شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,803 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. Mohammad2

    سلام ببخشید چند وقت پیش‌ رفتم خلیج میخواستم جوجه ملنگو بخرم
    زیر شکمشون رو که دست زدم دیدم خالیه و کسل هم بودن به خاطر همین نخریدم
    دلیل میشه که بیمار باشن
    فروشنده میگفت نه ما به اینا فقط‌شبا غذا میدیم.

    پاسخ
  2. ali

    سلام
    من میخوام جوجه ملنگو بخرم.
    و تجربه ی سرلاک دادن رو هم دارم
    اگه خوب بهش‌سرلاک بدم میتونم ریسک مرگشو کم تر کنم.؟
    و بعدا دون خورش کنم بهتره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این رو باید خودتوت تشخیص بدین دوست عزیز.

      پاسخ
  3. ali

    سلام ببخشید من یه جوجه طوطی ملنگو سرلاکی خریدم حدود یک ماه دیگه هم باید برم مسافرت به مدت ۵یا۶روز چی کارش کنم این جوجه طوطی رو؟
    بزرگ هم نیست که بتونم با خودم ببرم و کم تر نگران باشم که تلف بشه
    هنوز جوجس و به کسی هم اعتماد ندارم که بهش بدم و ازش خوب مراقبت کنه
    به نظر شما چی کار کنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حتی اگر بزرگ و دونه خور هم باشه نباید پرنده رو با خودتون ببرید مسافرت چون اتفاقا در مسافرت زودتر مریض میشه و تلف میشه و هم خودتون اذیت میشید و هم پرنده. باید بدین یکی براتون نگهداره و یا اصلا اون رو بفروشید و در آینده یکی دیگه بخرید اینطوری خیلی بهتره تا اینکه پرنده رو بکشید.

      پاسخ
  4. ali

    میتونمم بعد از مسافرتم بخرم ولی میترسم جوجه سرلاکی دیگه پیدا نشه
    به نظرتون تو مرداد پیدا میشه؟

    پاسخ
  5. ali

    سلام ببخشید کفتید تا ۲۴ جوابتونو نگرفتید دوباره بپرسید؟
    میخواستم بدونم شاه طوطی مقاوم تر از ملنگو هست؟
    و میدونم‌ نمیتونید قیمت بگید و لطفا حالا این دفه قیمت جوجه شاه طوطی رو بهم بگید ممنون!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب هر چقدر جثه پرنده بزرگتر باشه ممکنه مقاومتش هم بیشتر باشه، شاه طوطی و ملنگو هم در یک رده هستن و ممکنه شاه طوطی کمی مقاوم تر از ملنگو باشه. در این موارد نمیشه با قطعیت نظر داد و بستگی داره منظورتون از مقاوم بودن چی باشه؟ در مورد قیمت هم از فروشنده ها بپرسید. قیمت دقیق و بروزی ندارم.

      پاسخ
  6. ali

    سلام
    جوجه ملنگوی من داخلی هست!
    این داخلی ها چه فرقی با پاکستانی ها میکنن؟
    هوششون بیشتره؟
    تلفات کدوم بیشتره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ فرقی نمیکنه تلفات موجود زنده که ربطی به داخلی و خارجی بودن اون نداره استعداد هم فقط بستگی به خود پرنده مورد نظر و ژنتیک اون داره و باز ارتباطی به اینکه کجا به دنیا بیاد نداره. نهایتا جوجه های داخلی به آب و هوای اینجا عادت دارن و از این نظر کمی بهتره و توی جابجایی کمتر اذیت شدن و استرس کمتری بهشون وارد شده همین دیگه هیچ امتیاز خاصی ندارن.

      پاسخ
  7. علی

    سلام من یه طوطی سبز خریدم نمیدونم چند سالشه فقط میدونم که جوجه است
    وقتی که آوردمش توی خونه اصلا صدا نمی کنه و یه جا نشسته وقتی صدا میکنم کمی می ره این طرف و آن طرف
    میترسم که دغ کرده باشه
    ترو خدا راهنمایی کنین

    پاسخ
    1. reza

      سلام علی جان.
      نگران نباش.
      خوب طبیعیه چون وارد یک محیط جدید شده و هنوز با اون محیط و صاحبش عادت نکرده.
      فعلا زیاد باهاش ور نرید بزارید تو حال خودش باشه. حداکثر تا یک هفته
      اگه سرلاکی که سرلاک رو بهش بدید اگه هم که نه دون خوره دون و آب رو بزار تو قفسش بمونه.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. محمد

    سلام چگونه بفهمم که طوطی من گرسنه است

    پاسخ
    1. alirezaj

      خب همیشه باید جلوش دونه باشه خودش به اندازه میخوره.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام
    من یه طوطی دیروز خریدم
    طوطی من خیلی قفس نوردی میکنه تو اینترنت دیدم که اگه قفس نوردی میکنه یعنی از من میخواهد که در قفس باز کنیم و آن را آزاد بگزاریم
    میترسم در قفس را باز کنم و و بیاید بیرون و دیگر نتوانم ان را داخل قفس ببرم
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر دوست من.
      تازه خریدید و هیجان زده است و استرس داره. زیاد دستکاریش نکنید و بذارید در ارامش باشه تا به محیط عادت کنه. الان در قفس رو باز کنید بدتر بیاد بیرون بیشتر میترسه و اگه بال داشته باشه با پروازش به خودش اسیب میرسونه.
      مطلب دستی کردن طوطی رو در همین سایت جستجو و مطالعه کنید.

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام بر همه
    من امروز طوطی رو از قفس آوردم بیرون کمی راه رفت ولی بعد وایسادم یه جا به سختی گرفتمش و کردمش توی قفس ولی از وقتی کردمش تو قفس دیگه حرف نمی زنه و یه جا وایساده
    لطفا راهنمایی کنید که من چیکار کنم

    پاسخ
    1. reza

      سلام
      خوب دوسته من اشتباه کردید طوطی الان از شما ترسیده و استرس داره.
      فعلا یه مدت کوتاهی حرکات ناگهانی نکنید. و باهاش کار نداشته باشید. زیاد باهاش ور نرید
      بعد هم سره یک ساعت معینی بیاریدش بیرون و سره یک ساعت معینی هم ببریدش تو قفس اینجوری عادت میکنه کم کم و خودش به راحتی میره تو قفس.
      یا برای وارد کردن اون تو قفس از یک غذایی که خیلی دوست داره استفاده کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  11. ا

    خوب چرا از وقتی که آوردمش تو قفس دیگه حرف نمیزنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی طوطی شما حرف میزنه که کاملا در محیط احساس ارامش کنه و برای اشتغال و جلب توجه شروع به تقلید صدا کنه. الان به این وضعیت کمی باید صبر کنید تا مجددا شروع به سخنگویی کنه.

      پاسخ
  12. Mohammad

    سلام
    الان جوجه ملنگو داخلی پیدا میشه ؟

    پاسخ
  13. Mani

    من می خوام یه طوطی بین عروس هلندی و ملنگو بخرم به نظر شما کدوم زودتر دستی میشه و خونگرم تره سخنگویی هم برام زیاد مهم نیست برام مهمه که کم جیغ نزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کم جیع نزنه یا کم جیع بزنه ؟؟؟!!! کلا طبیعیه که پرنده صدا بده.
      به صورت کلی ملنگو رو میتونید تکی نگهداری کنید اما عروس هلندی اجتماعی هست و باید جفتی نگهداری بشه. در سایر موارد در یک سطح هستن.

      پاسخ
  14. محمد امین

    سلام عزیزان من همین امروز یه طوطی ملنگو بین پنج تا شش ماه گرفتم خیلی دستیه سوت میزنه غذا میخوره تخمه از اونا که قهوه ایه جلوش گذاشتم ۲کلام حرف هم میزنه رو دست هم میومد تو مغازه ولی الان که اوردیمش خونه نمیاد رو دست هرچی دستمو میبرم سمت قفسش نوک میخواد بزنه بعد اینکه فروشنده میگفت این اصلا عادت به قفس نداره و باید زودی بیاریش بیرون من چیکار کنم این عادت از سرش بپره چون نمیتونم همش بیارمش بیرون بنظرتون همون روز اول جلوش میوه و اینا بذارم؟ یا بذارم چند روزی بگذره؟ ممنون میشم از پاسخگوییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده و باید صبر داشته باشید تا به شما عادت کنه بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید. هر نوع غذایی رو میتونید از همون روز اول بهش بدین البته باز باید عادت کنه تا بخوره.

      پاسخ
  15. Mani

    یعنی عروس هلندی رو نمیشه تک نگه داشت چون زیاد وقت میزارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه اینکه اصلا نشه ولیکن عروس هلندی بالغ بشه جفت لازم داره و نگهداری تکی از اون رو توصیه نمیکنیم.

      پاسخ
  16. محمد امین

    سلام نگفتید چیکار کنم که نوک نزنه؟ بعدشم هر تخمه ایو میشه بهش داد؟ از اون تخمه قهوهایا دوست نداره جلوش گردو و انگور و سیب و تخمه گذاشتم با اب که اصلا لب به اب نمیزنه خیلی طوطی ارومیه سوت میزنه وقتی میرم از اتاق بیرون بیرون هم میارمش چون رامه رو دست هم میاد ولی دست میبرم سمتش که بیاد رو دستم نوکشو اول میاره که این کار درسته ولی میترسم گاز بگیره دستکش بنایی میشه استفاده کرد گاز نگیره؟ بعدشم نمیذاره نازش کنیم حتی وقتی بیرون قفسه چرا؟ یه سوال دیگه اینکه بوس هم میداد تو مغازه از دسخ هم غذا گرفت دیروز ولی بیشتر بخاطر دستم که گاز بگیره خیلی به دست حساسه چرا اخه؟چند هفته یکباربتید ببرمش حمام؟ میشه اب اسپری کرد بهش؟ الان من دوروزه که این ملنگو رو دارم با تشکر از زحمات بی دریغتون لطفا اقا شهریار و اقا مجتبی و بقیه عزیزان هم نظر بدن تا من بهره ببرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تخمه افتابگردان بهش بدید، حالا رنگش و سایزش مهم نیست. تخمه ها هم باید خام باشه.
      گاز گرفتنش هم کم کم بهتر میشه و هنوز به شما عادت نکرده و مشخصا برای دفاع از خودش چاره ای جز گاز گرفتن نداره.
      دستکش و اینجور چیزا هم نیازی نیست استفاده کنید. ساعدتون رو جلوش بگیرید تا بیاد روی دستتون. نهایتا گازم بگیره قرار نیست انگشتتون قطع بشه!
      شما هنوز تازه پرنده رو گرفتید و نباید توقع داشته باشید همون روزای اول روی دست بیاد و گاز نگیره و بوس بده و نوازشش کنید و ….. باید بهش فرصت داد
      حمام هم فعلا نیازی نیست. بذارید پرنده جا بیفته و کامل به محیط و شما عادت کنه بعد.
      در مورد روش حمام کردن بخش مربوطه رو در سایت بخونید
      موفق باشید

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آقا شهریار کامل پاسخ دادن اگر نظر جدیدی داشت هباشیم حتما میدیم خدمتتون و نیاز به زدن پست نیست .
          خب این طبیعیه که طوطی با نوکش زیاد کار کنه و حتی دست شما رو بگیره اما وقتیکه به شما عادت کرده باشه محکم نوک نمیزنه و خیلی اروم دستتون رو میگیره و شاید کمی فشار هم بده که طبیعیه.
          دست کس هم هرگز استفاده نکنید.
          برای طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید شای دچند هفته زمان ببره تا به شما و محیط جدیدش عادت کنه .
          بخش دستی کردن طوطی و سایر سوال جواب های دوستان رو کامل مطالعه کنید.
          خواهشا برای دریافت پاسخ از هیچ یک از اعضا نام نبرید اگر نظر متفاوتی داشته باشیم حتما میگیم خدمتتون.

          پاسخ
          1. محمد امین

            سلام دوستان خواستم ببینم قفسو بخوام بشورم باید با چی ضد عفونیش کنم؟بعد چند هفته یکبار کل قفسو باید بشورم؟ با اب خالی باید شست؟ بعدش طوطی رو وقتی میخوام قفسو بشورم کجا بذارمش؟ روزنامه هم میذارم زیر قفسش میخوره چرا؟ قدرت گازش در چه حده؟ دستو قطع میکنه؟ ببخشید سوالام زیاد شد با تشکر

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              نیازی نیست کل قفس رو بشورید مگر اینکه خیلی کثیف شده باشه به هر حال هر ۶ ماه کل قفس رو بشورید بد نیست با آب خالی و حتی مایع ظرف شویی و ابر اون رو تمیز بشورید و بذارید توی آفتاب تا خشک بشه و سپس پرنده رو به قفس انتقال بدین .
              خب مشخصه که در این حال نمیشه پرنده داخل قفس باشه و باید در داخل منزل نگهداری بشه.
              اما کف قفس رو بهتره هفته ای دو مرتبه تمیز کنید .
              خب روزنامه هم کاری کنید تا در دسترس پرنده نباشه معمولا یا از کمبود املاح بدنشون این چیزها رو میخورن و یا برای بازی.
              طوطی که نمیتونه دست رو قطع کنه فقط یه کم زخم میشه همین البته اگر اهلی باشه خیلی آروم نوک میزنه و زیاد فشار نمیده و همون زخم هم نمیشه.

              پاسخ
  17. fatemeh

    سلام اقا مجتبی..
    عروسم سه هفته پیش ۵ تا جوجه ش بدنیا اومدن همشون سالم بودن عروس نر یکی از جوجه ها رو بعد چند روز کشت..چهار تا جوجه ها دیگه بزرگ شدن . تو هفته دوم متوجه شدم پاهای یکی از جوجه ها فلج …اما بقیه سالمن.
    راهی برای خوب شدنش هست؟ با اینکه جوجه اول اما از همه ضعیف تر.
    میشه راهنمایی کنید؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر واقعا فلج هست خیر باز بهتره به دامپزشک نشون بدین ممکنه در اثر کمبود جا در لونه و یا وجود موادی در کف لونه پای جوجه کج رشد کرده باشه و شاید دامپزشک بتونه با آتل بند کردن اون کاری براش بکنه در غیر اینصورت نمیشه کاری کرد.

      پاسخ
      1. fatemeh

        سلام وقتتون بخیر.
        پرنده رو بردم دامپزشکی گفته مادر زادی پاهاش اینطوری و خوب نمیشه…و همینطوری بزرگ میشه.جوجه رو سینه ش دراز کشیده و اصلا نمیتونه رو پاهاش وایسته ….????

        پاسخ
          1. fatemeh

            ممنونم اقا رضا..
            خیلی ناراحتم..هر دفعه میبینمش ……?
            مجبورم سه تا دیگه جوجه رو بیارم بیرون تا تنها بمونه ک پدر مادرش بهش غذا بدن…خیلی واسش سخته…نمیدونم چکار کنم…

            پاسخ
            1. reza

              بله این جور چیزا خیلی ناراحت کنن دست.

              بازم اگه خیلی واستون دردناکه بدین بره .

              ولی اگه من بودم این کارو نمیکردم

              پاسخ
              1. fatemeh

                نه نمیتونم همچین کاری کنم..عروس هام ۱۸ بهمن ۹۵ سه تا جوجه بدنیا اوردن بزرگ شدن…الانم چهار تا … تو اتاق خوابم نگه میدارم خیلی بهشون رسیدگی میکنم روزی سه چهار بار قفسشونو تمیز میکنم ووووو……..
                اصلا دلم نمیاد ازم جدا شن با اینکه خیلی سخته نگهداریشون…
                تو دوهفته اول خیلی خوب رشد کرد اما انگاری دیگه رشدش متوقف شد. فقط پرهاش دراومده و همینطوری کوچک مونده نمیدونم چرا؟

                پاسخ
                1. reza

                  خوب کاری میکنید.

                  اگه مشکلی نداره میشه ازش چند تا عکس بزارید؟

              2. fatemeh

                اره حتما…اما یاد ندارم چطوری عکس بفرستم؟??

                پاسخ
                1. fatemeh

                  ممنونم ..الان واستون ارسال میکنم…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *