شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. محمد جواد

    حالا من سعی میکنم از تهران یک قفس خوب بگیرم و با همون بیارمش اونوقت باید حتما با قفس بیارمش با کارتن نمیشه؟راستی باید همه در های قفس(در اصلی . در غذا …. )رو قفل کنم؟(تو بعضی از قفس ها درب غذا انقدر بزرگه که ملنگو راحت بیاد بیرون)
    و سوال اخرم اینه که چه وسایلی برا طوطی ملنگو اجباری؟(میلهT . درخت…. ) و چه اسباب بازی هایی براش باید بخرم؟
    ممنون از جواب شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا تو کارتن هم میتونید طوطی رو قرار بدین اما خب کار خودتون سخت تر میشه و احتمال اینکه بیاد بیرون و فرار کنه هست و یا بعدا باید با دست طوطی ر وبگیرید و به قفس منتقل کنید و ممکنه باعث استرس بیشتر و وحشت پرنده بشید و یا از دستتون فرار کنه و ….
      قفل آنچنانی نیاز نیست با یک سیم نازک اونها رو ببند و اگر پرنده عادت کرد سیم رو بچینه و بیاد بیرون باید فکر اساسی تری بکنی ولی موقتا نیازی به قفل نیست.
      هیچ اجباری در کار نیست باید ببینی از چی خوشش میاد و هرچی خودتون و پرنده تون دوست داشته باشید میتونید استفاده کنید البته به اسباب بازی هم فعلا نیازی نداره باید اول به محل جدید و به شما عادت کنه بعد اسباب بازی براش بگیرید.

      پاسخ
  2. محمد جواد

    میتونم تو اتاقی که قفسش هست شب خواب روشن کنم تا نصف شب یهویی نترسه؟اگر میشه رنگ لامپش چی میتونه باشه؟(آبی چطور؟ )
    میتونم وقتی وقت خوابش شد کاور بکشم روش بعد موقعی که ما هم میخواستیم بخوابیم کاور رو بردارم تا نصف شب بتونه همه جارو ببینه و از چیزی نترسه و بعد دوباره دم طلوع افتاب کاور رو بندازیم روش؟
    میتونم با قفس ببرمش تو تراس؟
    میتونه تنهایی تور پنجره رو که ریلی باز کنه؟
    راستی فرقی نمیکنه با قفس بزرگ با اتبوس بیارم یا با قفس کوچک؟
    ببخشید اینهمه سوال میپرسم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه چه لزومی داره مثلا تو طبیعت چراغ خواب دارن ؟؟!!!
      کاور میتونید بکشید ولی نه به این روشی که شما گفتین اصلا برای چی شب همه جا رو ببینه شما سر شب روی قفس کاور نازک بکشید و تا صبح که خودتون بیدار میشید اون رو نباید بر دارید چون با گذاشتن و برداشتن کاور پرنده استرس میگیره و بیشتر اذیت میشه شب بذار صبح که خودتون بیدار شدین برش دارید هیچ نیازی هم نداره جایی رو ببینه اتفاقا وقتی کاور روی قفس باشه و جایی رو نبینه کمتر میترسه و راحت تره و فلسفه کشیدن کاور هم برای همین هست که پرنده جایی رو نبینه و راحت استراحت کنه در غیر اینصورت هیچ خاصیتی نداره.
      مهم نیست با چه قفسی اون رو جابجا کنید ولی مهم اینه که روی قفس رو بپوشید تا جایی رو نبینه و کمتر بترسه.
      توری پنجره رو نمیتونه باز کنه و در هوا گرم و یا سرد هم نباید روی تراس بره.

      پاسخ
  3. محمد جواد

    اخه من شنیدم طوطی ممکن نصف شب از صدای کوچیک میترسه و خودش رو به در و دیوار میکوبه
    من عادت دارم تو اتاقم چراغ خواب ابی روشن کنم طوطیم رو اذیت میکنه؟
    بهتر کاور مخصوص بگیرم یا از یه پارچه استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از یه پارچه استفاده کنید و روی قفس بندازید که نور اذیتش نکنه. ضمنا دیگه اینطوری هم نیست که با یه صدای کوچیک بترسه و خودشو به در و دیوار بزنه.

      پاسخ
  4. ali

    در مورد تشخیص بالغ بودن یا نبودن ملنگو اضافه کنم که طوق مشکی دور گردن در پرندگان بالغ هست اما در پرندگان نا بالغ نه

    پاسخ
  5. محمد جواد

    سلام مشگلی داره طوطیم رو روز ها بذارم یه گوشه ای از سالن که وقتی کولر روشن فقط باد ملایمی بش بخوره؟
    میتونم قفل رمز دار هم به قفسش بزنم یا باید حتما کلیدی باشه؟
    وقتی میخوایم عذا بخوریم میتونم بیارمش سر سفره براش سبزی بزارم؟راستی میشه لیست غذا هایی رو که ما میخوریم و طوطی هم میتونه بخوره رو بنویسید؟
    راستی طوطی گردو میخوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی نداره فقط اگر تنها کمی باد کولر به طوطی بخوره به راحتی تلف میشه پس نباید هرگز جلوی باد کولر و حتی جلوی در و پنجره باشه و باید هوای اتاق رو به صورت غیر مستقیم خنک کنید.
      – قفل هرچی دوست داشتین و شاید اصلا نیازی نباشه.
      خیر بنظر بنده بهتره طوطی ر وسر سفره نیارید و در قفس ویا روی قفس خودش غذا بخوره.
      انواع دانه ها و میوه ها رو طوطی میخوره فقط بای دطبع گرم و سرد اونها رو رعایت کنید و معتدل بهش غذا بدین و یک مرتبه فقط غذای گرمی و یا سردی نخوره.

      پاسخ
  6. محمد جواد

    سلام لطفا هرکی میدونه الان قیمت یه ملنگو ۵یا۶ ماهه غیر اهلی چنده لطفا بگه.

    پاسخ
  7. محمد جواد

    آقا مجتبی لطفا سوال قبلیم و این یکی رو جواب بدین:
    اگر بخوام خودم یه ملنگو بخرم باید به چه نکاتی توجه کنم که کلا سرم نره؟
    باید چه شرطی با فروشنده بزارم؟لطفا راهنماییم کنید؟چجوری بفهمم قفس و وسایلی که بگیرم جنس خوبی و سمی نیست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با فروشنده که هیچ شرطی نمیتونید بذارید و قرار نیست شرطی پرنده رو به شما بفروشن.
      خودتون باید سعی کنید پرنده سالم خریداری کنید. به عبارتی پرنده ای که پرهای مرتبی داشته باشه، چشم های شفاف، بینی و نوک تمیز و بدون خط و خش و شکستگی داشته باشه، پای سالم و بدون پینه و زخم، مدفوع طبیعی و ….. داشته باشه.
      قفس و وسایل داخل قفس که برای پرندگان ساخته شده باشه سمی نیست و اونا رو نساختن که پرنده رو بکشه! ساختن که پرنده توش زندگی کنه!

      پاسخ
  8. حجت

    سلام لطف کنید جواب بدید .من یه ملنگو دارم موقع خرید طرف گفت ۶ ماهشه الانم نمیدونم نره یا ماده ،احتمالا مادس .۵ماهه دارمش هنوز مادرم نزدیکش پیشه جیغ میزنه و گاز میگیره ولی خودمو نه .صدا از سنگ در میاد از این طوطی هیچی.میاد رو دستم ولی باز تلاش میکنه زود بره روی قفسش و صبح تا شب یه جا تکون نمیخوره .لطفا کمکم کنید به نظر شما باید چیکارش کنم .حداقل یکم شیطون شه یه حرف بزنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه واقعا سنش شش ماه نباشه و چهار پنج سال سن داشته باشه و اموزش به این پرنده برای سخنگو شدنش هم سخته. از طرفی طوطی ها بیشتر با یک نفر از اعضای خانواده صمیمی میشن و قرار نیست با همه همون رفتار رو داشته باشن که با نگهدارنده خودشون دارن. بهتره بیشتر کنارش وقت بگذرونید. واسش نوار بذارید یا خودتون باهاش کار کنید و اسباب بازی هم در اختیارش بذارید تا از این حال بیاد بیرون.

      پاسخ
  9. مهدي

    سلام
    ملنگو من چهار ماهشه و صبحا که از خواب بلند میشه خیلی جیغ میزنه تا همرو بیدار کنه…
    خیلی هم باهوشه چون روزای طعطیل که بابام خونس اون رو هم بیدار میکنه ولی روزای عادی وقتی ما میشینیم توی سالن و پدرم نیست دیگه بس میکنه…من میخواستم موقع خواب کاور بندازم روی قفسش اما اصلا موقع خواب توی قفس نمیره و روی درخت چه ی بغل قفسش میخوابه…
    دوسه بار موقع خواب گذاشتمش توی قفس و کاور انداختم اِفاقه کرد ولی بعدش شنیدم که طوطی باید خودش جای خوابش رو انتخاب کنه و اون جایی هست که استرس نداشته باشه…
    الان من چیکار کنم؟؟؟
    ببخشید زیاد شد
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب سر و صدا دادن پرنده اون هم در اول صبح کاملا طبیعیه.
      خب باید عادتش بدین که برای خواب بره داخل قفس اتفاقا اینجوری برای خودش هم بهتره اصلا فرض کنید شما رفتین چند روز مسافرت چکار میکنید نمیشه طوطی همینطوری بیرون ول باشه باید بره داخل قفس و یکی بیاد بهش آب و دونه بده.
      شبها اون رو داخل قفس قرار بدین و روش کاور نازک بکشید که گرمش هم نشه اینطوری صبح ها دیرتر از خواب بیدار میشه و کمتر سر و صدا میده و یا دیرتر صدا میده.

      پاسخ
  10. amin

    سلام این رنگ سیاه زیر چنگ طوطی ملنگو که بعضی ها شون دارن طبیعی است؟تو همین عکسا یکیش زیر چنگش یا اگه اشتباه نکنم روی چنگش سیاه است این سیاه رنگ چیه؟

    پاسخ
  11. هادی

    سلام من یه ملنکو دارم کاملا دستی
    نازش میکنم(سرش-زیره گردنش)
    رو انگشتم میشینه به هیچ وجه گاز نمیگیره حطا از رو زمین میخوام ورش دارم انگشتم تا جای پاین میارم که با منغار انگشتم می گیره بدونه انکه گاز بگیره
    ولی نمی دونم چرا بد از چند دقیقه حالت فرار میگره
    تو جاشام هست وقتی منو میبینه همش رو چوبش چپ و راست میره
    و حالت پریدن به خودش میگره
    (موقی که نازش میکنم و برش میگردنم سره جاش شرو میکنه به تمیز کردن خودش)
    یه ۳ هفتم دست بش نزدم فقط آب و غذا بش دادم بدش کلا رودستم نیومد
    بد از چند روز باز مسله گدشته شد
    لطفا بگین چیکار کنم دیگه از من نترس
    بد جوری نگرانم کرده
    جاشم تو بالکن فقط شبا میارمش تو اتاق چون اینجا هوا سرده
    مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هیچ مشکلی نداره و همه رفتارش طبیعیه و باید بیشتر باهاش بازی کنید تا به شما عادت کنه بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
      1. هادی

        مرسی از جواب
        مطالعه کردم ولی فکر مکنم بد جوری ترسو شده
        ۱ساله دارمش یواش یواش دستیش کردم
        به مدت ۳ ماه پیش دوستم گذاشتمش یه پچه ۱۵ ساله داره
        فکر میکنم خیلی اذیت کرده طوطی چون بد از سه ماه وحشی شوده بود
        با حوصله باز دستی شود اما ترسو داره
        فقط فکره فرار
        یه راهی نشونم بدین لطفا ترسش بریز
        تو خونم حرکی نزدیک می‌شود جیق بد میزنه یا گاز میگره ولی به هیچ وجهی منو گاز نمیگیره فقط فکره فرار

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آهان پس بگو چی شده خب طوطی شما واقعا ترسیده و زمان میبره تا کم کم اون خاطرات گذشته رو فراموش کنه فقط با ملایمت باهاش برخورد کنید واگر میترسه زیاد نزدیک قفس نشید و در فاصله ای قرار بگیرید که پرنده احساس آرامش کنه کم کم خوب میشه.

          پاسخ
  12. امیرمحمد

    سلام
    دوتا سوال دارم.
    من بین طوطی ملنگو و عروس هلندی نمیدونم کدوم بگیرم لطفا راهنمایی کنید(در ضمن رام و دستی میخوام بگیرم)
    دوم اینکه چقد طول میکشه تا به من عادت کنه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این دیگه سلیقه شماست. هم میتونید ملنگو بگیرید و هم عروس هلندی.
      در مورد دستی شدنش و عادت کردن به شما هم از یک ساعت تا یک عمر…. چیز تضمین شده ای نیست و بستگی به تلاش شما و ترس پرنده داره.

      پاسخ
      1. امیرمحمد

        من برا آپارتمان میخوام کم صدا باشه و پر ریز کمتری داشته باشه
        در عین حال میخوام باهام دوست باشه رو دست بیاد روی شانه بیاد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همه اینها بستگی به روش آموزش شما و خود پرنده داره و فرق چندانی بین عروس و ملنگو نیست و تقریبا در یک سطح هستن اما عروس رو بهتره تکی نگهداری نکنید. سر و صدا هم همه حیوانات کم و بیش دارن.

          پاسخ
          1. amirmohamad_dhi

            چون من قبلا جفت عروس داشتم وحشی بودن خیلی اذیتم کردن خیلی حالا میخوام یه دونه تک بگیرم نمیدونم کدوم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              برای نگهداری تکی ملنگو خیلی بهتر از عروس هست چون عروس ممکنه تنهایی دپرس بشه و کلی مشکل پیدا کنه.

              پاسخ
              1. amirmohamad_dhi

                اگه از صبح تا ظهر تنها باشه(چون دو ماه دیگه مدرسه ها شروع میشه) مشکل پیش نمیاد؟

                پاسخ
                1. شهریار (onlypet.ir)

                  ممکنه به شرایط عادت کنه و ممکنم هست افسردگی بگیره یا …… چیزی تضمین شده نیست. در کل بهتره طوطی یک ساعت هم تنها نمونه ولی خب زندگی های امروزی شاید اصلا پرنده انفرادی نیاز نداشته باشه چون مطمئنا پرنده اذیت میشه

  13. علی

    سلام
    خسته نباشید
    من یه طوطی ملنگو دارم خدا رو شکر خیلی رامه چلوندنی اما احساس میکنم تنهاست خواستم ببینم اگه یه مرغ عشق دستی باهاش نگه دارم مشکلی پیش نمیاد اینو بگم ملنگوم خیلی خوبه
    خدا را شکر البته فقط بیرون قفس کنار همدیگه باشن قفسا شونو جدا میکنم ایشالله
    ممنون
    یا علی.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ممکنه مرغ عشق رو بکشه و یا بهش حسادت کنه.

      پاسخ
  14. amirmohamad_dhi

    سلام
    من ملنگو گرفتم باهام خیلی خوبه روی دستم هر وقت بخوام میاد بازی گوشی میکنه ولی از دیروز عصر هیچی نخورده لطفا راهنمایی کنید
    خواهش میکنم جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از رفتارش توضیح بدین احتمالا مریض شده و یا غذای فاسد خورده و یا غذای قبلیش هضم نشده خلاصه باید چک کنید ببینید چه مشکلی داره اما یک نصف روز بی حال باشه و یا غذا نخوره ممکنه فقط همون روز خسته بوده و یا کسل شده و حتی ترسیده و موقتی باشه اما اگر بیشتر از نصف روز شده باشه حتما بیماری داره و خطرناکه اما اینطوری هم با این توضیحات کم ما نمیتونیم هیچ کمکی به شما بکنیم ببینید چه تغییری در فتار پرنده و نوع فضله اون ایجاد شده و آیا غذاش رو تغییر دادین یا نه ؟؟؟!!!

      پاسخ
      1. amirmohamad_dhi

        دیروز عصر خریدم میتونه عادی باشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب چرا کامل توضیح نمیدین. اگر دیروز تازه اون رو خریداری کردین کاملا طبیعیه و از استرس هست و فعلا طرفش نرید و بذارید یکجای کم رفت و آمد تا بدون استرس بره و غذا بخوره.

          پاسخ
          1. amirmohamad_dhi

            دست شما درد نکنه
            عصری از دستم تخمه خورد سیبم خورد

            پاسخ
              1. مجتبی

                سلام
                نه برای چی مضر باشه اتفاقا سیب و ذرت از میوه هایی هستن که هر روز هم بخوره موردی نداره و خیلی هم خوبه.

                پاسخ
                1. amirmohamad_dhi

                  اقا طوطی من عادت به حموم نداره چجوری به حموم عادتش بدم؟

                2. مجتبی

                  سلام
                  خب مهم نیست حمام نکنه فقط به کاری مجبورش نکنید مخصوصا اینکه طوطی رو تازه خریداری کردین و اصلا نباید به این زودی حمامش کنید.
                  صبر کنید عادت کنه و چند ماه بگذره بعد.

  15. Hanie

    لطفا جواب منم بدین توی انجمن پرسیدم اونجا جواب نمیذین یعنی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر صبر کنید به همه سوالات به ترتیبی که پرسیده شده باشن جواب میدیم و اتفاقا همین الان سوالات انجمن رو جواب دادم و اومدم در بخش دیدگاه ها ولی سوالی بدون جواب ندیدم در انجمن ؟؟؟!!!!!
      باز اگر سوالی جا مونده لینکش رو بذارید در خدمتیم.

      پاسخ
  16. Z

    سلام من یه ملنگو دارم که حدود یک ساله دارمش ،میخواستم بدونم که طوق طوطیه نر اول سیاهیش معلوم میشه یا قرمزی پشت گردن ،چون طوطیم داره لکه های قرمز پشت گردنش درمیاره ولی از سیاهیش هیچ خبری نیس من الان موندم که جنسیتش چیه؟:-!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بعید میدونم اون چند تا لکه قرمز ربطی به نر بودنش داشته باشه. طوق از زیر گردن پرنده شروع به پدیدار شدن میکنه. لکه های سیاه رو اگه زیر گردن پرنده دیدین احتمالا نره. ضمنا پرندتون اگه یک سالشه احتمالا باید نشانه هایی از رنگ سیاه رو زیر گلوی پرنده ببینید. ضمنا اگه چشمش تیره نیست(عنبیه) احتمالا ماده است و بالای یک سالم سن داره.

      پاسخ
  17. Z

    پس ممکنه ماده باشه ولی پشت گردنش لکه های قرمز باشه چون به مرور زمان دارن بیشتر میشن!؟

    پاسخ
  18. مهدي

    سلام
    من یه ملنگو چهار ماهه دارم که وقتی سفره باز میشه میاد از ظرف غذاش غذا میخوره ولی خیلی عاشق نون بربری هستش و وقتی تو سفره میبینه دیوونه میشه کل سفره رو به هم میزنه تا اونو بخوره…البته یه ذرش رو خورد میکنه میریزه ولی خیلیش رو میخوره
    میخواستم ببینم مشکلی نداره بخوره؟
    ممنون

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *