شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. شیوا

    سلام
    من یک ملنگوی ۳ ساله دارم از زمان سرلاکی بزرگش کردم امروز رفتارش عوض شده مثه حالتایی که پرخوره می گیرن
    یکی دو بار هم کرک پراش رو کند، الان تو دوره ی پر ریزیه
    نمی دونم ممکنه حشره ای تو پراش باشه چون بعضی وقتا هم تک تک بالاش رو تکون می ده و میزنه به بدنش؟
    یا ممکنه برای خوردن گرمی جات باشه ؟
    امروز براش اب هم گذاشتم و خودشو شست ولی فایده نداشت
    چی کار می تونم بکنم
    ممنون

    پاسخ
    1. متین

      سلام یه اسپره مخصوص پرنده هست برید جای معتبر مشکلتون بگید احتمالا یه اسپری بدن بزنید به طوطی درست بشه یا دامپزشک ببرید

      پاسخ
  2. شیوا

    اخه من چیزی بین پراش ندیدم
    و فقط هم همین امروز این علائم رو نشون می داد
    راهی داره که مطمعن شد انگل داره بدنش یا نه نمی شه ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست شما حشرات مزاحم رو ببینید به نظر بنده ابتدا بهش آبتنی بدین اگر بهتر نشد از دامپزشکی اسپری مخصوص تهیه کنید ضمنا میوه و سبزی هم بیشتر بهش بدین ببینید از گرمی خوردن نباشه البته دیگه زیادی و بیش از اندازه هم غذای سردی بهش ندین چون اسهال میشه.

      پاسخ
  3. شیوا

    سلام
    فکر می کنم دلیل رفتارشو فهمیدم ، این طوطی من با کرک پراش مشکل داره الان تو پریزیه و انگار بعضی از این کرک پراش که دارن در میان کامل از زیر پوستش خارج نمی شن و این حیون کلافه می شه و خودش می کنتشون چیزی که می کنه رو نگاه کردم همون کرک پره ولی سفت و گوله شده که می کنه از بدنش.
    برا این می شه کاری کرد یا خودش بر طرف می شه ؟
    دلیل این جوری درومدن بعضی از این پرا چیه می دونین ؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دقیق متوجه منظورتون نشدم با این حال الان که در پریزی هست بهتره محیطش رو مرطوب کنید و حتی بهش استحمام بدید.
      از مولتی ویتامین استفاده کنید تا هم پرها رشد بهتری داشته باشن و هم کامل و پرجلا سبز بشن.

      پاسخ
  4. شیوا

    سلام
    ممنون از پاسخ
    من ویتامین مخصوص پرندگان ندارم می شه از نوع انسانیش استفاده کنم ؟
    اگه می شه ممکنه دوز مصرفی تو اب رو بهم بگین
    مرسی

    پاسخ
  5. آرزو

    سلام
    من دیروز یک جوجه ملنگو خریدم اما از وقتی آوردمش خونه اصلا غذا نخورده و همش توی قفس میره این طرف و اون طرف باید چیکا رکنم؟
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کار خاصی نباید انجام بدید. باید ارامش رو واسش فراهم کنید و غذای مناسب در اختیارش باشه تا خودش بخوره و به محیط هم عادت کنه.
      اونقدری جوجه نیست که نتونه غذا بخوره یا اینکه جوجه سرلاکی نخریدید که؟ اگه نه که جای نگرانی نیست و صبر کنید. تازه وارده و هنوز استرس داره. محیط اطرافش رو امن و اروم کنید و اب و دون هم کنارش باشه تا کم کم جا بیفته.

      پاسخ
  6. شیوا

    سلام
    من یه ملنگو ۳ ساله دارم که حدود دو هفته پیش خیلی بدنش می خوارید و بعضی وقتا کرک پرهاش رو می کند و گفتم شاید انگل داره و بردم دامپزشکی و یه دارویی زیر بالهاش زد و اون حالت هاش بهتر شد اما از اون موقع تا حالا هنوز توی روز کرک پرها رو می کنه و امروز خیلی بدتر شد و پرهای پوششی سبزش رو هم می کنه و بعضی وقتا جیغ می زنه موقع کندن
    نمی دونم چیکارش کنم. اب تنی هم می کنه اما فایده نداره.در ضمن زمان پر ریزیش هم هست و بیشتر پرهایی رو می کنه که توی غلاف هستن
    اگه ممکنه راهنمایی کنین. خیلی ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه بیماری پر کنی داره اگر پرهای سالم رو با زور میکنه و انتهای پر هم خونی هست پس همون پر کنی داره
      بخش پر کنی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      احتمالا زیاد تنها مونده و باید بیشتر سرگرمش کنید.
      https://www.onlypet.ir/post-915/%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%BE%D8%B1%DA%A9%D9%86%DB%8C-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86/

      پاسخ
  7. شیوا

    آره همین جوری می کنه پراش رو بازور و انتهای پر هم خونیه اکثرا، اما همین امروز اینجوری شدید شد بعد از اینکه یکم پراش رو خیس کردم
    تنها نیست دستیه و اکثرا بیرون قفس پیش خودمه
    خیلی کلافه و عصبیه و همش تو قفس اینور و اونور می دوه
    بیشتر به نظر می رسه که بدنش می خواره یا یه چیزی داره اذیتش می کنه
    اینا هم علامت پر کنی هست ؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب زیر پرها رو برسی کنید و ببینید شپشک یا حشره ای چیزی نباشه. پرنده رو استحمام بدید و در صورت مشاهده کوچکترین پارازیت های پوستی از اسپری های مخصوصی ضد پارازیت استفاده کنید.
      همچنین از مولتی ویتامین برای تغذیش و از اسباب بازی و چوب تازه درختان برای بازی کردن و جویدن پرنده استفاده کنید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله پرنده شما پر کنی داره توصیه های آقا شهریار رو عمل کنید و بخش پر کنی طوطی رو کامل مطالعه بفرمایید و حتی سوال و جواب های سایر دوستان رو نیز مطالعه کنید. ضمنا این مشکل از خوردن غذای چربی و با طبع گرم هم پیش میاد ممکنه یا گرمیش کرده و یا چربی زیاید زیر پوستش جمع شده و یا اینکه افسرده شده و حتی ممکنه حشره زده باشه.

      پاسخ
  8. شیوا

    سلام
    خیلی ممنون از پاسختون. من قبلا کاسکو داشتم که پرکنی داشت رفتارش خیلی با این فرق می کرد اون از روی بی حوصلگی پراش رو پی کند ولی این مشخصه که یه چیزی اذیتش می کنه یا بدنش می خواره چون وقتی خوابه یا چیزی می خوره یا بازی می کنه یه هو سریع بدنش رو می خوارونه که معمولا یکم از کرک پراش رو هم می کنه.
    من دوباره بردمش دامپزشکی زد انگل رو تجدید کردن و دفین هیدرامین برا ارامشش داد بهتر شده یکم ولی نه کاملا.
    راستش غذای چرب که می خوره بعضی اوقات گردو و پسته هم همین طور ولی این اواخر ندادم دیگه .
    الان تو پرریزی و اکثرا پرهای تو غلاف رو می کنه.این ۶ ماه اخیر چون پراش رو زده بودم پرواز نمی کرد و وزنش هم ۱۰ گرم بیشتر شده .
    اقا مجتبی این تجمع چربی زیر پوست چه ربطی به پر کنی داره؟
    یه مورد دیگه هم اینکه قبلا وقتی نازش می کردم پراش چرب تر بود الان که دست می زنم بهش اون چربی رو نداره و انگار خشک شده انقدر زیاد هم حموم نبردمش اما دفه ی اخر بعد از اینکه پراش رو خیس کردم خیلی بدتر شد ممکنه از خشک شدن پوستش باشه؟
    من یکم پماد ویتامین آ زدم بهش خیلی کم. درسته این کار؟ بیشتر بزنم عیبی نداره؟؟
    ممنون و ببخشید طولانی شد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پسته و گردو زیاد بخوره گرمیش میکنه و اینطوری میشه بهتره ذرت بیشتر بهش بدین و سبزیجات و سیب درختی زیاد استفاده کنید.
      دقیقا تجمع چربی زیر پوست ربط به پر کنی داره و پرنده رو اذیت میکنه مخصوصا اینکه تحرک پرنده هم کم هست و نمیتونه درست پرواز کنه و یا در فضای کوچک نگهداری میشه همین چربی اضافه باعث گرم شدن بدن پرنده میشه و دمای بدنش رو بالا میبره و پرنده رو اذیت میکنه. حتی باعث خارش پوست هم میشه چون پرنده ها تعریق ندارن این چربی زیر پوست مشکل ساز میشه.
      خیر اشتباه کردین پماد هب دبن پرنده زدین بهتره بذارید اون چربی اضافه آب بشه یعنی فضای بزرگتری دراختیار پرنده بذارید و تحرک بیشتری داشته باشه حالت پرهاش خوب میشه میتونید از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان و حتی الکترولیت مخصوص پرندگان استفاده کنید.
      گردو و مخصوصا پسته میتونه باعث حساسیت و آلرزی در طوطی بشه و باعث خارش بدن اونها بشه درسته مدتی هست استفاده نکردین ولی خب تا اون چربی ها که خورده دفع بشه زمان میبره.
      سبزی و میوه بیشتر بهش بدین اگر از این مورد باشه برطرف میشه. آب تنی هم براش خوبه.
      اتفاقا خشک شدن پرها نیز به دلیل همین چربی اضافه زیر پوست هست ببینید در شرایط طبیعی وقتیکه پرنده پر آرایی میکنه با استفاده از غده ای که روی انتهای کمرش و نزدیک به دمش تقریبا بالای مقعد میشه محل این غده چربی خلاصه با استفاده از اون غده پرهاش رو چرب میکنه ولی وقتیکه زیر پئستش چربی جمع میشه و خارج داره دیگه پرنده پرهاش ور چرب نمیکنه به انید اینکه از اون چربی خلاص پیدا کنه و وقتیکه میبینه جواب نمیده اقدام میکنه به پر کنی .

      پاسخ
  9. شیوا

    واقعا ممنون اقا مجتبی
    به نظرم همه ی حرفاتون درسته و باید مشکلش مربوط به همین چربی زیر پوستش باشه چون دلیل دیگه ای نمی تونه داشته باشه و متاسفانه دامپزشک اصلا متوجه نشد.
    الان پرهای بالش که زده بودم تقریبا دراومده ولی رقبتی به پرواز نداره، خودم باید پروازش بدم.
    فقط نگرانیم از اینه که این پر کنی براش عادت بشه. الان هم پشت گردنش و زیر بالهاش تقریبا داره مشخص می شه که پر کمتر داره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر پرهاش رو کوتاه کردین و هنوز کامل در نیومدن خب طبیعیه پرنده نمیتونه درست پرواز کنه پس باید مراقب باشید تا اذیت نشه و یا زمین نخوره پس فقط همینکه تحرکش بیشتر بشه کافیه قرار نیست زیاد پرواز کنه کمی بیشتر از قبل بپره و حتی راه بره و تحرک داشته باشه براش خوبه.
      بهش برسید کم کم از سرش میره و عادت نمیکنه به امید خدا.

      پاسخ
  10. فهیمه

    باسلام طوطی ملنگو زیر یک سال داریم دستیه.دوماه خریدمش ولی نمیدونم چرا پرهاش درهم ریختست جدیدا هم قسمت پا راستش موهاش ریخته و زیر پراشم کرکاش ریخته تقریبا خالی شده .علتش چیه؟؟؟
    غذا هم همه چی میخوره . ارتفاع هم نمیمونه .دکتر دامپزشک بردیم گفت قارچه ولی اونقد شهرمون متخصص نداره.ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید پرنده خودش پرها رو میکنه یا میریزن؟
      اگه پرکنی باشه که باید ریشه یابی کنید و ببینید واسه چی عصبانی هست و شروع به پرکنی کرده. اگه هم پریزی هست الان فصل مناسبی برای پرریزی نیست و اونم دلایلی مثل عدم تغذیه مناسب، شرایط اب و هوایی بد و کمبود ویتامین ها و املاح مورد نیاز داره.
      از مولتی ویتامین های طیور استفاده کنید. پرنده رو ابتنی بدید و صبر کنید ببینید چی میشه

      پاسخ
      1. فهیمه

        پرهاش خودش ریخته اصلا هم دوست نداره تو قفس باشه با اینکه براش جفت مناسب فراهم کردیم که تنها نباشه. عصبانی نیست دستیه و بی حال کمی .پرهاش فوقالعاده نا منظمه .کاش میشد عکسشو بفرستم براتون چون نگدانم طوریش بشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بهش ابتنی بدین و غذای متنوع و مقوی بهش بدین و مولتی ویتامین مخصوص پرندگان هفته ای یک روز بهش بدین.
          ضمنا طوطی رو نمیشه یک مرتبه جفت داد بلکه باید نر و ماده یک مدت دو دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از اینکه با هم آشنا شدن جفتشون بدین.

          پاسخ
  11. آوا

    ۱ – ببخشید من گیج شدم و موندم که چیکار کنم تو بعضی از سایت ها نوشته باید بال طوطی رو کوتاه کنیم از طرفی دلم نمیاد به خاطر خوشحالی خودم بال طوطی بیچاررو بزنم اون چه گناهی کرده که نباید پرواز کنه البته من هنوز طوطی ملنگو نخریدم ولی گفتم که از الان تصمیم بگیرم که بالشو بزنم یا نه؟) ۲ – میشه چند تا اسم طوطی (ایرانی) معرفی کنید)

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام کوتاه کردن پرها به این منظور انجام میشه تا جلوی پرواز بیش از اندازه و احیانا صدمه و برخورد طوطی رو به دیوار و پنجره بگیره یعنی در واقع به نفع اونه.
      ۲-اصولا طوطی ها بومی آمازون و استرالیا هستند وتا آنجا که من خبر دارم طوطی ایرانی نداریم!(تاکید میکنم تا اونجا که من میدونم!!!)

      پاسخ
  12. آوا

    ۱ -(سلام یعنی بالشو بزنم اخه هرچه قدر به خودم میگم به نفعشه و…. ولی آخرش باز دلم میسوزه آخه اون چه گناهی کرده که بجای اینکه تو طبیعت پرواز بکنه باید تو قفس و بابال کوتاه زندگی کنه؟) ۲-( منظورم از ایرانی اسم ایرانی بود مثلا خارجی نباشه مثل dvfh و ایرانی باشه مثل فندق

    پاسخ
    1. sims

      خب اگه اینجور فکر کنید کلا نباید پرنده رو بخرید چون متعلق به جای دیگست و باید ازاد باشه. کوتاه کردن بال پرنده های برزگ به نفع خودشونه
      اسم طوطی هم، نبات، نغمه، شادی، منگل، گلی، سوسی، جیکی، قور قور و …..

      پاسخ
  13. آوا

    ممنون از پاسخ ها تون حالا ببینم شاید طوطی بود که پرواز رو دوست نداشت و پرواز نمی کرد یا مجبورم که بالشو بزنم میشه نحوه زدن بال رو بگید
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو در جای خودش مطرح کنید.
      روش کوتاه کردن بال در سایت بیان شده مطالعه بفرمایید ضمنا هیچ پرنده ای نیست که پرواز کردن رو دوست نداشته باشه اگر قراره پرنده داخل قفس باشه و بیرون نیاد خب میتونید پرهاش ور کوتاه نکنید اما اگر قرار از قفس بیاد بیرون حتما باید پرهاش ور کوتاه کنید تا پرواز بلند انجام نداره و به خودش آسیب نرسونه هم فرار میکنه و هم اینکه به در و دیوار و شیشه برخورد میکنه و هم برای بردنش داخل قفس اذیت میشید بعد اینطور هم نیست که پرنده داخل خونه هرکجا که دلش خواست پرواز کنه اتفاقا اگر دوستش دارید باید پرهاش ور کوتاه کنید تا زیاد نپره البته در حد یکی دو متر رو باید بتونه بپره و زمین نخوره اما بیشتر رو نباید پروزا کنه مثلا فکر کنید پرواز کنه و بره داخل آشپزخونه خب فکر کردین چند درصد احتمال زنده موندنش هست و یا چند درصد ممکنه تلف بشه ولی اگر نتونه اینقدر پرواز کنه حداقل احتمال آسیب دیدنش کمتر میشه و یا اگر پرواز کنه و به شیشه برخورد کنه و ضربه مغزی بشه و یا از پنجره بره بیرون ؟؟؟!!!

      پاسخ
  14. آوا

    من اول سایت رو مطالعه کردم بعد سوال کردم و من روش کوتاه کردن بال طوطی رو ندیدم و من فکر نمی کنم بد موقعی سوال کرده باشم چون منتظر موندم تا سوال بقیه رو جواب بدین بعد من سوالمو بپرسم تا وست سوال دیگران سوال نپرسم تا باهم قاطی نشن حالا چرا عصبانی میشین اصلا دیگه سوال نمی پرسم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب ببینید در هر بخشی که مرتبط با مبحث مورد نظرتون هست سوالتون رو مطرح کنید. اینجا در مورد شناخت و نگهداری طوطی ملنگو بحث شده. اما خب در مطلب زیر در مورد کوتاه کردن بال طوطی ها و پرنده هاست و بهتره اونجا سوالتون رو مطرح کنید.
      https://www.onlypet.ir/post-908/%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/
      ضمنا اقا مجتبی عصبانی نشدن و فقط راهنماییتون کردن.
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده فکر میکنم هیچ عصبانیتی در کار نبود و جواب سوال شما رو دادم باز اگر ناراحت شدین ببخشید. نمیدونم چرا همچین برداشتی کردین به هر حال عذرخواهی میکنم.

      پاسخ
  15. Erfan

    با سلام من امروز یه طوطی ملنگو گرفتم.وقتی فروشنده خواست ناخوناش رو کوتاه کنه.حالا نمیدونم خواست سریع انجام بده یا چی.از پای این بیچاره خون اومد.تقریبا تا خونه خونریزی داشت.فروشنده گفت که اشکال نداره براش خوبه یکم خون بره ازش!من باور نکردم.ممنون میشم کمک کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای پرنده خوب که نیست ولیکن مشکلی هم پیش نمیاد فقط یکی دو روز نباید دست کاریش کنید و باید پرنده آرامش داشته باشه تا ناخنش دوباره خون ریزی نکنه. ضمنا مراقب باشید خون ریزی شدید نباشه. اگر پرنده بترسه و استرس داشته باشه قلبش تند تند میزنه و در نتیجه خون ریزی هم بیشتر میشه.

      پاسخ
  16. آوا

    سلام آقا مجتبی وسلام آقا شهریار از شما خیلی ممنونم که با حوصله و دقت به سوالات پاسخ میدید خواستم کمی وقتونو بیگیرم و چند تا سوال بپرسم ( ۱ – وقتی جوجه ملنگو چشماش سیاه باشه چند سال داره؟ ) ( ۲ – برای جوجه چه سرلاکی رو بخرم وبا چه چیزی مخلوط کنم آب جوش یا شیر ) ( ۳ – سرلاکش باید چطوری باشه یعنی آبکی باشه یا غلیظ ) ببخشید که سوالات زیادی پرسیدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوجه که باید زیر یک سال سن داشته باشه و بالاتر از اون دیگه جوجه نیست.
      باید از سرلاکی استفاده کنید که لاکتوز نداشته باشه از شیر هم نباید استفاده کنید چون لاکتوز داره و برای پرنده قابل هضم نیست مگر اینکه شیر مخصوص و بدون لاکتوز باشه.
      سرلاک مخصوص پرندگان موجوده و سرلاک بدون لاکتوز نوزاد هم هست میتونید تهیه بفرمایید ضمنا غذا دادن به جوجه طوطی در سایت توضیح داده شده میتونید غذای دست ساز تهیه بفرمایید.
      به صورت کلی اگر جوجه تازه دونه خور شده خریداری کنید خیلی بهتره و ریسک کمتری داره.
      اون جوجه هم که فرمودین احتمالا زیر یک سال سن داره.

      پاسخ
  17. سمانه

    سلام میشه بگید ملنگو تو چه ماه هایی زیاد هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ملنگوی بالغ که همیشه هست ولیکن جوجه ملنگو اگر مد نظرتون باشه نزدیک عید مثلا از اسفند تا اردیبهشت خرداد فراوان تره.

      پاسخ
  18. محمد

    ببخشید ایا طوطی میتونه توی قفس تولید مثل کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اما بستگی به سایز قفس و نوع طوطی هم داره معمولا اگر قفس بزرگ و جا دار باشه و فضای کافی برای لونه و جای کافی برای جفت گیری وجود داشته باشه و همه شرایط نگهداری عالی باشه بله داخل قفس تولید مثل هم میکنن. مثلا همین ملنگو یا کوتوله و عروس هلندی و … به راحتی داخل قفس تولید مثل میکنن. اما خب کاسکو – آرا – بارتا و طوطی های بزرگ خیر داخل این قفس های کوچک تولید مثل نمیکنن و به فضای بزرگتری نیاز دارند از قبیل قفس های توری و بزرگ چند متری باید برای این دست طوطی ها فراهم کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *