شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. هلن

    سلام طوطیم چند روز میشین روی پاهاش خیلی میخواب و زیاد اب میخوره علتش چیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از رفتار پرنده بیشتر توضیح بدین و از نوع فضله اون هم توضیح بدین.
      اگر غذا خوب میخوره و فضله طبیعی هست مشکل خاصی نداره و سعی کنید هوا متعادل باشه و نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشه جلوی در و پنجره و نزدیک به منبع حرارتی هم طوطی رو نباید قرار بدین.
      اگر آب اینقدر میخوره که چینه دانش پر میشه حتما گرمیش کرده و یا دانه کثیف خورده و داخل چینه دانش جوش و تاول زده حتما توضیح بیشتری بدین در خدمتتون هستم در این مدت هم سبزی و میوه بیشتر بهش بدین.

      پاسخ
  2. هلن

    سلام طوطی من روی دوتا پاش میشینه انگار ک روی تخم نشسته وراه هم ک میره یکم لنگ میزنه خیلی کسله و همش میخواب همش میره جاهای تاریک (زیر میز)غداشم کم شده
    الانم اصلا جون نداره ار نوکش کمک میگیره برای راه رفتن
    این سومین بار ک این جوری میشه (کسله میشینه روی پاهاش کم غذا شده لنگ میزنه ) چندبارم کلا قفل کرد پاهاش سفت شد سرش گج شده انگار ک مرده بود بعد چند دیقیه درس شد برای لنگ زدنش دامپزشکم بردمش اما اصلا داروهاشو نخورد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خب دو تا احتمال وجود داره یا پرنده ماده و بالغ هست و تخمداره وتخم داخل شکمش گیر کرده و چرخیده احتمال دوم هم اینکه نیوکاسل خفیف گرفته و فلج شده در هر دو حالت هیچ کار خاصی براش نمیشه کرد فقط داروهای دامپزشک رو بهش بدین .

      پاسخ
  3. Hosein

    سلام
    من یه طوطی ملنگو ماده دو هفته پیش پیدا کردم.تا دوروز کارم شده بود کل محلمون رو گشتم و از همه میپرسیدم پرنده گم نکرده؟(حالا بگذریم از اونایی که میگفتن اره برای ماست ولی مشخصات درست نمیدادن!!!)دیگه با خانواده تصمیم گرفتیم نگهش داریم.اون یه گوشه کوچه افتاده بود و من که ورداشتم و اوردم خونه از ما خیلی میترسید و وحشت میکرد.من به کمک سایت شما اون رو رام و دستی کردم و ترسش رو انداختم.
    اولا ممنون از سایت خوبتون.
    دوما الان پرهای پس سرش خیلی میریزه ولی اصلا کچل نشده…بعد پر های بالش خیلی بد کوتاه شده که متناسب با مطالب سایت شما ممکنه افسردگی بگیره.
    چیزی میشه بهش داد که زود تر پر هاش رشد کنه؟؟؟
    ممنون
    عکس های پرش:
    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/1482819237891.jpg

    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/1482819302241.jpg

    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/1482819360821.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه به این راحتی ها افسردگی نمیگیره در زمان پر ریزی طبیعی به مرور پرهاش میریزه و پر تازه و جدید در میاره این پرها دیگه رشد نمیکنن فقط باید بریزه و پر جدید و سالم جاش در بیاد .

      پاسخ
  4. parrot lover

    سلام خدمت اساتید محترم

    بنده طوطی بسیار دستی دارم که حتی میتونم در دست بگیرمش خودش تئ حوم میاد زیر دوش ابتنی میکنه و از دهن غذا میخوره بعضی حرفا مث بوس دادن رو میفهمه که بعد سرشرو پایین میاره بعد که بوسش میکنم عنبیه چشمم بزرگ تر از عدسیش میشه ایا طبیعیه؟؟

    ولی قبل از دستی شدن دو سه کلمه حرف میزد ولی الان به هیچ وجح لطفا اموزش حرف زدنش رو به روشی خوب یاد بدید ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باز و بسته شدن عنبیه چشم طبیعیه و موردی نداره.
      باید بیشتر باهاش تمرین کنید ضمنا بخش سخنگو شدن کاسکو رو مطالعه بفرمایید توضیح داده شده.

      پاسخ
  5. مهدی

    با سلام و خسته نباشید
    ملنگو ماده من الان دو هفتس داره پراش میریزه که فک کنم برای پر ریزونه و مشکلی نیست ولی یک سوال…این سری یه تفاوت هایی با سری های قبل داره…این سری بیشتر پر ها از قسمت سر جدا میشه مثلا هر یه رونه پر از بدن میفته پنج تا پر کوجیک از سر میفته…تفاوت بعدی اینه که این سری بدنش تیغ تیغ شده که فک کنم ساقه ی پر هستش و خیلی هم زیاده در این حد که موقه نوازش سر یا بدنش خیلی به دستم برخورد میکنه…آیا این دو مسئله عادیه؟
    ممنون از پاسختون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله طبیعیه چون پرنده در زمان تو لک رفتن طبیعی همه پرها رو یکجا تعویض نمیکنه و به مرور و در پر ریزی های مختلف پرهای قسمت های مختلف رو تعویض میکنه.

      پاسخ
  6. samanbaneh

    سلام
    من یه جفت طوطی کوتوله تازه خریدم فروشنده گفت چندبار دیدم جفت گیری کردن ایا جفت میشن یعنی تخم میزاره ماده؟؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر در کنار هم هستن و درگیری ندارن و جفت گیری هم کردن یعنی اینکه جفت خوردن.

      پاسخ
      1. samanbaneh

        درگیری ندارن اصلا فقط نره زیاد میره تو لانه میخام قفسشونو عوض کنم یعنی بزرگتر میگیرم و لانشونو بزرگتر میکنم ایا تو تخم گذاریشون تاثیری نداره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          تغیر مکان و دستکاری پرنده ها تخم گذاری رو به تاخیر میندازه. همین. باز اگه تازه خریدید و جاشون کوچیکه موردی نداره که قفسشون رو بزرگتر کنید و دعاتون میکنن.

          پاسخ
  7. samanbaneh

    سلام معذرت زیاد مزاحم شذم امروز ایا میتونم یه جفت دیگه طوطی کوتله به این جفت دیگه اضافه کنم تاثیری نداره تو تخم گذاریشون؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه برای ترغیب به تخم گذاری قراره بخرید که نه نیازی به اینکار نیست. اما خب اگه تمایل دارید تعداد بیشتری از طوطی های کوتوله رو نگهداری کنید موردی نداره. فقط باید سایز قفس بزرگ باشه و برای هر دو جفت لونه وجود داشته باشه یا اینکه کلا در دو قفس مجزا نگهداری بشن چون ممکنه نرها درگیر بشن
      موفق باشید

      پاسخ
  8. Javad

    سلام طوطی بنده دور یک چشمش کمی بنفش رنگ شده و سطح چشمش هم یه ذره کدر شده و کاملا معلومه که این چشمش در مقام قیاس با اون یکی اصلا طبیعی نیست و اغلب با چشم سالمش نگاه میکنه مشکلش چیه و چجوری درمانش کنم؟ پیشاپیش ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا ضربه خورده و یا عفونت کرده باید به دامپزشک نشون بدین و ندید نمیشه نظر درستی داد.

      پاسخ
  9. Pouya_021

    سلام نگهداری از این پرنده سخته یا اسون ؟ خوراکش چقدر هزینه داره ؟ابتنی هم میخواد یا نه ؟باید حتما واکسن زده باشه ؟ایا باید چند وقت چند وقت دامپزشکی بره ؟
    نگهداری این پرنده واسه کسی که تاحالا تجربه پرنده داشتن نداشته پیشنهاد میشه یا خیر؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید و پست اسپم ارسال نکنید.
      خب به نسبت نگهداری طوطی ها ملنگو نگهداری آسونی داره خوارکشهم ارزن درشت و تخمه آفتاب گردان و میوه و سبزی هست.
      آبتنی هفته ای یک مرتبه انجام بده خوبه نداشت هم مهم نیست. اما تا مریض نشده باشه نیازی به دامپزشک و واکسن و …. نداره.
      اگر تجربه پرنده نداشتین ملنگو و یا مرغ عشق گزینه خوبی هست فقط مطالب سایت و سایر سوال و جواب های دوستان رو کامل مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  10. محمد

    سلام ببخشید برای طوطی ۸ماه دیره آموزش دادن!؟
    از لحاظ صحبت کردن (در حد چند کلمه معمولی) و دستی شدن…

    پاسخ
  11. ناشناس

    سلام, ببخشید من یه ملنگو دارم که با من رفتارش خوبه ولی از اعضای خانواده میترسه بخصوص پدرم و اصلا رابطه خوبی با بقیه نداره , چیکار کنم که این مشکل بر طرف شه؟ و با بقیه کنار بیاد و دیگه نترسه و دوست باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه و معمولا طوطیها با یکی از افراد خونه بهتر و راحت تر هستن و حتی ممکنه از یکی بترسن و رابطه خوبی نداشته باشن.
      اما به مرور زمان خیلی بهتر میشه.

      پاسخ
  12. مهدی

    با سلام و خسته نباشید…
    من یه ملنگو یک سال و نیمه دارم که الان تقریبا سه هفتس پر ریزیش تموم شده ولی از هفته پیش شروع شد به شکسته شدن دم ها…اول دو تا دم بلند و رنگی و بعد الان هم یکی از دم های دیگش داره میشکنه…اگه میفتاد از ته مشکلی نداشت و احتمالا برای پر ریزی بود ولی شکسته میشه تقریبا یک سانت مونده به ریشه دم ها…
    ایا مشکلی داره؟؟؟؟
    و اگه مشکلی هست ممنون میشم اگه راهه حل مشکل رو بگین…
    در ضمن من از مولتی ویتامین هم استفاده میکنم…و هفته ای یه شبانه روز میزارم براش…
    ببخشید متن زیاد شدش…
    باز هم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر وضعیت پرنده عادی هست هفته ای یک روز ویتامین زیاده و ماهی یک روز و حداکثر دو روز در شرایط عادی و تنوع غذایی پرنده کفایت میکنه سوالتون رو که مطالعه میکردم گفتم کمبود ویتامین داره ولی آخرش فرمودین هر هفته ویتامین مصرف میکنه پس موردی نداره.
      بفرمایید پرنده شما آزاده و یا در قفس هست چون احتمالا پرهای دمش به جایی گرفته و شکسته .

      پاسخ
      1. مهدی

        سلام و خسته نباشید…
        ممنون از پاسختون…
        پرنده من ازاده و فقط موقع غذا یا اب خوردن میره تو قفس و ما بقی روز رو روی قفس یا رو نردبونش که خودم درست کردم که یه چوب هم بالاش داره که روش وایسته…
        و البته چون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب ممکنه دمش به جایی گرفته و پرهای بلند اون شکسته شده.

          پاسخ
  13. مبینا

    سلام یه طوطی ملنگو خریدم طوقش کامله و دور عنبیه جشمش حالت قرمز نارنجی هست به نظرتون پسش بدم؟ دستی میشه؟ از وقتی باهاش کار کردم چند کلمه نامفهوم میگه و خیلی هم ترسو هست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به خودتون داره که پس بدین یا نه اگر براش وقت بذارید اهلی میشه .

      پاسخ
  14. سحر

    سلام خسته نباشید
    من یه طوطی سبز ملنگو نر دارم وقتی پیش کسیه که دوستش داره خیلی نشخوار میکنه اگه ممکنه براتون،توضیح بدین چطوری باید این عادتو از سرش بندازیم؟ نشخوار نشونه بدیه؟ممنکه مریض باشه؟ از توجه شما خیلی ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نشخوار؟! والا دقیق متوجه منظورتون نشدن. گوسفند که نیست نشخوار کنه! و احتمالا منقارشو روی هم میکشه یا اینکه بهش غذا میدن و اون رو میخوره یا زیر منقارش نرم میکنه و میریزه بیرون. عادت بدی هم نیست و طبیعت طوطی ها همینطوری هست.

      پاسخ
  15. سحر

    وقتی نشخوار میکنه دهنش بوی بدی میگیره بوی ترش میده انگار از معدش درش بیاره بوی دهنش جالب نیست، ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم طوطیمون یه چند روزه ساکته کمتر ورجورجه میکنه ،افسرده شده؟ بعضی موقع هم برای غذا بهش چیزای چرب مثل ته دیگ یا شیرین میخوره خیلی دوس داره اشکالی نداره؟تعداد سوالا خیلی شد ببخشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نشخوار رو بنده نفهمیدم یعنی چی دقیق توضیح بدین یعنی چی مگه گوسفنده که نوشخوار کنه اگر غذا رو بالا میاره و حالت قپ دادن به جوجه هست که برای طوطی بالغ طبیعیه.
      غذای چرب و شیرین هم خیلی خیلی کم بهش بدین.

      پاسخ
  16. سحر

    سلام ببخشید اگه منظورمو خوب نتونستم برسونم، وقتی پیش کسیه که دوسش داره نشخوار میکنه سرشم چپ و راست میکنه و هیجانش زیاد میشه، غذاشو با بزاق زیاد توی دهنش میگردونه(بعضی مواقع هم بوی دهنش بده بوی ترش میده انگار بالا آورده) وبه لباس و صورتمون میزنه بیست و جهار ساعت هم کارش همینه واقعا بدم از این کارش میاد نمیدونم چیکارش کنم از توجهتون خیلی ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون نوشخوار نیست بلکه به نشانه علاقه غذاش رو بالا میاره و طبیعیه و مشکل خاصی نداره.
      این کار رو برای جوجه هاشون انجام میدن و جوجه رو تغذیه میکنن و یا به جفتشون غذا میدن الان پرنده شما بالغ شده و تنها هم هست و این کار رو برای شما انجام میده بهتره جفتش بدین البته با اصول خاص خودش و نه یک مرتبه یعنی نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از آشنایی و آماده شدن هر دو جفتشون بدین..

      پاسخ
  17. amiradss

    سلام آقا مجتبی ببخشید من میخام یک از این طوطی ها بخرم میشه راهنما این کنید و نشانه های یک طوطی سالم و با استعداد رو بگید ممنون
    عروس هلندی بهتر یا ملنگو ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به نظر و سلیقه خودتون و بودجه شما داره.
      ملنگو بهتر از عروس حرف میزنه و به صورت تکی هم قابل نگهداری هست اما عروس هلندی رو باید جفت نگهداری کنید و نه تکی ضمنا عروس هلندی قشنگ تر هست و تکثیر راحت تری هم داره.
      تدابیر قبل از خرید رو مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/post-846/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  18. آرین

    با سلام و خسته نباشید…
    الان ملنگو من تو پرریزی هست و خیلی هم تولکه میشه راهنمایی کنین و تغذیه و دانه ها و ترکیب میوه هایی که یرای این دوران مناسب هستش رو بگین…البته من از مولتی ویتامین هم استفاده میکنم…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر دانه ای که قبلا بهش میدادین رو بدین و فقط میوه و جوانه دانه ها رو در وعده غذایی روزانه قرار بدید و مولتی ویتامین هم که استفاده میکنید و عالیه. به پرنده ابتنی هم بدید. همین

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *