شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. amirmohamad_dhi

    سلام
    ببخشید طوطی من یکم میلرزه چکارش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید از ترس هست و شاید هم جلوی باد کولر و یا جلوی در و پنجره هست و سردش میشه.

      پاسخ
  2. سپيده

    من یه طوطی ملنگو دارم که دستی ولی خیلی دوست داره بپره با اینکه پر نداره روی دست یا قفس خیلی نمیشینه باید چیکارش کنم؟ اهل بازی کردنم نیست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه و طوطی ملنگو دوست داره پرواز کنه فقط اگر پرهاش رو کوتاه کنید تا پرواز بلند نکنه و فقط کمی بپره کم کم عادت میکنه و بیشتری روی زمین میمونه.
      درضمن باید بیشتر براش وقت بذارید تا اهلی تر و رام تر بشه.

      پاسخ
  3. مهدي

    سلام
    من یه ملنگو چهار ماهه دارم که الان دوهفته هستش که چهار تا از پرای تقریبا دو تا چهار سانتیش از روی بالش کم کم رنگش میره و شل میشه و وقتی که داره در جا بال میزنه میفته!!!
    میخواستم بدونم مریضی داره یا به خواطر اینه که داره رشد میکنه؟؟؟
    اصلا دلیل بال زدن درجا چیه که وقتی روی قفسه بعضی موقع ها به مدت سی چهل ثانیه درجا بال میزنه؟؟؟
    ببخشید زیاد شد
    فقط من دارم از نگرانی میمیرم میشه جواب بدین…
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. در حال پریزی هست و در این فصل هم کاملا طبیعیه و جای نگرانی نیست. بهتره از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید که پرهای جدید پرجلا و سالم سبز بشن.
      پرنده خسته میشه و نیاز به تحرک داره و فضای کافی هم که برای پرواز نداره یا بالش کوتاه شده و چاره ای نداره که درجا بال بزنه.

      پاسخ
  4. مهدي

    ممنون نه فضای کافی داره و تا به حال پراش رو کوتاه نکردم ولی اصلا پرواز نمیکنه…ممکنه اصلا بلد نباشه چون این از یه ماهگی اصلا پرواز نکرده
    بعد یه سوال دیگه الان دم نداره یعنی داره ها ولی کوچیکه سه چهار سانته…هرکی میبینه میگه چی به این حمله کرده دمش رو کنده ولی این از کوچیکی پیش من بود…دمش کی بلند میشه???
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب به پرواز عادت نکرده و شاید برای نگهداری در منزل خیلی هم خوب باشه این مورد.
      در مورد پرهای دمش که رشد نکرده احتمالا در زمانی که پرها رشد میکردن غذای خوبی نخورده و املاح بدنش کم بوده و پرها کامل نشدن و ناقص و کوتاه موندن اما نگران نباشید تقویتش کنید در زمان پر ریزی جدید پر جدید و سالم در میاره و خوب میشه.

      پاسخ
  5. مهدي

    ممنون از راهنمایتون
    میشه بگین من چه غذا هایی بدم که بدون نیاز به مولتی ویتامین تقویت بشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مهدي

      من میتونم برای اینکه تقویت بشه به همراه غذا سرلاک بدم؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        خیر. سرلاک نیازی نیست. مخصوصا پرنده ای که خودش غذا میخوره اصلا نیازی به سرلاک نداره. میتونید غذای نرم تخم مرغی خودتون درست کنید و بهش بدین.

        پاسخ
  6. ناشناس

    سلام. خسته نباشید
    من امروز متوجه شدم که طوطی ما همش چشم سمت چپش رو میبنده. همیشه وقتی نوازشش میکردیم، اون چشم رو میبست ولی الان تقریبا اصلا بازش نمیکنه. احتمال داره بیماری چشمی پیدا کرده باشه؟ حال عمومیش خوبه ولی یک چشم رو میبنده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هم بله و هم نه. اگه گاها و هنگام استراحت روی میله اینکارو میکنه کاملا طبیعیه در غیر اینصورت اگه دائم یه چشم رو میبنده یا چشمش رو روی بالش یا میله های نشیمن میکشه حتما دچار عفونت چشمی شده و باید درمان بشه. حالا یا با داروهای استریل چشمی یا داروهای تخصصی تر انتی باکتریال.

      پاسخ
  7. محمدجواد

    سلام راست که میگن ملنگو بعد از خریدنش تازه خرجش شروع میشه و خیلی هم باید براش خرج کرد مثل کاسکو ؟
    من بین ملنگو و مینا گیر کردم
    از یه طرف میگن ملنگو خیلی خرج داره و نگهداریش سخت تر میناست و راحت مریض میشه و دارو هاشم خیلی گرون اماتمیز و اروم وخیلی با انسان خو میره
    از یه طرف مینا کم خرج و مقاومتر ولی کثیف و خیلی شلوغ اما راحت تر حرف یاد میگیره
    ایا این ویژگی ها درست ؟
    لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. shayan.sh

      از نظر نگه داری ملنگو خیلییییی ساده تر از کاسکوعه حتی از مینا هم ساده تره
      دارو هاشم مثل بقیس فرقی نداره که
      از نظر تمیزی هم که ملنگو خیلی هم تمیزه مینا هم همینطور زیاد فرقی ندارن از این نظر
      ملنگو از مینا مقامتره ولی اموزشش سخته و به سختی چیزی یاد میگیره
      ولی مینا درسته نگه داریش یه مقدار خیلی کم سخت تره ولی خیلی باهوشه
      حتی میگن قدرت تقلید صداش از کاسکو هم بیشتره
      در کل به نظر من اگه زیاد کار به قیافه و زیبایی ندارید مینا خیلی گزینه خوبیه
      ولی اگه دستی شد باید یهمقدار بیشتر براش وقت بذارید و باهاش بازی کنید که افسرده نشه

      پاسخ
  8. محمدجواد

    ۱.ملنگو مقاوم تر از میناست؟؟؟؟؟
    ۲.مینا خیلی ورجه وورجه و سروصدا میکنه ولی ملنگو اروم تر.درست؟
    ۳.شنیدم ملنگو به انسان وابسته تر از میناس
    ۴.کدوم برام بهتر چون من کمی به گردوغبار و بوی تند آلرژی دارم ایا پرنده آلرژیم رو تشدید میکنه؟
    ۵.باید برا ملنگو اسباب بازی.میله استند و غیره گرفت ولی مینا چیزی نمیخواد
    ۶.ولی همه قبول دارن طوطی کمی سوسول مثلا با باد کولر میمیره یه اگ سرما بخوره ۲ الی ۳ روز بیشتر وقت نداره ولی مینا ۱ ماه وقت داره و به این سادگیا مریض نمیشه
    ۷.ولی داشتن طوطی یه حال دیگه داره
    لطفا هر شماره را توضیح دهید
    لطفا راهنمایی کنید کدوم رو بخرم(مینا یا ملنگو )
    من یه پرنده میخوام با این شرایط:
    اروم و کم سروصدا-دسی شدن و خوگرفتن آسان باخانواده-تمیز-مقاوم-زیاد وابسته نباشد-رو دوشم بشینه و هرجای خونه رفتم رو دوشم بمونه و نپره بره اینور اونور-مهربون باشه-خود سر نباشه-خرجش زیاد نباشه-حرف هم بزنه-با هوش باشه-

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا کلا سوالتون جوریه که نمیشه جواب درستی بهش داد. شما دو پرنده متفاوت رو دارین با هم مقایسه میکنید. یکی طوطیه و یکی سار!
      نکته بعد سلیقه خودتونه. شما که تمایل ندارید با سلیقه ما و دیگر کاربران برای خودتون حیوان خونگی بخرید؟
      به نظر مقایسه دو پرنده کاملا متفاوت کار درستی نیست.
      در موردشون تحقیق کنید و هر کدومو که خودتون پسند کردید و شرایط نگهداریشو دارید انتخاب کنید

      پاسخ
  9. محمدجواد

    اونوقت ملنگو پرنده مقاومی هست؟جوری نباشه راحت مریض بشه بعد بمیره
    اونوقت درسته که میگن خرجش زیاده؟

    پاسخ
    1. shayan.sh

      اقا ملنگو نسبت به بقیه طوطی ها خیلی مقاومتره ولی دلیل نمیشه مریض نشه
      هزینه خاصی هم نمیخواد غذای مناسب + قفس نسبتا بزرگ
      که مینا هم تقریبا همینا رو میخواد
      فقط قیمت اولیه مینا کمی از ملنگو بیشتره

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ببینید دوست عزیز اصلا نمیشه به این سوالات جواب درستی داد موجود زنده بیمار میشه و عمرش هم تموم میشه دیگه شانسیه و اینکه ممکنه دو تا ملنگو بخرید یکی ۲۰سال پیش شما عمر کنه یکی به ۲۰ روز هم نرسه.
      فقط خرج ملنگو زیاد تر از مینا نیست و حتی شاید کمتر هم باشه نمیدونم چطور به شما گفتن خرجش زیاده مگه چی میخوره میوه و سبزی هایی رو که خودتون میخورید یه خورده بهش میدین و تخمه آفتاب گردان هم همیشه جلوش میذارید نهایتا ذرت تازه هم بهش میدین همین در صورتیکه مرغ مینا باید غذای مخصوص به خودش رو بخوره و نمیشه هرچی شد بهش بدین بخوره هرچند اون هم عادت کنه همه چی میخوره ولی باز به پای طوطی نمیرسه.

      پاسخ
  10. mohammad

    سلام.
    خسته نباشید من چند وقته تصمیم گرفتم یه طوطی ملنگو سه چهار. ماهه خریداری کنم چند وقت پیش رفتم بپرسم هست گفتن تموم شده برو دو سه هفته بیا در ضمن من گرگان زندگی میکنم. راستی من از کجا باید بفهمم که طوطی سالمه یا از کجا بفهمم که سن تقربیش چه قدره بهم اشتباهی یه طوطی پیر نده بجای جوجه.
    میشه یه لیست از غذا هایی که طوطی ملنگو میخوره و یه لیست از غذا هایی که مضره براش رو بهم بگید ممنون.
    ببخشید که زیاد شد??

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با اجازتون بنده دو تا سوال شما رو ادغام کردم.
      هنگام خرید باید پرنده رو زیر نظر بگیرید و بعد از اطمینان از سلامت اقدام به خرید کنید.
      این لینک تدابیر قبل از خرید هست مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/post-846/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/
      معمولا طوطی همه نوع دانه و میوه و سبزی رو میخوره فقط از سلامت و بهداشت غذا مطمئن باشید. از میوه هایی که نباید زیاد بهش بدین خربزه – هندوانه – گوجه و خیار سبز هست البته همین ها رو هم خیلی کم میتونه بخوره اما زیاده روی بکنه اسهال میشه.
      دانه هم تخمه آفتاب گردان – ذرت تازه و یا ذرت آب پز – نخود و لوبیا آب پز – دانه های مخلوط – ارزن درشت – مغز بادام – پسته – گردو – فندق که باز در خوردن این مغزها نباید زیاده روی کنه چون گرمیش میکنه میوه هم سیب درختی – سیب زمینی خام و یا آب پز – هویج – موز – گلابی – پرتغال – انار – انگور – کدو و …. سبزی هم جعفری – اسنفاج -کاهو – کلم – شبید – کرفس و ….

      پاسخ
  11. mohammad

    ممنون از جوابتون.
    ولی من جوابمو نگرفتم با اینکه لینکی که داده بودید و مطالعه کردم. می شه خودتون کوتا بگید تا یه طوطی مریض رو خریداری نکنم. بازم خیلی ممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      پرهای طوطی سالم و تمیز و بدون خوردگی باشه
      چشم های پرنده شفاف و تمیز و عاری از هر گونه چرک و اب الودگی باشه
      همینطور بینی پرنده مثل چشم ها تمیز باشه
      پاها پینه نزده باشه و انگشت های پرنده سرجای خودشون باشن و ناخن ها سالم و بدون شکستگی باشن
      همینطور منقار پرنده
      تنفس پرنده صدا دار نباشه. به محیط اطراف بی تفاوت نباشه، مدفوع کف قفس عادی باشه و ابکی و رنگ غیر طبیعی نداشته باشه
      پرنده حتما تغذیه کرده باشه که از طریق غذاخوری و پوسته دانه های کف قفس میشه فهمید تغذیه کرده یا نه
      و ……

      پاسخ
  12. نوید

    طوطی ملنگو بهتره یا عروس هلند???
    کدوم با استعدادترن??
    لوتینو چطوره???
    من نمیدونم کدومشو بخرم
    لطفا راهنماییم کنین.

    پاسخ
  13. محمدجواد

    با توجه به اینکه شما نوشتین ملنگو بی استعداد ترین طوطی یعنی هیچ تریکی یاد نمیگیره مثل اودردن اشیاء.دست دادن .بابای کردن و… ؟
    طوطی سنگال بهتره یا ملنگو؟میشه برام مقایسشون کنید؟کدوم گرون تره؟تو بازار خلیج تهران هم گیر میاد؟
    لطفا به همه ی سوال هام جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا بی استعداد ترین طوطی که نیست و بالا هم توضیح دادم که برخی از نمونه بسیار هم با استعداد هستن و تعداد بالایی از کلمات رو تقلید میکنن.
      مطمئنا سنگال گرونتره.

      پاسخ
  14. محمدجواد

    یعنی شیرین کاری ها رو یاد میگیره؟
    میشه برام مقایسشون کنید؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله که یاد میگیره .
      نمیشه مقایسه درستی کرد چون بستگی به استعداد پرنده شما و روش آموزش شما و سن پرنده داره .

      پاسخ
  15. محمدجواد

    ۱-میشه برام طوطی ملنگو و طوطی سنگال رو مقایسه کنید؟
    از نظر استعداد.قدرت سخنگویی.مقاومت در برابر مریض شدن.زمان یادگیری.سهولت یادگیری.کثیفی یا تمیزی.اندازه قفس.و…….

    ۲-اونوقت میشه طوطی سنگال یا ملنگو رو با جلیغه پرواز به پارک یا حیاط یا بالکن برد؟(کدوم پرنده )
    اخه تو یه فیلم اموزش طوطی دیرم یارو با طوطی سنگالش تو پارک بود و طوطی هیچ طنابی بش وصل نبود و راحت پرواز میکرد

    ۳-خرید کلیکر و چوب نشانگر برا طوطی مهم؟

    لطفا به هر سه سوالم با ذکر شماره سوال پاسخ بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – خیر دوست عزیز عرض کردم خدمتتون بستگی به استعداد خود اون دو پرنده داره فقط به صورت مختصر بگم خدمتتون اگر تجربه طوطی ندارید ملنگو بهتره هم از نظر قیمت و هم از نظر دستی شدن.
      مریضی و مقاومت و نظافت و سایز قفس هیچ تفاوتی نداره مخصوصا بیماری که اصلا ربطی به نژادها نداره و بستگی به شرایط نگهداری و سلامت پرنده داره.
      سهولت یادگیری هم بستگی به استعداد پرنده و سن اون و روش آموزش شما داره.
      فقط به صورت کلی بگم ملنگو کمی بهتر از سنگال حرف میزنه و شای داز این نظر بهتر باشه.
      ۲ – خیر هیچ پرنده ای رو نباید بیرون ببرید. از این فیلم ها و عکس ها زیاد هست شما توجه ای نکنید طوطی در اولین فرصت فرار میکنه مگر یک مورد خیلی خاص و استثنایی باشه.
      ۳ – خیر .

      پاسخ
  16. محمدجواد

    اخه تو فیلمای اموزشی استاد michael sazhin اکثر از طوطی سنگال استفاده شده ومنم همین سوال که از شما پرسیدم را از عموم که پرنده شناس پرسیدم گفتن:
    هردو مناسب هستند بعنوان حیوان خانگی اما سنگالی اگر جوجه باشد بسیار پرنده حرفه ای تری خواهد شد اگر درست اموزش ببیند با توجه به پاهای قابل انعطافی که دارد توانایی فوق العاده ای در انجام حرکات نمایشی خواهد داشت درکل طوطی های دم کوتاه برای نگهداری و یاد دادن شیرینکاری بهتر هستند چون دم بلند ها بیشتر اهل پروازند و دم کوتاه ها بیشتر اهل بازی و خزیدن و بالا و پایین رفتن از شاخه ها و دیوار قفس.استعداد یادگیریش و قدرت سخنگوییشم خیلی بهتر از ملنگو
    ولی به نظر شما هم من اولین پرنده خونگیم که میخوام بگیرم و باید یه پرنده بگیرم که نگهداریش اسون باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اولین پرنده خونگیتون حتما نباید پرنده ای باشه که نگهداری ساده ای داشته باشه یا با یه پرنده خاص شروع کنید و بعد پرنده مورد نظرتون رو تهیه کنید
      ببینید سلیقتون کدومه یا اگه واقعا این موارد واستون مهمه مثل خزیدن و حرکات نمایشی و …. انتخابتون رو انجام بدید و همون رو تهیه کنید و بعدم در موردش تحقیق کنید و شرایط نگهداریشو فراهم کنید. مطمئنا هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
  17. محمدجواد

    ۱-اونوقت سنگال یا ملنگو رو میشه باقفس یا جلیغه پرواز به پارک یا بالکن برد؟

    ۲-نگهداری سنگال سخت تر از ملنگو؟

    ۳-آیا به غیر از رنگ فرقی بین نژاد های سنگال هست(نژاد:سینه زرد.سینه نارنجی و….. )؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر.
      کلا بهتره پرنده رو بیرون از محیط منزل نبرید. حالا یک ساعت برای هواخوری روی بالکن موردی نیست ولی دیگه پارک و تو خیابون نبرید که هم برای پرنده بده و هم خودتون اذیت میشین
      فرقی نداره.
      از چه نظر؟ استعداد و قدرت تکلم و ….. اگه منظورتونه باید بدونید بین طوطی های یک رنگ و یک نژاد هم تفاوت هست.

      پاسخ
  18. محمد

    سلام.
    من یه طوطی ملنگو دارم که دستی هم هست. ما سالی دو بار به شهرستانمون میریم که از شهر ما تا اونجا حدودا سه ساعت راهه میتونم طوطیم و با خودم ببرم دلم نمیاد بزارمش پیشه کسی چون بهم خیلی عادت کرده. گناه داره لطفا بهم یه راه بگید به تونم ببرمش مممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره طوطی رو با خودتون مسافرت نبرید. هر چقدر هم عادت کرده باشه استرسی که در طول مسیر بهش وارد میشه. اب و هوایی که واسش عوض میشه و سما و گرمایی که میخوره واسش خیلی بیشتر ضرر داره. با این حال اگه فقط سه ساعت راهه و میتونید به نحوی پرنده رو ببرید که در معرض باد و سرما و گرما قرار نگیره مشکلی نیست. میتونید دور قفسش رو روزنامه بپیچید یا یه پارچه بندازید روش و منتقلش کنید به محل جدید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *