شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. افسانه

    سلام من طوطی ملنگو دارم حدود یک ساله ک دارمش، دستیه و آروم و یه سری چیزا میگه ولی خب قابل تشخیص نیست ، ناخوناش بلنده و وقتی رو دستم میره باعث میشه دستم زخم بشه ، یک بار گرفتم ناخوناشو ولی خونی شد و قهر کرد چند روزی باهام ولی اینبار میترسم ناخونشو بگیرم راهنمایی کنید لطفا ، و اینک وقتی غذا میخوره بعد از ی چن دقیقه ای نوکشو ب زمین یا دستش میزنه و غذا رو میاره بیرون و دوباره میخوره این حرکتش طبیعیه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون حرکاتش طبیعیه اما ناخنش رو باید طوری کوتاه کنید که رگه خونی رو نزنید برای مطالعه روش صحیح به بخش کوتاه کردن ناخن مراجعه کنید. به این لینک ها مراجعه کنید
      https://www.onlypet.ir/post-1054/%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

      https://www.onlypet.ir/forum/parrot-forum-2/%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  2. Mostafa

    سلام یه جفت ملنگو دارم از کجا بفهمم بالغ هستن یا نه .. هم نر هم ماده نشانش چیه .. کی جفت میخورن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زمانیکه جنسیت اونها قابل تشخیص باشه و بالای یکسال داشته باشن بالغ هستن و میشه جفتشون داد.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نرها دور گردنشون یه طوق مشکی هست در صورتی که ماده این طوق رو نداره. این اصلی ترین و واضح ترین نشانه است. البته جوجه ها هم مثل ماده ها طوق ندارن. این رو هم در نظر بگیرید.

      پاسخ
  3. مهدیه

    سلام میخواستم بدونم طوطی های ملنگو با سایر طوطی ها مثل عروس سازگاری دارند ؟ مخصوصا اگه رام نباشن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در یه پاسیو بزرگ و در فضای بزرگ و ازاد که بتونن پرواز کنن میشه نگهداریشون کرد ولی در یه قفس خیر و حتما دعوا میکنن.

      پاسخ
      1. مهدیه

        یه قفس که نه …. راستش یه عروس هلندی تازه دون خور شده میخوام بگیرم تو قفس جدا نگهشون میدارم ولی تو یه اتاق میذارمشون …. امیدی هست بعد ها دوست شن با هم ؟!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ممکنه با هم کنار بیان ولی بنظر بنده بهتره یک جفت از یک گونه بخرید نه یک ملنگو و یک عروس

          پاسخ
  4. مهسا

    سلام خسته نباشید
    چوب روسی برای طوطی ملنگو خوب است یا خیر؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای چه کاری فقط میتونم بگم مضر نیست

      پاسخ
  5. مهسا

    با چوب روسی برای طوطیم قفس درست کردیم.ولی همش چوب و میخورن.
    از یه نفرم شنیدم این چوب براشون خوب نیست .میخواستم مطمئن شم.
    ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه چوب روسی هیچ مشکلی نداره و این هم طبیعیه که طوطی چوب رو بجوه و خراب کنه و نباید برای طوطی از قفس چوبی استفاده کنید چون در دراز مدت کل قفس رو خرد میکنه و میریزه پایین و با این کار نوکش رو میسابه و بازی میکنه و کلا کار طوطی همینه.

      پاسخ
  6. مهیار

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم که همش پرهاشو میکنه تازه دم درآورده بود امروز که اومدم خونه دیدم ۵سانت از دمش رو هم کنده کلا پرهای تموم بدنش رو میکنه خیلی زشت شده چیکارش کنم تابید پر در بیاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دچار عارضه پر کنی شده بخش مربوط به پر کنی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  7. شيوا

    سلام
    من یه ملنگو نر تقریبا دو ساله دارم. وقتى گرفتم سرلاکى بود. تو سال اول خیلى خوب کلمات رو یاد مى گرفت ولى الان اصلا هیچ کلمه ى جدیدى رو یاد نمى گیره.
    یه جا خوندم ملنگو ها فقط تو سال اول قدرت یادگیرى کلمات رو دارن این درسته!؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر چقدر سن پرنده بالاتر بره یادگیریش هم کمتر میشه. اما اینکه فقط در همون سال اول قدرت یادگیری دارن درست نیست. یه طوطی بالغ هم میتونه هنوز کلماتی رو یاد بگیره. با این حال هر چقدر جوان تر باشه و سنش کمتر یادگیریش هم بهتر.

      پاسخ
  8. 6061

    سلام یه طوطی نر دارم حرف میزنه ولی وقتی باهاش حرف میزنی یا صداش میکنی همش جیغ میزنه چکار کنم که جیغ زدن یادش بره یا دیگه جیغ نزنه بالغ هستش ولی سنش نمیدونم چقدره لطفا کمک کنید که چطوری جیغ زدنش کمتر بشه یه دیگه جیغ نزنه ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      جیغ زدن و صدای طبیعی پرنده از یادش نمیره ولی خب جیغ زدنش با اهلی شدن و دستی شدنش و عادت کردن به محیط خونه و شما کمتر میشه. اما اینکه اصلا جیغ نزنه نمیشه.

      پاسخ
  9. Mr.ramin

    سلام ، من اردیبهشت امسال بعد از اینکه طوطی نازنینم فرار کرد رفتم یه طوطی دیگه خریدم تو ، البته باز هم کلاه رفت سرم و چیزی که می خواستم گیرم نیومد ولی همین هم خیلی دوستش دارم . این چند ماهه به خاطر اینکه تجربه نگهداری از طوطی رو داشتم بهتر با این کنار اومدم یا اون با من ولی هرچی سعی میکنم بهش غذاهای متنوع بدم نمی خوره گیر سه پیچ داده به تخمه و سیب البته خیلی کم در حد مزه کردن یه چیزای دیگه هم می خوره ، اون یکی خیلی خوش خوراک بود همه چی می خورد حتی مغزه استخون مرغ هم می خورد بعضی وقت ها قایم می شدیم که ما رو نخوره ولی این انگار نه انگار همون تخمه و سیب هم از فنچ کمتر می خوره ( البته غذا خوردن فنچ رو ندیدم) تو این چند ماهه فقط یکی دوبار دیدم آب بخوره ، البته تابستون هندونه بهش می دادم می خورد، ولی الان چیزی خاصی نمی خوره ، دکتر هم بردمش بهش کلی ویتامین داد گفت بریز تو آبش ولی نمی خوره که خون به دل من کرده ، همش در حال چرت زدن و Tv نگاه کردنه یه وقتهایی هم شیطون می شه ، اخلاقش خوبه برعکس اون یکی که همش گاز می گرفت این روی دستم ( ساعد ) هم می یاد از دستم بالا می ره می شینه رو سرم البته با بدبختی بهش یاد دادم ، بهم می گفتن که بهش گرسنگی بدی زود یاد می گیره ولی من مخالف این کارم ، بعد یه چیزی من تو این فیلم های آموزشی دیدم پرنده تا یه کاری رو درست انجام می ده بهش جایزه می دن اونم با شوق می گیره می خوره اما این آقا رامین ما کاری رو که انجام می ده بهش جایزه می دم نمی گیره ، احساس می کنم از مچ دست تا نوک انگشت می ترسه وگرنه بدون هیچ تهدید یا گرسنگی وقتی ساعد دستم رو می برم سمتش می یاد می شینه روی دستم . با توجه به اینکه طوطی شکمویی نیست که گول غذا رو بخوره می شه راهنماییم کنید که چطور غذا خورش کنم بعضی وقتها می ترسم از کمبود مواد غذایی بمیره و اینکه چطور بهش دست بزنم چون نمی زاره این کا رو انجام بدم و نوک انگشتم هم اگه به یه جاییش بخوره جیغ می زنه و استرس می گیره ولی گاز نمی گیره بهم گفتم بگیرش تا عادت کنه ولی گناه داره کوچولویه می ترسه و استرس می گیره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرگز از زور و گرسنگی دادن استفاده کنید.
      همینکه کمی غذاهای دیگه رو مزه مزه میکنه خودش خیلی خوبه و کم کم عادت میکنه و میخوره همه اینها بر میگرده به گذشته پرنده و اون چیزیکه از قبل تو ذهن پرنده مونده و رفتاری که از قبل باهاش داشتن و فعلا زیاد میترسه و بهتره به آرومی باهاش رفتار کنید ضمنا سعی کنید ساعت خوابش طبق روال طبیعت باشه و زیادی بدار نمونه.
      اینکه غذای دیگه رو نمیخوره طبیعیه و قبلا بهش ندادن و عادت نداره از ذرت تازه و یا کنسرو ذرت آبکش شده ( نمک نداشته باشه ) استفاده کنید .
      راستی هندوانه هم هرگز به پرنده ندین البته تخمه تازه هندوانه رو خیلی دوست دارن و موردی نداره اما خود هندوانه برای طوطی جالب نیست.

      پاسخ
  10. 6061

    من میخوام واسه تعطیلات نوروز برم مسافرت کسی هم نیس از طوطی ملنگو مواظبت کنه میخواستم ببینم میشه با خودم با اتوبوس به برمش حدود ۱۲الی ۱۳ ساعت تو راهم اشکالی نداره مشکلی نیس که با خودم به برمش لطفا راهنمایی کنید ممنونم …

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ راهی ندارید جز اینکه طوطی رو دست یکی از دوستان و آشنایان بسپارید تاز ازش نگهداری کنند .
      بنده با بیرون بردن طوطی و پرنده به کل مخالفم چون هم خودتون اذیت میشید و هم پرنده تازه امکان بیماری و تلفات و غذا نخوردن و استرس پرنده هم هست یا بذار تو خونه باشه یکی بیاد هر روز آب و دونش بده و یا بده یکی برات نگهداری کنه و حتی میتونی بدی به مغازه دارها ازش نگهداری کنن ولی خب اینجوری باز امکان بیماری پرنده هست و کلی هم پول باید بدین.

      پاسخ
  11. Mr.ramin

    سلام ، به دادم برسید ، فکر کنم طوطیم مریض شده ، همش می ره یه گوشه روی چوبش می شینه ، نه غذا می خوره نه از قفسش بیرون می یاد حتی یه صدای کوچولو هم از خودش در نمی یاره ، هرچند دقیقه چند لحظه یکی از چشماش رو می بنده ، خیلی کسل شده ، دارم می ترسم چی کار کنم

    پاسخ
    1. Mr.ramin

      آقا شهریار چی کار کنم طوطیم با اینکه بخاری رو زیاد کردم و گذاشتمش پیش بخاری همش داره می لرزه ، اصلا غذا نمی خوره ، کسل کسل فقط این طرف و اونطرف رو نگاه می کنه ، کوچولو شده نشسته روی قفسش ، چی کار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      به دادم برسید

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        نیاز نیست طوطی رو کنار بخاری بذارید و اینجوری بدتر گرمازده میشه. هوای اتاق سرد نباشه کافیه. پرندتون هم معلوم نیست ممکنه سرماخورده باشه یا عفونت داخلی داره یا …… میتونید به دامپزشک مراجعه کنید یا اینکه خودتون از انتی بیوتیک استفاده کنید و امیدوار باشید جواب بده و پرندتون درمان بشه. از انتی بیوتیکی مثل تتراسیکلین استفاده کنید. (یه کپسول در یه لیتر اب و پر کردن ابخوری پرنده با این اب – تعویض محلول هر ۸ یا نهایتا ۱۲ ساعت یکبار)
        موفق باشید

        پاسخ
  12. ناشناس

    سلام..من ی ملنگو رو از یه جای خیلی بد نجات دادم و آوردم خونه..توو یه سم فروشی همیشه توو قفس بود و قفسش آویزون بود بالا..الان دوروزه آوردمش..غذای آنچنانی نمیخوره و همش چرت میزنه..ب نظرتون افسردگی داره؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این مدت کم نمیشه گفت افسردگی داره چون فعلا غریبه هست و ترسیده و تا جا بیوفته یکی دو هفته زمان لازم داره شما فقط محل پرنده رو ثابت نگهدارید و جلوی در و پنجره نباشه و باد و سوز سرما بهش نخوره و غذای متنوع از جمله دانه مخلوط – تخمه آفتاب گردان – ذرت تازه و یا دانه ذرت آبپز ( کنسرو ذرت ) – میوه – سبزی بهش بدین کم کم خوب میشه باز اگر رفتار خاصی داشت و یا فضله پرنده طبیعی نبود بفرمایید در خدمتیم.

      پاسخ
  13. 6061

    سلام ببخشید کنجکاوشدم که بدونم اگه به طوطی شیر بدیم چی میشه شاید سوالم تعجب اورباشه ولی کنجکاو شدم بدونم ممنون میشم بهم بگید …..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چیزی نمیشه فقط تلف میشه ؟؟؟!!! چون پرندگان نمیتونن لاکتوز موجود در شیر رو هضم کنن و دچار مشکلات هاضمه ای میشن.

      پاسخ
  14. 6061

    سلام

    من طوطیم یه پربزرگش کنده شده میخواستم بدونم که در میاد یا نه از وسط نصف شده بود افتاده بود کف قفس میخواستم بدونم که بازم درمیارم یا نه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله در میاد. البته باید پر بیفته تا مجددا از ریشه رشد کنه. این که نصف شده از جایی که نصف شده رشد نمیکنه و باید صبر کنید پر بیفته و پر جدید مجددا سبز بشه. اگه عجله دارید و مشکلی با اذیت شدن پرنده هم ندارید میتونید دستی پر رو بکشید تا زودتر سبز بشه.

      پاسخ
      1. 6061

        یعنی اونی که نصف شده خودم دستی بکنم اشکالی نداره

        درضمن اون بال سالمش بکنم که یه جور بشه اشکال نداره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          باید ریشه پر رو نگاه کنید اگه خون داخلش نیست میتونید دستی بکشید و هیچ مشکلی پیش نمیاد. حالا چه سالم باشه چه پر ناسالم. فقط باید ریشه پر رو نگاه کنید که پر جوان و خونی نباشه.

          پاسخ
  15. 6061

    اگه خونی بود باید چکارکنم
    اگه پر رو چیدم خون اومد باید کار کنم
    اگه ریشه خونی بود چکار کنم پ رو بکنم یا ولش کنم
    لطفا واضح تر بگید
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر پر جوان و به قولی خونی بود نباید دست کاریش کنید و اگر هم شکست و موردی داشت تا اونجا که امکان داره نباید دستش بزنید اما اگر خون ریزی شدید داشت بهتره اون پر رو بکشید تا پرنده اذیت نشه اما کندن پرهای خونی تجربه لازم داره و نمیشه توضیح بدیم چون کمی سفت تر از پرهای قدیمی و کهنه هستن و با کندن اونها پرنده احساس درد میکنه و خون ریزی هم داره.
      به صورت کلی بنظر بنده بهتره پر پرنده رو نکشید بلکه با قیچی بچینید مگر اینکه شرایطی پیش بیاد که مجبور بشید پر رو بکشید.

      پاسخ
  16. Wolf

    سلام، امکام تکثیر ملنگو در قفس چقدر هستش؟ من یه جفت منلگو دارم که پرنده ماده زود زود میره داخله لانه ولی تا حالا تخم نذاشته، می خواستم بدونم که ارزش داره صبر کنم یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بستگی به شرایط نگهداری شما داره و نمیشه بنده بگم چند درصد احتمال داره تخم گذاری کنه از صد درصد تا هیچی درصد ؟؟؟!!!
      بله صبر داشته باشید و پرنده رو دست کاری نکنید و اگر جفت بالغ باشن وشرایط هم مناسب باشه به احتمال زیاد تا اردیبهشت تخم گذاری میکنه.

      پاسخ
  17. afshin

    سلام اقامجتبی،ببخشیدمنوراهنمایی کنید،من ی ملنگودارم ک ماده ست وی سالی میشه داریمش وتازگی همه ش میره جلوآیینه ووروخودش میخ میکنه احساس کردم جفت میخوادورفتم ی دونه نر براش گرفتم وحالا هردوشونو سواسوا انداختم توقفس وگذاشتم بغل هم حالا طوطیه خودم همه ش میره پیش نره ولی اون هیچ عکس العملی نداره وازدستش فرارمیکنه الان موندم چطوری باید رابطه شونو درس کنم چون میخوام ازتنهایی دربیادواردیبهشت ازشون جفت بگیرم،خواهشا هرچی ک میتونین راهنمایی کنین خیلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چند روزه طوطی نر رو خریدید؟ شاید هنوز جا نیفتاده و یا حتی قبلا جفت داشته و تا به شرایط جدید و جفت جدیدش عادت کنه طول میکشه. باید صبر کنید و کار خاصی نمیشه کرد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      همانطور که آقا شهریار توضیح دادن طوطی نر هنوز غریبه هست و جا نیوفتاده و طبیعیه حداقل تا دو هفته بای دصبر کنید تا به محل جدید و شما عادت کنه و بعد به ماده عادت کنه سپس جفتش بدین.

      پاسخ
  18. احمد

    سلام
    ببخشید میخوام یه جوجه شاه طوطی یا یه طوطی زرد ملنگو بخرم
    خیلی دوست دارم نر باشه بیشتر
    من خودم قبلا پرورش قناری و مرغ عشق داشتم متاسفانه خیلی تفاوتم دارن
    حالا ازتون میخوام بپرسم هیچ روش دیگه ای واقعا ندارین که بشه بفهمم نر هستش جوجه یک ماه و دوماه هم هستش یعنی پرهاش زیاد نیست
    ممنون میشم جواب رو واسم ایمیل کنید ببخشید همچین درخواستی کردم از خدمت همگی
    ******@gmail.com

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از روی سایز سر و منقار پرنده و لگن و نمیدونم تیرگی و روشنی پرها میشه حدس زد. فقط حدس و روش تضمین شده ای به غیر از ازمایش دی ان ای برای تشخیص جنسیت جوجه ها وجود نداره.
      ببخشید امکان ارسال به ایمیل نیست و همینجا پاسخ رو مطالعه کنید. با اجازتون ادرس ایمیلتون حذف شد که مزاحمتی واستون ایجاد نشه

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *