی دیگه ای باید بدم بهش؟
    دوز مصرفی رو هم لطف کنید و اینکه مستقیم تو یکم اب یا غذا مخلوط کنم و بادست بدم بخوره یا نه محلول تو اب بزارم جلوش که هر چقدر خودش خورد؟؟

    و یه مورد دیگه اینکه خودم یه ملنگو دارم یکم نگران اونم نزدیک هم نیستن اما ممکنه مشکلی برا اون پیش بیاد؟
    خیلی ممنون ازتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      خب اگر پرنده ها نزدیک به هم نباشن مشکلی برای ملنگو پیش نمیاد.
      تا فردا صبر کنید و اگر باز هم فضله ابکی و با بوی بد داشت حتما باید آنتی بیوتیک بخوره. تتراسیکلین خوبه داکسی سیلین هم بد نیست خوبه فط اگر قرص هست که نصف قرص رو با دست بهش بدین تا بخوره ولی اگر کپسول هست یک کپسول رو داخل یک لیتر آب حل کنید و داخل ظرف آبخوری بذارید جلوش تا خودش کم کم بخوره یک روز دارو جلوش باشه کافیه.

      پاسخ
  10. شیوا

    سلام
    اقا مجتبی من چون دیدم حالش چندان خوب نیست قبل از اینکه شما جواب بدید بهش داکسی سایکلین دادم ولی دوزش رو بیشتر از چیزی که گفتین دادم
    یک چهارم پودر داخل کپسول رو توی حدودا ۳۰ میل اب حل کردم ریختم تو اب خوریش با این حال دیروز حالش خیلی خوب بود مدفوعشم نرمال بود و بوی بدی هم نمی داد.
    من تو جعبه نگهش می داشتم چون خوب شده بود گذاشتمش تو قفس دیشب یکم سرد بود هوا صبح دیدم سردش شده و پاهاشم سرد بود
    الان کز کرده و یه چیزه بدتر که مدفوعش سیاه رنگه و ادرارش قرمز! با یه کاغذ که کشیدم روش خود مدفوع هم قرمز شده
    برا این چیکار کنم؟ دلیل این مورد چیه؟
    انگل هست یا خونریزی داخلی؟؟
    ممکنه علتش از دوز زیاد انتی بیوتیک باشه؟

    یه مورد دیگه اینکه احتمال سرایت به انسان رو نداره؟ حالا خودم هیچ خانواده رو نکشم :|

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه ربطی به آنتی بیوتیک نداشته و به احتمال زیاد خونریزی روده هست.
      معمولا ابتلای بیماری برعکس هست و ممکنه اون از انسان بیماری بگیره ولی خب اینکه بیماری مسری هم داشته باشه بعید نیست و باید همیشه بهداشت رو رعایت کنید ولی بیماری فعلی پرنده شما مشکل خاصی نداره و فقط ممکنه خود پرونده رو بکشه.
      حتما باید با دامپزشک مشورت کنید و برای این خو نریزی یا از اکسی تتراسیکلین ( اکسی وت ) که مخصوص دام و طیور هست و یا از متزونیدازول که داروی انسانیه استفاده کنید. برنج پخته و بدون روغن هم اگر بخوره براش میتونه مفید باشه.

      پاسخ
  11. شیوا

    سلام
    خداروشکر که حالش بهتر شده چند بار دفع خونی داشت اما بعد کامل متوقف شد.
    الان مدفوعش نرماله خودشم غذامی خوره تنها مشکل اینه که فوق العاده لاغره و استخون جناغش کاملا بیرون زده بخاطر این ضعفش توان حفظ دمای بدنشو نداره و یکم بیحاله.
    خواستم بپرسم میتونم شربت مولتی ویتامین انسانی به این بدم؟اگه امکان پدیره دوزشو بفرمایین چون سخته برام برم نوع مخصوصشو پیدا کنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذای متنوع بهش بدین بهتر از ویتامین انسانیه جوانه گندم تازه – ذرت تازه و یا کنسرو ذرت ابکش شده – میوه – سبزی و دانه های مخلوط هفته ای یک روز هم در ظرف ابخوریش چند قطره ویتامین بریزید کافیه.

      پاسخ
  12. زویا

    سلام خسته نباشید ببخشید جوجه ملنگو از چند ماهگی دونخور میشه؟ شما چه سنی رو پیشنهاد می کنید که هم خطر مرگش کم باشه وهم شیرینکاری و سخنگویی یاد بگیره؟ تو خرداد جوجش پیدا میشه؟ ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یک ماه و نیم تا دوماهگی دونه خور میشه همین دو سه ماه باشه خوبه. بله در خرداد ماه نیز میتونید جوجه خوب پیدا کنید .

      پاسخ
  13. نیکی

    سلام ببخشید خطر مرگ یک جوجه ملنگو تازه دونخور شده چقدره ؟ من خیلی از دوستان و آشناها رو دیدم که جوجرو گرفتن ولی متاسفانه مردن و حتی حالشونم خیلی خوب بوده و هیچ اثری از بیماری نداشتن ولی یکدفعه مردن دلیلش چی میتونه باشه؟ پیشاپیش ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کمه ولی خب موجود زنده هست و هر اتفاقی ممکنه واسش بیفته. ولی مطمئنا دون خور باشه و خودش دون بخوره خطر مرگ و میرش کمتر از انواعی هست که باید با سرلاک تغذیشون کرد.
      دلیل مرگ و میر زیاده. از بیماری های ویروسی تا ضعف جوجه، تغذیه نامناسب، عدم رعایت نکات بهداشتی و ….

      پاسخ
  14. احمد رضا

    با سلام مجدد خدمت اساتیر محترم
    یه جفت طوطی ملنگو دارم سه ماه پیش دوتا تخم گذاشتن یکیش جوجه شد یه تخم دیگش خراب شد والدین به جوجه تا پنج روزگی غذا میدادن من به دلیل مسافرت پنج روز پیششون نبودم البته غذا و آب براشون به اندازه کافی گذاشته بودم اما وقتی اومدم دیدم جوجشون مرده لطفا دلیل این رو بهم بگید یه سوال دیگه هم دارم الان دوماه هست که ملنگو هام هر روز صبح جفت گیری میکنن اما اسری از تخم نیست میشه اینم راهنماییم کنید
    متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا خیلی دقیق نمیشه گفت دلیلش چی بوده! ممکنه جوجه ضعیف بوده و نتونسته غذا بگیره. ممکنه نر و ماده بیخیال جوجه شدن. ممکنه زیر دست و پا له شده و ….. اصلا اینجوری مشخص نیست دلیلش چی بوده.

      پاسخ
  15. Ali

    سلام خسته نباشید من یه هفته هست که دو تا طوطی ملنگو سه -چهار ماهه خریدم دو تاسوال داشتم ازتون این طوطیا خیلی اواز میخونن چیکارشون باید کرد تا اروم بشن و دوم اینکه به خونه زندگی کک یا شپش چیزی نمیوفته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب سر و صداشون رو کاری نمیشه کرد و بالاخره جیغ و سروصدا دارن و به قول معروف تلویزیون نیستن که هر وقت نخواستیم با ریموت بشه خاموششون کرد.
      کک و شپش و …. هم اگه بهداشت پرنده ها رعایت بشه. مدام زیرشون رو تمیز کنید، بهشون ابتنی بدید. چند وقت یکبار میله های نشیمن رو تعوبض کنید و قفسشون رو ضدعفونی کنید خیر به خونه چیزی نمیفته.

      پاسخ
  16. آرین

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما…
    طوطی ملنگو من تقریبا دو سالشه و ماده هست…
    من یکسالی میشه که عادتش دادم با کاور میخوابه.یعنی شب وقتی خوابش میاد میره تو قفس و تو جای خوابش میشینه و میگه شب بخیر(این به این معنیه که خوابم میاد بیا روی قفس رو بکش)و صبح هم با صدا کردن خبر میده که بیدار شده و کاور رو ورداریم…
    اما از بعد زمستون خوابش خیلی زیاد شده یعنی از تقریبا ده شب میگه خوابم میاد و میخوابه و تا دوازده الی یک ظهر فرداش میخوابه…یه روز قبل از اینکه صدا کنه زود تر کاور رو ورداشتم که خوابش کم بشه…تا شب عصبانی بود و جیغ های وحشتناک میکشید…و البته در طول روز یکی دو ساعت چرت هم میزنه… میخواستم بدونم این مقدار خواب زیاد ضرر نداره و مریض نمیشه؟

    ببخشید خیلی طولانی شد.
    پیشاپیش از پاسختون سپاسگزارم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب ببینید پرنده هر چقدر سنش بالاتر بره نیاز به استراحت بیشتری هم داره. احتمالا به تاریکی و محیط قفس برای خواب عادت کرده و ساعت بدنش به هم خورده که اینقدر دیر بیدار میشه. چون روش کاور کشیده میشه و در روز هم زیر کاور محیط تاریکه و استراحت میکنه. در کل موردی نداره زودتر خودتون کاور رو بردارید یا شب به نحوی کاور رو قرار بدید که صبح زود روشنایی روز کامل قفس رو روشن کنه و مجددا به شرایط جدید عادت کنه. به هر حال قرار نیست همیشه همینجور بمونه. ضمنا طوطی ها در طول روز هم چرت نیمروزی میزنن که اون هم طبیعیه.
      در مورد تغذیش هم از مولتی ویتامین های مخصوص طیور و میوه ها و جوانه دانه ها استفاده کنید تا جون بگیره و از این بیحالی خارج بشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *