شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. Hossein

    با سلام و خسته نباشید.
    من یه ملنگو سه ماهه تازه دونخور دارم الان دوروزه فضلش سبز رنگه ولی ابریزش بینی نداره و خیلی هم سرحاله و بازیگوشی میکنه میخواستم بدونم مریضی داره؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه بعید میدونم مریض باشه. رنگ فضله و حالت فضله به تغذیه پرنده هم برمیگرده. باز بیشتر توضیح بدید که فضلش چه تغیری با قبل کرده که نگرانید؟

      پاسخ
  2. Hossein

    ممنون
    ولی از امروز صب عطسه رو شروع کرده
    و خیلی کلافه هست ولی با اسباب بازی هاش بازی میکنه..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش سرماخوردگی طوطی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  3. asdfgh

    سلام من طوطیام ۳ تخم کردن الان ۲۷ روز میگذره ولی هنوز تخمی رو وا نکردن هنوز صبر کنم یا تخما رو بردارم؟
    چجوی بفهمم نطفه داشته یا گندا شده؟
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا وقتی خودشون روی تخم میخوابن اصلا دستشون نزنید و صبر کنید تا خود والدین دیگه روی تخم ها نخوابن و بعد تخم ها رو خارج کنید .
      اگر تخم رو بشکنید مشخص میشه نطفه داشته یا نه احتمالا بعد از این مدت تخم گندیده ولی خب باز تخم رو بشکنید و ببینید روی زرده لکه سفید رنگ که همون نطفه هست قرار داره یا خیر و آیا رگه های خونی و یا جوجه ای تشکیل شده یا نه ؟؟!!

      پاسخ
  4. Mahdi

    سلام خسته نباشید
    من یه شاه طوطی دو ماهه دارم که فقط تخمه و ذرت میخوره و البته بیشتر تخمه میخوره و اصلا لب به میوه حتی سیب نمیزنه…حتی من یه نصف روز تخمش رو برداشتم و سیب گذاشتم که اصلا نصف روز هیچی نخورد بعد انقد جیغ زد که مجبور شدم بهش تخمه بدم…من چیکار کنم که میوه بخوره؟؟؟بعد اگه ادامه یدا بکنه مشکل پیش نمیاد؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به میوه جات عادت نداره. میتونید اب میوه ها رو هم تست کنید یا میوه مورد نظر رو رنده کنید و با غذایی که دوست داره مخلوط کنید و بهش بدید، از جوانه دانه ها هم استفاده کنید.

      پاسخ
  5. Mohsen

    سلام
    من یه ملنگو چهار ماهم دارم که کاملا دستی هست ولی اصلا توی قفس نمیره و فقط روی قفسش راه میره یاروی اون نردبونی که با شاخه درخت درست کردم میشینه و همونجا میخوابه و فقط از دست غذا میگیره…مادرم از کییفیش خسته شده امروز ظرف غذاش رو گذاشتم تو قفس و از ظهر بهش غذا ندادم یه پنج ساعتی که گذشت دیگه جیغاش شروع شد منم دلم سوخت و گرفتم روی دستم و غذا دادم
    من حتی ذرت که عاشقش هست رو گذاشتم تو قفس ولی نرفت…من چی کار کنم که به داخل قفس هم عادتکنه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      معلومه دیگه آقا محسن هر پرنده ای که طعم آزادی رو بچشه دیگه دوست نداره بره تو قفس
      بهتره یه مدت از تو قفس درش نیاری ممکنه براش سخت باشه ولی خوب اون یه زندونیه و باید با شرایطش کنار بیاد

      پاسخ
    2. ehsan alavi

      سلام، به نظر من باید جیغ کشیدن را تحمل کنید و تسلیم نشوید، غذاشو توی قفس بگذارید تا مجبور بشه بره و در داخل قفس غذاشو بخوره… بعد از مدتی عادت میکنه

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دوست من خواهشا اینجور سوالات که جوابش اصلا مشخص نیست رو نپرسید یا حداقل همه سوالات رو در یک دیدگاه بپرسید. به هر حال ملنگو و کلا طوطی ها هم موجود زنده هستن و ماشین نیستن که هر کدوم تایم خاصی داشته باشن. به هر حال بستگی به تلاش شما و خود پرنده داره. ممکنه پرنده ای بخرید که اصلا دستیه و یکی دو روز بعد هم میاد روی دستتون و یا یکی رو بخرید که اونقدر وحشیه که اصلا تا چند سال بعدم دستی نشه.

      پاسخ
  6. محمدجواد

    سلام آقا مجتبی من برا خرید طوطی بین ملنگو و عروس گیر کردم.کدوم تو یادگیری کلمات و… بهتر؟ کدوم رو میشه بیشتر تنها گذاشت؟ کدوم راحت تر دستی میشه؟ کدوم بیشتر با انسان خو میگیره؟ کدوم با استعداد تره؟ اگر شما میخواستی بخری کدوم رو میخریدی؟
    ببخشید انقدر سوال کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچکدوم سخنگوی خوبی نیستن اما در مقایسه ملنگو خیلی بهتر از عروس حرف میزنه.
      ملنگو رو بهتر میشه تکی نگهداری کرد و مشکلی نداره.
      در مورد اهلی شدن و خو گرفتن با انسان فقط بستگی به رفتار شما و روش اموزش و حتی خود پرنده داره.
      استعداد هم بستگی به همون پرنده داره اما به صورت کلی ملنگو بهتره اما عروس زیبا تره.
      بنده باشم اگر پولش جور بشه شاه طوطی میگرفتم و یا جفت عروس هلندی ولی اگر بودجه و یا شرایط طوری بود که جفت نمیشد بخرم یک ملنگو میخریدم.

      پاسخ
  7. محمد جواد

    سلام اقا مجتبی من اصفهان زندگی میکنم و حدودا هرهفته ۵شنبه و جمعه میرم شهرستانمون که تا اینجا فقط ۱ ساعت راه و تو اصفهان هم اشنایی نداری که بش طوطیم رو بسپارم میتونم طوطیم رو با خودوم ببرم شهرستان؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      طوطی رو که نمیتونید با خودتون مدام ببرید و بیارین و مریض میشه. بالاخره سرما هست، گرما هست، بیماری های ویروسی هست و بهتره پرنده رو خارج از محیط منزل نبرید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هم نباید پرنده رو با خودتون جابجا کنید.

      پاسخ
  8. محمدجواد

    در قفس ملنگو رو باید قفل کرد؟
    اونوقت ملنگو رو میشه ۱روز تنها گذاشت؟
    من میخوام از تهران ملنگو بگیرم اونوقت تا اصفهان با ماشین خودمون چجوری بیارمش شرایط خاصی داره؟لطفا راهنماییم کنید.
    از چند ماهگی میتونه خودش دون بخوره؟
    برای دستی کردنش از چه غذایی استفاده کنم که خیلی دوست داشته باشه؟
    با هر چوبی میتونم براش نردبان درست کنم؟(این چوب پرچم کوچولو ها که یکم هم ریش ریش چطور؟)
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله چون بعد از یه مدت یاد میگیرن که در قفس رو باز کنن و ممکنه فرار کنن.
      یک روز و اونم گاها پیش بیاد عیبی نداره ولی اصولا نباید یک ساعت هم تنها بمونن.
      نه شرایط خاصی نداره. داخل قفس بذاریدش و دور قفس رو هم روزنامه بپیچید
      سه ماهگی دیگه دون خور شده.
      ذرت تازه، میوه ها، بستگی داره خود پرنده به چی عادت داره و چی مورد علاقشه.
      هر چوبی که الوده نباشه و مواد شیمیایی و سمی بهش نزده باشن.

      پاسخ
  9. محمد جواد

    اونوقت با اتبوس هم میشه بیارمش؟
    من بعضی ۵شنبه و جمه میرم شهرستان صبح ۵شنبه میرم عصر جمعه میام اونوقت غذا و آبش رو چیکار کنم؟
    چوب پرچم دارم میتونم باش درس کنم؟ چیکار کنم الودگیش بره؟ نخش چی! باید خاص باشه؟رنگی باشه چی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی نباید پرنده رو با خودتون به مسافرت ببرید حالا با اتوبوس و یا ماشین شخصی فرقی نداره اتفاقا در اتوبوس بیشتر استرس بهش وارد میشه.
      خب چوب رو با آب نمک بشورید و بجوشونید دیگه آلودگی نداره برای نردبان هم میتونید از طناب استفاده کنید تا پای پرنده رو هم نبره و زخمی نکنه.

      پاسخ
  10. محمد جواد

    لطفا سریع به سوالات قبلیم و اینا جواب بدین
    اگر میشه با اتبوس بیارمش،چجوری اونم شرایط خاصی داری؟
    میخواد یه قفس کوچک براش از همون جا بخرم بعد از اصفهان یه قفس بزرگ بخرم یا نه از همون جا یک باره یه قفس بزرگ براش بخرم؟
    حداقل ابعاد قفس چغدر باشه که طوطی ملنگوم احساس راحتی کنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در اولین فرصت که آن لاین بشیم به همگی دوستان به ترتیب پاسخ میدیم.
      بنده اصلا جابجایی پرنده رو توصیه نمیکنم و اگر واقعا شرایط اینطوری هست بنظر بنده نباید از طوطی نگهداری کنید و به فکر پرنده ای باشید که راحت تر باشه.

      پاسخ
  11. محمد جواد

    اقا مجتبی من اصفهان زندگی می کنم و میخوام یه ملنگو از تهران بخرم بیارمش اصفهان.با اتبوس میشه بیارمش یا باید با ماشین شخصی؟شرایط خاصی داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آهان برای خرید و انتقال و فقط یک مرتبه خب موردی نداره ولی قرار باشه هرکجا رفتین با خودتون ببرید مشکل ساز میشه.
      میتونید با اتوبوس هم پرنده رو ببرید فقط اطارف قفس رو رزنامه بزنید تا استرس نداشته باشه در ضمن مراقب باشید گرما زده نشه و یا باد کولر ماشین بهش نخوره و یخ نکنه خلاصه مراقب سرما و گرما باشید تا به مقصد برسید.
      لطفا برای دریافت پاسخ صبور باشید آن لاین که بشیم به همگی دوستان به ترتیب پاسخ میدیم.

      پاسخ
  12. mohammad javad

    خیلی ممنون.فقط حداقل ابعاد قفس ملنگو در صورتی که راحت باشه چنده؟
    به جای روزنامه میتونم از کاور یا یک پارچه استفاده کنم؟
    من یه طناب از جنس الیاف پلاستیکی دارم ازش میتونم استفاده کنم؟
    با یک قفس کوچیک تا اصفهان بیارمش بعد اینجا براش قفس خوب بگیرم یا همونجا یه قفس خوب براش بگیرم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله با یک قفس کوچک هم میتونید منتقلش کنید مهم نیست از روزنامه استفاده کنید یا پارچه فقط هوا خور داشته باشه و تاریک هم بشه تا پرنده استرس کمتری بهش وارد بشه و از شلوغی اطرافش نترسه. مراقب دمای هوا و تشنگی پرنده باشید هرچند در این وضعیت آب نمیخوره ولی باید زودتر منتقلش کنید به قفس خوب و شرایط آروم و بدون استرس و یه کدتی هم جلوی قفسش نباشید تا آروم بگیره.
      البته طوطی خوب در اصفهان هم راحت پیدا میشه و نیازی نیست اینقدر زحمت بکشید و از تهران بخرید بیارید بنده دوستانی داشتم در اصفهان که میگفتن قیمت پرنده اتفاقا در اصفهان ارزون تر از تهران هست.

      پاسخ
  13. mohammad javad

    من چون تجربه ای ندارم میترسم کلا سرم بره ولی عموم در مورد پرنده خیلی حرفه ای و تهران زندگی میکنه قراره برام ملنگو از یکی از دوستاش بخره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوبه پس اگر حرفه ای باشن پس برای انتقالش هم کمکتون میکنن خیلی بهتر از ما.

      پاسخ
  14. mohammad javad

    راستی تو قفس که هست سروصدا هم میکنه؟ قبل حرکت میخواد اب و غذا بش بدم تشنه و گشنش نشه؟چون از اصفهان تا تهران با اتبوس حدود ۲تا۳ ساعت راه.
    نخی که برا نردبان طوطی استفاده نیخوام بکنم مثل طناب ولی از الیاف پلاستیکیه و رنگی هم هست،مناسب؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چرا پست اسپم ارسال میکنید خواهشا برای دریافت پاسخ صبور باشید در اولین فرصت که آن لاین باشیم پاسخ میدیم قرار نیست ۲۴ ساعته داخل سایت باشیم.
      بله سر و صدا میده.
      ۲ – ۳ ساعت خیلی زمان زیادی نیست اما اگر قبلش آب و دونه بخوره بهتره و مطمئن تر میرسه.
      طناب هیچ مشکلی نداره فقط چیزی نباشه که پای پرنده رو ببره و زخم کنه رنگش هم فقط قرمز – زرد و نارنجی نباشه چون معمولا حیوانات از این رنگ ها کمی ترس دارن.

      پاسخ
  15. محمد جواد

    سرو صداش انقدر هست که بقیه مسافر ها رو اذیت بکنه؟اگر هست راه حل داره؟
    به نظر شما یه ۴ماهه دون خور شده بخرم یا ۵ ماهه دون خور شده؟
    اونوقت نمیدونین قیمت یه ۵ ماهه دون خور شده تقریبا چقدر؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این مورد بستگی به خود پرنده داره برخی پرنده ها هست اصلا صدا نمیدن و برخی ها هم زیاد اذیت میکنن و غاره میکشن ولی اینکه گفتم روی قفس رو با روزنامه یا پارچه بپوشید برای همی نهست وقتی محیط تاریک بشه واطارف رو نبینه کمتر میترسه وکمتر سر وصدا میکنه و به غیر از این راه حل دیگه ای نداره و باید بقیه صداش رو تحمل کنن.
      قیمت ندارم ولی ۴ یا ۵ ماهه اصلا هیچ تفاوتی نمیکنه حتی تا زیر یکسال سن داشته باشه خیلی فرقی نمیکنه.

      پاسخ
  16. محمد جواد

    وقتی اوردمش خونه باید سریع بزارمش تو قفس بزرگتر یا به همون قفس کوچیک هم میشه برا ۱ یا ۲ روز نگهش داشت؟ چون باید برم بگردم یه قفس بزرگتر بخرم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از همون لحظه وارد قفس بزرگتر و اصلی بشه بهتره اما خب باز بستگی به شرایط داره و حتی ممکنه در قفس کوچکتر هم راحت باشه همه چی بستگی به خود پرنده سایز قفس و شرایط نگهداری و میزان استرس و ترس خود پرنده داره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *