شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. احمد

    ممنون از بزرگواریتون
    وازم اگه میشه واضح تر بگین تا بفهمم و برم یکی بگیرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من مواردی که در صفحه قبل گفتم همگی از روی تجربه قابل تشخیصه و چیزی نیست که با توضیح بشه فهمید و من خودمم هزار تا جوجه ببینم و بخوام نرو انتخاب کنم باز اشتباه میکنم. خود پرنده فروش ها که تعداد زیادی جوجه زیر دستشون میاد و میفروشن هم اشتباه میکنن. چیزی تضمین شده نیست. با این حال مواردی که گفتم از روی تجربه قابل تشخیص و حدس زدنه و موضوعی نیست که توضیح بدیم، ضمنا توضیحات زیادی در نت موجوده جستجو بفرمایید

      پاسخ
  2. ناشناس

    سلام آقا خسته نباشید.ما یه طوطی اسکندر داریم که گویا بالش شکسته بوده و صاحب قبلیش اینو نبرده بوده دکتر.همینجوری جوش خورده.الان ما درگیریم که اگه بخوایم اینو ببریم دامپزشکی، ممکنه دووم نیاره و بمیره زیر عمل؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عمل که فایده ای نداره و بهتره همینطوری ازش نگهداری کنید و پرنده رو دست کاری نکنید چون هم هزینه داره و هم اینکه پرنده خیلی ضعیف میشه و حتی ممکنه استرس بگیره و دیگه اهلی نشه همه نوع احتمالی وجود داره.

      پاسخ
  3. بهمن

    سلام
    من دو هفتس یه شاه طوطی خریدم فروشنده بهم گفت یه سالشه .چطور سنشو بفهمم؟راهت میره تو قفس و میاد بیرون ولی دستمو میبرم نزدیکش میترسه و دور میشه ولی جیغ نمیزنه اصلا، داخله خونه هم میچرخه بعدش میره رو قفسش چجوری دستیش کنم چیکار کنم نترسه ازم؟ ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از روی رنگ چشم یا اگه گونه نره از روی طوق دور گردن. اگه طوق داره بدونید بالای دوسال سن داره. با استفاده از غذا و تعارف به پرنده اعتمادشو جلب کنید. غذایی رو که دوست داره دستی بهش بدید تا به دستتون عادت کنه.

      پاسخ
  4. ناشناس

    با عرض سلام خسته نباشید
    این طوطی ما ۲روزه سمت راست سرش پرش ریخته البته کمه.میخواستم بدونم بیماری خاصیه یا پرریزی فصلیه؟ چون ماده این مشکل رو ندارهو اینکه ممکنه بخاطر تغذیه نامناسب باشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه در اثر ضربه و یا درگیری با جفتش ایجاد شده باشه که مورد خاصی نیست باز دقت کنید ببینید در روزهای آینده پیشرفتی داره یا نه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        احساس میکنم بغلای نوکش هم همچین حالتی داره.حالتش مثل موقعیه که خیس باشه…

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ممکنه زیادی حساس شدین باز بررسی کنید ببینید رفتارش عادیه یا نه ؟؟

          پاسخ
  5. مهسا

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از سایت مفیدتون
    برای طوطی نرمون یه ماده گرفتیم.طوطی ماده اولا خودش غذا میخورد.ولی یه چندوقتی هست فقط از دهن آقاشون غذا میخوره خودش به هیچ وجه غذا نمیخوره.خیلی هم لاغر شده.میشه بگید چیکارکنیم؟
    و اینکه طوطی نر هم هر غذایی که خودمون میخوریم اونم جیغ میزنه میخواد و تا از اون غذا بش ندیم از جیغ کشیدن دست بر نمیداره.میخواستم بدونم براش بد نیس غذاهایی مثل ماکارونی و کتلت و … بخوره؟
    و اینکه علاقه زیادی به هسته سیب داره. ایا هسته سیب که ارسنیک داره براش مضر نیس؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی گرسنه بشه خودش میخوره فقط تنوع غذایی رو بالا ببرید.
      غذای گوشتی و شیر که براش خوب نیست و حتی مصرف زیاد برنج و ماکارونی هم خیلی جالب نیست و میتونه مضر باشه. سیب و هسته سیب خوبه البته اگر سیب رو بخوره و هسته رو هم بخوره هیچ مشکلی پیش نمیاد اما اگر در خوردن خالی هسته زیاده روی کنه بله مضر هست اما به همراه میوه و هسته همون میوه مورد خاصی نداره.

      پاسخ
  6. mona

    سلام ملنگوی ماده ی من نمیدونم چه مشکلی واسش پیش اومده…اصلا تو راه رفتن تعادل زیادی نداره زیاد غذا نمیخوره و همش تو لونست… بیشتر تو سرش تعادل نداره… سرش اینور اونور میشه.. یا سرشو یهوتکون میده… کمکم کنید یعنی چه مشکلی پیش اومده واسش؟ ممکنه سرما خورده باشه؟ یا چیزی تو گلوش گیر کرده باشه؟ غذا خیلی کم میخوره در حد یکی دوتا تخمه… البته جنس نر بهش دهنی غذا میده… ولی خیلی نگرانم واسش.. میترسم مریض شده باشه… ممکنه نزدیک تخمگذاری باشه که اینجوریه؟ انگار گردنش استخوان نداره بالا پایین میشه.. حتی توان نداره از میله های قفسش بالا بره… خواهشا بگید چشه… بیشتر به چی شبیهه این حالتاش؟ اگر سرما خوردگیه که حالتاشو بگید ببینم به حالتای طوطیم میخوره یانه؟ ممنونم فقط سریع تر جواب بدید دو روزه اینجوریه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر میاد نیوکاسل داره مخصوصا اگر فضله سبز تیره و چسبناک هم داشته باشه خیلی عمری نمیکنه مگر اینکه همون نر نجاتش بده و تغذیش کنه هرچند تا الان ممکنه نر رو هم مبتلا کرده باشه بخش نیوکاسل رو مطالعه بفرمایید توضیحاتی داده شده اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشه نمیشه درمانش کرد.
      بنظر بنده این جفت رو از هم جدا نکنید و اگر جداشون کنید ماده زودتر تلف میشه و اگر هم قرار باشه نر مبتلا بشه تا الان آلوده شده و فرقی نمیکنه جداش کنید یا نه.
      البته در مواردی هم ممکنه تخم داخل شکم ماده گیر کرده باشه و این حالت غش و ضعف رو بگیره اما حالاتی که فرمودین مخصوصا لرزش سر همون نیوکاسل هست.

      پاسخ
  7. mona

    حالا باید چکار کنم? یعنی میمیره؟ مگه نگفته بودین نیوکاسل بیماری افسردگی طوطیاست… بخش نیوکاسل هم مطالعه کردم ولی نوشته بود از پرنده های دیگه میگیره…اما پرنده ی من حالش خوب بود از طوطی دیگه ای نگرفته… سرما خوردگیشون چطوره… میشه امید داشت که هنوز این بیماری رو نگرفته؟ یا بعد از گرفتن این بیمادی چند وقت عمر میکنه؟ من خیلی ناراحتم خواهش میکنم بگید چکار کنم حالش خوب شه? خس خس نداره فقط تعادل گردنش رو نداره?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. کجا نوشته شده نیوکاسل بیماری افسردگی طوطی هاست؟ نیوکاسل یه بیماری ویروسی و متاسفانه کشنده است.
      شما یه کپسول تتراسیکلین در ابخوری پرنده حل کنید و هر ۸ ساعت هم اب ابخوری رو عوض کنید. تا سه چهار روز اینکارو ادامه بدید شاید بهتر شد. میتونید به دامپزشک هم برای درمانش مراجعه کنید. البته اگه واقعا نیوکاسل باشه کاری نمیشه واسش کرد. شما همون انتی بیوتیک رو بهش بدید اگه قرار باشه درمان بشه درمان میشه و اگه هم عمرش به این دنیا نباشه متاسفانه میره و دیگه کاریش نمیشه کرد.

      پاسخ
  8. mona

    سلام طوطی رو واسه دامپزشک بردم تو سرنگ یه دارو ریخت گفت هر ۱۲ساعت پنج قطره وارد آب کنید و بعداز ۱۲ساعت آب رو عوض کنید… گفت طوطی هارو ازهم جداکنید…منم جداشون کردم ولی قفسشون نزدیک به هم هست… کار درستی کردم؟ به طوطیم کیوی دادم خورد تخمه هم یکی دو دانه خورد ولی آب نمیبینم بخوره… میشه دارو رو وارد کیوی کنیم بدم بهش بخوره؟؟ آخه آب اصلا نمیخوره اشتهاش کم شده… ولی کیوی که دادم با اشتها و همون لرزش سر خورد…. باید چکار کنم الان… هر راهنمایی که میشه انجام داد بهم بگید… فضله پرنده هم اسهال نیست… غلبظ و سبز تیره همراه با سفید هست…. فضلش هم به صورت زیاد هست…. با این چیزیایی که گفتم چه نتیجه ای میشه گرف. اگه میشه همه سوالامو جواب بدید ممنون..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب باید صبر کنید و طبق دستوری که دامپزشک دادن دارو رو مصرف کنید ایشالا که اثر میکنه و پرندتون درمان میشه. اب رو هم پرنده میخوره. نزدیک محل نشیمن پرنده قرار بدید. بالاخره میخوره.
      کار خاص دیگه ای نمیشه کرد و باید صبر کنید و همون داروی دامپزشک رو مصرف و دستوری که دادن رو اجرا کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده با نظر آقا شهریار موافقم و بهتره نظر دامپزشک رو اجرا کنید .
      خب وقتی میوه خورده دیگه به آب نیازی نداره و آب بدنش تکمیل شده اما باز تشنه میشه و آب هم میخوره.
      بنظرم هنوز وضعیت پرنده شما بحرانی نیست و شاید بشه درمانش کنید اما وقتی پرنده نر ماده رو تغذیه میکرده نباید از هم جداشون میکردین حداقل اینطوری ماده بیشتر غذا میخورد قبلا هم گفتم خدمتتون که شاید همین نر بتونه جون ماده رو نجات بده تعجب کردم چرا جداشون کردین ؟؟؟!!! خیالتون راحت اگر نیوکاسل باشه با تنها یک برخورد پرنده نر هم مبتلا دشه و حتی اگر در دو قفس جدا هم باشن از طریق هوا باز پرنده دیگه مبتلا میشه چون بیماری ویروسیه.
      خواهشا هر سوالی رو در تاپیک خودش مطرح کنید بخش نیوکاسل رو مطالعه کردین همونجا سوال کنید در خدمتیم.

      پاسخ
  9. nourvash

    سلام به همه ی دوستان
    من یه ملنگوی ۳۰ روزه خریدم که الان حدود ۴۰ روزشه…روی دست میاد توی قفس هم میره روی قفس هم میره…جدیدا یاد گرفته پرواز هم کنه
    از یه پرنده فروش پرسیدم گفت فعلا تا حدود ۲۰ روز دیگه فقط همون سرلاک رو بهش بده و سیب هم بذار تو قفسش و گاهی هم ذرت براش بذار…لطفا در این موارد به من کمک کنید که درسته یا نه

    پاسخ
    1. Reza

      دوست عزیز سیب مضرترین میوه برای طوطی سانانه نمیدونم چرا همچین حرفی زده..بگذریم..وقتی پرنده تونست دون بخوره دیگه سرلاک اضافیه

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سیب درختی به نظرم مضر نیست باز خوشحال میشم اقا رضا دلیلشون رو بگن و ما هم استفاده کنیم که چرا مضره. شما اب و دون رو همیشه در قفس پرنده بذارید که اگه خودش خواست یا تونست تغذیه کنید.

      پاسخ
      1. nourvash

        ممنون از حسن توجه شما
        لطفا منظورتون رو از دون بگید که دقیقا چی باید بذارم براش..سبزیجات؟ حبوبات؟ ارزن؟ میوه جات؟ …؟
        ضمنا من از چندتا پرنده فروشی پرسیدم گفتن تنها چیزی که اگر مدام هم بخوره هیچ مشکلی نداره و مفید هم هست سیبه.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          تخمه. کتان. بادوم زمینی هر چی قبلا بهش میدادین.
          سبزیجات و حبوبات هم عرض کردم از روز سوم چهارم به بعد بهش بدید.
          حتما غذای نرم تخم مرغی رو روزانه در اختیارشون بذارید. بیشترین چیزی که جوجه ها نیاز دارن همینه.

          پاسخ
          1. nourvash

            ببخشید که مجدد میپرسم. چون اطلاعاتم کمه
            لطفا اگه امکان داره کمی جزیی تر بگید.مثلا اگر فرمودید سبزیجات ، چه سبزی هایی باید بدم؟ و باید مثلا خام باشه یا پخته؟ و چه مقدار در روز یا هفته؟ همینطور در مورد حبوبات و میوه ها

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              حبوبات میوه و سبزی رو باید به صورت خام و تنوعی مصرف کنید هر وقت شد مثلا اگر امروز میوه میدین فردا سبزی بدین و یا صبح میوه بدین عصر سبزی و هم زمان استفاده نکنید.
              کاهو – کلم – جعفری – شبید – اسفناج – کرفس – هویج – سیب درختی – سیب زمینی خام و یا آب پز – پرتغال – موز – انگور – ذرت تازه و یا ذرت آب پز و ….. بهش بدین راستی حبوبات مثل نخود و لوبیا رو باید آب پز کنید.

              پاسخ
  10. امیر

    سلام خسته نباشید خدا قوت من وقتی اهنگ میزارم جوجه ملنگو۳ ماهم یه صدا های عجیب غریب در میاره مثلا بعضی موقع ها یه یه صدای خوشگل با اهنگ بعضی موقع ها جیغ میغ میکنه یه سوالی دیگر وقتی من نیستم مامانم هم نیست این صدا هارو در میاره نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتر باهاش تمرین حرف زدن بکنید و چند تا کلمه رو ضبط کنید و براش پخش کنید بخش سخنگویی کاسکو رو مطالعه کنید.

      پاسخ
  11. مهدي

    با عرض سلام و خسته نباشید…
    ببخشید من یه طوطی ملنگو یک ساله و رام نشده گرفتم…میشه به من نکته هایی درباره ی رام کردن طوطی بگین.
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط هیچ عجله نداشته باشید و به پرنده گرسنگی ندین و از زور هم استفاده نکنید و بخش دستی کردن طوطی و سوال جواب های دوستان رو کامل مطالعه بفرمایید سوالی بود در همون بخش در خدمتیم.

      پاسخ
      1. مهدي

        ببخشید اشتباه گفتم چهار سالشه ولی همسایه مون خریده بود که صب تا دیر وقت سر کار بود فقط وقت میکرد اب و دون بهش بده به خاطر همین هنوز رام نشده. هنوز هم همین کارا رو بکنم؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          فرق نمیکنه و شما طبق مطلب دستی کردن طوطی پرندتون رو دستی کنید. سعی کنید با دست پرنده رو تغذیه کنید تا اعتمادش به شما جلب بشه. البته بهش گرسنگی ندید که مجبور بشه از دستتون غذا بگیره.

          پاسخ
  12. حسين

    سلام.خسته نباشید…
    من یه طوطی ملنگو گرفتم که تازه طوق های کمرنگ در آورده و رام نشده هست…
    مغازه داره گفت برای رام کردنش یک هفته توی قفس در بسته نگه دار ولی آب و غذاش رو کامل بده بعد یک هفته در رو باز بزار تا اگه خواست بیاد بیرون،بیاد….
    و برای دستی کردنش هم گفت چون وحشیه اولاش گاز میگیره پس یه دستمال سفید تمیز بپیچ دور انگشتت و ببر سمتش که اگه گاز گرفت دردت نیاد بعد یک مدت که میبینه دردت نمیاد کم کم میاد روی دستت…

    ببخشید من خیلی به طوطی وارد نیستم میشه بگین این کار جواب میده یا نه و برای طوطی مشکل پیش نمیاد…
    ببخشید که طولانی شد
    ممنون

    پاسخ
  13. Mahdi

    سلام
    ببخشید ممکنه یه بچه ده ساله از طوطی ملنگو مریضی بگیره؟
    اخه از موقعی که طوطی گرفتم داداشم تب داره…حالا شاید اتفاقی باشه
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر برعکس این موضوع زیاد پیش میاد ولی اینکه انسان از طوطی بیماری بگیره خیلی کمه مگر اینکه آلرژی و حساسیت داشته باشه.

      پاسخ
      1. Mahdi

        ممنون
        یه سوال دیگه
        طوطیم خیلی خودش رو میخوارونه و خیلی پوسته میریزه
        من چجوری حمومش کنم که اذیت نشه و با من لج نکنه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          این مساله طبیعیه و از نشانه های سلامت پرنده هست که پرهاش خودش رو تمیز کنه مخصوصا طوطی که هر زما نبیکار بشه این کار ور انجام میده و اون پوسته ها نیز جوانه پرهای جدید هست که داره باز میشه.
          مطالبی در مورد استحمام طوطی داریم مطالعه بفرمایید فقط زوری حمامش نکنید.

          پاسخ
  14. mona

    سلام طوطیم نیوکاسل نداشت و اون دامپزشک تشخیص اشتباه داده بود… از جایی پرسیدم گفتن بخاطر تخم انداختنش ضعف شدید بدنی و کمبود کلسیم داره… باید تقویت شه… گفتن که تغذیش مناسب نیست… باید چکار کنم که انقدر بخاطر تخم گذاشتن حالش بد شد و ضعیف شد؟ نزدیک بود بمیره… چیز زیادی هم نمیخوره… بخاطر همون ضعف هنوز سرش میلرزه… کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لرزش سر هیچ ربطی به ضعف نداره. و یکی از انواع نیوکاسل هست فقط خفیف گرفته و جون سالم در برده که البته تقویتش هم بکنید خوبه اما زمان میبره درمان بشه.
      بنظر بنده دامپزشک درست گفته.
      هفته ای یک روز مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بهش بدین و میوه و سبزی و غذای متنوع بخوره از ذرت تازه هم استفاده کنید.

      پاسخ
  15. mona

    آخه بعداز اینکه تخم رو می انداخت راحت میشد و حالش خوب میشد از چند نفر از متخصصان طوطی و پرورش دهنده طوطی که پرسیدم همه همینو گفتن…که کمبود کلسیم دا ه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید ما فقط بر اساس توضیحات خودتون داریم جواب میدیم لرزش سر و گیجی خیلی متفاوته با اون چیزیکه الان فرمودین بله در لحظه تخم گذاری پرنده ممکنه ضعف کنه و تمام بدنش بلرزه و این طبیعیه و باید تقویتش کنید اما لرزش سر که میفرمایید نیوکاسل هست و فرق میکنه با زمان تخم گذاری.

      پاسخ
  16. mona

    درواقع فقط سر نیست… تو سرش بیشتر مشخصه اما همه بدنش تعادل نداره

    پاسخ
  17. Mahdi

    سلام،خسته نباشید
    من خودم یع ملنگو ماده هشت ماهه دارم و دختر خالم یه شاه طوطی دو ماهه داره که هنوز جنسیتش مشخص نشده که میخوان از شهرستان بیان خونمون و دوهفته بمونن…اگه طوطیشون رو بیارن برای طوطی ها مشکل پیش نمیاد؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه مشکلی پیش نمیاد فقط بهتره از هم جدا باشن یا حداقل خودتون که کنارشون نیستید کاملا از هم جدا باشن که اسیبی به هم نرسونن.
      ضمنا به نظرم به فامیلتون که قراره طوطیشون رو بیارن بگین که بهتره طوطی رو بدن به یکی از اشناها و فقط خودشون بیان. اینجوری از همه بهتره و طوطی کمتر اذیت میشه.
      به هر حال……….

      پاسخ
  18. ناشناس

    با سلام میخواستم بدونم آیا اگه ملنگو ها همرنگ نباشن مشکلی پیش میاد در جفتگیری و تولید مثلشون؟
    مثلا جنس نر سبز باشه و ماده آبی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر نر و ماده همدیگه رو پسند کنند هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *