شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. علیرضا

    سلام میشه راهنماییم کنین که برای رفتن به قسمت مرغ مینا و سوال کردن درباره اش کجا باید برم

    پاسخ
  2. سجادم?

    سلام
    خسته نباشید
    من یه هفتس یه ملنگو ده ماهه خریدم خیلی وحشی بود بغل قفس ک میرفتی پاچه میگرفت الان دو‌هفته از خریدش گذشته اسمشو ک براش انتخاب کردم و سلام رو خیلی نا واضع زمانی ک کسی نگاش نمیکنه زمزمه میکنه ب نظر من حرف زدن یه طوطی ک وحشیه و از خریدش دو هفته میگذره هنوز بم عادت نکرده از هوش و استعدادشه نظر شما در این مورد چیه و بهترین روش برای اموزشش چیه خیلی ممنون شرمنده طولانی شد
    یاعلی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اصولا طوطی ها برای اشتغال هم که شده میتونن اصوات اطرافشون رو تقلید کنن و مهم نیست که حتما دستی باشن. مطمئنا طوطی شما هم از استعداد و هوش بالایی برخورداره که در این شرایط شروع به تقلید صدا کرده. بهتره همزمان با اینکه پرنده رو دستی میکنید باهاش ارتباط برقرار کنید و کلماتی که ترجیح میدید یاد بگیره رو واضح بیان کنید تا یاد بگیره و با شما ارتباط برقرار کنه.

      پاسخ
  3. arez

    سلام میشه بگید طوطی ملنگو بهتره یا مرغ مینا

    پاسخ
    1. Javad-Sh

      سلام
      بستگی داره ب علاقه خودت
      مینا یکم زشته و پروو و تنرس ولی از لحاظ تکلم از ملنگو خیلی بهتره(غذا خوردنش کثیف کاری زیاد داره و مطفوعش هم خیلی بوی بیشتری داره به خاطر دون پرسی ک میخوره…)
      ملنگو هم قشنگ تره مینا هست و هم دستی تر میشه و شایدم ی حرکت هایی یاد بگیره انجام بده ولی قدرت تکلمش خیلی کمتر مینا هست. خیلی یاد بگیره ۲-۳ کلمه…

      پاسخ
  4. مهدی

    سلام
    ببخشید راهی هستش که من چند تا عکس بفرستم و از روی اونا سوال بپرسم؟؟؟ممنون

    پاسخ
  5. amirmohamad_dhi

    سلام ببخشید من یه ملنگو ۸ ماهه ماده دستی دارم تازگیا در حین جیغ زدن صدای نازک هم در میاره بعضی مواقع هم صدا های عجیب در میاره آیا داره به حرف میاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از روی سوت زدن و صدا نمیشه گفت داره به حرف میاد یا نه ؟؟!!! باید خودتون تشخیص بدین آیا سعی داره کلماتی رو تکرار کنه یا نه همینطوری داره بازی میکنه.

      پاسخ
  6. محمد

    سلام❤❤

    من بلاخره رفتم برای خرید طوطی ملنگو. امروز رفتم یکی بیشتر نداشت ۵ شنبه گفت بیا بارمون میاد. میشه بهم کمک کنین.
    من فقط از این میترسم که یه طوطی. پنج و شش ساله بجا یه طوطی سه چهار ماهه بهم بده میشه بگین از کجا باید بفهمم که کوچیکه. در ضمن من اولین بارم هستش.

    یه چی دیگه ما خونمون تو این فصلا سرده البته زیاد نه فقط شبا زیاد سرده میشه بگین برا طوطی چه کار کنم.

    من وقتی اوردمش خونه تا چند وقت فقط بهش تخمه بدم یا که نه غذا های گوناگون بدم. ممنون ازتون ببخشید من تازه کارم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تشخیص سن پرنده تجربی هست و باید دیده باشید تا بتونید تشخیص بدین هرچند فقط میشه تشخیص بدین جوجه هست یا بالای یک سال داره و بالاتر از اون رو نمیشه درست حدس زد.
      خیالتون راحت جوجه سه چهار ماهه در این فصل سال نیست ونزدیک عید نوروز میارن و الان جوجه بهار هم باشه ۶ – ۷ ماه رو داره ولی خب جوجه خوبی هست و زیر یک سال باشه خوبه.
      اگر در دمایی که خودتون زندگی میکنید باشه هیچ مشکلی نداره و شب ها هم قرار نیست بیرون از منزل باشه ؟؟!!!
      همه چی در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید .
      غذا هم باید متنوع بخوره اما خب معمولا زمان میبره تا غذاهای جدید و میوه وسبزی رو بخوره .

      پاسخ
  7. محمد

    ممنون از جواب کاملتون.

    نه داخل خونه هستش البته زیاد سردم نیست. یعنی مطمن هستید که نمیتونم سه چهار ماه پیدا کنم. چون میخوام جوجه باشه باهام اخت شه نمیخوام بترسه ازم با زور بیاد رو دستم بشینه. شنیدم هرچی جوجه تر باشه بهتر اخت میشه.

    دیگه اگه سه چهار ماهه پیدا نکردم میتونم برا دی. برم برا خرید اون موقع هم شنیدم تخم گذاری میکنن. اگه هست بگید اون موقع برای خرید طوطی دست به کار شم. حالا بازم میرم میپرسم چند جا دیگه رو.

    بازم ممنون ازتون. واقعا دمتون گرم خیلی زحمت میکشید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیالتون راحت جوجه زیر یکسال پیدا کنید و از انسان نترسیده باشه راحت اهلی میشه و نیازی نیست حتما ۴ماهه باشه.

      پاسخ
  8. مهدی

    سلام و خسته نباشید
    طوطی من هفت ماهشه و کاملا دستی و اهلیه ولی جدیدا ظرف ابشو به زور ور میداره و میندازه و من چون مولتی ویتامین براش میذارم بوی بدی میگیره این دلیلش بازی گوشیه یا ممکنه از چیدمان قفسش خوشش نیاد؟؟؟؟
    من قبلا خودم حمومش میکردم زیر دوش حموم با فشار کم خیلی هم دوست داشت و خوشش میومد ولی الان یه ظرف گذاشتم و تند تند دماش رو کنترل میکنم که زیاد سرد نباشه ولی فقط سر و سینش رو اب میزنه و کمی هم زیر بالش رو ولی روی بالش و کمرش خشک خشکه اینجوری برای حموم کافیه یا من مثل قبلا خودم با دوش حمومش کنم؟؟؟
    ببخشید زیاد شدش….
    پیشاپیش ممنون از پاسختون…

    پاسخ
  9. رضا جدي

    سلام
    اول یه گله
    مولتی ویتامین براچی بهش میدی ؟؟؟؟
    توجه مصرف بیرویه باعث مسمومیت میشه
    جایگزین مولتی ویتامین میوه و سبزیجات و دانه های مرغوب
    حمام هفته ای یکبار کافیه
    در این ماه که سرده مراقب باشید

    پاسخ
  10. مهدی

    سلام یه سوال
    ملنگو میتونه الو خشکه(یا همون الو مشهدی)بدون نمک و کاملا طبیعی بخوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله فقط کم بهش بدین تا اسهال نشه.

      پاسخ
  11. مسعود

    باسلام
    یک ملنگو ۵ ماهه دارم ، یه بار آینه بزرگ گذاشتم کنار قفسش، میرفت کنارش صداهای عجیب غریب در میاورد، عادیه؟آینه براش بد نیست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبور باشید در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ میدیم نیازی نیست بعد از سه دقیقه پست بزنید بنده پست بعدی شما رو حذف کردم.
      بهتره از آینه استفاده نکنید چون در دراز مدت پرنده رو عصبی میکنه.

      پاسخ
  12. Javad

    سلام خدمت دوستان و مدیران محترم.بنده حدود دو روز پیش یک ملنگوی ماده خریدم که فروشنده گفت سنش بالای یک ساله نمیدونم اهلیه یا وحشی آخه خیلی ارزون خریدم مثلا خیلی حرفه ای و مسلط در قفسی که تا به حال ندیده رو باز و بسته میکنه به نظر شما اهلیه؟ ضمنا نمیدونم چرا وقتی بیرونه می خواد بره داخل و وقتی داخله می خواد بیاد بیرون و خیلی قفس نوردی میکنه؟راستی آقا شهریار بنده یک سال و نیم پیش ثبت نام کردم و حالا اون رمز طولانی و ایمیلم رو فراموش کردم حالا که خواستم دوباره ثبت نام کنم رمز به جیمیلم ارسال نمیشه! نام کاربریم این بود Javad 1371

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلات عضویت رو از طریق تماس باما مطرح بفرمایید.
      خب اینطوری نیمشه گفت طوطی اهلی هست یا نه و باز کردن درب قفس هیچ ربطی به اهلی و وحشی بودن پرنده نداره.
      اما اینکه میاد بیرون و خودش میره داخل قفس و وحشی بازی در نمیاره نشانه های اهلی بودن پرنده شما هست .
      خب طبیعیه وقتی پرنده داخل قفس هست میخواد بیا دبیرون و پرواز کنه و بعدا هم قفس چون خونه و قلمرو اون هست نمیخواد ازش جدا بشه.

      پاسخ
  13. Javad

    سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم.توی متن ذکر شده که این طوطی استعداد چندانی نداره میشه بفرمایید که با توجه به متن آیا اگه واسه طوطی اسم انتخاب کنم،با گذشت زمان متوجه میشه که اسمش رو صدا میزنم؟ یا قرار دادن وسایل بازی و سرگرمی نتیجه داره و بعد از دستی شدن میشه با اون بازی کرد یعنی اینکه درک میکنه که دارم با اون بازی میکنم در مجموع می خواستم بدونم استعدادش فارغ از حرف یاد گرفتن توی این زمینه ها چجوریه؟ اگه خیلی نتیجه نداره که خودم و این حیوونی رو اذیت نکنم و فقط ازش نگهداری کنم.اگه جواب مثبته ممنون میشم با ذکر دلیل یا مثال باشه.درود بر شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله دوست من حتما متوجه میشه و حتی به راحتی شما رو میشناسه و اصلا از سر کوچه که داشته باشید تشریف بیارید منزل جیغ و داد میکنه و کلا اینجوری هم نیست که بی تفاوت باشه. استعداد این طوطی در سخنگویی نسبت به پرنده هایی مثل کاسکو و مینا و امازون و این دست پرنده ها کمتره که تو متن هم این موارد نوشته شده.
      بسیاری از ویدیوهای طوطی کوچک اسکندر (ملنگو) هم در چند رسانه ای همین سایت اپلود شده و هم در یوتوب یا سایر سرویس های ویدیو موجوده که سخنگویی، حرکات نمایشی و …. این پرنده رو به نمایش گذاشته.
      موفق باشید

      پاسخ
  14. محسن

    سلام خسته نباشید
    طوطی من ۱ سالشه یه چند وقتیه که پر میزنه من میخواستم ببرم یه جای درست و حسابی که رو اصول کوتاه کنه ولی امروز که نبودم بابام بالش رو باز کرد و با قیچی همینجوری کوتاه کرد الان خیلی ناجور شده قشنگ زیر بالش معلومه
    میخواستم ببینم تا کی پراش بلند میشه و میاد سر جاش؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      وقتی پر ریزی کنه و اینها بریزه پر جدید و سالم جاشون در میاد جای نگرانی نیست حتی جای دیگه هم داده بودین خیلی بهتر از این نمیشد.

      پاسخ
      1. محسن

        ببخشید همش ترمیم میشه یا بعضی هاش؟؟
        فصل پر ریزی کی هستش؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همه پرها ترمیم میشه و اصلا هیچ جای نگرانی نداره. خیلی پرها سالی دو مرتبه و برخی پرهای اصلی و بزرگتر مثل شاهپرها و پرهای دم سالی یک مرتبه میریزن و پر جدید و سالم جاشون در میاد.
          معمولا اول فصل سرما ( پاییز ) و اول فصل گرما ( بهار و یا تابستان ) پرنده پر ریزی میکنه. البته خب در قفس وضعیت متفاوت میشه و ممکنه با توجه به شرایط و دما و …. در هر زمانی پر ریزی اتفاق بیوفته.

          پاسخ
  15. Javad

    سلام دوستان.بنده تو چند تا سایت یک سری مطالب راجع به تشخیص سن ملنگو از روی رنگ چشم خوندم.وقتی میخواستم طوطیم رو بخرم فروشنده گفت که بالای یک سال سن داره.توی اون سایتها نوشته بود که از رنگ عنبیه میشه فهمید که سن طوطی چقدر هست و اگه عنبیه سفید باشه یا در حال سفید شدن باشه طوطی نزدیک یک سالشه یا بیشتره(که قطعا خودتون توی این مسائل خیلی واردتر هستید) اما طوطی بنده اصلا چشماش کاملا مشکی یکدست هست و تقریبا اثری از عنبیه تو چشمش نیست حالا ممنون میشم اگه لطف کنید و بگید که سنش حدودا چقدر هست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر فروشنده گفته بالای یک سال داره شک نکنید که سنش بالاتر از یک سال هست و کمتر سن نداره فقط تا یکسال رو میشه تشخیص داد و بعد از اون رو نمیشه حدس زد.

      پاسخ
  16. محسن

    سلام
    ملنگو من از بعد از ظهر چشم چپش رو میبنده حتی موقع قذا خوردن تند تند پلک میزنه چشماش هیچ نشونه خاصی مثل قرمزی یا التهاب یا … نداره
    من چیکار کنم؟
    چقدر طول بکشه خطرناکه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه چشمش عفونت داشته باشه و یا طبیعیه باشه و شما حساس شدین.
      به هر حال یک قطره استریل چشمی مثلا نفازولین و یک پماد چشمی تتراسیکلین از داروخانه انسانی تهیه بفرمایید. ابتدا در هر چشم پرنده یک قطره استریل چشمی بریزید و بعد از ۱۰ – ۱۵ دقیقه مقداری پماد چشمی داخل چشمش بزنید تا سه روزی روزی یک مرتبه فکر میکنم کفایت کنه و خوب بشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *